eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
259 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
444 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 خیر، هیچ تضادی در کار نیست❗️ 🔆 چنانکه پیشتر هم اشاره شده بود، ره در عمومی و همگانیِ ، خاصّی دارند که ویژگیهای متین کریم در این زمینه را دارد. 💎 از جمله ویژگیهای در بیان معارف عمیق توحیدی و ، آن است که 👤👥🗣 ، از همان رایج بین عموم استفاده میکند و در عین حال، عمیقترین معارف در عالیترین سطوح را در لباس همان تعابیر و از پس پرده و حجاب آنها عرضه میکند تا هم اهل تعمّق، با کنار زدن حجابهای لفظی، از آنها استفاده کنند و هم عموم مردم (که نمیتوانند متسقیما با آنها ارتباط بگیرند)، از پس ابرهای الفاظ، به تدریج با آنها انس بگیرند و بتوانند اندک اندک به سمت مراتب بالاتر آنها اوج بگیرند. 🔹 (البته، طرح و شرح این ، مرتبط به بحث است که مجال دیگری میطلبد). ✅ ره نیز در اقتداء به این شیوه قرآنی متین، در عین پافشاری بر عدم ارایه صریح عمیقتر، با زبانی همه فهم و عمومی به ارایه آنها میپردازند به طوری که هم خواصّ و اهل عمیق و هم عموم ، از آنها استفاده بسیار کرده و بهره های متناسب با خود را میبرند. در طول با موارد بسیاری از این قبیل، آشنا خواهیم شد؛ به ویژه پس از اوج گرفتن و بعد از پیروزی آن. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و و و «و إيّاك ثمّ إيّاك أيّها الأخ الروحاني و الصديق العقلاني...، فرّ منهم فرارك من الأسد فإنّهم أضرّ على الإنسان من الآكلة للأبدان»؛ و «بپرهيز و برحذر باش! اى برادر روحانى و دوست عقلانى...كه ضرر ايشان بر بنى آدم از آدمخوارگان بيش است‏»؛ و 💎💎💎 یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای # امام و :‌ 🔅 چنانکه قبلتر اشاره شده بود، این ویژگی بسیار مهم و بنیادین، از همان امام سرچشمه میگیرد. 🔆 یکی از نتایج طبیعی و اندیشه توحیدی ناب و خالص، نفی نظری و عملی هر چیزی است که یا را از و از رویکرد و زندگی دور می¬کند و به و و (به معنای منفی آن) مشغول میکند و درواقع، با میخکوب کردن انسان در نشأه ، او را از و حقیقی و به سوی بازمیدارد. 🌿 ریشه های توحیدیِ سر سازش نداشتن امام با اندیشه و مواجهه و ستیز بنیادین وی با و ، در کلمات ایشان در این نامه (و نامه بعدی)، بسیار روشن و مشهود است. ❓❓ امّا مراد از چیست؟ ادامه در پست بعدی👇🏾 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
❓مراد از چیست؟ 💡منظور از غرب، یعنی یک منطقة جغرافیایی در زمین نیست، بلکه مراد از غرب موردبحث، و - و است. 🔹مصداق بارز و مثال اعلای غرب در قرون اخیر، تمدنی است که بر محور و و به تعبیر دقیقتر، است. 💡💡به بیان دقیقتر، هر اندیشه ای است که مانع از ناب و حق در جانها و جوامع بشری بشود. 🔹🔹جلوه و نمود بارز فعلی غرب در عصر کنونی، نظام و حکومتهایی مثل ، و دنباله های آنها هستند. ادامه در پست بعدی 👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔴⭕️🔴 حجم بسیار زیادی از مشکلات ازجمله کشور و و در چندین سده و حتی هم اکنون، به و برمیگردد که از اواسط یا اواخر دوره هم سیر تصاعدی زیادی به خود گرفت. ⭕️🔴⭕️ درجات و مصادیق زیادی دارد: ➖فقط جنبه نظری و علمی ندارد؛ ➖مخصوص قشر خاصّی هم نیست و و را دربرمیگیرد؛ ➖حتی منحصر در هم نیست و بلکه، برخی از هم از طرفداران آن هستند؛ هرچند در عمل و بلحاظ عملی. ➖چه بسا افراد ظاهراً یا در ظاهر که تفکر و منش و در و جان آنها رسوخ کرده است، یعنی پوسته و قشرشان، مذهبی نشان میدهد، ولی بنیان و لُب و مغزشان و است. ➖حتی برخی از مراتب مختلف و درجات پیدا و پنهان غربگرایی، در و بسیاری از افراد مذهبی هم نفوذ و رسوب پیدا کرده که در بسیاری از مواقع، حتی به آن التفات هم ندارند! 👈 بطور کلّی، هر گرایش و میلی به اندیشه و مظاهر مختلف و و آن، از مصادیق است؛ هرچند ظاهری به ظاهر مذهبی داشته باشد. ب 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
❗️❗️❗️خطرات بیشتر پنهان ♦️ خطر آشکار و تصریحگر به ، به مراتب، بسیار کمتر از افرادی است که به ظاهر نیستند، ولی بنیان و نحوه و آنها بطور کامل یا به درجات مختلفی، و آمیخته با است. 👈زیرا تکلیف دسته اول مشخص است و مواجهه یا با آنها یا معرفی آنان به جامعه بسیار آسانتر است، امّا دسته دوم، نه به راحتی تشخیص داده میشوند و نه میتوان به آسانی با آنها مبارزه کرد! و به تعبیر ره: «...هستند اشخاصى كه هم‏ هستند، ‏ هم‏ هستند، شايد هم مى‏خوانند، اما افكارشان اينطورى پرورش يافته... كه اين كشورهاى ضعيف بدون يا به اين طرف يا به آن طرف...، برايشان امكان استمرار حيات نيست!... شما خودتان نمى‏توانيد خودتان را اداره كنيد. اگر از دامن فرار كنيد، به دامن بايد پناهنده بشويد! اين اشخاص متدينى هم كه نمازخوان‏ هم‏ هستند، متدين هم هستند، لكن اين معنا در ذهنشان هست كه... ناچاريم [با] يک جايى پيوند حاصل كنيم...»؛ ، ج‏14، ص 435-436 📌📌📌 یکی از مهم موردنیاز ما، و نیز شناخت و است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ ... می‌گویم همچون و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون یا . اما نه! دست کم چیزی است در حدود ... آدم هُرهُری مذهب است. به هیچ چیز اعتقاد ندارد، اما به هیچ چیز هم بی اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است. نان به نرخ روز خور است... آدم ندارد، چیزی است بی ، خودش و خانه اش، و حرفهایش بوی هیچ چیزی را نمیدهد، ملغمه ای است از انفراد و شخصیت خالی از خصیصه ... ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
📙 تعابیر علّامه طباطبایی درباره و مقایسه دو جامعه یا تمدن 🖌 ره که از مصادیق بارز آزاد و روشنفکری واقعی در دوران معاصر بودند، درباره ، تعابیر عجیب و تحلیلهای عمیقی دارند و اساساً آنها را یک قوم وحشی میدانند! 🖋ایشان میگویند: برای و دو ، نباید چند نمونه را دید و حکم کلّی صادر کرد، بلکه باید و روح کلّی حاکم بر هریک از آن را با یکدیگر مقایسه کرد. 🎵 تعابیر ایشان در آمده است. همچنین، ر.ش: ترجمه تفسير ، ج‏4، ص154-180 ⛓🔪⚔️ 💣💰💵💴💳 آیا تمدنی که بر پایه قدرت و ثروتی شکل گرفته است که از طریق قرنها و مکیدن خون و سرمایه های و میلیونها میلیون در سراسر جهان، جمع آوری شده است و میشود، نمود و جلوه نیست؟ ❓❓❓پرسش بسیار مهم: سبب اصلی چیست؟ ❓❓❓به بیان دیگر، چرا باید با (به معنایی که بیان شد، یعنی غرب ، و )، مخالف و در ستیز باشیم؟ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
❗️بدون ، مبارزه با و...، از پشتوانه و بنیانی برخوردار نیست و به همین دلیل، در معرض ، و بیشتری است. 🖊 به بیان دیگر، اگر ارتباط با و با غرب ( تمدن و )، به خوبی درک نشود👈 👈 مبارزه و با و استکبار، با و یا ، برای تولید - و...، یا اساساً درک نمیشوند و یا آنکه تحلیلهایی سطحی و ظاهری از آنها ارایه میشود! 🔹برای مثال، مبارزه با ، در حدّ از کودتای 1332 و دخالتهای آمریکا در امور داخلی یا حداکثر، مبارزه برای رسیدن به و و دفاع از منافع ، کاهش داده میشود که هرچند این امور هم در مرتبه خود صحیح، لازم و ضروری هستند، ولی متوقف شدن در حدّ آنها، در حدّ و شأن نیست و به تلاشهای او رنگ و بوی خاکی میدهد و موجب نهایی است ❌ با منطق ، و و و ،‌ به دعوا و ستیز با دیگران و چنگ و دندان نشان دادن به این و آن، تفسیر میشود. ❓اگر آمریکا قول بدهد به کاری نداشته باشد (و بر فرض محال، به آن عمل کند، ولی همین منش و استکباری را نسبت به دیگر ملّتها داشته باشد)، آیا باید با آمریکا کرد و دیگر، مبارزه با آن معنا ندارد؟ با منطق ، نه!! 👈پس، باید دید مبارزه با آمریکا و نظایر آن، با منطق و رویکرد ، چه معنا و تحلیلی دارد؟ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💎💎💎 از دیدگاه ، به این دلیل که اکنون، بزرگترین مظهر و نماد نادرست و و مصداق برتر اندیشه و فرهنگ و و (یا همان ) است و اصول و مبانی و عملکردش، در تضادّ صریح با است و مانع و و حقیقی و مانع بسط اندیشه توحیدی ناب و مانع حرکت پرشتاب و بشری به سمت متعال است؛ 👈👈به همین دلیل، مورد بغض و نفرت است و باید با آن کرد. 🌿 مبارزه با آمریکا درواقع، نوعی و رهاندن و آزاد کردن و جوامع بشری از زنجیر یکی از بزرگترین موانع شکوفایی توحیدی ، یعنی است. ✏️به بیان دیگر، بر آمریکا یعنی تلاش همه جانبه برای نفی و رفع موانع توجه انسانها به توحیدی خود و ایجاد زمینه برای برپایی توحیدی ، یعنی تمدنی که موجب بسط هرچه بیشتر در ابعاد مختلف زندگیِ ، ، بشر خواهد شد. 🖌به تعبیر دیگر، چون ، نفی غیرخدا است، باید با نظامهای اجتماعی مشرکانه و ضدّ مبارزه کرد. 📌درباره ، ر.ش: پست بعدی👇🏽👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 🌿 تبدیل شدن توحیدی به نفی و با و ، تحلیلها و تبیینهای و و مختلفی دارد. 🌿🌿 این و عملی، در طول تاریخ و علیهم السلام و در طول هم سابقه بسیاری دارد. 🌿🌿🌿 در آثار ازجمله در نیز این حقیقت، بسیار منعکس شده است که در طول به تدریج با مصداقهای بسیار آن آشنا خواهیم شد. 📖 یک منبع خوب برای مطالعه بیشتر در این زمینه، آثار در این باره است؛ بخصوص دو اثر: ➖ ➖جلسه یازدهم از کتاب که در آنها به تبیین این حقیقت پرداخته شده است. 📌مقاله «روح توحيد؛ نفي عبوديت غیر خدا»، نخستین بار در كنار چهار مقاله ديگر، در سال 1356ه.ش، در « » و توسط چاپ شد و در آن برهه، نقش مهمی برای مذهبی داشت. مقاله در پاسخ به سؤال یک که « به توحید عملاً چه نقشی در دارد؟» نوشته‌ شده بود. 📌📌پیشتر، در سال 1353ه.ش، ایشان در جلسات ظهرهای ماه مبارک ، موضوع «طرح كلی انديشه اسلامی در قرآن» را مطرح کرد که شش جلسه آن درباره توحيد است و عنوان جلسه يازدهم، عنوان همين مقاله است. 📌📌📌دو اثر یادشده، مکمّل یکدیگر هستند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💎تحلیلی و هستی_شناسانه از تضادّ و ناسازگاری محض با یا ، عالم و است (نحوه وجود ، انتشاری و پراکنده و همراه کثرت و زوال و تزلزل است) 👈و به همین دلیل، توجّه صِرف و استقلالی به دنیا و عالم ماده، (یا محض)، با و و حرکت به سمت اعماق عالم و عوالم برتر (که هویت و جمعی بیشتری دارند)، قابل جمع نیست. 🔺پس، محض با قابل جمع نیست 🔻مگراینکه همه کثرتهای هم به نحوی به بازگردانده شوند و بطور صحیح، با جمع شود که و و ، اساساً چنین رویکرد و دغدغه ای را بطور جدی ندارد؛ زیرا توجه و جهت اصلی تفکر غربی، هرچه بیشتر و توجه استقلالی و اصیل به دنیا و عالم کثرتها است. علاوه براین، اساساً ، در صورت میل به چنین کاری هم، بنیادهای و و ابزارهای و و دانشهای لازم برای اینکار را در اختیار ندارد، 💎 ولی در - ، چنین بنیادهای معرفتی و ابزارهای متناسب با آنها وجود دارد؛ بویژه در عمیق مطرح در و دانشهایی مانند و که شرح آن مبحث جداگانه ای است 👈👈ر.ش: نامه تاریخی حضرت به (صدر هيأت رئيسه اتحاد جماهير ، ج‏21، ص220-226 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