مکارم اخلاق ، جلسه ٢٢.mp3
21.35M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۲۲
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۲۲
✅ #نیت، آن چیزی است که در #قلب بوده و انگیزه انجام #عمل است.
👈 هر نیتی موجب نمیشود که عمل دارای جزای الهی بشود.
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: #حسن_نیت موجب جزای الهی است.
👈 یعنی اگر نیت هم داشت کفایت نمیکند؛ بلکه باید نیت به شکل نیکو باشد.
💠 در #معارف ما، #اهل_بهشت و #اهل_جهنم، خلود در بهشت و جهنم دارند. [توبه / ۷۲ و ۶۸]
📌 در اینجا این سؤال مطرح میشود که جاودانه و همیشه بودن در #بهشت و #جهنم در پی یک عمل کوتاه است؟ همین سؤال را از امام صادق(ع) پرسیدند، حضرت فرمودند: چون اهل جهنم نیتشان این است که اگر در #دنیا جاودانه زندگی کنند همیشه گناه کنند و اهل بهشت نیتشان این است که اگر در دنیا جاودانه شوند همیشه #اطاعت خدا را داشته باشند. با نیت است که جاودانگی حاصل میشود، هم برای اهل بهشت و هم برای اهل جهنم.
🔅 عمل را به نیت میپسندند؛ ولی هر نیتی را هم نمیپسندند. نیت باید خالص باشد.
✳️ معاذ ابن جبل میگوید: روزی در خدمت پیامبر (ص) بودم. حضرت فرمودند: خداوند بر هر دری از درهای (هفتگانه) آسمان، یک فرشته دربان گمارده است. فرشتگان حافظ که عمل #بنده را ثبت میکنند و رقیب و عتید نام دارند، کارهای انسان را از صبح تا شب مینویسند. سپس آن را به طرف بالا میبرند، این دربانها میگویند بایست. این پرونده را به صورت صاحبش بزن. هر دربان مأمور یک چیز است که اگر مشکلی در پرونده فرد نباشد اجازه ورود به آسمان بعد را پیدا میکند.
🔆 #غیبت، #دنیا، #تکبر، #عجب، #حسد، #بیرحمی، #نیت
⭕️ این هفت چیزی است که باید از هفت آسمان عبور کند. شش دربان را هم که رد کنیم آخرین آنها نیت است. اگر برای خدا نباشد میگوید برگردانید.
🔸 معاذ میگوید: به پیامبر (ص) عرض کردم: ما مشکل داریم. این مشکل را چگونه باید حل کنیم؟ ما که نمیتوانیم تا اینجا بالا برویم. فرمود: در #یقین به پیامبرت اقتدا کن.
👈 یعنی اگر بخواهیم #اخلاص در عمل داشته باشیم، باید خدا را باور داشته باشیم.
_____________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۲۲
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۶
🔸 گفتیم در اثبات تداوم رهبری #اهل_بیت (ع) ۵ دسته روایت وجود دارد.
👈 در اینجا به بعضی از روایات این پنج دسته اشاره میکنیم:
💠 ابانبنتغلب از امام صادق (ع) نقل میکند که فرمودند: #حجت خدا پیش از مخلوقات بوده است، با مخلوقات است و بعد از مخلوقات هم خواهد بود.
💠 سعد اشعری میگوید بر امام عسکری (ع) وارد شدم و میخواستم از جانشین پس از ایشان سؤال کنم. فرمودند: خدای متعال از زمان آدم زمین را خالی از حجت نگذاشته است و تا روز #قیامت نیز خالی از حجت نخواهد گذاشت، به خاطر اوست که #بلا را از اهل زمین دفع میکند و به خاطر اوست که باران میفرستد و #برکات زمین را بیرون میآورد.
💠 در کتاب نهجالبلاغه آمده است: آری خدایا، زمین از کسی که با دلیل و حجت برای خدا #قیام کند تهی نمیماند؛ آشکار و مشهور، یا ترسان و پنهان، تا دلایل الهی و بیّناتش باطل نشود. اینان چند نفرند، آنان کجایند؟ به خدا قسم عددشان اندک است، و نزد خداوند از نظر منزلت بسیار بزرگند، خداوند دلایل و بیّناتش را به وجود آنان محافظت میکند تا به افرادی شبیه خود بسپارند، و بذر آن را در دلهایشان کشت کنند.
⭕️ این سوال مطرح است که چرا #غیبت رخ داد؟
🔆 نظام خلقت بر اساس #حکمت طراحی می شود و اجرای این حکمت الهی به خواست مردم است. هیچگاه بر اساس زور نیست. یعنی اگر خدواند می خواست انسان را #هدایت کند نمی توانست مثل مورچه آنها را بیافریند که فقط حرف گوش دهند؟
📌 اگر #انسان بخواهد یک وجود ارزشی باشد باید #اراده و #انتخاب کند. غیبت بر اساس یک حکمت است. بخشی از بحث غیبت این است که ما میخواهیم جامعهای #عدالت پیشه و بر محور عدالت خواهی ایجاد کنیم. این #جامعه سه عنصر میخواهد:
🔸 رهبری که خودش #عادل باشد.
🔸 مواضع عدالت را داشته باشد و بداند.
🔸 این است که مردم آن عدالت را بپذیرند.
👈 در دوره #حکومت امیرالمؤمنین (ع) دو عنصر از این سه وجود داشت ولی جامعه عدالتپذیر نبود.
💢 کسانی بودند که در جنگها در رکاب حضرت بودند اما در #خوراج در مقابل ایشان ایستادند.
✅ برای اینکه انسان به #کمال لایق برسد، مقطعی وجود دارد که اراده کند و آن دوران غیبت است.
💠 امام زینالعابدین (ع) فرمودند: از روزی که خداوند آدم را آفرید، زمین خالی از حجت نیست که آن حجت ظاهر و مشهود یا غایب و نهان است و تا روز قیامت از حجت خدا خالی نخواهد بود، و اگر چنین نبود خداوند پرستیده نمیشد.
✳️ با بررسی این پنج دسته روایات، نگرش #شیعه، تداوم در #رهبری و استمرار #امامت است. استمرار میتواند به صورت غیب یا آشکار باشد.
💠 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در هر گروه از امت من که پس از من میآیند، یک نفر از اهل بیت من در میان ایشان خواهد بود که تغییرات منحرفین و یاوهسراییهای گمراهان و تأویل و توجیههای نادانان را از میان میبرد. همان ائمه و پیشوایان شما، راهبر و راهنمای شما هستند که با آنها به پیشگاه پروردگار خواهید رفت. پس بنگرید که برای #دین و #نماز خویش چه کسی را به رهبری میگیرید.
⭕️ کسانی که #تداوم_رهبری را انکار می کنند می خواهند #تداوم_امامت را انکار کنند که در ادامه #رسالت را منکر شوند.
____
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۱۶، #مهدویت
@Fares_ir
4_5845912254674897484.mp3
23.72M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۲۳
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۲۳
💠 حضرت رسول(ص) فرمودند: #بنده، کارهای نیک انجام میدهد و فرشتگان آن را در نامههای مهر شده ضبط و به آسمان می برند و به پیشگاه خدای بزرگ عرضه میکنند. خداوند میفرماید این پروندهها را دور بیندازید زیرا کارهایی را نوشتهاید که برای من نبوده. در ادامه به فرشتگان ندا میکند فلان کار و فلان کار را برایش بنویسید فرشتگان عرض میکنند که این شخص این کارها را نکرده است خدا در پاسخ میگوید همانا #نیت این کار را کرده است.
💠 امام سجاد(ع) فرمودهاند: برای عرض اعمالم به خدا #گریه میکنم.
💠 حضرت رسول(ص) فرموده است: هر کاری میخواهید بکنید، اما آن که #عمل را محک میزند، خیلی آگاه و بینا است.
📌 عمل باید #حسن_فاعلی داشته باشد.
💠 سوره مؤمنون آیات ۹۹ و ۱۰۰ میفرماید: (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه میدهند) تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرارسد، میگوید: «پروردگار من! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او میگویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان میگوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند.
👈 خداوند در این آیه تعیین کرده است که اگر نیت #انسان یک نیت جهنمی باشد او را به #جهنم میفرستد. هر چقدر هم میخواهد التماس کند. بر نمیگردانند. میگویند اگر برگردی با این نیتی که تو داری همان کارها را میکنی.
💠 سوره هود آیات ۱۱۱ و ۱۱٢ میفرماید: و پروردگارت اعمال هر یک را بیکم و کاست به آنها خواهد داد؛ او به آنچه عمل میکنند آگاه است! پس همانگونه که فرمان یافتهای، استقامت کن.
👈 یعنی پروردگار تو به سختی عمل نگاه نمیکند که مثلاً #نماز_شب خوانده است یا خوابیده است. نگاه میکند که #نماز شب به چه نیتی بوده است و خواب به چه نیتی بوده است.
🔆 ابن عباس میگوید: هیچ آیهای به اندازه این آیه برای پیامبر مشقتآور و سخت نبود. به همین دلیل بود که وقتی مردم به پیامبر میگفتند: چرا موهای شما اینقدر زود سفید شد، میفرمودند: سوره هود و واقعه مرا پیر کرد.
⭕️ نامه عمل برخی، هفت آسمان را طی میکند. به محضر حضرت حق میرسد. پیامبر (ص) میفرمایند: ملائكه نگهبان، با حالت سرور و شادمانی عمل بنده را بالا میبرند تا اينكه در پيشگاه خداوند ايستاده و به #عمل_صالح و دعای او گواهی میدهند ولى خداوند میفرمايد: هر چند شما نگاهبانان عمل بنده من هستيد، ولى من مراقب اموری كه در #نفس او میگذرد نيز هستم، مقصود وى از انجام اين عمل، من نبودم، #لعنت من بر او باد! آنگاه ملائكه میگويند: لعنت تو و لعنت ما بر او باد!
👈 یعنی: این آدم با این عملی که انجام داده است مرا اراده نکرده است. او #اخلاص در عمل ندارد.
_____________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۲۳
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۷
✅ آیت الله صافی گلپایگانی کتابی با عنوان «امامت و مهدویت» دارند.
ایشان در بخشی از کتاب مینویسند: «علاوه بر آنکه عموم علمای #حدیث و تاریخ نگاران و صاحبان کتابهای تراجم #شیعه اثنیعشری، واقعه ولادت آن حضرت را بر اساس مدارک و مصادر صحیح ثبت و ضبط کردهاند و در عصر پدر بزرگوارش و عصر #غیبت_صغری و کبری، صدها اشخاص مورد وثوق و اعتماد را میشناسیم که به سعادت دیدار آن ولی اعظم خدا نائل شده و معجزات و خوارق عادات کثیری از آن رهبر جهانیان دیدهاند. گروه بسیاری از مشاهیر علمای #اهل_سنت نیز ولادت آن حضرت و شرح و تفصیلات آن را در کتب، ذکر نموده و بعضی به #امامت و مهدویت آن سرور اقرار و اشعار بلند به زبان عربی و فارسی در مدح او سرودهاند و حتی مدعی شرفیابی به آن حضور اقدس و استماع حدیث از حضرتش شدهاند که ما عین عبارات و کلمات عدهای از آنان را در کتاب منتخب الاثر نگاشتهایم و با رعایت اختصار در اینجا فقط به ذکر نام آنها قناعت می نمائیم».
👈 سپس نام ۷۷ نفر از عالمان اهل سنت را بیان میکنند که به نوعی ولادت امام عصر (ع) را پذیرفتهاند.
🔸 مخفی بودن ولادت امام عصر (ع) به خاطر حفظ جان مبارکشان است.
🔆 چه اتفاقی باید بیفتد تا حضرت #ظهور کنند و ما باید چه تغییری کنیم که این اتفاق رخ بدهد.
✳️ ما نسبت به دوره #غیبت_کبری تکلیف داریم. یک بخش از وظایفمان نسبت به امام عصر (ع) است. یک بخش نسبت به خودمان و یک بخش نسبت به #جامعه تکلیف داریم. ما باید در این سه زمینه تلاش کنیم. اگر تلاش کنیم انشاءالله زمینه ظهور شکل میگیرد.
🔸 قسمت شخصی آن، #تهذیب است.
🔸 قسمت اجتماعی آن بحث #اسلام_اجتماعی است. در اسلام اجتماعی بحثهایی مانند #سخاوت، #وفای_به_عهد، #تواضع و... مطرح است.
💢 آنچه باعث شهادت امیرالمؤمنین (ع) شد این بود که جامعه پذیرش حضرت و ظرفیت عدالتشان را نداشت.
📎 ما باید به جایی برسیم که ظرفیت عدالت امام زمان (ع) را داشته باشیم چون آن حضرت میآیند تا #عدل و قسط را اجرا کنند. اگر ما آن ظرفیت را نداشته باشیم با حضرت جنگ خواهیم کرد.
🖌 ما در دوران #غیبت کبری #تکلیف_اجتماعی خود را نمیدانیم و فکر میکنیم همان تکالیف فردی مثل #نماز و #روزه و... کافی است.
✳️ اولویت الآن، #اسلام اجتماعی است که تعامل ما با #مردم چگونه باید باشد و این زمینه ظهور را فراهم میکند.
____
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۱۷، #مهدویت
@Fares_ir
4_5854944699747403953.mp3
24.07M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۲۴
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۲۴
💠 پیامبر (ص) به معاذ فرمودند: پرونده #عمل هر کسی را از آسمانها به دلیلی بر میگردانند ... بعد از آسمان هفتم، عمل به محضر حضرت حق میرسد. ملائکه گواهی و #شهادت میدهند که صاحب این پرونده، صاحب #عمل_صالح است؛ ولی حضرت حق میفرماید: این نامه را برگردانید.
با عتاب به ملائکه میفرماید: هر چند شما نگاهبانان عمل #بنده من هستید، ولی من مراقب اموری که در #نفس او میگذرد نیز هستم، مقصود وی از انجام این عمل، من نبودم، #لعنت من بر او باد! آنگاه ملائکه میگويند: لعنت تو و لعنت ما بر او باد!
🔸 وقتی معاذ این کلمات را شنید #گریه کرد. عرض کرد: یا رسول الله! چه کنم که در عملم #اخلاص داشته باشم؟ پیامبر(ص) فرمودند:در #یقین به پیغمبرت اقتدا کن.
🔸 معاذ گفت: شما پیامبر خدا هستی و من یک آدم عادی هستم. یقین شما کجا و یقین من کجا؟
💠 پیامبر(ص) فرمودند: و اگر چه تو در عملت کوتاهی کردهای اما این کارها را انجام بده:
1️⃣ زبانت را از سخن گفتن در مورد برادران دینی و عاملان #قرآن حفظ کن.
2️⃣ گناهانت را از ناحیه خودت بدان و با نسبت دادن آن به #مردم توجیه نکن.
3️⃣ مبادا از طریق #تهمت زدن به برادران دینی، خودت را موجّه جلوه بدهی.
👈 مثلا بگوید: اگر فلانی پول دارد چون دزد است؛ پس من که ندارم خوب هستم.
4️⃣ با #تحقیر کردن و پایین آوردن برادرانت، خودت را بالا نبر.
5️⃣ عملت را از روی #ریا انجام نده.
6️⃣ ذرهای از اغراض دنیوی را در #آخرت وارد نکن.
7️⃣ در نشست و برخاستت با مردم، بدزبان نباش. #بد_اخلاق نباش که مردم تو را منزوی میکنند.
8️⃣ اگر در جمع سه نفری هستید دو نفری با هم #نجوا نکنید که یک نفر از صحبت شما بیرون بماند.
9️⃣ بر مردم بزرگی نکن و فخر نفروش که خیرات #دنیا از تو قطع میشود.
🔟 مردم را سرزنش نکن تا گرفتار گزیدن سگان #اهل_جهنم نشوی.
خداوند متعال میفرماید: میدانی ناشطات چیست؟ ناشطات، سگهای #جهنم هستند که گوشت و استخوان را با هم میدرند.
✅ امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق از خداوند درخواست کردند: و نیتم را به بهترین نیتها منتهی کن.
👈 #حسن_نیت یعنی اخلاص در #نیت و عمل. با اخلاص در نیت است که خداوند جزا میدهد.
📌 اخلاص به معنای «پیراستن عمل و نیت از همه افزودنیها» است. هر چیزی غیر از خدا را باید زدود.
✅ اخلاص در نیت چند راهکار دارد:
🔸 اول: یقین
💠 امیر المؤمنین (ع) میفرمایند: علت اخلاص، یقین است.
🔸 دوم: #علم
💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: میوه دانشِ مبدأ و #معاد، اخلاص در عمل است.
👈 یعنی کسانی در عمل اخلاص پیدا میکنند که خدا و معاد را باور داشته باشند.
🔸 سوم: قطع نظر و #طمع از غیر خدا
💠 امیرالمؤمنین(ع) فرمودهاند: ریشه اخلاص و زیربنای اخلاص، ناامید شدن از آن چیزی است که در اختیار مردم است.
_________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۲۴
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_i\
4_5861579556636330674.mp3
26.13M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۲۵
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۲۵
✅ جلسه قبل ۳ راه از راهکارهای رسیدن به #اخلاص را مطرح میکردیم.
🔸 راهکار چهارم: کم کردن آرزوها
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: آرزوهایت را کم کن تا عملت خالص شود.
💠 و در حدیث دیگری میفرمایند: نزدیک شدن #بنده به خداوند سبحان به خاطر اخلاص در مقام #نیت است.
💠 حضرت زهرا (س) میفرمایند: کسی که خالصِ عبادتش را به سوی خداوند بفرستد خداوند هم بهترین امدادها را به سوی او میفرستد.
🔆 #امداد_الهی برای انسانهای خالص است.
امیرالمؤمنین (ع) به کمیل فرمودند: مهم نیست که #نماز بخوانی و #روزه بگیری و #صدقه بدهی، بلکه مهم این است که آن نماز با #قلب پاک و #عمل خداپسندانه و #خشوع راستین انجام شود.
📌 اگر کسی اخلاص داشته باشد مربی او خدا میشود.
امام سجاد(ع) میفرمایند: حق بزرگ خدا بر تو این است که او را بپرستی و شریک برای او نیاوری. وقتی چنین کاری را به سبب اخلاص انجام دادی و همه را دور کردی، خداوند بر خودش #واجب میکند که #دنیا و #آخرت تو را اداره کند.
قبولی اعمال بر اساس اخلاص است. [مائده / ۲۷]
✅ یکی از خصوصیات #متقین، اخلاص است.
امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: متقین (انسانهای باتقوا) اعمالشان را برای خدا خالص میکنند.
_________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۲۵
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۸
✅ مخفی بودن ولادت امام زمان (ع) امر بدیع و جدیدی نیست که فقط در مورد ایشان رخ داده باشد بلکه در مورد برخی از انبیاء گذشته هم اتفاق افتاده است. مانند: ابراهیم (ع)، موسی (ع)
🖌 آیت الله صافی کتابی در «منتخب الأثر» مینویسند:
«راز مخفی نگه داشتن ولادت مهدی (عج) این بود: خلفاء #بنی_عباس، از طریق روایاتی که پیامبر (ص) و ائمه طاهرین (ع) نقل شده بود، میدانستند دوازدهمین امام، همان مهدی است که زمین را پر از #عدل وداد میکند و دژهای گمراهی و فساد را در هم میکوبد. دولت جباران را سرنگون میسازد و طاغوت را به قتل میرساند و خود، امیر مشرق و مغرب جهان میشود. چون این امر را میدانستند، در صدد برآمدند تا این #نور را خاموش کنند و او را به قتل رسانند. از این رو، جاسوسان و مراقبانی چند گماشتند؛ حتی قابلههایی را مأمور کردند تا داخل منزل امام عسکری (ع) را زیر نظر بگیرند. لیکن خداوند، در هر حال، نور #هدایت را پاینده خواهد داشت. این بود که خدا به اراده خویش، دوران بارداری مادر او را پنهان ساخت. مورخان گفتهاند: معتمد عباسی به قابلهها امر کرده بود تا وقت و بی وقت، سرزده، وارد خانه #سادات شوند {به ویژه خانه امام حسن عسکری(ع)} و در درون خانه بگردند و تفتیش کنند و از حال همسر او باخبر گردند و گزارش دهند. اما آنان از هیچ چیز آگاه نگشتند. خداوند در باره حضرت مهدی (عج)، همان کار را کرد که در باره موسی (ع) کرد؛ چنان که دشمنان حضرت مهدی (عج) نیز، همان روش فرعونی و سیاست فرعونی را دنبال کردند.»
⭕️ مخالفین ولادت امام زمان (ع) نمیتوانند به اختفای ولادت ایشان متعرض شوند و شرایط مادر ایشان را در زمان بارداری مستمسک قرار دهند.
✅ دومین دلیلی که مخالفین ذکر میکنند #طول_عمر حضرت است. مسلماً این اشکال بیهودهای است چون تا به حال رخ داده و هم از نظر مبانی عقلی و علمی منعی برای طول عمر وجود ندارد.
💠 سوره نساء آیه ۱۵۷ و ۱۵۸ میفرماید: «و به سبب گفتارِ [سراسر #دروغ] شان که ما عیسی بن مریم فرستاده خدا را کشتیم. در صورتی که او را نکشتند و به دار نیاویختند، بلکه بر آنان مُشتبه شد [به این خاطر شخصی را به گمان اینکه عیسی است به دار آویختند و کشتند]؛ و کسانی که درباره او اختلاف کردند، نسبت به وضع و حال او در #شک هستند، و جز پیروی از #گمان و #وهم، هیچ آگاهی و علمی به آن ندارند، و یقیناً او را نکشتند. بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد؛ و خدا همواره توانای شکست ناپذیر و حکیم است.»
👈 بنابراین جناب عیسی (ع) اکنون زنده هستند و بیش از ۲۰۰۰ سال از عمر مبارکشان میگذرد. هیچ کس اینجا را اشکال نمیکند.
📌 نمونه دیگر در مورد دشمن خدا #شیطان است و در سوره حجر آیات ۳۷ تا ۳۹ آمده است. از زمان آدم تا کنون که ده هزار سال گذشته است و در این مدت زندگی می کند.
👈 اکثر مفسرین میگویند مراد از «یومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» در آیات بالا، #ظهور امام زمان (عج) است.
🔸 حضرت خضر (ع) نیز به حسب روایات مؤید این مطلب است که بیش از ۲ هزار سال عمر دارند و هنوز هم زندهاند.
🔸 قرآن دوران رسالت حضرت نوح را ۹۵۰ سال بیان میکند. عمرش را در روایات ۲۵۰۰ سال نقل کردهاند.
💢 حضرت عزرائیل (ع) بعد از ۲۵۰۰ سال که به محضر حضرت نوح رسید و از او سؤال کرد که زندگیات را چگونه دیدی؟ پاسخ داد: مثل یک خانهای است که از یک درب وارد شدم و از درب دیگر خارج میشوم.
🔆 بنا بر آنچه گفته شد، در #قرآن به طول عمر اشاره شده و انکار نشدنی است.
📚 #معرفی_کتاب:
📖 کتاب «امکان طول عمر تا بینهایت برگرفته از قرآن و حدیث» که در آن، کسانی که طول عمر پیدا کردهاند را ذکر کرده است.
📖 کتاب «دادگستر جهان» از آیت الله امینی است که از صفحه ۱۷۳ تا ۲۰۰ به تحقیقات علمی درباره طول عمر اشاره دارد.
____
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۱۸، #مهدویت
@Fares_ir
🔴 زندگی نامه آیت الله سیدمحمدرضا علوی تهرانی (ره)
مرحوم آيت الله سيدمحمدرضا علوی تهرانی (ره) در اسفند ماه ١٣۰٥ هجری شمسی در خاندانی روحانی از اهل علم و تقوی دیده به جهان گشود.
آباء و اجداد ايشان، از علماء و روحانيين نامدار عصر خويش بودند.
ایشان تحصيلات رايج آن روزگار را از سن ۵ سالگی شروع نمودند. همزمان با تحصیلات حوزوی خود، موفق به اخذ مدرك كارشناسی در رشته حقوق از دانشگاه تهران شدند.
مقطع سطح دروس حوزوی را نزد علماء بزرگ تهران حضرات آيات عظام: شاه آبادی، شعرانی، محمد تقی آملی، احمد آشتيانی، مهدی آشتيانی، سيدكاظم عصار و فاضل تونی گذرانده و دروس ادبيات، منطق، اصول، فقه، هيأت، فلسفه وعرفان را نزد آن بزرگان فرا گرفتند.
سپس براي تكميل تحصيلات حوزوی خود ، به شهر مقدس قم مشرف شدند. در آنجا نيز از درس اساتيد و مراجع عاليقدر همچون آيات عظام: بروجردی، حجت، محقق داماد، امام خمينی، گلپايگانی و علامه طباطبايی بهره مند شده و به تكميل مبانی فقه و اصول وفلسفه و تفسير وعرفان پرداختند و به درجه اجتهاد نائل آمدند و اجازاتی از مراجع وقت در اجتهاد اخذ نمودند.
درسال ١٣۴٥ هجری شمسی با ارتحال پدرشان، به تهران عزيمت نموده و به ترويج معارف الهی و نيز تدريس سطح و خارج علوم حوزوی در مدرسه سپهسالار قدیم واقع در بازارچه مروی و اقامه نماز جماعت در مسجد علوی در چهارراه سیروس پرداختند.
درسال ١٣٥١ شمسی به امر مرجع عالیقدر تهران، آیت الله العظمی سیداحمد خوانساری، به مسجد حضرت امير (ع) آمدند و به تبليغ و تدريس و اقامه جماعت پرداختند. در همان سال نيز در مجاورت مسجد، مكتب حضرت امير (ع) را بنا نهادند.
ایشان در حدود ۲۴ سال به فعاليت در مسجد حضرت امير (ع) پرداختند و همواره در نشر معارف اهل بيت همت گماردند.
سرانجام در صبح روز چهارشنبه ۲٣ آبان ماه ١٣۷۵ شمسی برابر با اول ماه رجب و روز ولادت حضرت امام باقر (ع) دعوت حق را لبيك گفته و به سرای باقی شتافتند.
پیکر ایشان پس از اقامه نماز توسط مرجع عالیقدر آیت الله شبیری زنجانی، با حضور گسترده عموم مردم از مسجد حضرت امیر (ع) بسوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تشییع و در جوار ضریح ایشان به خاک سپرده شد.
____
📚 انتشار بمناسبت ۲٣ آبان، مصادف با ۲۴ سالگرد رحلت ایشان
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📖 اهل بیت (ع) مظهر اسماء الله هستند ...
🗓 ماه مبارک رمضان سال ١٣۷۲
🎤 مرحوم آیت الله سیدمحمدرضا علوى تهرانى (ره)
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
📚 انتشار بمناسبت ۲٣ آبان
مصادف با ۲۴ سالگرد رحلت ایشان
@Fares_ir
4_5881720835835693895.mp3
25.64M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۲۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۲۶
💠 امام صادق (ع) فرمودند: #قلب، خانه خدا است.
👈 قلب باید او را درک کند. هر گاه قلب خانه خدا شد، #نیت_خالص هم اتفاق میافتد.
🔸 خداوند در نهاد هیچ انسانی، دو قلب قرار نداده است. خداوند یا در آن هست یا نیست. بنابراین اول باید قلب را درست کرد. اینجا است که بحث #سلوک_عملی و #تربیت_دینی مطرح میشود.
⭕️ آنچه در محافل مذهبی ما میگذرد، تربیت دینی نیست؛ بلکه #تعالیم_دینی است. قبل از تعلیم #دین باید تربیت دینی داشته باشیم.
👈 برای این #انسان باید ظرفیتهای خودش را بشناسد. بداند خدا چه چیزهایی مانند: #عقل، #نفس، #فطرت، #فکر به او داده است. ما بلد نیستیم فکرمان را تعالی ببخشیم.
🔆 هیچ تغییری در #رفتار اتفاق نمیافتد مگر اینکه گرایش انسان و خواستههای او تغییر پیدا کند. گرایش انسان هم هیچگاه تغییر پیدا نمیکند مگر اینکه #بینش انسان یعنی #تفکر او تغییر پیدا کرده باشد.
💢 #اخلاص در #نیت به واسطه قلب است. اگر اخلاص حاصل شد قرب به خدا حاصل میشود. آنوقت است که آیه 16سوره قاف (ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم!) را با تمام وجود درک میکنیم.
💠 سوره مائده آیه ۲۷ میفرماید: خدا، تنها از پرهیزگاران میپذیرد.
👈 اخلاص، خصیصه #اهل_تقوا است.
💠 امیرالمؤمنین (ع) در #خطبه_متقین ۱۱۰ ویژگی از اهل تقوا را بیان میکنند.
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: #عمل در سایه #تقوا کم نیست. آنچه که پذیرفته شده است چگونه کم باشد؟
⭕️ ما مدام اصرار میکنیم و تکرار میکنیم که #جامعه ما، نمازخوان است. نمازخوان بودن کفایت نمیکند، جامعه ما باید جامعه با تقوا باشد.
💠 امیرالمؤمنین (ع) در تعریف تقوا میفرمایند: اگر عملت را بر یک سینی قرار دهند و روی آن هیچ پوششی قرار ندهند و بین همه #مردم بچرخانند، چیزی در آن میان نباشد که شرمندهاش نباشی.
💠 و نیز فرمودهاند: برای اهل تقوا سه علامت وجود دارد:
🔸 عمل خالصانه
🔸 کوتاهی آرزوها
🔸 از فرصتها استفاده کردن
👈 فرصت ما در دایره #عمر است. عمر ما، سرمایه ما است.
_________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۲۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 #قبله_تهران / بخش اول
🌺 بمناسبت سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
✅ حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان #سادات حسنی و از راویان #حدیث است که در روز پنجشنبه ۴ ربیعالثانی سال ۱۷۳ ق، در زمان حکومت هارونالرشید، در مدینه متولد شد.
🔸 نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) میرسد. نجاشی از عالمان شیعی میگوید: پس از رحلت وی به هنگام غسل، رقعهای در لباسش یافت شد که نسب وی در آن بدین صورت نوشته بود: من ابوالقاسم فرزند عبدالله، فرزند علی، فرزند حسن، فرزند زید، فرزند امام حسنبنعلیبنابیطالب (ع) هستم.
👈 شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است.
✅ مصاحبت با ائمه (ع)
حضرت عبدالعظیم (ع) محضر امام رضا (ع) و امام جواد (ع) را درک کرده و #ایمان خویش را بر امام هادی (ع) عرضه داشته و حضرت روش #دینداری وی را تأیید نمودند.
🔹درباره برخورد حضرت عبدالعظیم (ع) با امامان نقل شده که او با کمال ادب و #خضوع و نهایت #حیا و #تواضع وارد مجلس امام جواد (ع) یا امام هادی (ع) میشد و آن بزرگواران نیز او را در صدر جلسه و در کنار خویش همنشین کرده و از احوال او سؤال میکردند که این برخورد موجب #حسرت و #غبطه دیگران میشد.
✅ زندگی در دوران سرکوب #شیعیان
دوران زندگی حضرت عبدالعظیم (ع) مصادف با شرایط خفقان و #سرکوب شیعیان از سوی بنیعباس بود و همچون پدرانش سالها تحت تعقیب بود.
ایشان گرچه زمانی که در مدینه، بغداد و سامرا میزیست روش #تقیه را در پیش گرفته و #عقیده و مرام خود را پنهان میداشت، ولی با این حال مورد #غضب متوکل عباسی و معتز عباسی بود.
✅ #هجرت به ری
بنابر گزارشهای تاریخی، حضرت عبدالعظیم (ع) در زمان معتز عباسی، به جهت اذیت و آزار و ترس از قتل، به امر امام هادی (ع) از سامرا به ری که از پایگاههای مهم عباسیان بود، هجرت کرد. برخی هم نقل کردهاند به قصد #زیارت مزار حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به قصد خراسان هجرت کرد و در ری برای زیارت حمزةبنموسیبنجعفر (ع) توقف کرد و در آنجا مخفی شد.
🖌 نجاشی به نقل از خالد برقی ماجرا را اینگونه روایت میکند که حضرت عبدالعظیم (ع) در حال فرار از سلطان، به ری آمد و در سرداب خانه مردی از شیعیان در محله «سکة الموالی» ساکن شد. او در همان سرداب به #عبادت میپرداخت، روز را #روزه میگرفت و شب را به عبادت میگذراند. وی مخفیانه از منزل بیرون میآمد و به زیارت قبری میرفت که میگفت: این قبر مردی از فرزندان موسیبنجعفر(ع) است. پیوسته در آن سرداب بود و خبر ورود او به شیعیان یکی پس از دیگری میرسید تا اکثر شیعیان با وی آشنا شدند.
📌 درگذشت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ ق در زمان امام هادی (ع) رخ داد.
✅ مدفن و ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
محدث نوری میگوید: فردی از شیعیان، رسول اکرم (ص) را در عالم رؤیا زیارت میکند که به او میفرمایند فردا یکی از اولاد من کنار درخت سیب در باغ عبدالجبار بن عبدالوهاب رازی تشییع و دفن خواهد شد. وی برای خرید آن مکان به صاحب باغ مراجعه میکند در حالی که صاحب آن باغ نیز همان خواب را دیده بود و آن باغ را وقف حضرت عبدالعظیم (ع) و دیگر شیعیان کرد که در آن دفن شوند.
💠 شیخ صدوق در باب زیارت مرقد وی، روایتی را نقل میکند که فردی از اهالی ری بر امام هادی (ع) وارد شد و گفت: به زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) مشرف شدم. امام (ع) فرمودند: ثواب زیارت قبر عبدالعظیم که نزد شماست مانند کسی است که قبر حسینبنعلی(ع) را در #کربلا زیارت کرده است.
_________________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش اول
📕متن کامل در وبسایت بنیاد: 👇
http://www.fares.ir/post/1190
@Fares_ir
🔴 #قبله_تهران / بخش دوم
🌺 بمناسبت سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
✅ مقصود از برابرى زيارت حضرت عبد العظيم (ع) با زيارت حضرت سيد الشهداء (ع)
🔆 با توجه به ثواب عظیم زیارت قبر امام حسین (ع)، بیتردید مقصود امام هادی (ع) این نیست که از فضائل زیارت امام حسین (ع) بکاهند یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم (ع) مبالغه نمایند. بلکه برابری فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) با امام حسین (ع) مقید به فضای سیاسی ویژهای است که پیروان #اهل_بیت (ع) درآن مقطع تاریخی در آن زندگی میکردند. در زمانی که اختناق شدیدی جهان #اسلام را فراگرفته بود و #جامعه #تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکل، مُعتز و معتمد عباسی، سختترین دورانهای تاریخی خود را سپری میکرد ، در چنین شرایطی، امام هادی (ع) به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومتهای وقت، شیعیان را تهدید میکرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت امام حسین (ع) برابر دانستهاند. به تعبیری روشنتر، زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) برای افرادی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین (ع) در آن شرایط را داشته باشند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) شعبهای از حرم سیدالشهدا (ع) است چرا که حکومت وقت به دنبال حضرت عبدالعظیم (ع) بوده و مرتبطین با ایشان را که از شیعیان بودند نیز تحت تعقیب قرار میداد و خطرات جانی برایشان درپی داشت.
👈 این برابری با زیارت سیدالشهداء (ع) فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند حضرت عبدالعظیم (ع) نزد اهل بیت (ع) و عظمت معنوی ایشان است.
✅ فضائل و مقامات
علامه حلی در شرح حال حضرت عبدالعظیم (ع)، او را عالمی #پرهیزکار معرفی میکند. محدث نوری نیز درباره فضائل او نقل میکند که وی مردی با #ورع، پارسا، معروف به #امانت، #صداقت در گفتار، عالم به امور #دین، قائل به #توحید و #عدل و دارای احادیث بسیار بود.
📎 تقوا پیشگی و درستکاری حضرت عبدالعظیم (ع) باعث بلندی جایگاه و مقام وی نزد ائمه اطهار (ع) بود.
✅ حضرت عبدالعظیم (ع) در بیان امام معصوم (ع)
امام هادی (ع) در سفری که حضرت عبدالعظیم (ع) به سامرا داشت، او را تصدیق و اینگونه خطاب میکنند: یا اباالقاسم، تو به حق ولی ما هستی ... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کردهای ... خداوند تو را با گفتار ثابت در #دنیا و #آخرت تثبیت کند.
👈 این گفتگو میان امام (ع) و حضرت عبدالعظیم (ع) به #حدیث_عرض_دین مشهور است که آیت الله صافی گلپایگانی این حدیث را در قالب کتابی مستقل به نام «شرح حدیث عرض دین» شرح کردهاند.
✅ مقام علمی
ابو حماد رازی میگوید: در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل #حلال و #حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمودند: چنانچه در امور دینی در [تشخیص] حلال و حرام، مسئلهای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.
✅ روایات حضرت عبدالعظیم (ع)
📚 در کتب حدیثی و متون روایی، بیش از ۱۰۰ روایت از حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) آمده است و شیخ صدوق، مجموعه روایات ایشان را با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم» گردآوری کرده است. شمار احادیثی که ایشان بیواسطه از امامان (ع) نقل میکند، ۲ روایت از امام رضا (ع)، ۲۶ روایت از امام جواد (ع) و ۹ روایت از امام هادی (ع) است و شمار روایات باواسطه هم به ۶۵ حدیث میرسد.
📌 از حضرت عبدالعظیم (ع) کتابهایی که در دست است «خُطَب امیرالمؤمنین» و «الیوم و اللیلة» که اعمالی است که بنابر اخبار ائمه اطهار (ع) با اذکار خاصه روایت شده است و هر مکلفی میتواند در تمام روز و شب از #مستحبات و #واجبات به جا آورد.
✅ ارادت همگان به حضرت عبدالعظیم (ع)
از دیر باز مدفن ایشان مورد توجه شیعیان و علماء و بزرگان شیعه از همه نقاط جهان اسلام و حتی پادشاهان و حاکمان بوده و هست به طوری که دفن شدن در جوار ایشان از مباهات افراد به حساب میآید.
👈 بزرگان متعددی از علمای شیعه در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) مدفون هستند از جمله: شیخ ابوالفتوح رازی، ملاعلی کنی، آیت الله شاهآبادی، آیت الله سیدمحمدرضا علوی تهرانی و ...
_________
واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بخش دوم
متن کامل در وبسایت بنیاد:
http://www.fares.ir/post/1190
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۹
✅ یکی از موضوعات مهم پیرامون امام عصر (عج) بحث تبارشناسی ایشان است.
🔸 تبار ایشان از طریق پدر به پیامبر اسلام (ص) بر میگردد.
💠 پیامبر (ص) فرمودند: مهدی پسر من است نامش نام من، کنیهاش کنیه من و شبیهترین مردم به من از جهت خَلق و خُلق است.
🔆 سلمان فارسی میگوید: روزی حسین (ع) در دامن رسول اکرم (ص) نشسته بود و حضرت او را میبوسیدند و میفرمودند: تو بزرگی و پدرِ بزرگان هستی، تو امامی و پسر #امام و پدر امامان، تو حجت خدایی و پسر #حجت خدای و پدر حجتهای خدای، و آن حجتهای خداوند ۹ نفرند که از نسل تو هستند و نهمین آنان قائم آل محمد است.
🔹 انتساب امام عصر (ع) را به پیامبر و سیدالشهدا (ع) را بیان کردیم. روایت دیگر نیز ایشان را به حضرت امیر (ع) و حضرت فاطمه (س) منتسب کرده است و نیز روایاتی داریم که حضرت را به ترتیب از نسل امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) و دیگر ائمه مطرح و معرفی میکند.
🔸 ضرورتها و اهمیتهای #شناخت_امام از آیه ۱۴۴ سوره آلعمران برمیآید و خط بطلان بر دورانی به نام #جاهلیت کشیده میشود.
⭕️ این جاهلیت اختصاص به سرزمین حجاز ندارد و ما از چه شاخصههایی باید بفهمیم که بعد از پیامبر (ص) به جاهلیت ورود پیدا نکردهایم؟
👈 شاخصهای که بدانیم بعد از پیامبر (ص) به دوران جاهلیت بازنگشتهایم بحث از #امامت است.
💠 پیامبر (ص) فرمودهاند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به #مرگ_جاهلیت مرده است.
✳️ شناخت اسمی امام که تبارشناسی ایشان است لازم بوده و شناخت وصفی که در زیارات غدیریه و #جامعه_کبیره آمده است نیز #واجب است.
📌 شناخت اسمی یا تبارشناسی برای دفع اشکال است.
📚 در بعضی کتب #اهل_سنت امام زمان (ع) را از فرزندان امام حسن (ع) میدانند که قول ضعیفی است چرا که ما روایاتی متواتر داریم که ایشان از صلب امام حسین(ع) هستند.
📚 در برخی از مصادر غیر اصیل اهل سنت، از پیامبر (ص) نقل میکنند که امام زمان (ع) را منسوب به عباس عموی پیامبر میکند. و حال آنکه اگر امام زمان (ع) از بنیعباس بود چرا آنان این همه امام کشی کردند؟
🔆 تبارشناسی اینجا به درد ما میخورد و اثبات میکند که بنیعباس این احادیث را جعل کردهاند تا مسیر امامت را منحرف کنند.
____
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۱۹، #مهدویت
@Fares_ir
4_5893262619845856204.mp3
26.45M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۲۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۲۷
✅ اگر کسی بخواهد از #حیوانیت خارج شود باید سه مرحله در #انسانیت داشته باشد:
🔸 #انسان_عالم: این، وظیفه مراکز علمی است. اگر مراکز علمی، خروجی داشته باشند #انسان عالم وجود خواهد داشت.
🔸 #انسان_سالم: که محصول #تربیت است. تربیت یعنی شکوفا کردن تمام ظرفیتهای انسان مانند #عقل و #فطرت و #قلب و #فکر و تمام ظرفیتهای درونی بشر. این، کار #دین است. هیچ کس دیگری نمیتواند این کار را بکند.
🔸 #انسان_کامل: ساختن انسان کامل، کار #وحی است. خداوند و پیامبر (ص) هستند که میتوانند انسان کامل درست کنند.
⭕️ انسان کامل را #ادعا نمیکنیم کسی برسد. فقط چهارده نفر انتخاب شدهاند. ما باید به انسان سالم برسیم. یعنی باید #نظام_تربیتی داشته باشیم. نظام تربیتیمان چقدر قوی بوده است؟
💠 پیامبر (ص) دستور به #اخلاص_عمل میدهند و نیز امیرالمؤمنین (ع) به جناب کمیل فرمودند: مهم نیست که تو #نماز بخوانی و #روزه بگیری و #صدقه بدهی، بلکه مهم این است که آن نماز با یک قلب پاک و #عمل خداپسندانه و خشوعِ راستین انجام شود.
💢 #اخلاص در مقابل #ریا است. ریا چهار علامت دارد:
۱. زمانی که شخصی نزد او باشد در انجام اعمال دینی بسیار #حریص است.
۲. اما وقت تنهایی #بیرغبت و تنبل است.
۳. در انجام هر کاری، شیفته این است که دیگران او را ستایش کنند.
۴. تمام تلاشش بر این است که میان مردم وجههای زیبا و نیکو داشته باشد.
✅ کسانی که اخلاص در عمل دارند، چند خصوصیت دارند:
🔸 ظاهر و باطن آنها یکی است.
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: کسی که باطنش و ظاهرش فرق نکند و رفتارش با گفتارش فرق نکند، #امانت الهی را ادا کرده است و خالصانه #بندگی کرده است.
🔸 از #گناه، دور هستند.
💠 پیامبر (ص) فرمودند: هر کس که از روی اخلاص کلمه #توحید را بگوید به #بهشت میرود و مراد از اخلاص این است که «لا اله الا الله» او را از ارتکاب گناه باز دارد.
🔸 در انجام عمل، خسته نمیشوند.
💠 امام صادق (ع) فرمودند: كمترين نشانه اخلاص آن است که آدمی در #اطاعت و #عبادت کوشا باشد و برای عمل خود اهمیتی قائل نباشد و خود را در برابر خدا طلبکار نداند، زیرا #بنده میداند که اگر خدا از بندگان خود عبادت واقعی را خواستار بشود همگان عاجز خواهند بود.
🔸 منتظر ستایش دیگران نیستند.
💠 پیامبر (ص) میفرمایند: انسانهای #مخلص به دنبال ستایش دیگران نیستند.
🔸 از رزقی که به آنها میرسد راضیاند و اضافه آن را میبخشند.
💠 جبرئیل به پیامبر (ص) عرض کرد: مخلص کسی است که از #مردم چیزی درخواست نکند تا اینکه یافت شود، هرگاه به آن دست یافت، خشنود شود و هرگاه چیزی از آن باقی ماند، در راه خدا [به دیگران ] ببخشد.
👈 زیرا کسی که از مخلوق چیزی نخواهد، به #عبودیت خداوند رسیده است ...
_________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۲۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir