eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
145 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
اُسطوره صبر و وفادای در آخرین شب سوگواری حسینی. .. ضمن عرض تسلیت. . 🏴 @eshragholqoran
حضوراعضای محترم کانال آموزش اعلام میداریم با لطف خداوندی و همراهی شما از فردا 12/6/99 با ادامه ے دروس دوی تخصصی با کتاب حلیة القرآن سطح دو اُستاد موسوی بلده در معیّت با شما بزرگواران هستیم . . عزیزان و بزگوارانتان را به کانال دعوت بفرمایید و و مروج قرآن عزیز و نماز باشید و برگ زرّینی بر باقیات الصَالحات خود بیافزایید......
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴وَصَلی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍوَءَالِهِ الطَّاهِرِین 🔲و سلام علیکم با عرض تعزیت.. . وتحیت برشمامحبان الحسین علی السلام 🌿روزتان سرشار از خرّمی باد🌿 ... 🏴 @eshragholqoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي (30) ✅ @eshragholqoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖 🔶استاد احمد ابوالقاسمی 📌جلسه پنجم ✅ @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶 ⚜ 🔶 ⚜چنانکه هر سخن و مطلبی در گویش انسان و حتّی... و... برای شناخته شدن نیازمند مکث و علامت گذاری وفاصله می باشد؛ بحث وقف بر آیات وعبارات در مبحث قرآن نیز دقت نظر و ظرافتهای ویژه را برای درک و فهم موضوعات آیات می طلبد. 🔶بدین جهت بر هیچ کلمه اے صورت نمیگیرد مگر با آخرین_حرف آن کلمه یا عبارت ؛ ⚜به بیان دیگر در قرآن مجاز نیست و در قرآن کلمات و یا عبارات زیادی را می بینیم که از چند کلمه تشکیل شده است(اما همینکه در کتابت به یکدیگر متصل نوشته شده) یک کلمه را دارد ؛ و نیاز به توضیح وقف بر هر قسمت از کلمه غیر از حرف آخر آن نیست و ممنوع است. 💢مثال : فَاَسقَینُاکُمُوهُ ریشه سقی 💢ویا⬅️ لَیَستَخلِفَنَّهُم ریشه خلف 💢و یا ⬅️ أَِنُلزِمُکُمُوهَا ریشه ُلزم 💢و یا ⬅️ َیکَأَنَّّ ریشه کان 💢و یا⬅️ یبنَٶُمَّ ریشه بنئ [هیچیک از این عبارات فعل نیستند] جهت چنانکه ملاحظه شد این چنین عبارات بسیار در قرآن دیده میشود ؛ و ما مجاز بر وقف به قسمتی از کلمه نیستیم و رایج وقف بر آخر کلمات ؛ عبارت است از و ⚜ همچنین طرق دیگری نیز وجود دارد که نسبتاً غیر مشهور است 💢مانند (توضیح دارند) و حذف/اثبات/ادغام/نقل / 🔶⚜🔶⚜🔶 🔶 # الف : وقف ابدال =از ریشه بدل=تبدیل کردن/ دگرگون کردن از شکلی به شکل دیگرد در آوردن: در این نوع وقف حرف آخرکلمه به حرف دیگر تبدیل می شود. ⚜ وقف ابدال: چنان که قبلاً نیز عرض شده تمام کلماتی که به تاء رحمة ۀ تأنیث (جنس مٶنث) ختم میشوند حرکت اعم از حرکات کوتاه یا تنوینها را همراه داشته باشد حتی تنوین نصب در هنگام وقف به هاء تأنیث مبدّل می گردد. (که در وصل تاء و در وقف ساکنه) 💢 مثال: (عِدَّة->عِدَّهْ)- (رَحْمَةُ->رَحْمَهْ)- (اَلْجَنَّةِ->اَلْجَنَّهْ) (رٰاضِيَةً->رٰاضِيَهْ)- (فِتْنَةٌ->فِتْنَهْ)- (فِئَةٍ->فِئَهْ) (اَلتَّوْريٰةُ->اَلتَّوْريٰهْ)- (اَلصَّلوٰةِ->اَلصَّلوٰهْ)- (تُقيٰةً->تُقيٰهْ) : که تاء تأنیث با تاء تأنیث تفاوت دارد(رَحمَتُ_ رَحمَت) 🔶 بر تنوین نصب( __ً ) که در وقف تبدیل به می شود 💢مثال : (حِسَاباً_>حِسَابَا) (کِتَاباً_>کِتَابَا) (مآءً_> مَآء') (هُدیً_>هُدی') (وَلَیَکُوناً_>وَلَیَکُونَا) (لَنَسفَعاً_>لَنَسفَعَا) 🔶⚜🔶⚜🔶 2🔶 از ریشه سکن ساکن به معنای ساک کردن/بی حرکت کردن و ضدحرکت می باشد. ⚜ به غیر از موارد وقف ابدال در این نوع فقط حرف آخ کلمه (می اُفتد ) شده و حرف سامن می گردد. 💢مثال : (مَقٰاعِدَ->مَقٰاعِدْ) (كِتٰابِ->كِتٰابْ)- (اَلْاَوَّلُ->اَلْاَوَّلْ)(رَحْمَتُ->رَحْمَتْ) (بِجَبّٰارٍ->بِجَبّٰارْ) (غَفُورٌ->غَفُورْ)(هُوَ->هُو) (هِيَ->هيِ) (عِبٰادِيَ->عِبٰاديِ) 🔶 نیز در هر حالت و هر نوع حرکت ؛ قائد وقف اسکان است. 💢مثال : (مِنْهُ->مِنْهْ) (لَهُ->لَهْ) (لَدَيْهِ->لَدَيْهْ) (كِتٰابِهِ->كِتٰابِهْ) (اَنْزَلَهُ الَّذيِ->اَنْزَلَهْ) 🔶بدیهی است در کلماتی ذا تاً ساکن هستند و محسوب می شوند وقف اسکان می باشد. 💢مثال : كَتَبَتْ /مِنْهُمْ /اَنْزَلْنٰا /مٰا نَدْريِ / اِذْقٰامُوا / مُوسی / 🔶تمامی این نوع کلمات به علت برخورد با حرف ساکن (کلمه بعدی) مطابق قواعد رفع التقاء ساکنین تغییراتی داشته اند در موقع به اصل خود باز می گردد. 💢مثال : (وَ اَنْذِرِ النّٰاسَ->وَاَنْذِرْ) (قُلِ الْحَقُّ->قُلْ) (مِنَ الَّذيِنَ->مِنْ) (وَ قٰالَا الْحَمْدُ->وَ قٰالٰا) (وَامْتٰازُوا الْيَوْمَ->وَامْتٰازُوا) (حٰاضِرِي الْمَسْجِدِ->حٰاضِريِ)- (اِشْتَرَوُا الضَّلٰالَةَ->اِشْتَرَوْا) (فَلٰا تَنْسَوُا الْفَضْلَ->فَلٰا تَنْسَوْا)- (عٰادًا الْاُوليٰ->عٰادٰا) (اَحَدٌ اللهُ->اَحَدْ)- (عَدْنٍ الَّتيِ->عَدْنْ) 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 ایازی: حجاب مسئله فردی است / مرتضوی: دخالت در مسئله حجاب حق دولت اسلامی است... https://iqna.ir/00GRyP 🍃🌸🍃 🌿دولت حقّ دارد با بدحجابی مانند روزخواری برخورد کند.. https://iqna.ir/00GS4H 🍃🌸🍃 ایازی : اجازه دهیم زنان حجاب را آزادانه انتخاب کنند. مرتضوی جهل به حکم حجاب پذیرفته نیست! https://iqna.ir/fa/news/3922715/ لینک را لمس بفرمایید. 🍃🌸🍃 🌿 @eshragholqoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ترتیل زیبا و دلنشین سوره مبارکه یس (قلب قران) 🔊با صدای استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد 📥کیفیت عالی و حجم 3/3مگابایت
