eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
252 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6035151838041344401.mp3
17.95M
🔊 📚 | جلسه ۲ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۲ ✅ سه معنا در لغت برای کلمه شیطان بیان شده است: 🔸 راغب اصفهانی در کتاب مفردات می‌گوید: شیطان، موجود دور از حق است. هر موجودی که دور از باشد را شیطان می‌گویند. 🔸 صاحب کتاب لسان العرب می‌گوید: شیطان در عرب به هر موجود متمرد و نافرمان گفته می‌شود. اعم از اینکه حیوان باشد یا باشد یا از طایفه باشد. 🔸 در کتاب تاج العروس می‌گوید: به هر فرد بدخوی و گفته می‌شود. 👈 بنابراین شیطان، یک مفهوم عام است. اسم جنس است برای هر موجودی که خصوصیت‌های سه‌گانه گفته شده را دارد. 📌 در کریم، واژه شیطان ۸۸ مرتبه به کار رفته است. در اکثر موارد مراد، است. 💠 سوره انعام آیه ۱۱۲ می‌فرماید: در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیطان‌هایی که از نوع انسان و جن هستند قرار دادیم. 👈 شیطان از نوع آدمیزاد، همان موجود دور از رحمت حضرت حق است. همان موجود سرکش و است. همان موجود بدخوی و بداخلاق است. 📖 وقتی به کاربرد شیطان در عرب رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که برای شیطان، چهار مصداق معرفی می‌کنند. ما تا به حال سه معنا را گفتیم. الآن می‌خواهیم بگوییم عرب به این چهار مورد هم شیطان می‌گوید؛ منتها این‌ها مصداق هستند. دقت کنید: 1️⃣ عرب به ، شیطان اطلاق کرده است. ⭕️ شما می‌خوانید، می‌بینید اسم شیطان آمده است، چون نمی‌دانید که مراد از شیطان، میکروب است می‌گویید: شیطان به ظرف شکسته چه ربطی دارد؟ چون متوجه نمی‌شوید، می‌گویید: همه این‌ها است. 2️⃣ افراد نیرنگ‌باز و مکار را شیطان گفته‌اند. 3️⃣ ابلیس را شیطان معرفی کرده‌اند. همان ملعونی که شما از او بدتان می‌آید. 💠 از پیامبر اکرم (ص) سؤال شد: ما می‌کنیم و دعایمان مستجاب نمی‌شود، در حالی که خداوند فرموده است: اُدْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ. حضرت فرمودند: قلوب شما به وسیله ۱۰ عامل مرده است (یعنی ده عامل را مانع اجابت دعا می‌دانند، یکی از آن‌ها این است:) شما ادعای دشمنی شیطان را دارید اما در مقام با او دوست هستید. 4️⃣ حضرت ختمی‌مرتبت، در روایتی از تعبیر به شیطان می‌کنند. 🔆 چهار مصداق را بیان کرده‌اند. ما با یکی از آن‌ها کار داریم. واژه ابلیس است. 📌 ابلیس در قرآن، ۱۱ مرتبه تکرار شده است. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۲ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 تعریف حسن خلق از منظر دین 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 بمناسبت شب جمعه ماه رمضان 📖 چقدر منتظر توبه بنده‌ام باشم؟ 🗓 شب جمعه دوم ماه رمضان | سال ١٣٩۶ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز سوم ماه مبارک رمضان 1️⃣ و و آگاهی و توجه را روزی من قرار بده. 2️⃣ مرا از و در آمیختن و دور گردان. 3️⃣ از هر خیری که نازل می‌کنی مرا نیز بهره‌مند گردان. ✳️ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ» 🔸 ذهن در لغت به معنای دانایی و تیزهوشی است و تنبیه به معنای هوشیاری و متوجه شدن. 👈 باید بدانیم که و دانایی، هوشیاری و توجه، و است و هر رزقی به دست خداست. 