eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 4️⃣1️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (2) ✅ (1) 1️⃣ 👈صحنه دشواری که در ایران با آن مواجه بود 🔺استبداد داخلی در مرزهای ایران تمام نمی‌شد؛ 🔺استبداد داخلی امتداد اراده‌های نظام سلطه بود. 🔺 یکی از چیزهایی که باید با آن آشنا بشویم نظام سلطه است. 👈 نظام سلطه را باید شناخت. بحث استراتژی های جهان کفر که قبلا اشاره ‌شد یک عنوان مختصری بود از این بحث مفصل. نظام سلطه از کجا آمده است؟ الآن به چه چیزی رسیده است؟ الآن چیست؟ اتفاقاً اگر می‌خواهیم اندیشه‌ی مهدوی داشته باشیم بازهم باید نظام سلطه را بشناسیم. 👈 جوهره نظام سلطه استکبار است. و امام این موضوع استکبار را خیلی خوب کار کرده حتی قبل از قیام و در دوران جوانی. ⚠️امام ره در منشور روحانیت:
«مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل‌قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسى اظهارنظر نمى‏كنم. آشنايى به روش برخورد با حيله‏ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاست‌ها و حتى سياسيون و فرمول‌های دیکته شده آنان و درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه‌داری و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان را ترسيم مى‏كنند، از ویژگی‌های يك مجتهد جامع است. يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى را داشته باشد» 
صحیفه امام خمینی، ج21، ص289. ◀️ انقلاب اسلامی پنجه در پنجه نظام سلطه انداخته و هنوز هم همین است و اگر این را نشناسیم متوجه نمی‌شویم داریم چه می‌کنیم. 2️⃣👈 متکی بودن به دانش و اندیشه در تمام لایه‌ها 🔺نظام سلطه متکی به دانش و اندیشه در تمام لایه‌های آن بود از دانش‌های بنیادین تا کاربردی و از فلسفه تا تکنولوژی ⚠️ آقا:
«مدیریت غرب بر دنیا ... دو پایه‌ى اساسى داشت: یک پایه‌ى فکرى و ارزشى، و یک پایه‌ى عملى، یعنى نظامى و سیاسى.»
(13/6/93) ⚠️آقا:
«غرب و آمریکا به برکت علم توانستند بر کشورهای دنیا مسلط شوند؛ یکی از ابزارهایشان علم بود؛ ثروت را هم با علم به دست آوردند. البته مقداری از ثروت را هم با فریب‌گری و خباثت و سیاست به دست آوردند، اما علم هم مؤثر بود. باید علم پیدا کرد. روایتی است که فرمود: «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه.» باید علم پیدا کنید. علم که پیدا کردید، پنجه‌ی قوی پیدا خواهید کرد. اگر علم نداشته باشید، کسانی که دارای پنجه‌ی قوی هستند، دست شما را می‌پیچانند.»
(21/9/91) 3️⃣👈 به جهت متکی به دانش بودن نظام سلطه مقابله با آن دشواری فراوان داشت 🔺 ما در ایران که گفتیم مرگ بر شاه با نظام سلطه درگیر شدیم، و نظام سلطه برای اولین بار در طول تاریخ متکی به قدرت‌های متنوع و متکی به یک تمدن قدرتمند است. حالا همه‌ی این‌ها را باهم فهرست کن بعد بگو انقلاب اسلامی معجزه بود. 🔺 به همین جهت مقابله با آن دشواری فراوان داشت، انقلاب‌های بسیاری بی‌ثمر مانده بود. 4️⃣👈یکی از مهارت‌های نظام سلطه پکاندن انقلاب‌های واقعی و مردمی است. و نظام سلطه تمام انقلاب‌ها را پکانده بود، در این شرایط ما زنده ماندیم، در این شرایط ما ادامه دادیم، فقط هم این نبود آن جمله‌ی حضرت امام درست است، ما همچون صاعقه‌ای بر فرق آمریکا فرود آمدیم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ⚫️ امام صادق علیه السلام ☑️ امام صادق علیه‌السلام و داعیه تشکیل حکومت اسلامی ❇️ متن روایت مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي الْمِقْدَامِ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَوْمَ عَرَفَةَ بِالْمَوْقِفِ وَ هُوَ يُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهِ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ الْإِمَامَ ثُمَّ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَيْنُ ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع ثُمَّ هَهْ فَيُنَادِي ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لِمَنْ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ يَسَارِهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ اثْنَيْ عَشَرَ صَوْتا 📝 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 466 🏷 عمرو بن ابى المقدام گفت حضرت صادق عليه السّلام را در روز عرفه ديدم در عرفات با صداى بلند ميفرمايد: مردم پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله رهبر مردم بود پس از او علي بن ابى طالب بعد حضرت حسن و بعد امام حسين پس از ايشان علي بن الحسين و بعد محمّد بن علي بعد از ايشان من هستم بيائيد هر سؤالى داريد بكنيد از هر طرف سه مرتبه اين جملات را تكرار ميكرد چپ و راست، عقب، جلو مجموعا دوازده مرتبه فرمود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ⚫️ امام صادق علیه السلام ☑️ امام صادق علیه‌السلام و داعیه تشکیل حکومت اسلامی 🔺 مبارزه‌ی امام صادق یک مبارزه‌ی پنهانی بود. 1️⃣ امام صادق تفکر انقلابی اسلامی را که پادشاهان اموی حاضر به تحمل آن نبودند در میان مسلمانها رایج کرد. به طوری که در سراسر جهان اسلام امام خودش در مدینه بود، در حجاز، در عراق، در خراسان، در سیستان، در یمن، در مصر، در تمام آفاق وسیع اسلامی کسانی بودند که معتقد به امامت امام صادق بودند و علاقمند به آن حضرت بودند و اسلام را از دیدگاه امام صادق میشناختند و بس. اما امام صادق به این اکتفا نمیکرد. در میان این هزاران هزار انسانی که به او معتقد بودند و علاقمند بودند یک جمع کوچکی را، که یک تشکیلات پنهانی و مخفی را تشکیل میدادند به وجود آورده بود، جمع شیعیان مخلص و فداکار. البته امام صادق در رابطه‌ی با این جمع با کمال تقیه رفتار میکرد. دائما به آنها سفارش میکرد که اسرار او را برملا نکنند، افشا نکنند، حرفها را نزنند. بعضی خیال میکنند اسرار امام صادق که مثلا به معلی‌بن‌خنیس یا دیگران، میگوید آنها را نگویید، اینها اسرار الهی است. اسرار الهی را امام صادق چرا مخفی کند. اسرار الهی، احکام فقه، معارف گوناگون را امام صادق برملا میکرد، پخش میکرد، همه جا میگفت، اما یک چیزهایی هم بودند که آنها را نباید کسی بداند، آنها همان چیزهایی بودند که در دل شیعیان امام صادق، شیعیان نزدیک، این امید را به وجود آورده بود که امام صادق قائمی است که قیام خواهد کرد و حکومت علوی را و حکومت آل محمد را برقرار خواهد ساخت و امام صادق در این مبارزه‌ی طولانی، توفیقات زیادی داشت. 🏷 بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۶۲/۰۵/۱۴ 2️⃣ بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست؛ امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود، وقتی امام صادق میگوید من امامم، امام یعنی چه؟ امام یعنی حاکم جامعه، امام یعنی رئیس جامعه، یعنی من همان کسی هستم که این خلیفه‌ی غاصب بی دین، جای مرا گرفته. خب این حرف آیا یک حرف سیاسی است یا یک حرف فرهنگی است؟ 🏷 بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۶۸/۰۳/۱۲ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 صوت و خلاصه جلسه 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1872 صوت و خلاصه جلسه 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1911 صوت و خلاصه جلسه 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1981 صوت و خلاصه جلسه 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2025 صوت و خلاصه جلسه 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2089 صوت و خلاصه جلسه 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2134 صوت و خلاصه جلسه 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2220 صوت و خلاصه جلسه 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2376 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از عقیل رضانسب
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج10-981012-LQ.mp3
16.52M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 #استاد_یوسفی 📝جلسه دهم 🗓 تاریخ جلسه: #12_10_98 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔶بحث در شرایطی بود که خرید کالای خارجی، موجب تسلط کفار بر مسلمین می شود. 3️⃣دلیل سوم: آیه عدم رکون به ظلم 🏷لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ▫️آیه قرآن از رکون و اعتماد بر ظالمان نهی شدید کرده است و شامل عرصه اقتصاد هم می شود. ▫️مصداق کامل و تکیه و اعتماد در اقتصاد، شرایطی است که سلطه تحقق پیدا کند. پس قطعا معاملات منجر به سلطه نیز حرام است. ▫️البته وابستگی متقابل اشکالی ندارد و چنین روابطی در زمان پیامبر (ص) و بعد از ایشان همواره بوده است. ▫️در فرض سلطه علاوه بر حرمت خرید و مصرف کالای خارجی، هر اقدامی که تسهیل کننده واردات و مصرف آن کالاها باشد نیز حرام است. چون مصداق تعاون بر اثم است. 🔵فرض دوم- تقویت اقتصادی کفار ▫️شرایطی که جریان مبادلات تجاری اقتصادی با امریکا و اسرائیل مصداق سلطه نیست ولی تقویت اقتصاد آنها می شود. این فرض در دو حالت بررسی می شود: 🔶اول- فرض وجود کالای مشابه داخلی ▫️موجب برخی مشکلات برای اقتصاد ایران می شود نظیر رکود و تعطیلی بنگاه های تولیدی، افزایش بیکاری ▫️موجب تقویت اقتصادی دشمن می شود. نظیر رونق اقتصادی، افزایش اشتغال بر اساس ادله نقلی چنین معامله ای حرام است: 🔸روایات حرمت بیع سلاح با اعداء دین ▫️روایت هند سراج و حکم سراج و چندین روایت دیگر که دلالت بر این دارند که در صورت جنگ نمی توان به دشمن سلاح فروخت. ▫️چون این امر باعث تقویت دشمنان اسلام است. ▫️هر اقدامی که باعث تقویت دشمنان اسلام شود، زمینه تضعیف مسلمین را دارد و غیر مجاز است. 🔸روایت تحف العقول: 🏷لأنّ کل شئ من جهة المعونة له معصیة کبیرة من الکبائر. 🔸سیره علمای گذشته نیز بر عدم جواز هر اقدام اقتصادی ای که باعث تقویت کفار و تضعیف مسلمین شود، دلالت دارد. ▫️در این معاملات، علاوه بر اثر تکلیفی، حکم اثر وضعی نیز حرمت است. یعنی دلالت بر بطلان معامله و فساد آن دارد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 6️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 🔹اجمالی از تلاشها و سوگیریها در بخش «پیشینه» به تصویر کشیده شد. جهت اشاره به اهمّ تلاشهای تربیتی و پژوهشی در دو بخش به معرفی آنها می‌پردازیم : 1️⃣ تعلیم و تربیت 🌐 دوره‌های آموزش رسمی: [در دو پست قبل گذشت] 🌐 نشست‌ها و کارگاه‌های کوتاه مدت: 🔺نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت ظرفیّت جالبی برای ویرایش ذهن و فرهنگ محیط های هدف در حوزه و دانشگاه است. این نشست‌های علمی - تخصصی به منظور جهت دهی به طلاب مستعد و نخبه حوزه علمیه قم، تهران، مشهد، اصفهان و قزوین در موضوعات مهم نگرش‌ساز برگزار گردیده است. 🔺مواردی چون :«کلام انقلابی»، «حوزۀ انقلابی» و «نسبت حوزه امروز و انقلاب اسلامی»، «منطق رهبری امامین انقلاب»، «جریان‌شناسی جهان اسلام»، «جریان‌های تربیتی ـ سلوکی ایران معاصر» و ... و نشست علمی فضلای حوزه علمیه قم درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو در مدرسه فیضیه (خرداد۱۳۹۶)(متأسفانه حوزه تنها دو نشست مفصل انتقادی در این باب برگزار کرد که یکی از آنها همین مورد بود). 🌐 طرح‌های تربیتی 🔹علاوه بر برنامه‌های آموزشی، طرح ها و برنامه‌های تربیتی نیز تحت هدایت اساتید اخلاق و تربیت حوزه علمیه قم، طراحی و اجرا شده اند که اهم آنها عبارتند از: 🔺 «نظام کاربردی تربیت معنوی» در حوزه دانشجویی شریف (۱۳۹۲ تا کنون) با تعریف مراحل چهارگانه سامان ذهن، سامان دنیا، سامان قلب، سامان آخرت؛ 🔺 طرح تربیتی «راه طلبه» ناظر به طلاب نخبه حوزه علمیه قم (۱۳۹۳ تا کنون)؛ ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 3️⃣ 🌐 مقدمه 2️⃣: ▫️نگرش الهی و توحیدی پس از تأیید نقش مؤثر نگاه‌ها در سوگیری و سرنوشت بشری می‌توان از گونه‌های نگاه پرسید و در امتداد آن به تعریف نگرش الهی پرداخت. نگرش انسان آن‌گاه الهی می‌شود که اولاً در مقام تفسیر هستی، خدا را جزء واقعیت‌های عالم ببیند و ثانیاً، برای او حضور و نقش ویژه و چیره‌ای در بیابد؛ این که خدا را مبدأ همۀ کائنات، بلکه هستی‌بخش تک تک موجودات و مقصد وجودی آنها ببیند. این نگرش از آن جهت الهی است که به تمام هستی رنگی الهی می‌زند و هویّتی ربّانی برای تمام موجودات قائل می‌شود. ▫️گونه‌ها و مراتب این نگاه نگرش الهی مؤمنان در نقشی که به خدا در هستی می‌دهند یا سهمی که برای حضور خدا قائل هستند مختلف و متفاوت است. این نگاه گونه‌ها و غلظت‌های متفاوتی دارد. نگاه رایج الهی خدا را مبدأ عالم می‌بیند و هستی جهان را ناشی از خداوند متعال می‌شناسد. ولی در نگاه برتر خدا را فاعل قریب همۀ حوادث عالم می‌بیند و معتقد است هرچه هست و هرچه پیش می‌آید با حضور هستی‌بخش الهی صورت می‌گیرد. باز هم نگاه نافذتری یافت می‌شود که خدا را روح جاری در عالم می‌بیند و همه چیز را ترجمان وجود حق تعالی و چهره‌ها و مفسّران دارائیهای آن وجود یگانه می‌شمارد. ▫️نگرش توحیدی نگاه الهی عمدتاً به نگاه توحیدی شناخته می‌شود و در نگاه توحیدی اهتمام بر این است که خداوند عالم بی‌شریک و یگانه تقریر شود. این نگاه هم از برداشتهای ساده و سطحی که خدا را به عنوان برخوردارترین حقیقت هستی یکتا و بی‌تکرار و بی‌رقیب می‌بیند، شروع می‌شود و تا جایی که همۀ پویشها و همۀ برخورداریها را به خدا نسبت می‌دهد بلکه هستی حقیقی را از آن او می‌شمرد و مابقی را تنها نمود و آیتی از هستی می‌بیند، ادامه می‌یابد. در نگاه‌های اخیر او را احد(واحد قهار) که برای کسی مجال سخن از بهرۀ وجودی نگذاشته می‌بینند. این نگاه معتقد است توحید در سراسر این عالم حکومت تکوینی دارد و نمی‌توان از عالم به درستی تفسیر الهی نیرومندی ارائه کرد ولی از یک رویکرد زنده و نافذ توحیدی بهره نگرفت. به طور کل در نگرش توحیدی تلاش بر آن است که بازگشت این عالم به حقیقتی یگانه دیده و بازنموده شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 🔟 📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 3) ☑️وحدت عرفان و تشيع 🏷 سوال: با اينكه عارف واقع را شهود مي‌كند، چرا تقارب عرفان و تشيع در دورة دوم، به وحدت عرفان و تشيع نينجاميد؟ ✅ پاسخ استاد يزدان‌پناه: اتفاقاً من مي‌خواهم بگويم كه به وحدت آنها انجاميد. ابن‌عربي مطالبي دارد كه اگر بعضي از ما بشنويم تعجب مي‌كنيم، هم دربارة مقام اميرالمؤمنين و هم در مورد اينكه در شهودش ديده كه ترتيب خلفا اين‌گونه نيست. قصد ورود به اين مطلب را ندارم؛ چون باب جداگانه‌اي است. اتفاقاً از همان جا شروع مي‌شود و بعد از مكتب ابن‌عربي گرايش عرفا به شيعه زياد شده است. اگر تاريخ را مطالعه كنيد، شاگرد او مثلاً جناب قونوي وصيتنامه‌اي دارد و در آن مي‌گويد كه اگر در كتاب‌هاي من مسائل مشكل و سختي يافتيد، دست نزنيد و تأويل هم نكنيد، بگذاريد باشد ان‌شاءالله حضرت حجت خواهد آمد و معارف را از او مي‌شنويد. ابن‌عربي در مورد حضرت حجت چيزهايي را گفته كه هيچ جايي آن را پيدا نمي‌كنيد. همين باعث شد كه عارفان به سمت شيعه كشانده شوند؛ گرچه من معتقد هستم كه عارفان از اول ريشه‌اي دارند كه به سمت اهل بيت مايلند. اين يك زمينه است. 🔺زمينۀ ديگر كه همين الآن هم برخي از سروراني كه در اين زمينه خبردارند مي‌گويند كه ما در كشورهاي اهل سنت كه ميرويم راه ورود ما همين عرفا هستند خودشان هم مي‌دانند. يكي از دوستان به مزار مولانا رفته بود و چون با متصدي مجموعه مولانا دوست بود مي‌گفت به من اجازه داد كه داخل بروم و انگشتر اختصاصي مولانا را به من نشان داد كه نوشته بود: «علي ممسوس في ذات الله». اين يك واقعيت است، بالاي آن بقعه هم اسم چهارده معصوم را نوشته بود. ما كه نمي‌فهميم ولي اين‌گونه هست. دوازده معصوم در خفا براي آنها مطرح است و در فضاي علني به شكل ديگري بيان مي‌كنند، اين راه آنها است. اما بعد از ابن‌عربي، من سؤالي مي‌كنم و شما جواب بدهيد. اينكه علماي ما شرح اصول كافي نوشتند از چه زماني غني و قوي شد؟ شرح اصول كافي در بحث امامت وشرح روايات امامت را مطالعه كنيد، بعد از ابن‌عربي است؛ يعني از صدرا، صدرا سر سفره اين بزرگان نشسته و اين را حل كرده است. قبلي‌ها راببينيد، نه اينكه آنها قوي نباشند، آنها هم زحمت كشيدند؛ ولي بعضي از روايات را نتوانستند حل كنند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از تعلیم حکمت
⬅️ چرا فلسفه ما در زندگی ما حضور ندارد ؟ ⬅️ مشکل اساسی فلسفه ای که در حوزه خوانده میشود چیست ؟ ⬅️ فلسفه آموزی ایده آل چگونه است ؟ 🔰مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) 🔰 👈 بدون آزاد اندیشی ، رشد علمی ، فلسفی و اجتماعی ممکن نخواهد بود. ✳️ کارگروه تعلیم حکمت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ، در راستای گردآوری و شنیده شدن نظرات گوناگون و همچنین نزدیک شدن به یک نظام تعلیم حکمت مطلوب ، قصد دارد مصاحبه هایی را حول سه محور : 🔴 آسیب شناسی تعلیم حکمت 🔴 نظام تعلیم حکمت مطلوب 🔴 ثبت تجارب اساتید حکمت با اساتید و پژوهشگران مطرح حکمت در سطح حوزه های علمیه ، ترتیب دهد . 🔰🔰🔰 ان شاءالله گزارش این جلسات در همین کانال به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید. *┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت @talim_hekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2576 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 0️⃣1️⃣ 🌐 واقع بما هو واقع (3) 🏷 آيا چنين نيست كه «بما هو واقع»، قيد موضوع فلسفه قرار گرفته و آن را خاص كرده و بدان رنگي ويژه بخشيده است؟ ✅ پاسخ اين است كه
حیثیت در اينجا قيد نيست
، بلكه بيان اطلاق و بي‌رنگي است. منظور اين است كه در ساحت خود واقع بمان و به ساحت واقعيت‌ها خاص قدم مگذار.
موضوع فلسفه، حتي مقيد به اطلاق نيست، 
ازهمين‌رو، جزئي‌ترين موجودات را هم شامل است و فلسفه مي‌تواند دربارة جزئي‌ترين موجودات نيز بحث كند، البته از منظر واقعيت. بنابراين حيثيت و قيد مذكور، قيد تأسيسي نيست، بلكه توضيحي است. اين ادبيات فقط اين نكته را بيان مي‌كند كه در فلسفه به واقع، ازآن‌جهت كه واقع است، نگريسته مي‌شود. 🔺از نحوة وجود محكي‌هاي معقولات ثاني فلسفي، مانند وحدت و فعليت و ... بايد در فلسفه بحث كرد. همچنين است نحوة وجود معقولات ثاني منطقي، نحوة وجود ماهيات (بر اساس اصالت وجود)، نحوة وجود كثرت، قوه، جسم، نفس، عقل، علم، مفهوم، حركت، زمان، مكان، عدم مضاف، عدم مطلق، معلول، واجب‌الوجود و ... . نيز مي‌توان در فلسفه از نحوة وجود حقايقي بحث كرد كه تا كنون فيلسوفان بدان نپرداخته‌اند؛ مانند نحوة وجود جامعه. آيا اصلا غير از افراد، حقيقتي با عنوان جامعه وجود دارد و يا اينكه جامعه يك امر اعتباري است، مانند لشكر، و غير از افراد، در خارج چيزي وجود ندارد. علامه طباطبايي از نحوة وجود اعتباريات، در برابر امور حقيقي، بحث كرده است. بحث دربارة نحوة وجود اشيا،‌‌ شأن فيلسوف است. تا هرجا كه واقع بما هو واقع پيش برود، فيلسوف مي‌تواند با نگاه وجودي دربارة آن بحث كند. در فلسفة هنر، بايد از نحوة وجود زيبايي سخن گفت و در هرمنوتيك (فلسفة فهم) بايد از نحوة وجود فهم بحث كرد. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac