✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه آيات و روايات اسلامي چه عواملی باعث ثبات و یا تزلزل «ایمان» می شوند؟
🔹#گناهان_سنگين و بى توجهى به #وظايف_شرعى، به يقين از اسباب #تزلزل_ايمان و سرانجام بد است؛ ولى در #آيات و #روايات روى موارد خاصى تكيه شده است، از جمله: همنشينى با #بدان و #منافقان؛ در آيات ۲۸ و ۲۹ سوره فرقان می خوانیم، در #قیامت برخى از #دوزخيان از داشتن #دوستان_بد اظهار تأسف کرده و مى گويند: «يَا وَيْلَتا لَيْتَنِى لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً - لَقَدْ أَضَلَّنِى عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِى» (اى واى بر من كاش فلان [شخص گمراه] را به #دوستى انتخاب نكرده بودم، - او مرا از يادآورى [حق] گمراه ساخت بعد از آنكه [يادِ حق] به سراغ من آمده بود).
🔹در آيه ۵۶ و ۵۷ سوره صافات از قول بعضى از #بهشتيان مى خوانيم كه از فراز بهشت نگاهى به دوزخ مى افكند و به دوست گمراه دوزخيش مى گويد: «تَاللهِ إِنْ كِدْتَّ لَتُرْدِينِ - وَ لَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّی لَكُنتُ مِنَ الْمُحْضَرِينَ» (به خدا سوگند! نزديك بود مرا [نيز] به #هلاكت بكشانى - و اگر #نعمت_پروردگارم نبود من [نيز] از احضارشدگان [در دوزخ] بودم).
🔹در حديثى نيز از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم كه از آن حضرت پرسيدند: چه چيز #ايمان را در انسان ثابت و راسخ مى كند؟ در پاسخ فرمود: «اَلَّذِي يَثْبُتُهُ فِيهِ الْوَرَعُ، وَ الَّذى يُخْرِجُهُ مِنْهُ الطَّمَعُ» [۱] (ورع و #تقوا ايمان را در انسان تثبيت مى كند، و #طمع آن را بيرون مى سازد). هم چنین آن حضرت در حديث ديگرى می فرماید: «مَنْ كانَ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوافِقاً فَاثْبُتْ لَهُ الشَّهادَةُ بِالنَّجاةِ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوافِقاً فَإنَّمَا ذلِكَ مُسْتَوْدَعٌ» [۲] (كسى كه #رفتارش با #گفتارش هماهنگ است، به نجات او گواهى ده، و آن كس كه موافق نيست ايمانش عاريتى است [و بر باد مى رود]).
🔹اميرمؤمنان #امام_علی (عليه السلام) نيز راه پايدار بودن را به «كميل» نشان داد و فرمود: «يا كُمَيلَ! إِنَّما تَسْتَحِقّ أنْ تَكُونَ مُسْتَقَرّاً إِذَا لَزِمْتَ الْجَادَّةَ الْوَاضِحَةَ الَّتِي لَا تُخْرِجُكَ إِلَى عَوْجٍ وَ لَا تَزِيلُكَ عَنْ مِنْهَجٍ مَا حَمَلْنَاكَ عَلَيْهِ وَ هَدَيْنَاكَ إِلَيْهِ» [۳] (اى كميل! تنها در صورتى مستحق #ثبات_ايمان هستى كه از #جاده_روشنى كه تو را به كژى نمى برد حركت كنى، و از روشى كه به تو آموخته ايم و به سوى آن هدايت شده اى، جدا نشوى). البتّه عوامل ثبات و تزلزل #ايمان منحصر به آنچه گفته شد نيست، ولى بخش مهمى را مى توان در عوامل فوق جستجو كرد.
پی نوشتها؛
[۱] الخصال، ابن بابويه، جامعه مدرسين، قم، ۱۳۶۲ش، چ اول، ج ۱، ص ۹
[۲] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ ۴، ج ۲، ص ۴۲۰
[۳] بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چ ۲، ج ۷۴، ص ۲۷۲، باب ۱۱
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۷، ص ۲۸۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ایمان #تقوا #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«حجاب» از ديدگاه شرعی و قانونی
🔹یک مطلب دیگری را من میخواهم مطرح کنم و آن چالش تحمیلی مسئلهی #حجاب در کشور است. #مسئله_حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما #تحمیل شده؛ این را تحمیل کردند. کسانی نشستند #نقشه کشیدند، #برنامهریزی کردند که #حجاب بشود یک مسئله در کشور ما؛
🔹در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت؛ مردم با شکلهای مختلف داشتند زندگی میکردند. بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض میکنم: هم از دیدگاه فقهی و شرعی باید به مسئله نگاه کرد، هم از دیدگاه قانونی، هم از لحاظ بعضی از مسائل جانبی و ملاحظات جانبیای که وجود دارد.
🔹خب از لحاظ #شرعی، #حجاب یک حکم مسلّم شرعی است؛ یعنی برای #بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست ـ وجه و کفّین ـ #واجب است؛ این چیزی است که از آن صرفنظر نمیشود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیّدند، متعبّدند، #بانوان ما متعبّدند، باید رعایت کنند این را؛ #حکم_شرع است.
🔹یک نگاه، #نگاه_قانونی است؛ قانون واجبالاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم #قانون برای همه #واجب است. چه آن کسانی که به #شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، #قانون را بایستی رعایت کنند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا نعمت های بهشتی همانند نعمت های دنیوی هستند؟
🔹خداوند در #قرآن_مجيد در بیان عظمت #نعمت های خويش مى فرمايد: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا اُخْفِىَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ اَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كانُوا يَعْمَلُونَ» [۱] (هيچ كس نمى داند چه #پاداش هايى كه مايه #روشنى_چشم هاست براى آنها نهفته شده؟ اين جزاى #اعمالى است كه انجام مى دادند). در حديث مشهورى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم: «اِنَّ اللهَ يَقُولُ اَعْدَدْتُ لِعِبَادِي الصّالِحِينَ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا اُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ» [۲] (خدا مى فرمايد براى #بندگان_صالحم #پاداش هايى فراهم كرده ام كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و بر فكر كسى نگذشته است).
🔹جالب اينكه اين بشارت عظيم در #قرآن_کریم به دنبال توصيف #مؤمنان به قيام از بستر در شبها براى مناجات با پروردگار (نماز شب) و نيز توصيف آنها به #انفاق از تمام چيزهايى كه در اختيار دارند آمده است و اين نشان مى دهد كه در بين #طاعات و #عبادات و اعمال نيك؛ #نماز_شب و #انفاق از برترين آنهاست، و جالب تر اينكه #نماز_شب عبادتى است مخفيانه و #انفاق هاى مخلصانه نيز غالباً مخفيانه است و #خداوند #پاداش آن را نيز اين چنين مخفى نگه داشته است!
🔹اين نكته نيز قابل توجه است كه تعبير #قُرَّةِ_اَعْيُنٍ در اصل به معناى سردى و خنك شدن چشم ها است؛ [۳] چرا كه در ميان عرب معروف بوده #اشك_شوق كه به هنگام شادی فوق العاده از چشم سرازير می شود سرد و خنك است! در حالى كه «اشك غم و اندوه» همواره داغ و سوزان است، و لذا عرب هنگامى كه مى خواست بگويد: فلان موضوع يا فلان حادثه شديداً مايه سرور و خوشحالى است، تعبير به «قرّة العين» يا «قرّة اعين» مى كرد و از آنجا كه اين تعبير در فارسى وجود ندارد معادل و شبيه آن را به كار مى بريم و مى گوييم: مايه #روشنى_چشم است.
🔹به هر حال بعضى از كلمات و آيات است كه هر چه فكر انسان با آن اوج مى گيرد و پرواز مى كند به گرد آن نمى رسد، و هر چه آن را كاوش مى كند به مفاهيم بيشترى دست مى يابد، تا آنجا كه فكر باز مى ايستد و اعتراف مى كند كه به اعماق مفهوم آن نرسيده است، و آيه مورد بحث كه اشاره سربسته و بسيار پرمعنايى به #مواهب_عظيم و معنوى و روحانى #بهشتيان است به راستى اين گونه است؛
🔹چرا كه مفهوم آيه اين است هيچ كس حتى پيامبران مرسل و فرشتگان مقرّب الهى نيز نمى توانند به اين حقيقت پى ببرند كه خداوند براى #بندگان_خاصّش چه پاداشی در نظر گرفته است؟! مسلماً آنها درجاتى از قرب ذات پاك او و مراحلى از وصال ديدار او و مراتبى از عنايات و الطاف او مى رسند كه تا كس بدان نرسد نمى توان آن را درك كند! و چه زيبا گفته است آن شاعر: روزى كه روم همره جانان به چمن - نه لاله و گُل بينم و نه سرو و سمن ؛ رازى كه ميان من و او گفته شود - من دانم و او داند و او داند و من!
پی نوشتها؛
[۱] سوره سجده، آيه ۱۷
[۲] اين حديث را جمع زيادى از مفسّران اسلامى از جمله طبرسى در مجمع البيان فى تفسير القرآن، آلوسى در روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، قرطبى در الجامع لأحكام القرآن، و علامه طباطبايى در الميزان فى تفسير القرآن، نقل كرده اند.
[۳] «قرَّ» در لغت (بر وزن حُرّ) به معناى سردى و خنكى است.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۲۳۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بهشت #نعمت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️برداشت اهل معرفت از عید
🔹البته #عیدهایی که #اسلام تاسیس فرموده است برداشتهای مختلفی از آن به حسب نظرهای مختلفی که اهل نظر دارند و به حسب قشرهای مختلفی که برخورد میکنند با آن بسیار مختلف است. آن برداشتی که #اهل_معرفت از #عید میکنند، با آن برداشتی که دیگران میکنند بسیار مختلف است.
