eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
214 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 بمناسبت رحلت ام‌المؤمنین خدیجه کبری (س) 📖 هرکس می‌خواهد نزد پیامبر (ص) عزیز شود ... 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز دهم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز دهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ مرا از متوکلین بر خود قرار بده. 2️⃣ مرا از قرار بده. 3️⃣ مرا از درگاهت قرار بده. ✳️ «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ» 💠 در سوره نساء آیه ۲۸ فرمود: موجود ضعیفی است. 📌 چنین موجودی در مواجهه با حوادث و حالات روزگار که گاه سخت و سهمگین است، باید به دنبال تکیه‌گاه و پشتوانه امن باشد تا در هجمه‌ها به آن پناه ببرد. 👈 تکیه‌گاه مطمئن در ادامه مسیر زندگی و امیدواری و ناامیدی انسان بسیار مهم و مؤثر و ضروری است. مانند کودکی که در شلوغی بازار است ولی تا وقتی دست در دست مادر دارد با خاطری آسوده و خیالی راحت به راه خویش ادامه می‌دهد. 💠 در سوره طلاق آیه ۳ می‌فرماید: هر آنکه بر خدا کند خدا او را بس است. 👈 چون خدا پناه‌گاه شکست‌ناپذیر است. 💠 در سوره انفال آیه ۴٩ می‌فرماید: هر کس بر خدا توکل کند [بی تردید پیروز می‌شود]؛ زیرا خدا توانای شکست‌ناپذیر و است. 👈 خصوصیت پناه دهنده باید شکست‌ناپذیری باشد. 🖌 دانشمندان در تعریف توکل چنین فرموده‌اند: آدمی برای نیل به مقصود خویش در کارها خدا را وکیل کند، او را قائم مقام خود قرار دهد، در واقع به او کند و از غیر او منقطع باشد. ✳️ «وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْفائِزِينَ لَدَيْكَ» 🔸 فوز به معنای پیروزی همراه با است. این پیروزی چند نوع است: 🔹گاهی از است. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱۸۵ می‌فرماید: هر کس را که از آتش دور دارند و در درآورند مسلماً رستگار شده است. 🔹گاهی انجام اعمال شایسته است. 💠 در سوره جاثیه آیه ۳۰ می‌فرماید: کسانی که آوردند و اعمال شایسته انجام دادند، پروردگارشان آن‌ها را در خویش در آورد، این همان رستگاری آشکار است. 🔹گاهی سربلندی در امتحانات و ابتلائات است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) هنگام شهادت در محراب عبادت، زمانی که فرق مبارکشان به خون سر رنگین شد، فرمودند: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ؛ به خدای کعبه شدم.» ✳️ «وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ» 🔸 مقربین جمعِ مقرب به معنای نزدیک شدگان است. یعنی کسی که در پیشگاه خداوند متعال از منزلت و مقام رفیعی برخوردار است. 📌 چون مقربان، به مقام قرب الهی نزدیک شده‌اند، متخلّق به اخلاق الهی گشته‌اند. صفات جمال و جلال خدا را در خود به وجود آورده‌اند. هرچه تجلی صفات خداوند در انسان بیشتر و بیشتر شود، به خدا نزدیک و نزدیکتر شده و به جایی می‌رسد که آینه‌ی تمام‌نمای الهی می‌شود. عین الله، اُذُن الله، خلیفة الله، حجة الله و ... می‌شود. 💠 خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: بنده مؤمنم به چیزی مانند آنچه که انجامش را بر او ساخته‌ام به من نزدیک نمی‌شود. بنده مؤمنم همواره نوافل را به جای می‌آورد و پيوسته به درگاه من زارى و مى‌كند تا دوستدارش می‌شوم و هر که من دوستدارش باشم، گوش و چشم و دست و پشتیبان او می‌شوم. اگر از من چیزی بخواهد عطایش کنم و اگر مرا بخواند پاداشش دهم. 📌 قرب الهی یا موهبتی از ناحیه خداوند است آنچنانکه فرمود: «اللَّهُ اَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ مَوهِبَتَهُ» یا مرتبه‌ای اکتسابی است که انسان با سعی و تلاش به آن می‌رسد. 👈 به برخی از را‌ه‌های قرب که اکتسابی است و در احادیث معصومین آمده، اشاره می‌کنم: 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: قرب به خدا در بریدن از است. 💠 امام عسکری (ع) می‌فرمایند: رسیدن به خدا سفری ا ست که جز با مرکب طی نشود. 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: قرب به خدا با خالص کردن حاصل می‌شود. ✳️ «بِإِحْسانِكَ يَا غايَةَ الطَّالِبِينَ.» 🔸این خواسته‌ها جز با احسان و لطف خداوند که هدف جویندگان قرب به حضرت حق است حاصل نمی‌شود. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 تا برده دنیا هستی، یار مهدی (عج) نخواهی بود 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۴۰ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۰ ✅ وظیفه دوم ، مبارزه با در مهدویت بود که در سه مرحله انجام می‌شد: 1️⃣ علماء را با فرهنگ‌سازی، در این مبارزه یاری می‌کردند. عالمان وارد صحنه می‌شدند و در مقابل قرار می‌گرفتند و بحث را اداره می‌کردند تا بفهمند چطور باید با کسی که کسی ادعای دارد، مبارزه کرد. 2️⃣ برای مبارزه با مدعیان، خودشان مستقیماً وارد مبارزه می‌شدند و مدعیان را بر مَلا می‌کردند. 3️⃣ از ناحیه امام توقیعاتی در مورد بودن این مدعیان دروغین صادر می‌شد. 🔸 توقیعات، مجموعه کلمات امام زمان (ع) است. کلمات ایشان به سه دوره تقسیم می‌شود: 📌 بخشی از آن‌ها در دوران پنج سال اول بوده است که امام زیر سایه پدر بزرگوارشان بودند. 📌 بخش دیگری از این توقیعات در صادر شده است. تمام آن‌ها به خط خود حضرت بوده است و تمام راویان آن توقیعات، این عبارت را نقل کرده‌اند: «دست‌نوشته‌ای به خط خود حضرت صادر شد که ما آن دست‌خط را می‌شناختیم» 👈 توقیعات، موضوعات متفاوتی دارند. از جمله: ، صفات خدا، ، ، مبادی علوم امامان، ، احکام فقهی، امور روزمره و جاری مردم و جامعه، درخواست یعنی کسی از امام دعایی می‌خواهد. 📚 مهم‌ترین بخش توقیعات، ادعیه‌ای است که از امام صادر شده است. کتاب «صحیفة المهدی» شامل ۴۲ از امام زمان (ع) است. 💠 یکی از زیباترین دعاها، دعای حضرت در نمازشان است: « خدایا! پیروان ما از پرتوهای نور ما و از اضافۀ گِل ما خلق شده‌اند. آن‌ها به پشتوانه و ما، گناهان بسیاری کرده‌اند. اگر گناهان آن‌ها میان تو و آن‌هاست، آن‌ها را ببخش که ما از آن‌ها راضی هستیم ... و آن‌ها را وارد کن و از آتش دور کن و در آتش با دشمنان ما جمع نکن» 👈 دعایی دیگری هم هست به نام علوی مصری. این دعا به امام زمان (ع) برای گشایش و گرفتن است؛ حاجتی که در اختیار و قدرت نیست مانند خوف از سلطان. این دعا برای شب جمعه وارد شده است. غسل و دو رکعت دارد. دعای مفصلی است. امام زمان (ع) این دعا را به شخصی به نام علوی مصری تعلیم کرده‌اند. 📚 کتاب دیگری به نام «دعاهای صادره از امام زمان (ع) در عصر غیبت صغری» دعاهای حضرت را جمع‌آوری کرده است. 📌 بخش دیگری از این توقیعات در صادر شده است. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴۰، @Fares_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 بمناسبت رحلت ام‌المؤمنین خدیجه کبری (س) 📖 آنجا که زینب (س) نام جدّه خود را به زبان آورد 🗓 دومین شب جمعه ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅خواسته‌های روز یازدهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ به دیگران را محبوب من قرار ده. 2️⃣ و را در نظرم ناپسند قرار ده. 3️⃣ خود و آتش را بر من گردان. ✳️ «اللّٰهُمَّ حَبِّبْ إِلَىَّ فِيهِ الْإِحْسانَ» 🔸در لغت احسان و حُسن به یک معنا هستند. هم بر رفتاری که ممدوح و پسندیده است و ذات آن عمل خوب است صدق می‌کند، و هم بر کار خوبی که برای دیگری انجام می‌گیرد صدق می‌کند. 👈 حقیقت ، یک احسان است و در اختیار دیگران قرار دادن این علم، احسان دیگر است. 📌 انسان برای هر کاری که انجام می‌دهد نیازمند است. انگیزه نیکی به دیگران، است. اگر به دیگران محبت داشته باشد، این محبت انگیزه می‌شود تا برای آنان کار خوب انجام دهد. آنگاه احسان برای او به صورت در می‌آید یعنی مقطعی و تابع جریانات انگیزشی نیست و دائماً و در هر شرایطی احسان می‌کند. وقتی به دیگران احسان نمود، این محبت زیاد می‌شود. 🔹احسان چیزی برتر از است. عدل اعطاء دیگران به آن‌هاست پس یک و عملی است واجب، ولی احسان انجام عملی پیش از و چیزی بیش از وظیفه است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: بهترین توشه هر کس، احسان به خداست. ✳️ «وَكَرِّه إِلَىَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ» 🔸 فسق یعنی از راه و رسم و جاده خارج شدن. 📌 مهم‌ترین راه‌کاری که انسان از دور شود این است که فسق و عصیان در قالب هر عملی برای انسان ناپسند باشد و از آن خوشش نیاید. لازمه رسیدن به چنین معرفتی این است که: ۱. جایگاه انسانی خود را بشناسد که مرغ باغ ملکوت است. ۲. عظمت خدا را بشناسد. 👈 اگر به این دو شناخت رسید قطعاً چیزی که کرامت انسانی را از بین می‌برد و حق خداوند را اداء نمی‌کند، برای او ناپسند خواهد بود. 📎 وقتی قرآن می‌خواهد خوردن مال را یادآور شود، تعبیر به خوردن آتش می‌کند. یا زشتی را به خوردن گوشت برادر تعبیر می‌کند. این تجسم حقیقت اعمال ناپسند است و بدیهی است که چنین چیزهایی از شخصیت انسان دور است. 💠 در سوره حجرات آیه ۱۲ می‌فرماید: آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ بی‌تردید [از این کار] نفرت دارید. 💠 در سوره نساء آیه ۱۰ می‌فرماید: بی‌تردید کسانی که اموال یتیمان را به می‌خورند، فقط در شکم های خود آتش می‌خورند، و به زودی در آتشِ فروزان در آیند. ✳️ «وَحَرِّمْ عَلَىَّ فِيهِ السَّخَطَ وَالنِّيرانَ» 🔸 خداوند شمول گسترده‌ای دارد. وقتی احسان به دیگران محبوب انسان شد و گناه برایش ناپسند و منفور شد، در نتیجه با شامل شدن رحمت خداوند از او می‌خواهیم که خشم بی‌کران خود و آتش را بر ما حرام گرداند. ✳️ «بِعَوْنِكَ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ» درخواست‌های امروز فقط به مدد‌ خداوند متعال که پناه بی‌پناهان است حاصل می‌شود. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 حدّ بین شوخی‌ و مسخره کردن 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۸ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۸ 💠 در سوره مجادله آیه ۱٩ فرمود: "آن‌هایی که و را فراموش کرده‌اند، هستند" 🔆 ذکر چیست؟ 💠 پیامبر (ص) فرموده‌اند: «ذکر و یاد خدا یعنی اینکه وقتی با یک مواجه شدی، از خدا بترسی و آن کار را ترک کنی» 💠 همچنین فرمودند: «کسی که خدا را کند، خدا را یاد کرده است، اگرچه نماز و روزه و تلاوت قرآن او کم باشد» 👈 مراد منظور از و و ، مستحبی است نه . 📌 آنچه که از زبان خارج می‌شود اگر در مسیر اطاعت خدا باشد، است. 📎 و هم هست. ما اگر همین ذکر زبانی را درست کنیم خیلی کار است. 🔹 اگر کسی «لَا اِلَهَ اِلّا الله» می‌گوید به این معنا نیست که از تسلط شیطان خارج شده است. زمانی ذکر، را از تسلط شیطان خارج می‌کند که یاد خدا در آن باشد. یاد خدا هم زمانی است که انسان، خدا را اطاعت کند و حرام الهی را ترک کند. ✅ پنج خصوصیت حزب شیطان: 1️⃣ تابع دستورها و برنامه‌های الهی نیستند. 2️⃣ خودش را در مقابل ، مسئول نمی‌داند. 3️⃣ چون حرف‌های او است، زیاد می‌خورد. 4️⃣ همه آنچه را که در هست، برای خودش می‌خواهد. 👈 خودخواهی دارد و برای به دست آوردن همه دنیا، از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند. می‌کند چون خودش را صاحب حق می‌داند؛ چه خیانت به مردم مانند دست‌اندازی به و چه خیانت به کیان مردم مانند جاسوسی برای کشورهای بیگانه. این، حزب شیطان است. 5️⃣ اعمالش از روی است. ✅ قرآن کریم عده‌ای را تابع و پیرو شیطان معرفی می‌کند: 🔸 بحث بدون علم 💠 در سوره حج آیه ۳ می‌فرماید: «و برخی از مردم هستند که [همواره] بدون هیچ دانشی [بلکه از روی و نادانی] درباره خدا [با اصرار بر یک بی پایه] برخورد خصمانه و گفتگوی ستیزآمیز می‌کنند، و از هر شیطان سرکشی پیروی می‌نمایند» 🔸 مرتکبین به فواحش 💠 در سوره زخرف آیه ۳۶ گروه دیگری از شیطان معرفی می‌کند که به گناهانی مشغول هستند که صد در صدِ آن را شیطان آورده باشد و مبتکر آن است که در تعابیر دینی با کلمه فواحش از آن‌ها تعبیر می‌شود. فواحش مانند و لواط که امروزه اسمش را می‌گذارند هم‌جنس‌بازی. ✅ سه مورد دیگر هست که از روایات بیان می‌کنیم: 🔸 یک عده، شریک شیطان هستند. 💠 از رسول خدا (ص) پرسیدند: شیطان با کسی شریک می‌شود یا نه؟ فرمودند: بله، سر سفره غذا می‌آید. اگر قبل از شروع به خوردن غذا، بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ را بگویید او می‌رود. ولی اگر نگویید شیطان با شما هم‌غذا می‌شود و از آن سفره می‌رود. 🔸 یک عده، هم‌رتبه شیطان هستند. 💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: عالمی که به علمش عمل نمی‌کند با شیطان برابر است. چون شیطان هم داشت ولی به علمش عمل نکرد. منظور از عالم فقط کسی نیست که در حوزه یا دانشگاه درس خوانده باشد. عالم یعنی کسی که بخشی از را می‌داند ولی به آن نمی‌کند. می‌دانیم بد است، غیبت می‌کنیم یا خیر؟ 🔸 یک عده هم هستند که در بدتر از شیطان هستند. 💠 سلیم‌بن‌قیس نقل می‌کند که حضرت امیر (ع) این روایت را می‌خواندند: شیطان را در روز قیامت می‌آورند در حالی که یک افسار آتشین به او زده‌اند و چند نفر از ملائکه او را می‌آورند و مهار می‌کنند که به کسی حمله نکند. در مسیر که او را می‌آورند چشمش به یک نفر می‌افتد که دو افسار به او زده‌اند. شیطان تعجب می‌کند و به او می‌گوید: مادرت به عزایت بنشیند. من که عامل گمراه کردن اولین و آخرین بودم، یک افسار دارم. تو چه کسی هستی که دو افسار داری؟ او می‌گوید: من کسی هستم که از روی لج‌بازی تابع دستورات تو بودم و گناه کردم. ⭕️ وقتی لج‌باز به گناه ورود پیدا می‌کند، گمراه‌تر از شیطان می‌شود. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۸ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته های روز دوازدهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ مزین شدن به پوشش و 2️⃣ پوشیدن جامه و 3️⃣ حرکت به سوی و 4️⃣ ایمن بودن از هر امر ترسناک ✳️ «اللّٰهُمَّ زَيِّنِّى فِيهِ بِالسِّتْرِ وَالْعَفافِ» 🔸، اجتناب از چیزی است که سزاوار و شایسته نیست. اجتناب از ، اجتناب از درخواست کردن از مردم، اجتناب از طمع‌ورزی در ، از مصادیق عفت است. 📌عالمان علم عفت را گاهی به مفهوم عام تعریف می‌کنند. می‌فرمایند زندگی‌تان بر اساس خواسته‌هایتان نباشد بلکه بر اساس نیازتان باشد. چون خواسته ما حد و مرز ندارد. زندگی به دور از و و میانه‌روی در خواسته‌ها. 📌 گاهی نیز عفت را به مفهوم خاص آن تعریف می‌کنند که کنترل است. یعنی پیشه کردن و دور بودن از آلودگی‌های جنسی. 🔸عفاف در دعای امروز به حسب ظاهر به همین معنا است. لذا برای رعایت پاک‌دامنی و عفت، لازم است سَتر رعایت شود. سَتر به معنی پوشیده بودن هر انسانی اعم از زن و مرد است. 💠 در سوره نور آیه ۳۰ می‌فرماید: به مردان با بگو دیده فرو نهند و پاک‌دامنی ورزند. 💠 در آیه ۳۱ این سوره می‌فرماید: و به زنان با ایمان بگو دیدگانه خود را فرو بندند و پاک‌دامنی ورزند. 👈 پاک‌دامنی یک دستور است نه توصیه. لازمه اش سَتر است که داشتن نوعی پوشش و چارچوب است. ✳️ «وَاسْتُرْنِى فِيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكَفافِ» 🔸انسان زیاده‌طلب خلق شده است. زیاده‌طلبی در حرص به دنیا، مسیر و انتخاب غلط آدمی است. زیرا از ناحیه خداوند و پیامبر اساساً رویِ خوشی نسبت به دنیا وجود ندارد. 💠 حضرت رسول (ص) فرموده‌اند : «الدُنْیا حُلْمٌ» (دنیا خوابی آشفته است که انسان خواب آن‌را می‌بیند) 📌 قناعت، صفت مقابل حرص است. قناعت شیوه عاقلان و راه و رسم کسانی است که به خودشناسی رسیده‌اند. راهِ به دست آوردن و طریقِ اصلاح است. 💠 امام صادق (ع) فرمودند: به آنچه خداوند قسمت تو کرده است قانع باش. راضی بودن به قسمت ما در دنیا، همان قناعت است که تمام نشدنی است. 📖 در اگر از چیزی که منش دائمی انسان است تعبیر شود، آن را به صورت "لباس" بیان می‌کنند. 🖌 قناعت در دنیا یعنی آنچه برای زندگی کافی است تا تمام شئون زندگی اداره شده و آبروی انسان حفظ شود را داشته باشیم. در دعای امروز خصیصه اکتفا نمودن به قدرِ احتیاج به صورت همیشگی و عمومی را از خداوند می‌خواهیم و درخواست می‌کنیم که این صفت برای ما مانند لباسی باشد. ✳️ «وَاحْمِلْنِى فِيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالْإِنْصافِ» 🔸با انصاف زیستن و به عدل زندگی کردن کار سختی است. اگر در جامعه‌ای ظهور پیدا کند، آن سعادتمند است. 🖌 عدالت، رعایت حقوق دیگران و عطا نمودن هر صاحب حقی به اوست. ⚠️ جامعه‌ای بر محور عدالت است که در تعاملات افراد مختلف آن جامعه حاکم است. برای تحقق عدالت، باید شفاف و جامع باشد یعنی تمام نیازهای جامعه را شناخته باشد. اِعمال آن باید همراه با قاطعیت باشد. مبارزه با متخلفین جدّی و بازدارنده از تخلف باشد. ⭕️ کسی به عدالت رفتار نمی‌کند مگر آنکه عدالت را دوست داشته و جامعه برایش مهم باشد. لذا نه منافع افراد و احزاب مهم است و نه ملاحظات دیگر. 💠 در سوره نحل آیه ٩۰ می‌فرماید: خداوند به دادگری و نیکوکاری فرمان می‌دهد. ✅ قاعده طلایی انصاف این است: «آنچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه را بر خود نمی‌پسندی برای دیگران نیز نپسند.» ✳️ «وَآمِنِّى فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخافُ» 🔸 انسان در طول زندگی همواره با اموری مواجه است که برای او خطر و آسیب دارد و بسیار از آن می‌ترسد. اموری که می‌تواند موفقیت‌های او را تهدید کند و سعادت او را از بین ببرد. در نگاه توحیدی هیچ‌کس جز خداوند نمی‌تواند را از انسان دفع کند. 💠 در سوره انعام آیه ۱۷ و ۱۸ می‌فرماید: و اگر خدا به تو آسیب و گزندی برساند، کسی جز او برطرف کننده آن نیست، و اگر به تو خیری برساند [حفظ و دوامش فقط به دست اوست]؛ پس او بر هر کاری تواناست. اوست که بر بندگانش چیره و غالب است. ✳️ «بعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخائِفِينَ» از همین جهت ایمنی از هر ترسی را فقط باید از خداوند طلب کرد که او بهترین نگهدارنده انسان از هرگونه ترس و هراس است. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 بهترین هدیه از نگاه امام صادق (ع) 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۹ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۹ ✅ قرآن کریم در معرفی شیطان به عنوان یکی از دشمنان سلوکی ، اوصافی را برای شیطان بیان می‌کند که در حدود ۵۲ یا ۵۳ صفت می‌شود. 📌 این خصوصیات را خودمان به این ترتیب بیان می‌کنیم: 🔸 است. رجیم به دورافتاده از و درگاه خدا گفته می‌شود. 💠 در سوره تکویر آیه ۲۵ می‌فرماید: قرآن، گفتار شیطان دورافتاده از قرب الهی نیست. 👈 او شش هزار سال کرده بود و ملائکه به عبادتش رشک می‌بردند، دور افتاد. در این میان ما چه می‌گوییم؟ 🔸 کفور است. کفور یعنی موجود بسیار ناسپاس و قدرناشناس. 💠 در سوره اسراء آیه ۲۷ می‌فرماید: شیطان در برابر پروردگارش بسیار بود. 🔸 است. 💠 در سوره مریم آیه ۴۴ می‌فرماید: حقاً که شیطان برای خداوند، نافرمان بود. 🔸 مارِد است. 📎 مارد یعنی نافرمانی از روی و . گاهی به شما می‌گویند فلان کار را انجام بده. شما می‌گویید حال ندارم. این نافرمانی از روی بی‌حالی است. اما گاهی می‌گویید: نمی‌توانم انجام بدهم. این نافرمانی از روی ناتوانی است. اما شیطان، مارد است. نافرمان بود؛ اما نه از روی بی‌حالی و ناتوانی؛ بلکه از روی سرکشی بود. یعنی یک روح در او وجود داشت. 💠 در سوره صافات آیه ۷ می‌فرماید: تا آن را از هر شیطان نافرمان سرکشی حفظ کنیم. 🔸 بسیار سرکش است. 💠 در سوره نساء آیه ۱۱۷ می‌فرماید: آن‌ها غیر از خدا، موجودی را می‌پرستند که بی‌روح است و بی‌اثر [یعنی بت را می‌پرستند] یا شیطانی را می‌پرستند که بسیار سرکش است. 🔸 گمراه‌کننده دور است. یعنی انسان را به بازگشت‌ناپذیر می‌کشاند. 💠 در سوره نساء آیه ۶۰ می‌فرماید: شیطان اراده کرده است و می‌خواهد که آن‌ها را در گمراهی برگشت ناپذیر قرار دهد. 🔸 گمراه‌کننده آشکار است. 💠 در سوره قصص آیه ۱۵ می‌فرماید: این اختلاف و نزاعی که بین طایفه موسی اتفاق افتاد از کارهای شیطان است. او و گمراه‌کننده آشکار است. 🔸 شیطان «خذول» یعنی رهاکننده و بی‌یار و یاور گذارنده است. 💠 در سوره فرقان آیه ۲۹ می‌فرماید: شیطان همیشه انسان را بی‌یار و یاور می‌گذارد. 🔸 است. 💠 در سوره بقره آیه ۳۴ می‌فرماید: همه کردند مگر ابلیس. سرباز زد و ابا کرد و کرد و در زمره کافران قرار گرفت. 🔸 است. ملعون یعنی دورافتاده از خداوند. 💠 در سوره حجر آیه ۳۵ می‌فرماید: و دور بودن از رحمتم بر تو باد تا روز . 🔸 است. 💠 در سوره فاطر آیه ۶ می‌فرماید: شیطان برای شما، دشمن است. پس شما هم او را دشمن بگیرید. 🔸 است. یعنی دشمن آشکار است. 💠 در سوره بقره آیه ۲۰۸ می‌فرماید: از گام‌های شیطان پیروی نکنید. او دشمن آشکار است. 🔸 قرین است. قرآن کریم، شیطان را به عنوان هم‌دم و هم‌نشین معرفی می‌کند. 💠 در سوره زخرف آیه ۳۶ می‌فرماید: و هر کسی که از یاد خداوند روی‌گردان شود ما شیطانی را بر او مسلط می‌کنیم. این شیطان، هم‌نشین او می‌شود. ⭕️ هم‌نشینی با شیطان هم سبب نمی‌شود. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۹ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 رحمت خدا بر کسیکه این ٣ چیز را بداند 🗓 احیاء شب ۲١ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز سیزدهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ پاک شدن از پلیدی‌ها و آلودگی‌ها. 2️⃣ بر مقدرات. 3️⃣ و هم‌نشینی با ابرار. ✳️ «اللّٰهُمَّ طَهِّرْنِى فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذارِ» 📌 آلودگی‌ها و پلیدی‌هایی که برای یک متصور است گاهی در و است. مانند: ، ، ، ایمان و باور قلبی همراه با و (کسی که دارای ثبات عقیده نیست گرچه ممکن است در یک مقطع زمانی خوش‌عقیده هم بوده باشد ولی در برخورد با حوادث یا دچار تردید و شک در شده است) 📌 گاهی آلودگی‌ها و پلیدی‌ها در انسان رخنه کرده می‌کند. مانند: رذائل اخلاقی از جمله ، ، ، و هر آنچه که علماء و دانشمندان علم دور بودن از آن را لازم می‌دانند. 📌 گاهی در حیطه تمایلات و گرایشات انسان است. مانند: تمایل به . برده و دنیا شدن عارضه‌ای است که انسان را در مقابل خدا قرار می‌دهد. اهل کوفه در مقابل سیدالشهداء (ع) ایستادند به‌طوری که اول حضرت را دعوت کردند آنگاه در مقابل ایشان ایستادند. امام در یک خطبه علت این تغییر را برده و بنده دنیا بودن کوفیان تحلیل کردند. 📌 گاهی هم در است. ، عصیان و نافرمانی خدا که در واقع شیطان در ایجاد این آلودگی‌ها بسیار مؤثر است. ✳️ «وَصَبِّرْنِى فِيهِ عَلَىٰ كائِناتِ الْأَقْدارِ» 🔸 رضایت و خشنودی دو نوع است: 📎 انسان با انجام و ترک بکوشد که خدا از او راضی شود. 📎 انسان بکوشد که از و الهی راضی شود. یعنی هرآنچه را که خدا انجام می‌دهد بپسندد و به آن رضایت دهد. زندگی انسان‌ها در بیشتر موارد پُر از ناملایمات، سختی‌ها و ناراحتی‌هاست که رضایت نسبت به آن کار سختی است و صبوری می‌طلبد. اگر آدمی در این حوادث ناخوشایند و قضا و قَدَر صبوری کند، قطعاً به و کمالِ لایق انسانی می‌رسد. 💠 حضرت عیسی (ع) می‌فرماید: شما به آنچه دوست دارید نمی‌رسید مگر با در برابر آنچه ناخوش می‌دارید. 💠 حضرت صادق (ع) فرموده‌اند: اهل حق پیوسته در سختی‌ها هستند اما بدان که سختی مدتش کوتاه است و عاقبت کار با آسایش طولانی است. ✳️ «وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِلتُّقىٰ وَصُحْبَةِ الْأَبْرارِ» 🖌 در جمله اول پاک شدن از آلودگی‌ها را مطالبه کردند در جمله دوم و سوم راه‌کار ارائه نمودند. 🔸 راه‌کار اول صبر بر قضا و قدر ناخوشایند است که اساساً راه مملو از سختی‌ها است «الجَنَّةُ مَحْفُوفَةٌ بِالمَکارِهِ وَ الصَّبْرِ.» 🔸 راه‌کار بعدی تقوا است. 💠 سوره توبه آیه ۳۶ می‌فرماید: بدانید خدا با پرهیزکاران است. 💠 سوره هود آیه ۴٩ می‌فرماید: یقیناً فرجام [نیک] برای پرهیزکاران است. 📌 تعریف جامع تقوا؛ تقوا همان خویشتن‌داری و تملک نفس است که انسان باید با این ملکه همواره کند و نکند، کند و کفران نکند و همیشه به یاد خدا باشد. در راه خدا با تمام توان نماید و از ملامت ملامت‌کنندگان نترسد و در هیچ شرایطی از مسیر اعتدال خارج نگردد. 🔸 راه دیگر برای پاک شدن از آلودگی‌هایی که انسان را تهدید می‌کند، هم‌نشینی با نیکان است. 💠 رسول گرامی (ص) می‌فرمایند: انسان بر دین دوستش است همه شما باید دقت کنید که با چه کسی دوست می‌شوید. 💠 قرآن کریم نیز در سوره توبه آیه ۱۱٩ به ما دستور می‌دهد: ای ، تقوا پیشه کنید و با راستگویان باشید. ✅ براساس آیه ۱۷۷ سوره بقره، نیکان چنین ویژگی‌هایی را دارند: ایمان به خداوند، ایمان به ، ایمان به ملائکه و پیامبران و کتب آسمانی، به خویشان و ایتام و سائلین و درراه‌ماندگان و درخواست کنندگان و آزادی و کمک به بردگان، اقامه ، اداء حقوق مالی، ، شکیبایی در سختی‌ها و تنگدستی‌ها و هنگام جنگ. ✳️ «بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَساكِينِ» همراهی قلبی و عملی با این سیره و روش، تمام و حقیقت سعادت است و فقط با یاری خداوند که مایه روشنایی چشم درماندگان است حاصل می‌شود. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۱۰ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱۰ ✅ بحث ما در بیان اوصاف بود که در جلسه گذشته ۱۳ مورد گفته شد. امروز نیز خصوصیت‌های دیگر را عرض می‌کنیم: 🔸 قرآن کریم می‌فرماید: شیطان هم‌نشین بدی است. 💠 در سوره زخرف آیه ۳۸ می‌فرماید: وقتی گنهکار در نزد خداوند حاضر می‌شود به شیطان می‌گوید: ای کاش میان من و تو فاصله‌ای به اندازه غرب و شرق عالم بود. چه بد هم‌نشینی بودی. 💠 در سوره نساء آیه ۳۸ می‌فرماید: هر کس شیطان همدم او باشد بی‌تردید بد همدمی است. 🔸 صاغِر است به معنی خوار و پست و . 💠 در سوره اعراف آیه ۱۳ می‌فرماید: (زمان اخراج شیطان از درگاه الهی به او گفته شد:) خارج شو که تو موجود کوچک و پست و خوار و ذلیلی هستی. 🔸 ترساننده است. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱۷۵ می‌فرماید: در حقیقت این شیطان است که دوستانش را [با پراکنی و گفتار وحشت‌زا، از رفتن به ] می‌ترساند؛ پس اگر هستید از آنان نترسید و از من بترسید. 🔸 مستَزِل است یعنی لغزاننده. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱۵۵ می‌فرماید: شیطان، آن‌ها را در اثر بعضی از گناهانی که انجام داده‌اند دچار لغزش می‌کند. ⭕️ وقتس شخصی می‌گوید: ما که راه برگشتی نداریم، همین مسیر را برویم؛ این همان لغزانندگی است که شیطان در او ایجاد می‌کند. 🔸 اعمال انسان‌ها را زینت می‌دهد. 💠 در سوره انفال آیه ۴۸ می‌فرماید: و شیطان، عمل آن‌ها (مشرکان) را در نظرشان زینت داد. 🔆 اگر کسی کمترین مرتبه را داشته باشد در مقابل بت نمی‌کند. چرا مشرکان این کار را می‌کردند؟ چون شیطان، این کار را برای آن‌ها زینت می‌داد. ⭕️ وقتی کسی می‌خواهد را ببرد در هر رتبه‌ای که باشد، شیطان می‌گوید: اگر تو نبری، دیگری می‌برد. ولی اگر تو ببری از کنارش هم می‌دهی و کار می‌کنی و به خدمت می‌کنی. این کار شیطان است که را زینت می‌دهد. 🔸 قرآن کریم شیطان را «ولی» و «سرپرست» معرفی می‌کند. 💠 در سوره اعراف آیه ۲۷ می‌فرماید: ما شیطان‌ها را سرپرست کسانی که نیستند، قرار دادیم. 🔸 مَنسِیّ است یعنی فراموشی را عارض بر می‌کند. 💠 در سوره انعام ۶۸ می‌فرماید: و اگر شیطان تو را [نسبت به ترک مجلسشان] به فراموشی اندازد، پس از یاد آوردن [به سرعت بیرون برو و] با گروه ستمکاران منشین. 📌 شیطان موجب فراموشی انسان می‌شود که زمینه از می‌شود. 🔸 است. 💠 در سوره بقره آیه ۳۴ می‌فرماید: همه سجده کردند مگر ابلیس که ابا کرد و سر باز زد و فرمان را نکرد. 🔸 وعده می‌دهد و می‌کند. [ابراهیم / ۲۲] 🔸 سفیه و است. [جن آیات ۱ تا ۴] 🔸 نجواکننده است. 📌 کردن یعنی صحبت درِ گوشی در جمع. اگر در جمعی درِ گوشی صحبت کنید دیگران محزون می‌شوند، اگر نباید کسی آن را حرف بشنود اصلاً مطرح نکنید. 💠 در سوره مجادله آیه ۱۰ می‌فرماید: یعنی: نجوا، کار شیطان است تا اهل ایمان را غمگین کند. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱۰ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 عذاب دوری از رحمت خداوند 🗓 احیاء شب ١٩ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز چهاردهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ مرا به لغزش‌هایم مؤاخذه نکن. 2️⃣ لغزش‌هایم را ببخش. 3️⃣ مرا آماج ابتلائات و امتحانات برای تأدیب من (ادب‌شدن) قرار نده. ✳️ «اللّٰهُمَّ لَاتُؤاخِذْنِى فِيهِ بِالْعَثَراتِ» 🔸 با اینکه جایگاه اصلی گناهان آخرت است ولی به تصریح آیات در مواردی، نیز چنین بستری دارد. 💠 در سوره حج آیه ٩ می‌فرماید: برای آنان در دنیا خواری، است و روز عذاب سوزان به آنان می‌چشانیم. 🔸 اگرچه این در مقایسه با عذاب اخروی کمتر است ولی هست و راه فراری از آن وجود ندارد. 💠 در سوره فصلت آیه ۱۶ می‌فرماید: در زندگی دنیا عذاب و رسوایی را به آنان بچشانیم، و بی‌تردید عذاب رسوا کننده‌تر است. 📎 بنابراین رسول خدا (ص) در دعای امروز از خداوند درخواست می‌کنند که در دنیا در مقابل لغزش‌ها مؤاخذه نباشد، نظیر و شبیه آنچه برای اقوام گذشته آمده است. ⭕️ قوم ثمود، عاد، و قوم شعیب (ع) ، قوم لوط (ع) و قوم نوح (ع) مانند: ، ، به کردن انبیاء و تعالیم آنان، گوش نکردن به فرمایشات پیامبران الهی، هنوز وجود دارد. ✳️ «وَأَقِلْنِى فِيهِ مِنَ الْخَطايا وَالْهَفَواتِ» 🔸 این فقره در واقع مربوط به آخرت است که اگر خطاها را نادیده نگیرد جزای آن خواهد بود که بد جایگاهی است. 👈 هفوات به معنای لغزش است. این بدان معنی است که گناهانی نادیده گرفته می‌شود که از سر لغزش و خطا باشد نه از سر عمد. 💠 در سوره نساء آیه ۱۷ می‌فرماید: بی‌تردید نزد خدا فقط برای کسانی است که از روی نادانی مرتکب کار زشت می شوند. 💠 امام زین‌العابدین (ع) در دعای شریف به حضرت حق چنین عرض می‌کنند: خدای من، هنگامی که تو را نافرمانی کردم به این دلیل نبود که پروردگاریت را منکرم یا برای فرمانت ارزش قائل نیستم یا اینکه از کیفر تو باکی ندارم یا اینکه وعیدت به جهنم را جدی نمی‌دانم بلکه خطایی بود که در برابر من قرار گرفت، مرا فریب داد و هوا و هوس بر من چیره شد. ✳️ «وَلَا تَجْعَلْنِى فِيهِ غَرَضاً لِلْبَلايا وَالآفاتِ» 🔸 در مقطع اهداف مقدماتی برای و آفرینش انسان، سه مرحله را ذکر می‌کنند: ۱. و الهی ۲. و ۳. و هرکدام زمینه‌ساز مرتبه بعدی است. سنتِ امتحان، قطعی است و برای همه موجودات دارای شعور و اندیشه مانند ، ملک، انبیاء و انسان‌های عادی هست و حتی امت‌ها نیز آزمون و ابتلایی داشته‌اند. 💠 در سوره ملک آیه ۲ می‌فرماید: آنکه و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید. 🔹 خداوند ما را به چه چیزی آزمایش می‌کند؟ 👈 در آیات مختلف موارد متعددی ذکر شده است: کمبود مالی، و ، مرگ و زندگی، نصیب دنیا ... 🔹 برای چه امتحان می‌کند؟ 👈 آزمایش می‌کند، تا معرفت و علم پیدا کنیم، تا نسبت به او باشیم. ما مفصلاً در بحث‌های به این مسئله پرداخته‌ایم. 💠 حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: سنتِ ابتلاء برای ادب شدن، برای امتحان (جدا شدن واقعی از غیر آن)، برای انبیاء باعث رسیدن به درجات و مقامات عالیه و برای ائمه و بزرگواری است. 📌 در دعای امروز از خداوند درخواست می‌کنیم که امتحان و ابتلائات جنبه تأدیب (ادب شدن) و تنبیه را نداشته باشد بلکه جنبه تطهیر داشته باشد یعنی از گناهان پاک بشویم نه اینکه چون گنهکاریم ما را در دنیا به امتحان‌های سخت عقوبت کند. ✳️ «بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ» 🔆 خداوندا! به سبب عزتت درخواستم را برآورده ساز، ای عزت‌بخش مسلمانان. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir