اندیشکده برهان
#باهم_کتاب_بخوانیم
yon.ir/O0XFl
📚 کتاب «مصدق و کاشانی؛ همراهی تا جدایی»
📝تهیه و تنظیم : #اندیشکده_برهان
✅ پژوهه تاریخی (30)
🔸بازخوانی تحلیلی فراز و فرود نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران
🔻این کتاب در 151 صفحه و در 5 فصل، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
📌عناوین #فصلهای این کتاب :
🔹«تکاپوی ملّی شدن نفت»
🔹«جریان اسلامی نهضت»
🔹«مخالفان و موافقان نهضت نفت»
🔹«آمریکا؛ رفیق نیمهراه مصدق»
🔹«فرجام نهضت»
📖 در بخشی از #مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔻بحث نهضت #ملی_شدن صنعت #نفت از مباحث مهم تاریخی است که میبایست به دور از عقدهها و جهتگیریهای از پیش تبیین شده به آن پرداخت.
🔸در سال ۱۳۱۲ به ظاهر قراداد #دارسی لغو شد اما مجدد قراردادی با انگلیسیها بسته شد که به مراتب برای ملت ایران زیان بارتر بود. منتهی فقط خواص از محتوای تمدید قرار داد اطلاع داشتند، آنها هم به هیچ وجه جرأت نمیکردند در این زمینه اعتراض کنند؛ چراکه کمترین اعتراض با برخوردهای بسیار شدید #رضاشاه مواجه میشد. #دکتر_مصدق خود برای اولین بار بعد از شهریور ۲۰، این اطلاعات را مطرح کرد؛ زمانی که روسها هم میخواستند قراردادی را با ایران ببندند. دکتر مصدق در دادن اطلاعات نقش داشت، اما در ابتدای امر به دلایل مختلفی #پیشتاز مبارزه با انگلیسها نبود.
🔹همکاری #دکتر_مصدق، #آیتالله_کاشانی و نیروهای #فداییان_اسلام توانست یک قدرت مردمی را سامان دهد. سامان دادن قدرت مردمی هم به #کارشناسانی مثل مصدق نیاز داشت، هم نیاز به شخصیتهای #مورد_اعتماد ملت مانند آیتالله کاشانی و هم نیاز به یک #تشکل_مردمی داشت که بتواند در صحنه جلوی نیروهای سرکوبگر وابسته به انگلیس را بگیرد.
✅ هم کسانی که تلاش میکنند نقش مصدق را آنچنان بزرگ نمایی کنند که گویا فقط ایشان در ملی شدن صنعت نفت نقش داشت، به طور قطع ما را ـ از بهره مندی ـ از تاریخ محروم میکنند و هم کسانی که فقط نیروهای مذهبی را در این قضیه میبینند. همچنین کسانی که در تحلیل علل شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت و فراهم شدن بستر کودتا برای بیگانگان، ضعف را منحصر به هرکدام از این عوامل میکنند آنها هم راه خطا را میپیمایند. رد پای #عناصر_نفوذی وابسته به بیگانه و انگلیس در همۀ این سه رکن تأثیرگذار نهضت ملی شدن صنعت نفت دیده میشود.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/NXTrS
🆔 T.Me/didemanpub
💡فرصت ویژه
🔸 به مناسبت عید سعید غدیرخم عید ولایت، مجموعه بسته مطالعاتی ولایت شامل ۴ کتاب:
📒 حکومت ولی خدا
📕 شاکله الگوی امام امت
📗دیکتاتوری یا مردمسالاری
📘نظریه سیاسی امام تطور یا ثبات
با ۳۰٪ تخفیف ویژه در دسترس شما کتابدوستان اهل مطالعه است.
🔹 دریافت:
🔘 http://didemanbook.ir/product/nezameslami_pack/
💠 T.me/didemanbook
اندیشکده برهان
🔶 اسلام سیاسی؛ واقعیتی که نادیده گرفته شد
🔶از اولین اقدامات #مصدق بعد از نخستوزیری مجدد، انتخاب دولتی بود که عناصر نامطلوبی در آن به وزارت برگزیده شده بودند که از جملهی آنها میتوان به معاونت جنگ سرلشگر #وثوق، که عامل اصلی کشتار مردم در روز #۳۰_تیر بود، اشاره کرد.
🔷#آیتالله_کاشانی نسبت به این مسئله کتباً اعتراض کرد، اما مصدق در پاسخی توهینآمیز وی را از دخالت در سیاست بر حذر داشت؛ در حالی که تا قبل از وقایع سی تیر وی اعتراضی به حمایتهای سیاسی آیتالله کاشانی نسبت به خود نداشت! این مسئله در کنار اعلام حمایت مصدق از #احمد_قوام، شکافی مجدد میان وی و نیروهای اسلامی ایجاد کرد.
🔶دولت مصدق، با غافل شدن از اجرای امور #اسلامی، که خواستهی اصلی نهضتهای حامی وی بود زمینههای لازم برای برکناری وی را از طریق کودتای ۲۸ مرداد فراهم کرد. در واقع، گروههای سلطنتطلب و کشورهای #آمریکا و #انگلستان، که منافع خود را در ایران در خطر میدیدند، از این شکاف نهایت بهرهبرداری را انجام دادند.
🔷قبل از نزدیک شدن به برههی کودتا، نیروهای اسلامی مجدداً هشدارهای خود به مصدق را آغاز کردند و حتی وی را از این توطئه نیز آگاه کردند و نسبت به وقوع آن به مصدق هشدار دادند. آیتالله کاشانی روز قبل از کودتا در نامهای به مصدق مینویسد:
🔶«من شما را با وجود همهی بدیهای خصوصیتان نسبت به خودم از وقوع حتمی یک کودتا به وسیلهی #زاهدی که مطابق با نقشهی خود شماست آگاه میکنم که فردا جای هیچ عذر موجه نباشد…» و مصدق در جواب مینویسد: «اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم» و سرانجام دولت ملی مصدق با کودتای ۲۸ مرداد سرنگون میشود.
🌐 https://www.instagram.com/p/B1WAQ2wgV8r/
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
📻 گفتگوی دو تن از کارشناسان #اندیشکده_برهان، آقایان #سیدامیرعلی_ناقدی و #علی_غزالی با #رادیو_گفتگو در قالب برنامه #سیاستنامه
⏱ زمان: 24 مرداد 1398، ساعت 22، شبکه رادیویی گفتگو
💡 موضوع: #بیانیه_گام_دوم_انقلاب و #مدیریت_جهادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 غدیر، محور #وحدت_اسلامی
🔺 لزوم اتخاذ رویکردی وحدتبخش در قبال مسئلهی غدیر خُم
🔹 واقعه #غدیر، به لحاظ تأکیدی که بر «ولایت» علیبنابیطالب (ع) دارد ـ فارغ از تأویل معنای «مولا» ـ اهمیت بسزایی داشته و در نوع خود، با هیچ واقعهی دیگری قابل قیاس نیست.
🔹 اگرچه مبنای اختلافنظر در میان امت، زمانی آشکار میشود که تأویل دقیق معنای «مولا» تبیین شود، اما بنای نوشتار حاضر بر آن نیست که منشأ اختلاف را در ماجرای غدیر مورد کنکاش قرار دهد، بلکه بر آن است تا این فرضیه را به اثبات برساند که باطن ماجرای غدیر ـ برخلاف ظاهرش که اختلاف میان #سنی و #شیعه را بر سر جانشینیِ #رسول_خدا (ص) موجب میشود ـ حاکی از وحدت است؛ اتفاقاً اگر این منشأِ وحدتآفرین، مبنای تحلیل قرار گیرد، واقعهی غدیر چهبسا دیگر محل اختلافِ مذاهب اسلامی نخواهد بود.
🔹 در نوشتار حاضر، سعی خواهد شد به دو زمینهی اصلیِ وحدتآفرین در ماجرای غدیر اشاره شود:
✅ یکی شخصیت #علیبنابیطالب که میتواند به خودیِ خود، محور #وحدت باشد؛
✅ دیگری نحوهی مواجههی برخی از بزرگان شیعه با ماجرای غدیر که ماحصل آن، شناساندنِ هرچه بهتر #تشیع به #اهلسنت و نتیجتاً فروکش کردن آتش کینهها و کجفهمیهای فریقین نسبت به یکدیگر است.
👈متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉
✍ #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#عید_غدیر #ولایت
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
🔶 محبّت و فضائلِ علیبنابیطالب، محور وحدت
⭕️#علیبنابیطالب، تنها شخصیت در میان جانشینان بعد از #رسول_خدا است که #سنی و #شیعه، در کسوت #امام امت و خلیفهی #رسول_خدا، بر او اتفاق نظر دارند. وی از منظر اهلسنت، در زمرهی #خلفای_راشدین و یکی از ۴ خلیفهی اول مسلمین است ـ که اعتبار و جلال آنها محل مناقشه نبوده و از منظر اهلسنت، کاملاً مقبول هستند ـ به علاوه آنکه در میان شیعیان، به عنوان اولین امام شیعیان محسوب میشود.
🔶#زمخشری، عالم بزرگ اهلسنت، در کتاب خود این حدیث را از زبان رسولالله (ص) نقل میکند که آن حضرت فرمودند:
🔻«هرکس با #محبت آل محمد بمیرد، «#شهید» از دنیا رفته است؛ بدانید و آگاه باشید هرکس با محبت آل محمد بمیرد، مورد مغفرت و رحمت الهی قرار میگیرد؛… بدانید و آگاه باشید هرکس با محبت #آل_محمد بمیرد، ملکالموت، او را به بهشت بشارت خواهد داد….»
🔶همچنین، دیگرانی چون #احمدبنحنبل، از این هم بالاتر، احادیثی را در وصف مقام و جایگاه شخصِ علیبنابیطالب میآورند:
🔻«احمدبنحَنبل میگوید: ابن نمیر الاعمش از… از علی (ع) نقل میکند که ایشان فرمودند: به خدا سوگند، رسولاللّه (ص) عهد کرد با من در این خصوص که: مرا [علی را] دوست ندارد مگر مؤمن و دشمن ندارد مگر منافق!»
⬅️وجود چنین احادیث و فضایلی ـ که در کُتب معتبر اهلسنت، شمار آن فراوان است ـ حکایت از این امر دارد که برادران اهلسنت نیز در حبّ اهلبیتِ رسول خدا، با شیعیان همنظر هستند. لذا محبت اهلبیت، یکی از آن محورهای بسیار مهمی است که میتواند فینفسه، کانون وحدت در میان آحاد امت باشد و در این میان، بازهم این علیبنابیطالب است که در صدر اهلبیت رسول خدا جای میگیرد.
🌐 https://www.instagram.com/p/B1bLesuAbv1/
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
May 11
🔶 ایران و خباثت انگلیس؛ بخش 🔟 و پایانی (نتیجه)
🔺 بازخوانی تاریخیِ برخی خباثتهای تکبرآمیزِ دولت انگلستان در قبال ایران
💡 هدف از سلسله پیامهای «ایران و خباثت انگلیس»، بازخوانی چند نمونهی بارز از خباثتهای تکبرآمیز دولت بریتانیا در قبال ایران در خلال دویست سال اخیر بود تا از این رهگذر روشن شود که این دولت استعمارگر و زیادهخواه، تا چه اندازه در قبال کشورمان «متکبر» بوده است؛ صفتی که #مقام_معظم_رهبری، آن را خصلت ذاتیِ دول استعماریِ غربی دانسته، میفرمایند: «آفت بزرگ دولتهای غربی، تکبّر آنها است»[1]
✅ اما همانگونه که در ابتدای این مجموعه پیامها نیز تأکید شد، طبیعتِ دشمن، دشمنی کردن است و اگر غیر از این باشد، باید تعجب کرد؛ اما مهم آن است که بدانیم مادامی که در طرف مقابلِ این دشمنیها، ارادهی مقاومت در برابر زیادهخواهی وجود داشته باشد، مستکبرین راه به جایی نخواهند برد؛ اما «اگر در طرف مقابل آنها، یک دولت ضعیفی، آدمهای مرعوبی وجود داشته باشند، این تکبّر کار خودش را میکند؛ مثل هر متکبّری که وقتی طرف از او ترسید، لرزید، عقبنشینی کرد، او خُب احساس میکند که این تکبّر را باید بیشتر کند...»[2] تجربهی زیست تاریخیِ ملت ایران در عهد جمهوری اسلامی نشان از همین ارادهی مقاومتِ ملت دارد؛ خاصه آنکه در چند سال اخیر، به تعبیر مقام معظم رهبری: «دوران بزنودررو تمام شده؛ اینجور نیست که شما بگویید میزنیم و درمیرویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال میکنیم. اینجور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد.»[3]
آری! ملت ایران هرگونه تعرض به خاک و مایَملک خویش را ـ ولو در ابعاد محدود ـ به شکلی قاطع و هوشمندانه پاسخ میدهد:
🚀 موشکباران مقرّ تروریستهای تکفیری در شرق فرات توسط پهپادهای رزمی سپاه در پاسخ به حملهی تروریستیِ اهواز (در رژهی 31 شهریور 1397) و نیز حملهی موشکی به مواضع داعش در دیرالزور در پاسخ به حملهی تروریستیِ مجلس و حرم مطهر حضرت امام (ره) (در 17 خرداد 1396) دو پاسخ قاطع و محکمی بود که ملت ایران به زیادهخواهیهای نظام سلطه و مزدوران آنها داد که البته اینگونه پاسخهای معتبر، تنها محدود به پاسخ به عملیاتهای تروریستی نیست؛ بلکه رهگیری و انهدام #پهپاد جاسوسی آمریکاییِ #گلوبال_هاوک توسط نیروی #هوافضای_سپاه بعد از تجاوز پهپاد مذکور به حریم سرزمینی ایران (در تاریخ ۳۰ خرداد 1398) و توقیف نفتکش انگلیسی در #تنگه_هرمز را نیز میتوان به این فهرست بلندبالا افزود.
🛳 در خصوص نفتکش انگلیسی ذکر این نکته ضروریست که علت اصلیِ توقیف آن توسط ایران، عدم رعایت قوانین متداول دریانوردی توسط کشتی مذکور بود و لذا #جمهوری_اسلامی، حجّت فنی و تکنیکیِ کافی را برای توقیف آن در اختیار داشت؛ اما با تمام این اوصاف، نمیتوان از ارزش راهبردیِ این توقیف مقتدرانه توسط #سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چشم پوشید؛ زیرا در چارچوبی کلانتر باید این توقیف را در این راستا نیز تحلیل نمود که درست چند روز پیش از آن، نفتکش حاوی محموله نفتی ایران در جبلالطارق به بهانه ارسال نفت به #سوریه، توقیف شده بود و اگر پاسخی معتبر به این #دزدی_دریایی ـ به تعبیر مقام معظم رهبری ـ داده نمیشد، ممکن بود این حرکت دزدانه، به مرور زمان، تبدیل به رویّهای زیادهخواهانه از سوی نظام سلطه شود؛ اما با چنین اقدام بازدارندهای در سطح راهبردی توسط جمهوری اسلامی، عملاً فرصت موذیگری و طمعکاری از طرف مقابل ما ـ که همانا جبهه استکبار است ـ گرفته شد.
📚 پینوشتها:
1. گزیدهای از بیانات معظمله در دیدار ائمه جمه سراسر کشور، 25 تیر 1398.
2. پیشین.
3. بیانات معظمله در دیدار جمعى از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 16 اردیبهشت 1394.
✍🏻 #گروه_تاریخ
#ایران_و_خباثت_انگلیس #انگلیس_خبیث
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 اشغال ایران در #شهریور_1320، یکی از سریعترین «اِشغال»های تاریخ!
🔺 به بهانه سالگرد تجاوز متفقین به خاک ایران در سوم شهریور 1320
💡 با نگاهی اجمالی به جنگهای کلاسیکِ تاریخ جهان، خصوصاً در دو قرن اخیر، میتوان دریافت که اشغال نظامی ایران در شهریور 1320ش در خلال #جنگ_جهانی_دوم، در شمار کوتاهترین جنگهای تاریخ معاصرِ جهان (و نه فقط ایران) جای میگیرد؛ جنگی که تنها 3 روز به طول انجامید (از 3 شهریور تا 6 شهریور 1320) و آنقدر کوتاه و تحقیرآمیز بود که از سوی برخی رسانههای خارجیِ آن روز مورد تمسخر قرار گرفت: آمریکاییها در مطبوعات خود، عنوان «جنگ 80ساعته» را برای آن انتخاب کردند![1]
🔹 این درحالی بود که در همان جنگ جهانی دوم، کشورهایی با جمعیت حدود یکدهمِ جمعیت آن روز ایران، اجازه ندادند خاک کشورشان توسط نیروهای اشغالگر مورد تجاوز قرار گیرد. مثلاً کشور فنلاند با جمعیت حدود دو تا سه میلیون نفریِ خود (در مقایسه با جمعیت بالغ بر 22 تا 26 میلیون نفریِ ایران) به مقاومت جانانه در مقابل #متفقین پرداخت و اجازه نداد کشورش را اشغال کنند.[2]
🔹 #اشغال_ایران و نهایتاً ابلاغ رسمیِ فرمان ترک مخاصمه از سوی نخستوزیر وقت (محمدعلی فروغی) به نیروهای مسلح، کلاً 3 روز به طول انجامید. اگرچه عدهای، این 3 روز را «جنگ نظامی» نام نهادند، اما باید گفت که این 3 روز یا همان 80 ساعت، با نگاهی واقعبینانهتر، نه «جنگ» و نه حتی «مقاومت»، بلکه 3 روز «اشغال نظامی» بود؛ یعنی در این 3 روز تقریباً هیچگونه مقاومت منسجم و سازمانیافتهای علیه نیروهای اشغالگر صورت نگرفت و فقط به آنها فرصت داده شد تا به راحتی از مرزها عبور کرده، درون خاک ایران پیشروی نمایند. این پیشرویِ بدون مزاحمت به حدی سریع انجام شد که درست چند روز پس از انتشار خبر عبور نیروهای شوروی از مرز، مردم #مشهد شاهد حضور این نیروها در شهرشان بودند![3]
✅ اصولاً در خصوص عکسالعمل حاکمیت سیاسی یک کشور در مقابل تجاوز نظامیِ خارجی، سه حالت متصور است:
1️⃣ کشورِ مورد نظر، ارادهی مقاومت در مقابل دشمن متجاوز از خود نشان داده، در مقابل هجمهی آنها به مرزهایش بایستد؛
2️⃣ کشور مد نظر و دستگاه سیاسیِ آن، به این جمعبندی برسد که ارادهای برای #مقاومت در مقابل دشمن وجود ندارد و لذا به نیروهای نظامی خود، فرمان ترک مخاصمه بدهد؛ اما در عین حال، همواره نسبت به دشمن متجاوز و نیّات او، بدبین باشد؛
3️⃣ کشور مورد نظر، نه تنها ارادهای برای مقاومتِ منسجم و جدی نداشته و در عین حال فرمان ترک مخاصمه را صادر کند، بلکه در کمال حُسن نیت و شاید بهتر بگوییم «سادهانگاری»، درست وسط میدان جنگی عالَمگیر و خانمانسوز، از دشمنِ تا دندان مسلحِ خود، آن هم با زبانی نرم و لطیف بخواهد که حُسن نیت دولت وقت مبنی بر ترک مخاصمه را پذیرفته، قدم به داخل خاک کشور نگذارد![4]
❌ عکسالعمل دولت وقتِ #محمدعلی_فروغی در زمان اشغال ایران، متأسفانه از نوع سوم بود و البته بسیار طبیعی بود که دشمن متجاوز ـ که دست برتر میدان را داشت و منافعش اقتضا میکرد که وارد خاک ایران شود ـ در آن اوضاع و احوال بحرانی، هیچ وقعی به نیّاتِ باصطلاح صلحطلبانه و مسالمتجویانهی دولت ایران ننهد و تغییری در عملکردش در خصوص بمباران شهرها و برخورد مسلحانه با غیرنظامیان به وجود نیاید!
📚 پینوشتها:
1. سخنرانی دکتر موسی فقیهحقانی در نشست «بررسی علل و پیامدهای اشغال ایران به روایت اسناد آمریکایی»، شهریور 1396، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
2. پیشین.
3. گفتوگوی روزنامه خراسان با دکتر یوسف متولی حقیقی، مشهدپژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، درباره وقایع مشهد در شهریور 1320، منتشرشده در 4 شهریور 1397.
4. برگرفته از یادداشت علی سهیلی، وزیر خارجه وقت، خطاب به سفرای انگلیس و شوروی: جعفر مهدینیا، 7 بار اشغال ایران در 23 قرن، تهران: پانوس، 1377، چاپ اول، ج4، ص251.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#جنگ_80ساعته
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 سیستم ارزیابی مدیران، چالش #دولت_اسلامی
🔶از نظر #رهبر_معظم_انقلاب، «برای ایجاد یک #تمدن_اسلامی (مانند هر تمدن دیگر)، دو عنصر اساسی لازم است: یکی #تولید_فکر، یکی #پرورش_انسان.» و تشکیل دولت اسلامی بهعنوان یکی از حلقات تشکیل تمدن اسلامی نیز از همین قاعده پیروی میکند.
⁉️اکنون سؤال این است که چرا دولت اسلامی هنوز در کشور ما شکل نگرفته است؟
🔶اول اینکه هنوز به اندازهی کافی آن تولید فکر و نظریهپردازی صورت نگرفته است. ما هنوز بهخوبی نمیدانیم که مرادمان از دولت اسلامی چیست؟ دربارهی سازوکارهای اقتصادی آن هنوز در ابتدای راهیم. هنوز به این جمعبندی نرسیدهایم که آیا #بانک در نظام اقتصادی دولت اسلامی جایی دارد یا نه؟ هنوز دربارهی الگوهای #سیاست_خارجی دولت اسلامی با ابهامات و خلأهای جدیِ نظری مواجهیم.
🔷دوم اینکه هنوز در #تربیت مدیران #تراز انقلاب اسلامی و همچنین استانداردسازی شرایط و پیشنیازهای لازم برای تصدی پستهای مدیریتی در نظام اسلامی، حرکت درخوری صورت نگرفته است. متأسفانه #جمهوری_اسلامی حتی هنوز فاقد یک سامانه و نظام #ارزیابی عملکرد قوی و کارآمد دربارهی مدیران است؛ سامانهای که با تشکیل یک نظام رصد و تحلیل عملکرد تکتک مدیران، در یک چرخهی زمانی، مدیران نالایق و ضعیف را از چرخه حذف و مدیران مستعد و قوی را تقویت نماید. حال تلاش نظاممند و سازمانیافته برای تربیت مدیران که جای خود دارد.
🌐 https://www.instagram.com/p/B1i6Xm6gbBG/
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
May 11
🔶 بررسی کارآییِ ارتش رضاشاهی از منظر «هزینه و فایده»
🔺 بازخوانیِ ارتباط میان ارتش مدرنِ #پهلوی_اول و شهریور 1320؛ بخش 1️⃣
💡 هر پدیدهای به حکم عُقل، باید از منظر #هزینه_و_فایده بررسی شود؛ اینکه برای پدیدهی مذکور، چقدر هزینه شده و قرار است متناسب با هزینه صرفشده، چقدر فایده و کارآیی داشته باشد. پدیده «ارتش مدرن» در دوران #رضاشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در بررسی میزان توسعهی نظامیِ پهلوی اول، باید به این رویکرد توجه نمود.
🔹 ارتش رضاشاهی ـ که رکنِ رکینِ نظام شاهنشاهیِ وی را شکل میداد و حتی طبق برخی گزارشات تاریخی، حدود یکسوم بودجهی کشور را در خود بلعیده بود ـ در نهایت و بعد از حدود 16 سال از آغاز سلطنت رضاشاه، در نخستین و البته تنها تهدیدِ جدّیِ برونمرزیاش در مواجهه با نیروهای #متفقین در سوم #شهریور_1320، ظرف تنها چندساعت از هم فرو پاشید و پس از آن، تنها 3 روز بعد، فرمان ترک مخاصمه، رسماً از سوی نخستوزیر وقت (#محمدعلی_فروغی) به نیروهای مسلح اعلام شد و بدین ترتیب، ارتش مدرنِ رضاشاه، در تنها میدان نبردِ جدّی خود، فقط 3 روز تاب مقاومت آورد...
🔹 نهاد «ارتش»، ذاتاً نهادی نیست که به لحاظ اقتصادی، «مولّد» باشد؛ بلکه نهادیست «مصرفی» و انتظار طبیعی از چنین نهادی این است که در قبالِ مصرفی بودنش، به وظیفهی ذاتی و طبیعیِ خود که همانا دفاع از کشور در مقابل حملات خارجی و حفظ #تمامیت_ارضی است، به نحو احسن عمل نماید؛ در حالی که مشاهده میشود #ارتش_مدرن رضاشاهی، نه تنها در انجام این وظیفهی طبیعی خود مردود شد (در اشغال نظامیِ ایران در شهریور 20)، بلکه تمام توان و همّت خود را برای کارکردهای دیگری چون تأمین امنیت شخصِ شاه، اجرای سیاست #تختهقاپو کردن #عشایر، سرکوب اقشار مختلف مردم با اهرم فشار #ارتش و... مصروف داشت.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#جنگ_80ساعته
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 واکاوی علل انفعال دولت و دربار در مواجهه با قوای متفقین
🔺 بازخوانی ارتباط میان ارتش مدرنِ #پهلوی_اول و #شهریور_1320؛ بخش 2️⃣
💡 ارتشی که رکن اصلیِ نظام شاهنشاهیِ #پهلوی_اول محسوب میشد، پس از حدود 16 سال، در نهایت در تنها نبردِ جدّیِ برونمرزیاش، ظرف تنها چندساعت از هم فرو پاشید. در این میان اما، برخورد منفعلانهی دربار و دولت ایران در قبال حملات گستردهی #متفقین، از نکات تأملبرانگیز #تاریخ_ایران است؛ اینکه چرا نظام پادشاهی #پهلوی ـ با داشتن آن ارتش زبانزد ـ فقط 3 روز در مقابل قوای بیگانه تاب آورد؟!
🔹 در پاسخ به این پرسش بنیادین، گمانههای مختلفی قابل طرح است:
❌ ارتش رضاشاهی، ارتشی برای مقابلهی درونمرزی؛
❌ قانون نظام #خدمت_اجباری؛ فرصت یا تهدید علیه قوای متفقین؟
❌ سایهی اِشغال بر سر ایران، فرصتی طلایی برای فرار #دیکتاتور؛
❌ فربگیِ اقتصادیِ سران ارتش، عاملی بازدارنده برای دفاع جانانه از کشور؛
❌ از دست رفتن #سرمایه_اجتماعی #رضاشاه در طول 16 سال.
👇🏻 مقالهی پیشِ رو، توضیحی اجمالی در خصوص هریک از این موارد ارائه خواهد داد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#جنگ_80ساعته #اشغال_ایران
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
#باهم_کتاب_بخوانیم
📚 کتاب «نوسازی با #سرنیزه»
📝تهیه و تنظیم : اندیشکده #برهان
✅ پژوهه تاریخی (2)
🔸نگاهی به پروژهی #مدرنیزاسیون در دورهی #پهلوی_اول
🔻این کتاب در 71 صفحه و در 6 گفتار، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
عناوین گفتارهای این کتاب :
🔹«مذهب در حصار نوسازی»
🔹«تقلید از آنکارا»
🔹«اصلاحات آموزشی پهلوی اول»
🔹«نوسازی ژرمنی»
🔹«توحش نوسازی»
🔹«سازمان پرورش افکار یا دستگاه توجیه اذهان؟»
hmp.me/cfd6
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔻پایان کار سلسلهی قاجار تقریباً بدون دردسر و با یک #کودتای نظامی برنامهریزیشده انجام گرفت. مرد شمارهی یک این کودتا #رضاخان معروف به میرپنچ بود که تقریباً 5 سال پس از کودتا، یعنی در سال 1304، توانست با نفوذ و فشار بر مجلس، حکومت قاجار را منقرض و حکومت پهلوی را تأسیس و قانونی اعلام کند. با این حال، میتوان رضاشاه را اولین پادشاه ایران دانست که به طور جدی و البته سازمانیافته سعی در #نوسازی و مدرن کردن ایران با تقلید از فرهنگ و ارزشهای غربی داشت.
✅ رضاشاه از همان آغاز روی کار آمدن خود به فکر انسجام، نظم و نوسازی کشور بود و در این راه به شدت تحت تأثیر روشنفکران تندرو دوران مشروطه قرار داشت. تصور این افراد از نوسازی به طور کلی در یک کلمه خلاصه میشد: «#سکولاریسم» یا به عبارت دیگر، جدایی دین از سیاست و پشت کردن به سنتهای گذشته.
🔷 به طور کلی، پس از نهضت مشروطه تا زمان روی کار آمدن رضاشاه، 3 نوع جریان #روشنفکری در ایران وجود داشت که در نهایت منجر به پیروزی جریان منورالفکر گردید. این گروه معتقد به سکولاریسم از بالا به پایین و آن هم به وسیلهی #زور بودند. رضاشاه به شدت تحت تأثیر #فروغی بود. او چند دورهای هم به عنوان نخستوزیر رضاشاه فعالیتهای زیادی در راستای مبارزه با اسلام و سکولار کردن ایران داشت. #کسروی نیز، که زمانی در دورهی رضاشاه منصب قضایی را بر عهده داشت، با شعار پاکدینی و پاکزبانی و ستیز با سنتها و جایگزینی دینی هماهنگ با اندیشهی سکولار، توانست به شدت رضاشاه را تحت تأثیر خود قرار دهد.
✳️ #علیاکبر_داور و #تیمورتاش در عرصهی ایجاد نظام قضایی جدید و نیز تلاش برای کشف حجاب و مبارزه با نهادهای مذهبی تلاش کردند. در این میان، شاید نقش #تقیزاده بیش از دیگران باشد، زیرا وی هم متفکر و هم سیاستمدار بود و میتوانست شعار معروف خود را ـکه معتقد بود برای پیشرفت و نوسازی در ایران باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویمـ به اجرا بگذارد.
🔶 رضاشاه بیشتر یک #فرماندهی_نظامی بود تا یک سیاستمدار و کاملاً بدیهی است که با وجود چنین مشاوران و وزیرانی، نوسازی را در مبارزه با اسلام و روحانیت و تنها راهحل پیشرفت را غربی شدن و #تقلید از آنها در تمام امور میدانست.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/ZTU2D
🆔 @dideman
🔶 برجام؛ راهبردی شکستخورده
💢هنوز چند روز از توصیه صریح #رهبر_معظم_انقلاب_اسلامی به اعضای کابینه مبنی بر «پرهیز از پرداختن به #حواشی و #فروع» نگذشته که اظهارات آقای #روحانی در همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساختهای روستایی بار دیگر مجالی برای حاشیهپردازی و جنجالآفرینی فراهم کرده است. فارغ از محتوای سخنان وی که جای نقد بسیار دارد، طرح اینگونه مسائل در شرایط فعلی وپس از شش سال عملکردی اینچنین، در خور تأمل فراوان است.
🔷آقای روحانی گفته است: «اگر بدانم که به جلسهای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد و مشکلات مردم حل میشود، دریغ نمیکنم؛ اصل منافع ملی ما است.» در خصوص این جمله آقای روحانی چند نکته مهم وجود دارد:
🔻مقصود ایشان از طرح این اظهارات، آن هم پس از خروج وقاحت بار #کدخدا از #برجام و نیز وقتکشی بیش از یک ساله اروپایی چیست؟ آیا این اظهارات احیانا به در پیش بودن سفر آقای روحانی به #نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی #سازمان_ملل ارتباطی دارد؟
🔻 حال که ایشان «آباد کردن» کشور را منوط به «ملاقات» کرده، خوب است دستاوردهای «ملاقاتهای مکرر» طی چندسال اخیر و تأثیر آن را در «آباد کردن کشور» و «حل مشکلات مردم» توضیح دهند! البته فراموش نکردهایم روزگاری که خیلی از آن دور نشدهایم، حتی #آب_خوردن و #ازدواج_جوانان به نتیجه مذاکرات و برجام منوط میشد و حتی از آخرین اظهارات عجیب آقای رئیس جمهور که پذیرش# FATF را موجب ارزانی دانسته، زمان زیادی نگذشته است.
⁉️سؤال اینجاست که ماجرای تلخ معطل نگاه داشتن #اقتصاد کشور به «ملاقاتهای واهی» تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ گلابیهای مذاکرات قبلی کی بر سر سفره مردم آمد که اینک منتظر ثمرات «ملاقات» آتی باشیم؟
🔻 اکنون شش سال از زمانی که وعده چرخش توأمان «چرخ #سانتریفیوژها و چرخ اقتصاد» با «جلب رضایت کدخدا» داده شد، میگذرد و هیچ کدام از این چرخها نمیچرخد و باز هم نشانی خانه کدخدا داده میشود. این پروژه «آدرسدهی غلط» البته تنها به پروندههای سیاست خارجی ختم نمیشود و با تأسف باید گفت به یک رویه در بخشهایی از دولت تبدیل شده است.
🔶یک روز از آقای رئیس جمهور شنیده میشود که اگر #وزارت_بازرگانی (بخوانید وزارت واردات) تأسیس شود، در عرض یک هفته مشکلات معیشتی حل میشود و روز دیگر توسعه پهنای باند و #اینترنت رایگان را به عنوان حلال مشکلات کشور معرفی میکنند.
⁉️به راستی، مشکل حاشیه آفرینی «آدرسهای غلط» با چاشنی تفاخر به راهحلهای غیرمرتبط تا کجا ادامه خواهد یافت؟
🌐 https://www.instagram.com/p/B1qEWHLgktN/
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
#باهم_کتاب_بخوانیم
yon.ir/JxapR
📚 کتاب «دولت تراز، دولتمردان تراز»
📝تهیه و تنظیم : اندیشکده #برهان
✅ اندیشنامه دولت اسلامی (3)
🔸شاخصههای دولت اسلامی و کارگزاران در گفتمان انقلاب اسلامی
🔻این کتاب در 74 صفحه و در 2 گفتار، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
عناوین گفتارهای این کتاب :
🔹«#دولت اسلامی»
🔹«#کارگزاران دولت اسلامی»
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔻یکی از مهمترین اهداف حکومت و مسئولیت در اسلام، فراهم آوردن زمینۀ #اجرایی پیاده کردن محتوای #اسلام است؛ لذا عمدۀ هدف خیزش و انقلاب مردم ایران به رهبری #امام_خمینی (ره) برای سرنگونی رژیم ستمشاهی و برقراری حکومت جمهوری اسلامی، ایجاد فضای مطلوب برای اجرای احکام و ارزشهای اسلام بوده است
✅ در این حکومت به دلیل نگاه ویژهای که اسلام به ملت و جامعۀ مسلمین دارد، سازوکاری به نام «#دولت» در قانون اساسی تعبیه شده است تا در ساختار نظام اسلامی بتواند بهعنوان #بازوی اجرایی حکومت، زمینۀ هرچه بهتر پیاده شدن آرمانها و احکام و ارزشهای اسلامی در جامعه را فراهم آورد
🔷 هر مقدار که «دولت» واجد #شاخصهای_مطلوب اسلامی باشد، به همان مقدار در #تحقق آرمانها و اهداف حکومت اسلامی مؤثر خواهد بود و به هر میزان با شاخصهای مطلوب فاصله داشته باشد، تحقق اهداف متعالی حکومت را با وقفه یا عقبگرد روبهرو خواهد نمود
✳️ در واقع، دولت مطلوب از نگاه نظام اسلامی، دولتی است که دارای شاخصهای مطلوب «#اسلامی» باشد.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/fjHjP
🆔 @didemanpub
🔶 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه #عاشورا
👈🏻 قسمت 1️⃣؛ مقدمه
🔹 هر حادثهی تاریخی، بسته به وسعت، اهمیت و دامنهی اثرگذاریاش، دارای سلسله ریشههایی است که بسته به فاصلهی زمانیشان نسبت به وقوع آن حادثه، با تعبیر «ریشههای دور و نزدیک» از آنها یاد میشود.
🌳 اگر درختی را تصور کنیم که رخداد تاریخیِ مورد بحث، به مثابه میوهی آن بوده و فاصلهی فیزیکیِ میان میوه تا ریشههای این درخت نیز در حکم یک «بازهی زمانی» در نظر گرفته شود، حال میتوانیم بگوییم که علل و عوامل بسیار نزدیک به آن رخداد تاریخی، در حکم شاخهها و بدنهی درخت بوده و هرچقدر که از خودِ واقعه، در طول زمان، به عقب برگردیم، در حقیقت به ریشهی درخت نزدیکتر میشویم.
💡 ریشههای دورتر، گاهی اوقات خود به طور مستقیم در وقوع حادثه نقش ایفا میکنند؛ اما در اغلب اوقات، ریشههای دورتر، مستقیماً در وقوع حادثه اثر نگذاشته، بلکه در طول سالیان متمادی، زمینه را طوری میچینند که عللِ نزدیک به آن حادثه، متأثر از بستر مناسبی که ریشهها برایشان فراهم کردهاند، فرصت عرض اندام پیدا میکنند.
📝 در سلسله پیامهای پیشِ رو، اگرچه ادعا نداریم که توانستهایم سلسله ریشههای #کربلا را به طور کامل و بینقص احصاء کنیم، اما سعیمان بر آن بوده تا مهمترین و نیز اثرگذارترین مقاطع زمانی، جریانها و حتی افراد را که در این ماجرا ـ عمدتاً هم به طور غیرمستقیم ـ دخیل بودهاند، در حد بضاعتمان گرد آوریم.
⏳ روش ما در مواجهه با ریشهها، حرکت در بسترِ «تسلسل زمانی» است؛ بدین معنا که ابتدائاً به پیشینهی عصر #جاهلیت عرب در پیش از اسلام پرداخته، سپس به رخداد #سقیفه متصل شده و به همین ترتیب در بستر زمان جلو میآییم تا به نزدیکترین ریشه یعنیِ مفاسد دوران #یزید برسیم.
⚠️ همچنین زاویهی نگاه ما در این نوشتار، بیشتر از دریچهی نگاهِ نخبگانی و تأثیر #خواص بر روندِ واقعه است. بدین ترتیب، اگرچه بخشی از #عوام و تودهی امت نیز به سهم خود در وقوع رخداد دخیل بودهاند، اما فارغ از میزان و کیفیتِ سهم آنان، بنای ما پرداختن به آنها نیست و ممکن است در برخی موارد، تنها اشارهای به نقش آنها شده باشد، بدون آنکه نیت اصلیمان، پرداختن جدّی به آنها باشد.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#شجره_خبیثه_جهل_و_کینه #امام_حسین #محرم
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
#باهم_کتاب_بخوانیم
yon.ir/36kBd
📚 کتاب «شجره خبیثه جهل و کینه»
📝تهیه و تنظیم : محمدمهدی #سلامی_پوریان
✅ پژوهه تاریخی (29)
🔸واکاوی سلسله #ریشههای تاریخیِ واقعۀ #کربلا از عصر جاهلیت تا آستانۀ وقوع این رخداد
🔻این کتاب در 115 صفحه و در 6 گفتار، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
عناوین گفتارهای این کتاب :
🔹«فهم #نادرست #بنیامیه از مسئله رسالت و امامت»
🔹«#سقیفه؛ سرآغاز انحرافی بنیادین در امت اسلام»
🔹«سیاستهای #خلفای نخستین، زمینهساز رخداد کربلا»
🔹«مصاف با حسینبنعلی (ع)، تلافی #کینههای دوران علوی (ع)»
🔹«خَلق #بدعتهای بسیار از سوی معاویه»
🔹«توصیف مولفههای حکومت #یزیدبنمعاویه»
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
✳️ هر حادثهی تاریخی، بسته به وسعت، اهمیت و دامنهی اثرگذاریاش، دارای #سلسله_ریشههایی است که بسته به فاصلهی زمانیشان نسبت به وقوع آن حادثه، با تعبیر «ریشههای دور و نزدیک» از آنها یاد میشود.
🔻اگر #درختی را تصور کنیم که رخداد تاریخیِ مورد بحث ما، به مثابه ثمرهی آن درخت بوده و فاصلهی فیزیکیِ میان میوه تا ریشههای این درخت نیز در حکم یک «بازهی زمانی» در نظر گرفته شود، حال اینطور میتوانیم بگوییم که علل و عوامل بسیار #نزدیک به آن رخداد تاریخی ـ در اینجا، واقعهی #کربلا ـ در حکم شاخهها و بدنهی درخت بوده و هرچقدر که از خودِ واقعه، در طول زمان، به عقب برمیگردیم، در حقیقت به #ریشهی درخت نزدیکتر میشویم.
✅ ریشههای #دورتر، گاهی اوقات خود به عنوان علت اصلیِ وقوع حادثه ایفای نقش کرده و تأثیر مستقیم دارند؛ اما در اغلب اوقات، ریشههای دورتر، مستقیماً در وقوع حادثه اثر نگذاشته، بلکه در طول سالیان متمادی، زمینه را طوری میچینند که عللِ نزدیک به آن حادثه، متأثر از #بستر مناسبی که آن ریشهها برایشان فراهم کردهاند، فرصت عرض اندام پیدا میکنند.
🔷در نوشتار حاضر، اگرچه مطلقاً ادعا نداریم که توانستهایم سلسله ریشههای کربلا را به طور کامل و بینقص احصاء کنیم، اما سعیمان بر آن بوده تا مهمترین و نیز #اثرگذارترین مقاطع زمانی، جریانها و حتی افراد را که در این ماجرا ـ عمدتاً هم به طور #غیرمستقیم ـ دخیل بودهاند، در حد بضاعتمان گرد آوریم.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/iaswG
🆔 @didemanpub
🔶 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه #عاشورا
👈🏻 قسمت 2️⃣؛ فهم نادرست بنیامیه از مسئلهی رسالت و امامت
❌ تاریخ گواه است که بنیامیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از #فتح_مکه ـ به عنوان مقطع تاریخی کُرنش آنان مقابل قدرتنمایی اسلام ـ اساساً هیچگاه مفهوم رسالتِ نبی اکرم (ص) و امامتِ امامان از #بنیهاشم را «از زاویهی دید اهلبیت (ع)» درک نکردند.
آنان نفوذ #رسول_خدا (ص) و #ولایت الهی را امری دنیوی و چیزی شبیه به #سلطنت و تلاش برای کسب قدرت میپنداشتند که طی آن، محمدبنعبدالله، فرزندی از فرزندان هاشمبنعبدمناف، سرانجام موفق شده بود در درگیری تاریخیِ میان فرزندان #عبدمناف، گوی سبقت را از فرزندان #عبدشمس، برادر #هاشم برباید و لذا تفوّق و برتری، پس از سالها که از فوت هاشم میگذشت، دوباره به اردوگاه فرزندان هاشم بازگردد!
🔹 تقابل این دو تیرهی سرشناس #قریش، با بعثت پیامبر ـ که خود نیز از تیرهی #بنیهاشم بود ـ نه تنها به پایان نرسید، بلکه صورت جدّیتری به خود گرفت، چرا که بنیامیّه حتی ادعای نبوّت حضرت رسول (ص) را نیز در راستای رقابت تیرهای و درونقبیلهای تفسیر میکرد و این تلقی از بعثت را، نسل به نسل به فرزندان خود منتقل نمود تا اینکه در حادثهی عاشورا، مبتنی بر همین نگاه، #یزید هم آن رویاروییِ عظیمِ تاریخ را صرفاً صفآراییِ فرزند عبدشمس مقابل فرزند هاشم تفسیر نمود.
📜 تاریخ شواهد متعددی را برای اثبات این مدعا ارائه میدهد که در ادامه، به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
1️⃣ در زمان خلافت جناب #عثمان، روزی #ابوسفیان بر او وارد شد و گفت: «این #خلافت پس از قبیلهی تَیْم (اشاره به جناب #ابوبکر) و عَدی (اشاره به جناب #عمر) به تو رسیده است. اکنون آن را چون توپ میان قبیلهی خودت بگردان و پایههای آن را #بنیامیه قرار ده! پس همانا بدان که مسئله، فقط مسئلهی فرمانروایی است (نه خلافت الهی و اسلامی!)؛ من که بهشت و دوزخی نمیشناسم!»[1]
این سخنان به اندازهای ناپسند بود که جناب عثمان از شنیدن آن برآشفت، بر سر ابوسفیان فریاد زد و به او تندی نمود.
2️⃣ پس از واقعهی عاشورا و جنایات یزیدبنمعاویه علیه سپاهیان و خاندان #امام_حسین (ع)، هنگامی که سرهای مقدس شهدا را وارد مجلس یزید نمودند، یزید در حالی که با چوبدستی خود بر لب و دندان مطهر امام (ع) میزد، این اشعار را میخوانْد:
«فرزندان هاشم با سلطنت بازى کردند و در واقع نه خبرى (از سوى خدا) آمده بود و نه وحیاى نازل شده است!... کاش بزرگان من که در #جنگ_بدر کشته شده بودند، امروز مىدیدند که قبیلهی خزرج چگونه از ضربات نیزه به زارى آمده است!... در آن حال، از شادى فریاد مىزدند و مىگفتند: اى یزید دستت درد نکند! امروز کیفر ماجراى بدر را به آنان دادیم و همانند بدر با آنان معامله کردیم و در نتیجه برابر شدیم!... من از فرزندانِ «خِنْدِفْ» (از جدّههاى اعلاى قریش) نیستم اگر از فرزندان احمد [ع] انتقام نگیرم!»[2]
❌ توجه بیشازحد به عصبیتهای قبیلهایِ بازمانده از دوران #جاهلیت عرب و نیز نگاه به واقعه عاشورا از منظر رقابتِ درونقبیلهای میان تیرهی بنیهاشم و بنیعبدشمس، از جمله ریشهایترین عللی بود که خاندان امیّه همواره از این دریچه به مقولهی #وحی و امامت مینگریست که البته حسادت به هاشم و فرزندان او به سبب داشتن مناقب و فضایل بسیار نیز، همواره این نگاه را ضریب میداد.
📚 پینوشتها:
1. ابن عبدالبر، الإستيعاب في معرفة الأصحاب، تحقیق علیمحمد بجاوی، بیروت: دار الجیل، 1412ق، ج4، ص1679.
2. فضلبنحسن طَبْرِسی، الإحتجاج، ترجمهی مازندرانی، تهران: نشر مرتضوی، بیتا، چاپ اول، ج3، ص170.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#شجره_خبیثه_جهل_و_کینه #محرم
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 قیام در «دلوار»
🔺 بررسی نقش مذهب در قیام «رئیسعلی دلواری» به مناسبت سالروز شهادت ایشان
🔹 با شروع #جنگ_جهانی_اول، دولت «مستوفی الممالک» برای در امان ماندن از گرفتاریهای جنگ، بیدرنگ بیطرفی ایران را اعلام کرد؛ اما دولت نوپای #مشروطه ناتوانتر از آن بود که بتواند از خواسته و حقوق خود دفاع کند و متجاوزان، گستاختر از آن بودند که به حقوق و #استقلال_سیاسی ایران احترام بگذارند. در نتیجه، #روسیه و #انگلیس با زیر پا گذاشتن حقوق ایران، شروع به پیشروی در خاک کشور کردند.
🔹 از سویی، حضور گستردهی نیروهای انگلیسی در جنوب و اقدامات خرابکارانهی آنها، موجب نارضایتی ساکنان جنوب ایران میشد و از سوی دیگر، #عراق نیز به صحنهی جنگ کشانده شده، بسیار نابسامان و ناامن گردیده بود. حضور نیروهای انگلیسی در عراق، علمای این کشور را برآشفته و به رویارویی با انگلیس کشاند. بدین ترتیب، به پا خاستن علمای عراق و صدور فتاوایی از سوی آنان بر ضد انگلیس، تأثیر بهسزایی در روحیهی مبارزان جنوب داشت؛ چرا که علمای منطقهی دشتی، دشتستان و دیگر مناطق جنوبی نیز ضد انگلیس فتوای #جهاد صادر کردند.
🔹 بدین ترتیب، خانهای بیگانهستیز منطقه همچون #رئیسعلی_دلواری، به همراه نیروهایشان و به منظور مقابله با انگلیسیها، شبیخونهای مداومی به قوای انگلیس و برخی از نمایندگیهای #متفقین در #بوشهر زده، ضرباتی به آنها وارد آوردند. به بهانه این شبیخونها، انگلیسیها در 15 مرداد 1294 بندر بوشهر را تصرف کرده، آزادیخواهان بوشهری را دستگیر و به شهر «تانه» تبعید کردند. در ادامه حملات متعدد تنگستانیها به بوشهر، انگلیس بر آن شد تا به دلوار حمله و رئیسعلی را از بین ببرد. اما رئیسعلی که پیش از آمدن انگلیسیها و توسط نیروهای نفوذی، از این حمله آگاه شده بود، با تخلیهی دلوار از زنان و کودکان، در ساحل دریا به سنگر نشست.
🔹 با شروع جنگ، رئیسعلی و یارانش توانستند انگلیسیها را که از نظر تجهیزات و نیروی نظامی با آنان قابل مقایسه نبودند، غافلگیر ساخته و لطمات زیادی بر آنها وارد کنند. پس از 3 روز مبارزه، سرانجام انگلیس مجبور به عقبنشینی و ترک #دلوار شد. این مسئله به اعتبار انگلیس ضربهی سختی وارد ساخت.
🔹 پس از بیرون رفتن انگلیس از دلوار و عقبنشینی تا بوشهر، رئیسعلی به همراهیِ همرزمانش، حملات گاهوبیگاهی به بوشهر میکرد و حتی وی نقشهی حملهی مفصلی ضد آنها کشیده بود؛ اما متأسفانه با کشته شدن مشکوک او در 12 شهریور 1294 در روستای #تنگک توسط شخصی ناشناس، حمله متوقف و بعدها توسط دیگر همرزمانش صورت یافت.
💡 اگر چه رئیسعلی در پی توطئهای خائنانه کشته شد، اما نهضتی که او در جنوب ایران به راه انداخت تا سالها مایهی وحشت انگلیسیها بود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #ملیحه_خوشبین
#گروه_تاریخ
#دلیران_تنگستان
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه #عاشورا
👈🏻 قسمت 3️⃣؛ سقیفه، سرآغاز انحرافی بنیادین در امت اسلام
💡 از دیدگاه اندیشمندان الهی، ریشهی اصلیِ رخداد عاشورا، چهبسا مهمتر از خودِ مصیبت عاشورا است؛ چنانکه حضرت #امام_خمینی (ره) نیز به خوبی به این موضوع اشاره کرده، میفرمودند:
💬 «بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، همین مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ بود و عزای او از عزای #کربلا بالاتر. مصیبت وارده بر #امیرالمؤمنین و بر اسلام بالاتر است از آن مصیبتی که بر #سیدالشهدا (س) وارد شد. اعظمِ مصیبتها این مصیبت است که نگذاشتند مردم بفهمند اسلام یعنی چه؟»
❌ از جمله رفتارهایی که در خلال واقعهی #سقیفه، فرصت بروز یافت و زمینه را برای بدعتهای بعدیِ بنیامیه ـ خاصه واقعه عاشورا ـ فراهم کرد، بازگشت امت به برخی خصلتهای دوران #جاهلیت بود:
1️⃣ تکیه بر شیخوخیّت و ریشسفیدی
در #دوران_جاهلیت عرب، تنها واحد سیاسی موجود و مطرح در جامعه، «قبیله» بود و نظام سیاسی این #قبیله، بر «شیخوخیّت و ریشسفیدی» مبتنی بود.
بر این اساس، #شیخوخیت ایجاب میکرد که اگر بنای بر انتخاب میان دو نفر جهت تصدی منصب مهمی بوده و یکی جوانتر و دیگری پیرتر ـ و در سنت عرب دارای عقل کامل ـ بوده باشد، فارغ از معیارهای دیگر، قطعاً کفهی ترازو به نفع نفر دوم سنگینی خواهد کرد؛ ماجرایی که دقیقاً در جریان سقیفهی بنیساعده اتفاق افتاد و علیبنابیطالبِ جوان، به سبب جوان بودن در قیاس با ابوبکرِ مُسن، به خلافت نرسید!
شاهدمثال تاریخیِ تمسّکِ اصحاب سقیفه به این سنت جاهلی، گفتهی ابوعبیدهی جرّاح است؛ آنجا که وقتی خودداری حضرت را از بیعت با جناب ابوبکر میبیند، میگوید:
💬 «ای پسرعمو، تو کمسنوسال هستی و آنان بزرگان قوم تو هستند. تو به اندازهی آنان تجربه و آشنایی با امور [خلافت و ادارهی جامعه] نداری. #ابوبکر در کار خلافت از تو نیرومندتر است و کارها را از همهی جوانب بررسی میکند. پس امر خلافت را به او واگذار....»
2️⃣ تکیه بر برتریِ نَسَبی
در نظام ارزشی عصر جاهلی، «نَسَب» یکی از معیارهای تعیینکننده در برتریجویی افراد نسبت به یکدیگر بود. آنکه از #نسب بالاتری برخوردار بود، قادر بود در تمامی تصمیمات قبیلهای و امور مختلف اجتماعی تأثیرگذار باشد. این در حالی بود که اساساً یکی از کارکردهای رسالت #نبی_اکرم (ص) مبتنی بر آیهی 13 سورهی مبارکهی حجرات، نفی چنین تفاخر و برتریطلبیای بود تا از رهآورد این آیه، معیار برتری افراد در امت اسلام، نه «تفاخر نسبی»، بلکه «تقوای الهی» باشد.
اگر نیک نظر بیفکنیم، خواهیم دید که همان تفاخری که در جاهلیت عرب، مبنای برتری بود، درست همان معیار در جریان سقیفهی بنیساعده نیز رخ نمود، به طوری که از جمعبندیِ گفتوگوهای بزرگان حاضر در سقیفه، اینطور بر میآید که آنچه شرط لازم برای زمامداری مسلمانان است، الزاماً شایستگی و #تقوی و فضیلت نیست، بلکه آنچه که باید جانب آن محترم شمرده شود، «شرافت قبیلهای» است که آن هم تنها در #قریش خلاصه میشود!
3️⃣ برتریجویی به سبب داشتن مال و ثروت بیشتر
از دیگر معیارهای مهم در برتریجویی اعراب جاهلی بر یکدیگر، تفاخر به مال و ثروت زیاد بود؛ امری که با ظهور اسلام، مردود و مطرود شناخته شد.
مبتنی بر این نگاه، یکی دیگر از وجوه سقیفه، آنجایی بود که جناب #عمر، هنگامی که میخواست برخی فضائل جناب ابوبکر را برای تصدی جایگاه خلافت بر شمارد، به برتری وی از حیث مال و ثروت اشاره میکند:
💬 «تو از همه بر کار خلافت سزاوارتری؛ تو همراه پیامبر بودی و از نظر مال و ثروت از ما برتری؛ تو برترین مهاجران هستی... برای چه کسی سزاوار است که بر تو تقدم یابد؟! دستت را بگشا تا با تو بیعت کنیم.»
جای تأمل دارد که در جامعهی نبوی آن روز که میبایست تقوا و ارزشهای الهی، ملاک برتری فرد باشد (آنهم برای تصدی والاترین جایگاه پس از رسول خدا (ص))، چطور باید برتری یک نفر از حیث مال و ثروت، معیاری برای برتری او جهت جانشینی رسول خدا (ص) باشد؟!
📚 پینوشت: برای آگاهی از مستندات این نوشتار، میتوانید به گفتار دوم از کتاب «شجره خبیثه جهل و کینه» مراجعه فرمایید.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#شجره_خبیثه_جهل_و_کینه #محرم
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
#باهم_کتاب_بخوانیم
yon.ir/MXh3H
📚 کتاب «#اقتصاد خدابنیاد یا خودبنیاد؟»
📝تهیه و تنظیم : اندیشکده #برهان
✅ اندیشنامه پیشرفت (4)
🔸مرزهای نظام اقتصادی #اسلام با نظامهای اقتصادی #غیرالهی
🔻این کتاب در 66 صفحه و در 4 گفتار، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
عناوین گفتارهای این کتاب :
🔹«نظام تولید علم اقتصاد #اسلامبنیان»
🔹«مرزهای اقتصاد اسلامی با اقتصاد #سوسیالیستی»
🔹«مرزهای اقتصاد اسلامی با اقتصاد #لیبرال_سرمایهداری»
🔹«الزامات #نظامسازی اقتصاد اسلامی»
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
✳️ دانش #اقتصاد_اسلامی که امروز و به خصوص پس از بحران بزرگ اقتصادی غرب مورد توجه بیشتر اقتصاددانان مسلمان و غیر مسلمان جهان قرار گرفته، سابقهای نه چندان طولانی دارد. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و استقلال برخی از ملل مسلمان تحت سلطه و استعمار، که در پی پایهریزی توسعۀ اقتصادی خود بودند، جستوجو برای یافتن #الگویی اقتصادی که بتواند مناسب شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنها باشد، آغاز شد.
🔻اقتصاد #کمونیستی در عین دادن شعارهای محرومیت ستیز و مساوات طلبانه به دلیل اینکه مبتنی بر اندیشههای «مارکس» بود و پذیرش آن به معنای نفی هرگونه #دین و آیینی بود، به صورت طبیعی نفی شد. تجربۀ جهان #لیبرال سرمایهداری نیز علاوه بر اینکه با #بحرانهای مختلفی مانند بحران ۱۹۳۰ دست به گریبان شده بود و قابلیت اعتماد نداشت، به دلیل اینکه در وجوه مختلف #مغایر با آموزههای دین مبین اسلام بود، مانند مبتنی بودن آن بر نظام بانکی و مالی #ربوی، نمیتوانست به صورت کامل مورد تأیید قرار گیرد؛ لذا بدیلی پیگیری شد تا این خلأ را پر کند و یا حداقل اینکه مغایر با آموزههای دینی و شرعی نباشد.
✅ #نخستین کتابها با موضوع اقتصاد اسلامی به زبانهای اردو و عربی نوشته میشود و این رشته در شبه جزیرۀ هند و پاکستان و در شمال آفریقا گسترش مییابد. شخصیتهای #پیشرو در این زمینه که اغلب از #علمای دین و فاقد تحصیلات #دانشگاهی بودند، درصدد برآمدند تا با متأثر ساختن افکار مسلمانان، آنها را به یک بازگشت به تعالیم اسلام در مسائل اقتصادی رهنمون سازند.
🔷تألیف کتاب «#اقتصادنا» را میتوان نقطۀ #عطفی در تلاشهای علمای مسلمان در تبیین چارچوبهای اقتصاد اسلامی قلمداد نمود. چراکه توانست ضمن نقد اندیشههای اقتصادی معاصر، مباحث پراکندۀ این حوزه را براساس اصول معینی #سازماندهی نموده و مکتب اقتصاد اسلامی را به صورت روشمند استخراج و تدوین نماید، تا جایی که این کتاب به شدت مورد توجه و استقبال اندیشمندان و اقتصاددانان مسلمان قرار گرفت و تأثیرات آن تا به امروز نیز باقی مانده است.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐yon.ir/oj2DC
🆔 @didemanpub