🔹آنها بعد از اینکه در ماه مبارک #رمضان آن ریاضتها را میکشند و کشیدند، #روز_عید روز لقای آنهاست، #لقاء_الله است آن روز برای آنها. ا لِغَیرِکَ مِن ظُهورِ ما لَیْسَ لَکَ [۱] (برای جز تو چه ظهوری است که برای تو نیست). آنها همه چیز را از او میدانند و آن روز را #عید میکنند برای اینکه بعد از ریاضات یوم ورود است به حضرت.
پی نوشت؛
[۱] مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذیحجّه، دعای عرفه.
بیانات حضرت امام ۶۳/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه «رشد تدریجی» عقل و حواس در کودکان چیست؟
🔹اگر #كودك از آغاز #عقل مى داشت، مسلّمآ بسيار رنج مى برد؛ زيرا احساس #ناتوانى و مذلّت مى كرد، که چرا نمى تواند راه برود، غذا بخورد و كمترين حركتى داشته باشد؛ بايد او را در پارچه اى بپيچند و در #گهواره بخوابانند و جامه اى بر او بيفكنند و تر و خشك كنند. #امام_صادق (علیه السلام) ضمن اشاره به اين مطلب در حديث معروف توحيد مفضّل مى فرماید:
🔹«بعلاوه اگر #عاقل متولّد مى شد و زندگى مستقل داشت، شيرينى #حركات_كودكانه و #حلاوت_تربيت اولاد و رابطه اى كه از اين طريق ميان فرزندان و #پدر و #مادر در تمام عمر برقرار مى شود از ميان مىرفت». [۱] گذشته از اينها انتقال به دنياى كاملا جديد و ناشناخته، چنان وحشت و #اضطرابى در او ايجاد مى كرد كه ممكن بود فكر و #اعصاب او را آزار دهد؛ ولى آن #قدرت_لايزالى كه انسان را براى #تكامل آفريده همه اين اصول را در او پيش بينى فرموده است.
🔹همچنين اگر #حواس او كامل بود، يك مرتبه چشم باز مى كرد و صحنه هاى تازه را مشاهده مى نمود و گوش او #صداها و آهنگ هاى جديد را مى شنيد؛ و چه بسا قدرت تحمّل آنها را نداشت؛ لذا اين امور تدريجآ و يكى پس از ديگرى صورت مى گيرد. جالب توجّه اينكه #قرآن_مجيد مى فرماید: «وَ اللهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لاتَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الأَبْصارَ وَ الأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» [نحل، ۷۸] (و خداوند شما را از #شكم_مادرانتان خارج نمود، در حالى كه هيچ چيز نمى دانستيد؛ و براى شما، #گوش و #چشم و #عقل قرار داد تا #شكر به جا آوريد».
🔹طبق اين آيه، #انسان در آغاز هيچ علمى نداشت و حتّى #گوش و #چشم نداشت؛ سپس خداوند قدرت #شنيدن، #ديدن و #دروغ انديشيدن را به او داد. شايد ذكر واژه #سمع (گوش) قبل از ذكر #ابصار (چشم ها) اشاره به اين است كه در #نوزادان نخست فعاليّت گوش شروع مى شود و بعد از مدّتى چشم ها توانايى ديدن را پيدا مى كنند. حتّى بعضى معتقدند كه #گوش در عالم جنين، كم و بيش قدرت شنوايى دارد و آهنگ قلب مادر را مى شنود و به آن عادت مى كند.
نوشت:
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربي، چ ۲ ج ۳، ص ۶۴، باب ۴
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۲، ص ۹۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انسان #آفرينش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام هادى عليه السلام:
🔸«إنَّ مِنَ الغِرَّةِ بِاللهِ أنْ يُصِرَّ العَبدُ عَلَى المَعصِيَةِ وَ يِتَمَنّى عَلَى اللهِ المَغفِرَةَ».
🔹از #نشانههاى_غرور نسبت به خداوند آن است كه #بنده، استـمرار و #اصرار بر #گنـاه داشـته باشد و در همان حال، آرزومند #بخشايش_الهى باشد.
📕حياة الإمام على الهادى، ص ۱۶۴
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۲۱۴ نهج البلاغه، درباره «امدادهای الهی» چه بیانی دارند؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در خطبه ۲۱۴ #نهج_البلاغه به رهروان راه خداوند بشارت مى دهد كه در برابر انبوه مشكلات اطاعت، تنها نيستند و #امدادهاى_الهى پى در پى به يارى آنها مى آيد؛ ایشان مى فرمايد: «وَ إِنَّ لَكُمْ عِنْدَ كُلِّ طَاعَة عَوْناً مِنَ اللهِ سُبْحَانَهُ يَقُولُ [۱] عَلَى الاَْلْسِنَةِ، وَ يُثَبِّتُ الاَْفْئِدَةَ، فِيهِ كِفَاءٌ لِمُكْتَف، وَ شِفَاءٌ لِمُشْتَف»؛
🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] «به يقين براى شما در انجام هر طاعتى يار و #ياورى از جانب #خداوند_سبحان خواهد بود كه #زبانها را گويا مى كند، و #قلبها را ثابت نگه مى دارد، به گونه اى كه براى آن كس كه بخواهد به آن اكتفا كند كافى است و براى آن كس كه #شفا جويد مايه شفاست».
🔹آرى! #خداوند #بندگان_مؤمن خويش را تنها نمى گذارد. #زبانشان را گويا و #قلب و #اراده آنها را محكم مى دارد. اين امر كراراً در آيات #قرآن منعكس شده است، #حضرت_موسى (عليه السلام) از خدا زبان گويا مى خواهد و خدا به او ارزانى مى دارد، افزون بر اينكه برادرش هارون را به يارى او مى فرستد، و تأكيد مى كند كه تنها نيستيد و من با شما هستم، همه چيز را مى شنوم و مى بينم:
🔹«إِنَّنِى مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى» [۲] و در جاى ديگر مى فرمايد: «يُثَبِّتُ اللهُ الَّذِينَ امَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» [۳] (خداوند كسانى را كه #ايمان آوردند به جهت گفتار و اعتقاد ثابتشان، #استوار مى دارد، هم در اين جهان و هم در سراى ديگر). و اين همان چيزى است كه پيوسته و همه روزه در نمازها از خداوند تقاضا مى كنيم و مى گوييم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ».
پی نوشتها؛
[۱] ضمير «يقول» به «الله» بر مى گردد كه قبلا ذكر شده و معناى جمله اين است كه خداوند زبان آنها را گويا مى كند و خير را بر آن جارى مى سازد.
[۲] سوره طه، آيه ۴۶
[۳] سوره ابراهیم، آيه ۲۷
📕پيام امام اميرالمومنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۸، ص ۲۰۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خلوت دل
🔹از میان ساعات شبانهروز، #شبها ویژهی #بندگانخاصالهی است؛ کسانی که خود را برای خدا #خالص کردند و #شب را که همه در خواب و استراحت به سر میبرند به #عبادت_معبود خویش به پا خاستهاند. #تاریکی_شب، فرصت مناسبی برای خلوت با معشوق است. خداوند نیز #نور خود را در دل آنان میتاباند و آنها را از #خاصان_درگاه خود قرار میدهد.
🔹 #سالک همین شبزندهداری و #عبادات خود را نیز به #حولوقوهالهی میداند و از خدا همیشه حال و توفیق #نماز_شب را خواستار است، و روز در #مراقبه است #گناهی از سر نزند تا سبب سلب توفیق نماز شب گردد. «ما در بيدارى درست به #وظيفهى خود عمل نمىكنيم، با اين حال منتظر هستيم كه بيدار شويم و #تهجد بهجا آوريم. اگر #توفيق شامل حال انسان گردد، از خواب #بيدار مىشود و مشغول #تهجّد مىگردد؛
🔹ولى اگر توفيق نباشد، چنان چه بيدار هم بشود، از آنها بهره نمىبرد. اين مطلب به يقين ثابت است و خيلىها نيز نقل كردهاند كه اگر از حال انسان معلوم شود كه مىخواهد #نماز_شب بخواند، بيدارش مىكنند، بدون احتياج به دعاها و آيات معهوده. اين بيدار كردن به طرق مختلف است: يا در مىزنند و يا صدايى مىآيد و يا او را به نام صدا مىزنند و…».
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۸۲ «نهج البلاغه» چه اوصافی را برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر می شمرد؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۸۲ #نهج_البلاغه [۱] مى فرمايد: «او براى حفظ #حكمت و #دانش، زرهى كه حافظ آن است بر تن كرده و حكمت را با همه آدابش در برگرفته، توجّه خاص به آن نموده و آن را به خوبى شناخته و يكسره به آن پرداخته است». در اينكه منظور از اين #شخص_حكيم كه حكمت همه وجود او را پر كرده و توجّه او را به خود جلب نموده و آن را با همه آداب در برگرفته كيست؟
🔹احتمالات متعددى داده شده است، ولى هنگامى كه تعبيرات حضرت را تا پايان تفسير كنيم به روشنى درخواهيم يافت كه اين عبارات تفسير صحيحى جز #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ندارد. #امام_علی (عليه السلام) در ادامه اين سخن مى افزايد: «حكمت و دانش براى او گمشده اى است كه همواره در جستجوى آن است، و نيازى است كه پيوسته در طلب آن است». اين سخن تأكيد ديگرى است بر اينكه آن مرد الهى، برنامه كارش بر اساس #حكمت قرار گرفته، و قبل از ايجاد هر تحوّلى، #تحوّل_علمى و #فرهنگى برقرار مى كند؛ اين سخن هماهنگ با چيزى است كه در روايات درباره #حضرت_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است.
🔹از جمله در حديثى از امام باقر (عليه السلام) چنين مى خوانيم: «هنگامى كه #قيام_كنندهی ما به پا خيزد دست خود را بر سر بندگان بگذارد [آنها را تحت تربيت خود قرار دهد] و به اين وسيله #عقل هاى آنها را متمركز سازد و #افكار آنها را كامل كند». [۲] در ادامه در بيان يك ويژگى ديگر #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى فرمايد: «او به هنگامى كه اسلام غروب كند، همچون شترى كه از راه رفتن بازمانده، بر زمين قرار گرفته و سينه به آن چسبانده است، پنهان خواهد شد».
🔹هنگامى كه شتر از راه رفتن باز مى ماند بر زمين چنان پهن مى شود كه انتهاى دم او به زمين مى چسبد و حتى پايين گردن خود را نيز بر آن مى نهد و اين، نشانه #نهايت_خستگى است، و عرب از آن به عنوان كنايه براى نهايت ضعف و ناتوانى استفاده مى كند. اين سخن اشاره آشكار ديگرى به يكى از اوصاف #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، كه در #دوران_غيبت او، #اسلام و #مسلمين در نهايت ضعف قرار مى گيرند و #دشمنان از هر سو براى محو اسلام و شكست مسلمين قيام مى كنند. امام (عليه السلام) در پايان اين فراز به نكته روشن ترى در اين زمينه مى پردازد و مى فرمايد:
🔹«او #باقيماندهاى از #حجّت هاى خداست و #خليفه و #جانشينى از جانشينان پيامبران اوست». همان گونه كه از بيان اين اوصاف به دست مى آيد جمله هاى بالا مرجع ضميرى جز #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمى تواند داشته باشد، به ويژه اينكه واژه هاى #بقيه (بقية الله) و #حجّت و #خليفه در فرهنگ دينى ما كاملا منطبق بر آن حضرت است.
🔹از اين بخش خطبه كه اشارات روشنى به #قيام_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشت، به خوبى استفاده مى شود كه بر خلاف تصوّر ناآگاهان، تكيه گاه اصلى #امام_مهدى بر #انقلاب_فكرى، #علمى و #فرهنگى است؛ نه قيامى نظامى و مملوّ از خونريزى. او چنان سطح #افكار_مردم را بالا مى برد كه با پاى خود به سوى يك #حكومت سراسر #عدل و داد پيش مى روند. بى شكّ در آغاز راه، #اقليّت_منحرف و ماجراجو و #گردنكشان_زورگو و ظالمى در اين طريق سدّ راهند كه #امام آنها را با #قدرت_نظامى خود بر مى دارد. او پيوسته در طلب دانش و ارتقاى سطح #معلومات_امّت است و همچون جدّش پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) با زبان حال و قال مى گويد: «رَبِّ زِدْنِی عِلْماً». [۳]
پی نوشتها؛
[۱] جهت اجتناب از اطاله مطلب، از آوردن متن عربی فرمایشات امام علی علیه السلام صرف نظر گردیده است.
[۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلامية، چ ۲، ج ۲، ص ۶۷۵
[۳] قرآن کریم، سوره طه، آيه ۱۱۴
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ ۱، ج ۷، ص ۶۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دشمنی آمریکا با اصل موجودیّت جمهوری اسلامی است
🔹در رژیم طاغوت، #آمریکا به عنوان یک ثروت نگاه میکرد به #رژیم_پهلوی، در عین حال ضرباتی که در همان دوران از سوی #آمریکا به ایران وارد شده ضربات کاری و مؤثّری است که کسانی که با تاریخ آشنایند، با زندگی آن دوران آشنایند، کاملاً این را میفهمند و تصدیق میکنند؛ بعد از #انقلاب هم که خب معلوم است؛ از روز اوّل شروع کردند به #خباثت و #عناد و تا امروز هم ادامه دارد؛ [پس] بحثِ سوء تفاهم نیست.
🔹یکوقت بین دو دولت سوء تفاهم هست، خب با #مذاکره حل میشود؛ یکوقت اختلاف سر یک منطقهی ارضی است، مثلاً فرض کنید که این قسمتِ مرز این قدرش مال من است، این قدرش مال تو است، خب این را با مذاکره می توانند حل کنند، پنجاه پنجاه تمامش کنند؛ اینجا مسئلهی پنجاه پنجاه نیست؛ مسئلهی اصل موجودیّت #جمهوری_اسلامی است و با #مذاکره حل نمی شود، با رابطه حل نمی شود؛ این تصوّر، تصوّر درستی نیست.
🔹آنچه #قدرت و #استقلال و #پیشرفت ناشی از #اسلام و منطبق با اسلام در دنیا به عنوان یک #پدیده به وجود آورده، برای #استکبار - مظهر استکبار، آمریکا است - قابل قبول نیست؛ این یک تصوّر غلطی است که ما خیال کنیم حالا میشود بنشینیم با #آمریکاییها، بگوییم آقا بیایید یکجوری با همدیگر مصالحه کنیم. مصالحه به این است که شما از حرفهای خودتان بگذرید.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۳/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن چیست؟
🔹#شناخت_دشمن و بیان شیوههای مقابله با آن یکی از مباحث مهمی است که در #قرآن_کریم بیان شده است. از نگاه قرآن دشمن به چند دسته تقسیم میشود؛ مانند #شیطان، #یهود، #مشرکان، #منافقان، #کافران و بعضی از همسران و فرزندان.
🔹شیوههای کلی اقدامات #دشمنان نیز از منظر #قرآن موارد مختلفی است که از آن جمله است: #ایجاد_تردید و تحیر به منظور سست نمودن اعتقادات، ایجاد اختلاف و #تفرقه برای از بین بردن اتحاد و ایجاد شکاف در صفوف مستحکم مؤمنان، و #جنگ_روانی میباشد.
🔹#اهداف_دشمنان از چنین رفتارهایی القای یأس و #ناامیدی در مردم و روی برگرداندن از اولیاء الله و #دستورات_الهی میباشد. از سوی دیگر، #قرآن_کریم استراتژیهای متعددی را برای #مبارزه با #دشمنان ارائه نموده است که برخی از آنها عبارتاند از: تجهیز به قدرت ایمان، افزایش قدرت نظامی، ممنوعیت دوستی با بیگانگان و جهاد و مبارزه.
منبع: اسلام کوئست
#دشمن #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️جمهوری اسلامی، امانتی در دست ما
🔹شما ملت عزیز با قدرت خودتان، با #ایمان خودتان، با تحولی که درتان واقع شد، دست تبهکاران را در داخل و دست غارتگران را که از خارج دراز شده بود قطع کردید. شما یک حکومت طاغوتی را برداشتید و به جای او یک #حکومت_اسلامی گذاشتید. شمایی که این کار را کردید باید دنبالش باشید تا نگهش دارید، نمیشود که انسان یک کاری بکند و نیمه کاره رهایش کند.
🔹امروز که #اسلام و #جمهوری_اسلامی در دست شما و ما و همه ملت ایران #امانت است، اگر چنانچه خلاف بکنیم، خلاف مصالح جمهوری اسلامی بکنیم، خلاف مصالح اسلام بکنیم، به این امانت #خیانت کردیم، و در پیشگاه مقدس حق تعالی مجرم و خائن هستیم. خیانت همهاش این نیست که منافقین میکنند، آنها هم یک قسمش است...
بیانات حضرت امام ۶۳/۰۶/۲۳
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا آرزوی مرگ اسرائیل؟
🔸#رژیم_صهیونیستی حدود هفتاد سال پیش در #سرزمین_غصبی و با زور اسلحه و ترور اعلام موجودیت و استقلال کرد و در سال ۱۹۴۸ میلادی دولت تشکیل داد. تاکنون حدود صد و پنجاه کشور این رژیم را به رسمیت شناختهاند و حدود سی کشور هنوز #اسرائیل را به رسمیت نمیشناسند. [۱]
🔹ممکن است برخی افراد بگویند: «مرگ بر #اسرائیل در چنین شرایطی به چه معناست؟! چرا باید آرزوی #نابودی کشوری را داشته باشیم که عضو سازمان ملل است و بسیاری از کشورها آن را به رسمیت شناختهاند؟ اساساً آرزوی مرگ و بدبختی برای دیگران کار درستی نیست و انسان باید برای همه خوبی بخواهد».
💠نابودی زشتی، زیباست
🔹ابتدا از بررسی این ادعا آغاز کنیم که آرزوی #مرگ و نابودی داشتن کار درستی نیست. آیا گوینده این سخن آرزوی #نابودیِ_نادرستی و پلیدی را نیز نادرست میداند؟! #رژیم_صهیونیستی نماد #ظلم، #تبعیض_نژادی و دینی شدید، #خشونت، #ترور و #اشغالگری است؛ چگونه میتوان برای چنین نظامی، آرزوی دوام و بقا داشت و خود را بر راه راستی و حقیقت دانست؟!
🔹حالت سومی وجود ندارد، یا انسان خواستار بقای چنین نظام حاکمیتی است یا نابودی و عدم بقای آن را آرزو میکند. تمام وجدان های بیدار متوجه میشوند که آرزوی #مرگ و #زوالِ_ظلم، خواستهای به حق و #درست است. مردم ایران سالها این نگاه #واقعبینانه و عدالت طلبانه را فریاد زدهاند و به #ظلمستیزی خود افتخار میکنند. او که بر سر #ظالم فریاد نزند و با او مبارزه نکند، ناچار در راستای تأیید ظلم و همکاری با جنایت گام برداشته است.
💠قوانین اسلام حاکم بر قوانین بینالمللی
🔹صد و پنجاه کشور که هیچ، اگر تمام کشورها، بلکه تمام مردم دنیا با یکدیگر جمع شوند و توافق کنند که دزدی و #کشتن_بیگناهان کار خوب و قانونی باشد، این توافق واقعیت زشت و پلید #غصب و #قتلعام_بیگناهان را دگرگون نخواهد کرد. آیا میشود با توجیه قبول کشورها هر فساد و تباهی را امضا کرد؟! بنا بر چنین اندیشه های پوچ و بیهویتی، #ایران_اسلامی وظیفه خواهد داشت که اعمال منافی عفت و خانواده مانند گرایشها و اعمال همجنسبازان را به رسمیت بشناسد و نظام روابط اجتماعی سالم را به نابودی بکشاند.
💠هیچ کشوری اسرائیل فعلی را به رسمیت نمیشناسد
🔹واقعیتی که شاید عموم مردم نسبت به آن بیاطلاع باشند این است که بنا بر مسائل حقوقی سازمان ملل نیز #اسرائیل به شکل امروزی یک کشور رسمی محسوب نمیشود. آنچه برخی کشورها به رسمیت شناختهاند اراضی سال ۱۹۴۸ میلادی در #فلسطین_اشغالی است. [۲] رژیم غاصب #صهیونیستی بعد از به رسمیت شناخته شدن نیز #تجاوز خود را متوقف نکرد، و آنچه امروز از بلندی جولان سوریه، مزارع شبعای لبنان و بقیه سرزمین #فلسطین غصب کرده از طرف هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
🔹#انگلیس و #آمریکا که پدر و مادر مادی و معنوی این فرزند نامشروع و پلید هستند هم حاضر نیستند این حجم از بیقانونی و وحشیگری را گردن بگیرند و تعداد بسیار زیادی قطعنامه بر ضد #اسرائیل در سازمان ملل به تصویب رسیده است. [۳] طنز تلخ ماجرا، مواضع برخی #اشخاص_نادان و بیاطلاع در کشورمان در دفاع از #رژیم_صهیونیستی است، به شکلی که به نظر حتی بایدن و ترامپ که در جنایت یدی طولی دارند نیز به این همه بلاهت و انکار حقیقت راضی نیستند. [۴]
پینوشتها
[۱] رویداد ۲۴؛ کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمیشناسند
[۲] شورای نگهبان؛ اسرائیل ازنظر حقوق بینالملل وجود خارجی ندارد
[۳] اقتصاد نیوز؛ سازمان ملل چندین قطعنامه تصویب کرد
[۴] خبرگزاری مهر؛ بایدن: اشغال غزه اشتباه است
نویسنده: سنایی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#رژیم_صهیونیستی #اسرائیل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«إنَّ اللهَ تعالی يُحِبُّ أن تَعدِلُوا بَينَ أولادِكُم حَتّى فی القُبَلِ».
🔹خداوند دوست دارد كه ميان فرزندان تان #عادلانه رفتار كنيد؛ حتّى در بوسيدن آنها.
📕ميزان الحكمه، ح ۲۲۶۶۵
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «تولّی» و «تبرّی» که به عنوان دو دستور اسلامی به ما آموخته اند چیست؟ و آیا این دو دستور را در دنیای امروز نیز می توان انجام داد؟
🔹معمولا #اسلام را تشبیه به درخت برومندى مى کنند که #مبانى_عقیدتى، #اصول و ریشه هاى آن را و #برنامه هاى وسیع #عملى، #فروع و شاخه هایش را تشکیل مى دهد. و نیز معمولا ده موضوع را به عنوان #فروع و برنامه های عملی ذکر می کند در حالی که گسترده تر از آن است که در ده موضوع خلاصه شود. ولى اهمّیّت این #دستورات_دهگانه سبب شده است که آنها را در ردیف اوّل بشمارند، وگرنه مسلّماً منحصر به اینها نیست.
🔹از این دستورات ده گانه، #سه_قسمت مربوط به #عبادات و نیایش و پیوند با خداست - نماز، روزه، حج - و #دو_قسمت مربوط به مسائل #اقتصادى و پیوند با #خَلق خدا - زکات، خمس و #پنج_قسمت مربوط به مسائل #اجتماعى و #نظامى و #سیاسى است - جهاد، امر به معروف و نهى از منکر، تولّى و تبرّى - فعلا سخن از دو دستور اخیر است که به معناى #دوست_داشتن و #تنفّر_داشتن است. چه کسى را دوست بداریم و از که متنفّر باشیم؟
🔹دوستان خدا، مردم حق طلب، انسانهاى ارزنده و حامیان حقّ و عدالت را #دوست بداریم، و از آلودگان، ستمگران، بى بند و باران و دشمنان خدا و مردم، #متنفّر باشیم.
چرا همه را دوست نداریم؟ چرا با همه خلق خدا خوب نباشیم؟ مگر در دنیاى امروز مى توان اصل زندگى مسالمت آمیز را با همه کس و در همه جا فراموش کرد؟
🔹باید از کسانى که طرفدار «تز» دوستى با همه و در تحت هر شرایطى هستند پرسید: آیا در جهانى که #ظالم و #مظلوم و #ستمگر و #ستمدیده، #استعمارگر و #استعمار_شده، #حق_طلب و #اشغالگر و #پاک و #ناپاک وجود دارد همه را دوست بداریم؟! با همه خوش باشیم؟! و به همه کمک کنیم؟! آیا #منطق_انسانى چنین اجازه اى را به ما مى دهد؟ آیا عاطفه زنده هیچ مردمى با این #سازشکارى_غلط، هماهنگى دارد؟
🔹اگر این #دو_اصل در اصول اساسى برنامه هاى عملى #اسلام گنجانیده شده، به خاطر آن است که طرفداران حقّ و عدالت و آزادگى و پاکى و درستى، صفوف خود را هر چه فشرده تر سازند و #ناپاکان و #ستمگران و آلودگان هرچه تنهاتر بمانند و در یک محاصره اجتماعى و اخلاقى از طرف انسانهاى مثبت و ارزنده قرار گیرند.
🔹آیا بدن آدمى هر غذایى را مى پذیرد؟ آیا ذائقه انسان یک وسیله #تولّى و #تبرّى، براى جدا کردن غذاهاى مفید از زیانبخش نیست؟ آیا به هنگام خوردن غذاهاى مسموم و گرفتار شدن بدن به #مسمومیّت غذایى، «معده» راه سازشکارى را پیش مى گیرد و انسان را تسلیم #مرگ مى کند یا این که تمام قدرت خود را به کار مى اندازد تا از طریق «استفراغ» #تنفّر خود را از غذاى مسموم ابراز کرده، آن را به بیرون پرتاب کند؟
🔹آیا تعادل نیروى #جاذبه و #دافعه، رمز بقاى جهان هستى نیست؟ چگونه #بقاىجامعهانسانى مى تواند از تعادل این دو نیرو که در شکل تولّى و تبرّى ظاهر مى شود مستثنا بماند؟ اگر به جاى این دو دستور، #روح_سازشکارى با همه کس و هر مکتب و بى تفاوت بودن در برابر هر چیز و هر صحنه پیدا شود، و #عوامل_مثبت و سازنده را جذب نکند، و #عوامل_مزاحم و منفى را از خود نراند، نابودى چنان اجتماعى سریع خواهد بود؛ به همین دلیل، در حدیثى از #پیامبر_اکرم (صلى الله علیه و آله) مى خوانیم: «اَوْثَقُ عُرَى الإیَمانِ الحُبُّ فِى اللهِ وَ البُغْضُ فِى اللهِ»؛ (محکم ترین دستگیره هاى #ایمان، دوست داشتن براى خدا، و ابراز تنفّر کردن براى خداست).
پی نوشت:
[۱] سفینة البحار، ج ۲، ص ۱۳
📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چ دوم، ص ۴۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تولی #تبری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تزکیه دل و تهذیب نفس
🔹#جوانان باید خود را دریابند و در پی #تزکیۀ_دل و #تهذیب_نفس برآیند و بدانند که هر کار کوچک و بزرگی که از انسان سرزند و هر کنش و واکنشی که از وی ناشی شود، هم در #دل و #جان او اثر می گذارد و هم در #صحیفه_اعمال او ثبت می شود،
🔹به گونهای که چون #قیامت فرا رسد و پرده طبیعت از پیش چشمش برداشته شود، بی اختیار فریاد برآورد: «مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا»؛ (این چه #نامهای است؟! هیچ گناه كوچك و بزرگى نگذاشته مگر آن را به شمار آورده است).
پی نوشت؛
[۱] قرآن کری، سوره کهف، آيه ۴۹
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۴۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#تزکیه #اعمال #قیامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️طبق بیان قرآن چه عواملی باعث شد برخی حلال های الهی برای قوم یهود حرام و ممنوع گردد؟
🔹خداوند در #قرآن_کریم سوره نساء مى فرمايد: «فَبِظُـلم مِنَ الَّذينَ هادوا حَرَّمنا عَلَيهِمْ طَيِّبات اُحِلَّتْ لَهُم و بِصَدِّهِم عَن سَبيلِ اللهِ كَثيراً وَ اَخْذِهِمُ الرِّبا و قَد نُهوا عَنهُ و اَكْلِهِمْ اَموالَ النّاسِ بِالباطِلِ و اَعْتَدنا لِلكافِرينَ مِنهُم عَذابـًا اَلِيمـًا»
🔹[ترجمه آیات شریفه:](به خاطر #ظلمى كه از #يهود صادر شد، و نيز به خاطر سنگ اندازی های فراوان آنها در راه خدا، بخشى از چيزهاى پاكيزه را كه بر آنها حلال بود، #حرام كرديم و [همچنين] به خاطر #ربا_گرفتن، در حالى كه از آن نهى شده بودند؛ و #خوردناموالمردم به شیوه باطل [و حرام]؛ و براى #كافران آنها، عذاب دردناكى آماده كرده ايم). [۱]
💠مطابق اين آيه، #يهوديان مرتكب چهار عمل #زشت و #منكر مى شدند كه باعث #حرام_شدن بعضى از طيّبات بر آنها شد: [۲]
1⃣#ظلم و ستمى كه اينها بر خود و ديگران روا مى داشتند.
2⃣آنها به طور وسيع و گسترده #مانع انجام #كارهاى_خير مى شدند.
3⃣#ربا_خوارى مى كردند.
4⃣از راه #حرام #ارتزاق مى نمودند؛ مانند كم فروشى، غش و تقلّب در معامله، شراب فروشى، قمار و مانند آن، كه از تمام آنها تعبير به اكل مال به باطل شده است.
پی نوشتها؛
[۱] سوره نساء، آيه ۱۶۰ و ۱۶۱
[۲] از اين آيه شريفه استفاده مى شود كه همواره حرمت، دليل بر وجود مفسده اى در «شىء حرام شده» نيست؛ بلكه گاهى از اوقات، تحريم به عنوان عقوبت و مجازات است.
📕ربا و بانكدارى اسلامى، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، ۱۳۸۰ش، چ۱، ص ۱۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#یهود
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد