eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
145 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترتیل مبارک سوره یس در مناجات شبانگاهی⭐️🌙⭐️🌙
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 : 🔷اقداماتی که نهادهای حاکمیتی در دوران کرونا باید انجام می‌دادند 🔷پیشکسوت قرآنی کشورمان در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی https://iqna.ir/fa/news/3923652/ 🌿🌹 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 *اُستادفرهمن* اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ، { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم🌸🍃 ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیک الفرج.. 🌴 @eshragholqoran
⚜┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄⚜ 🔶اين مواضع عبارتند از: ⚜١- جوف=بالای پرده دیافراگم تا راه دهان. .. 🔶٢- حلق= محدوده تارهای صوتی ⚜٣- لِسان = محدوده زبان کوچک؛ ریشه زبان بزرگ ؛ وسط زبان ؛ کناره های زبان ؛ سر زبان و ابتدای زبان(نوک زبان) 🔶٤- شَفَتَيْن =مجموعه دو لب ⚜٥- خَيْشوم= فضای بینی را مي توان به (استان)هاي يك كشور تشبيه كرد آنگاه هر استان خود به شهرستان (مخرج) و شهر(حروف) تقسيم مي شود! 🔶در هر موضع يك يا چند مخرج براي حروف وجود دارد. ✅ : مخرج يعني (محل تولید وخروج حرف )؛ و در تجويد عبارت است از: (( )) 🔶_هواي خارج شده از ها، پس از عبور از حنجره، اعم از اين كه را مرتعش يا مرتعش ، در يكي از قسمت هاي دستگاه تكلّم محدود شده و بدين ترتيب (حرف) ايجاد مي گردد : را كه بازدم هوا در آن به (حرف) تبديل مي شود، را (مخرج حرف) نامند. مانند محل تلاقي زبان؛ ریشه بزرگ با زبان كوچك+ارتعاش تارهای صواتی كه از آن، ((ق)) و ((ك)) توليد مي شود و يا محل تلاقي دو لب كه از آن (( حرف #ب +ارتعاش تارهای صوتی )) توليد مي گردد. 🔶تعداد مخارج حروف، ١٧ عدد است. هرچند برخي از اهل اداء، آن را ١٤ و ١٦ عدد نيز ذكر كرده اند اما قول ١٧_عدد_است. 🔶ترتيب شمارش و نام گذاري مخارج حروف از سمت ريه ها به سوي دهان است.--> ١- موضع جوف شکم به سمت بالا..(جَوْف)= در لغت به معناي (درون- ميان- بطن) آمده است. ((اَجْوَف)) يعني (ميان تهي). 🔶در اصطلاح تجويد، به ((حجم و فضاي خالي دستگاه تكلّم جوف )) گفته مي شود. اين موضع در واقع يك مخرج بيشتر ندارد #آ . به عبارت ديگر، خودش ((مخرج اول)) دستگاه تكلّم محسوب مي شود. مخرج اول: محل خروج الف مدی و یا الف کشیده و آنگاه حروف مد یاء و واو مدّی )) اين حروف بدون تكيه به قسمت معيني از دستگاه تكلّم، در ((فضاي)) دهان توليد و خارج مي شوند. ((حروف مد)) كه به آنها حروف (( )) نيز گفته مي شود، عبارتند از: مدي، مدي، مدي اين سه حرف در كلمات، (( آ تُونِِی)) ((اُوذينٰا)) و ((اُوتينٰا)) جمع آمده اند. 🔶الف مدی :👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆🏻👆🏻 ☀️ اذان بسیار زیبا ، حرفه ای و ماندگار مرحوم استاد راغب مصطفی غلوش 🎼 این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است .
✅ ادامه: : 🔶 : صدای تست که از کشیده شدن فتحه حاصل می شود. هنگام تلفظ 'ا ؛ تنه زبان به پایین و کمی به عقب متمایل میشود. و آرواره زیرین ؛ با کمی پایین آمدن به باز شدن دهان کمک میکند و با کشش صوت ؛ تولید میشود. اگر این حالت از لحاظ زمانی به کاهش پیدا کند(( فتحه)) تولید می گردد. 💠 لذا در زبان عرب در تلفظ ((فتحه)) و نیست. مگر از ((زمانی)) کشش صوت ! ( ) ⚜تفاوت حالت ترقیق الف مدی(رقیق و نازک شدن صدای الف ) با حالت تفخیم آن ( پرحجمی و صدای درشت الف) در این است که سطح در حالت ترقیق نسبت به تفخیم ان از دهان فاصله ے کمتری دارد ؛ و در الف مفخّم ؛ به کف دها نزدیکتر می شود. ملاحظه می گردد که این صدا به مخرج حرف ؛ تکیه و تمایل ویژه ندارد که بتواند آن حرف را (( مادر )) الف مدّی دانست و لذا ⚜الف مدّی است. و یک صدای کشیده از جوف(فضای خالی ) می باشد. ✅ نکته 'ا _ َا اول کلام نمی آید -->وسط و آخر کلام می آید. حرفی قبل از آن باشد : 💢مثال : ءَا_مَ_نُوا-->ءَامَنُوا و باید در میزان کشش بسیار دقت شود 🔶⚜🔶
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻تلاوت سوره شمس، علق۱تا۵ 💠قاری: استاد کرم زین 💎مدت تلاوت: ۶دقیقه 💠نوع تلاوت: مجلسی ✅ @eshragholqoran
🔶 واو مدّی عبارت است از )) هنگام تلفظ واو مدّی زبان به پایین و عقب زبان به سـوی کام متمایل میشود_البته تا حدِی که عبور هوا از میان زبان و کام بالا هیچ سایشی ایجاد نکند. اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش پیدا کند((ضمّه))تولید میشود؛ پس 🔶در زبان عرب تفاوتی بین و مدّی نبست از زمانی کشش صوت(تفاوت کمّی) 🔶در واو مدّی ؛ لب ها با گِرد شدن یا جمع شدن به تکمیل صدای واو مدّی کمک می کند. پس واو مدّی صرفاً با گِرد شدن لب ها (( )) ایجاد نمیشود نقش زبان در تولید این صدا غیر قابل انکار است. باید دانست در واو معمولی نیز عیناً همین روش توسط زبان به عمل می آید اینکه در مدّی مجرای عبور هوا کمی(( )) است و در واو معمولی ؛ مخرج حرف ؛ کمی فشرده تر و هوا نسبتاً دارای سایش است. 🔶⚜🔶
عبارت است از((یاء ساکن ما فبل؛ مکسور)) 🔶هنگام تلفظ یاء مدّی زبان به جلو و بالا و عقب زبان به میل میکند ؛ ⚜در این حالت کمترین فاصله را با سقف دهان دارد؛ اما نه به که هوای خروجی از میان آنها ؛ دچار #(( سایش )) گردد ؛ 🔶اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش یابد ؛ صدای ((کسره)) تولید میشود؛ پس : ⚜در زبان عرب تفاوتی بین(( کسره )) و(( یاء مدّی)) نیست ؛ مگر از لحاظ (( زمان)) کشش صوت ! (( تفاوت کمّی)) 🔶یاء مدّی و یاء ساکنه معمولی نیز در مسأله((روان تر)) بودن صدا و عدم(( سایش ))هوا در یاء مدی متفاوت هستند. در یاء معمولی ؛ مخرج حرف کمی فشرده تر و هوا دارای است. [نگارنده تنها تفاوت در حروف را بودن صدای واو و یاء مدی و عدم می داند. ] 🔶ملاحظه میشود هر حرف مدّی در تلفظ خود ؛ از ایجاد ؛ خود داری می کنند و از آنجا که در مسیر خروج خود با عضوی ندارند ؛ ⚜ حروف ((جوفیه)) نیز به (( هوائیه )) مشهورند. 🔶 البته لازم به تأکید است که تمامی منابع ؛ واو مدّی را (( واو ساکنه ما قبل مضموم)) و یاء مدی را (( یاء ساکنه ما قبل ؛ مکسور)) نامیده اند ؛ اما از صرفاً [اصطلاح ساکن ماقبل مفتوح ] یاد می کنند! و از حروف خاصّی نام نمی برند. ! ⚜علت این است که واقعاً هیچ حرف ساکنی نمی توان یافت که با ما قبل مدّی بسازد. ✅ برخی(( )) را مادر الف مدّی می دانند ! حال آنکه با صدای (( )) خود در صورتی که با فتحه ما قبل ؛ همراه شود نمیسازد؛ 💢مانند: کأساً_مأو'ی_یأمُرُ 🔶اگر گفته شود(( با شُل کردن( یعنی تسهیل همزه ) و یا تبدیل همزه ؛ الف مدی می سازیم )) ! خواهیم گفت : این اختصاص به الف مدی ندارد. ⚜از (( چنین )) اے ؛ واو مدی و یاء مدّی نیز می توان ساخت ؛ (مٶمِنِین--->مُومِنِین ؛ اَلذِّئب --->اَلذِّیبُ) و باز هم جای یک حرف مخصوص تولید خالی است ! این همان دانستن به عنوان یکی از حروف است. مهمّ که بسیاری از قدیم و جدید بدان معتقدند. ⚜پس فقط الف مدی ؛[جوفی مطلق است ] و دو حرف مدّ دیگر به علت روان بودن ؛ (( شباهت )) به الف مدّی پیدا کرده اند. 🔶 در کتاب(( التَّمهِید فِی عِلمِ التَجوِید)) گوید : (( این صفت ) در اصل ؛ ویژه الف مدی بوده است و واو و یاء مدی شباهت به الف مدّی دارند... جریان هوا در الف بیشتر از واو و یاء مدی است و هنگام تلفظ ان تکیه و استقرار بر موضعی از دهان ندارد )) 🔶⚜🔶 🌿 تمنایم از عزیزانی که مطالب دانش تجویدی را پیگیری می فرمایند؛ توجه به نکات ویژه در این مطالب داشته باشید. و پیروز باشید. 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باعرض تحیت نطر شما را به از مطالب گذشته معطوف می داریم: ✅در گویش فارسی ما الف اول و دوم داریم 💢آزاد_آباد-->قانون مدونی هم برای حدَ کشش تثبیت نکرده اند و تفخیم و ترقیق هم ندارد [هرگز با کم کشیده شدن هم تأثیری بر حرکات کوتاه در گویش فارسی ندارد. ] 💢بَرادَر /این قانون برای واو و یای کشیده در گویش فارسی هم صادق است. ( کمیت و کیفیت) و تنها وجه تشابه با مدی در قرآن اینکه جوفی هستند +دمیدن هوا ✅ اما الف مدّی 'ا َا هم ایجاست! بعضی نظر بر این دارند که الف مخرج مشخصی یعنی جایی که این الف را بسازد و تولید کند ندارد و حروف را ۲۸ می دانند. [ الف مدی در قرآن هرگز اول کلام نمی آید ] [بعد از حروف درشت تفخیم و بعد از حروف رقیق ترقیق می شود.] [ و اگر نصف شود فتحه را می سازد ] واقع این فتحه است که الف مدی را ایجاد می کند. [ الف و فتحه مثل هم تلفظ میشود و تنها تفاوت در میزان کشش است و این قانون برای واو و یای مدّی هم مدوّن است. (کیفیّت) ] 🔶ارتباطی با همزه ء ندارد چرا که همزه جایگاه خاصّ برای تولید دارد. و می یابیم که هم الف مدی و هم همزه های خاصّ خود را دارند.( نظر آنها که حروف حجا را ۲۹ عدد می داننذ.) 🔶⚜🔶 ✅ نکته اے که لازم میدانم در مورد (همزه ء قطع گفته شود اینکه: صدای ء یا الف غیر مدّی با ؛ حرکات کوتاه َ ِ ُ از نظر صوت و میزان کشش می باشند؛ /ّ بدین جهت می بینیم؛ گاهی حرکات کوتاه در مد~ منفصل نیز سبب مد میشوند. 💢مثال: اِنَّآ أَنزَلْنَا در قرآنهای کتابت رسم الخط بجز قرآن رسم الخط عثمان طه 🔶 #ء قطع : حرکات کوتاه /علامت سکون؛ ٶ ئ أَ أِ أُ /را پذیراست و تنها میزان کشش حرکت می باشد و در اول وسط و آخر کلمات مشاهده میشود. 🔶 در صورتی که الف مدی یک حرف جوفی و کشیده و طابع فتحه ماقبل 💢مانند: صَا_ ثَا _سَا_ هٰا 'ا می باشد و فتحه و الف مدی هم در در صوت و فقط از نظر میزان کشش تفاوت دارند. و یکی ازدلایل نسبت تشبیه الف مدی و غیر مدی حرکات کوتاه می باشند در صدا و همزه ء قطع / 🔶از آنجای که ما در قرائت قرآن ملزم به رعایت لحن عرب می باشیم؛ انسجام و برابری صدای حرکات کوتاه با #ء در میزان کشش است. ( حرکات کوتاه مادر و زاینده الف مدی و حروف کشیده دیگر است ) نسبت جوفی بودن حروف مدّی نیز با در تلاوت از جوفی بودن می کاهد. . 🔶 الف همزه وصل هم 💢مثل: ا_اَلذِینَ هیچ ارتباطی با الف مدی و غیر مدی ندارد حکم تعریفش در نقش و ابتدا به کلماتی که با سکون 💢هْبِطَ/تَّخَذَ/است. .. ( حکم عصا در دارد که سالخوردگان و روشندلان می گیرند. ) 🔶⚜🔶 و در مورد جایگاه محل خروج ء در جایگاه خودش نیز بحث خواهد شد. . . 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رقیه جان! تو به همه ثابت کردی اگر کسی صادقانه حضرت پدر را صدا بزند، پدر با سر سراغش خواهد آمد!! 🤲 خدایا به حقّ ناله های جانسوز حضرت سه ساله سلام الله علیها بارالها حضرت ظهور بقیة الله پدر مهربان مارا برسان. .. 🏴 شهادت تسلیت باد. مُجِیبُ الدَّعَوَاة بنت الحسین علیه السلام ▪️حضرت رقیه سلام الله تسلیت باد ▪️⭐️▪️ @eshragholqoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖 🔶استاد احمد ابوالقاسمی 📌جلسه نهم ✅ @eshragholqoran
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 2 : 🔶حلق از دیدگاه علم تجوید قسمتی از دستگاه تکلم است که از پایین به ((تارهای صوتی)) در حنجره و از بالا به مرز زبان کوچک(( لهاۀ )) محدود می شود. ⚜البته زبان کوچک حلق نیست. اما از نظر علم تجوید: است که بالای حنجره( ورودی های مری و حنجره ) قرار دارد ؛ و لذا حنجره و تارهای صوتی آن ؛ خارج از حلق و پایین‌ تر از آن واقع شده اند. 🔶حلق در واقع است که بین راه های ؛ ؛ و قرار دارد. 🔶 و دارای است. حلق عبارتند از 1🔶 الحلق--->ا ا ۱👈دورترین قسمت حلق به زبان ۲🔶 --->ا ا ۳🔶 --->ا ا ۳👈نزدیکترین قسمت حلق به زبان که در هر یک از این تقسم بندی ها حرف تولید می شود. 🔶اقصی الحلق: در این موضع (( محل خروج دو حرف و تولید می گردد.)) 🔶این مخرج دقیقاً در محل صوتی واقع شده است (با توجه به محدوده واقعی : این مخرج پایین تر از حلق و در حنجره واقع است _ اما از آنجا که این تقسیم بندی ضرری بر اصل مطلب نمی زند ؛ به قصد هماهنگی با سایر مواضع در حلق با همین نام در اقصی الحلق ذکر و عنوان شده است ) )) در واقع (( ظریف هستند که درون قرار گرفته اند)) 🔶حنجره محفظه اے است که از چند تشکیل شده است. سر خود را به عقب می بریم ؛ جلوی حنجره به صورت برآمدگی گردن مشخص می شود که به سیب معروف است. یا فاصله ے بین لبه ے پرده های صوتی را در این محدوده )) گویند : *هنگام اداء حرف ء تارهای صوتی به حدّی بهم نزدیک میشوند که به یکدیگر ؛ و راه هوای خروجی از ریه ها را مسدود می کنند هوا در محبوس شده ؛ و فشار به بالا وارد می کند و لحظه اے که تارهای صوتی از یکدیگر جدا میشوند ؛ به صورت )) به بیرون ((پرتاب می شود و صدای همزه)) ایجاد می گردد.
🔶⚜🔶 ✅ در تجوید لزوماً (می بایست (همزه ء )) به و قدرت اداء شود و نباید به نرمی و سستی؛ ) ✅نکته: در قرءَآن تنها؛ موردی که _به روایت از و می بایست ((سست)) خوانده شود: ✅ دوّم در کلمه((ءَأعجَمِییٌّ )) {فصلت_۴۴ } است. که اصطلاحاً گویند: (( تسهیل می شود. )) به زبان ساده: ((گرفتن و تیزی و سختی از همزه می باشد. )) 🔶در این مورد در باب صفات حروف بیشتر بحث خواهیم کرد. 🔶و نیز ((هاء )) ارتعاش ؛ فقط به یکدیگر (( نزدیک )) می شوند و به حالت (( نیمه باز )) در می آید. 🔶و در نتیحه ؛ مسیر هوای را (( تنگ )) می کند. در این محل؛ باعث ایحاد صدایی می شود که آن را حرف ((هاء )) می نامیم در واقع (( صدا دار)) است ! و باید در اداء این حرف ؛ از افراط و تفریط در صدای اجتناب کرد. 🔶 گاه ملاحظه می شود که حرف (( هاء )) در قرائت به غلط با صدایی بین (( خ )) و (( ک )) و حتّی انسدادی شبیه ((ک )) تلفظ می شود.(عادت معمول برخی از قرّاء) ❌ ( یعنی پرهیز شود از سایش بیش از حدّ هوا در مخرج حرف هاء ) _👇👇 ( در تولید حرف همزه ء ارتعاش تارهای صوتی دارد که تاهای صوتی با شدّت از یکدیگر جدا می شوند.. و ء را با صدای قوی تولید می کنند ؛ در تولید حرف هاء ارتعاش تارهای صوتی وجود ندارد و تنها تارهای صوتی بهم نزدیک می شوند و در حالت نیمه باز پرده ها ؛ صوت با سایش نسبتاً ملایم هوا خارج می گردد ) 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜
با احترام مطالب را دقیق بخوانید نیست و دقت می طلبد و در استماع آیات همراه با مصحف دقیق در مواردی که شرح داده می شود استماع فرمایید. .سربلند و سلامت باشید ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمًِاً لَقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ ءَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ ۖ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ و َقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُولَٰئِكَ يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ{ 44 } ✅تلاوت زیبای استاداحمد از سوره مبارکه 481 ؛ کامل.. 🔶حتماً همراه با مصحف شریف قرآن [ روی عبارت ءَأعجَمِیٌّ ] دقت شود که اُستاد با تسهیل همزه تلاوت می فرماید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری استاد منشاوی 📖 مقطع تلاوت مجلسی سوره مبارکه دخان _ مقام چهارگاه ✨ کس در شب جمعه، سوره دخان را قرائت کند حق تعالی گناهانش را بیامرزد و هفتاد هزارفرشته برایش استغفار کنند✨ 📚 تفسیر نمونه ۱۴۴/۲۱ 🌴 @eshragholqoran