اللهِ کَلِمَةٍ النُّور ✅درادامه مبحث طرق وقف برآخر کلمه: اَنٰا /لٰكِنّٰا /اَلظُّنُونٰا / اَلرَّسُولٰا /السَّبيِلٰا/سَلٰاسِلٰا/قَوٰاريِرٰ در قرآن به همین صورت نوشته می شوند؛ در صورت [به کلمه بعدی] به َو اما در هنگام وقف به الف (الف مدی) قرائت می شود ؛ به دین صورت : 👇👇 _________________________ در وصل(به فتحه )| دروقف(به الف مدی) 🔶1- اَنَ |—>اَنٰا درقرآن ⚜2- لٰكِنَّ |—> لٰكِنّٰا(کهف38) 🔶3- اَلظُّنُونَ |—> اَلظُّنُونٰا(احزاب 10) ⚜4- اَلرَّسُولَ|—>اَلرَّسُولٰا(احزاب 66) 🔶5- اَلسَّبيِلَ |—>السَّبيِلٰا(احزاب67) ⚜6- سَلٰاسِلَ |—> سَلٰاسِلٰا(دهر 4) 🔶7- قَوٰاريِرَ |—>قَوٰاريِرٰ (دهر 67) ⚜این کلمه آخر قَوٰاريِرَا ✅قَوٰاريِرٰ دو بار پشت سر هم در سوره (انسان) آمده است. 🔶اما مقصود همان کلمه اول است که در آخر آیه 15# واقع شده است. ⚜قَوَارِیرَا دوم بدون الف است و از قائده وقف تبعیت می کند. 🔶نکته : در کلمات فوق که نوشته شده کلمات ردیف 7/5/4/3 را می توان هماهنگی با فواصل قبل و بعد سوره( مانند قافیه در شعر) بوده باشد. وقف ادامه دارد دهر را استماع فرمایید..
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت مجلسی قاری : استاد_محمد_صدیق_منشاوی سوره : (انسان) ، فجر ، حمد ، بقره آیات 1 تا 2 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم :صبح عالی بخیر.. احتراماً در تلاوت سوره انسان: از پرده تا یٶفون اول #و سپس روی پرده و روی کلمه ے متَّکِئین روی پرده یا که چه زیباست این پردها را حفظ کنیم و روی دیگر سوره ها اجرا کنیم(تقلیدی کار کنیم... ) موفّق باشید .. @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜ ⚜ 🔶 : ⚜طریقه های دیگری از وقف بر آخر کلمات وجود دارد که برخی از آنها در کتابت قرآن نیز رعایت شده است 💢مانند[وقف الحاق] (بهم رسانیدن و پیوند دادن.. ) ورعایت برخی دیگر چندان لزومی ندار [رَوم ] و [اِشمام] و انواعی از وقف نیز مختص به سایر قراءات و روایات غیر از روایت حفص است. که در این مجال نیازی به شرح تمامی آن نیست. 🔶 =یعنی [اضافه کردن چیزی به چیز دیگر ] یک [ هاء ساکنه ] به آخر برخی کلمات هنگام وقف ملحق کردن؛ این هاء ساکنه [سَكْت] نام دارد. این نوع هاء در وقف حرکت آخر کلمه در هنگام وقف است. در کتابت قرآن های موجود --->طبق روایت حفص از عاصم --->رعایت شده است. 💢مانند: الحاق به آخر کلمه ے لَمْ يَتَسَنَّ در (( لَمْ يَتَسَنَّهْ)) فرمایید با حفظ حرکت فتحه پیوندبه / یعنی اینکه [ نون مشدد در مخرج خود همراه با حفظ غنّه به سمت رها میشود.] ( لَمْ يَتَسَنَّهْ)سوره بقره آیه 259 🔶آخر کلمه=ایجاد فاصله ⚜به روایت حفص هاء سکت هم در وقف و هم در وصل خواند می شود و حذف نمی گردد. ⚜شرح بیشتر در احکام هاء آخر کلمه ؛ 🔶 به معنای [ قصد کردن؛ عزم نمودن ]است. در قرائت نوعی وقف است که در آن سوم_حرکت_آخر_کلمه_حفظ_میشود از حرکات کوتاه یا تنوین ها یک سوم حرکت در هنگام وقف روی حرف آخر حفظ میشود یعنی (شنونده نوع حرکت را مختصر بشنود ) دقت داشته باشید تبدیل به حرکت کامل نشود ّ وقف روم [ تمیز دادن حرکت حرف آخر کلمه توسط شنونده است. ] از آنجا که در این وقف: از حالت سکون خارج میشود ؛ [ مّد عارض ] در چنین کلماتی فقط به قصر(مدّ طبیعی) ادا می گردد چرا که دیگر سبب سکون وجود ندارد! 🔶دقت داشته باشید حرف از حالت سکون خارج میشود و در عین حال یک سوم حرکت ؛ از هر نوع حرکت که باشد همراه با آخر کلمه حفظ می گردد.🔶 💢مثال: 👇👇 مِنْ قَبْلِ - مِنْ قَبْلُ - غَفُورٌ - مِنَ الْجِنِّ - وَ الْاِنْسِ - بِجَبّٰارٍ : (تمام حرکات روی حروف آخر کلمه موجود است.) [تنها یک سوم حرکت را روی حرف آخر حفظ می کنیم و حرف تلفظ میشود ]مهمّ 🔶 اِِشْمام = یعنی ((بوئیدن لبها را به خالت ضمّه در آوردن)) 💢مثال: مِنْ قَبْلُ [ شنونده در گوش --->لُ را بشنود و حِس کند و بیننده ببیند] طبعاً چنین فرایندی زیبا وقتی حاصل می گردد که در آن به هنگام وقف فقط غنچه شود به شکل ضمّه در آید. [بهترین حالت آن است که قبل از تلفظ حرکت ضمّه لبها حالت بخود بگیرد. ] مهمّ =عطر_ضمّه ؛ بدون اینکه صدای ضمّه روی حرف آخر کلمه شنیده شود. 🔶 فقط بر حرف مضموم آخر کلمه واقع می گردد. بدین صورت که پس از اسکان حرف آخر کلمه بلافاصله لبها حالت ضمّه را [ به بیننده نشان دهد =خروج از حرف اخر همراه با غنچه شدن لبها ] این بهم پیوستن لبها به ثانیه نمی کشد و حرف آزاد و رها می گردد؛ درحدّ استشمام یا بوئیدن گُل؛ تمام ے وقف اشمام نشان دادن حرکت حرف اخر کلمه به است. 💢 مثال 👇👇 مثال: نَسْتَعيِنُ- غَفُورٌ- مِنْ قَبْلُ [بدیهی است وقف اشمام بر فتحه و کسرا تعلق نمی گیرد. ] 🔶 وقف روم و اشمام از طرُق وقف اختیاری است. 🔶 قاری قرآن بین انجام یا عدم انجام آن مخیّر است و اجباری در کار نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصویری👆🏻👆🏻👆🏻 ❇️تلاوت آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح(مُحمّدٌ رسُولُ اللّه) { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} توسط قاری خوب کشورمان، استاد حمید شاکرنژاد ⏲مدت زمان : ۲:۲۹ ╔═─┅─═ঊঈ💠💠ঊঈ═─┅─═
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مقطعی طوفانی و بسیار زیبا از شیخ 📖 ایه آخر سوره فتح
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مُحَمَّدٌ رَسولُ الله ✅ قرائت آیه آخر سوره فتح ، با صدای ملکوتی استاد عبدالباسط
📸 تصاویر کمتر دیده شده از قیام 17 شهریور (جمعه سیاه) سال ۱۳۵۷ { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🏴 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜ ⚜ 🔶 بِسمِ اللهِ رَبَّ النُّورِ العَظِیم : 🔶با تنها مورد وقف که به روایت حفص در قرآن رعایت میشود همراه باشما. .. قبلاً عرض شد اشمام به معنای بوئیدن /که در موضع قرآن ؛در وسط کلمه هم آمده است و انجام آن است (بر خلاف وقف که اختیاری است. ) 🔶در این کلمه که عبارت است از فعل(( لَا تأمَنَّا))از ریشه =امین.. ( )؛ ⚜ قاری در لحظه ؛ باید لحظه اے را به حالت در آورد تا بر بیننده معلوم شود که اصل این کلمه (( )) بوده است. ⚜ ے اشمام در اینجا بین دو نوع است.(فرق بین دوفعل) ✅(( لَا تأمَنُنَا)) با ضمّه ے نون اوّل () است = به معنای ما را أَمین نمیدانی)) به ما اطمینان نداری ؛ یعنی ( حال که اینطور است بحثی نیست! امّا بحث همچنان ادامه دارد. .!! ). .. 2✅ امّا (( # لٰا تَأْمَنْنَا)) با سکون نون اول ))است. و چنین معنا می دهد.(( ما را اَمین ندان ! به ما اطمینان )) فعل نهی 🔶لذا برای نشان دادن نوع فعل در آیه که فعل(( )) است ؛ ضمّه ے اجرا میشود ✅ دقت داشته باشید ما نون را با ضمّه تلفظ نمی کنیم تنها لبها یک لحظه غنچه یا جمع میشود سمت او_ (به ثانیه نمی کشد)_همچنانکه لبها؛ حالت ضمّه دارد به محل خروج نون دوم می رود و نَا میشود؛ (نون مشدد وجود دارد ) و با باغنّه همراه است. بسیار حسّاس و 🔶دو نکته ے مهمّ *(( روم)) و((اشمام)) ‌در کلمه اے که حرف آخر آن مفتوح؛ ساکن اصلی (دارای حرکت عارضی) ؛ هاء تأنیث و یا میم جمع باشد؛ جایز نیست. 💢مانند:👇👇 مُؤْمِنوُنَ - فَلْيَنْظُرِ الْاِنْسٰانُ ( فَلْيَنْظُرْ) - عٰامِلَةٌ - مِنْهُمْ *مقصود از (روم) و (اشمام) بیان حرکت حرف موقوفٌ علیه (حرفی که وقف رویش انجام شده) برای دیگران است. ⚜ لذا هنگامی که قاری در تنهایی و بدون حضور دیگران آیه را تلاوت می کند؛ لزومی برای انجام وقف روم و اشمام نیست. از لحاظ ممارست بر فرق دو فعل لَا تأمَنَّا و تأمَنُنَا و تثبیت این دو فعل در حافظه. .. و تمرین در موارد فوق الذکر.. 🔶اُصولاً روش عاصم ؛ وقف بر طبق رسم الخط قرآن است. ⚜ لذا و طبیعی ترین و بهترین طرق وقف همان وقف و است. و ما نیز خواننده محترم را فقط به تبعیت از دو نوف وقف توصیه می کنیم. 🌿موفّق و پیروز باشید🌿 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ قالُواْ يَا أَبَانَا مَا لَكَ لاَ تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ.. تنها مورد وقف اشمام در قرآن آیه "11"سوره یوسف باتلاوت سه قاری بزرگ عصرطلایی قرآن؛شیخ مصطفی اسماعیل و منشاوی و عبدالباسط 🔶 @eshragholqoran