.
🔥دردِ بدون تیتر!
«این طلبههای دستبهقلم جوان، خیلی قیمت دارند.» این را رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان مجلهی حوزه فرمودند.
از آن دیدار بیش از 30 سال میگذرد؛ در تاریخ "۱۳۷۰/۱۱/۲۸"
آیا در این سی سال طلبههای جوان در نگاه مدیران و سیاستگذاران قیمت پیدا کردهاند؟ در شورای عالی حوزه، در مرکز مدیریت، در دفتر تبلیغات؟!
طلاب جوان دهه هفتاد امروز کجا هستند؛ پیر شدند. خیلیها آمدند و پیر شدند، دست به قلم شدند و در برنامههای حوزههای علمیه و مدارس و توابع عریض و طویلاش، ارج و قیمت پیدا نکردند.
#نویسندگی
#طلاب_جوان
#تبلیغ_مکتوب
@howzavian | نویسندگان حوزوی
Ali-Fani-Ziyarat-Ashoura.mp3
11.65M
#صلـی_الله_علیـک
#یا_ابـاعــبـدالله_الحسین_علیه_السلام
#شب_جمعه
دست بر سینه گذارید سلامی بدهیم
تا شب جمعه همه زائر ارباب شویم
تمام دلخوشیم به مستحبی است که جوابش واجب است.
((صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام ))
@howzavian | نویسندگان حوزوی
ای التیام زخم ها، ای حسرت دیرینه برگرد
یلدا سحر شو! صبح زیبا! ای بهار سینه بر گرد!
سرد است و مه آلود و پرآشوب دنیای نفس گیر
ای روشنای چشم ها! ای یار! این آدینه برگرد
#تقوی_لمراسکی
@shaeranehowzavi
32.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سکولاریسم حوزوی در حال رشد است!
🎙حجت الاسلام اسکندری
⁉️حوزه علمیه اگر بتواند طی 50 سال آینده، رسوبات تفکر مرحوم فیرحی را پاک کند کار بزرگی کرده است؛ فیرحی با پنبه سر می برید!
⁉️مرحوم فیرحی در اردیبهشت 99 صراحتا گفت در زمان غیبت نه تنها حکومت نباید تشکیل داد حتی تبلیغ دین هم ممنوع است؛ مهدی نصیری تفکر سنتی و فیرحی تفکر مدرن داشت و جالب اینکه هر دو به همین نتیجه رسیدند!!
⁉️فیرحی صراحتا گفته بود دنبال دموکراتیزه کردن فقه است.
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
🇵🇸 پرونده «زن در جامعه فلسطین»/۱؛
▫️چرا زن فلسطینی در کانون توجهات قرار دارد؟/ انتقامجویی کینهتوزانه از مادران غزه
✍🏻 الناز رحمت نژاد
🔺امنیت و آزادی تردد، مراقبتهای بهداشتی، آموزش، خوراک، پوشاک، مسکن، اشتغال، بازنشستگی و خدمات ضروری اجتماعی حقوق ساده یک زن است. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ با اشغال هفتاد و شش ساله سرزمین فلسطین زنان فلسطینی را از این حقوق ساده محروم کرده است.
🔺فرقی نمیکند زن فلسطینی ساکن سرزمین فلسطین باشد یا خارج از آن و در کشورهای دیگر. تأثیرات منفی اشغال همه ابعاد زندگی زنان فلسطینی را اعم از فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در برگرفته و به نمونهای رنج آور، سخت و متفاوت از دیگر زنان جهان تبدیل کرده است.
🔺زن فلسطینی به دلیل جایگاه اجتماعی بنیادینش در جامعه فلسطین و نقشی که در مقاومت و بالا بردن روحیه خانواده ایفا می کند، همواره در دهه های اخیر در کانون توجه اشغالگران صهیونیست قرار داشته است.
🔺رژیم صهیونیستی با ارتکاب نسل کشی شدید در نوار غزه که به طور ویژه کودکان و زنان فلسطینی را مورد هدف قرار داده، در حال انتقام گرفتن از مادران فلسطینی باست.
🔗 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید
#فلسطین #زن
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮شیوهٔ بازنمایی شخصیت اهل بیت علیهمالسلام در رسانههای بینالمللی
✍ میلاد حسن زاده
▫️تصور کنید در موقعیتی فرضی روبهروی یک فرد اروپاییِ مسیحی یا بیاعتقاد به خدا ایستادهاید. قرار است اسلام و تشیع را برای او توضیح دهید. از کجا شروع میکنید؟ کدام باور را برجسته میکنید؟ آیا باید به کشکولی از اعتقادات بپردازید؟ از توحید آغاز کنید؟ نبوت را شرح دهید یا اصل امامت را؟ شاید هم از موضوعی فرعی و غیرمستقیم؟
▪️این چالش زمانی پیچیدهتر میشود که تخاطب مستقیم وجود نداشته باشد و روایت از قاب رسانههای جمعی، بهویژه شبکههای اجتماعی، منتقل شود. در این حالت، انتخاب موضوع و شیوه بیان اهمیت مضاعفی پیدا میکند.
🌱 در یکی از جلسات دوره ژورنالیسم بینالملل خبرگزاری «ابناء»، دکتر سهیل اسعد این موضوع را با پرسشی اساسی آغاز کرد: چگونه میتوان جایگاه اهلبیت علیهمالسلام را در فضای بینالمللی تقویت و تثبیت کرد؟
🔻دکتر اسعد معتقد است برای موفقیت در این مسیر، نخست باید آسیبشناسی دقیقی از رویکردهای گذشته انجام دهیم. یکی از ایرادات اساسی ما، جدا کردن جایگاه اهلبیت علیهمالسلام از منظومه کامل اسلام است. گاهی بهقدری بر یکی از اجزای این منظومه تأکید میکنیم که خود منظومه از نظر پنهان میماند. اهلبیت علیهمالسلام را نباید بهعنوان عناصر مستقل معرفی کنیم، بلکه باید جایگاه ایشان را در منظومه کامل اسلامی نشان دهیم.
▪️همچنین یکی از چالشهای بزرگ، انتخاب رویکرد مناسب برای معرفی اهلبیت است. سهیل اسعد معتقد است که بهترین رویکرد در فعالیت رسانهای بینالمللی، رویکرد انسانی است؛ چراکه انسانیت، مفهومی فراتر از زمان، مکان، فرهنگ یا تاریخ است. نمونهای موفق در این زمینه، کتاب «امام علی، صدای عدالت انسانی» اثر «جرج جرداق» است که امام علی علیهالسلام را بهعنوان یک الگوی انسانی معرفی کرده است.
🔻دکتر اسعد به نکتهای کلیدی اشاره کرد: "برای معرفی اهلبیت علیهمالسلام در عرصه بینالمللی، باید هنر شخصیت آنها را برجسته کنیم، نه صرفاً خود شخصیت را." به بیان دیگر، باید نشان دهیم که این شخصیتها چه ارزشهایی خلق کردهاند؛ ارزشهایی که فطرت بشری همواره به آنها عشق ورزیده است. برای مثال، وقتی میگوییم علی علیهالسلام عادل است، این عدالت است که مخاطب را جذب میکند و از طریق آن، به شخصیت علی علیهالسلام علاقهمند میشود.
▫️معرفی شخصیتهای اهلبیت علیهمالسلام بدون تبیین مکتب و اندیشههای آنان ناقص است. دکتر اسعد گفت: "بسیاری از مخاطبان غیرایرانی بارها از امام حسین علیهالسلام شنیدهاند، اما هیچگاه مکتب او را بهدرستی درک نکردهاند."
در فضای بینالملل غیر از شخصیتهای هنری و ورزشی باقی شخصیتها در قالب یک مکتب معرفی میشوند. متفکر را باید در قالب مکتب فکری معرفی کنید.
🔻او همچنین بر اهمیت تدوین یک مانیفست جامع از تشیع تأکید کرد؛ کتابی که در چند صفحه، اصول مکتب شیعه را بهصورت شفاف و موجز بیان کند که به عقیده اسعد کتاب انسان ۲۵۰ ساله متن مناسبی برای تهیه این مانیفست است. بد نیست با ذکر یک خاطره کوتاه تاکیدی بر این نظر دکتر اسعد داشته باشم:
"خاطرم هست حدود ۸ سال پیش درجلسهای که «حسن علی یحیی العماد» که او را خمینی یمن نیز توصیف میکنند گفت زمانی که اهل سنت یمن یا مردم دیگر کشورهای منطقه درخواست آشنایی با اهلبیت علیهمالسلام را داشتند، چالشهای بسیاری را در شروع و نحوه بیان متحمل میشدیم تا اینکه کتاب انسان ۲۵۰ ساله منتشر و پایه کنشهای ما در معرفی اهلبیت شد."
یک نمونه موفق رسانهای
🌱دکتر اسعد به نمونهای موفق از فعالیت رسانهای اشاره کرد: حزبالله لبنان و فرهنگ مقاومت که بهعنوان محصول مکتب حسینی معرفی شدهاند. این روایتگری نشان داده است که فرهنگ مقاومت، ریشهای عمیق در اندیشههای امام حسین علیهالسلام دارد و این پیوند، توانسته است در عرصه بینالمللی جایگاه ویژهای بیابد.
✔️ معرفی اسلام و تشیع، بهویژه در قاب رسانههای بینالمللی، کاری ظریف و پیچیده است. این معرفی زمانی موفق خواهد بود که:
• اهلبیت علیهمالسلام بهعنوان بخشی از منظومه کامل اسلام معرفی شوند.
• رویکرد انسانی در معرفی ارزشهای آنان برجسته شود.
• هنر و ارزشهای شخصیتها بر خود شخصیت غلبه کند.
• مکتب اهلبیت بهصورت جامع و مانا تبیین شود.
▫️جهان امروز تشنه عدالت، انسانیت و حقیقت است. اهلبیت علیهمالسلام، تجسم این ارزشها هستند و معرفی صحیح آنان، گامی بزرگ در جهت هدایت دلهای تشنه به سوی نور است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پ.ن: شاید باور به آنچه گفته شد قدری برایتان دشوار باشد اما پیشنهاد میکنم از فضای فکری مسلط خودتان لحظهای بیرون آمده و مجدداً متن را با توجه به پارادایم مسلط در فضای بینالملل بخوانید.
#رسانه
#بین_الملل
#شبکههای_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
یابصیر
✍️طاهره قادری
بصیرت، آن قوّه نفسانی که به لطف پرودگار عالمیان عنایت می شود و موجب می شود تا صاحب آن قوّه، حقیقت و باطن امور را دریابد. انسان با بصیرت می تواند حق و حقیقت را از باطل به درستی تشخیص دهد، صحیح بشنود صحیح اندیشه کند و صحیح انتخاب کند. و خدا بصیرت را فقط از طریق واسطه ی حق و خلق به انسان و یا جامعه عطا میکند. و این بخشش در حالی است که خود فرد نیز قابلیت دریافت آن را داشته باشد و آن جز با توجه به ولیّ خدا ممکن نیست. و اطاعت از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام اولین و آخرین راه برای دریافت بصیرت است.
#بصیرت
#نهم_دی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
♦️علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله حائری شیرازی
✍️محمد حائری شیرازی
آیت الله حائری شیرازی از عالمان متفکری بود که تلاش کرد میان معرفت دینی و حرکت اجتماعی پیوندی مستحکم ایجاد کند. او با تأکید بر تفاوت میان «ایمان اسمی» و «ایمان رسمی»، به نقش ولایت در تحقق ایمان رسمی و گذار از ظلمت به نور اشاره داشت و معتقد بود که این ولایت در سایه علوم انسانی اسلامی به کمال میرسد.
از دیدگاه آیتالله حائریشیرازی، علوم انسانی_اسلامی یک پروژه آرمانی نیست، بلکه ضرورتی است که جامعه اسلامی بدون آن نمیتواند مسیر تعالی را طی کند. او تأکید داشت که این علوم باید بهعنوان مبنای قوانین و سیاستهای اجرایی قرارگیرند و تحقق آنها نیازمند یک فرآیند طولانی و عزم جدی است. ایشان میفرمود: «البته وقتی علوم انسانی_ اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوهمجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.» این دیدگاه، واقعگرایی و آگاهی او از پیچیدگیهای این مسیر را بهخوبی نشانمیدهد.
ادامه در 👇👇
https://rahamedia.net/?p=7723
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian_tehran
🔻 تکیهگاهی بزرگی در مواجهه با اندیشههای وارداتی و غیر اسلامی
▫️علامه مصباح به جاودانگی، جامعیت، جهانی بودن و عمق افکار و آموزههای اسلامی، اعتقاد راستین داشت و بهخاطر تسلطش بر علوم مختلف اسلامی و روحیه نقادی و ذهن تحلیلگر، مرعوب اندیشهها و افکار جدید و غیر اسلامی نمیشد.
▫️یکی از نعمات حضور علامه مصباح، دلگرمی ما در زمینه ارائه رویکردهای اسلامی در حوزههای جدید و مسائل روز جهانی بود؛ یعنی دلمان گرم بود که حداقل یک شخصیت اسلامی برجسته داریم که میتواند از منظر اسلامی، آن موضوع را تحلیل و بررسی کند یا در دیدار با شخصیتها و استادان خارجی و غیرمسلمانان میتوانند پاسخهای اسلامی شایستهای را به آنها ارائه بدهد.
▫️پاسخ هایی که باعث تأمل آنها باشد، نه اینکه فقط حرف خودش را بزنند، بدون اینکه فرد مقابل حرفهایش را بفهمد یا منطق اسلامی یا مبانی یا نظریه پشتیبان آن را دریابد.
▫️متأسفانه الان در حوزههای علمیه شخصیت جامعی مثل ایشان نداریم، لذا از این منظر، پیام تسلیت «دکتر محمد لگنهاوزن» آمریکایی خیلی مهم است؛ آنجایی که میگوید: «باید تسلیت عرض کنم به غیرمسلمانانی که دعوتهای ایشان را به گفتگوها از دست خواهند داد و به همه دوستداران فلسفه که جای خالیشان را در بین خود خواهند داشت.»
#علامه_مصباح
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
چرخ خیاطی تحولساز
✍️نجمه صالحی
خیاط حرفهای شهر قم بود. اخلاق خوب و کار تمیزش، موجب شد شهرتی در میان بانوان به ویژه همسران علما پیدا کند. با رفتوآمد این بانوان، روز به روز سوالی در ذهنش پررنگتر میشد: "چرا بانوان قمی نباید مرکزی برای تعلیم علوم دینی داشته باشند؟" البته پیشتر از تأسیس حوزه خواهران در اصفهان توسط مجتهده بانو امین (ره) تشکیل شده بود، اما او اطلاعی نداشت و بعد ها متوجه شد. خلاصه که تصمیم گرفت تا این نیاز را در شهر قم برآورده کند اما تنهایی عملی نمیشد.
او با دوستش خانم کریمی مشورت کرد و تصمیم بر آن شد با کمک برخی از دوستانش، تعلیمات دینی را در قالب حرکتهای منضبط آموزشی شروع کنند. سپس با همکاری شهید آیتالله قدوسی (ره) مکتب حوزوی بانوان به نام مکتب توحید راهاندازی شد. در ادامهی اقدام بانو امینی، سال ۱۳۶۳ تأسیس جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در قم رقم خورد.
اقدام بهجای این بانو، نه تنها به بانوان قمی امکان تحصیل علوم دینی را داد، بلکه الگویی برای زنان دیگر شد تا در مسیر علم و دین بدرخشند و تصویری از ایمان، اراده و تلاش زنان در راه تعالی و پیشرفت جامعه اسلامی ارائه دهند.
بانو امینی، به عنوان بانوی پیشران حرکتهای علمی زنان و پیشکسوت جامعه الزهرا سلاماللهعلیها میگوید: "زمانی که طلبهها را به مسجد مقدس جمکران میبردیم، از امام زمان عجّلاللهتعالیفرجهالشریف خواستم که طلبههای ما در همه کشورها مثل خورشید بدرخشند."
اکنون بانوانی در کسوت استاد، مبلغ و پژوهشگر در سراسر ایران و مناطق اسلامی میدرخشند و نمونهای از بانوان موفق را در راستای تحقق الگوی سوم زن مسلمان به جهان معرفی میکنند.
ماجرای تأسیس اولین گروه آموزش دینی خواهران، این تصور غلط برخی از افراد را که یک خیاط، آشپز، راننده و... نمیتواند در افزودن دانش و حرکت در مسیر ظهور گامی بردارد، بر هم میریزد. هر فردی، با هر شغلی، میتواند نقش مهمی در مسیر ظهور و پیشبرد دانش، فرهنگ و آموزههای دینی ایفا کند.
◇"ای برادر تو همان اندیشهای
ما بقی خود استخوان و ریشهای
گر گل است اندیشهٔ تو گلشنی
ور بود خاری، تو هیمهٔ گلخنی"◇
#چهل_سالگی_جامعه_الزهرا
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💠رساله عملیه زنان مجتهد برای بانوان
✍️ مهدی عامری
🔸یکی از پدیدههای پربرکت انقلاب اسلامی ایران، تأسیس حوزههای علمیه خواهران است. این اقدام در تاریخ تشیع بینظیر و قابل توجه بوده و تأثیرات عمیقی بر زندگی زنان و دختران جوان مؤمن گذاشته است. با ورود به این حوزهها، هزاران زن و دختر جوان تبدیل به فقیهانی میشوند که از علوم دینی آگاهی دارند و برخی از آنها به درجه اجتهاد نیز میرسند. این حجم و کیفیت از آموزش دینی برای زنان به صورت ساختاری و نظاممند، در تاریخ تشیع کمسابقه است.
🔹در گذشته، زنان برای دستیابی به علوم دینی به مردان وابسته بودند، اما امروز شاهد تغییرات اساسی در این زمینه هستیم. اکنون اساتید حوزههای علمیه خواهران و اداره این حوزهها به دست خود زنان انجام میشود. این تغییر نه تنها یک الگوی کامل و موفق زنانه را به نمایش میگذارد بلکه نشان میدهد میتوان با رعایت چارچوبهای شرعی و عقلانی آموزش موثر و فعال و مفید برای جامعه داشت. خروجیهای این حوزهها بانوان فرهیخته و فاضلی است که به حل مسائل متعدد اجتماعی و فردی زنان کمک میکند.
🔸در دیدار اخیر رهبری با زنان، آیتالله خامنهای به مسئلهای مهم اشاره کردند که وظیفه جدیدی بر دوش حوزههای علمیه خواهران میگذارد. ایشان فرمودند که در مسائل خاصی که مردان نمیتوانند به خوبی موضوع را تشخیص دهند، زنان باید از زنان تقلید کنند. این بیان به معنای آن است که زن مجتهد میتواند مرجع تقلید برای زنان باشد. این نکته به وضوح نشان میدهد که حوزههای علمیه خواهران باید از این پس مجتهدان زن خود را به جامعه معرفی کنند.
🔹مجتهدان زن باید فتوا دهند و رساله عملیه بنویسند و این امر میتواند تحولی بزرگ در مسائل زنان، چه در حوزه فردی و چه در مسائل اجتماعی، ایجاد کند. هرچند در فقه ما تا حدی به این موضوع پرداخته شده که در برخی از مسائل و موضوعات زنان باید به خود زنان رجوع کنند، اما مسئله تقلید از زنان، فراتر از مسائل فردی و شخصی است.
🔸این موضوع نیازمند تأمل و بررسی بیشتر است و باید برای تدوین رسالههای مخصوص زنان که توسط زنان مجتهد نوشته میشود، برنامهریزی دقیقی صورت گیرد. در این حالت، یک عرصه جدید برای زنان باز میشود که میتواند برکات زیادی به همراه داشته باشد. چه بسا نیاز باشد در ساختار و نظام حوزه علمیه خواهران تحولات و تغییراتی صورت پذیرد.
🔹تأسیس حوزههای علمیه خواهران نه تنها به ارتقاء سطح علمی و دینی زنان کمک کرده است، بلکه با ایجاد فرصتهای جدید، به آنها این امکان را میدهد که در مسائل دینی و اجتماعی خود پیشگام باشند. با توجه به تأکید رهبری بر نقش زنان در حوزههای علمیه، میتوان امیدوار بود که این روند به تحولی عمیق در ساختارهای دینی و اجتماعی زنان منجر شود و برکات آن در آینده نمایان شود.
#قول_سدید
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
با دلی سرشار از عشق، هفته را آغاز کن!
✍️ محمدباقر مشکاتی
"شنبه های عاشقی"، نامی است که بر تابلوی روز آغازین هفته نقش بسته است. روزی که نویدبخش شور و شوقی تازه و امید به آینده ای روشن است. روزی که در آن، عشق به خانواده، همکاران، دوستان و حتی خودمان، شعلهورتر از همیشه میگردد.
در این شنبههای عاشقی، کلماتمان با مهر آمیخته میشود و نگاهمان به جهان، رنگی از عشق میگیرد. در این روز، هر لبخند، یک جرقه امید است و هر آغوش، پناهگاهی امن.
در دل هر خانه، شنبههای عاشقی، آغازی است برای خلق لحظاتی شیرین و خاطراتی ماندگار. در محیط کار، این روز، فرصتی است برای تقویت تعامل و تلاش و افزایش بهرهوری. و در جامعه، شنبههای عاشقی، پل ارتباطی میان دلها و عامل اتحاد و همدلی میان هموطنان است.
بیایید با هم عهد ببندیم که شنبههای عاشقی را به روزهایی پر از عشق، مهربانی و امید تبدیل کنیم. روزهایی که در آن، عشق به یکدیگر، ما را به سوی آیندهای بهتر سوق دهد.
در این شنبههای عاشقی،
به عزیزانمان بگوییم که چقدر دوستشان داریم.
به همکارانمان لبخند بزنیم و از تلاشهایشان قدردانی کنیم.
به دیگران به ویژه همسایگان و بستگان کمک کنیم و دلی را شاد کنیم.
به خودمان امیدوار باشیم و به تواناییهایمان ایمان داشته باشیم.
آغاز هر هفته، فرصتی است برای تجدید قوا و شروع دوباره. پس بیایید این فرصت را غنیمت بشماریم و با عشق، هفته را آغاز کنیم.
شنبههای عاشقی، آغاز هفتهای سرشار از عشق، امید و زندگی است.
#شنبههای_عاشقی
#عشق #امید #زندگی
#آغاز_هفته
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_غربی
@howzavian_westazarbaijan
🔔فراخوان دهمین جشنواره رسانهای ابوذر استان قم اعلام شد
🔻شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره:
◻️ آثار ارسالی باید در بازه 10/1/ 1402 تا 10/20/ 1403 منتشر شده باشد.
◻️ آثار باید در یکی از رسانههای مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد.
◻️ هر فرد مجاز به ارسال حداکثر ۴ اثر در قالبهای جشنواره است.
◻️ آثار رسیده به دبیرخانه از لحاظ مالکیت معنوی مورد بررسی قرار میگیرد و نباید در جشنواره دیگری برگزیده شده باشد.
◻️ شرکت در جشنواره ابوذر قم برای همه اهالی قم آزاد میباشد. اما اثر ارسالی برای شرکت در جشنواره باید در یکی از رسانههای رسمی منتشر شده باشد.
◻️ اهالی غیرقمی در صورتی میتوانند دراین جشنواره شرکت کنند که آثار آنها مربوط به شهر قم باشد یا در یکی از رسانههای قم منتشر شده باشد.
🔻جوایز جشنواره:
➖نفر اول هر بخش: تقدیرنامه، تندیس جشنواره و 50 میلیون ریال جایزه نقدی
➖نفر دوم هر بخش: تقدیرنامه و 40 میلیون ریال جایزه نقدی
➖نفر سوم هر بخش: تقدیر نامه و 30 میلیون ریال جایزه نقدی
⏱ مهلت ارسال آثار : تا 20 دی ۱۴۰3
📞 ارتباط با دبیرخانه جشنواره:
02532926770 / 02532924750
@resaneqom / @alizade110
📬 لینک ارسال آثار:
https://bsrqom.ir/
📎 جزئیات بیشتر
➖➖➖
سازمان بسیج رسانه استان قم
@brqom_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره حجت الاسلام رنجبریان با محمد تقی اکبرنژاد!
♨️ در این قسمت از مناظره، اکبرنژاد برای پایین آوردن جایگاه علمی حضرت امام خمینی (قدس سره) مطلبی را بیان میکند که نشان دهنده بیسوادی و عدم اشراف او به مسئله ولایت فقیه و تاریخ علماست.
🎙پاسخ حجت الاسلام رنجبریان بسیار دیدنی است.
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
حاج قاسم و لزوم بازطراحی نظم نوین برای منطقه ...
یکی از اهداف قطعی آمریکا در منطقه، تجزیه کشورها بود. این رویکرد موجب از بین رفتن انسجام کشورهای اسلامی، تضعیف قدرت آن ها و استقرار آمریکا در هر یک از واحدهای سیاسی جدیدالتاسیس می شد.
تقویت کردهای منطقه و تحریک آن ها، حمایت از گروه های تجزیه طلب بلوچ و عرب در ایران و ایجاد داعش و النصره در عراق و سوریه از جمله اقدامات آمریکا برای تجزیه کشورهای اسلامی منطقه بود.
#حاج_قاسم_سلیمانی اما نقطه مقابل این توطئه آمریکایی قرار گرفت و با توسعه وحدت شیعه و سنی و ایجاد کمربند نظامی دفاع وطنی، از تحقق نظم مد نظر آمریکا در منطقه جلوگیری کرد.
دخالت حاج قاسم و ممانعت از جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق، از جمله این تلاش ها بود.
✍مسعود نیک روش
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
🔻 پیوند عاشورا و انقلاب
🔹 آن روزی که امام(ره) فرمودند «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است... اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنتها را حفظ کنید.» بیان این واقعیت بود که انقلاب اسلامی ملت ایران برگرفته از آموزهها و عبرتهای عاشورا است.
🔹 ملت ایران هر سال در محرم و صفر و در مناسبتهای مختلف، درسهای عاشورا را بازخوانی و مرور میکنند. این ملت، انقلاب خود را بر اساس آموزههای عاشورا، پایهگذاری و مبتنی بر همین آموزهها از گردنههای دشوار فتنهها با سربلندی عبور کردهاند.
🔹 حماقت بزرگ فتنهگران و اربابان آنها این بود که از درک این عنصر اساسی عاجز بوده و در ماه محرم به ارزشهای دینی مردم تاختند و در روز واقعه، با تعرض به عاشورائیان و محافل و نمادهای عزاداری، یک بار دیگر رفتار یزیدی به نمایش گذاشتند.
🔹 حماسه ۹ دی، شکستن بغض نهفته مردمی عاشق بود که هر هفته و یا هر روز با فرازهای زیارت عاشورا زمزمه میکردند که «ای کاش روز عاشورا میبودیم و با دشمنان میجنگیدیم.» و شک نباید کرد که «در قضایای ۹ دی هم، عاشورا به کمک ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کرد.» امام خامنهای، ۲۱/۹۰/۹۰
🔹 اعتراف مرکز «دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» آمریکا در مورد پیوند عاشورا و ملت ایران نیز شنیدنی است. این مرکز در مطلبی تأکید کرد: «از این دست مراسم مذهبی در طول تاریخ بشریت بسیار بوده، اما آنچه که در مورد عاشورا و ایران متمایز است، این است که این واقعه بهقدری عمیق و قدرتمند است که حتی سیاست بینالملل جمهوری اسلامی را نیز جهتدهی میکند.
#نه_دی
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
زلزله سیاسی
✍سادات طهماسی
هشت ماه درگیری و آشوب. هشت ماه تفرقه و اختلاف دوست و دشمن. هشت ماهی که اگر پیچیدهتر از هشت سال جنگ تحمیلی نبوده باشد کمتر هم نیست. فتنهای که هشت ماه ادامه داشت و در روز عاشورا به اوج خود رسید. منافقانی که حرمت عزای حسینی را شکستند. روز عزا را به جشن تبدیل کردند. به صف عزاداران حمله کردند. شعارهایی دادند که گویای این بود که مسئله از جای دیگری آب میخورد و آنها با اصل ولایت سر جنگ دارند. این جسارت و گستاخی، باعث لبریز شدن صبر ملت ایران و انفجار خیره کننده مردم و حضور آنها در صحنه شد. سیاسی و غیر سیاسی، حزب اللهی و غیر حزب اللهی به صحنه آمدند و اعلام کردند، فارغ از همه مشکلات و کاستیهای کشور، در پایبندی به اسلام، انقلاب و ولایت با هیچ کس تعارف ندارند. این گونه حماسه ۹دی با الگو از قیام حسینی و در پاسخ به حرمت شکنی یزیدیان زمان، یک زلزله سیاسی و ضربهای محکم بر پیکر جریان فتنه بود و تمام محاسبات دشمنان داخلی و خارجی را به هم ریخت.
رهبر معظم انقلاب(مدّظلهالعالی) حماسه ۹دی را واقعهای عظیم، شگفت انگیز و بینظیر توصیف کردند که با حوادث ابتدای پیروزی انقلاب و عاشورای سال ۱۳۵۷ قابل قیاس است و تاکید کردند:"باید روح این حرکت را حفظ کنید."
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
قبح زدایی یا فتنۀ جدید
▫️آیا برخی رسانه ها قصد دارند فتنه گران را تطهیر کرده و بگویند که اینان با مردم هستند؟
▫️یا نقشه فتنۀ جدید در سر دارند؟
● اگر اولی باشد با ایجاد فتنه ۸۸ و بهانه دادن به دست دشمن باعث عقب گرد چندین ساله کشور نمی شدند.
● اگر دومی باشد بدانند که مردم بزرگ ایران اینها را زیر پاهایشان لگدمال خواهند کرد، همچنان که در فتنه ها دیده اید.
✍️حسین پیامی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔰 پاداش مضاعف تبلیغ در وطن
💠 غلامعباس هاشمی همدانی
👌 قرآن کریم، مبلغان دین را به هجرت به وطن و فعالیت تبلیغی در زادگاه توصیه می کند: فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ...(توبه١٢٢).
مبلغان و روحانیانی که به وطن خویش هجرت تبلیغی دارند به سبب اخلاص مضاعف خود، پاداش مضاعفی خواهند گرفت؛ زیرا غالبا عالم دین اگرچه فاضل و متقی باشد در وطن خود بی مقدار است.
مردم عوام به عالمان و دانشمندان آشنای خود حسادت می ورزند و خود را از مراجعه و سرسپردگی آنها بی نیاز می دانند. در مقابل امر و نهی و نصیحت عالمان خود سرسختی نشان می دهند آنها را حافظ اسرار خویش نمی دانند. از همین رو پیامبران الهی آنگونه که در زادگاه خود رنج کشیده اند در مناطق دیگر آزار ندیده اند.
حضرت نوح برای قوم خود نهصد سال زحمت کشید و آنها انکار نمودند: قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِي كَذَّبُونِ
(شعراء١١٧)
حضرت موسی از زادگاه خود ترسان و نگران خارج شد: فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ (قصص٢١). ولی ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﺪﻳﻦ ﺭﻭی آورد روح امید در وجود او زنده گشت: وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْيَنَ قَالَ عَسَىٰ رَبِّي أَن يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ
.(قصص٢٢)
حضرت یونس را از زادگاه و وطن خود فراری دادند:
إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ
(صافات١٤٠)
هم وطنان حضرت شعیب او را، هم رتبه خود در دانش و بینش می پنداشتند: وَ مَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ
شعراء١٨٦)
نیرنگ های خانمان سوز مردم بابل، حضرت ابراهیم علیه السلام را از زادگاه خود به سوی فلسطین هجرت داد: فَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِين.(صافات٩٨) وَ قَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ.(صافات٩٩).
حضرت مسیح اگر چه در مغرب زمین مورد پذیرش قرار گرفت ولی هموطنان او در شرق، نقشه به صلیب کشیدن او را داشتند: وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِن شُبِّهَ لَهُمْ .(نساء١٥٧)
در این میان پیامبر خاتم (صلی الله علیه وآله) طولی نکشید که حکمت و موعظه و معجزه آن حضرت جهان را گرفت. مردم حجاز گروه گروه و شهر به شهر ایمان آوردند. ولی آن حضرت از زادگاه خود مکه اخراج شد و خداوند وعده بازگشت فاتحانه اش را داد: إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ..
(قصص٨٥).
این بیانات نشان می دهد که یک روحانی و مبلّغ دین، در زادگاه خود کم مقدار، و در خطه ای دور تر گرامی تر و گرانمایه است.
به همین سبب مزد معنوی مبلغان در زادگاه خود و پاداش صبر و استقامت آنها مضاعف خواهد بود.
http://eitaa.com/hashemighir
@howzavian_hamedan
✔️ دشمن شناسی در قرآن کریم و نهجالبلاغه / بخش سوم
تفسیر نور؛
سوره آل عمران ، 118
(ادامه)
12- دشمنان شما منافق هستند، ظاهر و باطنشان یكى نیست. «ما تخفى صدرهم»
13- خداوند با معرّفى روحیات دشمن، با شما اتمام حجّت كرده است. «قد بیّنا الایات»
14- مؤمن بودن مسأله اى است و عاقل بودن مسأله دیگر، لذا در این آیه خداوند به مؤمنان مى فرماید: كفّار را محرم اسرار خود قرار ندهید، اگر عقل دارید. «یا ایها الّذین آمنوا... ان كنتم تعقلون».
نهجالبلاغه؛
1-أمیر المؤمنین علی علیه السلام ؛
فرمودند: «لا تامن عدوا و ان شکر؛ (غرر الحكم : 10197 ) از دشمن در امان نباش، هرچند از شما سپاسگزاری میکند.»
باید پیوسته دشمن را زیر نظر داشت که اگر لحظهای غفلت صورت گیرد، چه بسا ضربههای آسیبناپذیری از ناحیه دشمن وارد شود.
2-امام علی(ع) فرمودند: «من نام عن عدوه، انبهته المکائد؛ (منبع: غرر الحكم : 8672)
کسی که از دشمن غفلت کند، حیلهها و کیدهای دشمن بیدارش خواهد ساخت.»
3- حضرت میفرماید: «و لکن الحذر کل الحذر من عدوک بعد صلحه فان العدوربما قارب لیتغفل فخذ بالحزم و اتهم فی ذلک حسن الظن؛ (نهجالبلاغه، نامهی 53)
زنهار، زنهار سخت از دشمنت پس از پذیرش صلح برحذر باش، چرا که دشمن گاهی نزدیک میشود که غافلگیر سازد. بنابراین دوراندیشی را به کار گیر و در این موارد خوشبینی را متهم کن!».
ادامه در ✍️ صفحه قرآنی مهدی رحمانی
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
.
دوری از کوری اجتماعی
✍️ سیدموسی موسوی
الإمام عليّ عليه السلام: فَقْـدُ الْبَـصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْـدانِ الْبَـصيرَةِ.
امام عـلى عليه السلام فرمود: نابينايى، آسان تر و قابل تحمل تر از نداشتن بينش و بصيرت است.
فاصله «بينايى» تا «بينش» بسيار است. گرچه «چشم»، براى تشخيص راه و چاه و ديوار و دره، هنگام راه رفتن و عبور و مرور است، ولى «راه» كه هميشه كوچه و خيابان نيست كه فقط چشم به كارآيد!
هم «بصر» لازم است، هم «بصيرت»، ولى كدام يك لازم تر است؟!
هم «كورى» بد است، هم «كوردلى»، اما كدام يك ضايعهبارتر و زيانآورتر است؟
كسانى «چشم سر» دارند و اشياء پيرامون خود را مىبينند، ولى «چشم دل»شان كور است و به خاطر اين كور باطنى، راه حق و خير و هدايت را نمىبينند و نمىشناسند و عمرى در گمراهى و ضلالت به سر مىبرند.
كسانى هم بوده و هستند كه گرچه نابينايند، اما «روشندل» و «بصير»اند و بيناتر از خيلى چشم داران!
قرآن، گمراهان را «كوردل» معرفى مىكند و اين كه «هر كه در اينجا كور باشد، در آنجا هم كور، بلكه گمراهتر است.»
از چشم سر چه سود، اگر «چشم دل» كور باشد؟
اگر «بينش» و «بينايى» را با هم داشته باشيم، اين همان «نورٌ على نُور» است.
#نهم_دی #بصیرت #ولایت
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_غربی
@howzavian_westazarbaijan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پیمان سعدآباد و تاراج بخشی از سرزمین ایران
(به بهانه بستن راه یک رودخانه دیگر به روی ایران از سوی طالبان)
🔹هریرود پس از گذر از افغانستان به مرز ایران میرسد و منبع اصلی تامین آب شرب بیش از ۲ میلیون ایرانی ساکن استان خراسان رضوی است. حالا طالبان جایی حوالی هرات بر روی یکی از سرشاخههای هریرود سدی به نام پاشدان ساخته و آن را آبگیری کرده است.
🔹یک دهه پس از آبگیری سد سلما، این دومین مانعی است که افغانستان بر روی هریرود بنا کرده و جریان آب به سمت ایران و ترکمنستان را مختل میکند.
🔹این را نوشتم، نه برای اینکه بر رضاخان لعنت بفرستید.
بر رضاخان که لعنت، هزار بار لعنت؛ ولی کسانی که این روزها احمقانه دم از #تعامل_سازنده_با_دنیا (یعنی آمریکا و اروپاییهای مستکبر) میزنند، انگار نه در #جغرافیای_ایران زندگی کردهاند و نه در #تاریخ_ایران؛ وگرنه یادشان میماند که این #مستکبران چطور با چنگ اندازی به جغرافیای ما در طول تاریخ، معیشت را بر مردمان ایران زمین سخت کردهاند.
🔗صفحه مرتضی رجایی
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
🔴 تحلیل هم گل یا پوچ دارد
روایتی از نشست کنشگری حوزویان و شناخت مسائل اجتماعی
✍️ سعید احمدی
زمستان است و قم هم مثل خیلی جاهای دیگر دارد میخزد زیر پتویی از جنس سرما. برقها میروند؛ مثل برفی که نمیآید. لامپ خانههای شهرک قدس شانس روشنایی دارند و روشنتر، اما چراغی که «مرکز مطالعات راهبردی تسنیم» و «رحامدیا» با هم برافروختهاند؛ برای تنویر افکار و اندیشهها؛ برای دیدن آنچه باید ببینیم و نمیبینیم یا کمفروغ و بیرغبت به آنها مینگریم.
⚪️ نشستهای زمستانی مرا یاد شبنشینیهای دوران بیرسانه میاندازد. آن شبهای خاطرهانگیز که شاهنامه میخواندند یا مثنوی. چایشان را دور کرسی مینوشیدند. هم تنشان گرم بود هم دلشان؛ اما حالا، اینجا در طبقهی اول ساختمان و بین یک پرده آبی مخملی در سه طرف، به جای کرسی، یک میز مستطیلی بزرگ است برای دورهمی دهبیست نفری. مجلس گرم و صمیمی اهالی قلم، رسانه و تبلیغ با موضوع «حوزویان و کنشگری اجتماعی». چای و میوهی دور آن هم به اقتضای تغییر زمانه میچسبد انگار؛ به قرینهی فلاسکها و بشقابهای نیمهخالی بعد جلسه.
⚪️ هادی حمیدی، فقط کاربلد طنز نیست؛ آغازگر این محفل است، با اینکه خنده از گوشهی لبش غیب نمیشود، وقار و رسمیت میدهد به جلسه. یکی از حضار ما را احضار میکند به پیشگاه قرآن در سورهی عصر با سفارش به حق و صبر. نوبت میرسد به استاد: شمسالله مریجی؛ نامی آشنا برای اندیشمندان و پژوهشگران اجتماعی و پیشکسوت تبلیغ و تدریس. مردی از جنس حوزه و دانشگاه. استاد جامعهشناس که یکی از کتابهایش کاربرد جامعهشناسی در تبلیغ است. صمیمی و خودمانی با بیانی که در عین شکستهنفسی، مثل همیشه نکتهگو و عالمانه است. همان اول حساب را میدهد دست شنونده که این موضوع خیلی وسیع است و من فقط بیستدقیقه وقت دارم؛ پس روی یک نکته تمرکز میکنم؛ روی یک «حلقه مفقوده» در کنشگری اجتماعی. کار نیکو کردن از پرکردن است. او «تحلیل» را همان گمگشتهی دنیای انباشته و پرهیاهوی خبر و خبرگزاریها میداند؛ زیرا خبر، اگرچه خوب و لازم است، کافی نیست.
⚪️ مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا، علیهالسلام چنین باور دارد که در عرصهی خبر، دیگران از ما جلوترند و شاید نتوانیم با آنان رقابت کنیم؛ اما جایی که رقابت را نزدیکتر میکند عرصهی تحلیل است؛ چیزی که توجه درستی به آن نمیکنیم. تحلیل و تحلیلگر هم اگر مسلح به سلاح «دید اجتماعی» نباشد کلاهش پس معرکه است. دید اجتماعی است که نبوغ تحلیل میآورد؛ مثل بنیانگذار جمهوری اسلامی. چرا او تحلیلگر بزرگی بود؟ چون میتوانست زوایایی را ببیند که دیگران حتی فکرش را نمیکردند. چطور در آغاز قیام سربازان خود را کسانی میدید که در گهوارهاند؟ چون دید اجتماعی قدرتمندی داشت.
⚪️ بعد، برای درک بهتر از دید اجتماعی، از منزلت قاضیهای آمریکا مثال میآورد که بین دیگر اصناف، حرف اول را میزند. اگر این خبر را کسانی بخوانند، هر کسی از ظن خود چیزی میگوید. یکی ممکن است اسباب منزلت آنان را قدرت بداند و دیگری شاید بگوید ثروت، به آنان چنین جایگاهی بخشیده است؛ اما تحلیلگر مسلح به دید اجتماعی میگوید: جرم؛ هرچه جرم بیشتر، قاضی بالاتر.
⚪️ بیان و زبان او بر این حرف، تکیه دارد و تأکید که طلبهی کنشگر اجتماعی باید تحلیلگر باشد و البته که آن نیز راه به واقعیت نمیبرد؛ جز اینکه دید اجتماعی در مغز و جان اهل تحلیل شکل گرفته باشد. رسیدن به نگاه اجتماعی هم، ورزیدگی میخواهد که آن نیز، از دل مطالعات جامعهشناسانه بیرون میآید و البته از دل فهمیدن جامعه با زیست اجتماعی؛ نه جدا بودن از آن. تحلیلگر منزوی یا تافته جدا بافته از مردم چه یافتهی نزدیک به واقعی میتواند داشته باشد؟ دید اجتماعی نه یعنی نگاه ایستا به جامعه و پدیدههای اجتماعی؛ مثل اسب عصاری که فقط دور خودش میچرخد و جلو پایش را میبیند؛ بلکه یعنی یک نگاه پویا و ذوابعاد. سر در حال نمیکند؛ بلکه چشمی به گذشته و چشمی هم به آینده میدوزد؛ چون اگر میگردیم دنبال چراغ راه آینده، باید سری به گذشته بزنیم. نقشآفرینان عوض میشوند؛ ولی نقشها همانیاند که بودهاند.
⚪️ ته این حرفها را در ذهن خودم اینطور جمع و جور میکنم: کسی که در اکنون گیر کند، تحلیلگر نیست؛ فقط یک راوی است؛ درست مثل الآن خودم که فقط گفتم چه شد و چه شنیدیم، کی و چگونه. برای اینکه کمی شده باشم شبیه حرفهایی که روایت کردم و به این آش شبیلدایی اندیشهورزانه، سرسوزنی از نمک تحلیل بپاشم، یادی میکنم از این دو جملهی جاافتاده و همهفهم که گفتهاند: «تو مو میبینی و من پیچش مو» و «آنچه پیر در خشت خام میبیند جوان در آینه نمیبیند». راستی که خبر بدون تحلیل به آش بینمک میماند و تحلیل بدون دید اجتماعی، به قمپز در کردن؛ همینقدر پوچ و توخالی.
✔️ رحا
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
💢 تحلیلی بر عناصر قدرت 💢
🔸دولتها و جوامعی قدرتمند هستند که واجد سه ویژگی باشند:
ویژگی اول، پایبندی مردم به مرام و آرمان و وطن است؛ حالا هر آرمانی که برای خودشان تعیین کردند.
دومین ویژگی، علم و فناوری است که در تولید قدرت، نقش بیبدیلی دارد.
سومین ویژگی، عنصر رهبری و مدیریت اجتماعی است. اگر جامعهای دارای مدیریت و رهبری توانمند و مشروع باشد، میتواند مسیر صلاح و پیشرفت را جلو ببرد.
▫️برای نمونه اگر سوریه را بررسی کنیم، میبینیم که این سه عنصر طبیعتاً در سوریه نبود. مردم دلبستگی به وطن و آرمانهای خود را نداشتند و بعد از سرنگونی دولت نتوانستند عرق ملی و اسلامی را نشان بدهند. الان نصف کشور دست آمریکا و اسرائیل و ترکیه است و برایشان اهمیتی ندارد. دومین نکته این بود که آنها علم و دانش بومی نداشتند. آنها در حوزه علم و تکنولوژی کاملاً وابسته به ایران، روسیه، کشورهای عربی و ترکیه و… بودند. سومین نکته، فقدان رهبر معنوی بود که بتواند ساختار را مدیریت کند و نیروها را در کنار هم قرار دهد.
✅ با توجه به این سه عنصر قدرت، نسبت بین علم و قدرت و اینکه علم چگونه قدرت را ایجاد میکند و چگونه موجب اقتدار یک ملت میشود بحث جدی است. همان روایت منسوب به امیرالمؤمنین علی علیهالسلام که رهبر انقلاب بارها آن را مطرح کردند: «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وجده صالَ بِهِ، ومَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیه؛ دانش سلطنت و قدرت است هر که آن را بیابد با آن پیروز و موفق میشود و هر کس که آن را نیافت بر او یورش میبرند و مغلوب میشوند». یا جمله معروفی که جناب فردوسی گفتهاست: «توانا بود هر که دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود» اینکه هر که دانا باشد، به قدرت و توانایی هم میرسد و هر که دانش داشتهباشد حتی اگر بهلحاظ سنی و جسمی فرتوت باشد، میتواند دل خودش را روشن و جوان کند و جوانانه بیندیشد.
✍ دکتر سیدمهدی موسوی
📎 متن کامل این مطلب را در سایت رحا بخوانید.
#تحلیل_سیاسی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
📮مصوبه جدید رفع فیلتر واتساپ: تزلزل در آینده کلانداده و حاکمیت دیجیتال ایران
✍️ میلاد حسن زاده
▫️در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اصلی قدرت ملی تبدیل شده است. داده، که میتوان آن را "نفت قرن ۲۱" نامید، کلید پیشرفت اقتصادی، علمی و امنیتی به شمار میرود. در این میان، مصوبه اخیر مبنی بر رفع فیلتر واتساپ، در حالی که ممکن است با نیت تسهیل ارتباطات و رفع نیازهای اجتماعی و یا جلوگیری از بحرانهای امنیتی اتخاذ شده باشد، پیامدهای عمیقی برای حاکمیت دیجیتال، اقتصاد کلانداده و امنیت ملی به همراه خواهد داشت. این تصمیم به جای اینکه گامی در جهت تقویت استقلال دیجیتال باشد، میتواند ایران را در حوزه فناوری به یک مصرفکننده منفعل تبدیل کند.
▪️عصر حاضر، به دلیل ورود فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی، وارد مرحلهای از تحول اقتصادی شده که در آن داده به عنوان زیربنای اصلی پیشرفت شناخته میشود. #کلانداده (Big Data) نه تنها برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی ضروری است، بلکه نقش اساسی در تحلیل رفتارهای اجتماعی، بهینهسازی سیستمهای اقتصادی و حتی پیشبینی رویدادهای آتی ایفا میکند. در کشورهایی که به درستی ارزش کلانداده را درک کردهاند، توسعه زیرساختهای بومی برای جمعآوری، تحلیل و استفاده از این دادهها به یک اولویت ملی تبدیل شده است. چین با تکیه بر پلتفرمهایی مانند ویچت و علیبابا و ایالات متحده با غولهایی مانند گوگل و فیسبوک، نه تنها به قدرتهای اقتصادی تبدیل شدهاند، بلکه بر رقابتهای ژئوپلیتیکی نیز تسلط یافتهاند. دراین میان، وابستگی به پلتفرمهای خارجی مانند واتساپ، دادههای ارزشمند داخلی را به منابعی در اختیار سایر کشورها تبدیل میکند که به طور مستقیم به تضعیف موقعیت استراتژیک کشور میانجامد.
⚠️ پلتفرمهای بینالمللی همچون واتساپ تحت مالکیت شرکت متا (فیسبوک سابق)، توسط قوانین و منافع ایالات متحده مدیریت میشوند. در شرایطی که کشورها به سمت تقویت استقلال دیجیتال حرکت میکنند، استفاده گسترده از این پلتفرمها، نه تنها وابستگی به زیرساختهای خارجی را افزایش میدهد، بلکه کنترل بر دادهها و ارتباطات حیاتی را نیز از دست کشور خارج میکند. چالش این وابستگی در شرایط بحرانی بیشتر نمایان میشود. تحریمها یا تصمیمات یکجانبه سیاسی، میتوانند دسترسی به این پلتفرمها را محدود کنند، همانگونه که در گذشته شاهد قطع برخی خدمات بینالمللی در ایران بودهایم. علاوه بر این، شرکتهای مالک این پلتفرمها از دادههای کاربران برای اهداف تجاری و سیاسی بهرهبرداری میکنند. این دادهها، که شامل اطلاعات رفتار کاربران، الگوهای ارتباطی و حتی اطلاعات مکانی هستند، میتوانند برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی یا تحلیل شرایط اجتماعی..
ادامه
#فیلترینگ
#هوش_مصنوعی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘جنگ امروز، جنگ شناختی با ابزار رسانه
▪️مقایسه تیتر رسانه ها در ایران و خارج از ایران
👤حجت الاسلام راجی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
✫✫✫✫ ✫★ ﷽ ★ ✫ ✫ ✫ ✫✫
✿ به بهانه «فرنگیس» (۱)✿
✍سادات حمیدی
به صورت اتفاقی کتاب «فرنگیس» خاطرات بانو فرنگیس حیدرپور به دستم رسید. رزق معنوی دیدار از بازارچه مقاومت. هر از چند روزی قسمتی از آن را مطالعه کردم نوشته کتاب به دلم نشست، خوب بود و روان.
داستان بانویی که وظایف زنانه خود را خوب انجام می دهد به موقعش هم در خلا مردان جای خالی آنها را نیز پر می کند. نقطه عطف داستان زمانی است که قاطعانه به موقع تصمیم سختی می گیرد و شجاعانه «یک سرباز دشمن را اسیر و نیروی مهاجم را به خاک و خون می نشاند» ۱ و درس خوبی به همه متجاوزان به این مرز و بوم می دهد و مایه افتخار زنان ایران می شود. با او در غصه ها و ناراحتی ها گریستم و در شادی هایش از خوشحالی بال درآوردم و ذوق کردم.
بیشتر از همه چیز جاری بودن زندگی در کنار مشکلات و عشق به زندگی در این کتاب موج می زند. مهربانی خانواده ها به یکدیگر و مهم تر از همه فداکاری های این زن جوان در قبال خانواده و اطرافیانش ستودنی است.
حتی زمان هایی که همه حتی مردان کنار آنها در پشت جبهه می بُرند او بار مشقت مشکلات را یک تنه به دوش می گیرد و با فداکاری و مایه گذاشتن از خودش نور امید وزندگی را به اطرافیانش می بخشد تا تحمل کنند و زنده بمانند.
مردان در مقابل دشمن می جنگند و او در پشت جبهه و در سنگری دیگر با کمک، روحیه دادن، امیدوار کردن هم محلی ها و اطرافیان.
با خواندن این کتاب کم و بیش با روحیه مردم منطقه گیلان غرب آشنا شدم همه سرسخت و مقاوم هستند، دقیقا شبیه بانو فرنگیس.
بعدی دیگر از کتاب که ویژه مورد توجهم قرارگرفت مطلب مهمی است که از نگاه قدردان راوی پنهان نمانده و نویسنده تیز بین نیز از آن نگذشته است به این صورت که به کرات می خوانیم نیروهای جهاد کمیته، سپاه پاسداران و یا ارتشی ها در مواقع خطر به داد مردم رسیده اند. جاهایی برای خواننده حس استیصال و ترس به وجود می آید یک دفعه رسیدن و حضور نیروهای کمکی انقلابی حس بسیار لذت بخشی است جرقه امید است که در این لحظات بر قلب انسان می تابد و اهمیت وجود آنها کاملا محسوس است.
شوالیه هایی واقعی که غربی ها آنها را فقط در فیلم هایشان می بینند.
آنها گاهی در مواقع خطر غیرتمندانه و مهربانانه مردم جنگ زده این منطقه خصوصا بانوان و بچه ها را کوچ داده اند و در جاهایی برای آنها اسکان مهیا کرده اند و گاهی هم که بعد از رفع شدن خطر برگشته اند برای
آنها وسیله آورده اند و به اسکان گرفتنشان رسیدگی کرده اند.
با توجه به اتفاقات اخیر سوریه این حضور موضوعی پر اهمیت است که قابلیت بحث و بررسی زیادی دارد. بر هیچ کس پوشیده نیست اگر دلگرمی و پشتوانه وجود آنها نبود معلوم نبود این مردم بتوانند در تقابل با این همه مشکلات تا این حد مقاومت کنند.
تفاوت ملت ایران تحت مدیریت و تربیت ولایت فقیه نیز با دیگر ملت های منطقه با همین یک فقره روایت خاطره به خوبی درک می شود.
لذا باید گفت بیخود نیست دشمن ولایت فقیه را نوک پیکان دشمنی خود قرار داده و روی غیرت ، حجاب و بی تفاوتی نسبت به ناموس دست گذاشته است.
در این میان دلم برای علیمردان خیلی سوخت که عاشق همسر و فرزندانش هست اما در مواقع مختلف در مقابل زنی که به جای اینکه بگویم روحی مردانه دارد می گویم روحی حماسی دارد خلع سلاح می شود و تسلیم.
زنی که روحش از جسمش بزرگتر است و این جسم گنجایش او را ندارد؛ لذا در تب و تاب و بی قراری است و آرام نمی نشیند. روح حماسی فرنگیس میان تن نحیف و احساسات زنانه اش زندانی است اما او بر این زندان غلبه می کند و میله های زندان را می شکند و او را با روح خود همراه می کند. این تقابل بین جسم و روح بارها اشک مرا در آورد.
درکنارش ساخته شدن خانه سنگی فرنگیس درکوه، به دنیا آمدن فرزندانش در بحبوحه جنگ، دائم کوچ کردن و برگشتن ها تازه شدن دیدارها با خانواده، به دنیا آمدن و زنده ماندن مصیب نوزاد کوچک، زنده بودن رحمان و علیمردان بعد از حمله مرصاد، زنده ماندن برخی اعضای خانواده خصوصا سیما از حادثه انفجار مین، حتی زنده ماندن گوساله آنها و اتفاقاتی از این قبیل اتفاقاتی هست که مرا از ذوق می خنداند.
======================================
۱_اشاره به صحبت رهبری درباره ی خانم فرنگیس حیدر پور در دیدار مردم گیلان غرب
@AFKAREHOWZAVI
✔️ ۵ کاری که تولیدکنندگان محتوای موفق در سال ۲۰۲۵ سرلوحه خود قرار خواهند داد
۱. تمرکز بر محتوای تعاملی:
در سال ۲۰۲۵، محتوایی که مخاطب را درگیر کند، مانند نظرسنجیها، آزمونها و ویدیوهای تعاملی، بیشترین بازده را خواهد داشت. تولیدکنندگان موفق این نوع محتوا را در اولویت قرار میدهند.
۲. استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی:
ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید سریعتر، تحلیل دادهها و حتی شخصیسازی محتوا نقشی کلیدی خواهند داشت. تولیدکنندگان موفق از این فناوری برای بهینهسازی فرآیندهای خود استفاده میکنند.
۳. ایجاد برندهای شخصی قویتر:
در دنیای شلوغ دیجیتال، داشتن هویت مشخص و قابل اعتماد، تولیدکنندگان را از رقبا متمایز میکند. آنها روی اصالت، ارزشها و داستانهای منحصربهفرد تمرکز خواهند کرد.
۴. تولید محتوای متمرکز بر تجربه:
محتوای آینده فراتر از اطلاعات خواهد بود و تجربهای جذاب و معنادار برای مخاطب ایجاد میکند. از رویدادهای زنده آنلاین تا محتوای کوتاه و سریالی، تجربهسازی حرف اول را خواهد زد.
۵. اولویت دادن به آموزش مداوم:
دنیای دیجیتال به سرعت تغییر میکند و تولیدکنندگان موفق به طور مداوم مهارتها و دانش خود را بهروز خواهند کرد تا از تحولات جدید عقب نمانند.
#عصر_رسانه
#عصر_مهارت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی