eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۸ ✅ در وظیفه اول ، جلوگیری از فرقه‌گرایی بود. وظیفه دوم آن‌ها مبارزه با مدعیان دروغین نیابت بود. ⭕️ از حرکت اصیل مهدویت اَشکال مختلفی دارد: 🔸 عده‌ای برای برخی از امامان ادعای مهدی بودن کرده‌اند و معصومین (ع) نیز قائم بودن را از خودشان سلب می‌کردند. 🔸 برای برخی از امامزادگان ادعای مهدی بودن شده است. مثلاً در مورد جناب محمد بن حنفیه فرزند امیرالمؤمنین چنین ادعایی شد. ولی ایشان مخالفت کردند. 🔸 برای برخی از چنین ادعایی شده است. مثلاً در مورد مختار این ادعا شد و ایشان اساساً زیر بار چنین ادعایی نرفتند. 🔸 گاهی برخی اشخاص برای خودشان چنین ادعایی داشتند. مثلاً برادر حضرت رضا (ع) که به زید النار معروف است ادعای می‌کند یا جعفر کذاب برادر حضرت عسکری (ع) این ادعا را داشت. 🔸 گاهی برخی از افراد و اصحاب برای خودشان ادعای مهدویت می‌کردند. ✅ یکی از وظایف نواب، مواجهه و مبارزه با این افراد بود و در عین حال ایجاد حساسیت نمی‌کردند. نواب اربعه، شخصیت‌های کاربردی‌ای بوده‌اند. آنها پاسداران بودند و به زیبایی این کار را انجام دادند و و آن‌ها انحراف را به حداقل رساند. ⭕️ در ۶۹ سال غیبت صغری از جمله کسانی که چنین ادعایی داشتند می‌توان به ابومحمد حسن شَریعی، محمد بن نصیر نُمَیری، ابوطاهر محمد بن علی بن هلال، حسین بن منصور حلاج، ابوجعفر محمد بن علی شلمقانی و احمد بن هلال کرخی اشاره کرد. 👈 به دوران معاصر هم این ادعا کشیده شده است. شخصی به نام علی‌محمد باب که معاصر بود، این ادعا را داشت و را به راه انداخت. امیرکبیر او را مهار و اعدام کرد و ریشه را خشکاند. بعد از آن به وجود آمد. در روزگار کنونی هم عده‌ای در کشور عراق این ادعا را کرده‌اند. 📌 در سال ۲۰۰۶ میلادی جنبش مذهبی نظامی‌ای در اطراف نجف پیدا شد به نام جند السماء یا جیش الرعب. رهبری این گروه را دو نفر به عهده گرفتند، یکی احمدکاظم معروف به ضیاء و یکی هم سامر بوقمرة معروف به کاظم عبدالزهراء. نفر اول خودش را علی بن ابیطالب نامید و طرفدارانش او را مهدی منتظر نامیدند. هدفشان این بود که روز به نجف اشرف حمله کنند و آن را تصرف کنند. گروه دیگر، جنبش احمد اسماعیل است که به احمد الحسن معروف است. او خودش را یمانی می‌دانست و می‌گفت من سفیر امام هستم. بعد هم ادعا کرد که من فرزند و امام هستم. سومین نفر سیدمحمود حسنی است. او در سال ۱۴۲۵ هجری قمری ادعایش را مطرح کرد. محیط کارش در است. خودش را سید حسنی می‌داند. 🔆 دلیل تمام این انحرافات از غیبت صغری تا کنون است. 👈 نحوه مواجهه با در دوران غیبت صغری دو مرحله داشت؛ اول نواب اربعه آن‌ها را می‌کردند. سپس از ناحیه مقدسه امام (ع) تأیید این مبارزه صادر می‌شد. 💠 امام زمان در توقیعی تمام کسانی که در غیبت صغری چنین ادعایی کردند را تکذیب می‌کنند: «أَعْلِمْهُمْ تَوَلَّاكُمُ اللَّهُ أَنَّنَا فِي التَّوَقِّي وَ الْمُحَاذَرَةِ مِنْهُ عَلَى مِثْلِ مَا كُنَّا عَلَيْهِ مِمَّنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ نُظَرَائِهِ مِنَ الشَّرِيعِيِّ وَ النُّمَيْرِيِّ وَ الْهِلَالِيِّ وَ الْبِلَالِيِّ وَ غَيْرِهِمْ؛ خدا سرپرستی شما را به عهده بگیرد؛ به آن‌ها اعلام کن که ما از او بر حذر و در فاصله هستیم همانگونه که از مدعیان دروغین پیش از او یعنی شریعی و نمیری و هلالی و بلالی بر حذر بودیم.» 👈 بر حذر هستیم یعنی هیچ رابطه‌ای با آن‌ها نداریم. 🖌 نکته جالب این توقیع این است که حضرت اسم همه را آورده‌اند جز حلاج و در مورد او تعبیر به غَيْرِهِمْ نموده‌اند. 📚 شیخ طوسی در کتاب الغیبة می‌فرماید: حسین بن منصور حلاج اصلاً موقعیت آن چهار نفر را نداشت. او آدمی بود که در میان به عنوان معروف بود و خود مردم با او میانه‌ای نداشتند که حضرت اصلاً اسم او را نیاوردند. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۳۸، @Fares_ir
🔴 / بخش سوم ✅ دسته دوم؛ مراقبت‌هایی که در باید رعایت شود. 1️⃣ 👈استهلال یعنی پی‌گیری رؤیت هلال ماه برای اینکه بدانیم شب اول ماه هست یا خیر. بنده اگر بخواهد وارد ماه رمضان شده و شود، باید پرس و جو کند. وقتی به مهمانی دعوت می‌شویم از زمان و ساعتش می‌پرسیم. استهلال یعنی آمادگی برای ماه رمضان و . 📌 مستحب است موقع وقتی متوجه شدیم شب اول ماه است، دعایی که در هست را بخوانیم. حضرت صدیقه طاهره (س) فرمودند: هر کس این را در اول ماه بخواند نامش در زمره کسانی نوشته می‌شود که مورد خداوند قرار گفته اند. 2️⃣ دعاهای وارده در شب و روز اول 👈 دعاهایی که از امام زین‌العابدین (ع)، امام صادق (ع)، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) و در مفاتیح بخش اعمال مشترک ماه رمضان هست، و دعای روز اول (دعای ورود به ماه ) را بخوانید. 💢 روزه مراقبت به حساب نمی آید بلکه تکلیف بندگان در ماه رمضان است. روزه تنها عبادتی است که خدا جزایش را معلوم نکرده است. 💠 خداوند در می‌فرماید: هر خوبی را از ۱۰ برابر تا ۷۰۰ برابر می‌دهم مگر روزه، چون روزه برای من است و من خودم جزای روزه هستم. 💠 رسول گرامی اسلام به ابی امامه فرمودند: روزه بگیر که روزه برابر و مانندی ندارد و ثوابش معادل ندارد. 📌 راه ورود به وادی خدا، روزه است. رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: هر چیزی دروازه‌ای دارد و دروازه‌ی روزه است. ✳️ روزه یکی از ارکان اصلی اسلام است. امام باقر (ع) فرموده‌اند: روی ۵ ستون بنا نهاده شده است: ، ، ، روزه ، . به غیر از بحث ولایت که حسابش جداست، بین آن ۴ رکن دیگر، هیچ کدام معادل روزه نیستند. _________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه سوم (ع) @Fares_ir
🔴 / بخش چهارم ✅ به ۳ دسته تقسیم می‌شود: 1️⃣ روزه عام 2️⃣ روزه خاص 3️⃣ روزه خاص الخاص 🔸 مردم عموماً از چند لحظه مانده به اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نمی‌خورند، نمی‌آشامند و از مبطلات روزه هم اجتناب می‌کنند. این روزه عام است. اما روزه مراتب بالاتر دارد که بر اساس اعمال بندگان است. 💠 پیامبر می‌فرمایند: آسان‌ترین چیزی که خدای متعال بر روزه‌دار کرده نخوردن و نیاشامیدن است. 👈 عده‌ای همین روزه عام را که آسان‌ترین آنهاست، نمی‌گیرند. روزه عام واجب است ولی باید روزه ما خاص شود تا ما را مجاور خدا کند. 💠 به همین دلیل پیامبر اسلام فرمودند: خدا می‌فرماید: کسیکه اعضاء او از روزه نمی‌گیرد احتیاجی نیست به خاطر من خودش را در خوردن و آشامیدن به سختی بیاندازد. 💢 روزه فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست. باید اعضاء و جوارح بدن، روزه باشد یعنی از حرام دور باشد. 💠 حضرت صدیقه طاهره می‌فرمایند: اگر زبان، گوش، چشم و اعضای بدنش را نگه ندارد از روزه‌اش چه استفاده‌ای می‌خواهد ببرد؟ 👈 ما چندین سال است که روزه می‌گیریم پس چرا در روزه‌ها خدا را ندیدیم؟ چرا ما به وضع موجود خود قانع هستیم؟ انتهای روزه، است، چرا به این نمی‌رسیم؟ 📌 خداوند به پیامبر فرمود: محبوب‌تر از و روزه نزد من عبادتی نیست. کسیکه روزه بگیرد و زبانش را نگه ندارد مثل کسی می‌ماند که به ایستاده ولی اذکار نماز را نمی‌خواند. ایستادنش را می‌دهم اما اجر به او نمی‌دهم. 🔆 از انجام این شش مورد باید اجتناب کنیم تا عبادت ما اجر پیدا کند: 1️⃣ 2️⃣ () 3️⃣ ( یا ) 4️⃣ () 5️⃣ 6️⃣ _______________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه چهارم (ع) @Fares_ir
📸 ✅ آماده‌ی مهمانی خدا بشویم @Fares_ir
🔴 / بخش پنجم ✅ دسته سوم از مراقبت‌ها؛ است. 🔸 روزه یک است و وجوب آن در آمده: روزه بر شما واجب شده همانطور که بر کسانی قبل از شما هم بوده تا شاید پیشه کنید. (بقره | ١۸٣) 🖌 در تفسیر آیه آمده که فقط بر انبیاء امت‌های گذشته واجب بوده نه بر امت‌های آن‌ها، و تنها امتی که در این عمل با پیامبرش مشترک است، است و این افتخار بزرگی محسوب می‌شود. ✳️ فوائد روزه 1️⃣ روسیاهی برای رسول اکرم فرمودند: روزه روی شیطان را سیاه می‌کند. 👈 کسیکه از وسوسه شیطان روسیاه شده، با روزه فرصت پیدا می‌کند که شیطان را روسیاه کند. 2️⃣ ورود ویژه به رسول اکرم فرمودند: بهشت دری دارد به نام رَیّان که از این در جز کسی داخل نمی‌شود. 3️⃣ امام صادق فرمودند: سه چیز موجب خداوند می‌شود: ، ملاقات برادران دینی ، ✳️ خصوصیت‌های روزه پیامبر اسلام فرمودند: اگر کسی در روزه بگیرد این خصوصیات نصیبش می‌شود: 1️⃣ از پیکر انسان پاک می‌شود. 2️⃣ به رحمت خدا نزدیک می‌شود. 3️⃣ سختی‌های جان دادن بر او آسان می‌شود. 4️⃣ در روز از گرسنگی و تشنگی در امان است. 5️⃣ خداوند برگه برائت از آتش را به روزه‌دار می‌دهد. 6️⃣ از بهترین ثمرات بهشت در اختیار او می‌گذارد. ✳️ حد لازم روزه امام صادق (ع) می‌فرمایند: روزه‌داری فقط دوری از خوردن و آشامیدن به تنهایی نیست. بلکه برای روزه، شرایطی وجود دارد که لازم است این شرایط رعایت شود تا اینکه آن روزه، یک روزه کامل و تمام باشد. 👈 با نخوردن و نیاشامیدن و اجتناب از سایر مبطلات روزه، حد واجب روزه بدست می‌آید اما با رعایت آداب روزه‌داری ما به هدف کامل و تمام آن می‌رسیم. _______________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه پنجم (ع) @Fares_ir
🌺 🔴 در کمک به نیازمندان در آستانه سال ۱۴۰۰ ✅ طبق روال هرساله در ایام ماه مبارک رمضان، قصد داریم با کمکهای مردمی و را برای خانواده‌های نیازمند تحت پوشش بنیاد فارِس المؤمنین تأمین و تدارک نماییم. بسته غذایی این نوبت شامل: برنج، روغن، گوشت، مرغ، حبوبات، تخم‌مرغ، ماکارونی، خرما، چای، پنیر، قند و شکر، عسل، و ... است که به تناسب تهیه و بین آنها توزیع می‌شود. این بسته برای هر فرد بدون احتساب هزینه گوشت، بطور میانگین در حدود ۲۱۰.۰۰۰ تومان برآورد شده است. گوشت مصرفی هر نوبت توزیع، از محل "طرح قربانی در اول هر ماه قمری" تأمین می‌شود. ــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ می‌توانید کمکهای خود را به هر میزان دلخواه به حسابهای زیر به نام بنیاد فارِس المؤمنین واریز نمایید. ضمنا در نیز می‌توانید و و سایر خود را به این حسابها واریز نمایید. 🔸بانک پاسارگاد شماره حساب: ۲۲۵.۱۱۰.۱۱۰۲۸۵۳۹.۲ شماره کارت: ۵۰۲۲.۲۹۱۹.۰۰۰۲.۹۸۹۱ 🔸بانک ملت شماره حساب: ۴۶۹۵۱۲۳۳.۷۰ شماره کارت: ۶۱۰۴.۳۳۷۷.۷۰۱۱.۵۱۵۰ 💢 💳 روش سریع از طریق درگاه پرداخت امن زیر: 👇 https://idpay.ir/fares 👌توجه! برای واریز مبالغ به نیت‌های خاص مانند ، کفاره و امثال آن؛ چنانچه از طریق درگاه پرداخت اقدام می‌کنید، همانجا ثبت نمایید. چنانچه مستقیما به حساب بنیاد واریز می‌کنید، حتما به امور خیریه اطلاع‌رسانی نمایید. 💠 شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر: 📞 ۰۲۱ - ۶۶۹۲۳۲۳۴ http://Ehsan.Fares.ir @Fares_ir
🔴 / بخش آخر ✅ آداب روزه‌داری تمام و کامل امام صادق (ع) در بیان در حدیثی دستوراتی را می‌فرمایند که اگر همه این‌ کارها را انجام دادیم را به جا آورده‌ایم و هر کدام را که انجام ندادیم و ناقص گذاشتیم به همان میزان از روزه حقیقی دور هستیم. 🔹 به دنبال توشه برای ملاقات خدا باشید. 🔸 از غیر خدا برائت بجویید. 🔹 قلب خود را فقط برای خداوند قرار بدهید. 🔸 ببینید خدا چه چیزی را از تو می‌خواهد و چه چیزی را نمی‌خواهد. 🔹 زبان را از حفظ کنید. 🔸 چشم را بر و ببندید. 🔹 با یکدیگر نکنید. 🔸 به یکدیگر نکنید. 🔹 یکدیگر را نکنید. 🔸 مراء نکنید. (اشکال کردن به سخن دیگران به قصد تحقیر فرد یا اظهار زیرکی خود) 🔹 همدیگر را نکنید. (در حالیکه علم به حقیقت مطلب ندارید) 🔸 از اجتناب کنید. 🔹 با همدیگر مخالفت نکنید. 🔸 نسبت به یکدیگر نکنید. 🔹 یکدیگر را نکنید. 🔸 نکنید. 🔹 در سستی نکنید. 🔸 نکنید. 🔹 به گرایش پیدا نکنید. 🔸 نکنید. 🔹 با سفاهت با یکدیگر برخورد نکنید. 🔸 همدیگر را آزار ندهید. 🔹 از و غفلت نکنید. 🔸 ملازم صمت و باشید. (سکوت، خاموشی از کلام بدون منفعت؛ صمت، حرف نزدن بی منفعت یا با منفعت) 🔹 در مقام غضب، خویشتن‌داری کنید. 🔸 در مقام سختی‌ها و مصیبت‌ها و معصیت‌ها صبور باشید. 🔹 راست بگویید. 🔸 از افراد شر دوری کنید. 🔹 از حرف‌ بی‌معنی و باطل و دروغ وافترا بپرهیزید. 🔸 از دشمنی با همدیگر بپرهیزید. 🔹 از بدگمانی به دیگران دوری کنید. _________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه آخر (ع) @Fares_ir
✅ یکی از آداب ، است. 🔸 را زیاد داشته باشیم. بیکار نباشیم. از لحظه به لحظه ماه استفاده کنیم. 💠 حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: اگر کسی یک آیه را در ماه مبارک رمضان بخواند، بر دیگران برتری دارد مانند برتری پیامبر بر امتش. 👈 یک آیه در ماه رمضان مانند رسول اکرم است و یک آیه در غیر ماه رمضان مانند امت پیامبر است و معلوم است که چه کسی برتر است. 📚 در کتاب مفاتیح الجنان آمده است اگر کسی در روز اول ماه مبارک رمضان، دعای شریف را بخواند ۷۰ هزار ملک برای او می‌کنند و ثواب استغفار را به کسی هدیه می‌کنند که را خوانده است. و موجب می‌شود که شخص را درک کند. 👈 دعای ملک مستجاب است. عملش مقبول است. 👈 جوشن کبیر در روز اول ماه رمضان موجب درک لیلة القدر می‌شود. 🔆 امید داریم با انجام این اعمالی که عرض کردیم به درک ماه رمضان نائل شویم. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز اول ماه مبارک رمضان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📸 #عکس_نوشته ✅ دعای روز اول ماه مبارک رمضان @Fares_ir
. 🔴 شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان 💠 پیامبر اسلام (ص) فرمودند: ای مسلمانان آگاه باشید چه بسیارند کسانی که از شب‌زنده‌داری و شبانه جز رنج بیداری در شب بهره‌ای دیگر ندارند و بسیارند کسانی که از روزه جز تحمل گرسنگی و تشنگی بهره دیگری ندارند. 👈 لازم است که به کیفیت و عبادت خود در این ماه توجه کامل داشته باشد تا از این ماه بهره کامل ببرد. 🔸 حضرت رسول اکرم (ص) در ادعیه هر روز این ماه، از خداوند درخواست‌هایی دارند که موجب تعالی عبادت و در این ماه است. ✅ خواسته‌های روز اول ماه مبارک رمضان 1️⃣ از روزه‌داران واقعی باشد. 2️⃣ از شب زنده‌داران حقیقی باشد. 3️⃣ از خواب بیدار شود. 4️⃣ بخشیده شود. 5️⃣ و خداوند شامل حال او شود. ✳️ «اللّهُمَّ اجْعَلْ صِيامِى فِيهِ صِيامَ الصَّائِمِينَ» 🔸 روزه‌ای است که ثمره آن فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نباشد بلکه انسان زبان را از نگه دارد، چشم را از دیدن هر چه است بپوشاند، دعوا و منازعه را ترک نماید، ننماید، نکند، غضبناک نباشد، ترک دشمنی نماید، آزار و اذیت دیگران نکند و در کارهای و عبادی و نوافل سستی ننماید تا روزه‌اش وسیله قرب به سوی خدا باشد. ✳️ «وَقِيامِى فِيهِ قِيامَ الْقائِمِينَ» 🔸 عبادت مرا قرار بده و شب زنده‌داریم را شب زنده‌داری حقیقی قرار بده که نتیجه‌اش تحمل بیداری شب نباشد بلکه رسیدن به مقام و بندگی خدا باشد که اگر اینطور شود، به رسیده‌ایم. 💠 سوره ذاریات آیه ۵۶ می‌فرماید: جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم. 👈 در فرمایش امام صادق (ع) به برای مقام عبودیت ۳ علامت آمده است. یکی از آن‌ها این است که ، خود را مالک چیزی نداند. بندگانی که در مرحله عبودیت خداوند هستند، به رغبتی ندارند و دنیا را مانند زندان می‌دانند (الدُنیا سِجْنُ المُؤمِن). 📌 وقتی رغبت دنیا از قلبشان خارج شد، خداوند نوری را در آن‌ها جایگزین می‌کند که از هر خلاف رضای خدا تنفر داشته و از گریزان باشند. ✳️ «وَنَبِّهْنِى فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلِينَ» 🔸 در منطق ، همه انسان‌ها در حال سیر و سفر به‌سوی حضرت حق هستند. 💠 در سوره انشقاق آیه ۶ می‌فرماید: ای انسان، یقیناً تو با کوشش و تلاشی سخت به سوی پروردگارت در حرکتی، پس او را [در حالی که مقام فرمانروایی مطلق و حکومت بر همه چیز ویژه اوست و هیچ حکومتی در برابرش وجود ندارد] دیدار می کنی. 👈 انسان در حال سفر، هرچند سفر مادی باید در حالت بیداری و توجه کامل باشد تا به طرف مقصد حرکت کند. زاد و توشه مناسب بردارد، مرکب مناسبِ راه را داشته باشد، موانع راه را بداند. بدیهی است که با حالت خواب‌آلودگی و بی‌توجهی و غفلت، سفرهای مادی سرانجام ندارد، چه رسد به سفر معنوی به سوی حق. به خاطر همین ، اولین مقام را یقظه (بیداری و توجه) می‌دانند و مقابل این حالت غفلت است و بی‌خبری. 📌 در قرآن کریم غفلت از منکرات شمرده شده است. 💠 سوره اعراف آیه ۲۰۵ می‌فرماید: و هرگز از غافلان مباش. ⭕️ باید از غفلت دور بود. انسان غافل مانند کرم ابریشم دورِ خودش را در این دنیا می‌تند و گرفتار آن می‌شود و دیگر از زندان دنیا خلاص نمی‌شود. اگر از این پیله‌ای که خود درست کرده است رها نشود، از بین می‌رود، بدون اینکه به نتیجه‌ای برسد که برای آن خلق شده است. ✳️ «وَهَبْ لِى جُرْمِى فِيهِ يَا إِلهَ الْعالَمِينَ» 🔸 انسان سالک وقتی از غفلت و بی‌خبری دور شد متوجه می‌شود که برای رسیدن به مقصد و مقصود نیاز به یک شستشوی باطنی دارد و آن پاک شدن از گناهان است پس درخواست بخشش می‌کند. ✳️ «وَاعْفُ عَنِّى يَا عافِياً عَنِ الْمُجْرِمِينَ» 💠 سوره آل‌عمران آیه ۱۳۵ می‌فرماید: و آنان که چون کار زشتی مرتکب شوند یا بر خود ورزند، خدا را یاد کنند و برای گناهانشان آمرزش خواهند؛ و چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد؟ 🔸 انسان نیاز به طهارت و پاکی باطن دارد و این پاکی یا از است یا از به خویش است. ⭕️ بر خویشتن ظلم کرده‌اند که چرا درون را از رذائل پاک نکردند، چرا درون را به فضائل آراسته ننموده‌اند، چرا نور خدا در وجودشان جلوه‌گر نیست. 🔆 بنابراین هم از ارتکاب معاصی طلب بخشش باید کرد و هم از ظلم بر خویش و این با دو عبارت از خداوند خواسته شده است: ✳️ «یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ» ___________________ 📝 حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 حسن خلق، تمام دین است 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6030648238413974015.mp3
17.58M
🔊 📚 | جلسه ۱ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱ ✅ خداوند از انسان قصدی داشته است. 💠 در سوره مؤمنون آیه ۱۱۵ می‌فرماید: شما گمان کرده‌اید که ما شما را بیهوده کرده‌ایم؟ 🔸 حال که ما را برای قصدی خلق کرده‌اند، آن قصد چیست؟ 💠 در سوره انشقاق آیه ۶ می‌فرماید: ای ، تو با تلاش به سوی پروردگارت در حرکت هستی و او را ملاقات می‌کنی. 👈 نهایتِ خلقت، ملاقات با حضرت حق است. از این ملاقات به تعبیر می‌کنند. 🔸 برای انسان به آسانی اتفاق نمی‌افتد. 💠 در سوره کهف آیه ۱۱۰ می‌فرماید: کسی که امید دارد که به ملاقات پروردگارش نائل شود، باید انجام دهد و نباید باشد. 🔸 انسان با و به پروردگارش می‌رسد. 💠 قرآن کریم در سوره عنکبوت آیه ۶۹ می‌فرماید: هر کسی که در راه ما مجاهدت کند، ما او را در طریق قرار می‌دهیم. 📌 رسیدن به خدا در سایه مجاهدت و سلوک اتفاق می‌افتد. اگر مجاهدت کنیم به مسیر هدایت رفته‌ایم و اگر نه در مسیر هستیم. تردیدی هم نیست. چون در مقابل هدایت، ضلالت است. اگر اینجا نبودی قطعاً مقابلش هستی. شما فقط با سلوک به خدا می‌رسید. ⭕️ در این مسیر، عوامل بازدارنده‌ای وجود دارد. موانعی که سد راه می‌کند. 💠 در سوره مبارکه اعراف آیات ۱۶ و ۱۷ گفته را بیان کرده و می‌فرماید: شیطان به حضرت حق عرض کرد: من در تو می‌نشینم و سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان می تازم و [تا جایی آنان را دچار و اغواگری می‌کنم که] بیشترشان را سپاس گزار نخواهی یافت. 💠 شیطان برای این حرف قسم یاد کرده که در سوره ص آیه ۸۲ اشاره شده است: (خدایا) به عزتت قسم می‌خورم که همه را اغواء می‌کنم. ✳️ حمله از چهار جهت چیست؟ 💠 حضرت باقر (ع) ذیل این آیه شریفه فرموده‌اند: حمله از پیشِ رو به انسان‌ها یعنی را در نظر شما آسان جلوه می‌دهد. حمله از پشت سر یعنی انسان را وادار به جمع و می‌کند. حمله از سمت راست یعنی و را زیبا جلوه می‌دهد. حمله از سمت چپ یعنی را بر دل انسان‌ها غالب می‌کند. ✅ ما را خلق کرده‌اند که به ملاقات برسیم. باید مجاهدت کرد. در راه این مجاهدت، موانعی وجود دارد. انسان باید مانع را بشناسد. مهم‌ترین مانع، شیطان است که قسم خورده. ✅ ما باید شیطان را بشناسیم. ما باید بدانیم شیطان چگونه عمل می‌کند. ما خاکریزهای شیطان را باید بشناسیم که در خاک‌ریز او نکنیم. اینطور نیست که همه را به دعوت کند. یک عده را وادار به عبادت می‌کند و این‌ها طوری به عبادت مشغول می‌شوند که می‌کنند مستجاب الدعوة هستند؛ در حالی که در خاکریز شیطان عبادت می‌کنند. 📌 ما باید را بشناسیم. یک از این دشمنان، شیطان است. لذا بحث امسال ما شیطان خواهد بود. 📚 مرحوم دهخدا در لغت‌نامه می‌نویسد: مراد از شیطان، هر موجود نافرمان، متمرد و سرکش است؛ هر موجودی، چه از انسان‌ها باشد و چه از جنیان و چه از حیوانات. گاهی شیطان، صفت است برای کسانی که شوخ هستند و ناآرام و یک شرارتی هم در آن‌ها هست. 👈 این دو معنا وصفی و اسمی است که دهخدا در کتاب خودش نام برده است. اینکه در کتاب‌های عربی به چه معنایی است را خواهیم گفت. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز دوم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📸 #عکس_نوشته ✅ دعای روز دوم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
. 🔴 شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان ✅ خواسته‌های روز دوم ماه مبارک رمضان خدایا؛ 1️⃣ مرا به و خشنودیت در این ماه نزدیک کن. 2️⃣ مرا از و انتقامت دور گردان. 3️⃣ مرا به آیاتت موفق بدار. ✳️ «اللّٰهُمَّ قَرِّبْنِى فِيهِ إِلىٰ مَرْضاتِكَ» 💠 آیه ۷۲ سوره توبه چنین می‌فرماید: خدا به مردان و زنان با ، بهشت‌هایی را وعده داده که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است. در آن جاودانه‌اند، و نیز سراهای پاکیزه‌ای را در بهشت‌های ابدی [وعده فرموده] و هم چنین خشنودی و رضایتی از سوی خدا [که از همه آن نعمت‌ها] بزرگ‌تر است؛ این همان کامیابی بزرگ است. 📌 خشنودی و رضایت خداوند بزرگ‌ترین است. 🔆 چگونه به این مرتبه برسیم؟ حضرت موسی (ع) از خداوند درخواست کرد که به او عملی بیاموزد تا با انجام آن به مقامی برسد که رضایت داشتن و خشنود بودن خداوند از او را در پی داشته باشد. 🔸 خداوند به حضرت موسی وحی فرمود: ای موسی، اگر رضایت و خشنودی مرا می‌طلبی بدان که خشنودی من از تو، به رضایت و خشنودی تو از و من بستگی دارد. 👈 آنچه را که در طول زندگی‌ات برای تو مقرر کرده‌ام از دنیایت ممکن است خوشایند تو نباشد ولی اگر حرمت نگه‌داری و و و باشی، من نیز از تو خشنود خواهم بود. ✳️ «وَجَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ» 💠 در دعای افتتاح چنین می‌خوانیم: دارم که در جایگاه بلا و تو سخت‌ترین کیفر دهنده هستی. 💠 امیرالمؤمنین (ع) نیز در به حضرت حق چنین عرض می‌کنند: ای پروردگار من، تو از ناتوانی‌ام در برابر اندکی از غم و اندوه و کیفرهای آن و آنچه از ناگواری‌ها بر اهلش می‌گذرد آگاهی، با آنکه این غم و اندوه و ناگواری درنگش کم، بقایش اندک و مدّتش کوتاه است؛ پس چگونه خواهد بود تاب و توانم در برابر بلای و فرود آمدن ناگواری‌ها در آن جهان بر جسم و جانم و حال آنکه زمانش طولانی و جایگاهش ابدی است و تخفیفی برای اهل آن بلا نخواهد بود، چراکه مایه آن بلا جز از خشم و انتقام و ناخشنودی تو نیست و این چیزی است که در برابرش آسمان‌ها و زمین تاب نیاورند، ای سرور من تا چه رسد به من؟ و حال آنکه من ناتوان، خوار و کوچک، زمین‌گیر و درمانده توأم؛ ای خدای من و پروردگار و سرور و مولایم، برای کدام‌یک از دردهایم به حضرتت شکایت کنم و برای کدامین گرفتاریم به درگاهت بنالم و اشک بریزم. آیا برای دردناکی عذاب و سختی‌اش، یا برای طولانی شدن بلا و زمانش. 👈 مسلماً با برابر نیست. 💠 سوره آل‌عمران آیه ۱۶۲ می‌فرماید: آیا کسی که به دنبال خشنودی خداست مانند کسی است که به خشم خدا دچار شده و جایگاهش است و دوزخ عاقبت بدی است. ⭕️ چگونه دچار سخط الهی می‌شوند؟ 💠 سوره مائده آیه ۸۰ می‌فرماید: قطعاً بد است آنچه نفوسِ [طغیان گرشان برای قیامت] آنان پیش فرستاده است؛ [و نتیجه آن این است] که خدا بر آنان خشم گرفت و در عذاب جاودانه‌اند. 👈 اعمال و ماست که باعث خشم الهی و انتقام جویی خداوند می‌شود. آنچه که خدا را به خشم می‌آورد باید شناخت و از آن اجتناب کرد. ✳️ «وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِقِراءَةِ آياتِكَ» 🔸 توفیق در لغت به معنای برگرداندن اسباب به سوی مطلوب است. 👈 یعنی اسباب طوری مهیا بشود که ما به مطلوب خیرمان برسیم و چون مسبب الاسباب خداوند است، در این فقره از خداوند توفیق قرائت آیات مطالبه شده است یعنی خدایا اسباب را طوری مهیا کن و مقدر ساز که من موفق به قرائت آیات بشوم. ما بدون خدا توانایی هیچ کاری را نداریم، نه ترک گناه و نه از خدا. 💠 خداوند در سوره مزمل آیه ۲۰ خواندن را مطالبه کرده است (هرچند کم): هرچه از قرآن برای شما میسر و مقدور است، بخوانید. ❇️ توصیف قرآن از زبان حضرت رضا (ع) 💠 امام رضا (ع) می‌فرمایند: قرآن ریسمانی محکم بین خدا و خلق است. دست آویزی مستحکم برای ثبات و برقراری طریقه‌ای بی‌نظیر است. کشاننده به سوی بهشت و نجات بخش از آتش است. با گذشت قرن‌ها کهنه نمی‌شود. بر زبان‌ها بی‌ارزش نمی‌گردد. چون مخصوص یک زمان خاص نیست بلکه راهنمای روشن و حجت بر هر انسانی قرار داده شده است. به هیچ‌وجه از اطراف به آن باطلی راه ندارد و از سوی حکیم حمید فرستاده شده است. ✳️ «برحمتک یا ارحم ارحمین» 👈 و توفیق (اسباب) مهیا نمی‌شود مگر به خداوند. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
4_6035151838041344401.mp3
17.95M
🔊 📚 | جلسه ۲ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۲ ✅ سه معنا در لغت برای کلمه شیطان بیان شده است: 🔸 راغب اصفهانی در کتاب مفردات می‌گوید: شیطان، موجود دور از حق است. هر موجودی که دور از باشد را شیطان می‌گویند. 🔸 صاحب کتاب لسان العرب می‌گوید: شیطان در عرب به هر موجود متمرد و نافرمان گفته می‌شود. اعم از اینکه حیوان باشد یا باشد یا از طایفه باشد. 🔸 در کتاب تاج العروس می‌گوید: به هر فرد بدخوی و گفته می‌شود. 👈 بنابراین شیطان، یک مفهوم عام است. اسم جنس است برای هر موجودی که خصوصیت‌های سه‌گانه گفته شده را دارد. 📌 در کریم، واژه شیطان ۸۸ مرتبه به کار رفته است. در اکثر موارد مراد، است. 💠 سوره انعام آیه ۱۱۲ می‌فرماید: در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیطان‌هایی که از نوع انسان و جن هستند قرار دادیم. 👈 شیطان از نوع آدمیزاد، همان موجود دور از رحمت حضرت حق است. همان موجود سرکش و است. همان موجود بدخوی و بداخلاق است. 📖 وقتی به کاربرد شیطان در عرب رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که برای شیطان، چهار مصداق معرفی می‌کنند. ما تا به حال سه معنا را گفتیم. الآن می‌خواهیم بگوییم عرب به این چهار مورد هم شیطان می‌گوید؛ منتها این‌ها مصداق هستند. دقت کنید: 1️⃣ عرب به ، شیطان اطلاق کرده است. ⭕️ شما می‌خوانید، می‌بینید اسم شیطان آمده است، چون نمی‌دانید که مراد از شیطان، میکروب است می‌گویید: شیطان به ظرف شکسته چه ربطی دارد؟ چون متوجه نمی‌شوید، می‌گویید: همه این‌ها است. 2️⃣ افراد نیرنگ‌باز و مکار را شیطان گفته‌اند. 3️⃣ ابلیس را شیطان معرفی کرده‌اند. همان ملعونی که شما از او بدتان می‌آید. 💠 از پیامبر اکرم (ص) سؤال شد: ما می‌کنیم و دعایمان مستجاب نمی‌شود، در حالی که خداوند فرموده است: اُدْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ. حضرت فرمودند: قلوب شما به وسیله ۱۰ عامل مرده است (یعنی ده عامل را مانع اجابت دعا می‌دانند، یکی از آن‌ها این است:) شما ادعای دشمنی شیطان را دارید اما در مقام با او دوست هستید. 4️⃣ حضرت ختمی‌مرتبت، در روایتی از تعبیر به شیطان می‌کنند. 🔆 چهار مصداق را بیان کرده‌اند. ما با یکی از آن‌ها کار داریم. واژه ابلیس است. 📌 ابلیس در قرآن، ۱۱ مرتبه تکرار شده است. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۲ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 تعریف حسن خلق از منظر دین 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 بمناسبت شب جمعه ماه رمضان 📖 چقدر منتظر توبه بنده‌ام باشم؟ 🗓 شب جمعه دوم ماه رمضان | سال ١٣٩۶ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز سوم ماه مبارک رمضان 1️⃣ و و آگاهی و توجه را روزی من قرار بده. 2️⃣ مرا از و در آمیختن و دور گردان. 3️⃣ از هر خیری که نازل می‌کنی مرا نیز بهره‌مند گردان. ✳️ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ» 🔸 ذهن در لغت به معنای دانایی و تیزهوشی است و تنبیه به معنای هوشیاری و متوجه شدن. 👈 باید بدانیم که و دانایی، هوشیاری و توجه، و است و هر رزقی به دست خداست. 💠 سوره هود آیه ۶ می‌فرماید: و هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه رزقش به دست خداست. 👈 حال که به دست خداست پس باید آن را خواست چرا که دانایی با نادانی برابر نیست. 💠 سوره زمر آیه ٩ می‌فرماید: بگو آیا آنان که می‌دانند با آنان که نمی‌دانند برابرند؟ 📌 و حکم می‌کند که این دو، نه تنها برابر نیستند بلکه دانایی برتر است. 💠 سوره بقره آیه ۲۶٩ می‌فرماید: به هر که حکمت و دانایی داده شد، به او عنایت شده است. 🔆 کدام علم و دانایی را باید از خدا بخواهیم؟ 💠 رسول خدا (ص) می‌فرمایند: اگر روزی بر من فرا رسد که در آن روز بر علم و دانش خویش نیفزوده باشم که مرا به خدا نزدیک سازد، خداوند طلوع آفتاب آن روز را برایم مبارک نساخته است. 👈 پس از خداوند درخواست کنیم علمی را روزی ما قرار دهد که ما را به او نزدیک گرداند. 💠 سوره مجادله آیه ۱۱ می‌فرماید: خداوند درجات کسانی که از شما آورده‌اند و کسانی را که و دانشمندند بلند گرداند. ✳️ «وَباعِدْنِى فِيهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالتَّمْوِيهِ» 🔸 سفاهت در لغت به معنی نادانی و تمویه به معنی درهم آمیختن حق و باطل است. 📌 یکی از ثمرات سفاهت پشت کردن به انبیاء است. فرستادگان الهی برای مردم چیزی جزء نیاوردند و چیزی جز نخواستند. 💠 سوره بقره آیه ۱۳۰ می‌فرماید: و جز کسانی که خود را به نادانی زده‌اند چه کسی از آئین ابراهیم روی برمی‌گرداند؟ 🔸 حداقل ضرری که پشت کردن به انبیاء و تعالیم آنان دارد این است که انسان دچار تمویه می‌شود یعنی درهم آمیختن حق و باطل به یکدیگر. 👈 پس دوری از بلای سفاهت و تمویه لازم است. ✳️ «وَاجْعَلْ لِى نَصِيباً مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ» 🔸 در لغت به معنی هر چیزی است که به صلاح و سود باشد. برای انسان خداپرست، سود و صلاح آخرتی اولویت دارد، لذا زندگی دنیایش را در جهت کسب طراحی می‌کند چون آخرت است که باقی می‌ماند. 👈 بنابراین از خداوند می‌خواهد که او را از خیرات بهره‌مند گرداند که آخرتش آباد گردد. یعنی خداوند کمک کند که از دور باشد و او را از هرگونه اشتغال به غیر خدا دور سازد، چون سودی ندارد. 📌 همه چیز را باید از خداوند خواست لذا در انتها عرض می‌کند: ✳️ «بِجُودِكَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِينَ» ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز سوم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 تا اخلاق نباشد، هیچ کاری درست نمی‌شود 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳٩ ✅ وظیفه دوم نواب، جلوگیری از ادعای بود. این وظیفه، سه گام داشت: 1️⃣ مدعیان بود. 2️⃣ مقابل مدعیان؛ یعنی رؤسا و بزرگان را آماده مقابله با آنها می‌کردند. 3️⃣ صادر شدن توقیعی از امام زمان (ع) در رد مدعیان. 🔸 در لغت به معنای نشان گذاشتن و علامت گذاشتن بر یک نوشته است. یعنی مکتوبه‌ای هست و شما بر آن نشانه‌ای می‌گذارید. مثلاً امضاء یا مهر می‌زنید. 🔸 توقیع در اصطلاح، صدور یک متن از یک شخص در موقعیت بالاست که در پاسخ به یک نوشته صادر می‌شود. مثلاً به کسی که مقامی دارد، نوشته‌ای داده می‌شود. او هم زیر آن نوشته پاسخ می‌دهد. 📌 توقیع در به مکاتبه‌ها و منشورها و نامه‌های امامان اطلاق می‌شود حتی اگر نامه یا درخواستی قبلی در کار نباشد. ✅ توقیعات حضرت مهدی (عج) دسته‌بندی دارد: 👈 بخشی از آن‌ها درباره است. 👈 بخشی از آن‌ها درباره است. 👈 بخشی صدور است. 👈 بخشی هم صدور است مانند و . 👈 بخشی هم موضوعات پراکنده‌ای دارد و نمی‌شود آن‌ها را در یک عنوان خاص قرار داد. 🔹 پس توقیعات، مجموعه کلمات امام عصر (ع) است که به سه مقطع برمی‌گردد: 🔸 یک بخش در همان پنج سال اول عمر ایشان است که زیر سایه پدر بزرگوارشان بودند، صادر شده است. 🔸 بخشی از کلمات در دوره بوده است. اگر ما از توقیع صحبت می‌کنیم، منظورمان این دوره ۶۹ ساله است. 🔸 برخی نیز در دوره صادر شده است که علما به صحت همه آن‌ها باور ندارند مگر برخی از آن توقیعات. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۳٩، @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 اگر می‌دانستیم چه برکاتی در ماه رمضان قرار دارد ... 🗓 احیاء شب ۲٣ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir