eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.2هزار دنبال‌کننده
74 عکس
10 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی 🔸حضرت در این روایت، برای در عرصه اجتماعی، به سه مولفه اساسی اشاره میکنند که انصافا چقدر برای امروز ما لازم و ضروری است: 1️⃣اولا و ناراحتی هایمان، ما را به برخوردهای غلط و خروج از حق نکشاند 2️⃣ثانیا خوشی ها و ، ما را در امر باطلی نیندازد 3️⃣ثالثا در هنگام و توانایی، به حق خود قانع باشیم و به بیش از آن دست اندازی نکنیم. ➕: «إِذا رَضيَ لَم يُدخِلهُ رِضاهُ في باطِل» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی 🔸حضرت در این روایت، برای #کنشگری در عرصه اجتماعی، ب
🔺مورد اول من رو یاد فرهنگ میندازه، چیزی که محورش بود، اینکه کاری نداری حق با کیه، مهم اینه که از هم گروهیت، از رفیقت، از هم طایفه ای خودت دفاع کنی، هرچند حق با او نباشه. ➕من رو یاد ماجرای عدم رای به در قضیه وزارت خارجه او میندازه که قبیله گرا برخورد نکرد؛ درحالی که همه اعضای موافقش بودن اما آیت شروع به تبیین او کرد. ➕من رو یاد پرت کردن میکروفن توسط انداخت، همین چند سال پیش. ➕من رو یاد پرت کردن میکروفن توسط انداخت، همین چند روز پیش. 🔺مورد دوم من رو یاد آقای (رئیس دادگاه های انقلاب) میندازه، وقتی بهش خبر دادن یه عده از رو تو یه خونه تیمی محاصره کردیم و بچه های شما هم تو اون خونه هستن و اینکه الان چی کار کنیم؟ گفت هر کاری با بقیه کردید با اون هم بکنید. ➖البته که موارد مثبت و منفی دیگری هم خاطرم می آید: ➕موضع آیت الله درباره پسرش مهدی و اعلام برائت از او ➕موضع آیت الله درباره پسرش محمدحسین که نذر کرده بود اگر دستگیر شود، 40 روز روزه بگیرد ➕موضع درباره نوه اش سیدحسین که اگر اسلحه کشید، بزنیدش ➕ماجرای سیلی زدن ، نماینده مجلس به سرباز ساده به خاطر راه ندادن او در مسیر ویژه ➕ماجرای و بازدید شبانه از پاسگاهی که سرباز نگهبان، آنها را که راه نمیدهد هیچ، بلکه به سمت آنها نارنجک هم پرتاب میکند و صیاد زخمی میشود اما از او تمجید میکند چون احتمال میداده کلکی در کار باشد 🔺مورد سوم من رو یاد خودمون میندازه، که هیچ وقت از برای استفاده شخصی استفاده نمیکردن، حتی وقتی که کارشون گیر میکرد، مثل صیاد که ماجراش معروفه. اما در مقابل چقدر از حتی به ظاهر مذهبی ها و یقه بسته ها دیدیم که رو حسابی خوردن و یک آب هم روش. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تک خوری ممنوع 🔸در این حدیث قدسی دارد که به تنهایی به صحرا میرفت. خداوند به او وحی کرد که چرا به تنهایی به سمت ما می آیی؟ 🔸داوود گفت: اشتیاق من به دیدار تو زیاد شده و این خلق و ، مانع رسیدن من به تو هستند، اینها بین ما فاصله انداخته اند لذا آنها را رها کرده ام و به تنهایی به سراغ تو آمده ام. 🔸خدای متعال به او وحی کرد: داوود! به سوی خود بازگرد، اگر بتوانی دست یک بنده ای که از من فراری است را در دست من بگذاری، اگر بتوانی یک گنهکار را با من آشتی بدهی، این چیزی است که تو را ماندگار خواهد کرد، این چیزی است که من از تو میخواهم. : «فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلا» 📌خیلی وقت ها خواستیم خودمون تنهایی تک خوری کنیم اما از اینها مهمتر اینه که چقدر تونستیم یکی رو به خدا و اهل بیت وصل کنیم؟ حاضریم سختی این کار رو بجون بخریم؟ حاضریم کمی کمتر به اعمال خودمون برسیم ولی بیشتر برای بقیه وقت بگذاریم؟ 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 اهالی تپه ندبه در کربلا 🔸 عن سعد بن عبيدة: إنَّ أشياخا مِن أهلِ الكوفَةِ لَوُقوفٌ عَلَى التَّلِّ يَبكونَ‌، و يَقولونَ‌: اللّهُمَّ أنزِل نَصرَكَ‌. قالَ‌: قُلتُ‌: يا أعداءَ اللّهِ‌! ألا تَنزِلونَ فَتَنصُرونَهُ‌. 🔹 این گزارش تاریخ، گزارشی است عجیب و بس در ماجرای کربلا! براساس این دسته گزارشات، در کربلا دو دسته حاضر نبودند، بلکه سه دسته حاضر بودند: 1️⃣ یک دسته سپاهیان عمر بن سعد 2️⃣ یک دسته کاروانیان سیدالشهدا ع 3️⃣ یک دسته ، 🔸 تاریخ طبری در معرفی دسته سوم میگوید: در کربلا، برخى بزرگان كوفه، بر تپّه‌اى ايستاده بودند و برای سیدالشهدا ع مى‌گريستند و مى‌گفتند: خدايا! خودت حسین را بده و کمکش کن. گفتم: اى دشمنان خدا! خب چرا پايين نمى‌آييد و حسین ع را يارى‌ نمى‌دهيد؟! 🔹 شاید اینگونه تصور شود که صرفا این دسته، برخی از مردم و بزرگان کوفه بودند اما نکته مهم آن است که این رفتار، یک است که درون هرکدام از ما همین امروز هم وجود دارد، لذا تحلیل این دسته، برای امروز ما بسیار لازم و ضروری است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سخن امام با اصحابش در روز عاشورا 🔸 معانى الأخبار از امام زين العابدين عليه السلام: چون كار نبرد بر حسين عليه السلام سخت شد، همراهانش به او نگريستند و او حالى متفاوت داشت. همراهانش هر چه كار سخت‌تر مى‌شد، رنگشان دگرگون مى‌شد و مضطرب مى‌شدند و دل‌هايشان به تپش مى‌افتاد، اما امام و برخى ياران ويژه‌اش رنگشان، گلگون مى‌شد و اندامشان آرامش مى‌يافت و جان‌هايشان، قرار مى‌گرفت. 🔸 برخى به برخى ديگر گفتند: بنگريد كه او باكى از مرگ ندارد! حسين عليه السلام به آنان فرمود: ➖ «اى بزرگ‌زادگان! شكيبا باشيد. ، جز پلى نيست كه شما را از سختى و ناخوشى، به سوى بهشتِ پُرگستره و نعمتِ جاويدان، عبور مى‌دهد. كدامتان خوش ندارد كه از به منتقل شود؟! و آن براى دشمنانتان، مانند انتقال از قصر به زندان و شكنجه شدن است. ➖ پدرم از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله برايم نقل كرد: «إنَّ الدُّنيا سِجنُ المُؤمِنِ و جَنَّةُ الكافِرِ، وَ المَوتُ جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَنّاتِهِم، و جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَحيمِهِم» «، زندانِ مؤمن و بوستانِ كافر است و ، پل مؤمنان به سوى بهشت‌هايشان و پل كافران به دوزخشان است». نه دروغ مى‌گويم و نه به من، دروغ گفته شده است». 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سخن امام با اصحاب در روز عاشورا 🔸. به نقل از بشر بن طانحه، از مردى از قبيله هَمْدان: حسين بن على عليه السلام، صبحِ روزى كه به شهادت رسيد، برايمان سخنرانى كرد و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: ➖ «بندگان خدا! از خدا، پروا كنيد و از دنيا، بر حذر باشيد كه اگر براى كسى مى‌مانْد و كسى در آن مى‌مانْد، ، سزاوارترين افراد به ماندن[فَإِنَّ الدُّنيا لَو بَقِيَت لِأَحَدٍ و بَقِيَ عَلَيها أحَدٌ كانَتِ الأَنبِياءُ أحَقَّ بِالبَقاء] و سزامندتر به خشنود شدن از و خشنودتر به آن بودند؛ ➖ امّا خداى متعال، را براى ، و اهلش را براى آفريده است.[أنَّ اللّهَ تَعالى خَلَقَ الدُّنيا لِلبَلاءِ‌، و خَلَقَ أهلَها لِلفَناء] نوى آن، كهنه و نعمتش زايل و شادى‌اش تلخ مى‌شود. ➖ سراى آن، فقط براى رسيدن و خانه‌اش براى است.[وَ الدّارُ قُلعَةٌ] برگيريد كه بهترين توشه، است، و پروا كنيد، شايد كه رستگار شويد». 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 حلقه حُدّاث الحسین(ع) ➕ ابن قولویه در به نقل امام صادق(ع) نقل میکند: 🔺ما مِنْ عَيْنٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ وَ لَا عَبْرَةٍ مِنْ عَيْنٍ بَكَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَيْهِ [هيچ چشم و اشكى نزد خدا محبوب‏تر از چشم و اشکى نيست كه برای (ع) بگريد و بر آن حضرت جارى گردد] 🔺و مَا مِنْ بَاكٍ يَبْكِيهِ إِلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ ع وَ أَسْعَدَهَا عَلَيْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ وَ أَدَّى حَقَّنَا [هيچ گريه ‏كننده ‏اى نيست كه بر آن حضرت بگريد مگر آنكه گريه ‏اش به حضرت رسيده و آن بانو را يارى میكند و نيز گريه ‏اش به رسيده و بدين وسيله حقّ ما ادا میشود.] 🔺و مَا مِنْ عَبْدٍ يُحْشَرُ إِلَّا وَ عَيْنَاهُ بَاكِيَةٌ إِلَّا الْبَاكِينَ عَلَى جَدِّيَ الْحُسَيْنِ ع [هيچ بنده ‏اى نيست كه روز قيامت محشور شود مگر آنكه چشمانش است، الا گريه ‏كنندگان بر جدّم (ع)] ➖فإِنَّهُ يُحْشَرُ وَ عَيْنُهُ قَرِيرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَيِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ [چون آنها درحالی محشور میشوند که چشمانی روشن داشته و شادی و نشاط در صورتشان نمایان میباشد] ➖و الْخَلْقُ فِي الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ [مردم در سختی و ناراحتی اند اما آنها از هر سختی در امان] ➖و الْخَلْقُ يُعْرَضُونَ وَ هُمْ ع تَحْتَ الْعَرْشِ [مردم متفرق، پراکنده و مضطرب اند اما آنها در عرش به یاد حسین و به ذکر او مشغول اند] ➖و فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ [و در سایه عرش، هیچ ترسی از سختی ها و ناملایمات روز قیامت ندارند] ➖يقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ [به آنها گفته میشود وارد شوید اما آنها اِبا کرده و ترجیح میدهند در حاضر بوده و ذکر او بگویند] ➖و إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فمَا يَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة [هرچه و ها پیام میدهند که ما در بهشت منتظر شما هستیم اما آنها به خاطر نشاط و لذتی که از مجلس حسین میبرند، حتی سر خود را هم بالا نمی آورند تا به آنها نگاه کنند] 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نگاه نیکو و احسن داشتن مومنین به یکدیگر 🔸حضرت در این روایت خطاب به جناب میفرمایند: 🔺شيعيان ما همواره از جانب خداوند عزوجل مورد ، از کید دشمن، و در و از اشتباهات و خطاها خواهند بود اما به چند شرط: 1️⃣ اولا اینکه ، روابط و شان به یکدیگر را نیکو و درست کنند 2️⃣ ثانیا نسبت به همین را اصلاح کنند 3️⃣ ثالثا نسبت به و پيشوايانشان حسن نيّت داشته باشند 🔸لذا نتیجه این تغییر نگاه باید این باشد که به برادران شان كنند و با افراد ضعیف و ناتوان شان و مهربان باشند و به نيازمندان شان كمك كنند. 🔸ما هیچگاه به ستم و ظلم كردن دستور نمى‌دهيم؛ بلكه شما را به و پارسايى، به پارسايى، به پارسايى دستور مى‌دهيم و نيز به و مواسات با برادرانتان! ➕: «ما أحسَنُوا النَّظَرَ لِأَنفُسِهِم في ما بَينَهُم وبَينَ خالِقِهِم» 📌پ.ن: به نظر شما مراد از این نیکو و احسن کردن نگاه مومنین به یکدیگر چیست؟ یعنی دقیقا امروز مومنین و مردم ما باید چگونه به یکدیگر نگاه کنند؟ آیا این روایت میخواهد برخی رفتارها و نگاه های امروز ما را اصلاح کند؟ شاید... 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 شروط رفاقت 🔸 حضرت در این روایت میفرمایند به هر کسی نمیتوان گفت ؛ چرا که رفاقت شرایط و حدودی دارد و هر کس همه این شروط یا بخشی از آن را داشت، میتوان به او چنین اطلاق کرد و هر کس که این شروط را نداشت، هیچ گاه او را رفیق خود ندان. 🔸 بعد را چنین بیان میکنند: 1️⃣ اولا ظاهرا و باطنش با تو یکی باشد 2️⃣ ثانیا زیبایی و زشتی تو را، زیبایی و زشتی خودش ببیند 3️⃣ ثالثا به خاطر مال و مقام، رفتارش را با تو تغییر ندهد 4️⃣ رابعا آن چیزی که تواناییش رو داره و میتونه بهت بده یا برات انجام بده رو از تو دریغ نکنه 5️⃣ خامسا (که عصاره چهار مورد قبلی است): در سختی ها و مشکلات، رهایت نکند : «الْخَامِسَةُ -وَ هِيَ تَجْمَعُ هٰذِهِ الْخِصَالَ‌-: أَنْ لا يسلمك عِنْدَ النَّكَبَات» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به (ع) میگه: من یکی از و محبان شما را میشناسم که است، شراب میخورد و گناهان زشتی مرتکب میشود میتونیم از او بجوییم و طردش کنیم؟ 🔸حضرت در پاسخ می فرمایند: از فعل و کارش تبری بجویید اما از خودش خیر، بلکه خودش رو دوست بدارید ولی نسبت به عملش ابراز ناراحتی بکنید. 🔸راوی میگه: میتونیم اون رو و بنامیم؟ حضرت میگه: خیر، حق چنین کاری ندارید. بعد حضرت میگه: فاسق و فاجر، کسی است که کافر و منکر ما و دشمن دوستان ماست. 🔸بعد حضرت میگویند: خداوند اِبا دارد که دوست ما، فاسق و فاجر باشد و اینگونه نامیده شود، هرچند عملش، عمل درستی نباشد. 🔸اما شما به چنین شخصی بگویید: درحالی که شخص مومنی است؛ بگویید: درحالی که دارای روح و روان پاکیزه ای است. ➕: «أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَه‏» 📌پ.ن: به نظرتون آیا ما به این روایت عمل میکنیم؟ بچه مذهبی ها و حزب اللهی ها به این روایت عمل میکنند؟ چقدر از این جور آدم ها دور و ور ما هستند اما نگاه ما به اونها دقیقا چجوریه؟ همینجوری که حضرت میفرمایند؟ شاید لازم باشه توی تعامل و نوع نگاه مون به اطرافیان مون تجدید نظر کنیم. چقدر لازمه روی این گونه نگاه ها، بررسی های جامعه شناختی داشته باشیم و اثرات اجتماعی اون رو دنبال کنیم. و چقدر جامعه امروز ما محتاج اینگونه دستورات اهل بیت است... 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
برخی دوستان ان قلت هایی به این بحث داشتند که نتیجه این نگاه، صورتی بازی است اما خب یک روایت که نیست، روایات دیگری با همین مضمون هم داریم، هرچند تعریف از مذهبی صورتی نیاز به بحث داره اما نسبت به این موضوع، به نظرم لازمه ما رفتار خودمون رو با مدل اهل بیت تنظیم کنیم. برخی شواهد دیگه این نگاه رو هم به مرور میگذارم
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
💠 مثلا در نهج البلاغه می فرمایند: ➕ «وإنّما يَنبَغي لِأهلِ العِصمَةِ و المَصنوعِ إلَيهِم في السلامَةِ، أن يَرحَمُوا أهلَ الذُّنوبِ والمَعصيَة.» 🔸 یعنی شایسته است که افراد مومن و پاک و کسانی که خداوند نعمت پرهیز از گناهان را به آنها داده و از سلامت دین برخوردارند، در تعامل با و معصیت، از مشی رحمت گونه و استفاده کنند. 🔸 روشن است که این مدل تعامل نسبت به خود این اشخاص مطرح شده، نه نسبت به فعل گناه شان و اینکه حضرت این نکته را تذکر میدهند یعنی برخی از شیعیان و محبان، این نکته را رعایت نمی کنند و به صرف یک گناه، افراد را از خود میرانند و طرد میکنند 🔸 یعنی باید تلاش کرد با و دلسوزی با آنها رفتار کرد تا بتوان از آنها کرد، نه اینکه به راحتی آنها را از خود طرد کنیم که نتیجه اش بدتر شدن وضعیت آنهاست 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
یک بیان عامی هم حضرت امیر خطاب به مالک اشتر دارن، البته که یک فرمان حکومتی است که باید برای تعامل حکومت با مردم الگو باشه اما به طریق اولی در تعامل مردم با یکدیگر هم مصداق داره: و أشعِر قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ‌، وَ المَحَبَّةَ لَهُم، وَ اللُّطفَ بِهِم، و لا تَكونَنَّ عَلَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم؛ فَإِنَّهُم صِنفانِ‌: إمّا أخٌ لَكَ فِي الدّينِ‌، و إمّا نَظيرٌ لَكَ فِي الخَلق دلت را پُر از محبت به مردم و مهربانی و لطف در حق آنها کن و مبادا مانند حیوان درنده در فکر دریدن آنها باشی چرا که مردم دو دسته اند: یا برادران دینی تو هستند یا اگر برادر دینی تو نیستند اما در خلقت و آفرینش همانند تو هستند «» فعل امر از باب افعال که ریشه اش «شعار»، به معنای میباشد. (رک: معجم مقاییس اللغة) استفاده از این کلمه، میخواهد شدت التصاق را برساند یعنی همیشه رحمت نسبت به مردم را، مشی خود قرار بده و آن را هیچگاه کنار مگذار. جالب تر آنکه چنین محبتی اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه باید نسبت به همه مردم اعمال بشود، حتی و حتی غیر مسلمانان. نکته مهم اینکه حضرت در دسته‌بندی مردم ، شیعیان و اهل سنت را در یک گروه قرار داده و با عبارت جامع «» به همه آنها اشاره میکنند و غیر مسلمانان را در دسته دوم جای می‌دهند. .
قبلا هم برخی روایات رو گذاشته بودیم که محتواش همین موضوع بود. حتما ببینید. روایات جالب و مهمی بودن
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
💠 یکی از دوستان گفتن مرز این مسئله کجاست؟ 💠 به نظرم شاخص، این فراز از زیارت عاشوراست: «إِنِّي‏ سِلْمٌ‏ لِمَنْ‏ سَالَمَكُمْ‏ / وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ / وَ وَلِيُّ لِمَنْ وَالاكُمْ / وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم» ➖ یعنی خود اهل بیت به ما یاد دادن، این رو ملاک و شاخص قرار بدید: با کسانی که دوست دار حسین هستند، دوست باشیم و با کسانی که دشمن حسین هستند دشمن باشیم. هر کس وارد این دایره شد، باید با او همانگونه تعامل کنیم که در روایات بالا ذکر شد، باید آنها رو حقیقتا دوست داشته باشیم، هرچند اهل خطا و گناه باشند، البته نسبت به عمل و کار خطایشان تذکر می دهیم، 🔺 اساسا دقیقا همینجا معنا پیدا میکند، یعنی به دنبال از او هستیم، چون محب حسین است، نه اینکه دنبال و طرد او باشیم 🔺 باید با این طیف گسترده از (ع)، هرچند اهل خطاهایی باشند، با محبت رفتار کرد، اهل ، گذشت، ، و همدردی بود. قطعا این دوستداران حسین، مراتبی دارند، خطاهایی دارند اما نباید این رشته دوستی را با آنها قطع کرد. باید با جامعه خود در تعامل سالم بود و در هر سطحی که هستند، بر محور شعار، «» جمع شد. ➕ نکته مهم این است که ما به دنبال شکل گیری این بستر هستیم تا به مرور و کم کم، دستگیری کنیم و را تبدیل به کنیم. در این نوع نگاه، صف بندی و روابط بر محور سلم و حرب با امام شکل میگیرد. ✳️ در این نوع نگاه، نباید ایجاد کرد، نباید را تبدیل به کرد، دوگانه و ، دوگانه های و ، ماجرای در دهه پنجاه، ماجرای کتاب یا ماجرای انگشتر دادن آیت الله به فرح یا ماجرای همه اینها مصادیقی از دوگانه های کاذب اند، نه به این معنا که مهم نیستند، بلکه قطعا مهم هستند اما پررنگ کردن آنها، متن کردن آنها، اصلی دانستن آنها، موجب تخریب و ایجاد دوقطبی های کاذب است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
🔰 یکی از امتدادهای سیاسی اجتماعی این نگاهی که براساس روایات گفته شد، متنی است که در ادامه میفرستم: 👇👇👇👇👇👇
🔹با سلام و احترام! 🌹«نقد عملکرد یا تخریب شخصیت» ✍ مرتضی صانعی ✅ این سالها کم و بیش مرسوم شده است برای نقد عملکرد اشخاص در نظام اسلامی به تخریب شخصیت ایشان پرداخته می شود. گویی این رویه به یک مدل نقادی تبدیل شده و برخی احساس می کنند که برای این که بتوان یک اندیشه ای را در نطفه خشکاند، بهترین شیوه ترور شخصیت است. ✅ به نظر می رسد که در نقد اشخاص باید میان شخصیت اشخاص و عملکردشان تفاوت قائل بود. البته همه جا استثنا وجود دارد و ممکن است شخصی به عنوان مسئول، کف صلاحیت مثل باور و اعتقاد به دین و قانون رایج کشور را نداشته باشد، اینجا نباید چنین شخصی اجازه مسئولیت داشته باشد. ✅ لیکن در نظام اسلامی قاعدتاً باید کارگزاران آن کف صلاحیت را داشته باشند و از این روی در مقام نقد باید رفتار آنان مورد نقادی قرار گیرد و حق اتهام زنی اعم از خائن، منافق، جاسوس و غیره به ایشان وجود ندارد، مگر آنکه در دادگاه صالحه جرم ایشان اثبات شده باشد. ✅ در نظام مردم سالار دینی ممکن است اشخاصی که اندیشه روشنفکرمأبانه یا اندیشه متحجرانه دارند به قدرت برسند در حالیکه متدین و انقلابی با امتیاز ضعیف یا خوب هستند. طبیعی است هر دو طیف فکری بر اساس اندیشه ی خود عمل می کنند که در مواردی خلاف مصالح ملی است. اینجا وظیفه ما چیست؟ ✅ آیا وظیفه ما تخریب شخصیت ایشان است، یا نقد عملکرد و تلاش جهت خشکاندن اندیشه افراطی یا تفریطی ایشان در جامعه است؟ ✅ بر اساس مبانی اسلامی وظیفه ی ما نقد اندیشه خطرساز در جامعه است و حق نداریم تا زمانی که جرمی ثابت نشده تهمت بزنیم و شخصیت اشخاص را زیر سؤال ببریم. 🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 استاد پناهیان در ماه محرم، اصلی ترین موضوع منبر خود رو مسئله قرار دادن. اینکه این مسئله درست هست یا نه، فعلا محل بحث نیست. اتفاقا مباحثی که مطرح کردن، مباحث قابل استفاده ای بود و پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید. هرچند ممکنه نقدهایی هم باشد. 🔺 اما در این کلیپ ایشون در کنار گزاره های مختلفی که مطرح میکنن، به دنبال اثبات یک مدعای اصلی هستند و مابقی گزاره موید آن مدعای اصلی است. ایشون در این کلیپ عبارت است از اینکه: ، امیرالمومنین بودند، نه ، خوارج در آن عصر، اصلی ترین مشکل حیات بشری بودند. جلسه پنجم این سلسله جلسات را که ببینید، ایشان تصریح میکنند که فکر نکنید معاویه و جملی ها، از جریان خوارج مهم ترند، این ابن ملجم است که دارای اهمیت ویژه است. 🔺 خب، به نظر شما آیا این مدعا درست است؟ آیا خوارج برای امیرالمومنین، مسئله اصلی بودند یا فرعی؟ دشمن اصلی حضرت کدوم جریان بود؟ آیا حقیقتا خوارج اصلی ترین مشکل حیات بشری بودند؟ 📌 در ادامه به بررسی و نقد بیان استاد پناهیان خواهیم پرداخت. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 استاد پناهیان در ماه محرم، اصلی ترین موضوع منبر خود رو مسئله #تحجر قرار دادن. اینکه این مسئله درس
💠 اساسا جنگ های سه گانه ، یک الگوی بسیار عالی برای امروز ماست، حقیقتا جامعه امروز ما چقدر نیاز به بازخوانی مدل ، و و تفاوت مدل برخورد حضرت امیر با اونها رو داره 🔺 میفرمایند: «كانَ في قِتالِ عليٍّ عليه السلام أهلَ قِبْلةٍ بَرَكةٌ‌، ولَو لَم يُقاتِلْهُم عليٌّ عليه السلام لَم يَدْرِ أحدٌ بعدَهُ كيفَ يَسيرُ فيهِم.» یعنی در جنگ حضرت امیر با اهل قبله یعنی مسلمانان، بركت بود؛ زيرا اگر على عليه السلام با آنان نمى‌جنگيد، بعد از آن حضرت، هيچ كس نمى‌دانست با آنان چگونه رفتار كند. این یعنی باید مدل تعامل حضرت امیر با آن سه گروه را یاد بگیریم و برای امروزمان استفاده کنیم. 🔺 ویژگی این سه جنگ، آن بود که برای نخستین‌بار در تاریخ اسلام، جنگ مسلمان با مسلمان آغاز شد؛ چون تمام جنگ‌های پیش از آن میان مسلمانان با مشرکان و کفار بود. 🔺 در واقع براساس این روایات می‌توان گفت جنگ‌های سه‌گانۀ دوران امیرالمؤمنین، است و این سه کلان‌الگو، مدل‌های مختلف در همۀ زمان‌ها، حتی در عصر ظهور (عج) است. 🔺 براساس این الگو، به زیبایی می توان شیوه صحیح مواجهه با و اجتماعی که مدعی حق و حقیقت هستند را شناخت و می توان در این میان و در نبردهای حق و باطل را از تشخیص داد و در یک کلام از سیره و سخن مولا علی(ع) در این نبرد سرنوشت ساز مدد گرفت و دچار نشد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟡 اینکه ماهیت هر کدام از این مدل اسلام های امریکایی چیست، فعلا محل بحث نیست. سوال اینجاست که کدام یک از این مدل ها، کدام یک از این جریانات، حضرت امیر بود؟ 🔰 به نحو قاطع می توان گفت، مسئله اصلی برای امیرالمومنین، بود، دشمن اصلی حضرت این جریان بود، دغدغه اصلی ذهن حضرت، نبرد با این جریان بود، اینکه بخواهیم را مسئله اصلی و اول حضرت امیر بدانیم، یک ، یک و یک است. 🔰 اراده اولیه حضرت امیر، نبرد با جریان اسلام صفینی است، اما وقتی ، دست به شورش میزند، حضرت امیر به ناچار با آنها وارد جنگ میشود و فتنه آنها را می خواباند. در گام بعد به دنبال مسئله و دشمن اصلی میرود یعنی اسلام صفینی، . 🔰 در ، وقتی ماجرای قرآن به نیزه کردن رخ میدهد، با رهبری و عده ای از مانند ، حضرت را مجبور به پذیرش میکنند و شد آنچه نباید میشد... 🔰 اما حضرت امیر نتیجه حکمیت را نمیپذیرد و به لشکریان میگویند مجدد جمع شده و آماده شوند، برای حمله به سپاه معاویه اما خوارج نمیپذیرند که با حضرت همراه بشوند و از لشکر حضرت امیر کناره میگیرند و میگویند ما علی را شایسته رهبری و نمیدانیم. 🔰 خلاصه آنکه: بعد از ماجرای صفین و حکمیت، حضرت مجدد لشکریان(به جز عمده خوارج) را در اردوگاه جمع کرده و پیش از حرکت مجدد به سمت شام، تلاش میکند لشکریانش را برای نبرد دوباره با جریان صفین آماده و توجیه کند لذا تاکید میکند: ➕ «قاتِلُوا الخاطِئينَ الضّالّينَ‌، المُجرِمينَ‌، الَّذينَ لَيسوا بِقُرّاءٍ لِلقُرآنِ‌، و لا فُقهاءَ في الدّينِ‌، و لا عُلماءَ فِي التَّأويلِ‌، و لا لِهذَا الأَمرِ بِأَهلِ سابِقَةٍ فِي الإِسلامِ‌. وَاللّهِ‌، لَو وَلُّوا عَلَيكُم لَعَمِلُوا فيكُم بِأَعمالِ كِسرى و هِرَقلَ‌؛ تَيَسَّروا و تَهَيَّؤوا لِلمَسيرِ إلى عَدُوِّكُم مِن أهلِ المَغرِب» ➕ تاکید حضرت بر نبرد با جریان «خطا پيشگانِ گمراهِ ستمكارِ بدكرداری» است، کسانی كه نه قرآن‌اند، و نه را مى‌فهمند؛ کسانی که نه قرآن و سنّت را مى‌شناسند، و نه در روزگار صدر اسلام، در پيشوايى و سابقه‌اى دارند. 🔻 چرا حضرت این جریان را خطرناکتر می داند؟ چون حضرت قسم میخورند که اگر اینها بر شما تسلّط يابند، و پادشاهان و را در ميان شما جارى مى‌كنند، لذا اولویت نبرد با این جریان است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟢 در هر صورت، حضرت برای بار دوم، برای جنگ به‌سوی با جمعیتی حدود 70 هزار نفر به‌راه می افتد و تا هم پیش میرود، اما در میانۀ مسیر، خبر ناگهانی چند توسط خوارج، در اطراف که محل زندگی خانواده‌های سپاهیان حضرت آنجا بود، آن‌ها را ترساند. 🔰 اینجا بود که گروهی از یاران حضرت، اصرار ورزیدند که پیش از نبرد با معاویه، کار را یکسره کنند، لشکریان را نیز مردد کردند که باید نبرد با جریان خوارج باشد. امام مجبور میشود، خطبه ای بخواند و لشکریانش را متوجه این بکند، لذا خطاب به سپاهیانش میگویند به من خبر رسیده که عده ای میگویند ای کاش اول به سمت خوارج میرفتیم و بعد به سمت شام، اما بدانید که این نگاه، است و در ادامه میگویند: ➕ «فَسيروا إلَى ؛ فَهُم عَلَينا مِنَ ، سيروا إلى قَومٍ يُقاتِلونَكُم كَيما يَكونوا جَبّارينَ‌، يَتَّخِذُهُمُ النّاسُ أربابا، و يَتَّخِذونَ عِبادَ اللّهِ خَوَلاً ، و ما لَهُم دُوَلاً.» ➕ حضرت تاکید میکند، جریان معاویه، مسئله اصلی و اولویت دار است، نه خوارج. جریان صفین، از خوارج . پس به سوی شام حرکت کنید. در ادامه حضرت درباره چرایی خطرناک تر بودن جریان اسلام صفینی توضیح میدهد و میگویند: ▪️چون این جریان به دنبال بدست گرفتن و حاکمیت است. میخواهد کاری کند که مردم، اختیار خود و اموالشان را بدست آنها بدهند. جریان اسلام صفینی به دنبال این است که را خود کند اما در قالب یعنی با استفاده از مردم، با استفاده از و و . 🔰 به نظرم حضرت با این بیان میخواهد تاکید کند که مشی من مانند آنها نیست، من قائل به هستم. من قائل به آگاهی مردم هستم. لذا میتوان گفت اساسا مشکل اصلی حضرت امیر با جریان اسلام صفینی، بر سر مقوله مردم سالاری دینی است 🔰 در هر صورت و فریادهای حضرت امیر که به لشکریانش میگفت: «و دَعوا ذِكرَ » یعنی خوارج را رها کنید و به شام بچسبید که اولویت با شام است، جواب نداد و با اصرار بخشی از سپاه، با محوریت ، حضرت مجبور شد مسیر را کج کرده و به سمت نهروان حرکت کند، اما به این شرط که پس از نابودی خوارج، بلافاصله به سمت شام حرکت کنند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟣 سپاهیان حضرت امیر به نهروان که رسیدند، حضرت شخصی را به‌سوی آن‌ها که دوازده‌هزار نفر بودند، فرستاد که از انگیزۀ آنان سؤال کند؛ خوارج گفتند: ما با علی سخن نمی‌گوییم؛ زیرا می‌ترسیم ما را همچون و دیگران با سخنان زیبای خویش گمراه کند!! 🔺 اینجا بود که حضرت یک مدل تعامل و کنش بسیار جالب با خوارج داشتند و توانستند با ، هشت هزار نفر از لشکریان خوارج را جدا کرده و تنها چهار هزار نفر برای نبرد با سپاهیان حضرت باقی ماندند. که چون این نکته محل بحث نیست، از آن میگذریم. بعد از اینکه حضرت کار خوارج را با تلفات پایین و در کمتر از یک روز تمام کرد، طبق قرار قبلی که حضرت شرط کرده بود، باید بلافاصله سپاه به‌سوی شام و جنگ دوباره با بنی‌امیه حرکت می‌کرد. 🔺 اما باز نفوذی‌هایی مانند ، شروع به بهانه‌گیری کردند که خسته ایم و اجازه دهید کمی استراحت کنیم و... . خلاصه اینکه با ، حضرت را مجبور کردند که فعلا به سمت شام حرکت نکنند و این تاخیر در حرکت به سوی شام، با تا حدود سه سال به طول انجامید. 🔺 عمده خطبه هایی که حضرت در آن کوفیان را سرزنش میکند، مربوط به همین مقطع است. در همین ایام بود که حضرت بارها بر سر منبر کرد و یاد و خاطرۀ یاران باوفایشان را با حسرت مرور نمود. درنهایت، حدود سه سال پس از جنگ نهروان، حضرت توانست برای بار سوم سپاهی برای نبرد با بنی‌امیه و معاویه فراهم کند و فرماندهان سپاه را مشخص کرد 🔺 اما در این بین ماجرای ضربت خوردن و حضرت رقم خورد و کار نیمه تمام باقی ماند و اتفاقا که روی کار آمد، همین راهبرد حضرت امیر را دنبال کرد و لشکریان را برای حمله به معاویه آماده کرد اما آنجا نیز با یارانش، مجبور به شد. ◾️ پس در مجموع، امیرالمؤمنین(ع) سه بار عزم نبرد با کرد؛ اما بار اول با قرآن به نیزه کردن، بار دوم با انحراف سپاه به‌سوی جریان انحرافی خوارج و بار سوم با شهادت حضرت، توانست شکست را بر مردم تحمیل کند و این داستان ناشنیدۀ حکومتِ است که تا امروز همچنان مظلوم است! 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