eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
214 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 خورشیدِ در بند 🌸 حضرت حسن‌بن‌علی‌بن‌محمد ملقب به امام حسن عسکری(ع)، یازدهمین امام هستند که در روز ۸ ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ ق در مدینه چشم به جهان گشودند و به مدت ۶ سال در دوران خلفای بنی‌عباس، کردند. ✅ ترس 💠 در حدیثی از جابر آمده است که رسول خدا (ص) اوصیای پس از خودشان را معرفی نموده و فرمودند: ‌آنان جانشینان من و امامان مسلمانان بعد از من‌ هستند که اولِ ایشان علی‌بن‌ابی‌طالب است و بعد از او به ترتیب حسن، حسین، علی‌بن‌حسین و محمد‌بن‌علی که در به باقر معروف است و تو در هنگام پیری او را خواهی دید و هر وقت او را دیدی، سلام مرا به او برسان. پس از او (نیز به ترتیب) جعفر‌بن‌‌‌‌‌‌‌محمد، موسی‌بن‌جعفر، علی‌بن‌موسی، محمد‌بن‌علی، علی‌بن‌محمد، حسن‌بن‌علی و پس از ایشان فرزندش هم‌نام و هم‌کنیه من است. اوست که از نظر مردم پنهان می‌شود و غیبتش طولانی می‌گردد تا آن جا که فقط افرادی که دارند، بر عقیدهٔ به او باقی می‌مانند. 🔸 خلفای عباسی که دیده بودند تمامی افرادی که پیامبر (ص) ذکر کرده‌اند به امامت شیعیان رسیده‌اند، هرچند در طول تاریخ افراد متعددی ادعای امامت را کرده‌اند اما در نهایت رسوا شده و مردم اقبال به این بزرگواران نشان دادند. 👈 بنا بر این تصمیم بر امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) گرفتند و به سامرا تبعیدشان کردند. 📌 سامرا از دیرباز شهری بوده است که قاطبه ساکنین آن به مخالفین (ع) گرایش داشته‌اند و به همین سبب بود که بنی‌عباس در آنجا منطقه نظامی داشت و حضرات را نیز در همین منطقه جای داده بود. 🖌 عسکر در لغت عرب نیز به همین معنا است. از این روی امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) را عسکریین می‌گویند. 🔆 دلیل تبعید به عسکر این بود که در این منطقه نظامی بتوانند بهتر ایشان را در نظر گرفته و مانند فرعون که در تلاش بود از ولادت موسی (ع) جلوگیری کند، مانع ولادت امام عصر (عج) شوند تا بساط حکومتشان باقی بماند و این ناشی از ترس بنی‌عباس بود. ✅ اقدامات امام عسکری (ع) در برابر 🔸 در این میان امام عسکری (ع) یکی از بزرگترین اقداماتی که انجام دادند، حفظ و اهل بیت (ع) شده و نیز گسترش حلقه ارتباطی شیعیان با امام خود از طریق وکلای خودشان بود که در واقع زمینه‌ساز ایجاد ارتباط امام عصر (عج) با شیعیان از طریق بود و نیز را آماده و در دسترس نبودن امام نمودند. 📎 یکی از نمایندگان امام عسکری (ع)، احمد‌بن‌اسحاق قمی است که از یاران ویژۀ امام و از شخصیت‌های بزرگ شیعی در قم بود. برخی از دانشمندان ، از او به عنوان رابط بین قمی‌ها و امام و از جمله اصحاب خاص آن حضرت یاد کرده‌اند. وی به دستور حضرت، مسجدی در جوار مرقد حضرت فاطمه معصومه (س) بنا کرد که امروزه به نام مسجد امام حسن عسکری (ع) معروف است. 🔸 با وجود همۀ محدودیت‌ها و کنترل‌های دستگاه ، حضرت یک زنجیره فعالیت‌های سیاسی را رهبری می‌کردند که از چشم جاسوسان دربار، به دور می‌ماند. 📋 برای نمونه، عثمان بن سعید عمری (از نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین یاران امام) در پوشش روغن‌فروش فعالیت می‌کرد. پیروان آن حضرت، اموال و وجوه خود را به او می‌رساندند و او آن‌ها را در ظرف‌های روغن قرار داده، به حضور امام (ع) می‌برد. و حضرت نیز شیعیانی که زیر فشار مالی حکومت عباسی بودند را حمایت می‌نمودند تا بر اثر آن فشارها جذب نشوند. ✅ زمینه‌سازی برای امامت آخرین حضرت این بود که مردم را برای زندگی در زمان غیبت امام عصر (ع) آماده کنند. از آن جا که پنهان شدن پیشوا و رهبر حادثه‌ای طبیعی نیست و باور کردن تحمل مشکلات ناشی از آن، برای دشوار است، پیامبر اسلام (ص) و امامان پیشین (ع)، به تدریج مردم را با این موضوع آشنا ساخته و را برای پذیرش آن آماده می‌کردند. 🔸 این تلاش، در زمان امام عسکری (ع)، جلوۀ بیشتری به خود گرفت زیرا با وجود تأکید بر تولد حضرت مهدی (عج)، ایشان را فقط به شیعیان خاص و بسیار نزدیک نشان می‌دادند. از سوی دیگر، تماس مستقیم شیعیان با خود آن حضرت نیز روز به روز محدودتر و کمتر می‌شد؛ به گونه‌ای که حتی در شهر سامرا از طریق نامه یا نمایندگان خود به مردم پاسخ می‌دادند. بدین ترتیب، آنان را برای پذیرش اوضاع و شرایط عصر غیبت و ارتباط غیرمستقیم با امام آماده می‌ساختند. این همان روشی است که امام عصر (ع) در زمان در پیش گرفته و به تدریج شیعیان را برای دوران آماده ساختند. ✅ خاصیت امام عسکری (ع) 💠 حضرت امام حسن عسکری (ع) در حدیثی می‌فرمایند: هر کس می‌خواهد از رها شده و شادمان شود به زیارت من بیاید که زیارت من رفع غم می‌کند. _________ واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بخوانید در: http://www.fares.ir/post/1192
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۲۸ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۸ ✅ امام سجاد (ع) در دعای شریف مکارم الاخلاق از خدوند درخواست می‌کنند: مرا به احسن الأعمال منتهی بگردان. 🔸در مانند ، به مراتب عمل نیز اهمیت داده می‌شود. 💠 سوره نجم آیات ۳۹ و ۴۰ می‌فرماید: برای بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست و اینکه تلاش او بزودی دیده می‌شود. 🔸عمل را می‌دانند. [بقره / ۲۶۹] 🔸عمل را هم موهبت الهی می‌دانند. [بروج / ۱۱] 💠 سوره جاثیه آیه ۳۰ می‌فرماید: امّا کسانی که آوردند و اعمال صالح انجام دادند، پروردگارشان آنها را در خود وارد می‌کند؛ این همان پیروزی بزرگ است! 🖌 یک موقع هست که خداوند، افراد را مشمول رحمت می‌کند. ولی یک وقتی هست که شما را در اقیانوس رحمتش وارد می‌کند. این برای اهل هستند. ⭕️ خودمان را گول نزنیم که بدون عمل می‌توانیم مشمول رحمت خدا باشیم. اصلاً چنین چیزی امکان ندارد. 💠 اگر کسی اهل عمل صالح باشد، در زندگی صاحب می‌شود. [نحل / ۹۷] 🔸عمل باعث و انسان است. [طه / ۷۵] 💠 سوره کهف آیه ۱۱۰ می‌فرماید: پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در پروردگارش شریک نکند. 🔸با عمل صالح، به دست می‌آید. [بقره / ۸۲] 🔸اگر کسی دست از عمل صالح بردارد خداوند زندگیش را دچار نکبت و سختی می‌کند. [ طه / ۱۲۴] 💠 پیامبر (ص) فرموده‌اند: احمق کسی است که تابع است و از خدا مطالبه بهشت می‌کند. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۸ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
کوثری از سلسله‌ی حیدری پاره ‌ای از عصمت پیغمبری ✅ عرض تسلیت ایام عزای حضرت فاطمه معصومه (س) @Fares_ir
🔴 رستگاری در آستان شفیعۀ محشر 🔸 خداوند دو هدف از آفرینش دارد، یک اهداف مقدماتی است و یک اهداف عالی. 👈 اهداف مقدماتی، سه مورد هستند؛ آزمون و و بندگی. 💠 در سوره مبارکه ذاریات آیه ۵۶ می‌فرماید: «ما انسان و جن را برای خلق کرده‌ایم». 👈 بندگی یعنی تسلیم بودن. اگر بنده خدا باشیم به مطلوب دست یافته‌ایم. ✅ به فرمودۀ حضرت امیر (ع) بندگی، نتیجه است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) به خداوند عرض می‌کنند: «معبودم، در عزت و شرافت من همین بس که بنده تو باشم و در افتخارم همین بس است که تو پروردگارم هستی. خدایا، تو همانی هستی که من دوست دارم. من را همان طور قرار بده که خودت دوست داری». 📌 طبق آیه شریفه و روایت حضرت، خداوند دوست دارد تا ما باشیم. 👈 انسانی که مؤمن شود، ، کنش، تمایلات و اعمال او متفاوت می‌شود چرا که هر کار و فکری بخواهد انجام دهد، اول به دنبال رضای خدا در آن هست. 🔹 ایمان به خدا، هیچ انسانی را محدود نمی‌کند بلکه چشم دل را به جهان نامتناهی باز می‌کند. کسی که متصل به خدا شود، به موجود نامتناهی رسیده است و سعۀ وجودی پیدا می‌کند. 🔸 نزد خداوند فقط به واسطه ایمان تأمین می‌شود و محترم‌ترین و محبوب‌ترین خلایق نزد خداوند، هستند. 💠 حضرت رسول گرامی اسلام در حدیثی فرموده‌اند که خداوند می‌فرماید: «مخلوقی نیافریده‌ام که نزد من محبوب‌تر از بنده مؤمنم باشد». پس اگر به رتبه ایمان برسد بنده اوست؛ چون ایمان، عنصری است که معنایش است و تسلیم، حقیقتی است که در انسان تجلّی و ورود و ظهور پیدا می‌کند. تسلیم است که انسان را بنده می‌کند. ✅ در قرآن کریم، ثمراتی برای ایمان بیان شده است: 🔸 اهل بودن (بقره / ۸٢) 🔸 خشنودی خداوند (توبه / ۷٢) 🔸 عاقبت به خیری (رعد / ٢۹) 🔸 خارج شدن از (عصر/ ٢و۳) 🔸 (نحل / ۹۷) 🔸 (فتح / ٢۴) 🔸 خروج از ظلمات به سوی (طلاق / ۱۱) 🔸 شدن خداوند بر روی زمین (نور / ۵۵) 🔸 (یونس / ۹) 🔆 همگان خواهان عاقبت به خیری هستند و در اماکن مقدسه و مواقع دعا در زمان‌های خاص مانند شب قدر یکی از خواسته‌ها همین عاقبت به خیری است. برای اینکه شویم باید ایمان داشت. حال سؤال این است که چطور می‌توان به ایمان دست یافت؟ ✳️ برای رسیدن به ایمانی که در قلب مستقر شود و از بین نرود باید به ساحت قدسی خداوند جست و این تقرب جستن از راهی باید باشد که خود حضرت حق در آیه ۳۵ سوره مائده می‌فرماید: «ای اهل ایمان، از خدا پروا کنید و دست آویز و وسیله ای [از ایمان، و آبروی مقرّبان درگاهش] برای تقرّب به سوی او بجویید؛ و در راه او کنید تا رستگار شوید.» 👈 در این آیه خداوند راه رستگاری را ایمانی می‌داند که با ، جهاد در راه خدا و وسیله‌ای (واسطه) محکم شده باشد. این وسیله‌ای که به آن اشاره می‌شود، (ع) هستند. ما برای اظهار و خودمان به زیارت قبور اهل بیت (ع) می‌رویم تا با این واسطه به تقرب الهی برسیم. ✅ حرم حضرت فاطمه معصومه (س) حرم اهل بیت (ع) است. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «خدا را حرمی است که مکه است و پیامبر(ص) نیز حرمی دارد که مدینه است و امیرالمؤمنین(ع) حرمی دارد که کوفه است و حرم ما قم است. به زودی زنی از فرزندان من در آنجا دفن می‌شود، هر کس او را کند بهشت برین بر او می‌شود». 🔸 در زیارت‌نامه مأثور ایشان که بعد از حضرت ابوالفضل العباس (ع) تنها زیارت مأثور است، می‌خوانیم: «أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةِ یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ به درگاه خدا به سبب دوستى شما، و بیزارى از دشمنان‌تان و تسلیم بودن به خدا، تقرب می‌جویم، در حال خشنودى به آن، نه با انکار و بلکه بر پایه به آنچه محمد آن را آورده، و به آن خشنودم. به این امور، خاطر تو را می‌خواهم اى آقاى من، خدایا خشنودى‌ات و خانه آخرت را می‌خواهم. اى فاطمه درباره بهشت برایم کن به درستى که براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است». 📌 دوست داشتن حضرت معصومه (س) باعث تقرب الهی و در نهایت رستگاری مؤمن است و موجبات شفاعت حضرت در را فراهم می‌آورد. 🔆 رستگاری فرد مؤمن یکی از برکات این بانوی بزرگ اسلام است که ایرانیان باید بیش از پیش قدردان وجود این الهی در کشور باشند. _________ واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بخوانید در: http://www.fares.ir/post/1193 @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۲۰ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۰ ✅ در این جلسه به تبار امام زمان (ع) از جهت مادر ایشان می پردازیم. 🔸 در مورد فرزند حضرت نوح، قرآن می‌فرماید: «لَیْسَ مِنْ أهْلِکَ؛ او از نسل تو نیست» 👈 در حالی که پدرش پیامبر خداست و نمی‌توان در و وی شبهه کرد. اما طبق آیات قرآن مادر او گمراه بوده است. پس مادر در نظام تربیتی عنصر مهمی است. ⭕️ همسران ناصالح برخی بزرگان و امامان مثل لوط، نوح، امام حسن (ع) و امام جواد (ع) و چرایی ازدواج این بزرگواران با آن‌ها بحث مفصلی دارد که در جای خود به آن خواهیم پرداخت. 🖌 بحث علمی بوده و اصلی است که باید تبار و اصالت و شرافت و خلقیات خانوادگی طرف مقابل را در ازدواج مورد توجه قرار داد چرا که در فرزند تأثیرگذار است. 🔆 برای مادر امام زمان (ع) ۸ اسم در کتب تاریخی و تراجم نقل شده است: ملیکه، خمط (نوعی درخت میوه)، حکیمه، صقیل، ریحانه، سوسن، مریم و نرجس (که مشهورترین نام ایشان بوده) از اسامی آن حضرت است. ✅ حضرت نرجس خاتون در یک ویژگی با مادران همه ائمه (ع) شباهت دارند. 💠 در زیارات می خوانیم: «أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ، لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا؛ شهادت می‌دهم که تو نوری بودی در صلب‌های شامخ و رحم‌های پاکیزه، با ناپاکی‌هایش، آلوده‌ات نکرد». 👈 زندگانی مادران حضرات ائمه (ع) هرگز مانند نبوده است. 💢 جاهلیت مقطع زمانی خاصی نیست که بگوییم فقط قبل از بوده است بلکه نپذیرفتن است. کسی که را نمی پذیرد در دوران جاهلیت زندگی می‌کند. 🔹 در رابطه با سرگذشت آن بانوی عُظمی چهار دسته روایت وجود دارد. یک دسته از روایات ایشان را شاهزاده رومی و اسیر معرفی می‌کنند که در اینجا شبهه‌ای اتفاق می‌افتد که اگر ایشان اسیر شده باشند باید جنگی نیز رخ داده باشد و نحوه آمدن ایشان به بغداد مشخص باشد. 📚 در کتاب‌های تاریخی مثل تاریخ یعقوبی، مقدمه ابن خلدون، الکامل فی التاریخ نوشته ابن اثیر، آمده که در بین سال‌های ۲۴۵ تا ۲۵۴ هجری قمری درگیری‌های متفاوتی بین رومی‌ها و مسلمانان گزارش شده است. از جمله دو درگیری مهم در ۲۴۹ و ۲۵۳ اتفاق افتاده است که می‌تواند زمینه‌ساز اسارت طایفه‌ای از رومیان شده باشد. بنابراین شاهزاده بودن و اسیر بودن ایشان را کتاب‌های تاریخی جنگِ در آن مقطع را تأیید می‌کند. اما اینکه بانو در جنگ اسیر شده‌اند یا اینکه خود را در بین اسرا وارد کرده‌اند در کتاب‌های تاریخ اختلاف وجود دارد ولی مسلم این است که به عنوان اسیر وارد بغداد می‌شوند. 🖌 بزرگان محدثین ما مثل شیخ صدوق، شیخ طوسی این داستان را نقل کرده‌اند. 📖 شیخ صدوق در کتاب کمال‌الدین و تمام‌النعمة و کتب دیگری داستان اسارت و وارد شدن نرجس خاتون به بغداد و در نهایت نائل شدن به مقام خدمتگزاری (ع) را نقل می‌کنند. 📎 افراد بسیاری این را نقل کرده‌اند و قعطاً جعلی نیست و این بزرگان وقتی این روایت را نقل کرده‌اند یعنی قابل استناد است. 📍راوی روایت شخصی است به نام بشربن‌سلیمان که از ارادتمندان امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و همسایه ایشان در شهر سامرا است. 🔆 در جلسات دیگر به بررسی سه دسته دیگر از این روایات خواهیم پرداخت. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲۰، @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۲۹ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۹ 💠 امام سجاد(ع) در دعای شریف مکارم الأخلاق به خداوند عرض می‌کنند: عملم را به احسن الأعمال منتهی بگردان. 🔸 و مهم‌ترین مرحله‌های زندگی است، چون برزخ بسیار طولانی و ابدی است. 👈 این دو را انسان می‌سازد. ✅ ، زمینه‌ساز بهشت امام باقر (ع) می‌فرمایند: عمل صالح به می‌رود و بهشت را برای صاحب آن عمل صالح آماده می‌کند. مثل اینکه ، کسی را می‌فرستد تا جایی را برای او فرش کند. سپس فرمودند: کسانی که می‌آورند و عمل صالح انجام می‌دهند، برای خودشان آماده می‌کنند. 🔆 فلسفه ملاقات عمل در روز قیامت، همین است. چون این عمل ما است که آخرت ما را می‌سازد؛ چه بهشت باشد و چه . 💠 سوره زلزله آیه 7 و 8 می‌فرماید: پس هر کس هم‌وزن ذره‌ای کار انجام دهد آن را می‌بیند! و هرکس هم‌وزن ذره‌ای بدی کند، آن بدی را می‌بیند! 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: فرزند آدم هنگامى که در روز آخر زندگى و روز اول زندگى آخرت (هنگام مرگش) قرار گیرد، مال و فرزندان و اعمالش در مقابلش مجسم می‌‏شوند؛ رو به سوى مالش کرده و می‌گوید: به خدا سوگند که من بر تو و بودم از تو چه بهره‌اى دارم؟ مال می‌گوید: از من به مقدار کفنت بردار. سپس به فرزندانش رو کرده و می‌‏گوید: به خدا سوگند من شما را دوست داشتم و از شما حمایت مى‌کردم، چه بهره‌‏اى از شما دارم؟ فرزندانش می‌‏گویند: ما تو را تا قبرت همراهى کرده و در آن تو را می‌‏پوشانیم. سپس به عملش رو کرده و می‌گوید: به خدا سوگند من در راه انجام تو تنبلی کردم اگر چه بر من گران بود. اکنون چه بهره‌‏اى از تو دارم، عملش می‌گوید: من در و در برخاستن از قبر (روز قیامت) همراهت هستم تا من و تو بر خدایت عرضه شویم. ⭕️ در قیامت از اینکه چه دوستی را انتخاب می‌کنیم هم سؤال می‌کنند. 💠 رسول خدا (ص) فرمود: بنگرید که با چه کسی هم صحبت هستید؟ زیرا هیچ کس نیست كه مرگش فرا رسد جز آن که یارانش در پیش خدا برابرش مجسم شوند، اگر از نیکان باشد، دوستانش از نیکانند (و با دیدن آن‌ها شاد می‌شود) و اگر از بدان باشد، یارانش بد هستند. و هيچ كس نيست كه بميرد و هنگام مرگش ‍ (یارانش) برابر او مجسم نشود. 💢 این شر بودن رفیق که عمل رفیقتان است و خیر بودن رفیق هم که عمل رفیق شماست، در شما تأثیر دارد. چه کسی گفته است مرا فقط در قبر خودم می‌گذارند؟ ما را فقط در قبر خودمان می‌گذارند؛ ولی عمل خیر و عمل شر رفیقمان در ما اثر می‌گذارد. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۹ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
📸 ✅ اهمیت وراثت @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۳۰ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۰ ✅ در جلسه قبل روایتی از امیرالمؤمنین (ع) گفته شد که هر انسانی هنگام مرگش، مال و فرزندان و اعمالش مقابل او مجسم می‌شوند و با او مکالمه‌ای دارند. مال می‌گوید: از من به مقدار کفنت بردار. فرزندانش می‌‏گویند: ما تو را تا قبرت همراهى کرده و در آن تو را می‌‏پوشانیم. عملش می‌گوید: من در و در برخاستن از قبر (روز ) همراهت هستم تا من و تو بر خدایت عرضه شویم. 🔹درباره دو تعبیر وجود دارد که در روایات آمده است: 🔸إستَعِدَّ لِلمَوتِ؛ آماده باش برای مردن. 🔸إعتَبِرِ المَوتَی؛ از مردگان عبرت بگیر. ⭕️ از مرگ و جلسه ختم و تشییع جنازه دیگران، عبرت بگیریم. گرفتن از مرگ یعنی من تجدید نظر در افکار و افعال بکنم. تا به حال چه کرده‌ام؟ 💠 رسول خدا (ص) می‌فرمایند: زمانی که خدا را بردارند تا به سوی قبرش ببرند با صدای بلند به آنان که جنازه‌اش را می‌برند، می‌گوید: برادرانم! آیا شکایت مرا نمی‌شنوید، نسبت به آنچه سر این برادر بدبختتان وارد شد؟ من نسبت به آنچه که در آن واقع شده‌ام گلایه دارم. 💠 پیامبر (ص) در ادامه می‌فرمایند: او به هفت چیز دچار شده است و از آن‌ها شکایت دارد: 🔸دشمن خدا () مرا فریب داد و مرا به بدبختی وادار کرد، آنگاه مرا رها کرد. برایم سوگند یاد کرد که خیرخواه من است اما به من کرد. 🔸از دست شکایت می‌کنم که مرا فریب داد تا وقتی بدان دل بستم، ناگاه مرا به زمین زد. 🔸به شما شکایت می‌کنم از دوستانم که اهل بودند و مرا گرفتار کردند، سپس از من بریدند و مرا ذلیل کردند. 🔸به شما شکایت می‌کنم از فرزندان که از آنان حمایت کردم و بر خودم مقدم داشتم ولی آنان مال مرا خوردند و مرا واگذاشتند. 🔸شکایت می‌کنم از ثروتم که خدا را از آن نپرداختم، اما وبالش بر من شد و سودش به دیگری رسید. 🔸شکوه می‌کنم از خانه‌ام که چقدر برای آبادی‌اش خرج کردم و اکنون دیگری در آن ساکن شده است. 📌 پیامبر(ص) فرموده‌اند: رزق ، همان چیزی است که می‌خورَد. شما از مالتان، همان مقداری بوده است که داده‌اید. 👈 بقیه‌اش رزق او نیست. از لباس، رزق شما همان چیزی بوده است که پوشیده‌اید. بقیه‌اش رزق شما نبوده بلکه اندوخته شما بوده است. 🔸شکوه می‌کنم از مدت طولانی ماندنم در قبر که با صداى بلند مى‌گويد: من خانه کِرم‌ها هستم من خانه تاريكى و تنهايى و تنگی هستم. 💢 بعد از این هفت گلایه، متوفی می‌گوید: ای وای بر من به خاطر کوتاهی‌هایی که در خدا کردم، وای بر من که کننده‌ای که شفاعتش پذیرفته شود ندارم و دوستی که به من ترحم کند نیست. اکنون اگر برایم امکان بازگشتی بود، از می‌بودم. 🔆 ملاقات ما با عملمان در قیامت، یک ملاقات حقیقی بوده و بسیار وحشت‌زاست. 📍از ما می‌خواهند. هر چیزی را نمی‌خواهند. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۰ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۲۱ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۱ ✅ بحث درباره تبارشناسی امام عصر (ع) بود که در جلسات قبل به این موضوع پرداخته و یک دسته از روایات درباره مادر امام زمان (ع) را بررسی نمودیم. 🔸 دسته دوم روایات که یکی از آن‌ها در کتاب کمال الدین به آن اشاره شده، راوی آن محمد ابن عبدالله تَهَوی است که از حکیمه خاتون روایت می‌کند که نرجس خاتون کنیزی در خانه او بوده است. این روایات با روایات دسته اول منافاتی ندارد و این دو هم‌پوشانی دارند. 🔸 دسته دیگر از روایات وجود دارد که مسعودی در اثبات الوصیه این نکته را اضافه می‌کند که جناب نرجس خاتون کنیزی بودند که در خانه خواهر امام به دنیا آمده و اهل روم نبوده‌اند. 📌 جمع بین این دو روایت این است که نرجس خاتون چه از روم آمده باشد و چه در خانه حکیمه خاتون به دنیا آمده باشد، کنیز و تحت تربیت (ع) بوده‌اند و ازدواج ایشان با حضرت عسکری (ع) اتفاق افتاده و امام عصر (ع) فرزند ایشان است و تعارض جدی بین روایات وجود ندارد. ✅ اسلام به برده‌داری بها نداد و خداوند مادر برخی از ائمه را از برده‌ها قرار داد تا ارزش و بهای بردگان و اسیران نزد همگان معلوم شود. وقتی مادر از بردگان قرار می‌گیرد به این معنی است که «إنَّ أکْرَمَکُم عِندَ اللّهِ أتْقاکُم؛ گرامی‌ترین افراد نزد خداوند باتقواترین آن‌هاست» 👈 اینکه در منزل امامان ما بردگانی وجود داشته است غرض بوده و آنها به کار گرفته نمی‌شدند. امام رضا (ع) با تمام اهل خانه و خادم‌ها سر یک سفره می‌نشستند. ائمه آن‌ها را می‌خریدند اما هرگز کنیز یا برده‌ای را به کسی نفروختند بلکه بعد از در راه خدا آزادشان می‌کردند. ✅ ۵ سال اول زندگی، سخت ترین دوران زندگی امام زمان (ع) است. از طرفی به دنبال این است که اگر جانشین امام عسکری (ع) را ببیند، بُکشد. از طرفی امام عسکری (ع) مسئولیت دارند که امام بعد خود را به شیعیان معرفی کنند تا در مرگ جاهلی قرار نگیرند. 💠 احمد بن اسحاق اشعری قمی از بزرگان است. او می‌گوید به خدمت امام حسن عسکری (ع) رسیدم ومی‌خواستم درباره آن حضرت سؤال کنم. امام فرمودند: خداوند از روزی که آدم را آفریده، لحظه‏‌ای زمین را خالی از نگذاشته، و تا هرگز بندگان خودش را بی‏‌حجت نخواهد گذاشت. خداوند به برکت حجت خود بلاها را از اهل زمین دفع می‌کند و به خاطر او باران را فرو می‌‏فرستد و برکات زمین را خارج می‏‌کند. پرسیدم: امام و جانشین بعد از شما کیست؟ امام (ع) از جای برخاسته و شتابزده وارد خانه شدند و چون بازگشتند کودک سه ساله‌ای بر دوش خود داشتند که صورتش همچون ماه شب چهاردهم می‏‌درخشید. آنگاه به من فرمودند: ای احمد بن اسحاق، اگر تو در پیش خدا و حجت‌های او عزیز نبودی، پسرم را به تو نشان نمی‌دادم. او هم نام پیامبر خدا (ص) و هم کنیه آن حضرت است. اوست که زمین را پر از و داد می‌کند، چنان که پر از و و شده باشد. 💠 در ادامه حضرت به طولانی ایشان اشاره نموده و می‌فرمایند: به خدا سوگند طولانی بودن غیبت او تا آنجا است که بیشتر کسانی که به او قائل بودند از خود برگردند و کسی بر این عقیده باقی نماند مگر آن کس که خداوند از او پیمان ما را گرفته و را در دل او جایگزین و با روح خود، او را حمایت و تأیید کرده باشد. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲۱، @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۳۱ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۱ ✅ ما، را می‌سازد. 🔸 امتیازاتی دارد: 🔹 پاداشش نزد پروردگار است. [بقره / ۶۲] 🔹 صاحب آن در روز در امان حضرت حق هستند و هیچ وحشتی ندارد. [مائده / ۶۹] 🔹 پاداش محسنین را به صاحب آن می‌دهند. [کهف / ۸۸] 🔹 کسی که عمل صالح انجام دهد وارد می‌شود. [مریم / ۶۰] 🔹 انجام دهنده آن است. [قصص / ۶۷] 🔆 عمل صالح همان است. ✅ بر اساس آیات و روایات عمل صالح باید سه ویژگی داشته باشد که اگر این سه ویژگی نباشد، همان عمل نیک را هم قبول نمی‌کنند: 1️⃣ باید مبتنی بر باشد. [غافر / ۴۰] و [طه / ۷۵] 2️⃣ باید منطبق بر دستور باشد. 💠 امام صادق (ع) فرموده‌اند: ابلیس به خداوند عرض کرد: خدایا، تو سجده بر آدم را از من نخواه تا من تو را به شکلی بپرستم که لذت ببری. خداوند فرمود: من می‌خواهم آن‌طوری که اراده کرده‌ام پرستیده شوم. ⭕️ عده‌ای می‌خوانند؛ ولی نمازشان فارسی است. این عمل، مطابق بر دستور شرع نیست. 💠 حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: گفتار پذیرفته نمی‌شود مگر در سایه عمل. گفتار و عمل هم فایده ندارد مگر در سایه . گفتار و عمل و نیت نیز پذیرفته نمی‌شود مگر اینکه آن مسئله، منطبق بر باشد. 📌 منظور از سنت، سنت الهی یا سنت نبوی یا سنت علوی است. غیر از این اگر باشد هر چه که باشد فایده‌ای ندارد. 3️⃣ باید در عمل وجود داشته باشد. 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: خداوند از تو نمی‌پذیرد مگر آن میزان از اعمال را که در آن خالص بوده باشی. 📌 حضرت زین‌العابدین (ع) که به خداوند عرض می‌کنند: «وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ» صحبت از عمل صالح نیست بلکه صحبت از احسن العمل است. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۱ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۲۲ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۲ 💠 محمد‌بن‌عثمان نایب دوم امام عصر (عج) می‌گوید: ما چهل نفر در خدمت امام حسن عسکری (ع) بودیم، فرزندشان را به ما نشان داده و فرمودند: این بعد از من بر شما امام است، از وی کنید و اگر مفارقت نمایید، در هلاک خواهید گردید. بدانید که بعد از امروز او را نخواهید دید. (راوی) می‌گوید: ما از منزل بیرون شدیم و پس از چند روز حضرت درگذشتند. 💠 عبداللّه بن جعفر حمیری می‌گوید از محمد‌بن‌عثمان عمری پرسیدم که آیا صاحب این امر را دیده‌ای‌؟ گفت: آری، آخرین بار که او را دیدار کردم، کنار بیت اللّه الحرام بود، در حالی که می‌گفت: خدایا به آنچه مرا دادی وفا کن. ✅ در کتاب‌های روایی برای امام عصر (ع) ۴ یا ۵ اسم بیان کرده‌اند. 💠 امام صادق(ع) می‌فرمایند: رسول خدا (ص) فرمودند: مهدی‌ از فرزندان من است. اسم او اسم من و کنیۀ او کنیۀ من است. از نظر خَلق و خُلق شبیه‌ترین به من است، برای او و حیرتی است تا زمانی که مردم از ادیانشان گمراه شوند. آنگاه مانند شهاب ثاقب پیش آمده و زمین را پر از و داد می‌کند همان گونه که پر از و جور شده باشد. 🔸 روایاتی در کتاب های مانند المعجم الکبیر طبرانی، صحیح ابن حبان، مسند احمد ابن حنبل نیز است. 💠 عبدالله ابن مسعود می‌گوید پیامبر (ص) فرمودند: شب و روز نمی‌گذرد مگر اینکه مردی از من که هم نام من است زمین را پر از عدل می‌کند همانگونه که پر از ظلم شده است. 🔸 از روایات مشخص است که نام امام زمان (ع) هم نام با پیامبر (ص) است. 📌 امام عسکری (ع) نام فرزندشان را «م ح م د» فرموده‌اند. آیا این مطلب الآن هم باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت مقطعه ذکر کنیم؟ چهار دسته روایت در جواز نام بردن از امام زمان (ع) داریم. 🔆 دسته اول این است که به طور مطلق هیچ کس در هیچ زمانی نباید این اسم را ببرد. 🔆 دسته دوم از روایات نام بردن از حضرت تا هنگام جایز نیست. 💠 از امام کاظم (ع) در مورد امام زمان (ع) سؤال شد، حضرت فرمودند: کسی که ولادتش بر مردمان پوشیده و ذکر نامش بر آنان روا نیست تا آن گاه که خدای تعالی او را ظاهر ساخته و زمین را پر از عدل و داد کند، همان گونه که از ظلم و جور پرشده باشد. 🔹 دو دسته دیگر از روایات باقی می‌ماند که در جلسه بعد ذکر خواهیم کرد. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲۲، @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۳۲ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۲ ✅ زندگی در محدود است و ، ابدی است و آن را می‌سازد. 🔸 الهی بر مبنای ابتلا و امتحان است. 💠 سوره ملک آیه ۲ می‌فرماید: آن خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما عمل احسن انجام می‌دهد. 🔹 چند تفسیر در باب عمل احسن بیان کرده‌اند: 1️⃣ بر اساس سه مبنا انجام شود. 💠 رسول گرامی (ص) می‌فرمایند: عملی، احسن العمل است که بر مبنای کامل و ترس از خدا و آگاهی از اوامر و نواهی اتفاق بیفتد. 👈 امام زین العابدین (ع) از خداوند می‌خواهند که چنین عملی داشته باشند. 2️⃣ عمل، صحیح انجام شود. 💠 حضرت صادق (ع) فرموده‌اند: احسن العمل بیشترین عمل در نامه اعمال نیست؛ بلکه مراد این است که صحیح‌ترین عمل را به جای بیاورید. ، آن است که توأم با خشیت الهی باشد و همراه با و نیکو باشد. 👈 صادق یعنی چیزی غیر از الله وجود نداشته باشد. 3️⃣ استقامت در عمل 💠 خداوند در سوره مبارکه هود آیه ۱۱۲ به پیامبرش فرموده است: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ؛ همان گونه که فرمان یافته‌ای (در تکالیفت) ایستادگی کن.» 🔸 استقامت در تکالیف برای عموم مکلفین در سه مرحله است: ۱. استقامت پیش از عمل. این مرحله موجب می‌شود که نیت شما، نیت صادقه باشد. ۲. استقامت همراه عمل. این مرحله موجب می‌شود که عمل درست انجام شده و جامع آداب و شرائط باشد. ۳. استقامت پس از عمل. این مرحله، از همه سخت‌تر است و باعث می‌شود عملمان را از آلودگیِ حفظ شود. ⭕️ بعضی از ما طوری هستیم که وقتی عمل را انجام می‌دهیم دلمان می‌خواهد دیگران خبردار شوند در حالی که امام صادق (ع) می‌فرمایند: باقی ماندن بر عمل، سخت‌تر از خود عمل است. 👈 احسن العمل یعنی عملی که بیشترین مقاومت و استقامت از سوی صاحبش در هر سه مرحله را دارد. 4️⃣ احسن العمل، این است که هیچ کس اطلاع پیدا نکند و هیچ یک از علایق شخصی در انجامش دخیل نباشد. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۲ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۳۳ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۳ ✅ در مداومت لازم است نه کثرت در عمل. 💠 حضرت زین العابدین (ع) می‌فرمایند: من دوست دارم در کار مداومت داشته باشم اگر چه کم باشد. 💠 حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: کار خیرِ اندک که بر آن مداومت باشد، امیدوارکننده‌تر است از کار زیاد که منشأ خستگی بشود. 👈 پس باید عمل زیاد داشته باشیم؛ ولی گفته‌اند عمل زیاد نمی‌خواهد. کثرت را در مداومت بر عمل داشته باش. ✳️ مداومت بر عمل یعنی چقدر انجام دهیم؟ 💠 امام صادق (ع) فرمودند: کسی که عمل خیری را انجام می‌دهد باید یک سال بر آن مداومت داشته باشد. 🔆 نه ویژگی برای یک عمل وجود دارد که این ویژگی‌ها در اثر مداومت بر عمل به ما داده می‌شود. مثلاً فرض کنید اگر می‌گویند فلان ویژگی را دارد، برای چند روز نیست بلکه باید یک سال انجام شود تا آن خصوصیت، ظهور پیدا کند. 💠 حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: از مداومت بر ، چند چیز حاصل می‌شود: ترک زشتی‌ها، دوری از سبک‌سری، خروج از ، حصول ، عشق به ، از خداوند، بزرگداشت دلیل، کناره‌گیری از و آماده شدن و بسترسازی برای پذیرش و گفتار حق. این‌ها چیزهایی است که از مداومت در کار خیر به دست می‌آید. 💠 امام صادق (ع) به شخصی فرمودند: به چشم ما نمی‌آیی. پرسید: چه کنم که به چشم شما بیایم؟ حضرت فرمودند: در مجالس جدم سیدالشهداء (ع) شرکت کن. 📌 کسی که در مجلس سیدالشهداء (ع) باشد به چشم امام زمان (عج) می‌آید. گاهی هست که ما ورود به پیدا می‌کنیم همچنان که مسیحی‌ها ورود به آن پیدا می‌کنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم محرم می‌آید. یک وقتی هست که محرم را درک می‌کنیم. ✅ اگر بخواهند عمل ما را بپذیرند چند شرط دارد: 1️⃣ عمل را از می‌پذیرند. 💠 امام کاظم (ع) فرمودند: عمل کم از عاقل قبول می‌شود. 2️⃣ عمل را در سایه قبول می‌کنند. 💠 پیامبر (ص) به جناب ابوذر غفاری فرمودند: در به کار بستن تقوا اهتمام بیشتری داشته باش تا انجام عمل. چون هیچ عملی با وجود تقوا کم نیست. چگونه کم است عملی که قبول شده است؟ 3️⃣ عمل از روی باشد. 💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: فقط اعمالی که در آن اخلاص داشتی قبول می‌شود. 4️⃣ خداپسندانه داشته باشد. 👈 نیت، عمل است. عمل بدون نیت مانند انسان بدون روح است. مرده چقدر ارزش دارد؟ هیچ. 5️⃣ باید عمل با باشد. [بقره / ۱۳۸] 6️⃣ عمل از آفت اقتصادی در امان باشد. یعنی وقتی کاری را انجام می‌دهید و و نباشید. اولین خصیصه ، است. 7️⃣ از گذاشتن دور باشید. «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‏». 8️⃣ منیت و رذایل اخلاقی در کار نباشد. 🔆 همه این خصائصی که گفتم باید در یک عمل قلیل ولی مداوم باشد. آنگاه که این کارها را انجام دادی به احسن العمل می‌رسی. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۳ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۲۳ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۳ ✅ بحث ما پیرامون نام‌های امام عصر (ع) بود. نام اول «محمد» است. درباره نام بردن ، چهار دسته روایت وجود دارد. یک دسته از روایات دلالت بر می‌کرد که مطلقاً نام نبرید. دسته دیگری از روایات می‌گوید تا زمان از ایشان نام نبرید. 👈 این روایات را در جلسه قبل خواندیم و به آن اشاره کردیم. 🔆 دسته سوم از روایات می‌فرماید که نام را نبرید مادامی که وجود داشته و در باشیم. 🔆 دسته چهارم از روایات می‌گوید که جایز است اسم امام زمان (ع) یعنی همان نام «محمد» را ببریم. ✳️ این نام بردن به پنج شکل در متون ما دیده شده است: ۱. قبل از ولادت امام عصر (ع) ۲. در زمان ولادت امام زمان (ع) به آن اشاره شده که طبیعتاً از امام عسکری (ع) است ۳. در کلام دانشمندان مانند: شیخ صدوق، مرحوم اربلی و دیگر بزرگان که به مناسبت گاهی به نام محمد اشاره کرده‌اند. ۴. در کتب شیعه مانند: شیخ مفید در الرسالة فی غیبة، سید مرتضی در شیعه، جناب اربلی در کتاب کشف الغمة، مصباح کفعمی، بلد الأمین، علامه مجلسی در نقل زیارت آل یس، و ... ۵. در گفتار دانشمندان اهل سنت مانند: ابن کثیر در البدایة و النهایة، ذهبی در سیر اعلام النبلاء، سنن ابی داوود، اسم مبارک حضرت مهدی (ع) را به نام محمد آورده‌اند. 📌 برخی از این روایات تأکید داشت که نباید اسم برده شود، بعضی از روایات قائل به این بودند که تا ظهور نباید اسم برده شود، برخی دیگر می‌گفتند که باید تقیه کرد، دسته دیگر هم به جواز اسم بردن اشاره می‌کردند. 🖌 جمع چهار دسته روایات مذکور این است که مجاز نبودن نام بردن از حضرت مربوط به آن تقیه است. یعنی اگر ترسی وجود داشته باشد، نباید نام بُرد و اگر ترسی وجود نداشته باشد مثل دوره ما، به راحتی می‌شود اسم حضرت را به زبان جاری کرد. ✅ امام سطح بندی دارد. 🔸 گام اول شناخت امام، اسمی است. 🔸 گام بعدی، به اوصاف و ویژگی‌های امام است که بدانیم امام چه کسی است و جایگاهش چیست. 📎 در و غدیریه این اوصاف و ویژگی‌ها آمده است. 🔖 اگر بحثی را در مورد اسم امام و نحوه خاص در نام بردن ایشان داریم به این خاطر است که اولین مرتبه ، معرفت اسمی امام است. _ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲۳، @Fares_ir
🔴 / بخش اول 🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) ✅ زینت (ع) 💠 امام صادق (ع) خطاب به فرموده‌اند: «زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما.» 👈 در حقیقت یک نوع التزام عملی وجود دارد و در طول تاریخ به کسانی شیعه می‌گفتند که در گفتار و کردار و اخلاق، از پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) پیروی می‌کردند. 💠 خداوند در سوره مبارکه عصرمی‌فرماید: بی تردید در زیان کاری بزرگی است؛ مگر کسانی که آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند و یکدیگر را به حق توصیه نموده و به شکیبایی سفارش کرده‌اند. 📌 ، لازمه ایمان حقیقی است و اگر عمل نباشد، ایمان فرد نیز صوری و مستودع خواهد بود. 👈 اساساً حریص بودن در اعمال نیک مطالبه رهبران آسمانی شیعه است. 🔸 یکی از شیعیان امام صادق (ع) از تقسیم زمان منصور دوانیقی محروم ماند. در کنار خانه منصور منتظر فرصت بود تا با شفاعت و وساطت کسی حق خود را بگیرد. حضرت سهم او را گرفته و به وی دادند. آنگاه فرمودند: اعمال نیک از همه نیکوست، ولی از تو نیکوتر است و کارهای زشت از همه زشت است ولی از تو زشت‎تر است (چون به ما نسبت داری). ✅ انتظار اهل بیت (ع) از شیعیان انتظار امامان معصوم (ع) از شیعیان این است که از هر نظر دارای اوصاف نیک و پسندیده باشند. 💠 جابر بن یزید جعفى از حضرت امام باقر (ع) نقل می‌کند که حضرت به من فرمودند: «اى جابر، آیا براى همین بس است که کسى ادعای ما اهل بیت را داشته باشد؟ سوگند به خدا که شیعیان ما فقط افرادى هستند که تقواى خدا پیشه کرده و او را اطاعت کنند. شیعیان ما با این اوصاف شناخته مى‌شوند: و دل، ، زیاد یاد خدا کردن، زیاد گرفتن و خواندن، احسان به پدر و مادر نمودن، مراعات همسایگان فقیر را نمودن و از حال آن‌ها با خبر بودن، اطلاع داشتن و رسیدگی کردن به حال مسکینان و قرض داران و یتیمان، در راستى گفتار، تلاوت کردن، کم‌حرفی با مردم مگر به خیر آنها باشد، در همه چیز امین و معتمد اقوام خود بودن.» عرض کردم: ما امروز کسى را به این صفت‌ها که فرمودید، نمی‌شناسیم. حضرت فرمودند: «آراء و مذاهب، تو را خراب نکند و تو را در شک نیاندازد. آیا براى انسان همین قدر کافى است که بگوید: من على (ع) را دوست دارم و او را قبول دارم و عمل به دستورات او نکند؟ و اگر کسى بگوید: من رسول خدا (ص) را دوست دارم (با آنکه رسول خدا از على بهتر است) در صورتى که عمل به رسول خدا (ص) نکند این محبت و دوستى براى او فائده‌اى ندارد. پس تقواى خدا را پیشه سازید، و به آنچه خدا فرموده عمل نمایید. بین خدا و کسى قرابت و خویشاوندى نیست، محبوب‌ترین بندگان در نزد خدا پرهیزکارترین آن‌هاست، و عامل‌ترین آن‌ها به دستورات خدا. اى جابر، سوگند به خدا بنده‌‌اى نمى‌تواند به خدا نزدیک گردد مگر با فرمان‌بُردارى از اوامر او، و ما چنین قدرت و اختیارى نداریم که کسى را از آتش نجات دهیم، و هیچ بنده‌اى بر خدا نمى‌تواند حجتى اقامه کند. کسى که مطیع خدا باشد دوست ماست، و کسى که کند ماست، و تنها راه رسیدن به ولایت ما و اجتناب از افعال ناپسند است.» ✅ مصداق بارز شیعه 🔸 با توجه به این حدیث شریف مصادیق شیعه بسیار کم است. مصداق بارز و مسلّم شیعه، حضرت زینب کبری (س) هستند که از هر جهت زینت امامان معصوم و مایه مباهات ایشان هستند. 🌸 حضرت زینب کبری (س) در روز ۵ جمادی الاول سال پنجم هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. ✅ نام‌گذاری پس از ولادت ایشان، حضرت فاطمه (س) از امیرالمؤمنین (ع) خواستند که نامی برای وی انتخاب نمایند، حضرت فرمودند: از پیامبر (ص) در این امر پیشی نمی‌گیرم. در آن هنگام پیامبر (ص) در مسافرت بودند. بعد از سه روز رسول خدا (ص) از سفر مراجعت نموده و به رسم و سیره همیشگی خود پیش از هرکاری به منزل حضرت زهرا (س) رفتند. امیرالمؤمنین (ع) از ایشان درخواست کردند که برای دخترشان نامی انتخاب کنند. رسول خدا (ص) فرمودند: من هم از پروردگارم پیشی نمی‌گیرم. در این هنگام جبرئیل نازل شد، سلام پروردگار را ابلاغ نمود و گفت: خداوند می‌فرماید: نام این مولود را «زینب» بگذار چرا که این را در نوشته‌ایم. 💠 سپس پیامبر اسلام (ص) قنداقه وی را طلبیده و او را بوسیدند و فرمودند: «به حاضران و غایبان امتم می‌کنم که این دختر را پاس بدارند. همانا وی مانند خدیجه کبری (س) است. 📌 زینب به معنای «زینت پدر» است. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین ⚡️بخش اول 📖 متن کامل را بخوانید در: 👇 http://www.fares.ir/post/1194 @Fares_ir