#باهم_کتاب_بخوانیم
yon.ir/5CVtm
📚 کتاب «یک تنه در برابر یک دنیا»
📝تهیه و تنظیم : اندیشکده #برهان
✅ پژوهه تاریخی (15)
🔸#بازخوانی برگهایی از دفتر تاریخ #دفاع_مقدس
🔻همزمان با #هفته_دفاع_مقدس، ککتاب یک تنه در برابر یک دنیا با موضوع بازخوانی برگهایی از دفتر تاریخ دفاع مقدس در ۲۴۸ صفحه و در ۹ فصل، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
عناوین گفتارهای این کتاب :
🔹«#ریشههای تهاجم»
🔹«#ادوار جنگ»
🔹«#بنیصدر در جنگ»
🔹«#شهید_رجایی و جنگ تحمیلی»
🔹«جنگ در #خاک_عراق»
🔹«#قطعنامهها»
🔹«جنگ علیه #حقوق_بشر»
🔹«#حامیان صدام»
🔹«#پایان جنگ»
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔻#دو_سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حملۀ عراق به ایران، شرایط خطیری را پیش پای انقلابیون ایرانی قرار داد. انقلابی که هنوز از دشمنان داخلی خود و عناصر رژیم گذشته به طور کامل رهایی نیافته بود وارد #مرحلهای از حیات خود شد که میبایست آزمون بزرگ و مهمی را پس میداد. اینکه آیا میتوان در شرایطی که هنوز جامعه به #ثبات نرسیده است، مانع از #تصرف_خاک کشور به دست دشمن شد؟ یا حتی فراتر از آن، آیا ممکن است دشمن بتواند انقلاب را به ورطۀ #نابودی بکشاند؟ شرایط کشور در آن زمان آنچنان نابسامان بود که حتی سیگنالهای پیش از جنگ عراق برای حمله، که در شرایط عادی میبایست آژیر خطری برای کشور مورد تهاجم میبود نیز جدی تلقی نشد. این مسئله از آن رو جدی مینماید که در صورت درک این پسزمینهها، رجال سیاسی و نظامی کشور میبایست به سمت #آمادهسازی نیروهای نظامی برای حضور در جنگ #احتمالی میرفتند؛ اتفاقی که رخ نداد.
✅ در چنین شرایط نابسامانی، عمدۀ تحلیلگران سیاسی و نظامی، عاقبت جنگ ایران و عراق را به ضرر ایران میدانستند. نکتۀ محوری دیگر آنکه در این جنگ، همان طور که در ادامه نیز خواهد آمد، بخش عظیمی از #جهان، روبهروی انقلاب اسلامی ایستاد. بنابراین اگر نگاه وارونه به تاریخ را کنار بگذاریم و از آن #بستر_تاریخی به مسئلۀ جنگ بنگریم، درمییابیم که #توان نظامی ایران برای عقب راندن عراق چندان نبوده است. دلیل عراق برای حمله به ایران نیز همین بود و بر همین اساس، آنان احتمال زیادی برای پیروزی خود قائل بودند. اگر نه، #اختلافات مرزی ایران و عراق چیز تازهای نبود. عراق تا پیش از این و در زمان حکومت پهلوی دریافته بود که ایران از نظر نظامی در شرایطی نیست که بتوان بر آن پیروز شد. نابسامانی انقلابی از یک سو و سیگنالهای #حمایت_منطقهای و بینالمللی از سوی دیگر، به صدام حسین این اطمینان خاطر را داد که در این جنگ پیروز خواهد شد.
🔷 اما صدام و طیف هماندیش او در اتاق جنگ عراق، اگر اندکی از تاریخ دنیا مطلع بودند، درمییافتند که جنگ با یک کشور #انقلابی عمدتاً به پیروزی نمیانجامد. کشور انقلابی در جو آرمانی خاصی به سر میبرد و در این شرایط، اگرچه ممکن بود از بروز جنگ شوکه شود، اما نهایتاً از آن به عنوان یک ابزار برای #صدور_انقلاب خود سود میجست. آنچه تاریخ نشان میدهد، رسیدن به همین نکتۀ محوری است. انقلاب فرانسه را شاید بتوان نمونه خوبی برای اثبات این ادعا دانست.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/gXhZd
🆔 @didemanpub
🔶 ظرفیتهای راهبردی راهپیمایی #اربعین
🔺 توجه به برخی ابعاد ژئوپلیتیک و ژئوکالچر #راهپیمایی_اربعین
🔹 در خصوص تفاوتهای بین دو حوزه #ژئوپلیتیک و #ژئوکالچر بایستی به ابعاد نرمافزاری حوزه ژئوکالچر و ابعاد سختافزاری حوزه ژئوپلیتیک اشاره کرد. یکی از تمایزها، تمایز در مرزهای ژئوپلیتیک و ژئوکالچر است؛ در حالی که مرزها در حوزه ژئوپلیتیک مرزهای سخت و نظامی است، مرزها در حوزه ژئوکالچر مرزهای عقیدتی است.
دومین موضوع این است که ژئوپلیتیک حوزهی منازعات بر سر جغرافیای فیزیکی است، ولی ژئوکالچر حوزهی منازعات بر سر جغرافیای فرهنگی؛ به عبارتی هیچ تمایزی بین آزادیخواهی شبیه به مهاتماگاندی و… با کسانی که اعتقادات شیعی دارند وجود ندارد.
نقطه تمایز سوم این است که ژئوپلیتیک حوزهی #امنیت_سخت است، اما ژئوکالچر حوزهی #امنیت_نرم.
🔹 نگاهی به اخبار جهان #تشیع در خصوص عزاداری #امام_حسین (ع) نشاندهنده وسعت نفوذ #ژئوکالچر_شیعه یا بهتر دیده شدن آن در گستره وسیعتری از حوزه بینالملل است. برخی از این عزاداریها با بازتابهایی توسط رسانههای غربی همراه بوده است.
🔹 بر اساس همین ویژگیِ حوزه ژئوکالچر است که هیچ تفاوتی بین مردم در دورترین نقطه #غرب_آسیا و #شمال_آفریقا یعنی در #مصر با مردمی که در دورترین نقطه شرق آسیا و جنوب آسیا یعنی #هند و بنگلادش زندگی میکنند، وجود ندارد و حوزههای گفتمانی جهان تشیع توانسته خود را در گستره ژئوپلیتیک سخت محکم تسری داده و به آن نفوذ کند. موضوع #نفوذ_فرهنگی آموزهها و زیرگفتمانهای جهان تشیع به حوزه جغرافیای سرزمینی ناهمگن، مسئله بسیار مهمی است که میتوان از آن برای تسری حوزههای دیگر گفتمانی بهره جست...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #گروه_فرهنگ_و_جامعه
#مغناطیس_حسینی #پیادهروی_اربعین
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 اربعین حسینی، #مغناطیس عشق و محبت؛ بخش دوم
🔺 رسالت اهلبیت امام حسین (ع) در انتقال پیام عاشورا
🔹 #اربعین را باید بزرگداشت مقام #امام_حسین (ع) و پیام #عاشورا دانست؛ مسئلهای که در رفتار اهلبیت آن حضرت در وقایع بعد از #اسارت بهخوبی قابل درک است. با تحلیل این وقایع میتوان دریافت که رشادتها و اقدامات مؤثر اهلبیت امام حسین (ع) رمز ماندگاری و انتقال پیام حقیقی عاشورا در طول تاریخ بوده است...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #گروه_دین_و_اندیشه
👈🏻 پیوند بخش اول
#مغناطیس_حسینی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 عملیات ناکامی ـ پرخاشجویی!
⚠️ بررسیها نشان میدهد که نظام #جمهوری_اسلامی تحت دهشتناکترین #جنگ_چندوجهی تاریخ بشر قرار دارد. تقسیم کار #اتاق_جنگ دشمن علیه نظام اسلامی، ابعادی پیچیده دارد:
📛 سختترین #محاصره_اقتصادی جهان از سوی #ایالات_متحده و #غرب در چارچوب نظام تحریمهای حداکثری؛
📛 شدیدترین جنگ شناختی علیه مردم ایران در #فضای_مجازی و شبکههای ماهوارهای با صدها شبکه و میلیونها صفحه؛
📛 اقدامات نظامی و تروریستی #گروههای_تکفیری، #رژیم_صهیونیستی و رژیم #سعودی علیه منافع حیاتی ایران در داخل و منطقه #غرب_آسیا؛
📛 نبرد سیاسی و دیپلماتیک جبههی دشمن با انقلاب اسلامی...
همه و همه، بیانی کلان از این مجموعه دشمنی است.
🔹 تصور تنها یکی از این اقدامات برای سقوط هر نظام دیگری در سطح جهان کفایت میکند؛ اقداماتی که در طول چهل سال به صورت مستمر و با شیب تندتر تلاش میکند تا گامبهگام انقلاب اسلامی را از آیندهی مورد انتظار دور کند. اما روشن است که پس از چهار دهه سعی ناتمام، راهبرد دشمن بر «عملیات از درون» متمرکز شده است و بهترین امکان «کنترل» جمهوری اسلامی را از سوی مکانیزمهای درونی میّسر میداند.
از این رو طراحی دشمن در فضای مجازی و حقیقی در ساحت #جنگ_شناختی بر القای یأس و ایجاد ناکامی در مردم برای برداشت #پرخاشجویی عمومی استوار است. دشمن درصدد است تا از مسیر #ناکامی_پرخاشجویی و ایجاد #تنش، #اعتراضات و #آشوبهای_داخلی چه در محیط ذهنی مردم و چه در محیطهای عینی همچون #اعتراضات_صنفی، #محیط_زیستی یا طوفانهای توئیتری و اینستاگرامی، رفتارهای نظام اسلامی را در سطح منطقهای و داخلی کنترل نماید.
🔹 رصد کشمکشهای این روزها در حوزههای صنفی و فرهنگی نشان میدهد بسیاری از رخدادهای پیشآمده میتوانست با درایت، دوراندیشی و نظارت حل شده و پیشاپیش از تحمیل هزینههای وارد بر نظام اسلامی و جامعه جلوگیری کرد. ضعف عملکرد بخشی #دولت در کنار #شوالیههای_فرهنگی در فضای مجازی که به مثابه افزونههای نرمافزاری دشمن (خواسته یا ناخواسته) به #تغلیظ ناکامی در همهی بخشها منجر میشوند، همان بخش اول طراحی برای #پرخاشگری است. بدیهی است که در این شرایط #ناامیدی و یأس نشانه بیماری شناختی و مرگ ذهنی فرد بر اثر عملیات دشمن است.
✍🏻 #گروه_سیاسی
#سیاست_فشار_حداکثری #عملیات_از_درون
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #اقتصاد_مقاومتی در #آیات و #روایات
🔺 مبانی دینی #مقاومت_اقتصادی
🔹 اقتصاد از نظر آموزههای قرآنی سبب قوام جامعه است. به این معنا که جامعهی بشری با اقتصاد، برپا میایستد. خداوند دربارهی نقش اقتصاد در جامعهی بشری میفرماید: «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا: اموال خود را (که خداوند آن را وسیلهی قوام زندگی شما قرار داده) به سفیهان و بیخردان مدهید.»
در این آیه، خداوند اموال، یعنی امر اقتصادی را بهعنوان عامل قیام جامعه دانسته است. پس نقشی که اقتصاد در جامعه ایفا میکند، همانند ستون میانی #خیمه است که خیمه را برپا نگه میدارد و به آن معنا و مفهوم میبخشد. اگر اقتصاد جامعه از میان برود یا سست و ضعیف شود، به همان میزان جامعه آسیب میبیند.
🔹 از نظر #قرآن، اقتصاد تنها در حوزهی امور مادی انسان و جامعه نقش ندارد، بلکه نقشی فراتر از آن میتوان برای اقتصاد تعریف کرد. ازهمینرو خداوند بر نقش بهرهمندیهای اقتصادی در امور معنوی و معنویت تأکید میکند...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #پیمان_فلسفی
#گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 آیا امام (ره) با حق رأی زنان مخالف بود؟
🔺 تقابل #روحانیت با #لایحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی
🔹 برخی با استناد به نامهی امام (ره) به #شاه و اسدالله علم، معتقدند ایشان با #حق_رأی_زنان مخالف بوده است. سؤالی که در این نوشتار مطرح است این است که آیا ایشان بهواقع مخالف #مشارکت_سیاسی_زنان بودهاند؟ آیا نظر ایشان در این موضوع، پس از انقلاب اسلامی تغییر کرده است؟
🔹 بیانات عدیدهی #امام_خمینی (ره) در باب مشارکت سیاسی ـ اجتماعی #زنان نشان میدهد که ایشان نه تنها مخالف این موضوع نبودند، بلکه با توجه به مبانی فقهی و سیرهی اجتماعی پیامبر اکرم و ائمهی اطهار (ع)، بهکرات لزوم این مشارکت را مورد تأیید قرار دادهاند.
بنابراین مخالفت ایشان با حق رأی زنان در لایحهی دولت #علم را باید از باب درک و بینش ایشان نسبت به آغاز سیاستهای اسلامزدایی شاه دانست. چنانکه در سال ۱۳۴۳ طی سخنانی میفرمایند: «ما مىگوییم اینها را فرستادن در این مراکز جز فساد چیزى نیست. شما بعد تجربه کنید ببینید بعد از ده سال، بیست سال، سى سال دیگر، اینها را بفرستید، به خیال خودتان، ببینید اگر شما جز فساد چیز دیگرى دیدید؟ ما با #ترقى_زنان مخالف نیستیم، با این #فحشا مخالفیم، با این کارهاى غلط مخالفیم. مگر مردها آزادند که زنها مىخواهند آزاد باشند؟!...»
به همین دلیل و بعد از مهیا شدن محیط اجتماعی سالم برای فعالیت زنان (بعد از مقطع پیروزی انقلاب اسلامی)، حضرت امام آنها را ملزم به اینگونه فعالیتها میدانند.
🔹 لذا در چارچوب بینش عمیق امام خمینی (ره)، هر فعلی را نمیتوان به صرف داشتن ظاهر و صورت موجه، تأیید کرد؛ بلکه باید علاوه بر صورت، دارای هدف و غایت مشخص و موجّهی نیز باشد. در زمانهای که حکومت #طاغوت بر سر کار بوده و تمام اقدامات خود را براساس برنامههای ارائهشده از سوی دشمنان اسلام و مسلمین اجرا میکرد، هر اقدامی هرچند با ظاهر اسلامی و انسانی باشد، در راستای اهداف غیرالهی قابل تبیین است. اعطای حق رأی به زنانِ جامعهی ایرانی از سوی رژیم شاه نیز از جملهی این اقدامات بود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #حمیدرضا_رحیمی
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #هویت_انقلاب در میانهی مخاطرات
🔺 بررسی چالش استحاله و تغییر ساخت حقیقی جمهوری اسلامی
🔹 ساخت حقیقی و حقوقی، ساخت عامی است که در تمامی نظامهای سیاسی دنیا، موضوعیت و معنا دارد. نکتهی قابل توجه آن است که #ساخت_حقیقی یک نظام، بهعنوان تولیدکنندهی مفاهیم، رویکردها، ارزشها و جهتگیریهای آن نظام، نقش تعیینکنندهای در ایجاد #ساخت_حقوقی دارد.
🔹 انقلاب اسلامی با تکیه بر ساخت حقیقی، بهویژه ارزشهایی چون ایثار، شهادتطلبی، معنویت، عدالتباوری، حقگرایی و استقلالطلبی، توانست ضمن ایجاد تحول فرهنگی در سطح داخلی، به احیای #خودباوری دینی و #بیداری_اسلامی در عرصهی منطقهای و تأثیرگذاری بر مناسبات جهانی بپردازد و اقتدار نرمافزاری خود را در عرصهی بینالمللی، به منصهی ظهور رساند. لذا چنین امری در عین ظرفیت بالقوه، تهدیدی بالقوه را نیز در بر دارد و دشمنان انقلاب چشم طمع از آن برنداشته و دائماً به دنبال ممانعت از بقا و نشر ارزشهای انقلاب اسلامی هستند.
این امر میطلبد به جهت ارتقای بهتر توان بهرهگیری از #قدرت_نرم در فرایند انقلاب اسلامی، اهتمام به اصلاح #مدیریت_فرهنگی در کشور نمود. این مدیریت باید دارای ویژگیهایی از قبیل طراحی برای پیشبرد سیاستهای فرهنگی، اجرایی کردن #سیاستهای_فرهنگی بهصورت صریح و روشن، هماهنگی و سازگاری بین سیاستهای فرهنگی در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی و نیز بین سطوح دولتی، غیردولتی یا شبهدولتی نهادهای اجتماعی و فرهنگی باشد. افزون بر این، مدیریتهای فرهنگی باید از ویژگیهای مطلوب در حوزهی تمایلات و گرایشها، اندیشهها و آگاهیها، رفتارها و کارکردها، بینشها و نگرشها برخوردار باشد.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #سیدعلی_لطیفی
#گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #بازار_مسکن و تسلّط دلّالان!
🔹 مطابق بند 12 اصل سوم و اصول 31 و 43 #قانون_اساسی، حاکمیت در ایران موظف به تأمین #مسکن مناسب از طریق اقتصاد صحیح و عادلانه برای محرومیتزدایی و رعایت اولویت #اقشار_مستضعف است. از این رو مسئله مسکن در ایران از وظایف حاکمیتی دولت جمهوری اسلامی ایران است و نمیتوان آن را به #بازار_آزاد یا #اقتصاد_بازار حواله داد. قوه اجرائی، وظیفه ساختوساز مسکن با ایجاد بسترهای اقتصادی، قوه مقننه تکلیف به تصویب قوانین ضد سوداگرانه و محتکرانه و قوه قضائیه مسئولیت برخورد با مفاسد موجود در این بازارِ مادر را دارند.
از دیگر سو، مشکل اصلی اقتصاد ایران فارغ از تأثیر جزئی #تحریم ها و حتی خدمتی که نسبت به مقاومسازی اقتصاد در ایران کرده، رشد بیمهابای #نقدینگی، #خلق_پول بیپشتوانه بانکها و رویکرد سوداگرانه و #دلالی طبقهی سرمایهدار در ایران است.
🔹 در حالی که در ابتدای سال 1397 کلیات طرح مالیات بر عائدی سرمایه در بخش مسکن مورد تصویب #کمیسیون_اقتصادی_مجلس قرار گرفت، اما همچنان نه تنها به جزئیات آن در مجلس پرداخته نشده، بلکه #طرح_مالیات_بر_خانههای_خالی باز هم نادیده گرفته شده و به تعویق میافتد!
🔹 تجربه مطالبه عمومی در موضوع «شفافیت در آراء نمایندگان» و تصویب یک فوریت آن نشان داد که میتوان با مطالبه عمومی بر یکی از سهمگینترین مشکلات در اقتصاد ایران فائق آمد. در حالی که اقتصاد نامهربان سرمایهداری در بخش مسکن با افزایش چهاربرابری قیمت خانه در تهران بسیاری از شهروندان را از تهران به مناطق اطراف تهران اخراج کردهاند؛ هیچ عزمی در #مجلس_شورای_اسلامی برای مقابله با تسلط سرمایهداری سوداگر بر اقتصاد ایران دیده نمیشود!
🔹 تداوم حکومت دلالان بر جغرافیای مسکن در ایران میتواند به #بیکاری افسارگسیخته در 11 صنعت مرتبط با بخش مسکن در کشور دامن زند. افزایش بیش از صددرصدیِ نرخ #اجارهبها ـ که در شهرهای بزرگ بیش از 60 درصد درآمد خانوادههای ایرانی را به خود اختصاص داده ـ نیز موجب کاهش شدید رفاه در میان مردم میشود؛ #سرمایه_اجتماعی نظام را در میان مردم کاهش میدهد و در نهایت ظنّ تسلّط بازار بر مجلس شورای اسلامی را بیشازپیش تقویت میکند. بنابراین میتوان با مطالبه عمومی، مجلس را به مبارزه با دلالی در بخش مهم مسکن متقاعد کرد.
✍🏻 #گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 پیادهروی #اربعین، خیزش جهانی #مستضعفین
🔺 نگاهی جامعهشناختی بر بزرگترین اجتماع بشری
🔹 این حرکت عظیم انسانی نه جنبشی است بر مبنای #عقلانیت_ابزاری که انسانها در آن بر اساس محاسبه سود و زیان مادی به کنشگری بپردازند و نه حرکتی است تودهوار و بیهدف و مبتنی بر احساسِ صرف و نه حرکتی ناشی از تضادهای طبقاتی؛ بلکه خیزشی است جهانی برای پاسخ به ندای فطری خداجویی و حق که نشان از شکلگیری یک #فراجنبش_اجتماعی در سطح جهانی دارد که بشریت را به یک #آرمانشهر عینی فرا میخواند.
🔹 همایش عظیم #پیادهروی_اربعین حسینی، همچون اصل رویداد دارای ابعاد گوناگون عظیمی است که نیازمند بررسی همهجانبه است. آنچه در انتها میتوان گفت این است که رخداد واقعه #عاشورا در سال ۶۱ هجری بهسان موجی است که از نقطهای آغاز شد و با گذشت زمان هر بیشتر و پرقدرت به پیش میرود و در سطح جهان گسترش مییابد و راهپیمایی #اربعین_حسینی تنها نشاندهنده گوشهای از این موج خروشان است که به تدریج آینده جهان و بشریت را رقم خواهد زد.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #حمیدرضا_شاهنظری
#گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 امامِ امت، خطقرمز اصلیِ حفظ امت
🔺 تأملی در #هویت_مشترک «#امام_و_امت» در جامعه اسلامی
🔹 در تاریخ #کربلا، نقل است که «عبداللهبنمطیع» ـ از هوادارانِ عبداللهبنزبیر ـ در ملاقاتی که با #سیدالشهدا (ع) در راه مدینه به مکه داشته، از تعابیر عجیبی در وصف آن حضرت استفاده میکند که جالبتوجه است؛ مثلاً میگوید: «اگر #بنیامیه تو را بکشند، دیگر در کشتن هیچکس هراسی نخواهند داشت...»؛ یا اینکه: «اگر تو کشته شوی، ما مسلمانان به بندگی و بردگی [#یزید] در خواهیم آمد...»
🔹 تعابیری از این دست ـ که نمونههای آن در نهضت #عاشورا کم هم نیست ـ علاوه بر آنکه حاکی از جایگاه والای آن حضرت در میان #امت است، حقیقتی دیگر را نیز در خود نهفته دارد و آن، موقعیت ویژهی حسینبنعلی (ع) در حراست از کیان امت اسلام است:
💡 فارغ از آنکه #حسینبنعلی (ع)، در کسوت امامِ مفترضالطَّاعهی شیعیان دیده شود یا در جایگاه فردی والامقام و عدالتطلب ـ که حسّ احترام بسیاری از بزرگان امت را بر میانگیزد ـ در هر دو حالت، وی آنقدر جایگاهش رفیع است که اگر این جایگاه هتک شود، راه بر هرگونه گردنکشی و تجاوزی بر امتِ اسلام هموار خواهد شد! این قلقِ تاریخی، حقیقتی است که باید در هر عصر و زمانی مورد توجهِ جدی قرار گیرد...
⚠️ مبتنی بر این قلق، نقد و انتقاد در جامعهی اسلامی، سازوکارها و الزاماتِ خاص خود را دارد؛ به نحوی که اگر این الزامات و خطوط قرمز، در هنگام بیان نقدها، رعایت نشده و مسیر بیان نقدها، خواسته یا ناخواسته، به سمتوسویی هدایت شود که بابِ تندگویی و هتاکی به سوی امام امت باز شده و نوک پیکان تمام گلایهها و شکایتها به سوی شخص #امام نشانه رود، آنگاه مردم جامعه ـ یا همان امتِ امام ـ دیگر نباید تصور کنند که با این شیوه، مشکلاتِ کشور حلوفصل خواهد شد و شرایط بهبود خواهد یافت؛ بلکه به عکس، این روش، سرآغاز از دست رفتن امنیت و موجودیتِ جامعهی اسلامی خواهد بود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 قانون علیه #لیبرالیسم!
🔹 برخلاف بسیاری از تحلیلهایی که دلیل عمده مشکلات کشور را در #فرآیند_اجرا میدانند، برخی از متخصصین همچنان کشور را درگیر #بیقانونی یا #قوانین_معیوب میدانند. جمهوری اسلامی به نسبت سایر نظامات سیاسی در جهان نوپاست و از آن رو که از سطح ایده تا اجرا تفاوتهایی ماهوی با دیگر سیستمهای سیاسی و اجتماعی دارد، در برخی جهات چارهای جز خطا و آزمون ندارد. از این رو بدیهی است که قوانین مشابه در نظامهای حقوقی دیگر در آن اثر مورد انتظار را نداشته باشد، یا برای برخی از نیازهایش ـ که البته به مرور به آنها علم مییابد ـ قوانینی وضع نکرده باشد؛ هر چند در این میان نباید از شرایط اقتضائی کشور به دلیل عوامل خارجی نیز غافل شد.
🔹 نکته این سطور اما در باب قوانینی است که منجر به گسترش #سرمایهداری در کشور شده است؛ آنجا که زنجیرهی همبستهی برخی قوانین میانی و پاییندستی کشور منجر به ایجاد #سلطه و #انحصار و به عبارتی انباشت سرمایههای مختلف نزد گروههای انحصارطلب شده است. در این فرآیند، یا قوانین منعکننده وجود ندارند و تصویب نمیشوند (نظیر رد سهبارهی #طرح_مالیات_بر_خانههای_خالی در #مجلس) و یا اینکه قوانین معیوب ـ نظیر آنچه به بانکها اجازه #خلق_پول و افزایش #پایه_پولی تا چندین برابر دارایی واقعی آنها را میدهد ـ همه در خدمت سرمایهداری و لیبرالیزم اقتصادی قرار دارند.
🔹 در چنین شرایطی در حالی که قوانین جمهوری اسلامی باید ناظر به محور اصلی گفتمان انقلاب اسلامی یعنی #مستضعفین باشد، شرایط فعلی نشان میدهد که یا قوانین کافی وضع نشدهاند، یا آنها که وضع شدهاند معیوب یا ناکافی بودهاند. در هر سه صورت اما روشن است که روند برخی قانونگذاریها یا قانوننگذاریها منجر به تعمیق سرمایهداریِ بیرحم در کشور شدهاند. از این رو #رهبر_معظم_انقلاب در بند نهم از #سیاستهای_کلی #نظام_قانونگذاری به درستی بر «عدالتمحوری در قوانین و اجتناب از #تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی» اشاره میکنند؛ نکتهای که احتمالاً برای #لیبرال هایی که #تجمع_سرمایه و #توسعه را بر #عدالت مقدم میدانند، بسیار گران خواهد آمد!
✍🏻 #گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 عزاداری حسینی؛ امتداد #مقاومت
🔺 بهمناسبت #پیادهروی_اربعین سید و سالار شهیدان
🔹 حضور میلیونی مردم ایران در پیادهروی #عاشورا، نشان از آن دارد که میان #سیاست_خارجی_جمهوری_اسلامی و رویکردها و اعتقاد مذهبی و سیاسی مردم، نوعی تعامل و ارتباط برقرار است. به زبانی بهتر میتوان به این نتیجه رسید که سیاست خارجی جمهوری اسلامی، رویکردی کاملاً هویتی دارد و دنبالۀ رویههای داخلی سیاستمداران این کشور است. آنچنانکه در تحلیلهای هویتمحور، برخلاف رویکردهای رئالیستی، سیاست خارجی یک کشور دنباله و ادامۀ سیاست و تعاملات داخلی آن است. به عبارتی دیگر، سیاست خارجی یک کشور برآمده از تعاملات میان دولت و ملت در عرصۀ داخلی است.
🔹 در مورد پیادهروی #اربعین، این تعامل #دولت_و_ملت ازآنرو دارای عمق و اهمیت بیشتری است که در یک فرایند تاریخی، بهشکلی عمیق نهادینه شده است. بهخصوص آنکه تقابلهای مخالفین سوگواری #امام_حسین (ع) در طول تاریخ بیش از هزارسالۀ آن، به آن هویتی غیرشکننده بخشیده است...
قطعاً اربعین امسال نیز همچون اربعین سالهای گذشته خواهد بود. نوع کنشورزی دستگاه سیاست خارجی ایران نیز باید در همین راستا باشد: همکاری میان دولت و ملت برای هرچه بهتر برگزار شدن این عزاداری گسترده.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 م. نیازیفرد
#گروه_دین_و_اندیشه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 اربعین، #میعادگاه انوار شیعیان گردِ خورشید وجود امام (ع)
🔺 معنای دیگر «الحسین یَجمَعُنا» چیست؟
🔹 در فرهنگ #تشیع، هویت #امام و #شیعیان، هویتی واحد و نوری یکپارچه است؛ به نحوی که شیعیانِ امام، در حکمِ شعاعی نورانی از خورشیدِ وجود امام هستند و پیوسته در تلاش برای بازگشت به سوی اصلِ نورانیشان ـ که همان امام معصوم است ـ میباشند؛ این رفتار، همانگونه که در قبال جنبهی نورانیِ امام معصوم صادق است، قطعاً میبایست در قبال جنبهی جسمانیِ امام نیز صادق باشد که تجلی تامّ آن، زیارت سیدالشهدا (ع) در #کربلا و در ایام #اربعین خواهد بود.
🔹 لذا تلاش و دغدغهی شیعیان و محبین سیدالشهدا در اقصینقاط عالم برای رساندن خودشان به حرم امن آن حضرت و تبدیل پراکندگیشان در زمین به اجتماع گستردهی اربعین، نشاندهنده هویت یکپارچه و نورانیِ امام ـ امت است و این معنا، تفسیر همان شعار معروف «الحسین یَجمَعُنا» است؛ مغناطیسِ خورشید عالمتابِ (ع) حسینی، در اربعین، قلوب یکایک محبین را ـ که در سرتاسر دنیا پراکنده شدهاند ـ در یکجا به دور خودش جمع میکند:
💬 «اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگرهی بینالمللی و جهانی، در یک سرزمینی که خود آن سرزمین خاطرهانگیز است؛ سرزمین خاطرهها است؛ خاطرههای باشکوه، خاطرههای عظیم، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگانِ راه خدا، [تا پیروان تشیع در] اینجا جمع بشوند و دست برادری و پیمان وفاداریِ هرچهبیشتر ببندند؛ این اربعین است…. میدانید یکی از علائم ایمان، #زیارت_اربعین است. یکی از معانی آن این است که شیعه یک جمع متفرقی بود؛ در مدینه، کوفه، بصره، اهواز، قم و خراسان بودند، همدیگر را کمتر میدیدند. یک کنگرهی جهانی لام بود برای شیعیان روزگار ائمه. این #کنگره_جهانی و وقتش را معین کردند؛ آن موعد، روز اربعین و جای شرکت، سرزمین کربلا است…. اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند، البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و دنبالهگیری از راهی است که ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند…»
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#مغناطیس_حسینی #هویت_مشترک #امام_و_امت #الحسین_یجمعنا
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 چرا #ربا در جامعهی ما رواج دارد؟
🔺 تأملاتی پیرامون جنبههای اقتصادیِ سبک زندگی
🔹 #سبک_زندگی در #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت و نیز در #اقتصاد_مقاومتی، یکی از مهمترین مباحثی است که مورد تأکید #رهبر_معظم_انقلاب اسلامی قرار گرفته و میتواند جامعه را از مشکلات و مباحث اقتصادی برهاند و اندیشهی #بیداری_اسلامی را در میان مسلمانان شعلهور کند. در طراحی الگوی اسلامیـایرانی پیشرفت، به دنبال طرحی هستیم که دریافت ما از انسان و نیازهای واقعی او را بر اساس آموزههای دینی توضیح دهد و چشماندازی را ارائه کند که انسان را به سعادت دنیوی و اخروی سوق دهد.
مبارزه با «ربا» و ریشهکن کردن آن در جامعهی اسلامی، یکی از مهمترین اهداف اقتصادی برای دستیابی به این الگو محسوب میشود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #داود_محمودینیا
#گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 از حذف عنوان شهید تا مادر ترزا!
🔹 اهمیت #فرهنگ برای جامعه ایرانی از هر مؤلفه دیگری بیشتر است. جریان شکلگیری و تداوم #ایران در جریان انقلاب اسلامی پس از دورههای دهشتبار #قاجار و #پهلوی، اساساً با عامل فرهنگی به وجود آمده است. فرهنگ برای این کشور هم عامل ساخت است، هم #وحدت و هم #پیشرفت. به میزان تضعیف فرهنگِ برآمده از انقلاب اسلامی، کشور در اقتصاد، سیاست و هر مورد دیگری متضرر خواهد شد.
🔹 به دلیل این حساسیت بهجاست که حضرت #امام_خمینی (ره) پس از پخش مصاحبهای رادیویی در روز میلاد حضرت زهرا (س) که فرد مصاحبهشونده الگوی زندگی خود را #اوشین و نه #حضرت_زهرا معرفی میکند، واکنشی متناسب و به زعم بسیاری غافلگیرکننده از خود نشان میدهند. امام در فرمانی از مسئولان وقت میخواهند که اگر سوء نیتی از سوی دستاندرکاران برنامه وجود داشته، مورد مجازات قرار بگیرند؛ هرچند پس از آن با درخواست مسئولین، افراد دخیل را مورد #عفو قرار دادند. نکتهی حائز اهمیت در این واقعه، نوع نگاه امام (ره) به تغییر ذائقهی زیستی و ارزشی افراد جامعه است که ممکن است با کوچکترین انحرافی در گذر سالیان به تغییر #بافت_اجتماعی منجر شود.
🔹 بر این اساس #حذف_عنوان_شهید از معابر عمومی منطقهای از #تهران هرچند به ظاهر اقدامی کوچک یا تصادفی تلقی میشود، امّا علاوه بر آنکه امارهای جدّی بر وجود افرادی با سوءنیت برای تغییر انگارههای ارزشی جامعه است، میتواند پس از مدتی حتی امنیت داخلی و خارجی کشور را تحتالشعاع قرار دهد. جامعه ایرانی هماکنون از لحاظ فرهنگی در وضعیت نسبتاً همگن قرار دارد و از این رو تنشهای اجتماعی در کشور به شدت پایین است؛ اما تغییر این الگوهای ارزشی در آینده میتواند هزینههایی غیر قابل پیشبینی را بر آحاد مردم تحمیل نماید. کوچکترین کارکردی که جامعهشناسان مثل #دورکهایم برای دین و الگوهای ارزشی مستحکم بیان میکنند، در افزایش همبستگی، وابستگی و وحدت جامعه است.
🔹 از سوی دیگر به فرموده #رهبر_معظم_انقلاب، زنده نگهداشتن یاد شهداست که پدیده مبارک #دفاع_از_حرم و تأمین امنیت ایران در هزار کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیاییاش را به ارمغان آورده است. ازاینرو حذف عنوان #شهید از معابر شهر یا معرفی #مادر_ترزا به عنوان قهرمان و الگوی انسانیت در #متروی_تهران، پس از مدتی در صورت تداوم، به سهولت امنیت کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
✍🏻 #گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 مقاومت یا سازش؟
🔺 بازخوانی مفهوم «سازش» در هندسهی معرفتی امام خمینی (ره)
🔹 با توجه به شرایط کنونی داخلی و خارجی، مصادره به مطلوب از اندیشههای #امام_خمینی (ره) بازار پررونقی یافته است و برخی برای اثبات آرای خود، به گزینش افکار ایشان روی آوردهاند. آنها با استنادها و ارجاعات ناقص و طرح مفهوم #سازش، در صددند آموزهی #مبارزه و #مقاومت را به چالش بکشند. لذا مروری بر اندیشههای امام راحل، ضروری به نظر میرسد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_شاهآبادی
#گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 راهپیمایی عظیم #اربعین؛ تجلی همبستگی و وفاق اجتماعی
🔺 اهمیت و کارکرد #راهپیمایی_اربعین در جامعه اسلامی
🔹 دین و شعائر را بهحق میتوان از عوامل مهم حفظ و تقویت #همبستگی و #وفاق_اجتماعی دانست. از جمله این شعائر که متاثر از فرهنگ عاشورایی در جامعه شیعی نهادینه شده، «راهپیمایی #اربعین_حسینی» است که به درستی میتوان آن را از عوامل حفظ همبستگی اجتماعی جامعه شیعی در مقابل مخاطرات عصر حاضر قلمداد نمود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محسن_اخباری
#گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 تأملی در روابط چهارگانهی میان «قوّه» و «ابزار»
🔺 تبیین بخشی از بیانات #رهبر_معظم_انقلاب در مراسم دانشآموختگی #دانشگاه_امام_حسین (ع)
🔹 #مقام_معظم_رهبری در فرمایشات دیروز خود در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع)، با اشاره به بخشی از آیه 60 سوره مبارکه انفال (وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ)، دستهبندیِ دوگانهای از «مفهوم قدرت» را بیان فرمودند که با دو واژهی قرآنیِ «قُوَّة» و «رِبَاطِ الْخَيْل» از هم تفکیک میشدند: اوّلی به معنای «#قدرت، توان و نیرو» و دومی به معنای «#ابزار» است؛ به بیان سادهتر، میتوان این دو مفهومِ قرآنی را با دو کلیدواژه «قدرت» و «ابزار» جایگزین نمود.
🔹 با توجه به سیاق کلام معظمله در این سخنرانی، به نظر میرسد در اینجا مفهوم «قدرت» بیشتر ناظر به جنبههای نرم و «ابزار» ناظر به جنبههای سختِ قدرتنماییِ جبهه حق باشد و تقدم واژه «قُوَّة» بر «رِبَاطِ الْخَيْل» در آیه شریفه، به خوبی بیانگر اهمیت و اولویت مؤلفههای نرم قدرت در قیاس با مؤلفههای سخت آن است.
🔹 اما نکته شایان ذکر در این میان این است که اگر دو مفهوم «قدرت» و «ابزار» را در یک تلاقیِ دوگانه با مفاهیم «بومی»، «خداپایه» و «بیگانهپایه» قرار دهیم (به نحوی که دو مفهوم «خداپایه» و «بیگانهپایه»، در نسبت با «قدرت» و دو مفهوم «بومی» و «بیگانهپایه»، در نسبت با «ابزار» تعریف شوند)، آنگاه 4 حالت، متصور خواهد بود:
1️⃣ قدرت: خداپایه / ابزار: بومی
2️⃣ قدرت: خداپایه / ابزار: بیگانهپایه
3️⃣ قدرت: بیگانهپایه / ابزار: بومی
4️⃣ قدرت: بیگانهپایه / ابزار: بیگانهپایه
🔹 حالت اول هنگامی است که قدرت #جبهه_حق ـ یا شاید در یک کلام «اراده» جبهه حق ـ خداپایه بوده و بیگانگان (دشمنان خدا) را در مسیر تحقق خواست و ارادهاش، دخالت ندهد؛ در عین حال ابزارها و ادوات نظامیاش نیز کاملاً بومی و تحت اختیار و ارادهی خودش باشد.
🔹 حالت دوم هنگامی است که قدرت، خداپایه باشد، اما ابزارها و ادوات نظامی، بومی نبوده و متعلق به دیگران و تولید آنان باشد.
🔹 حالت سوم حالتی است که تولیدات ابزاریاش بومی باشد، اما آن ابزار را در جهت تحقق اراده و قدرتِ بیگانگان به کار گیرد.
🔹 و دست آخر، حالت چهارم هنگامی است که جبهه مذکور، هم ابزارها و ادوات جنگی و نظامیاش تولید بیگانگان باشد و هم اینکه این ابزار را در جهت تحقق اراده و قدرتِ بیگانگان و دشمنان خدا به کار گیرد.
❌ رژیم #پهلوی، مبتنی بر دستهبندی چهارگانهی بالا، در زمره دستهی چهارم قرار میگرفت و ناگفته پیداست که برای یک رژیم سیاسی، این حالت، بدترین حالت ممکن در میان حالات 4گانه است.
💡 مبتنی بر این نگاه، قدرومنزلت انقلاب شکوهمند اسلامی هنگامی بهتر فهم خواهد شد که دانسته شود این انقلاب، توانست ایران را ـ که در حضیضِ ذلتِ حالت چهارم در زمان #رژیم_پهلوی به سر میبُرد ـ در طول حدود 40 سال، به اوج عزتِ حالت اول ارتقاء داده و موجبات اعتلای ایران اسلامی را فراهم آورد.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 گردهمایی اربعین، بزرگترین جنبش اجتماعی #جهان_اسلام
🔺 بررسی #جنبش_جهانی_اربعین از منظر #علوم_ارتباطات
🔹 بزرگترین جنبش اجتماعی جهان اسلام که هر روز به خیل پویندگان آن اضافه میشود، #زیارت_اربعین اباعبدالله الحسین (ع) است؛ اجتماعی که بدون دعوت هیچ گروه یا نهاد و یا دولت خاصی تشکیل شده و دولتهای مختلف تنها کاری که در مقابل آن میتوانند انجام دهند، هماهنگ کردن خود و رویّههایشان با این جنبش اجتماعی عظیم است.
در حقیقت، دعوتکننده به این گردهمایی، یکی از امامان دوازدهگانه شیعه (امام حسن عسکری (ع)) است که در قالب پیامی عادی، زیارت #اربعین را یکی از پنج ویژگی #شیعه شمردهاند...
🔹 از منظر دانشمندان و کارشناسان علوم #ارتباطات اجتماعی، کسی در ارسال #پیام موفقتر است که بتواند تأثیر مورد نظر را بر مخاطب بگذارد. از این رو برای تاثیرگذاری بر #مخاطب میبایست شناخت دقیق نسبت به مخاطب و روحیات و ساختار روحی او داشته باشد.
طبق اعتقادات شیعه، #امام معصوم به ظاهر و باطن افراد و ساختار هویتی انسان آگاه است و پیامی که در قالب سخنان خود ارائه میدهد ـ در صورت داشتن زمینه ـ میتواند بر نهانخانه قلب وی بنشیند.
نداشتن زمینه و سعی در کسب آن ممکن است سالها به طول بینجامد و قرون متمادی پیام امام (ع)، مورد استقبال قرار نگیرد؛ اما پس از طی این مدت طولانی، بشر قادر خواهد بود این پیام را رمزگشایی کرده و با کنار زدن موانع، به آن پیام ـ که از جنس #دعوت است ـ پاسخ دهد. این مسئله تا حدودی علت به تأخیر افتادن و همزمان علت تأثیرگذاری این پیام را پس از گذشت چندین قرن عیان میکند.
علت به تأخیر افتادن استفاده از این پیام، نداشتن زمینههای فکری و سیاسی مخاطبان و در مقابل، علت تأثیرگذاری قوی پس از گذشت مدتزمان طولانی، مخاطبشناسی بینقص توسط #فرستنده_پیام میباشد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #سیدمجتبی_طباطبایی
#گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی اندیشکده برهان بر الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت
🔺 در سالگرد فراخوان رهبر معظم انقلاب اسلامی، آماده انتشار شد
🔹 در نخستین سالگرد #فراخوان #رهبر_معظم_انقلاب اسلامی برای تکمیل و ارتقای #الگوی_پایه_اسلامی_ایرانی_پیشرفت، متن پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی #اندیشکده_برهان بر این سند، جمعبندی و آماده انتشار شد...
👈🏻متن کامل خبر در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 پیوند اربعین حسینی (ع)، قیام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی
🔺 بازخوانی قیام ملت ایران به رهبری #امام_خمینی (ره) از نقطهنظر #اربعین
🔹 تاکنون ابعاد و لایههای گوناگونی از علل پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته؛ اما یکی از لایههای جالبتوجه در این میان، پیوند تاریخی و مفهومیِ نهضت امام خمینی (ره) با مفهوم «اربعین» و اصطلاحاً نهضت «چهلّمهای سیاسی» است.
🔹 ناگفته پیداست که انقلاب اسلامی، پیوند درهمتنیده و گستردهای با #مکتب_تشیع داشته و یکی از مهمترین بنمایههای این انقلاب، همانا نهضت #عاشورا بوده است. در این میان، یکی از مؤلفههای مهم #نهضت_حسینی (ع) که در روند روبهپیروزیِ انقلاب سهم بهسزایی داشت، الهام از ماجرای #اربعین_حسینی (ع) بود.
🔹 مقدمتاً باید گفت که در مکتب اسلام و لسان #قرآن، عدد چهل و مفهوم اربعین، از مفاهیم قابل توجه محسوب میشود و دارای مصادیقِ بسیاری است: كمال عقل در چهل سالگى، آثار چهل روز اخلاص، آثار حفظ #چهل_حديث، دعا براى چهل مؤمن، عدم پذيرش نماز شرابخوار تا چهل روز، تکمیل وعدهی الهیِ موسی (ع) در کوه طور از سی روز به چهل روز، استحباب #زيارت_اربعين و...[1] اما در میان این مصادیق، آن مصداقی که بیش از همه دارای ابعادِ سیاسی و اجتماعی بوده و مکتب تشیع به واسطه آن توانسته به بزرگترین توفیقات دست یابد، همانا اربعین شهادت سیدالشهدا (ع) است.
لذا اگرچه مفهوم «چهل»، با بسیاری مقولات دینی گره خورده، اما گره خوردن آن با چهلمین روز شهادت سیدالشهدا (ع)، پررنگتر از مصادیق دیگر است.
🔹 همین گرهخوردگی و درهمتنیدگیِ فراوان است که سبب شد انقلاب اسلامی مردم ایران بتواند از اربعینِ سیدالشهدا (ع) الهام گرفته و گرامیداشت چهلمین روزِ شهادت عدهای از مؤمنین را به عنوان ابزاری قدرتمند در جهت تحقق پیروزی نهایی نهضت علیه #طاغوت به کار گیرد.
👈🏻 این به کارگیری مفهومی، در چند مقطع حساس قابل رهگیری است:
▪️ #قیام_29_بهمن مردم #تبریز در سال 1356؛ به مثابه اربعینِ #قیام_19_دی مردم #قم
▪️ قیام 8 فرودین مردم #یزد در سال 1357؛ به مثابه اربعینِ 29 بهمن مردم تبریز
🔹 در واقع ملت ایران با الهام از «نهضت اربعینیه» و بزرگداشت شهدای خود در چهلمین روز از شهادتشان، در تلاش بود تا نام و یاد و هدف شهدای قم و تبریز را به عنوان نمادی از حقطلبی زنده نگه دارد؛ ماجرایی که مشابه آن در سال 61هجری و با هدف زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، به طلایهداری امام سجاد (ع) و معاونتِ زینب کبری (س) صورت گرفت و پیام نهضت حسینی را با صدایی رسا به گوش همگان رساند. آری! با الهام از این روند بود که فریاد مظلومیت و حقطلبی ملت ایران، اربعین به اربعین، به گوش جهانیان رسید و در نهایت منجر به فروریختن پایههای طاغوت در این کشور گردید.
📚 پینوشتها:
1. محسن رنجبر، «پژوهشى در اربعين حسينى (ع)»، مجله تاريخ اسلام در آينه پژوهش، بهار 1384.
2. برای مطالعه بیشتر در این خصوص ر. ک. به: مصطفی شایسته، «اربعین به اربعین تا سقوط پهلوی»، وبگاه اندیشکده برهان.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 ضرورت بازنگری در ترکیب #صادرات غیرنفتی کشور
🔺 #اندیشکده_برهان در آستانه #روز_صادرات بررسی نمود
🔹 گسترش صادرات، بالاخص #صادرات_غیرنفتی، به عنوان یکی از عوامل مهم در #رشد_اقتصادی و در نهایت حصول توسعهی اقتصادی مورد توجه قرار میگیرد؛ به نحوی که توسعهی #تجارت_خارجی میتواند منجر به افزایش تخصص و کارایی در بخشهای صادراتی شده و در نهایت، باعث تخصیص بهینهی منابع از بخشهای غیرمولد و غیرکارا به بخشهای مولد و کارا گردد و به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی نماید.
🔹 صادرات با #ارزش_افزوده بالا، وجود تنوع در صادرات و همچنین عدم وابستگی به #خامفروشی، از مهمترین شاخصههای بارز سیاستهای #توسعه_صادرات است که با کمی دقت در ترکیب کالاهای صادراتی کشور، میتوان به عدم تناسب آن با ویژگیهای صادرات مطلوب پی برد.
🔹 گزارش حاضر سعی دارد با مد نظر قرار دادن این ویژگیها، راهکارهای مناسبی برای این امر پیشنهاد نماید...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #مرتضی_نیازی
#گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 عزتیابی اسلامی در پرتو اربعین
🔺 #اربعین، ترسیمی از چهره جدید منطقه
🔹 پیادهروی میلیونی اربعین شهادت #امام_حسین (ع)، اجتماع بزرگی است که هرساله با شکوهی بیشتر از قبل برگزار شده و جهانیان را شگفتزده ساخته است. ابعاد کمّی و کیفی این رویداد بهقدری گسترده است که آن را تبدیل به یک رویداد منحصربهفرد بینالمللی نموده است. این راهپیمایی عظیم از مرتبهی یک عزاداری در سطح کشور عراق یا حتی منطقهی #غرب_آسیا خارج شده و ابعادی جهانی به خود گرفته و نشاندهندهی #عزت_اسلام و مسلمین است که این #عزت، مؤلفهی هویتبخشی برای مسلمانان و بالأخص شیعیان را به ارمغان آورده است.
🔹 در این نوشتار تلاش داریم مؤلفهها و دلایل اینکه چرا این تجمع عظیم میلیونی را نماد عزتیابی ملی و اسلامی محسوب میکنیم، در سطوح تحلیل ملی، منطقهای و بینالمللی، مورد بررسی قرار دهیم و تأثیرات آن را بر موقعیت #شیعیان و #جهان_اسلام نیز بهطور مختصر بیان کنیم.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #گروه_دین_و_اندیشه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 از #آزادی تا بیتفاوتی
🔺 سیر تطورات #سیاستهای_عفاف_و_حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران
🔹 برخلاف تصور عمومی که سیاست واحد و یگانهای را در خصوص #عفاف_و_حجاب برای نظام تصور میکنند، مواجههی نظام با این موضوع دارای تطور و دگرگونیهایی بوده است. به طور کلی در یک تقسیمبندی کلی، سیاستهای رسمی نظام #جمهوری_اسلامی در خصوص #حجاب، دو دوره را شامل میشود: دورهی اول از پیروزی انقلاب تا تیرماه ۱۳۵۹ش و دورهی دوم از تیرماه ۵۹ تا به امروز.
🔹 در دورهی اول، حجاب به طور رسمی الزامی نبود و در دورهی دوم به طور رسمی و قانونی رعایت #حجاب_اسلامی الزامی گردید و به شکل #قانون درآمد. بنابراین در ظاهر، سیاست نظام تطوری در حوزهی حجاب نداشته است. معنای این سخن آن است که از تیر ماه ۱۳۵۹ش نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با پدیدهی #بدحجابی، سیاست یکسانی به معنای الزامی بودن رعایت حجاب اسلامی داشته است.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #سینا_کلهر
#گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 حقیقت ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره) | بخش اول
🔹 نگارنده مقاله بر این باور است که #امام_خمینی (ره) برخلاف اکثر فقهای متقدّم و متأخّر، #حکومت و #ولایت_فقیه را دارای شأنی کلامی (اعتقادی) دانسته و #فقه را ابزاری برای اجرای حکومت در نظر میگیرند. از این رو نسبت فقه با #حکومت_اسلامی در اندیشهی امام خمینی (ره) را میتوان نسبت عام و خاص مطلق در نظر گرفت که در آن موضوعاتی در حکومت وجود دارد که در فقه نبوده و رفع احتیاج نسبت به آن با در نظر گرفتن ولایت مطلقهی الهیّه برای فقیه ممکن میشود. این ولایت مطلقهی الهیّه همان ولایت #رسول_خدا (ص) و ائمهی هدی است که در #دوران_غیبت به #فقیه_جامعالشرایط واگذار شده است. در نتیجه #فقیه با توجه به ویژگیهای حقیقی و حقوقی خود میتواند با استناد به این #ولایت، مصلحتسنجی کرده و نیازهای حکومت را رفع نماید.
🔹 برای درک این معنا باید به سازمان ذهنی امام خمینی در بارهی حکومت اشاره شود. به نظر میرسد این سازمان نظری در طیّ زمان و برهههایی که ایشان در مسیر انقلاب اسلامی بودهاند و پس از آن تا پایان عمر شریف در سال ۶۸ دارای برهههایی است که امام از شؤون جدیدی از ولایت فقیه پرده برمیدارند. طبیعی است که قرار گرفتن امام (ره) در ریاست حکومت و مواجهه با مسائل نوپدید سبب میشود تا اجتهاد پویای ایشان جنبههایی تازه از ولایت فقیه را برای ادارهی حکومت به کار گیرد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محسن_خاکی
#گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR