💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
🔹 بخش 1️⃣ #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
🔹 بخش 3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
🔹 بخش 4️⃣ ظرفیتهای #حیات_طلبگی / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه #رشد و تعالی شخصی و اجتماعی خودش
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
🔹 بخش 5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
🔹 بخش 6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔹 بخش 0⃣1⃣ روند تعریف مأموریت (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 0⃣1⃣
🔴روند تعریف #مأموریت: راهیابی
1️⃣ اهمیت راهیابی
👈همهی ما میدانیم این بحث مهم است؛ حدیثی هم در ذهنمان هست، از آقا امام صادق علیه السلام که می فرمایند «الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْدا»
الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 43🔺کسی که بدون آگاهی حرکت کند مثل کسی است که در غیر مسیر منتهی به مقصد خودش دارد حرکت میکنم. هرچقدر هم جهد را زیاد کند، هرچقدر هم بر سرعت حرکتش اضافه بکند چیزی که نصیبش میشود دوری است. 2️⃣ نیاز به یک فضای فکری غنی شده برای راهیابی برای پیشبرد انقلاب اسلامی 👈ما هدفمان پیشبرد انقلاب اسلامی است؛ چیزی که به آن اشاره میکنیم خیلی بزرگ است، خیلی جدید است و حتی در خیلی از جاها که وارد بشویم بسیاری از ساختارهای اجتماعی ناشناخته است. 👈 اگر میخواهیم این نکته خوب از آب دربیاید، به یک فضای فکری غنیشدهای احتیاج داریم که از این فضای فکری غنیشده تغذیه کنیم و بگوییم چه باید کرد؛ و این چه باید کردها سطحش پایین نخواهد بود. 3️⃣ خصوصیات حاصل آمده بعد از راهیابی 👈یعنی ما بعد از راهیابی یک آرامشهایی داریم که این خیلی میارزد و معمولاً نیست. اول اینکه راهیابی باید با غنا و روشنبینی بالا باشد و دوم باید مؤمنانه باشد. 👈 خیلی باید محکم باشیم ما یک روز را هم سست و ضعیف بگذرانیم نمیتوانیم درست از مردم دستگیری کنیم. ما باید دائماً محکم زندگی کنیم. دقت میکنیم همین محکم بودن باعث میشود سفت دست مردم را بگیریم و از همینجا باید در مورد آرمانها محکم باشیم، در مورد اهداف باید محکم باشیم، در مورد مسیر، در مورد ارزشها باید محکم باشیم. 4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راهیابیهای انقلابی نیاز داریم ❇️ الف) فاکتورهای بینشی ❇️ ب) فاکتورهای ارزشی (ارزشها و مطلوبیتهای تمدنی) ❇️ ج) فاکتورهایی از جنس طرحهای راهبردی ❇️ د) فاکتورهایی از جنس رصد، اشراف و دیدهبانی 🏷 در پست های آتی این فاکتورها تبیین خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 1️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
1️⃣ مأموریت و وظیفۀ محوری
🔺 «این مجموعه خود را موظف به طراحی و ایجاد یک
«جریان بالندۀ اجتماعی با هویت فرهنگی»که
«امتدادی از دانش حوزوی تا عینیت اجتماعی»داشته باشد، میداند.»؛ جریانی ناظر به مطالبات نهضت تمدنسازی اسلامی(با دغدغۀ محوری بسط توحید در جانها و جوامع بشری)، با نگاهی مؤثر و مستمر به شکلگیری «نهاد رهبری فرهنگی معنویتگرا»، با فراهم آوردن تمهیدات لازم برای آن. 🔺 این مجموعه مسؤولیت خویش را مشارکت در سررشتهداری هدایت ظرفیتهای بالفعل و بالقوۀ حوزههای علمیه جهت برآوردن نیازهای راهبردی تحقق اهداف مرحلهای نهضت اسلامی، به قدر وسع خویش، میداند. 🔺به همین منظور در صدد است به حکم مأموریتی که پذیرفته و مسؤلیتی که متوجه خویش می بیند، در مسیر مقاصد متعالی و ضرورتهای امروز و فردای نهضت مبارک اسلامیمان، در اندازههای یک طرح ملی میان اصلیترین ظرفیتهای چهار حوزۀ فعال و اثرگذار اجتماعی(«حوزههای علمیه»، «دانشگاههای اثرگذار»، «مدارس ویژۀ آموزش و پرورش» و «عمدهترین جریانهای کوشا و اثرگذار انقلابی که با صفت نخبگانی به فعالیّت مشغولاند»، پیوندی عمیق(که مستلزم ویرایش تدریجی و هدفدار هر چهار است) بزند. 🔺و جهت برآوردن این مقصود بلند به آرایشی راهبردی نظر دارد که در آن نقش و مسؤولیت یک «سازمان مادر» را برای ساماندهی «سازمانهای اقماری» متعددی که با رویکردی تخصصی مبتنی بر این اهداف و مطلوبیتها تعریف و تأسیس شده اند و خواهند شد، برعهده گرفته است، همچنین بر اساس همان تعریف و همان هویت به حمایت از سازمانهای فراوان همسو و همراه و نهایتاً تشکیل شبکۀ نخبگانی و شبکۀ اجتماعی گسترده ای با رویکردی عملیاتی می اندیشد. 🔺البته با تأکید باید گفت «فتوت» بسیار پیش از آن که یک تشکیلات باشد تلاش دارد یک نحوۀ حیات و آرایش اجتماعی نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی(با صفت همگرایی راهبردی) باشد. در این آرایش از سه لایۀ «شبستان»، «رواق» و «صحن» بهره میگیرد. در «شبستان» نیروهایی که ارزشها و مأموریت فتوت را به تفصیل شناخته و پذیرفته اند فعالند(سازمان مادر و سازمانهای اقماری در این لایه اند) و در «رواق» آنها که با این چهارچوب ارزشی همراهند ولی خود بر اساس دریافتها و توانمندیهای خود کارهایی تعریف کرده پویشی را در پیش گرفته اند، مجال حضور و فعالیت و بالندگی می یابند(رواق را چون یک باشگاه مجهز و ممهّد میخواهیم) و در «صحن» به همه نوع تردد انقلابی که مفید است مددهایی نسبتاً مفصل داده می شود و از هر نوع همگرایی نیروهای انقلاب استقبال می شود و از رهگذر این ارتباطات کل این صحنه ویرایشی راهبردی می خورد. سمت و سوی کل این آرایش به طرف مقاصد و ارزشهای انقلاب اسلامی است نه درون تشکیلاتی خاص. دستیابی به این آرایش خود یک فتح الفتوح و دست آورد بزرگ است که تنها با سالها تلاش خالصانه و نخبگانی حاصل خواهد شد. 🔺آنچه در رأس همۀ عوامل، فراهم شدن این آرایش را ممکن میکند حاصل آمدن اندیشه(بینش های مترقی کلامی و تفکرات متعالی راهبردی) و فرهنگی خاص(معنوی، جهادی و وحدتگرا) در مجموعه است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
💢 حکمت در قرآن
🔺قرآن مىفرمايد:
«ادع الى سبيل ربّك بالحكمة.»حكمت، حكمت، حكمت. انديشهى مستحكم را تعبير به حكمت مىكنند. حكمت، كه انبيا به آن ممتازند و از آنِ بندگان برگزيده و صالح است، همان فكر مستحكمى است كه هيچ ابزار عقلانى نمىتواند آن را نفى كند و از بين ببرد. هيچ استدلال و تجربهاى هم نمىتواند آن را خنثى كند. شما در قرآن به آياتى كه حكمت را معيّن مىكند، بنگريد، و ببينيد چه چيزهايى است:
«ذلك ممّا اوحى اليك ربّك من الحكمة.»چيزهايى است كه اگر بشريت تا ابد هم تلاش كند، نمىتواند آنها را رد كند. هيچ منكرى، هيچ مغرضى، هيچ معاندى نمىتواند در ردّ آنها بكوشد. حكمت يعنى مستحكمترين افكار و انديشهها. اينكه حكما، حكمت را
«صيرورة الانسان عالما مضاهيا للعالم الحسّى»مىگويند، همان است. يعنى چنان افكار برجسته و مستحكم و غير قابل خدشهاى در روح او- بندهى برگزيده و صالح- گسترش پيدا كرده است، كه خود تبديل به يك عالَم شده است و شما مىتوانيد كون را وجود را، و همهى گيتى را در سخن او، در اشارهى او و در اقدام او مشاهده كنيد. 📚بيانات در ديدار روحانيون و مبلغان، در آستانهى«ماه محرم» 26/2/75 💢 امام مصداق کامل یک حکیم 🔺او[امام خمینی] واقعاً حكيم بود و مصداق كامل
«صيرورت الانسان عالما عقليّا مضاهيا للعالم العينى»محسوب مىشد. انسان احساس مىكرد كه تمام حقايق عالم در وجود او منعكس بود. او چيزهايى را بوضوح و روشنى و با همان نورانيت نفسانى و نگاه رحمانى و حكمت خودش- نه با استدلال و تمهيد مقدمات معمولى- مىديد و مىفهميد كه ديگران عصازنان خودشان را به آن نقطه مىرساندند. 📚 سخنرانى در مراسم بيعت ائمهى جمعهى سراسر كشور به اتفاق رئيس مجلس خبرگان 12/4/68 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 5️⃣
🌐 بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
📝 سرمایه ایشان در این قوت علمی به لحاظ روشی در پست قبل توضیح داده شد، اینک سرمایه ایشان به لحاظ محتوایی
🔺 اين به لحاظ روش، اما به لحاظ محتوا هم بسياري از اسرار ولايت حل شد. چند نمونه را عرض ميكنم. حضرت امام در همين كتاب تعليقات بر فصوص و مصباح «أَجْسَادُكُمْ فِي اَلْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي اَلْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي اَلنُّفُوسِ»
من لا يحضره الفقيه,جلد۲ ,صفحه۶۰۹را بسيار زيبا معني ميكند. اين هم زير سر اقتداري است كه در انديشۀ عرفاني است كه چگونه ولي خدا به نور حق در دل كرّات سريان پيدا ميكند و همه جسم او هم ميشوند. بسيار عالي آن را حل كرد و بلكه همين بحثهاي امامت كه بسيار هم سخت است، حل برخي از روايات واقعاً سخت است؛ ولي حضرت امام اين را در كتاب مصباح الهدايه حل كرد البته به بركت آنچه از عرفان نظري دوره دوم استفاده كرد. 🔺 از اول كتاب مصباح الهدايه شروع ميكند به بحث از مقام ذات، فيض اقدس، اسماء، اعيان ثابته كه جزو مباحث عرفان نظري در دوره دوم است و از دل اين مباحث به مسائل مطرح شده در روايات ميرسد. خيلي خوب هم آن را حل ميكند خيلي خوب روايات را حل ميكند بدون اينكه روايتي را كنار بزند و از ظهور بيندازد. اين به دليل سه سنتي است كه در او جمع شد؛ عرفان، فلسفه و متن ديني با آن ريشهها در كار حضرت امام حاضر است. 🔺 بنده توصيه ميكنم سروراني كه ميخواهند فقط معقول بخوانند بايد يك دوره فقه و اصول را خوب ببينند كه حداقل، روش ظهورگيري را ياد بگيرند. حضرت امام اين راه را طي كرده بود و خوب هم از پس آن برآمده بود. چرا علامه طباطبايي در الميزان اينقدر ميدرخشد؟ چرا ظهورگيريهاي ايشان عالي است؟ درس خوانده و عالم ديني است، اين را بايد در نظر بگيريم. اين بنيادها است، اين يك بعد از كار حضرت امام بود. حضرت امام تا پايان عمر بر اين انديشه اصرار داشت و بلكه ميگفت كه اگر كسي اينها را كنار بگذارد حوزه را به سمت قرون وسطي ميبرد و بلايي كه بر سر كليساي قرون وسطي آمد بر اين حوزهها ميآيد. 🔺 حضرت امام در نامه اي به طلاب در اسفند 67، به صراحت ميگويد و حتي ناراحت بودند و ميگفتند: «یاد گرفتن فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار می رفت. در مدرسۀ فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه می گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می یافت، وضع روحانیت و حوزه ها، وضع کلیساهای قرون وسطی می شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه ها را حفظ نمود.» صحیفه امام، ج 21، ص 278 🔺 در نامهاي كه به گورباچف نوشته يا در نامهاي كه در 25 دي 67، به خانم طباطبايي در اواخر عمر مينويسد، تأكيد ميكند كه كتابهاي عرفا را بخوانيد تا در فهم آيات قرآن ذوق پيدا كنيد. 🔺ايشان در سر الصلاة بيان كرده است: به جان دوست قسم همۀ بيانات اين آقايان شرح آيات و روايات است، (سر الصلاة ص 37) اين تلقي ايشان است؛ حرف درستي هم هست. اگر كسي كار كند ميفهمد، وقتي با مشكل مواجه شود ميبيند كه اين آيه را بايد با آن آيه جمع كند. بيشتر افراد وقتي به مباحث عميق همچون جبر و تفويض ميرسند يا جبري ميشوند يا قدري. چه كسي ميتواند درست جمع كند؟ كساني كه درس خواندهاند چقدر خوب جمع ميكنند؛ ولي بعضي از عالمان با اين همه درس خواندن در حوزههاي علميه در فضاي فقه و اصولي، اينها را نميتوانند حل كنند. به همين دليل، گاهي تعبيرهايي دارند كه خوب نيست. بايد درس آن را خواند. درس را چگونه بخوانيم؟ حضرت امام نشان داده كه بايد عرفان بخوانيد تا ذوق در فهم آيات و روايات پيدا كنيد. اين را تا آخر حضرت امام داشت و دليل آن چيست؟ نشان ميدهد اين سنت چقدر ايشان را كمك ميكند. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
یادداشت شماره 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1191
یادداشت شماره 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1896
یادداشت شماره 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1933
یادداشت شماره 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2000
یادداشت شماره 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2048
یادداشت شماره 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2100
یادداشت شماره 8️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2151
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 8️⃣1️⃣
⚪️ #مقاله_چهارم
#علم_و_معلوم
#ارزش_ادراکات
☑️ بحث خطای در ادراک
4️⃣ حساسیت بالای انسان روی خطا برای چیست؟
🔺فطرتا انسان نسبت به خطا خیلی حساس است. انگار یک فحش ناموسی داری به او می دهی. می گویی کلا خطا! این دلالتس چیست؟
🔺در اصول فلسفه یک طور دیگری بحث می کنیم این هم یک طور دیگر بحث است. اگر کسی علاقه داشت ادامه بدهد.
🔺فطرت می گوید اینطور خطا را داری فراگیر می کنی من قبول ندارم. یک عده می خواهند همین فطرت را خاموش بکنند یک عده نمی خواهند خاموش بکنند که حرف این چیست. می گوید اینطوری که داری خطا را توسعه می دهی من زیر بارش نمی روم.
خوب که تحلیل می کنی می بینی که فطرت با این کنار نمی آید. نه اینکه اذیت می شود.
شما یک قضاوت فطری داری.
🔺ورود در بحث فطرت مبانی ای دارد. ورود در یک خرقه ی دیگری کردیم. آن بغل یک سری مبانی قبول کردند اینکه ما علم بسیط به کل خلقت داریم، و ... فطرت انسان همه چیز در آن هست لذا قضاوت دارد شما بدون قضاوت نیستید. یک لیوان آب داغ داغ را در حلقومت بریز از دهان تا معده فحشت می دهد چرا؟ چون من ساخت دارم، همانطوری که خار نمی توانم بخورم آب جوش نمی توانم بخورم. هر چیزی را نمی شود این درون ریخت. این ساختی که می بینید اگر من یک دشت فلت بودم آب جوش می ریختید مسئله ای نبود. اینکه من با آب جوش جور در نمی آیم ساخت دارم.
🔺این ساخت فقط در جسم نیست در ذهن و در خیال و عقل هم هست.
شما ساختی دارید که آن ساخت قضاوت می کند. شما می گویید باشد من برای قضاوت های او ارزش قائل نیستم. می گوییم من یک سری مبانی طی کردم که برای قضاوت فطرت ارزش قائل هستم و می خواهم جهان را بر اساس احکام فطرت تفسیر بکنم.
با گرایش فطری درگیر نمی شویم با آن همراه می شویم.
🔺بعد شما می گویی من طرفدار احکام فطرت شدم. می گویی اگر اینطوری است فطرت صبح ها 5 دقیقه بعد از نماز صبح حرف می زند، آن 5 دقیقه خیلی مهم می شود. یک داستانی شروع می شود آن هم به نطق در آوردن فطرت است. یک علم دیگر یک بساط دیگری راه می افتد.
🔺اگر می خواهیم تمدن نوین را راه بیندازیم باید این برخورد های تقلیدی را بگذاریم کنار. شاید بساط یک علم جدید راه بیفتد آن هم ندای فطرت. به عنوان شعر که چیز خوبی است! می گوید صدای آب باید اینجا باشد وگرنه حرف نمی زنم. طرف می گویند طوطی ات در این حالت حرف می زند، همه چیز را بر این اساس ویرایش می زند یک طوطی هم درون تو هست، شرایط را به هم بریزی این فطرت می میرد.