💠 سوره هود آیه ۶ می‌فرماید: و هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه رزقش به دست خداست. 👈 حال که به دست خداست پس باید آن را خواست چرا که دانایی با نادانی برابر نیست. 💠 سوره زمر آیه ٩ می‌فرماید: بگو آیا آنان که می‌دانند با آنان که نمی‌دانند برابرند؟ 📌 و حکم می‌کند که این دو، نه تنها برابر نیستند بلکه دانایی برتر است. 💠 سوره بقره آیه ۲۶٩ می‌فرماید: به هر که حکمت و دانایی داده شد، به او عنایت شده است. 🔆 کدام علم و دانایی را باید از خدا بخواهیم؟ 💠 رسول خدا (ص) می‌فرمایند: اگر روزی بر من فرا رسد که در آن روز بر علم و دانش خویش نیفزوده باشم که مرا به خدا نزدیک سازد، خداوند طلوع آفتاب آن روز را برایم مبارک نساخته است. 👈 پس از خداوند درخواست کنیم علمی را روزی ما قرار دهد که ما را به او نزدیک گرداند. 💠 سوره مجادله آیه ۱۱ می‌فرماید: خداوند درجات کسانی که از شما آورده‌اند و کسانی را که و دانشمندند بلند گرداند. ✳️ «وَباعِدْنِى فِيهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالتَّمْوِيهِ» 🔸 سفاهت در لغت به معنی نادانی و تمویه به معنی درهم آمیختن حق و باطل است. 📌 یکی از ثمرات سفاهت پشت کردن به انبیاء است. فرستادگان الهی برای مردم چیزی جزء نیاوردند و چیزی جز نخواستند. 💠 سوره بقره آیه ۱۳۰ می‌فرماید: و جز کسانی که خود را به نادانی زده‌اند چه کسی از آئین ابراهیم روی برمی‌گرداند؟ 🔸 حداقل ضرری که پشت کردن به انبیاء و تعالیم آنان دارد این است که انسان دچار تمویه می‌شود یعنی درهم آمیختن حق و باطل به یکدیگر. 👈 پس دوری از بلای سفاهت و تمویه لازم است. ✳️ «وَاجْعَلْ لِى نَصِيباً مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ» 🔸 در لغت به معنی هر چیزی است که به صلاح و سود باشد. برای انسان خداپرست، سود و صلاح آخرتی اولویت دارد، لذا زندگی دنیایش را در جهت کسب طراحی می‌کند چون آخرت است که باقی می‌ماند. 👈 بنابراین از خداوند می‌خواهد که او را از خیرات بهره‌مند گرداند که آخرتش آباد گردد. یعنی خداوند کمک کند که از دور باشد و او را از هرگونه اشتغال به غیر خدا دور سازد، چون سودی ندارد. 📌 همه چیز را باید از خداوند خواست لذا در انتها عرض می‌کند: ✳️ «بِجُودِكَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِينَ» ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز سوم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 تا اخلاق نباشد، هیچ کاری درست نمی‌شود 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳٩ ✅ وظیفه دوم نواب، جلوگیری از ادعای بود. این وظیفه، سه گام داشت: 1️⃣ مدعیان بود. 2️⃣ مقابل مدعیان؛ یعنی رؤسا و بزرگان را آماده مقابله با آنها می‌کردند. 3️⃣ صادر شدن توقیعی از امام زمان (ع) در رد مدعیان. 🔸 در لغت به معنای نشان گذاشتن و علامت گذاشتن بر یک نوشته است. یعنی مکتوبه‌ای هست و شما بر آن نشانه‌ای می‌گذارید. مثلاً امضاء یا مهر می‌زنید. 🔸 توقیع در اصطلاح، صدور یک متن از یک شخص در موقعیت بالاست که در پاسخ به یک نوشته صادر می‌شود. مثلاً به کسی که مقامی دارد، نوشته‌ای داده می‌شود. او هم زیر آن نوشته پاسخ می‌دهد. 📌 توقیع در به مکاتبه‌ها و منشورها و نامه‌های امامان اطلاق می‌شود حتی اگر نامه یا درخواستی قبلی در کار نباشد. ✅ توقیعات حضرت مهدی (عج) دسته‌بندی دارد: 👈 بخشی از آن‌ها درباره است. 👈 بخشی از آن‌ها درباره است. 👈 بخشی صدور است. 👈 بخشی هم صدور است مانند و . 👈 بخشی هم موضوعات پراکنده‌ای دارد و نمی‌شود آن‌ها را در یک عنوان خاص قرار داد. 🔹 پس توقیعات، مجموعه کلمات امام عصر (ع) است که به سه مقطع برمی‌گردد: 🔸 یک بخش در همان پنج سال اول عمر ایشان است که زیر سایه پدر بزرگوارشان بودند، صادر شده است. 🔸 بخشی از کلمات در دوره بوده است. اگر ما از توقیع صحبت می‌کنیم، منظورمان این دوره ۶۹ ساله است. 🔸 برخی نیز در دوره صادر شده است که علما به صحت همه آن‌ها باور ندارند مگر برخی از آن توقیعات. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۳٩، @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 اگر می‌دانستیم چه برکاتی در ماه رمضان قرار دارد ... 🗓 احیاء شب ۲٣ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز چهارم ماه مبارک رمضان 1️⃣ نیرومندی در برپایی فرمان‌های الهی. 2️⃣ چشیدن حلاوت و شیرینی . 3️⃣ توفیق در سپاسگزاری نعمت‌ها. 4️⃣ از حوادث و رسوایی محفوظ و مصون بودن. ✳️ «اللّٰهُمَّ قَوِّنِى فِيهِ عَلَىٰ إِقامَةِ أَمْرِكَ» 🔸 از خداوند درخواست اقامه فرامین الهی را خواسته چون خداوند تنها کسی است که باید شود. 💠 سوره نساء آیه ۵۹ می‌فرماید: ای کسانی که آوردید، خدا را اطاعت کنید. 👈 اگر ما رسول گرامی و امامان را نیز اطاعت می‌کنیم چون خداوند فرموده است: پس اطاعت از رسول و به خاطر اطاعت از خداست. (‌وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْكُمْ‌) 👈 و اگر کسی خدا را اطاعت کرد پاداشش هم‌نشینی با شخصیت‌های برتر است. 💠 سوره نساء آیه ۶۹ می‌فرماید: و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان [ایمان، و ] داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند. 📌 اقامه اوامر الهی بستگی به مقاومت و ایستادگی دارد پس برای ایستادگی و مقاومت نمودن، قوت و نیرو لازم است که از خدا می‌خواهد و به این مقاومت در اطاعت، به وسیله در اطاعت نیز اشاره شده است که یکی از مراتب صبر است و حاکی از آن است که اقامه اوامر الهی کاری بسیار دشوار است. ✳️ «وَأَذِقْنِى فِيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ» 💠 پیامبر گرامی (ص) فرمودند: سه چیز است که فوق‌ طاقت و توان این امت است: 1️⃣ و برابری با برادر در مال؛ 2️⃣ با با تعامل داشتن؛ 3️⃣ خدا در تمام احوال. 🔸مراد از ذکر ترنمات زبانی نیست بلکه ذکر یعنی توجه قلبی پس ذاکر کسی است که قلباً متوجه خداست و زبانش مترنم به توصیف او. 💠 حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: خدای سبحان را از روی و توصیف نکن و او را فراموش مکن، خدا را به تمام و کمال ذکر بگو به طوری که دلت با زبانت و نهانت با آشکارت هماهنگ و موافق باشد. خدا را به حقیقت یاد نمی‌کنی جز در صورتی که در حال ذکر، خودت را فراموش نمایی و در انجام کار خودت را نیابی (یعنی تو محو باشی و آنچه ظهور دارد خدا باشد.) این حالت برای جان آدمی شیرین است، حلاوت دارد. این حالت برای آرامش می‌آورد. ✳️ «وَأَوْزِعْنِى فِيهِ لِأَداءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ» 🔸 یکی از ثمرات است. 💠 سوره لقمان آیه ۱۲ می‌فرماید: به راستی ما به لقمان حکمت عطا کردیم که نسبت به خدا سپاس گزار و شاکر باشد. 👈ولی اکثر مردم نیستند. (بقره / ۲۴۳) 📌 شکر، سپاسگزاری در مقابل نعمت است ولی اکثر مردم شاکر نیستند. 👈 چون شکرگزاری لازمه‌اش این است که: 1️⃣ نعمتهای الهی را بشناسیم؛ گاه نعمت‌های الهی در قالب‌هایی هستند که انسان از آن ناخشنود است. 💠 سوره بقره آیه ۲۱۶ می‌فرماید: چه بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما است. 📌 دیدن پدیده‌ها چشم بینا و بصیر می‌خواهد! 2️⃣ نعمت‌ها را از ناحیه خدا بدانیم و برای دریافت آن خودمان را قابل ندانیم. حقیقت آن است که خدا لطف کرده نه اینکه من لایق هستم. 🔸 ولی چنین درکی در اکثر موارد وجود ندارد و از طرفی قرآن در سوره نحل آیه ۱۸ می‌فرماید: اگر نعمت‌های خدا را شماره کنید، هرگز نمی توانید. 👈 پس وقتی نمی‌توان نعمت را شمرد چگونه می‌توان شکر کرد؟ بنابراین باید از خدا بخواهیم که روحیه شکرگذاری را عنایت فرماید. ✳️ «وَاحْفَظْنِى فِيهِ بِحِفْظِكَ وَسَتْرِكَ، يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِينَ» 🔸 در فقره آخر از خداوند می‌خواهیم که ما را در مقابل حوادث زیان‌بار مانند ، ، و ... حفظ کند چون خدا بهترین نگهبان است و او مهربان ترین مهربانان است. (‌فَاللهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ‌) {یوسف/ ۶۴} 🔸 و در مقابل رسوایی‌ها، او است و چنان عمل می‌کند که هیچ‌کس مطلع نشود. 💠 امیرالمؤمنین (ع) در می‌فرمایند خداوند این گونه می‌کند: خدایا، ای سرور من چه بسیار زشتی مرا پوشاندی و چه بسیار بلاهای سنگین و بزرگی که از من معاف کردی و چه بسیار لغزشی که مرا از آن نگهداشتی و چه بسیار ناپسندی که از من دور کردی و چه بسیار ستایش نیکویی که شایسته آن نبودم و تو در میان مردم پخش کردی. 📌 لازمه این محافظت و نگهبانی این است که نگهبان، بینا باشد پس چنین عرضه می‌کنیم که: ✳️ «يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِينَ.» 🔸 تو بیناترین بینایان هستی. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 دو قاعده اساسی در حُسن خلق 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6041681360857336325.mp3
19.69M
🔊 📚 | جلسه ۳ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۳ 🔹 در قرآن واژه ابلیس ۱۱ مرتبه و واژه شیطان و شیاطین ۸۸ مرتبه تکرار شده است. ابلیس، یکی از افراد شیطان است. ✅ برای ۲۳ ویژگی در وجود دارد: 🔸 یک موجود حقیقی است و نمادین نیست. 💠 سوره حجر آیات ۳۱ و ۳۲ خداوند تصدیق و تأیید می‌کند که ما موجودی به نام ابلیس داریم. 🔸 و هویت ابلیس، از طایفه است. 💠 سوره کهف آیه ۵۰ می‌فرماید حقیقت و هویت ابلیس، از طایفه جن است، نه ملک است و نه انسان است. ⭕️ جن‌ها موجوداتی هستند که مانند ما زندگی می‌کنند ولی چون دیده نمی‌شوند تبدیل به موجودات اساطیری و خرافه‌ای و افسانه‌ای شده‌اند. جن حقیقت دارد. 🔸 حقیقتی آتشین دارد. حقیقت جن چیست؟ خداوند، ملک را از خلق کرده است. انسان را از گِل کرده است. جن را از چه چیزی خلق کرده است؟ 🖌 در سه آیه از قرآن اشاره شده که جن حقیقت آتشین دارد: سوره ص آیات ۷۵ و ۷۶، سوره الرحمن آیه ۱۵، سوره حجر آیه ۲۷. 🔸جن‌ها در خلقتشان بر انسان سبقت دارند. 💠 در سوره حجر آیه ۲۶ و ۲۷ می‌فرماید که جنیان قبل از انسان آفریده شده‌اند. 🔸 جن‌ها نیز دارای جنسیت هستند. 📌 جنیان نیز مانند هم مؤنث دارند و هم مذکر. 💠 در سوره جن آیه ۶ می‌فرماید: مردانی از انسان‌ها به مردانی از جنیان پناه می‌برند. 👈 وقتی مردان مطرح می‌شود معلوم می‌شود که جنیان هم جنسیت دارند. این در جایی مطرح می‌شود که جنس مؤنث هم در مقابل آن وجود داشته باشند. این معنا را آیات دیگر قرآن هم تأیید می-کنند. 💠 سوره ذاریات آیه ۴۹ فرموده است: ما از هر چیزی، زوج خلق کردیم. 🔸 جنیان زاد و ولد و تناسل دارند. 💠 سوره کهف آیه ۵۰ می‌فرماید: ابلیس که از [گروه] جن بود، از فرمان پروردگارش سرپیچی کرد، با این حال [شما ای انسان‌ها!] آیا او و نسلش را به‌جای من یار و خود می‌گیرید؟ در سوره الرحمن آیه ۵۶ نیز اثبات می‌کند که تناسل هم دارند. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۳ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 چرا بندگانم در این ماه از من غفلت می‌کنند؟! 🗓 احیاء شب ۲٣ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز پنجم ماه مبارک رمضان 1️⃣ قرار گرفتن در گروه مستغفرین. 2️⃣ بودن از بندگان و . 3️⃣ از دوستان و نزدیکان خداوند بودن. ✳️ «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ» 💠 قرآن کریم در سوره ذاریات آیه ۱۸ وقتی را معرفی می‌کند، چنین آنان را توصیف می‌نماید: و سحرگاهان به می‌پرداختند. 👈 پس آمرزش طلبی از اوصاف متقین است. 📌 به فرمایش حضرت امیرالمؤمین (ع) استغفار آخرین گام از مراحل شش‌گانه است. 💠 مراحل شش‌گانه توبه از دیدگاه حضرت عبارتند از: ۱. از . ۲. تصمیم جدی بر اینکه به گناه بازنگردد. ۳. ادای که ضایع کرده است. ۴. ادای . ۵. دادن به بدن تا گوشتی که بر بدن از رشد کرده است از بین برود. ۶. خود را به حق وادار کند. 👈 بعد از این مراحل زمان تحقق استغفار با گفتن استغفرالله است. ✳️ «وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنْ عِبادِكَ الصَّالِحِينَ الْقانِتِينَ» 🔸 معنای عبادِ صالح چیست و مصداقش کیست؟ عباد، جمع عبد است که به معنی کسی که طوق و را به گردن افکنده است و خدا را به عنوان همه کاره خود در زندگی اختیار نموده است. 👈 این اقرار به بندگی قدیمی‌ترین اعتراف است که بندگان خدا به آن داده‌اند. 💠 سوره اعراف آیه ۱۷۲ می‌فرماید: و [به یاد آور] هنگامی را که پروردگارت از صلب بنی آدم نسلشان را پدید آورد، و آنان را [در ارتباط با پروردگاریش] بر خودشان گواه گرفت [و فرمود:] آیا من پروردگار شما نیستم؟ [انسان‌ها با توجه به وابستگی وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگاری و ربوبیّت حق] گفتند: آری، گواهی دادیم. 🔆 این اقرار بالاترین افتخار است. امیرالمؤمنین (ع) به خداوند عرض می‌کنند: إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً؛ و همین اندازه فخر و افتخار کافی است که و مطیع تو هستم. 🔸 صالحین جمع صالح به معنی انسان‌های شایسته و صاحب صلاحیت در فضیلت‌ها و ارزش‌های انسانی و کمالات نفسانی است. 👈 پس عبادِصالح یعنی انسان‌هایی که بندگان خدا و نیز صاحب ارزش‌های انسانی و واجد کمالات نفسانی هستند. 🔸 چه کسانی هستند؟ 💠 در سوره انعام آیات ۸۴ و ۸۵ می‌فرماید: و از فرزندان اسحاق، داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را [هدایت کردیم؛] و این گونه نیکوکاران را پاداش می دهیم. و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس را [نیز که از نسل اویند، نمودیم] همه از شایستگان بودند. 📌 در دعای امروز به عباد صالح، قانتین اضافه شده است یعنی بندگان شایسته خدا که مطیع دائمی و همیشگی او هستند. و در این دعا چنین خصوصیتی را از خداوند مطالبه می‌نماییم. ✳️ «وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ» 🔸 اولیاء جمع ولی است و به معنای نبودن واسطه میان دو چیز و پی در پی بودن آن‌ها است. پس اولیاء الله کسانی هستند که بین آن‌ها و خدا فاصله‌ای نیست به این شکل که حجاب‌ها از قلبشان کنار رفته و در پرتو نور و و پاک، خدا را با چشم دل چنان می‌بینند که هیچ‌گونه شک و تردیدی به دل‌هایشان راه نمی‌یابد. 📌 وقتی حجاب از قلبشان کنار می‌رود یعنی جنبه ملکوتی پیدا می‌کنند و دیگر در بند و اسیر عالم مُلک نیستند کما اینکه جناب ابراهیم خلیل الله چنین بود. 💠 سوره انعام آیه ۷۵ می‌فرماید: و این گونه فرمانروایی و مالکیت و ربوبیت خود را بر آسمان ها و زمین به ابراهیم نشان می‌دهیم تا از کنندگان شود. 🔆 چگونه می‌توان به این مقام رسید؟ مهم‌ترین راه را خدا بیان فرموده است و به حضرت داود نبی چنین می‌فرماید: ما لِأَولِيائي وَالهَمِّ بِالدُّنيا؛ ای داود، دوستان مرا با کاری نیست. 👈 ترک را از زمره اولیاء خدا قرار می‌دهد. ✳️ «برأفتک یا ارحم الرحمین» 📌 و این امور حاصل نمی‌شود مگر به خواستن رأفت و مهربانی از مهربان‌ترینِ مهربانان. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 کسی را بخاطر گرفتاری‌اش سرزنش نکن! 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6044271247611660560.mp3
18.78M
🔊 📚 | جلسه ۴ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۴ ✅ شیطان که گروه جنیان و انسان است را باید شناخته و عملکردش را دانست تا در دام او نیفتیم. 👈 در جلسه گذشته، هفت خصوصیت را به استناد آیات کریم بیان کردیم. در این جلسه نیز چند خصوصیت دیگر را بیان می‌کنیم: 🔸 جنیان هم بوده و دارند. 💠 سوره ذاریات آیه ۵۶ می‌فرماید: طایفه جن و طایفه را خلق نکرده‌ام مگر برای رسیدن به مقام . 🔸 تکلیف جنیان هم از طریق انبیاء می‌آید. 💠 سوره انعام آیه ۱۳۰ می‌فرماید: ای گروه جن و انس، آیا برای شما از بین خودتان پیامبرانی نیامدند که همواره آیات مرا بر شما می‌خواندند؟ 🔸 برای جنیان نیز مانند انسان در اختیار لحاظ شده است. 💠 سوره جن آیه ۱۱ می‌فرماید: برخی از ما (جنیان) شایسته‌اند و برخی شایسته نیستند، [و] ما بر مذاهب گوناگون و متفاوتی هستیم. 💠 سوره جن آیه ۱۴ می‌فرماید: و از ما، کسانی هستند که آورده‌اند و از بین ما جنیان، کسانی هستند که ستم‌کارند. 🔸 جنیان نیز اگر تکلیفشان را انجام ندهند، جایگاهشان است. 💠 سوره جن آیه ۱۵ می‌فرماید: منحرفان (از گروه جنیان) هیزم دوزخ‌اند. 🔸 جنیان تکلیف‌مدار طبق سوره الرحمن آیه ۵۶ اهل هستند. 🔸 می‌توان با جن ارتباط برقرار کرد اما ساده نیست. (جن / ۶) 🔸 جنیان هم در زمین زندگی می‌کنند (احقاف / ۳۲) و هم در آسمان هم زندگی می‌کنند و دارند و دارند. (جن / ۸ و ٩) _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۴ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز ششم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز ششم ماه مبارک رمضان 1️⃣ به سبب و گناهانم مرا خوار نکن. 2️⃣ مرا به انتقامت ننما. 3️⃣ مرا از موجبات خشمت دور گردان. ✳️ «اللّٰهُمَّ لَاتَخْذُلْنِى فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ» 🔸 مسلماً یکی از آثار ، و در دنیا و آخرت است. 📌 خواری و ذلت در : 💠 در سوره هود آیه ۳٩ می‌فرماید: به‌زودی خواهید دانست به چه کسی [در دنیا] عذابی خوارکننده وارد می‌شود. 💠 در سوره یونس آیه ٩۸ می‌فرماید: قوم یونس که وقتی آوردند عذابِ رسواکننده را در زندگی دنیا از آنان برطرف کردیم. 👈 ایمان نیاوردن در دنیا، را در پی خواهد داشت. 📌 خواری و ذلت در : 💠 در سوره لقمان آیه ۶ می‌فرماید: برای آنان عذابی خوار کننده است. ⚠️ و چه خواری و ذلتی بالاتر از اینکه خدای ارحم الراحمین که دارای تمامی صفات مهر و عطوفت است در اینچنین برخورد کند. نه نگاه می‌کند نه حرف می‌زند و نه می‌بخشد ذلتی بالاتر از این؟ 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۷۷ می‌فرماید: برای آنان در آخرت هیچ نصیبی نیست، و خداوند با آنان سخن نمی‌گوید، و در قیامت به‌سوی آنان نظر [ و ] نمی‌اندازد، و [از گناه و آلودگی] پاکشان نمی‌سازد، و برای آنان عذاب دردناکی است‌. ✳️ «وَلَا تَضْرِبْنِى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ» 🔸 عذاب الهی در قیامت به صورت تحقق پیدا می‌کند. 💢 جهنمی که در سوره مدثر آیات ۲۶ تا ۲٩ اینطور وصف شده است: به‌زودی او را در وارد می‌کنیم و تو چه می‌دانی دوزخ چیست؟ [آتشی است که] نه [در سوزاندن، چیزی از ظاهر و باطن را] باقی می‌گذارد، و نه رها می‌کند. پوست [بدن] را به شدت تغییر می‌دهد‌. 💠 امیرالمؤمنین (ع) در ، درباره عذاب جهنم فرمودند: «لِاَنّه لایَکونُ اِلاّ عَن غَضَبِک و انتِقامِک و سَخَطِک؛ بلای آخرت [جهنم] علتی جز از و و ناخشنودی خداوند ندارد» ⚠️ آیا نباید درخواست کنیم که خداوند ما را به آتش خشم و غضبش کیفر نکند؟ ما که پوست نازک بدنمان تاب تحمل آتش را ندارد باید به خودمان کنیم. وقتی در دنیا خاری به بدنمان می‌رود چقدر نالان می‌شویم؟ با این ناتوانی چگونه می‌توانیم خود را در عذاب جهنم هم‌نشین قرار دهیم؟ لذا باید از خداوند نجات را بخواهیم. ✳️ «وَزَحْزِحْنِى فِيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ» با نگاهی به آیات برخی از موجبات خشم خدا چنین معرفی شده است: ۱. ریختن خون بی‌گناه. ۲. ترک . ۳. ادا نکردن واجبات مالی. ۴. خوردن مال . ۵. خواری. ۶. ناسپاسی نسبت به نعمت‌های الهی. ۷. . ۸. و . ٩. و . ۱۰. . ۱۱. فراموش کردن آخرت. ۱۲. مال اندوزی. ۱۳. . ۱۴. تکیه بر ظالمان. ۱۵. و کردن آیات الهی. ✳️ «بِمَنِّكَ وَأَيادِيكَ يَا مُنْتَهىٰ رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ» 👈 این سه خواسته امروز، جز با لطفی از ناحیه خدا که نهایت دلبستگی دل‌شدگان است، حاصل نمی‌شود. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 خواسته بنده گنهکار از عیسی (ع) 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 این دعوت‌نامه از جانب خداست 🗓 احیاء شب ۲٣ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir