💠 فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
✍️ علیرضا ملااحمدی
1️⃣ «برائت» فرع بر «ولایت» است. ما پس از آنکه در دایرهی ولایتِ امام قرار گرفتیم، از آنکسیکه به حریمِ ولایت تعدّی کرده و میخواهد رشتهی ولایت را پاره کند، تبرّی میجوییم.
2️⃣ این برائت البته قبل از همه، امری قلبی بوده و سپس در زبان است که به جریان میافتد. اما بیش از ایندو، در صورتی منشأ اثر است که در صحنهی عمل و حیات انسان به جریان بیفتد. برائتی که وارد صحنهی زندگی نشود، یا سقیفه را ثمر میدهد یا خوارج را و یا عاشورا را...!
3️⃣ «تبرّی» اگر نقطهزن نباشد، ثمربخش نخواهد بود. یعنی باید در تقابل با جریانی باشد که دقیقاً مرکز ولایت را هدف گرفته است. معیار واحد است و مصادیق متعدّد:
آن مصداقی که در ماجرای سقیفه مرکزیّتِ ولایت را هدف گرفته بود، متفاوت بود با مصداقی که در فتنهی خوارج هدف گرفته بود. ایندو متفاوت بودند با مصداقی که در صحنهی عاشورا ولایت را هدف گرفته بود و نقطهی هدفگیرندهی ولایت در اینسه متفاوت است با جبههی متخاصم در ماجرای ولایتعهدیِ امام رضا علیهالسلام...
🔺 خلاصه اینکه بهتبعِ تحوّلات سیاسیِ زمانه، مهاجم به مرکزیّت ولایت در زمان هر یک از امامان علیهمالسلام، متفاوت است با زمانهی دیگری؛ و #تبری در هر زمانه باید دقیقاً معطوف باشد به نقطهی مهاجم؛ در غیراینصورت أبتر است و بیحاصل و کبریتِ بیخطر!
4️⃣ در زمانهی غیبت نقطهی اصلیِ تهاجم به مرکزیّت ولایت کجاست تا ما در مقام #برائت آنرا هدف بگیریم؟ پاسخ به این سؤال متوقف بر پاسخ به این پرسش است که «مرکزیّت ولایت در دورانِ غیبت کجاست؟» تا وقتیکه این را نفهمیم، نقطهی مهاجم را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم و بالتبع تبرّیمان هم بیحاصل و ابتر است.
5️⃣ به دلیل همهی آنچه که در فلسفهی امامت تشریح شده، نمیتوان ادّعا کرد که ولایتِ اجتماعی و سیاسی امام عصر علیهالسلام در زمانهی غیبت تعطیل شده! پس مسلّماً همچون دوران امامت، در هر زمانهای از دوران غیبت هم مرکزیّت ولایت مصداق متفاوتی از زمانهای دیگر داشته و لذا مهاجم به آن هم متفاوت با زمان دیگری خواهد بود.
🔹 سوال اینست که #امروز مرکزیّت ولایت کجاست تا بهتبعِ آن نقطهی مهاجم به این مرکز را بشناسیم و هدف بگیریمش؟ تردیدی نیست که در جهان امروز، فقط و فقط این #انقلاب_اسلامی است که هویّت خودش را ذیل پرچم ولایتِ حضرت حجّت صلواةاللهعلیه تعریف کرده و فلسفهی وجودی خودش را زمینهسازی برای ظهور حضرتش میداند.
6️⃣ تبرّی از شخص و جریانی که ۱۴ قرن قبل به حریم ولایت تعدّی کرده، البته که واجب و لازم است و بخشی از هویّت ایمانیِ ما را تشکیل میدهد؛ امّا قطعاً برای امروزِ ولایت، در اولویّت قرار ندارد. یعنی اگر اکتفا شود به آن و امتدادی در امروزِ انقلاب اسلامی پیدا نکند، أبتر و بیحاصل است و کبریتِ بیخطر!
🔻 چنین برائتی، هیچگاه نسبت به آن جریانی که امروز مرکز تشیّع جهان را هدف گرفته و کمر به نابودیاش بسته «تهدید» محسوب نمیشود؛ و بهمین دلیل میگویم کبریت بیخطر!
🚫 بنابراین چهبسا «اکتفا کردن» به این سطح از تبرّی (که میتواند بهمثابه یک مخدّر عمل کند) حتی تکمیلکنندهی پازلِ مهاجمِ امروزی به مرکزیّت ولایت امام عصر علیهالسلام باشد و به ضدّ خودش بدل شود!
@Maktabkhaaneh
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن:
1️⃣ چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟(سه بخش)
2️⃣ نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان
3️⃣ طعن به معاویه
4️⃣ روش و چگونگی تبری
5️⃣ فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
6️⃣ بدگویی، تخریب و زدن شیعیانِ برائتیِ جاهل، ممنوع
.
💠 توجیحات رنگارنگ کفار، برای نپذیرفتن حق
➕ترجمه:
▫️(68) آيا آنها در اين گفتار #تفکر و #تدبر نکرده و نينديشيدند؟ يا اينكه اکنون چيزى براى آنان آمده، كه قبلا براى #نياكانشان نيامده است؟!
▫️(69) يا اينكه پيامبرشان را نشناختند و از سوابق او آگاه نيستند و از اين رو او را #انكار میكنند؟!
▫️(70) يا میگويند او #ديوانه است؟! ولى او #حق را براى آنان آورده؛ امّا بيشترشان از پذیرش حق، #كراهت دارند.
▫️(71) اگر حق، از #هوس هاى آنها پيروى كند، آسمانها و زمين و همه كسانى كه در آنها هستند، #تباه میشوند! ولى ما قرآنى به آنها داديم كه مايه #يادآورى (و عزّت و شرف) براى آنهاست، امّا آنان از (آنچه مايه) يادآوريشان (است)، رويگردانند!
▫️(72) يا اينكه تو از آنها #مُزد و هزينه اى در برابر دعوتت میخواهى؟ با اينكه مزد پروردگارت بهتر، و او #بهترين_روزى_دهندگان است!
🔺اين آيات شریفه(مومنون: 68 تا 72) به مسئله علل و #توجیحات_رنگارنگ_کفار برای نپذیرفتن حق در برابر #رسول_خدا اشاره میکند.
🔺چیزی که شاید اگر در آن تأمل و #تدبر کنیم، همین امروز هم خیلی از ما گرفتار آنها هستیم و به همان علل و بهانه ها، از پذیرفتن حق، سر باز میزنیم.
🔺در ادامه قرآن کریم به پنج علت، بهانه و توجیه، اشاره میکند:
👇👇👇👇
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 توجیحات رنگارنگ کفار، برای نپذیرفتن حق ➕ترجمه: ▫️(68) آيا آنها در اين گفتار #تفکر و #تدبر نکرده
1️⃣ تدبر و تفکر نکردن(أَ فَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ):
نخستين عامل بدبختى انسان، #تعطيل_کردن_تعقل، انديشه و #تفكر است. چه بسا #آزاداندیشی، مهمترین عامل در پذیرش حق باشد.
2️⃣ نو و جدید بودن مطالب پیامبر درحالیکه برای نیاکان ما چنین مطالبی نیامده بود(أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ يَأْتِ آباءَهُمُ الْأَوَّلِينَ):
در گام دوم، کفار، بهانه میکنند که پیامبر مطالبی آورده که قبلا #نیاکان ما نیاورده بودند، لذا اگر اين مطالب پیامبر، حق بود، چرا خداوند كه به همه انسانها نظر لطف و مرحمت دارد، براى گذشتگان چنین چیزی نفرستاد؟
روشن است که چنین بهانه ای غلط است چرا که اصول #معارف_نبوی یعنی توحید، معاد و... همان اصول #معارف_انبیا_گذشته بود و حرف جدیدی که پیامبر بخواهد از جیب خود تولید کرده باشد، نبود.
3️⃣ عدم شناخت پیامبر(أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ):
بهانه سوم، عدم شناخت پیامبر بود. عده ای میخواستند با زیر سوال بردن #شخصیت_پیامبر و اینکه معلوم نیست #سابقه او چیست، مطالب او را زیر سوال ببرند.
درحالیکه همه آنها پیامبر و خانواده و قبیله اش را پیش از بعثتش کاملا میشناختند و او در بین مردم، به «#محمد_امین» معروف بود. لذا #ترور_شخصیت او، هیچ جوره ممکن نبود.
4️⃣ استفاده از برچسب دیوانه و مجنون بودن(أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ):
در گام بعد، کفار شروع کردند به استفاده از #برچسب_جنون. اینکه حرف های پیامبر با #افکار_عمومی و سنت های جاهلی و محیط همخوانی ندارد لذا این #سنت_شکنی، دلیل بر جنون اوست.
در واقع این دست حرف ها، خلاف عقل و منطق است. لذا برای اینکه حرف های او را زیر سوال ببرند، او را متهم به جنون و #دیوانگی کردند.
قرآن بلافاصله در نفی بهانه جویی کفار، تاکید میکند، پیامبر برای آنها #حق را آورده که ریشه آن، #عقلانیت و منطق است(بَلْ جاءَهُمْ بِالْحَقِّ).
اما مشکل اکثر کفار این است که اساسا در پذیرش حق، #کراهت دارند، نمیخواهند حق را بپذیرند، لذا شروع به تولید #توجیحات و #بهانه_ها میکنند.(وَ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِ كارِهُونَ)
لذا برای اینکه بخواهند حرف برخواسته از #شهوات خود را منطقی نشان دهند، شروع به #تولید_نظریات و روپوش های زیبا درباره آن میکنند.
اساسا انسان هرگاه براساس #تمایلات_هوس_آلود خود به نتیجه ای رسید، برای توجیه آن، هرکاری میکند تا سخن حق و #حکیمانه را نپذیرد، چون هماهنگ با شهواتش نیست. به همین جهت از برچسب #افكار_جنون_آميز استفاده کردند.
این درحالى است كه هيچ لزومى در تبعیت حق از #تمايلات_مردم نیست. اگر حق میخواست از تمایلات مردم پیروی کند، آنگاه آسمان و زمین و هرآنچه در آنهاست، تباه میشد(وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ).
چراکه هوى و هوس هاى مردم، #معيار و ضابطه اى ندارد، گاهی به سمت خوبی هاست و گاهی به سمت زشتی ها.
در ادامه خداوند تاکید میکند ما به آنها یک معیار و #شاخص دادیم که برپایه #عقل بنیان شده و برای آنها مایه #تذکر و #عبرت است اما آنها چون گرفتار شهوات خود هستند، از آن رویگردانند(بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ).
5️⃣ گرفتن پول و دستمزد از مردم، دربرابر دعوت به حق (أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجاً فَخَراجُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ):
بدون شك اگر يك #رهبر_معنوى و روحانى در مقابل دعوتش به حق، از مردم تقاضاى #پاداش و #اجر_مادى كند، علاوه بر اينكه بهانه اى به دست بهانه جويان میدهد كه به خاطر نداشتن امكانات مالى از او دور شوند، آنها را متهم میسازد كه دعوت به سوى حق را دكانى براى جلب #منافع_مادى_خود قرار داده اند.
لذا پیامبر جلو این بهانه کفار را نیز گرفت و تاکید کرد، در مقابل این دعوت به حق، هیچ مزدی از شما نمیخواهم بلکه روزی دهنده، فقط خداست.
قرآن کریم، با ذکر این بهانه ها، روشن میسازد كه اين كوردلان، تسليم حق نيستند و عذرهايى كه براى توجيه مخالفت خود ذكر میكنند، صرفا بهانه هاى بى اساسى بيش نيستند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🌏 یازده نفر از فرماندهان لشکر امام مهدی علیهالسلام از اروپا هستند! #کلیپ | #استاد_شجاعی #استاد_یوس
🔺ناظر به این کلیپ یک اشکال و پاسخی مطرح شده که اگه خواستید از لینک های زیر دنبال کنید:
1️⃣ اشکال استاد شهبازیان
2️⃣ پاسخ استاد یوسفی
.
💠 فرمان حکومتی امیرالمومنین به حذیفه به عنوان حاکم مدائن
🔺ارشاد القلوب نقل میکند: #عثمان در اواخر حکومتش، #حارث_بن_حکم را به عنوان والی #مدائن انتخاب کرد اما موجب اذیت و گرفتاری اهالی آنجا شد و با آنها #بدرفتاری کرد لذا مردمان آنجا از او #شکایت کردند
و به همین جهت عثمان او را عزل و #حذیفه_بن_یمان، از نزدیک ترین اصحاب حضرت امیر را والی آنجا قرار داد تا کمی التهابات جامعه بخوابد.
🔺پس از مدتی، این ماجرا ختم به کشته شدن عثمان توسط مردمان معترض شد و مردم با حضرت امیر بیعت کرده و ایشان نیز حکم حذیفه برای مدائن را مجدد امضا کردند و در نامه ای خطاب به ایشان، #دستورالعملی_حکومتی صادر کردند که در ادامه برخی از موارد آن می آید:👇👇
▫️از آنان كه مورد #اعتماد تو هستند و از #دینداری و #امانتداری شان راضی هستی، هرکس که دوست داری را دور و بر خودت جمع کن و از آنها در کارهایت کمک بخواه، چرا که اين برای تو و مولایت #عزّت آفرین تر است و برای دشمنت خوارکننده تر.
(فَاجْمَعْ إِلَيْكَ ثِقَاتِكَ وَ مَنْ أَحْبَبْتَ مِمَّنْ تَرْضَى دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ وَ اسْتَعِنْ بِهِمْ عَلَى أَعْمَالِكَ فَإِنَّ ذَلِكَ أَعَزُّ لَكَ وَ لِوَلِيِّكَ وَ أَكْبَتُ لِعَدُوِّك)
▫️و من تو را به #تقوای_الهی فرمان ميدهم و اطاعت الله در #آشكارا و #نهان و تو را از مجازات خداوند ميترسانم، در نهان و آشكار
و به تو سفارش ميكنم که با #نیکوکاران با احسان و نیکی رفتار کنی و نسبت به #معاندین و ستیزه کنندگان سخت بگیری.
(إِنِّي آمُرُكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ وَ أُحَذِّرُكَ عِقَابَهُ فِي الْمَغِيبِ وَ الْمَشْهَدِ وَ أَتَقَدَّمُ إِلَيْكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَى الْمُحْسِنِ وَ الشِّدَّةِ عَلَى الْمُعَانِد)
▫️به تو فرمان میدهم که در #امور_حکمرانی ات، با #رفق و #مدارا رفتار کنی و در تعامل با مردم هم #آسان بگیر و هم #عدالت را رعایت کن، چرا که تو نسبت به آن، #مسئول هستی و #بازخواست خواهی شد.
همچنین تو را امر میکنم به #انصاف ورزیدن با مظلومان و #گذشت نسبت به مردم.
و نیز تا آنجا که میتوانی با مردم به #شیوه_نیکو و حَسَن تعامل کن.
(آمُرُكَ بِالرِّفْقِ فِي أُمُورِكَ وَ اللِّينِ وَ الْعَدْلِ عَلَى رَعِيَّتِكَ فَإِنَّكَ مَسْئُولٌ عَنْ ذَلِكَ وَ إِنْصَافِ الْمَظْلُومِ وَ الْعَفْوِ عَنِ النَّاسِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ مَا اسْتَطَعْتَ)
▫️تو را فرمان میدهم که #مالیات را بگیری اما مبتنی بر #حق و #انصاف.
نه بیشتر از آنچه که معین کرده ام، از مردم بگیر و نه چیزی از آن فروگذار بلکه همه اش را بگیر.
و در شیوه مالیات، #بدعتی از پیش خودت ایجاد نکن.
سپس هرچه از مالیات جمع شد، به صورت مساوی و #عدالت در میان #مستحقانش پخش کن.
(آمُرُكَ أَنْ تَجْبِيَ خَرَاجَ الْأَرَضِينَ عَلَى الْحَقِّ وَ النَّصَفَةِ وَ لَا تَتَجَاوَزْ مَا قَدِمْتُ بِهِ إِلَيْكَ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُ شَيْئاً وَ لَا تَبْتَدِعْ فِيهِ أَمْراً ثُمَّ اقْسِمْهُ بَيْنَ أَهْلِهِ بِالسَّوِيَّةِ وَ الْعَدْل)
▫️در برابر مردم، #متواضع و فروتن باش و در مجلس خود، همه را برابر ببین و در #رعایت_حق، خویشاوند و بیگانه و دور و نزدیک برای تو یکسان باشد یعنی به #نور_چشمی ها #رانت نده.
(وَ اخْفِضْ لِرَعِيَّتِكَ جَنَاحَكَ وَ وَاسِ بَيْنَهُمْ فِي مَجْلِسِكَ وَ لْيَكُنِ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ عِنْدَكَ فِي الْحَقِّ سَوَاءً)
▫️میان مردم، به #حق داوری کن و #عدالت را در بین آنها اقامه کن و از #هوای_نفس تبعیت نکن.
در راه خدا و اجرای احکام او، از #سرزنش و ملامت هیچکس #نترس، چرا که خدا با پرهیزکاران و نیکوکاران است.
(وَ احْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ أَقِمْ فِيهِمْ بِالْقِسْطِ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى وَ لَا تَخَفْ فِي اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ فـ«إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ»)
🔺در ادامه حضرت تاکید میکنند، نامه دیگری هم برای تو فرستاده ام تا آن را بر مردم منطقهات بخوانى، تا نظر ما را درباره خود و همه مسلمانان بدانند. پس آنان را حاضر كن و آن را براى آنان بخوان و براى ما از كوچك و بزرگشان #بيعت بگير.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 فرمان حکومتی امیرالمومنین به حذیفه به عنوان حاکم مدائن 🔺ارشاد القلوب نقل میکند: #عثمان در اواخر ح
🔸بعد از این ماجرا، #حذیفه مردم را جمع کرد و نامه حضرت امیر را برای مردم خواند و بعد از آن مفصل از #فضائل ایشان برای مردم گفت و در انتها نیز از مردم برای حضرت #بیعت گرفت.
🔸پس از بیعت، یک #جوان_ایرانی نزد حذیفه آمد و اظهار شگفتی کرد و گفت شما گفتی حق با علی(ع) است و نسبت به #خلفای_پیشین کنایه ای داشتی اما خب چرا الان چنین حرف هایی میزنید؟
چون شما خود شاهد این ماجراها بوده اید، پس برای ما بیشتر از این توضیح دهید.
🔸انگار این جوان، تازه داشت برخی حقائق را درک میکرد و نیمچه گلایه ای از امثال حذیفه داشت که چرا زودتر از این حرف ها نزده اند.
🔸جوان گفت اگر واقعاً حق با علی(ع) است، پس چرا مردم مدینه کاری نکردند؟ یعنی همه آنها خطا کردند؟
در ادامه حذیفه شروع کرد و مفصل این ماجراها را برا او تبیین کرد.
🔸این جوان که دلش پاک بود، بعد از توضیحات حذیفه، شیفتۀ امیرالمؤمنین(ع) شد و به لشکر حضرت امیر ملحق شد و در جنگ #جمل، جزو اولین افرادی بود که #شهید شد.
➕مطالعه تفصیل روایت
.
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو
🔺راوی به #امام_کاظم(ع) میگه:
من یکی از #دوستان و محبان شما را میشناسم که #اهل_گناه است، شراب میخورد و گناهان زشتی مرتکب میشود
میتونیم از او #برائت بجوییم و طردش کنیم؟
(الرَّجُلُ مِنْ مَوَالِيكُمْ يَكُونُ عَارِفاً يَشْرَبُ الْخَمْرَ وَ يَرْتَكِبُ الْمُوبِقَ مِنَ الذَّنْبِ، نَتَبَرَّأُ مِنْه؟)
🔺حضرت در پاسخ می فرمایند:
از فعل و کارش تبری بجویید اما از خودش خیر، بلکه خودش رو دوست بدارید ولی نسبت به عملش ابراز ناراحتی بکنید.
(قال: تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لَا تَبَرَّءُوا مِنْهُ؛ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَه)
🔺راوی میگه: میتونیم اون رو #فاسق و #فاجر بنامیم؟
حضرت میگه: خیر، حق چنین کاری ندارید.
بعد حضرت میگه: فاسق و فاجر، کسی است که کافر و منکر ما و دشمن دوستان ماست.
🔺بعد حضرت میگویند: خداوند اِبا دارد که دوست ما، فاسق و فاجر باشد و اینگونه نامیده شود، هرچند عملش، عمل درستی نباشد.
🔺اما شما به چنین شخصی بگویید: #فاسق_العمل درحالی که شخص مومنی است؛ بگویید: #خبیث_الفعل درحالی که دارای روح و روان پاکیزه ای است.
(وَ لَكِنَّكُمْ تَقُولُونَ فَاسِقُ الْعَمَلِ فَاجِرُ الْعَمَلِ، مُؤْمِنُ النَّفْسِ؛ خَبِيثُ الْفِعْلِ، طَيِّبُ الرُّوحِ وَ الْبَدَن)
📌پ.ن: به نظرتون آیا ما به این روایت عمل میکنیم؟ بچه مذهبی ها و حزب اللهی ها به این روایت عمل میکنند؟ چقدر از این جور آدم ها دور و ور ما هستند اما نگاه ما به اونها دقیقا چجوریه؟
همینجوری که حضرت میفرمایند؟
شاید لازم باشه توی تعامل و نوع نگاه مون به اطرافیان، تجدید نظر کنیم.
و چقدر جامعه امروز ما محتاج اینگونه دستورات اهل بیت است...
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تقریر اجتماعی از بیماری عُجب
1️⃣ سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان(عُجب، یکی از اهداف)
2️⃣ مقدمه: ماجرای عُجب یکی از خوارج
3️⃣ ریشه عُجب: خود را حق مطلق پنداشتن + روایت
4️⃣ اولین لازمه اجتماعی عُجب: استمرار جهالت و جهل مرکب
5️⃣ گرفتارِ در جهل مرکب، زیانکارترین مردم
6️⃣ اوصاف جاهل از زبان امیرالمومنین(ع)
7️⃣ دومین لازمه اجتماعی عُجب: تکفیر و متهم ساختن دیگران
8️⃣ ماجرای تکفیر و قتل عبدالله بن خباب و زنش، فقط به جرم هم فکر نبودن
9️⃣ سومین لازمه اجتماعی عُجب: لجاجت و تعصب کورکورانه
0️⃣1️⃣ تبری و بیزاری جستن از یکدیگر در جامعه اسلامی، شیوه خوارج!
1️⃣1️⃣ تتمه: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟(نقدی بر کلام استاد پناهیان)
2️⃣1️⃣ تتمه: چند ملاحظه پیرامون مسئله تحجر و اتفاقات روز
.
💠 کلام راهبردی حضرت امیر، در شناسایی دوستان و دشمنان
🔺امام على(ع) [نهج البلاغه:حکمت295]:
دوستانت سه گونهاند و دشمنانت نيز سه گونه.
🔸امّا #دوستانت عبارتاند از:
1️⃣دوستت
2️⃣ دوستِ دوستت
3️⃣ دشمنِ دشمنت
🔸#دشمنانت نيز عبارتاند از:
1️⃣ دشمنت
2️⃣ دشمنِ دوستت
3️⃣ دوستِ دشمنت
📌پ.ن: به نظرم روایت گویای گویاست. اینکه آیا #امریکا برادر ماست؟ اینکه آیا #چین و #روسیه را باید دوست خود دانست یا دشمن خود؟ چرا رهبر انقلاب در دهه نود تاکید کردند سیاست جمهوری اسلامی باید #همکاری_راهبردی با کشورهایی مثل چین و روسیه باشد؟ شاید این روایت راهبردی حضرت امیر، گویای خیلی نکات باشد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 امتحان مردم، بواسطه امام و ولیّ جامعه
🔺انسان در زندگی به موارد متعددی #امتحان میشود. اساسا #زاویه_نگاه انسان، به بالا و پایین های زندگی، باید نگاه امتحان و آزمایش باشد.
🔺شاید بتوان گفت مهمترین و سخت ترین #میدان_امتحان_مردم، #محور_ولایت و امامت باشد.
▫️در #زیارت_جامعه میخوانیم شما همان دری هستید که مردم در ورود به آن، آزمایش میشوند. یعنی بواسطه امام، مردم امتحان میشوند.
(وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاس)
▫️در #زیارت_امیرالمومنین نیز شبیه همین عبارت آمده است: «الْبَابُ الْمُمْتَحَنُ بِهِ النَّاس»
🔺حضرت امیر، پس از بازگشت از #نهروان، در خطبه ای فرمودند:
«من محل امتحان و ابتلاء شما هستم؛ به واسطۀ #بغض من، #منافقین شناخته میشوند و به واسطۀ #محبّت من، #مؤمنین امتحان شده و رشد میکنند.»
(َ وَ قَدْ جُعِلْتُ مِحْنَتَكُمْ بِبُغْضِي يُعْرَفُ الْمُنَافِقُونَ وَ بِمَحَبَّتِي امْتَحَنَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِين)
🔺#کلینی در #کافی در روایتی نقل میکند: حضرت امیر هفت روز بعد از رحلت پیامبر در خطبه ای خطاب به مردم گفتند: خداوند بواسطه من، بندگان خودش را امتحان میکند.
(إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع خَطَبَ النَّاسَ بِالْمَدِينَةِ بَعْدَ سَبْعَةِ أَيَّامٍ مِنْ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ... فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ اسْمُهُ امْتَحَنَ بِي عِبَادَه)
🔺در واقع حضرت میخواهند به افرادی پاسخ بدهند که میگفتند اگر حق با علی(ع) بود، پس چرا همان روز اول و بلافاصله بعد از رحلت پیامبر برای خلافت جلو نیامد و به سراغ غسل و #تدفین_پیامبر رفت؟
که اینجا حضرت در پاسخ به آنها میفرمایند: اگر من بلافاصله جلو میآمدم، پس مردم چگونه #امتحان میشدند؟
🔺#لهوف در نقلی از #شیخ_مفید میگوید: برخی جنیان به سیدشهدا(ع) گفتند: به سمت کوفه نروید. حضرت در پاسخ گفتند: اگر من در وطن خود بمانم و به آنجا نروم، پس اين مردم نگونسار چگونه بواسطه من، #امتحان بشوند؟
(فَإِذَا أَقَمْتُ فِی مَکَانِی فَبِمَا یُمْتَحَنُ هَذَا الْخَلْقُ الْمَتْعُوسُ وَ بِمَا ذَا یُخْتَبَرُونَ)
🔺در ادامه نیز حضرت به آیه 42 سوره اعراف اشاره میکنند که: «لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَ يَحْيىَ مَنْ حَىَّ عَن بَيِّنَة»
یعنی این حرکت من، شاخص و ملاکی میشود بر اینکه هر کس خواست #هلاک بشود، با حجت و #آگاهی هلاک شود و هر کس هم به دنبال #حیات_واقعی بود، از روی دلیل، #حجت و آگاهی این راه را انتخاب کند.
🔺چه بسا بتوان گفت: اگر کسی در این امتحان مهم و محوری پیروز شد، خدا در امتحانات دیگر نیز دست او را میگیرد و اگر کسی در این امتحانات موفق نشد، خدا در امتحانات دیگر نیز برای او ارزش قائل نخواهد شد.
🔺نکته مهم آن است که این امتحان، امروز نیز وجود دارد. مهمترین مسئله در هر عصر، تلاش برای پیشبرد پروژه و #طرح_راهبردی_امام است. اولا آن را بشناسیم و ثانیا در پیشبرد آن تلاش کنیم. #بزرگترین_امتحان امروز ما، چیزی غیر از این نیست.
▪️به نظر شما، #کلان_پروژه_امروز_امام جامعه چیست؟
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 بدگویی، تخریب و زدن شیعیانِ برائتیِ جاهل، ممنوع
🔺#زيد_بن_علی نقل میکند: با پدرم #امام_سجاد(ع) به مکه رفتیم. در آنجا یکی از #شیعیان_طائف را دیدیم که در حال #فحشدادن به #عمر و #ابوبکر است.
🔺پدرم او را مورد #توبیخ قرار داده و به #تقوای_الهی توصیه کرد. توبیخ و تذکر امام، آنقدر برای او عجیب و جدی بود که از حضرت پرسید:
تو را به صاحب این خانه کعبه قسم میدهم که آیا این دو نفر بر #فاطمة_زهرا(س) نماز خواندند؟ حضرت با قاطعیت پاسخ داد: خیر!
🔺زيد میگوید: وقتی آن شیعه رفت، من شروع به #دشنام و #بدگویی کردن از او کردم. پدرم به من فرمود: #بس_است! دست بردار و این کار را نکن!
(قَالَ: فَلَمَّا افْتَرَقْنَا سَبَبْتُهُ، فَقَالَ لِي أَبِي: لَا تَفْعَل)
🔺سپس به من فرمود: به خدا قسم که آن دو حتی به #رسول_خدا نماز نخواندند، چه رسد به پیکر حضرت فاطمه! و این، به آن دلیل بود که آنها مشغول #سقیفه و محکم کردن حکومت خود بودند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9