🔺این بحث فطرت را خیلی با عجله گفتم. فطرت خودش یک کتاب بحث دارد تازه می رسیم به این نقطه ای که الان رسیدیم که فطرت می تواند حرف بزند علامه و آیت الله العظمی فطرت است؛ بعد هم همینطوری حرف نمی زند، شرایطی باید فراهم بشود تا حرف بزند. داستان این هایی که خط های میخی را کشف کردند را شنیدید، طرف 20 سال پای یک کتیبه ایستاده هر روز خوانده و خوانده یک دفعه قفل کتیبه را باز کرده. روش های تحقیق شان چقدر جالب است. رفته خانه کنار میدان را گرفته مسافر خانه را برای چندین سال گرفته 20 سال خود کتیبه را نگاه می کرده تا آخر سر کشف می کند که چه دارد می گوید. قفل باز بشود دیگر شواهد می ریزد. اگر به ما بگویند یک اسراری از هستی را با یک زبانی دارد مخابره می شود که خود زبان کشف نشده، می گوییم صوتش را بده بعد از 200 سال کشفش می کنیم. فطرت یک زبانی دارد و زبانش یک طور خاصی است. خاک بر سر ما که واقعا داریم اینطوری فکری می کنیم که چون غربی ها نگفتند اینطوری نیست.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 5️⃣
🌐 سه تحلیل برای تثبیت بداهت واقعیت بیرون از خود (4)
3️⃣ حضوري بودن علم به واقعيت
❇️ تحلیل عمیقتر حضوری بودن علم به واقعیت با استفاده از #شهود_عقلي
(در پست قبل توضیحاتی در مورد مبنای شهود عقلی داده شد، اینک توضیحات تکمیلی تر)
🔘 تبدیل این شهود به گزارههای حصولی توسط عقل
🔺عقل تحليلي مفاهيمي را از شهود انتزاع ميكند و عقل توصيفي بر پاية آنچه شهود شده است، اين مفاهيم را به هم ميپيوندد و گزارة حصولي ميسازد. براي نمونه، عقل تحليلي مفاهيم «من» و «هستي من» را از شهود انتزاع ميكند و عقل توصيفي، گزارة
«من هستم»را ميسازد. اما مبرر همة اين فعاليتهاي عقلاني، شهود است. هم عقل تحليلي از شهود ميگيرد و هم عقل توصيفي بر مبناي شهود، گزاره ميسازد. مبرر و مستند اين گزاره، شهود است و ديگر نيازي به استدلال ندارد؛ و ازهمينرو، بديهي است. 🔘 تأمین کننده مطابقت با واقع گزارههای حصولی 🔺 حال اگر فرایندی تصویر کردید که از این علم حضوری، گزارههای حصولی برداشت شد، مطابقت با واقع بودن این گزارههای حصولی به چه نحو تأمین میشود؟ 🔺به اين نكته هم بايد توجه كرد كه نفس در ساحتهاي متعدد خود حاضر است، يعني هم در مرحلة شهود (شهود عقلي و شهود حسي) و هم در ساحت حصول. بنابراين هم در ساحت عقل شهودي حاضر است و هم در ساحت عقل تحليلي و عقل توصيفي. بنابراين همان نفس، كه در ساحت شهود، با عقل شهودي حقيقتي را مييابد، در ساحت فعاليت عقل تحليلي و عقل توصيفي هم حاضر است و مييابد اينهماني محصولات اين ساحتها را. بنابراين مطابق با واقع بودن گزارة حصولي فراهم آمده را هم خود مييابد. 🔘 بحثی معرفت شناسی یا هستی شناسی 🔺
علامه در پي هستيشناسي است و اصلا معرفتشناسي مورد بحث ايشان نيست.نبايد گمان كرد كه اين بحثها از سنخ معرفتشناسي است و بنابراين معرفتشناسي مقدم بر هستيشناسي است. بايد توجه داشت كه بديهيات شهودي و بديهيات عقلي، چارچوبهاي اولية عقل را ميسازند و در تمام حيطهها حاضرند. عقل اولي ميگويد اصل اينهماني و اصل امتناع تناقض پابرجاست و براي تصديق آنها، تنها تصور طرفين لازم است و نيازي به استدلال ندارد. اينها اصول اولي عقل هستند.
ما معتقديم اصول اوليه، فقط عقلي نيستند و اصول اولية شهودي هم داريم. اين اصول قبل از شكلگيري معرفتشناسي هم حاضرند و معرفتشناسي هم با همينها كار خود را آغاز ميكند.اساسا وقتي در تعريف معرفت ميگويند «باور صادق موجه»، و منظور از صادق، مطابق با واقع است، بايد قبل از تعريف معرفت و آغاز معرفتشناسي، «واقع» پذيرفته و تثبيت شده باشد. 🔺اين نكته در مورد منطق هم مطرح است. برخي اصول اولية عقل، پاية آغاز منطق است. براي نمونه، تمام اشكال استنتاج به شكل اول باز ميگردد و شكل اول بديهي دانسته ميشود. ميتوان شكل اول را تحليل فلسفي كرد:
«شاملُ الشاملِ شاملٌ»يا
«المندرجُ في المندرجِ مندرجٌ»؛ اما اينها استدلال بر شكل اول نيست، و بايد گفت شكل اول، بديهيالانتاج است. 🔺 اينها چارچوبهاي اولية عقل است و عقل از آنها گريز و گزيري ندارد. پايههاي عقل، دانش همگاني ضروري را شكل ميدهند، 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
🔹 بخش 1️⃣ #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
🔹 بخش 3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
🔹 بخش 4️⃣ ظرفیتهای #حیات_طلبگی / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه #رشد و تعالی شخصی و اجتماعی خودش
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
🔹 بخش 5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
🔹 بخش 6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔹 بخش 0️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
🔹 بخش 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
🔹 بخش 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
🔹 بخش 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
🔹 بخش 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2349
🔹 بخش 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
🔹 بخش 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinc
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 1️⃣1️⃣
🔴روند تعریف #مأموریت: راهیابی
4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راهیابیهای انقلابی نیاز داریم
⚠️مجموعهی اینها باید سطحش در محیط برود بالا، سطحش برود بالا و از رهگذر این تعالی تصمیماتی که بدنه میگیرد، تصمیماتی که جامعهی انقلابی میگیرد، خیلی سطحش بالا می رود.
❇️ الف) #فاکتورهای_بینشی
◀️همان #دیدگاههای_اسلامی_انقلابی است. این فاکتورها در سه محور عرض خواهد شد:
✅ محور اول #مبانی_فکری_اسلامی. همان دانشهای حوزوی
⚠️حرفهایی که حضرت امام میزد، فرمانهایی که میگرفت به خاطر دورخیزهای علمی خیلی غنای بالایی دارد. اگر ما میخواهیم انقلابی عمل بکنیم به این دورخیزها احتیاج داریم. طبیعتاً اینجا کامل با ادبیات علمی سخن گفته میشوم و ما باید به ادبیات علمی تن بدهیم تا بتوانیم حرفها را بفهمیم، باید کار علمی کنیم، ارتزاق علمی بکنیم؛ که اینجا میشود گفت یک نوع احراز #تراث_علمی باید اتفاق بیفتد. در باب مبانی فکری اسلامی نباید کوتاهی کرد؛ یعنی برای اینکه در انقلابیگری خوب و قوی عمل بکنیم، تحصیلات درست حوزوی واقعاً مؤثر است.
✅محور دوم: #نظام_اندیشه اسلامی (#کلام_انقلابی به معنای عام)
⚠️ تفاوت نظام اندیشه با مبانی فکری؟
💭در مبانی فکری اندیشههای تخصصی شاخهشاخه میشود و یک عده می روند صاحب آن تخصص میشوند و معمولاً افراد توزیع میشوند و یک نفر نمیتوانند در همه رشتهها متخصص بشود؛ و حوزه هم تا حدی در یک یا چند دانش این تخصص را به ما میدهد. اما نظام اندیشه اسلامی آن چیزی است که همه ما باید بر آن مسلط باشیم. این اتّفاق به نظر من در حوزه نمیافتد. نظام اندیشه اسلامی یعنی اولاً همه دین را یکجا ببینیم و ثانیاً به صورتی منسجم ببینیم. مثلاً متوجه بشویم فلان قسمت فقه با فلان عقاید و به فلان اخلاق چه ارتباطی دارد؛
🗯 #نظام_اندیشه اسلامی از منظر ح. فلاح
◀️به نظر رسیده میشود نظام اندیشه را ذیل سه سرفصل کلی جمع کرد. توحید، موحد، تربیت توحیدی. در سرفصل توحید، مباحث توحید، تفسیر جهان هستی و ... و در سرفصل موحد، مباحث ارزشی، تصویر انسان کامل، کمالات انسان و جامعه کامل، کمالات جامعه. در سرفصل تربیت توحیدی، کل نظام توصیههای اسلامی با هویت تربیتی قرائت شده است.
✅ محور سوم: #باورداشتهای_اسلامی_انقلابی (بستههای نظری راهبردی)
⚠️در این لایهی باید بیاییم بر اساس موضوعات مهم و کاربردی دستهبندی داشته باشیم. یک تمرکز کنیم روی این موضوع یک جمله اساسی از داخل تعلیمات اسلامی انقلابی دربیاوریم؛ اینیک جمله را بهعنوان پیشانی در این چیزی که عنوان بسته نظری مطرح میشود ثبت بکنیم. مثلاً زن در اسلام، جهاد، ولایتفقیه و ... مثلاً همین بحث ولایتفقیه را یک جمله بگذاریم بعد این را در بسته نظری تفصیلش بدهیم؛ یککم دورخیز کنیم برویم قبل این جمله مبانی را بگوییم، بعد خود این جمله را در یک بسته نظری تشریحش کنیم. بعد استلزامات راهبردیاش را بگوییم.
⚠️ این بسته تئوریک که اسمش را گذاشتهایم باورداشتهای انقلابی قصدش این است که بیاید آن موضوعات کلیدی که الآن موردنیاز ما است یک تودهی معرفتی آنجا ارائه کند؛ با یک صفت چالاکی نه اینکه یکمشت گزاره لگامگسیخته؛ بلکه گزارهها به هم چفت هستند، خیلی حسابشده؛ قشنگ معلوم است که کل سخن در همین برچسب جمع میشود و در این محتوا هم خطوط راهبردی معلوم است.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1828
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1862
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1893
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1947
💢بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2013
💢بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2070
💢بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2118
💢بخش 8️⃣ (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2162
✅ پایان ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 8️⃣ (بخش پایانی)
📝 سوال: در پایان نکتهای مد نظر دارید بفرمایید.
✅ پاسخ: من فقط یک مسئلهای را باید دربارهی اصل فلسفه عرض کنم؛ اگر کسی فایدهی فلسفه را بداند، خیلی او را ترغیب میکند. یکی از فایدههای فلسفه، یافتن معنی است؛ یعنی عالم را به شکل کلان، معنی دار میکند. لذا دانستن این مسئله او را به یک وادی خاصی از تعامل با جهان میکشاند. وقتی کسی فلسفه میخواند این احساس را دارد که انگار در مسائل کلان هستی سیر میکند. مسائل کلان هستی با انسان چه میکند؟ به انسان معنا میبخشد؛ از کجا آمده ام؟ به کجا میروم؟ من چه کسی هستم؟ چه نسبتی با مبدأ عالم دارم؟ این طور سوال ها، مهمترین سوالات انسان به عنوان انسان هستند و زندگی را معنی دار میکنند؛ فلسفه از این چیزها است. من نمیگویم که فقط فلسفه اینطور است بلکه این کار را عرفان هم میکند، دین هم میکند ولی اگر شما فلسفه بخوانید، آن دو ساحت دیگر هم همین معنا را میدهند. پس من تأکید میکنم اگر انسان بخواهد بسیاری از مسائل خودش را حل کند، باید به فلسفه و امثال فلسفه تکیه کند. از طرفی تلاش کند از رشته معقول، از اساتید قدر بهره بگیرد که اگر اساتیدش قدر باشند، خیلی از مشکلات برطرف میشود.
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_ملاصدرا
🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد.
❇️ #ملاصدرا در کلام امام خمینی (ره)
💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الكاملين قدس سره،
شرح دعاء السحر / 57
💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء السالكين، رضي اللَّه تعالى عنه،
شرح دعاء السحر/ 84
💠هذا حقيقة الامر بين الامرين الذي حققه السلف الصالح من اولياء الحكمة و منابع التحقيق كمولانا الفيلسوف صدر الحكماء و المتألهين، رضوان اللَّه عليه،
شرح دعاء السحر/ 95
💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الشامخين، رضوان اللَّه عليه،
شرح دعاء السحر/ 119
💠جناب محقق فلاسفه، صدر الحكماء و المتألهين، قدّس اللّه سرّه و أجزل أجره،
شرح چهل حديث / 395
💠و جناب محقق فلاسفه و فخر طايفه حقه، صدر المتألهين، رضوان اللّه عليه،
شرح چهل حديث / 413
💠اعظم الفلاسفة على الاطلاق، حضرت صدر المتألهين، است.
شرح چهل حديث/ 528
💠از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدر المتألّهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند.
صحيفه امام، ج21 / 224 پيام به آقاى ميخائيل گورباچف(دعوت به اسلام و پيشبينى شكست كمونيسم)
💠«قد أقام شيخ العرفاء الكاملين و أعظم الفلاسفة المعظّمين، صدر الحكماء و المتألّهين، قدّس اللّه نفسه الشريفة.»
مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية/ 60
💠 جناب صدرالمتألهین را، که #سرآمد_اهل_توحید است، زندیق می خوانیم و از هیچ گونه توهینی درباره او دریغ نمی کنیم.
شرح چهل حدیث، ص 456
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_ملاصدرا
🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد.
❇️ #ملاصدرا در کلام امام خامنه ای (مدظله)
1️⃣ در فلسفه، ملّا صدرا، #بزرگترين_فيلسوف_همه_ی_تاريخ فلسفه ى اسلامى، متعلّق به زمان صفويه است.
🔘 (22/ 02/ 1377) دیدار دانشجويان دانشگاه تهران
2️⃣ امام (رضوان اللَّه عليه) چكيده و زبده ى مكتب ملّا صدراست
🔘 (08/ 09/ 1386) ديدار جمعى از اساتيد، فضلا، مبلغان و پژوهشگران حوزه هاى علميه
3️⃣ از مبانى ملّا صدرا،- اگر نگوييم از همه ى اينها، از بسيارى از اينها- مى شود يك دستگاه فلسفىِ اجتماعى، سياسى و اقتصادى درست كرد.
🔘 (29/ 10/ 1382) ديدار گروهى از فضلاى حوزه ى علميه ى قم
4️⃣ مكتب فلسفي صدرالمتألّهين همچون شخصيت و زندگي خود او، مجموعه ي در هم تنيده و به وحدت رسيده ي چند عنصر گرانبها است.
در فلسفه ي او از فاخرترين عناصر معرفت يعني عقل منطقي، و شهود عرفاني، و وحي قرآني، در كنار هم بهره گرفته شده،و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهاني، و ذوق و مكاشفه ي عرفاني، و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه با هم دخيل گشته [است] 5️⃣ همان گونه كه فلسفه ي صدرايي - كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده - در هنگام پيدايش خود، نقطه ي اوج فلسفه ي اسلامي تا زمان او و ضربه يي قاطع بر حملات تخريبي مشكّكان و فلسفه ستيزان دورانهاي ميانه ي اسلامي بوده است، امروزه پس از بهره گيري چهار صد ساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلي، و نقد و تبيين و تكميل در حوزههاي فلسفه، و ورز يافتن با دست تواناي فلاسفه ي نامدار حوزههاي علمي بويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابي و سرزندگي مضاعفي گرفته و
ميتواند در جايگاه شايسته ي خود در #بناي_فرهنگ_و_تمدن، بايستد و چون خورشيدي در ذهن انسانها بدرخشد و فضاي ذهني راتابناك سازد.6️⃣ مكتب فلسفي صدرالمتألّهين همچون همه ي فلسفهها در محدوده ي مليت و جغرافيا نمي گنجد و متعلق به همه ي انسانها و جامعهها است. همواره همه ي بشريت به يك چهارچوب و استخوان بندي متقن عقلاني براي فهم و تفسير هستي نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدني بدون چنين پايه ي مستحكم و قابل قبولي نميتواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه ي روحي برساند و زندگي او را از هدفي متعالي برخوردار سازد. و چنين است كه
بگمان ما فلسفه ي اسلامي بويژه در اسلوب و محتواي حكمت صدرايي، جاي خالي خويش را در انديشه ي انسان اين روزگار ميجويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت.7️⃣ ما ايرانيان بيش از همه به اين فلسفه الهي وامدار و بيش از همه در برابر آن مكلّفيم. دوران ما با دميدن خورشيدي چون امام خميني كه يگانه ي دين و فلسفه و سياست و خود يكي از صاحبنظران برجسته در حكمت متعاليه بود، و نيز با حوزه ي درسي و تحقيقي پربركت حكيم علامه ي طباطبايي كه استاد يگانه ي مباني ملاصدرا در طول سي سال در حوزه ي قم به شمار ميرفت، و تلاش تلامذه و همدوره هاي آنان، بيشك دوره ي با بركتي براي فلسفه الهي است. و اكنون بر پايي اين گردهمايي بزرگ از فرزانگان ايراني و غير ايراني مژده ي آگاهيهاي ژرفتر و گسترده تري در باب فلسفه ملاصدرا ميرساند. 🔘 (01/ 03/ 1378) پيام به كنگره ى بزرگداشت صدر المتألهين(ملا صدرا) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac