eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.9هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
253 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۷ 🔆 چرا شوق ملاقات با حضرت حق در ما وجود ندارد؟ چرا بی تفاوت هستیم؟ به دو وجه اشاره می‌کنیم: 1️⃣ ما به برای غیر خدا مبتلا هستیم. ما می‌کنیم تا بلا دور شود. انفاق می‌کنیم تا خودمان مبتلا نشویم. یعنی به دنبال ثمره‌اش هستیم و هرگز برای انجام نمی‌دهیم. 2️⃣ ما از خلق نبریده‌ایم. راه رسیدن به خدا بریدن از است. ✅ ، محبوب‌ترین چیزی است که خداوند از بشر طلب می‌کند. اگر بخواهد به مقام برسد، باید باشد. 📌 مرز ایمان به وسیله امیرالمؤمنین (ع) شناخته می‌شود. پیامبر (ص) فرمودند: یا علی، اگر تو نبودی پس از من شناخته نمی‌شدند. در سوره بینه آیه ۷ می‌فرماید: کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح و شایسته انجام دادند، بهترین هستند. 📌 منزلت انسان به ایمان است و در کنار آن هست. 💠 حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: مرجئه در زبان هفتاد پیامبر و شده‌اند؛ چون می‌گفتند ایمان، عمل نمی‌خواهد. این، همان کاری است که ما هم می‌کنیم. می‌گوییم به خدا ایمان داریم، ولی نداریم. ✅ مهم‌ترین عنصری که باعث می‌شود انسان در قرار بگیرد، ایمان است. ایمان یعنی ، نه اینکه من چه می‌گوید. ما با عقل، را انتخاب می‌کنیم. به همین دلیل می‌فرمایند: کسی که عقل ندارد، دینش مورد قبول نیست. عقل، شرط است. یعنی اگر کسی خدای نکرده از عقل محروم باشد، هیچ تکلیفی ندارد. عقل مهم هست، ولی تا پیش از انتخاب دین. وقتی دین انتخاب شد، دیگر حرف عقل و مورد پذیرش نیست. ________________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه شب هفتم | ۱۳۹۹ مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 بندگی همین دو نفر کافی است ... 🗓 شب هشتم محرم ١٣٩٩ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۸ ✅ در کریم، ثمراتی برای بیان شده است: 🔸 اهل بودن (بقره / ۸٢) 🔸 خشنودی خداوند (توبه / ۷٢) 🔸 عاقبت به خیری (رعد / ٢۹) 🔸 خارج شدن از (عصر/ ٢و۳) 🔸 (نحل / ۹۷) 🔸 (فتح / ٢۴) 🔸 خروج از ظلمات به سوی (طلاق / ۱۱) 🔸 شدن خداوند بر روی زمین (نور / ۵۵) 🔸 (یونس / ۹) 💠 سوره ذاریات آیه ۵۶ می‌فرماید: ما و جن را برای بندگی کرده‌ایم. یعنی بودن. اگر خدا بودیم به مطلوب دست یافته‌ایم. ⭕️ اگر بنده خدا نباشیم یکی از موارد زیر هستیم: ۱. بنده ( یس / ۶۰ و ۶۱) ٢. بنده (فرقان / ۴۳) ۳. بنده ( زمر / ۱۷) و (مائده / ۶۰) ۴. بنده (سبأ / ۴۱) ۵. بنده (سبأ / ۴۰) ۶. بنده و وثن (شعراء / ۷۰ و ۷۱) ۷. بنده دانشمندان (توبه / ۳۱) ۸. بنده پیامبران (مائده / ۷٢) 🖌 معبودهای دیگری هم به حسب روایات هست مانند ، درهم، دنیار، ، ، و ... خداوند در سوره انبیاء آیه ۶۷ به مجموع این انتخاب‌ها می‌فرماید: اُف بر شما و آنچه می‌پرستید. چرا نمی‌اندیشید؟ ✅ نتیجه ایمان، بندگی است. امیرالمؤمنین (ع) به خداوند عرض می‌کنند: معبودم؛ در عزّت و شرافت من همین بس که بنده تو باشم و در افتخارم همین بس است که تو پروردگارم هستی. خدایا؛ تو همانی هستی که من دوست دارم. من را همان طور قرار بده که خودت دوست داری. 📌 انسانی که شود، بینشش متفاوت می‌شود. تمایلاتش متفاوت می‌شود. اعمال و کنشش متفاوت می‌شود. چون هر کار و فکری که بخواهد بکند، اول به دنبال این می‌رود که در آن هست یا نیست. 🔆 ایمان به خدا هیچ انسانی را محدود نمی‌کند. ایمان به خدا چشم دل را به جهان نامتناهی باز می‌کند. ________________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه شب هشتم | ۱۳۹۹ مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 عقل در تقابل با ایمان نیست ... 🗓 شب هشتم محرم ١٣٩٩ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۹ 💠 رسول گرامی (ص) فرمودند: ، اسیر و پایبند است. 👈 پایبندی مؤمن به حق تا جایی است که و را نشناسد. 💠 امام صادق (ع) فرموده‌اند: ، این است که تو حق را گرچه به ضررت باشد، بر باطل ترجیح بدهی هرچند باطل به نفعت باشد. ✅ راه رسیدن به خدا و حق چیست؟ راه رسیدن به خدا و به او فقط و فقط اصل است. یعنی کسانی که می‌خواهند به سر منزل برسند، باید از طریق برسند. توحید بدون امامت، توهم توحید است. 💠 امام باقر (ع) می‌فرمایند: به وسیله ما خدا شد. به وسیله ما خداوند شناخته شد. به وسیله ما توحید خداوند تحقق پیدا کرد. 📌 بیشترین اختلاف در درباره خداست. تنها کسی که می‌تواند این اختلاف را برطرف کند، امام معصوم (ع) است. 💠 حضرت صادق (ع) می‌فرمایند: و پیامبر، همان راه‌های رسیدن به خدا هستند که برای توجه به خداوند قرار داده شده‌اند. اگر این اوصیاء نبودند، خداوند هرگز شناخته نمی‌شد. خدای متعال به وسیله آنها را بر خلایق تمام کرده است. 👈 پس به حسب روایت، ائمه راه رسیدن به خدا هستند. 📌 این مطلب از نظر نیز اثبات شدنی است. دلیل عقلی را حضرت باقر (ع) به ابو حمزه فرموده‌اند: هر وقت یکی از شما بخواهد به مسافرتی چند فرسخی برود، با خودش راهنما می‌برد. در حالی‌که شما نسبت به راه‌های جاهل‌ترید تا راه‌های زمین. 💠 در سوره یونس آیه ۳۵ می‌فرماید: ای پیامبر؛ به این مردم بگو: از معبودان شما کسی هست که بتواند به سوی حق کند؟ به آنها بگو: الله است که هدایت به سوی حق دارد. آیا آن کسی که به سوی حق هدایت می‌کند، شایسته‌تر است که مورد پیروی قرار گیرد یا آن کسی که هدایت نشده است؟ 💠 امام باقر (ع) به محمد بن مسلم می‌فرمایند: هر کس که خویش را در خدای عزوجل به زحمت بیندازد در حالی‌که امامی از ناحیه خدا ندارد، تلاشش بدون نتیجه است و از او نمی‌پذیرند. کسی که صبح کند و امامت امام منصوب از ناحیه خدا که شناخته‌شده و است را نپذیرد، گمراه شده است. اگر بر این حالت بمیرد، مرگش مرگ و است. 👈 یعنی اگر امامت حضرت مهدی (عج) را نپذیریم، هر چقدر هم که بکوبیم، آب در هاونگ کوبیده‌ایم. 💠 زراره از حضرت باقر (ع) نقل کرده است که فرمودند: پنج ستون اصلی دارد؛ و و و و . زراره می‌گوید: از حضرت سؤال کردم از این پنج ستون کدام یک مهم‌تر است؟ فرمودند: ولایت، افضل است. چون ولایت، کلید آن‌هاست. 👈 یعنی اگر تو بخواهی روزه بگیری و نماز بخوانی باید از مجرای امام معصوم باشد. اگر از این مسیر نباشد، فقط خودت را به زحمت انداخته‌ای. ⭕️ یکی از غلط‌هایی که در ما اتفاق افتاد این بود که گفتند: کرونا به مجالس نمی‌آید. چرا نباید بیاید؟ یکی از جزئیات و نظام تکوین است. را باید سخنگوی دین بگوید. امام مجتبی (ع) مسموم شدند. یعنی سمّ در ایشان اثر کرد. ائمه ما با همه قدرتی که دارند، در نظام تکوین، خدا هستند. به همین دلیل است که توانست آن‌ها را به برساند. 💠 امام صادق (ع) فرمودند: ما غیب داریم ولی وقتی چیزی در خانه ما گم شود به دنبال آن می‌گردیم، نه اینکه با علم پیدایش کنیم. 🔆 ما فقط باید تسلیم باشیم، نه اینکه حرف‌هایی بزنیم که دشمن به ما بخندد و بعد عقلانیت را در مقابل دین قرار بدهند. ما عقل دارم چون دین داریم. ما عقل دارم چون مرید علی هستیم، نه اینکه مرید علی بودن یک چیز باشد و عقل داشتن یک چیز دیگر. ________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه شب نهم | ۱۳۹۹ مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۰ 💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: سه چیز است که از نشانه‌های است؛ کردن در تنگدستی، در امان بودن دیگران از انسان، رعایت با دیگران. 🔸 شخصی به رسول خدا گفت: دوست دارم ایمانم کامل شود. حضرت فرمودند: اخلاقت را درست کن تا ایمانت کامل شود. 💠 پیامبر (ص) فرموده‌اند: سه ویژگی است که اگر در کسی باشد، ایمانش به می‌رسد: 1️⃣ کسی که موفقیتش او را به و باطل نمی‌کشاند. معامله شیرینی کرده و پول خوبی به دست آورده است. از این مسیر به سوی گناه و باطل نمی‌رود. توفیقات خوب معنوی پیدا کرده است. این توفیق را با و از دست نمی‌دهد. 2️⃣ وقتی که خشمگین شد، از راه حق خارج نمی‌شود. 3️⃣ وقتی پیدا کرد، چیزی که مال او نیست و به او ربطی ندارد را به زور نمی‌گیرد. رئیس شده و می‌تواند برای خودش و دوستانش مجوز صادر کند، ولی نمی‌کند. ✅ موانع رسیدن به ایمان 🔆 در سوره احزاب آیه ۷٢ می‌فرماید در دو خصیصه بد هست که باعث بیچارگی او می‌شود؛ بسیار است و بسیار . مراد از جهل، بی‌سوادی نیست، بلکه مراد نادانی و است. 📎 سه گونه داریم: ۱. مانند و و . ٢. مانند و و انفاقات. ۳. مانند کردن. ⭕️ یک ساعت عبادت روحی، برتر از سایر عبادت‌هاست، ولی هیچ کس به دنبال انجام این عبادت نیست. همه ترس ما از این است که دچار فراموشی و آلزایمر نشویم؛ ولی اصلاً درباره حقایق هستی فکر نمی‌کنیم. فکر، عامل تفاوت انسان از سایر موجودات است. در سوره انفال آیه ٢٢ می‌فرماید انسانی که نیست، شرور و بدترین موجودات است. 🔸 جهل با نابینایی مساوی است. [رعد / ۱۹] 🔸 منشأ و سرچشمه و انسان، جهل است. [اعراف / ۱۳۸] 🔆 ظالمان، آیات الهی را می‌کنند. [انعام / ۳۳] و [عنکبوت / ۴۹] 📌 اساس خلقت بر پایه است. اگر هر چیزی در نظام هستی در جای خودش قرار بگیرد، عدل محقق شده است. اگر از جای خودش خارج شد، ظلم شده است. در نظام تکوین (عالم آفرینش) برقرار شده که یکی از مصادیق آن، انسان است. ⭕️ ما نباید به زن و فرزندمان ظلم کنیم. باید حقوقشان را بدانیم و مراعات کنیم. جایگاه خودت را در نظام هستی به عنوان انسان پیدا کن. خداوند می‌گوید تو را در این نظام هستی در جایی قرار دادم که مَلَک، خادم تو شود. اگر در این جایگاه نباشیم، ظلم کرده‌ایم. 🔸 گاهی ظلم در حوزه است. یعنی انسان به چیزی می‌شود که هیچ جایگاهی در نظام هستی ندارد مثل . [لقمان / ۱۳] 🔹 گاهی ظلم، فردی است یعنی رعایت نکردن جایگاه واقعی انسان در نظام هستی. ما حق نداریم به خودمان ظلم کنیم. 🔸 گاهی ظلم، اجتماعی است یعنی تخلف از قوانینی است که موجب رفع نیازهای است. 💠 در سوره نساء آیه ۱۰ می‌فرماید: کسانی که اموال یتیمان را از روی ظلم می‌خورند، آتش را در شکم‌هایشان جای می‌دهند. 🚫 خداوند در ظلم به جامعه بسیار حساس است. هر کس حقوقی دارد. ، ابتدای حقوق است. 🔆 شتابزدگی و 🔆 و یا زبانی است یا قلبی یا عملی. این سه در کنار هم، را تشکیل می‌دهند. 🖌 لقمان، خادم و خدمتگزار بود. صاحبش ارزش او را می‌دانست. بیش از اینکه لقمان به او خدمت کند، او در خدمت لقمان بود. یک روز او خربزه قاچ کرد. تکه تکه به لقمان می‌داد. لقمان هم می‌خورد. تکه آخر را خودش خورد. بلافاصله بیرون ریخت چون تلخ بود. از لقمان پرسید: آنچه تو خوردی تلخ بود یا شیرین؟ گفت: تلخ بود. گفت: پس چرا اعتراض نکردی؟ لقمان گفت: یک عمر لقمه شیرین به من دادی. حالا یک بار هم تلخ داده باشی. باید سر و صدا کنم؟ 💢 خداوند پنجاه سال زندگی با به ما داده است. دو ماه هم بیمار باشیم. باید سر و صدا کنیم؟ ________________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه شب دهم | ۱۳۹۹ مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 سیدالشهداء (ع) نزد خداوند وجیه است ... 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 برنامه آفتاب شرقی / شبکه یک سیما @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه آخر ✅ موانع رسیدن به بحث درباره عواملی بود که مانع رسیدن ما به ایمان می‌شد. و نادانی، ، کردن، و بیان شد. در این جلسه به موارد دیگر اشاره می‌کنیم: 🔸 و انسان ذاتاً طغیانگر است؛ یعنی به دنبال این است که خودش را از خدا جدا کند و این زمانی اتفاق می‌افتد که انسان در نهادش احساس بی‌نیازی کند. 💠 در سوره علق آیات ۶ و ۷ می‌فرماید: به‌راستی‌که انسان سرکشی می‌کند در آن زمان که خودش را بی‌نیاز بپندارد. 🔸 در سوره زمر آیه ۸ می‌فرماید: هنگامی که را زیانی رسد، پروردگار خود را می‌خواند و بسوی او باز می‌گردد؛ امّا هنگامی که نعمتی از خود به او عطا کند، آنچه را به خاطر آن قبلاً خدا را می خواند از یاد می‌برد و برای خداوند همتایانی قرارمی‌دهد. 🔸 و در سوره اسراء آیه ۸۳ می‌فرماید: وقتی به انسان نعمتی می‌دهیم، مغرورانه از ما کناره می‌گیرد. وقتی به او آسیب می‌رسد، می‌شود. 🔸 انسان، زیاده‌طلب خلق‌شده است. [معارج / ۱۹] 💢 زیاده‌طلبی، به دنیاست. انسان یاد نگرفته که زندگی را بر اساس نیازها بسازد، بلکه بر اساس خواسته‌ها می‌سازد. 🔸 و صبر نداشتن [معارج / ٢۰ و ٢۱] یعنی تحمّل مشکلات و گلایه نکردن و فروبردن خشم. 📌 نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است. اگر صبر نباشد ایمان هم نیست. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: ای مردم، بر شما باد به صبوری کردن که هر کس صبوری ندارد، ندارد. 🔸 وقتی سختی و مشکلی به انسان برسد، بی‌تابی می‌کند و صبر ندارد. وقتی هم که خوبی و خوشی به او برسد، بخل می‌ورزد. [معارج / ٢۰ و ٢۱] ⭕️ بخل، جزء ذاتیات انسان است و اگر برطرف نشود، انسان به ایمان و خدا نمی‌رسد. 🔸 🔸 🔸 🔸 امام کاظم (ع) می‌فرمایند: انسان‌های ، زیادیِ دنیا را رها می‌کنند، چه برسد به گناه، درحالی‌که ترک دنیا ارزش دارد اما ترک گناه است. 👈 اگر انسان به گناه راضی شود، از خدا دور شده است. رسول گرامی فرمودند: ابلیس به گناهان کوچک شما راضی است. ⭕️ وقتی به خانمی تذکر می‌دهند که را رعایت کن، می‌گوید: چرا به من می‌گویید؟ به آن‌کسی بگویید که کرده است. بی‌حجابی من مهم است یا اختلاس؟ هر دو در جای خود بسیار مهم است. اگر در کشور نسبت به اختلاس بی توجهی شود، این است. اما مقایسه این دو گناه، باعث کوچک شمردن گناه و راضی شدن ابلیس است. وقتی یک‌قدم عقب بروید او صد قدم جلو می‌آید. ________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه آخر - ظهر عاشورا | ۱۳۹۹ مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 ظهور با روضه سیدالشهداء آغاز می شود ... 🗓 شهادت حضرت امام باقر (ع) | ۱۳۹۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۹ ✅ شیعه به سه شکل ظهور پیدا کرده است: ، ، 🔸 شیعه اعتقادی از آغاز رسول گرامی اسلام آغاز شده و در روز برای آن، آن گرفته شد. شاخصه ، منصب الهی امامت است. 📌 استمرار رسالت است پس امام نیز دارای ویژگی‌های پیامبر است. 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: پایین‌ترین حد و به امام این است که بدانیم همتای پیامبر (ص) است و فقط درجۀ دریافت را ندارد. 🔸 دریافت ۲۷ رجب آغاز شد و ۲۸ صفر با رحلت پیامبر (ص) تمام شد. به جز دریافت ، تمام خصوصیات پیامبر (ص) را ائمه (ع) نیز دارند. ⭕️ می‌زنند که شیعه معتقد است باید به علی (ع) می‌رسیده ولی نرسیده است! شیعه هیچ‌گاه چنین اعتقادی نداشته است. را شیعه و سنی نقل کردند، که رسول گرامی (ص) به علی (ع) فرمودند: نسبت تو به من مانند نسبت هارون به موسی است مگر اینکه بعد از من پیامبری نیست. یعنی برای علی (ع) ویژگی‌های هارون که پیامبر بود را قائل است ولی منصب نبوت را برای ایشان قائل نیست. 🔆 امام در ویژگی‌ها همانند پیامبر (ص) است اما در مسئولیت متفاوت است. 🔹 نبی، آورندۀ و است، امام حافظ شریعت و بیان کننده دین است. ✅ ویژگی‌های مشترک امام و رسول 🔸 هر دو برگزیده خدا هستند و به وسیله انتخابات نمی‌توان یا کرد. آل عمران/۱۶۴ و مائده/۶۷ 🔸 هر دو دارای هستند. نجم/۳و۴ و احزاب/۳۳ 📚 در تفسیر دُرالمنثور سیوطی (از علمای اهل سنت) ٢۰ روایت آمده که مسئله عصمت پیامبر (ص) و خاندان ایشان را بیان نموده است. 📖 کتاب شواهد التنزیل حسکانی (از کتب اهل سنت) از رسول اکرم (ص) نقل می‌کند که عصمت فقط شامل پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین و فرزندان معصوم حسین است. 🔸 هر دو هستند. نساء/۵۹ و ۸۰ ____ حجةالاسلام والمسلمین گزیده جلسه ۹، @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 سیدالشهداء (ع) بر بالین محتضر می‌آیند ... 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 برنامه آفتاب شرقی / شبکه یک سیما @Fares_ir
✅ از خداوند متعال، برای خطیب ارزنده و توانا، ارادتمند آستان اهل بیت علیهم السلام، استاد حسین انصاریان طول عمر همراه با صحت و سلامتی مسألت داریم. @Fares_ir
مکارم اخلاق ، جلسه ١٥.mp3
27.39M
📚 | جلسه ۱۵ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۵ ✅ دارای ثمرات و فوائد زیر است: ۱. صبر و شکیبایی 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: شکیبایی و صبوری، نخستین لازمه یقین است. 👈 یعنی یقین که آمد اولین چیزی که در کنارش می‌آید است. ٢. اخلاص باید اخلاص در و داشته باشیم که دوری از است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: دلیل ، یقین است. 👈 این اخلاص را با رسیدن به یقین می‌شود تهیه کرد. ۳. آرزوهای کوتاه آرزوی طولانی موجب از خدا و و می‌شود. 💠 امام المتقین (ع) می‌فرمایند: کوتاهی آرزوها دلیل بر یقین است. ۴. زهد 💠 ازایشان نقل است که فرمودند: ، میوه یقین است. ۵. توکل 💠 حضرت در حدیث دیگری فرموده‌اند: ناشی از نیرومندی یقین است. یعنی از مرحله به سمت هر چه بالاتر برویم توکل هم بیشتر خواهد بود. ولی اگر در مرتبه باشیم هرگز توکل نخواهیم داشت. 📌 کسانی‌که هستند هستند، نه نتیجه‌مدار. سیدالشهداء (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) تکلیفشان را انجام دادند. آنچه که وظیفه بود را انجام دادند و به نتیجه نگاه نکردند و هرگز از تنها بودن و کم بودن هراس نداشتند. ۶. خشنودی و رضا 💠 امام سجاد (ع) فرموده‌اند: رضایت از مقدرات الهی هر چند ناخوشایند باشد، از نشانه‌های رسیدن به مراتب بالای یقین است. ۷. آسان‌شدن مصیبت 💠 حضرت سجاد (ع) در مناجاتی به خداوند عرض کردند: از تو مسألت دارم به من مرتبه‌ای از یقین را بدهی که با آن، مصیبت‌های بر من آسان شود. ✅ چه چیزهایی یقین را از بین می‌برد؟ 🔸 هوا و هوس (پیروی از غیر خدا) حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: غلبه کردن و ، موجب افساد یقین است. 🔸 حرص همچنین فرمودند: ، یقین را از بین می‌برد. 🔸 و نیز در حدیثی فرموده‌اند: مال‌دوستی، را سست می‌کند و یقین را از بین می‌برد. 🔸 کردن امام علی (ع) می‌فرمایند: مجادله کردن در دین، یقین را از بین می‌برد. ⭕️ مجادله کردن یعنی بحث و گفتگو کردن با طرف مقابل آمیخته به خصومت و قصد یا کردن. 🔸 ارتباط با دنیاپرستان امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: ارتباط با ، دین را معیوب و یقین را سست می‌کند و از بین می‌برد. دنیاپرستی یعنی در دنیا طوری زندگی کنیم که الله، هدفمان نباشد. 🔸 طمع ، چشم داشتن به مال دیگران است. در مقابل طمع، استغناء است یعنی بی‌نیازی از دیگران. امیرمؤمنان (ع) می‌فرمایند: علت تباهی یقین، طمع است. _____________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۱۵ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 وجود اهل بیت (ع) فقط برای عرض حاجت نیست ... 🗓 شب تاسوعا محرم ١٣٩٩ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5985565817838766305.mp3
50.56M
📚 | جلسه ۱۶ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۶ 💠 رسول اکرم (ص) فرمودند: اگر خداوند، را برای بنده‌ای از بندگانش اراده کرده باشد قفل او را باز می‌کند و در آن، یقین و راستی را قرار می‌دهد. 💠 سوره محمد (ص) آیه ٢۴ می‌فرماید: آیا آنها در ، نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟! 👈 قفلی که بر قلب زده می‌شود مانع از ورود است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: اگر خداوند اراده خیرخواهی برای کسی کرده باشد او را از آگاه می‌کند و قوه یقین را به او الهام می‌کند. 👈 این نیست که خداوند به کسی پول بدهد؛ بلکه باید یقین بدهد. 💠 پیامبر (ص) فرمودند: من برای امت خودم از چیزی جز ضعف یقین نمی‌ترسم. 👈 یعنی هر بلایی که بر سر این امت بیاید به خاطر ضعف یقین است. ✅ اگر یقین ضعیف شود ۳ مشکل پیدا می‌شود: ۱. (مردانگی) از بین می‌رود. 🔸 مردانگی همان قضیه‌ای است که سیدالشهداء به طرفداران عمرو سعد در بیان مبارکشان فرمودند: اگر دین ندارید و از بازگشت به سوی خدا نمی‌ترسید، پس آزاده باشید. ٢. نکوهش کردن 💠 حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: از سستی یقین است که با به خشم آوردن خداوند متعال، مردم را خشنودگردانی و برای رزقی که خداوند به تو داده است آنان را ستایش کنی و برای آنچه خداوند به تو نداده است، مردم را نکوهش کنی. 👈 یعنی تمام آنچه را که حضرت حق به او داده است از سمت مردم می‌داند و به خاطر چیزی که خدا به او عنایت نکرده است مردم را مذمت می‌کند. ۳. فراموش کردن 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: به خدا سوگند كه عارض گشته و يقين تباه شده است. به‌طورى كه آنچه براى شما تضمين گشته ()، گويا تلاش در راه كسب آن بر شما است و آنچه بر شما واجب گشته (تلاش برای آخرت) گويى از دوش شما برداشته شده است. 📌 گاهی شخص ترک می‌شود اما به دنبال روزی بودنش هیچ‌گاه ترک نمی‌شود. 🖌 ما فقط کیفیت پول را تعیین می‌کنیم که باشد یا ؛ ولی اصلش را خداوند می‌دهد. ما این را نداریم. 🔆 خداوند در می‌فرماید: اگر همه اولین و آخرین دور هم جمع شوند و از من آسمان و زمین و آنچه که بین آن‌ها است را از من بخواهند و من به همگان بدهم، باز هم به اندازه بال پشه از خزانه من کم نمی‌شود. 💠 سوره هود آیه ۶ می‌فرماید: هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست! 📎 جنبنده بودن، ملاک روزی است. ✅ نشانه‌های ۱. هستند. 💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: میوه یقین و نشانه اهل یقین است. ٢. هستند. 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: یقینِ در عملش دیده می‌شود (عمل او نشانه یقین اوست) و انکار در عملش دیده می‌شود (عمل او نشانه انکار اوست). ۳. به قیمت خداوند، مردم را از خودشان راضی نمی‌کنند. 💠 امام صادق (ع) فرموده‌اند: از نشانه‌های یقین این است که هیچ کس را با به خشم آوردن خدا، خشنود نسازی. ۴. اهل یقین، دائم الحزن هستند. 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: صاحب یقین، اندوهگین‌ترین مردم بر خویشتن است. 👈 اهل یقین بر خودشان بسیار غمگین هستند که چرا به نمی‌رسند. ۵. اهل هستند. 💠 امام المتقین (ع) می‌فرمایند: شوق، خصلت اهل یقین است. 📌 منتها شوق برای کردن. ۶. دارای آرزوهای کوتاه هستند و طول الامل ندارند. 📎 طول الامل یعنی آرزوهایی که ظرف تحقق آن‌ها عمر ۶۰ - ۷۰ ساله ما نیست. _____________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۱۶ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 بنده به مرتبه ایمان نمی‌رسد مگر اینکه تسلیم امام باشد ... 🗓 شب تاسوعا محرم ١٣٩٩ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir