✍ ۱ ربیع الاول سالروز درگذشت آیتالله #سید_عباس_فشارکی معروف به «آقازاده» از علمای بزرگ اما گمنام تهران است.
به او آقازاده میگفتند به خاطر پدرش آیتالله #سید_محمد_فشارکی از علمای بزرگ سامرا و از همراهان #میرزای_شیرازی که حکایات و کرامات فراوانی از وی نقل شده است.
🔹آقا سید عباس داماد آیت الله #میرزا_احمد_آشتیانی بود.
#آیت_الله_جوادی_آملی در دوران تحصیل در #حوزه_تهران برخی از دروس سطح را از محضر ایشان فراگرفت.
✨آیتالله سید عباس فشارکی زاهدانه و در گمنامی میزیست. زمانی برای افتتاح حسینیه فشارک از وی دعوت کردند. ایشان به این شرط پذیرفتند که در این مراسم شرکت کنند که حضورشان بدون هرگونه تشریفاتی باشد و میگویند:
دوست دارم در این سفر در کمال سادگی دیداری با فامیلم داشته باشم و قبر جدم امیر مشرف الدین را زیارت کنم.
🍃 آیتالله #سید_عباس_آقازاده پس از سالیان متمادی تدریس، تعلیم و هدایت مردم در ۲۹ دی ۱۳۵۸ برابر با اول ربیع الاول ۱۴۰۰ ق. دعوت حق را لبیک گفت.
🔹پیکر وی با تشییع با شکوهی به بارگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) حمل گردید و در کنار قبر مرحوم میرزا احمد آشتیانی دفن شد.
______________________________
۱. فشارک روستایی خوش آب و هوا در اصفهان است.
۲. امير مشرف الدين طباطبايي فشارکي متوفي به سال ۱۱۲۱ ه ق است. وی و برادرانش از سادات اصيل، ريشه دار از نسل امام حسن(ع) و مشهور به علم و تقوا و کرامات عاليه بوده اند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
#آسیب_شناسی_حوزه_تهران 🔺حوزه تهران نیازمند یک #فیضیه است! 👇👇👇👇👇👇👇
💡#آسیب_شناسی_حوزه_تهران
🔺حوزه تهران نیازمند یک #فیضیه است!
✍طلبه که باشی، از هر نقطه کشور که به شهر مقدس قم مشرف شوی، بعد از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مکانی را سراغ داری که میتوانی با دیگر طلبهها ساعاتی را سپری کنی.
آری؛ #مدرسه_فیضیه این خصوصیت پدرانه را دارد که به روی هر طلبهای آغوش بگشاید. مدرسه فیضیه نگهبان دارد، اما جلوی ورود هیچ طلبهای را نمیگیرد. چون اینجا سالیان درازی است که مأمن طلاب علوم دینی است. فرقی نمیکند از کدام شهر یا از کدام مدرسه دیگر آمده باشی. در فیضیه میتوانید به ملاقات هم بروید، دور هم بنشینید و مباحثه و گفتگو کنید.
🔅 فیضیه مأمن و مأوی و مدرس و مصلی و میعادگاه است؛ هم برای اساتید بزرگ حوزه، هم برای طلاب، هم برای تجمعات بزرگ و اثرگذار.
مرکز مدیریت حوزه بهجای خود، اما وجود فیضیه و #دارالشفاء و حرم مطهر و مسجد اعظم و مراکزی عمومی از این دست، نقش مهمی در یکپارچهسازی و پیوند میان مدارس متعدد و متنوع قم آن هم با آن گستردگی، و شناساندن و بهرهمندسازی از محضر جمع کثیری از اساتید بزرگ در فنون مختلف دارد.
🍃اما تهران؛
کجاست مکانی که مأوی و مدرس و میعادگاه اساتید و طلاب باشد؟
اگر اهل علمی از شهری دیگر به تهران بیاید، کجا را دارد که بیآنکه از نام و نشانش بپرسند، برای ساعتی هم که شده در آن مأوی گیرد و تنی بیاساید؟
اصلا طلبههای همین شهر تهران، اگر بخواهند چند ساعتی در یک محیط حوزوی، آسودهخاطر کنار هم به گفتگو بنشینند، کجا را دارند؟
آری؛ تهران فیضیه ندارد! تهران دارالشفائی ندارد که اهل علم آن از پیر و جوان به همدلی یکدیگر، ساعتی در سایهسار درختان آن به ملاقات و گفتگو بنشینند.
البته تهران هم فیضیه داشت؛ اما در سالهای پس از انقلاب با محذوراتی که بود، محدودش کردند و درب آن را به روی عموم بستند.
اما در سالهای کمی دورتر اساتید مبرز حوزه جایی برای بروز و ظهور داشتند، بیآنکه درب و دربانی مانع حضور آنها شود، تا جویندگان علم از برکات آنها بهره ببرند.
🔹وقتی مراکز عمومی و پر رفت و آمد حوزه، به مدارس خصوصی تبدیل شد، (منظورم از مدارس خصوصی مدارسی است که تنها به طلبههای همان مدرسه اختصاص دارد و مانع حضور دیگر طلاب میشود)، خیلی از اساتید صاحبنام #حوزه_تهران هم به خانه و مسجد خود محدود شدند. جویندگان علم تنها میتوانستند به مدارسی بروند که در آن پذیرش شده بودند و ناگزیر از فیض حضور اساتید بزرگ بازماندند.
👈اگر امروز در تهران اساتیدی هستند که بقیة السلف علمای ماضین اند و کاملا از وجودشان بیخبر و از نورشان بیبهرهایم، یک دلیل آن نبود یک مرکز علوم دینی عمومی است که محل رفت و آمد طلاب و فضلای حوزه تهران باشد.
نمیدانم شاید اگر مراکز اداری حوزهی تهران یا به عبارتی #مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_تهران هم به جای یک آپارتمان، در مسجد_مدرسهای بزرگ از همان مدارس کهن تهران استقرار مییافت کمی صورت مسأله فرق میکرد.
شاید میشد از این همه پراکندگی مدارس تهران جلوگیری کرد.
✨سخن کوتاه؛
حوزه تهران نیازمند یک فیضیه است!
🔹ان،شاءالله در هفتههای پیشرو کمی جزئیتر در اینباره خواهم نوشت.
#حمید_سبحانی_صدر
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #میرزا_ابوالقاسم_کلانتر_تهرانی در روز ۳ ربیعالاول ۱۲۳۶ق در تهران به دنیا آمد و در همان روز ۳ ربیعالاول در تهران وفات کرد و در حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد.
✨او در درس #شیخ_انصاری حاضر و به یکی از ارکان درس شیخ تبدیل شد. نزدیک ۲۰ سال ملازم درس استاد بود و به عنوان مقرر درس شیخ اعظم شناخته میشد. تقریرات او با عنوان #مطارح_الانظار یکی از بهترین تقریرات دروس شیخ انصاری است که تصویر قسمتی از نسخه مخطوط آن در بالا تقدیم شده است.
✨جایگاه علمی کلانتر چنان بود که استادش در جمعهای گوناگون به اجتهادش تصریح میکرد و روزها بعد از پایان درس شیخ انصاری، فقه و اصول شیخ را برای جمعی از شاگردان تقریر میکرد.
🔹میرزا ابوالقاسم با چنین جایگاه علمی در سال ۱۲۷۷ ق به تهران بازگشت و در جایگاه یکی از علمای بزرگ دارالخلافه و مدرسین عالی مقام حوزه تهران به شمار آمد.
🌿وی جد اعلای همسر امام خمینی ره است. به این ترتیب:
میرزا ابوالقاسم کلانتر=» میرزا ابوالفضل کلانتر =» #میرزا_محمد_ثقفی =» خانم #خدیجه_ثقفی همسر امام خمینی ره.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️حوزه تهران نیازمند یک فیضیه است!
🔺مدرسهی #فیضیه این خصوصیت پدرانه را دارد که به روی هر طلبهای آغوش بگشاید. مدرسه فیضیه نگهبان دارد، اما جلوی ورود هیچ طلبهای را نمیگیرد. چون اینجا سالیان درازی است که مأمن #طلاب_علوم_دینی است. فرقی نمیکند از کدام شهر یا از کدام مدرسه دیگر آمده باشی. در فیضیه میتوانید به ملاقات هم بروید، دور هم بنشینید و #مباحثه و گفتگو کنید.
🔹فیضیه مأمن و مأوی و مدرس و مصلی و میعادگاه است؛ هم برای اساتید بزرگ حوزه، هم برای طلاب، هم برای تجمعات بزرگ و اثرگذار.
🛎تهران فیضیه ندارد! تهران دارالشفائی ندارد که اهل علم آن از پیر و جوان به همدلی یکدیگر، ساعتی در سایهسار درختان آن به ملاقات و گفتگو بنشینند.
🖊حمید سبحانی صدر
متن کامل یادداشت در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=27590
🆔 @sedayehowzeh
📷 از راست: #احمد_منزوی ، #علینقی_منزوی ، #شیخ_آقابزرگ_تهرانی ، #مهدی_بهشتی_پور (نوه دختری) ، #محمدتقی_منزوی
✍ مرحوم حاج شیخ آقابزرگ تهرانی ۵ پسر داشت. از میان آنها دکتر محمدتقی منزوی مهندسی راه و ساختمان داشت و استاد دانشگاه بود. دکتر علینقی منزوی و احمد منزوی در خدمت پدر و دیگر اساتید حوزه به فراگیری علوم پرداختند و در حوزههای کتاب شناسی و فهرستنویسی مشغول به کار شدند.
فرزند دیگرش به نام محمدرضا منزوی متولد سال ۱۳۰۸ خورشیدی، افسر ارتش و در عین حال، عضو حزب توده ایران بود.
او پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دستگیر و زندانی شد و در بهمن ۱۳۳۳ در زندان قزل قلعه زیر شکنجه مأموران ساواک از دنیا رفت.
زندهیاد #جلال_آل_احمد که نسبت خانوادگی با مرحوم حاجشیخ آقابزرگ تهرانی داشت، درباره قتل #سروان_محمدرضا_منزوی نوشت: «در قضایای تودهای بازی زیر شکنجه رفت و سربه نیست شد و عاقبت هیچکس نفهمید که نفهمید که جسدش را چه کردند.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 از راست: #احمد_منزوی ، #علینقی_منزوی ، #شیخ_آقابزرگ_تهرانی ، #مهدی_بهشتی_پور (نوه دختری) ، #محمدتق
🔹مکاتبه #شیخ_آقابزرگ_تهرانی با #تیمور_بختیار
✍ اواسط سال ۱۳۴۷ یعنی زمانی که تیمور بختیار به خاطر مخالفت با حکومت پهلوی و اقدام علیه آن به اعدام محکوم شده بود، در سفری به لبنان، به دلیل همراه داشتن اسلحه و تجهیزات نظامی از سوی پلیس لبنان دستگیر و به نُه ماه حبس محکوم شده بود.
او سخت نگران بازگرداندن به ایران و گرفتارشدن در چنگال شاه بود. از طرف دیگر هم نگران بود که مبادا شیخ آقابزرگ تهرانی و فرزند بزرگش، یعنی علینقی منزوی، برای گرفتن انتقام راجع به قتل محمدرضا منزوی وارد صحنه شوند و از نفوذشان در عراق و لبنان استفاده کنند برای متقاعدکردن دولت لبنان جهت استرداد بختیار به ایران.
به همین جهت، بختیار در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۴۷ نامهای به شیخ آقابزرگ تهرانی نوشت و سعی کرد ماجرای کشته شدن سروان منزوی را توجیه کرده و رفع کدورت نماید.
بختیار در پایان نامه نوشت: «امیدوارم به خواست خداوند متعال روزی که دیر نباشد، برسد و این دستگاه جبار و ستمگر فعلی برچیده شود و آنوقت بنده اولین کسی خواهم بود که برای روشن کردن حقایق و پیداکردن چگونگی این قضیه که بغرنج و لاینحل مانده است، پیشقدم خواهم شد.»
مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی نیز در تاریخ سهشنبه ششم شعبان ۱۳۸۸ قمری در جوابیهای به بختیار چنین نوشت: «جنایاتی که در دوره حکومت شما رخ داد، منحصر به قتل فرزند من محمدرضا در زیر شکنجه نیست، بلکه قتل سید فاضل، آقا سیدمحمد واحدی و جوان ناکام، محمود کوچک شوشتری و غیرهم جمیعا قبل المحاکمه و در حطیه قدرت و زمان حکومت شما رخ داده است.» سپس افزود: «اگر چنانچه شما واقعا خود را در این جنایات غیر مسئول میشمارید، بایستی اسرار این حوادث فجیعه را در معرض افکار عمومی قرار دهید و معونت مظلومین را جبران اعانت ظالم نمایید، شاید از نتیجة من اعان ظالماً سَلّطهُ الله علیه برهید، وگرنه مجرد انکار را ملت ستمدیدة ایران از مقام مسئولی چون حاکم نظامی نمیپذیرد. [و] هیچ عملی بی مجازات نمیماند.»
📰منبع: روزنامه اطلاعات، ۱۱ اسفند ۹۷
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت وفات عارف عظیمالشأن آیتالله سید علی قاضی در ۶ ربیعالاول
✍ آیتالله #شیخ_محمدتقی_آملی در تهران به دنیا آمد و در تهران به تحصیل معقول و منقول پرداخت تا آنکه به نجف اشرف عزیمت کرد.
✨در نجف توفیق درک محضر آیتالله #سید_علی_قاضی را یافت و پس از سالها بهرهمندی از محضر وی، ربیعالاول ۱۳۵۳ق به تهران بازگشت و به تعلیم و تربیت عموم مردم به ویژه طلاب پرداخت.
🔹از ایشان نقل شده، زمانی که به محضر مرحوم قاضی مشرف بود، گاهی میدید که ایشان دو سه ساعت در #قبرستان_وادی_السلام به سکوت و توجه مینشیند و چرایی این عمل استاد، ابهام و اعتراضی درونی برایش به وجود آورده بود.
چندی گذشت و شیخ محمدتقی میل بازگشت به تهران نمود، اما در تصمیم خود مردد بود و احدی هم از این امر مطلع نبود.
ایشان خود میگوید:
شبی بود می خواستم بخوابم، در آن اطاقی که بودم در طاقچه پایین پای من کتابهای علمی و دینی بود. در وقت خواب طبعا پای من به سوی کتابها کشیده میشد. با خود گفتم برخیزم و جای خواب خود را تغییر دهم، یا نه لازم نیست؛ چون کتابها درست مقابل پای من نیست و بالاتر قرار گرفته، این هتک احترام به کتاب نیست. در این تردید و گفتگوی با خود بالاخره بنابر آن گذشتم که هتک نیست و خوابیدم.
✨صبح که به محضر استاد خود مرحوم قاضی رفتم و سلام کردم، فرمود:
«علیکم السلام صلاح نیست شما به ایران بروید و پا دراز کردن به سوی کتابها هم هتک احترام است.»
بی اختیار هول زده گفتم: آقا! شما از کجا فهمیدهاید، از کجا فهمیدهاید؟!
فرمود: «از وادی السلام فهمیدهام!»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
.
🔰به مناسبت ۶ ربیعالاول سالگرد درگذشت #آیت_الله_سید_علی_قاضی
#جریان_شناسی_حوزه_تهران
✍️ اگر فضای #حوزه_تهران را از نظر تربیت سلوکی مورد بررسی قرار دهیم با شخصیتهای متعدد و طرق متنوعی روبرو میشویم.
اما اگر بخواهیم وجه اشتراکی میان این طرق بیابیم، این وجه اشتراک، توجه به خلق و انجام خدمات اجتماعی و تربیتی و رسیدگی به امور مردم در بیشتر آنها است.
اما از میان شاگردان مرحوم #سید_علی_قاضی که تهرانی الاصل بودند و سرانجام هم به تهران بازگشتند با دو شخصیت مهم و اثرگذار روبرو هستیم:
🔸۱. آیتالله #شیخ_علی_اکبر_برهان که با تأسیس مدرسه و #مسجد_لرزاده و #مدرسه_برهانیه_شهرری به امر تربیت طلاب و عموم مردم پرداخت و بسیاری از بزرگان اهل معنا در دوره اخیر همچون #آیت_الله_خوشوقت، آیتالله #شیخ_علی_سعادت_پرور، آیتالله #سید_عبدالله_جعفری_تهرانی و جمعی دیگر از بزرگان همچون حضرات آیات #مهدوی_کنی ، #باقری_کنی ، #شیخ_احمد_مجتهدی از تربیت شدگان مرحوم برهان در دوره نخست تربیت خود هستند. تلاشهای مرحوم برهان در رسیدگی به امور مردم و کارهای عامالمنفعه نیز در خور توجه است.
🔸۲. آیتالله #شیخ_محمدتقی_آملی که پس از بازگشت به تهران در قامت یک مدرس فقه و حکمت ظاهر شد و اندک اندک جنبه فقاهتی خود را آشکارتر کرد و به عنوان یکی از مراجع عظام تهران به شمار آمد. برخی از تربیتشدگان ایشان عبارتند از: مرحوم آیتالله #شیخ_محمدتقی_شریعتمداری، مرحوم #علامه_حسن_زاده_آملی، #آیت_الله_جوادی_آملی، آیتالله #سید_رضی_شیرازی.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷از چپ:
مرحوم حاج غلامعلی یزدی زاده، آیتالله شیخ علی اکبر برهان، مرحوم سبط، شیخ محمود برهان (داماد)، #شیخ_علی_برهان (فرزند)
✍مرحوم #شیخ_محمود_برهان داماد آیتالله #شیخ_علی_اکبر_برهان برایم تعریف میکردند:
من در جوانی سامرا بودم؛ پایتخت ولایت. هنگامی که من نجف بودم، آیتالله #سید_ابوالحسن_اصفهانی که بسیار پرمحتوا و صاحب کرامات بود، من و آقای #نجابت_شیرازی را با عدهای دیگر به #سامرا فرستاد که هم مشغول درس و بحث باشیم و هم پاسدار خانۀ امامزمان(ع).
برنامۀ ما دو چیز بود: هم درس و بحث و هم پاسداری خانۀ امامزمان(ع). ما شبها در حرم پُست میدادیم که مبادا افراد خرابکار به آنجا بیایند. من و آقای نجابت و #علامه_امینی و آقای بهجت و خیلیهای دیگر برای همین کار به سامرا میآمدیم.
آن ایامی که سامرا بودم، روزی دیدم که یک ماشین طلبه از ایران آمدند که آقای [حاج شیخ علیاکبر] برهان بود و جماعتی از شاگردان ایشان که در میان آنها آقای پهلوانی و آقا #سید_عبدالله_جعفری هم بودند. آقای برهان با یک ماشین طلبه به سامرا آمد.
ایشان طلبههای خود را آنچنان تربیت کرده بود که هر کدام از آنها به نماز میایستاد، بقیۀ ایشان میآمدند و به او اقتدا میکردند، حتی خودش هم میآمد؛ اینطور تربیت کرده بود. اگر یکی از آنها پول داشت، انگار این پول برای همه بود. برهان شاگردان خود را اینطور تربیت کرده بود. من از حسن تربیت ایشان خیلی خوشم آمد.
هنگامی که آقای برهان به آنجا آمد و من این مناظر را دیدم، از حسن تربیت ایشان خیلی خوشم آمد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ماجراهای ۹ ربیع
۹ ربیعالاول در زمان قاجار
📖 #اعتماد_السلطنه ذیل حوادث ۸ ربیعالاول ۱۲۹۹ق درباره فرهنگ غلط برخی از عوام شیعه و آثار بسیار مخرب آن مینویسد:
🔹«امشب به اصطلاح عوام در طهران و کل ایران #عمر_کشان است، با وجودی که عمر خطاب در ۲۸ ذیحجه رفته. شاید عمر سعد ملعون در فردا به درک میرود.
در هر حال در بلاد ایران از زمان سلاطین صفویه رسم شده است که در این شب آتش بازی میکنند.
و به همین جهت کرور کرور مردم ایران به دست طایفه سنی کشته شدند.
ملت اسلام زیاده از ۲۰۰ کرور است، منتهی ۱۲ کرور شیعه میباشند، مابقی سنی هستند.
چه رواست این عمل؟!
شنیدم در مسجد جامع حاجی سید حسن کاشی روضهخوان، هرزگی کرده است، تقلیدها درآورده است...»
#نه_ربیع
#وحدت
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📚فیضیه تهران منتشر شد
☘توضیحات تکمیلی درباره محتوای کتاب و نحوه تهیه آن ان شاء الله بعد از برگزاری مراسم رونمایی.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🌱 یادی از آیتالله #محی_الدین_انواری (تحصیل کرده، مدرّس و مبلغ در حوزه تهران) به مناسبت درگذشت ایشان در ۲۳ مهر ۹۱
پس از وقوع فاجعه #مدرسه_فیضیه در دوم فروردین ۱۳۴۲ امام خمینى (ره) در جلسهاى موضوع اتحاد این گروههای مبارز را مطرح نمودند و این سخن زمینهاى شد براى تشکیل #هیئت_هاى_مؤتلفه_اسلامى. از هرکدام از هیئت هاى #مسجد_شیخ_على تهران، #مسجد_امین_الدوله تهران و اصفهانىها،چهار نفر انتخاب شده، شوراى مرکزى را تشکیل دادند.
آیتالله محیالدین انواری در خاطرات خود میگوید:
«... #مؤتلفه_اسلامى اضافه بر کمیته مرکزى داراى یک شوراى روحانى بود که از طرف حضرت امام رضوان اللّه تعالى علیه تعیین شده بود و مسئولیت نظارت بر اعمال و فعالیتهاى جمعیت را به عهده داشتند. افراد شوراى روحانیت مؤتلفه اسلامى عبارت بودند از مرحوم شهید آیتاللّه مرتضى مطهرى، مرحوم شهید آیتاللّه بهشتى، مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ احمد مولایى و اینجانب. این چهار نفر را امام معین فرمودند و ما در جریان تصمیماتشان بودیم و با ما مشورت مىکردند.»
شوراى روحانیت مؤتلفه اسلامى، مسئولیت داشت که در مسائل اسلامى و سیاسى و در مواردى که اجازه حاکم شرع مىخواهد و همچنین در توجیه فکرى و ایدئولوژیک نهضت، افراد را راهنمایى کند... از نظر ایدئولوژى شوراى روحانیت موظف بود براى آنها درسها و بحثهایى تهیه کند که خوراک فکرى اعضا باشد.
📷تصویر: آیتالله انواری در کنار مرحوم #حبیب_الله_عسکراولادی، در زندان برازجان؛ شهید #حاج_مهدی_عراقی در حال ریختن چای است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
⚫️ مراسم بزرگداشت تولیت فقید حوزه علمیه مروی ؛ حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه الله
🎙سخنران:حضرت آیت الله اعرافی
📚همراه با رونمایی از کتاب گرانسنگ «فیضیه تهران»
⏰ زمان: سه شنبه ۲۷ مهرماه ساعت ۱۵
🕌 مکان: مسجد حوزه علمیه فخریه مروی
🌐 پخش زنده:
www.howzehmarvi.ir/live
#آیت_الله_مهدوی_کنی
#فیضیه_تهران
🕌@tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر: سال۱۳۱۶ش، فرزندان آیتالله شاه آبادی؛ از چپ: نصرالله شاه آبادی، نورالله شاه آبادی، مهدی شاه آبادی (شهید)، حسین شاه آبادی، فخرالدین مطیعا و نورالدین مطیعا (نوههای آیتالله شاه آبادی و پسران مرحوم #شیخ_محمدجواد_شاه_آبادی)
✨مرحوم آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی در بیان خاطرات دوران کودکی، #سیره_تربیتی پدرش #آیت_الله_شاه_آبادی را چنین توصیف میکند:
«در دوران کودکی بسیار اهل شیطنت بودیم و چون تعدادمان زیاد بود، همین مزید بر علت بود. به یاد دارم بعد از ظهرهای تابستان مرحوم پدر ما را مجبور میکردند که در سرداب بخوابیم ولی ما با حیلههای مختلف ایشان را خواب میکردیم و مشغول بازی میشدیم...
☘تابستانها ایشان برای اینکه ما داخل کوچه نرویم وسایلی را تهیه کرده و داخل زیر زمین قرار داده بودند. برای مثال مدتی ابزار نجاری آورده بودند تا ما مشغول نجاری شویم. یا مدتی برای ما معلم خط گرفته بودند که ما خط یاد بگیریم...
🤲 گاهی اوقات ما را جمع میکردند و وضو میگرفتیم، در مقابل قبله میایستادیم و «استغفر الله ربی و اتوب الیه» میگفتیم. بعد پدر و مادر دعا میکردند که «خدایا ما را بیامرز»، و ما هم آمین میگفتیم.
علت این توبهها هم این بود که ما بچهها گاهی با هم دعوا میکردیم و برای همین پدر و مادر به ما میگفتند که باید از خدا معذرت خواهی کنیم.»
📚حدیث نصر ص۲۹۲_۲۹۵
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت الله اعرافی در مدرسه علمیه مروی تهران:
حداقل ثلث منابع شیعه میراث امام صادق(ع) است
◻️ آیت الله مهدوی کنی در ادوار زندگی ویژگی «آخوندی» را حفظ کرد
ایشان عالمی فرزانه و انقلابی، مدیری توانا و دانشمندی بزرگ و کاملاً اجتماعی بود که در همه ادوار زندگی خویش، ویژگی آخوندی، هدایتگری، راهبری و ارتباط با مردم را حفظ کرد.
🔹گفتنی است، در این مراسم از کتاب «فیضیه تهران»؛ دانشنامه مفاخر و علمای حوزه علیمه مروی در طول ۲۰۰ ساله تاریخ معاصر رونمایی شد.
مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت الله مهدوی کنی(ره) بصورت زنده از خبرگزاری حوزه پخش شد.
https://hawzahnews.com/xbnLL
✍ روز گذشته کتاب «فیضیه تهران» با حضور جمعی از طلاب، اساتید و مدیران عالی حوزه و با سخنرانی حضرت آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در مسجد #مدرسه_مروی رونمایی شد.
📖 #فیضیه_تهران در ۵۹۲ صفحه به بیان شرح حال بیش از ۱۵۰ تن از مفاخر مدرسه مروی و سپهسالار قدیم میپردازد.
باتوجه به محوریت مدرسه مروی در حوزه تهران در ۲۰۰ سال گذشته، بیان شرح حال مفاخر آن به نحوی تبیین زندگینامه جمعی از علمای تهران است که در دو قرن گذشته در آن به فعالیت علمی و خدمات اجتماعی پرداختهاند.
از طرف دیگر از آنجا که متولیان این مدرسه، طبق وقفنامه باید از اعلم علمای دارالخلافه میبودند، بیان زندگینامه آنها به نحوی بیان تاریخ معاصر تهران و ایران است.
چراکه بعضی از این شخصیتها عبارتند از:
مرحوم #حاج_ملاعلی_کنی، قهرمان لغو #قرارداد_رویتر و مبارزه با شکلگیری#فراماسونری در ایران،
و #میرزا_حسن_آشتیانی، مجتهدی که در خط مقدم مبارزه با #قرارداد_رژیم یا همان تنباکو قرار داشت.
به علاوه متولیان و اساتید این مدرسه در جریان مشروطیت و همگام با نهضت امام خمینی مجاهدتهای فراوانی داشتند که در این کتاب بیان شده است.
📚نگارش کتاب فیضیه تهران برمبنای تاریخ وفات این شخصیتها است (نه بر اساس حروف الفبا)، تا کتاب سیر تاریخی خود را حفظ کرده و مخاطب را با خط تحولات اجتماعی و سیاسی و دگرگونی فضای علمی حوزه آشنا سازد.
فیضیه تهران به پژوهش و نگارش #حمید_سبحانی_صدر ، با حمایت معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی و با مقدمه تولیت معظم مدرسه حضرت #آیت_الله_تحریری توسط انتشارات #واژه_پرداز_اندیشه منتشر گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۹ مهر سالگرد رحلت #آیت_الله_مهدوی_کنی
✍ آیتالله مهدوی کنی از نوادر روزگار ما بودند. در چرایی این ادعا باید به شخصیت ذو ابعاد ایشان اشاره کنم. شخصیتی که در کنار احراز مقام اجتهاد که نتیجه سالها شاگردی در محضر امام خمینی ره و دیگر اساتید حوزه علمیه قم بود، در فلسفه و حکمت هم سالیانی در قم، تهران و قزوین از محضر #علامه_رفیعی_قزوینی بهره برده بودند.
این جنبههای علمی و تدریس در حوزه و جلسات علمی با مفاخری چون آیتالله #حاج_آقا_رضی_شیرازی در آغاز بازگشت به تهران یعنی حدود سال ۱۳۴۰، مانع از روابط اجتماعی ایشان با عامه مردم نشد و پس از بنای #مسجد_جلیلی، در سال ۱۳۴۲ در این مسجد مستقر شدند.
از همان زمان جلسات خصوصی خود را با جمعی از دوستان روحانی، در همراهی با نهضت امام خمینی ره شکل دادند که تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.
توان مدیریتی آیتالله مهدوی کنی نکتهای بسیار حائز اهمیت است. مدیریت #کمیته_های_انقلاب ، وزارت کشور و مدتی نخستوزیری، آن هم در آن سالهای پیچیده نخست انقلاب، از نقاط برجسته شخصیت ایشان است.
از سوی دیگر توجه به امر آموزش و تربیت جوانان در دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه و اقدام سازنده و اثرگذار در سالها مدیریت #دانشگاه_امام_صادق (ع) و تولیت #حوزه_مروی نیز از برکات وجود ایشان است.
همه اینها یک طرف،
او یک عالم متخلق و ربانی بود.
او یک فقیه و سیاستمدار معتدل بود.
او یک سرباز دلسوز و وفادار برای مقام ولایت بود که در همه عمر کوشید باری از دوش نظام بردارد، نه اینکه باری بیفزاید!
او حتی یک لحظه در راه خدمت به اسلام و انقلاب سستی نورزید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
شیخ رجبعلی خیاط، معلم اخلاص #آیت_الله_مهدوی_کنی:
✍ در عید غدیر من به دست مرحوم برهان لباس روحانیت پوشیدم... به ایشان عرض کردم من لباس ندارم. ایشان گفتند من عبا و قبایم را به شما عاریه میدهم، شما فقط عمامه بخر.
عصر همان روز آمدم بیرون مدرسه در خیابان خراسان، من نوجوانی در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی بودم. مردم تا مرا دیدند گفتند: آشیخ کوچولو!
وقتی که میخواستم لباس عاریه مرحوم برهان را پس بدهم پدرم پارچهای خرید و من به راهنمایی یکی از طلاب #مدرسه_لرزاده نزد مرحوم #شیخ_رجبعلی_خیاط برای دوخت لباس رفتم. گفته میشد ایشان از اوتاد زمان است و مرحوم #حکیم_الهی_قمشه_ای با اینکه مرد ملایی بود به ایشان ارادت داشت.
به منزل شیخ رجبعلی خیاط رفتم و در اتاق کار ایشان نشستم.
از من پرسید: میخواهی چه بشوی؟
گفتم: طلبه؛
گفت: میخواهی طلبه بشوی یا آدم بشوی؟
من از این حرف تعجب کردم که چرا یک کلاهی به یک معمم اینجوری حرف میزند.
گفت: ناراحت نشو! طلبگی خوب است؛ منظور من از این جمله این است که باید در این مسیر به آدم تبدیل شوی.
بعد گفت: طوری زندگی کن که تمام کارهایت برای رضای خدا باشد. سپس توضیح داد: هرچند زندگی دنیا از مسائل مادی و لذات دنیوی خالی نیست، ولی سعی کن هدف زندگی را رضای خداوند قرار دهی. حتی اگر چلوکباب هم خوردی به این قصد بخور که نیرو بگیری که در راه خدا عبادت و خدمت کنی.
این مطلب را در تمام عمرت به یاد داشته باش.
📚خاطرات آیت الله مهدوی کنی ص۶۴_۶۲.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 #آیت_الله_جعفری_اراکی از علما و اساتید حوزه تهران در حضور شهید #حاج_آقا_مصطفی_خمینی
🥀به مناسبت ۱ آبان سالروز شهادت آیتالله مصطفی خمینی
🔹آیتالله جعفری اراکی ماجرای شهادت حاج آقا مصطفی را چنین روایت میکنند:
✨بنده با حاج آقا مصطفی خیلی رابطه نزدیکی داشتم به طوری که حتی شب فوت ایشان نیز در مجلسی با هم بودیم. وقتی که صبح روز بعد آقای دعایی خبر فوت آقا مصطفی را به من داد، از من پرسید که چطور باید این خبر را به امام بدهیم. ما نیز یکی از آقایان به نام مرحوم آشیخ حبیب الله اراکی(پدر حاج شیخ محسن اراکی رئیس سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب) را انتخاب کردیم که خبر فوت آقا مصطفی را به امام خمینی بدهد.
البته حاج آقا اراکی به همراه خود روحانی منبری به نام آشیخ عبدالحسین واعظ خراسانی را برد تا قبل از اینکه حاج آقا اراکی خبر را به امام بدهد، این روحانی منبری روضه حضرت علیاکبر را برای امام خمینی بخواند. امام پس از روضه فرمودند برای مصطفی اتفاقی افتاده و وقتی که ما خبر فوت را به ایشان دادیم ایشان با همان صلابت همیشگی برخورد کردند و همانند روزهای دیگر برای خواندن نماز به مسجد رفتند. پس از آنکه نماز تمام شد، ایشان فرمودند که می خواهم به خانه آقا مصطفی بروم و به همسرش تسلیت بگویم.
🍃ما پس از اینکه خبر فوت را به امام خمینی رساندیم به ایشان عرض کردیم که پزشکان نجف به دلیل اینکه بر روی بدن آقا مصطفی آثاری از کبودی دیده شده، آنها قصد تشریح بدن او را دارند. امام اجازه این کار را ندادند، بنابراین دلیل اصلی فوت ایشان هیچگاه مشخص نشد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ استاد #شیخ_حسین_انصاریان از قول مرحوم #حاج_محمدعلی_فشندی که مشهور بود چندبار به دیدار امام زمان علیه السلام رسیده نقل میکنند که ایشان میگفت بار اول در کاظمین نزدیک حرم امام موسی کاظم (ع) خدمت امام زمان رسیده و حضرت را شناخته است.
✨حاج محمدعلی فشندی خودش میگفت:
با من فقط دو کلمه حرف زدند و بعد فرمودند: «در تهران سلام مرا به آقای شیخ محمدحسن طالقانی برسان.» و دیگر از نظرم ناپدید شدند.
📖خاطرات استاد انصاریان ص۱۵۴
🔹مرحوم #شیخ_محمدحسن_طالقانی در #مسجد_طالقانی واقع در #خیابان_ظهیرالاسلام اقامه جماعت مینمود.
📖مرحوم شریف رازی در #گنجینه_دانشمندان درباره وی مینویسد:
«مرحوم آیتاللَّه طالقانى مجسمه تقوا و فضیلت و پیكره زهد و پارسائى و داراى ملكات فاضله و اخلاق حسنه و در تهران بالاخص محیط شاهآباد محبوبیت خاصى داشته و مورد توجه و علاقه مردم بودند.»
وی همان شخصیتی است که #شهید_نواب_صفوی برای خرید اسلحه از او پول گرفت تا فتوای علما مبنی بر کفر #احمد_کسروی را بهسزای اعمالش برساند.
#شهید_نواب_صفوی برای خرید اسلحه جهت اجرای حکم #کسروی به پول نیاز داشت. نزد برخی از علمای تهران رفت و نتیجهای نگرفت و سرانجام شیخ محمدحسن طالقانی هزینه خرید اسلحه را تأمین کرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ «شيخ جواد حنايی» معروف به حاج #شیخ_جواد_كربلایی
🌱متولد: ۴ آبان ۱۳۰۴ش در کربلا
🍃متوفای: ۴ آبان ۱۳۹۰ش در تهران
✨مدفون در حرم حضرت معصومه (س)
🔹این عالم ربانی در مدّت ۲۰ سال اقامت در نجف اشرف، از محضر حضرات آيات #سيد_ابوالقاسم_خویی
#شيخ_حسين_حلی
#سيد_عبدالهادی_شيرازی
#سيد_محمود شاهرودی و
#سيد_محسن_حكيم بهره برد و پس از هجرت به ایران ۳ سال نیز در شهر قم از محضر آیات عظام بروجردی و گلپایگانی استفاده کرد و پس از آن شهر تهران را برای اقامت خود برگزید.
✨ایشان در اخلاق و سلوک معنوی هم از شاگردان آیتالله #سید_علی_قاضی و #شيخ_ذبيح_الله_قوچانی بود و از محضر مرحوم #شیخ_محمدجواد_انصاری_همدانی هم بهرهمند گردیده بود.
🔹آیت الله #حاج_شیخ_جواد_کربلایی در #بلوار_قیام سکونت داشت و علاوه بر تعلیم و تربیت و سخنرانی، به تألیف آثار سودمند اشتغال میورزید.
📚کتاب #الأنوار_الساطعة در شرح #زیارت_جامعه_کبیره یکی از بهترین و جامعترین شرحهای این زیارت شریفه است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم #محدث_ارموی در ارومیه به دنیا آمد و برای ادامه تحصیل به مشهد رفت و پس از واقعه مسجد گوهرشاد، به تهران مهاجرت کرد. در ۱۶ مهر ۱۳۱۸ش، به استخدام وزارت فرهنگ درآمد.
از سال ۱۳۲۰ش که به تهران بازگشت، به تدریس در دبیرستانهای این شهر مشغول شد. وی همزمان مدیریت قسمت کتابهای خطّی #کتابخانه_ملی را برعهده داشت. در ۱۳۳۵ش به سِمت دبیری دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران منصوب شد و در سال ۱۳۴۷ش، بازنشسته شد.
او در ۵ آبان ۱۳۵۸ در ۷۶ سالگی درگذشت و در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) دفن شد.
📚 تصحیح محققانه کتابهای بسیاری، در کارنامه علمی محدث ارموی است.
همچنین کتابخانه شخصی محدث ارموی مشتمل بر حدود یازده هزار جلد چاپ سنگی و حدود سه هزار نسخه خطی بوده است.
☘مرحوم ارموی شوهرخواهر #جلال_آل_احمد بود که در سال ۱۳۲۰ش ازدواج کرد و صاحب ۸ فرزند شد.
📖#شمس_آل_احمد درباره مرحوم محدث مینویسد:
«محدث فرزند مشروطیت بود. اما فرزندی که به جذبه های کاذب علوم مغربی گرفتار نیامد. و این امر امکان نداشت مگر اینکه در ذات او، عشق به آموختن و تحقیق، و خالی از هر گونه غرض تجاری یا سیاسی، همواره چون یک جواهر فاسد نشدنی باقی بود و باقی ماند».
شمس نام نوشتار خود درباره شوهر خواهرش محدث ارموی را «در کنار فرات» میگذارد و به این شکل قصور خود در بهره گیری از وی را نشان میدهد: که یاد آور مصراع مشهور سعدی است: « تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی».
🕌@tarikh_hawzah_tehran
🔹آیتالله #میرزا_مهدی_معزالدوله متوفای نیمه شب ۲۱ ربیع الاول سال ۱۴۰۲ق (۱۳۶۰ش) از علمای اهل معنا در تهران بود که علاوه بر اقامه جماعت و تعلیم و تربیت عموم مردم در #مسجد_معزالدوله (واقع در #خیابان_گوته) محضر شرع هم داشت که با شکلگیری #وزارت_عدلیه به دستور رضاخان، محضر وی و سایر علما بسته شد.
✨ایشان خود میفرمود:
« #رضاخان محضر شرع را بسته بود و بارسنگین زندگی و خانواده به جای مانده از پدر و برادرم، كمرم را خم میكرد. در این حال و هوا در خانه ام برای عدّه ای از طلاّب، شرح لمعه تدریس می كردم.
روزی مردی با كت و شلوار و كراوات به خانه آمد و نشست تا درس تمام شد. آنگاه وی خود را این چنین معرفی كرد: من علی كبر تشیّدِ امروز و شیخ علی كبر دیروز هستم. همین كتاب لمعه را نزد پدرتان خواندم؛ ولی چه می توان كرد، برای گذراندن زندگی، به این رنگ باید در آمد!
آنگاه گفت: من از سوی حضرت اشرف، داور، وزیر دادگستری رضاخان مأموریت دارم كه نزد جناب عالی بیایم و پیام ایشان را برسانم. اگر موافقت فرمایید، دفتر ثبت اسناد درجه یكی به نام شما صادر شود، تا همچون گذشته به كار خود ادامه دهید. می دانید كه این دفتر با محضر شرع سابق، هیچ تفاوتی ندارد.
در پاسخ گفتم: از سوی این جانب از ایشان تشكر كنید و بگویید: چگونه تفاوتی ندارد؟ آیا من مجاز هستم به بخشنامه ها و دستورالعمل ها و قوانین صادره توجه نكنم و قوانین و احكام اسلام را اجرا نمایم؟ آیا نخواهید گفت كه حكم از بالا رسیده را نمی شود نادیده گرفت، شما به ایشان بگویید كه همین تدریس، ما را بس است».
🕌 @tarikh_hawzah_tehran