eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
254 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
410 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🔦 توضیح مرتبط به و «و بعد، فإنّ الإنسان ممتاز عن ساير ... الضلالة و الغوایة»؛ «و بعد، آدمى را از ديگر موجودات... ستم کرده است»؛ 👤 ویژگی امتیازبخش انسان از دیگر موجودات، یا همان بار امانتی است که آسمانها، زمین و کوهها از تحمل آن درماندند و به تعبیر : یاران، ره منزل ندارد این بحر موّاج، ساحل ندارد... عشق است کاری مشکل که عالم کاری بدینسان مشکل ندارد باری که حملش ناید ز گردون جز ما ضعیفان حامل ندارد... 💎 یکی از ویژگیهای مهم شخصیت امام و است که خود، امتداد و روی دیگر آن است 💎💎 ، یک اندیشه بنیادین در تعالیم اسلامی است و نگرشی قرآنی است که بطور جدی، در سنّت حِکمی و عرفانی اسلامی هم حضور داشته است. 💎💎💎 در دوران معاصر، آیةالله ، آن را بطور جدیتر مطرح کرد و در این اندیشه، بسیار از ایشان متأثّر است؛ چه در نظر و آثار علمی تخصصی، چه در نظر و رفتار و تعامل با مردم یا در عرصه فرهنگ، سیاست، حکومت و... 📌 امام ره، در عرصه های عمومیتر هم در مواضع بسیار و با بیانات گوناگون به مساله فطرت پرداخته اند؛ بخصوص با اوجگیری و بویژه پس از پیروزی آن که در منعکس شده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و «و معلومٌ عند أصحاب القلوب من أهل السابقة الحُسنى‏... إنساناً بشرياً بل طبيعياً»؛ «و نزد اهل دل از سابقين نيک سرشت آشكار است‏... طبیعی بود»؛ 💎 ضرورت تلاش برای و رسیدن به مقام اصلی و خود 💎💎 ویژگی اصلی فطرت، بودن آن است، یعنی انسان در باطن و سرشت خود، را میشناسد و به او گرایش و میل شدید هم دارد. ❌ امّا فطرت، ویژگی دیگری دارد و آن اینکه، «خُمول پذیر» هم است، یعنی میتواند دچار زنگار، غبار و شود و اموری مثل: ، ، تعلّقات مادی، و... باعث شوند و فطری انسان به متعال، کمرنگ و کمرنگتر شود و مرغ جان آماده پرواز او به سوی وطن اصلی خود زمینگیر شود... 👈 برای بازگشت به توحیدی خود که در اثر عوامل مختلفی غبار یا زنگار گرفته، باید تلاش جدی علمی و عملی کرد تا به اصل خود برگردیم و به تعبیر ره، از « طبیعی» بودن و حالت بشریّت و ظاهرگرایی، خارج شده و به (توحیدی) تبدیل شویم. 🔅 بطور خلاصه، شرعی و دستورات ، برنامه این زنگارزدایی از فطرت یا نگهداری آن بر حالت اصلیش است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و «و اعلمي أنّك ظهرت من مقام جامعية الأسماء...كما أخبر به سيّد الإنس و الجانّ‏»؛ «اى نفس؛ بدان كه تو... چنانكه سيد انس و جن فرموده‏»؛ ⭕️ و دورافتادگی از اصلی خود 😔 در اینجا، به انسان در این و حبّ او به وطن اصلیش، یعنی حق تعالی اشاره میکنند 💡 ‏ به معنای «اقامتگاه و محل اقامت و استقرار انسان و مقرّ او» است، یعنی موطنی که در آن به استقرار و قرار و آرامش ذاتی میرسد. ❗️و انسان، تنها با رسیدن به متعال، استقرار و قرار مییابد؛ چون وطن اصلیش اوست. 📖 آیۀ شریفۀ «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» به این معنا تصریح میکند که ما به لحاظ وجودی، ریشه در خدا داریم و حقیقت ما، حقیقتی برآمده از خداوند و رونده به سوی خدا است. 🌿 بسیاری از معانی رایج در عُرف عارفان از همین کریمه سرچشمه میگیرد؛ مانند: وطن، ، دوری از وطن و... که در در جامۀ تعابیری همچون: ، ، نی ، کوه ، ، و... تبلور یافته است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔶 «از بالا بودن» و «به بالا رفتن» انسان، اشاره بدین حقیقت است که ما از عوالم برتر و به تصریح کریم، از متعال ریشه گرفته و به او بازگشت میکنیم. 💧، قطره ای برآمده از دریای بیکران و در حال بازگشت به اصل خویش است. ✨سرّ و راز اموری مانند ، شوق حق تعالی، احساس انسان در و راز او و...، در همین دورافتادن از متعال نهفته است. 💠 غربت و انسان از اصلی و موطن حقیقی خویش، علاوه بر و عرفانی، در و نیز انعکاس بسیاری یافته است. 📝اندیشمندان اسلامی، علاوه بر آثار علمی فلسفی و عرفانی و تفسیری در این زمینه، آثار نظم و نثر و بسیاری برای بیان اینگونه نوشته اند؛ مانند: - و (زنده پسر بیدار) و (رساله پرواز) و ؛ - (داستان غربت غربی) و و و و و... ، - و... 💎 مطابق این مبنای معرفتی، موجودیست که اصیلترین و حقیقی ترین ریشه و و والاترین و بالاترین مقصد و و ، یعنی رسیدن به متعال را دارد که باید با قدم و ، به سوی او حرکت () داشته باشد. 💎 هم راهنمایی است که خداوند منّان، برای طی این مسیر به انسان هدیه کرده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔥میل انسانِ جداشده از نیستان وجود، به بازگشت به اصل و ریشه خویش، همان سِرّ الهی و آتش درونی است که هر بیداری را در جستجوی روزگار وصل خویش بدانسو میکشاند. 🌾🌾 امّا چنین میل و محبّتی، ممکنست در پس حجابها و زنگارهای فراوان و متراکم تعلّق بدینسو و از یاد بردن حقیقت آنسویی خود، زنگار بگیرد و مخفی و پوشیده بماند ⛓⛓ و و الهی علیهم السّلام آمده اند تا با آزادکردن انسان از زنجیرهای اسارت در عالم ، این خداجوی انسان را بشورانند و استخراج کنند. 🕌 میخواهد مراتب برتر حقیقت انسان (یا فطرت توحیدیش) را به او یادآوری کرده و میل نهفته او به حق تعالی را شکوفا کند. 🕌🕌 دین، بهترین و کاملترین حرکت به سوی حقیقت و وطن حقیقی خود است. ⭕️ نکته مهم ⭕️ ❗️اینگونه مبانی توحیدی ، به معنای گریز از و عمران آن نیست، بلکه باید به همه گرایشها و رفتارهای دنیوی خود هم رنگ بزند و همانها را ابزاری برای و نزدیکتر شدن بیشتر به متعال قرار دهد. این همان ناب است که در شخصیت و نیز بروز و ظهور یافته است. 🌿 باید گفت: خود ، و میل به بازگشت به موطن اصلی خود، لوازم و امتدادهای مهم و بنیادینی مانند ، ، و... دارند که ره در ادامه همین نامه بدنها تصریح میکنند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و و «إيّاك ثمّ إيّاك.... و ظلمات لا نهاية لها»؛ و «بپرهيز و بر حذر باش... و ظلمتى است بى‏پايان‏»؛ 💎💎💎 مهمترین ویژگی شخصیت حضرت ره و 🔆سوال اصلی این است: 🔻«روح حاکم بر امام ره یا جوهره شخصیّت او چه بود و در پس پرده شخصیّت او چه میگذشت که در قالب تجلّی پیدا کرد؟ به بیان دیگر، مرکز و محور و مدار و و و و امام ره چه بود؟‌» 🔺برای پاسخ، باید ابتدا بحث کرد که اساساً چطور جوهره یک شخصیت را بشناسیم؟‌ راههای مختلفی برای اینکار وجود دارد که در فایل صوتی مقداری درباره آنها توضیح داده شده و به همانجا مراجعه شود😐 ♦️ امّا پاسخ پرسش اصلی، بطور خلاصه: ⚜️«روح شخصیت امام، ، و برای ( ) است»⚜️ و به بیان بهتر: ⚜️روح شخصیت امام، و است⚜️ این ویژگی، یکی از مبادی مهم پرداختن به ؛ حتی علوم و و ورود به و دیگر اقدامات و توسط ایشان است که باید سرمشق هر واقعی نیز باشد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و و «إيّاك ثمّ إيّاك.... و ظلمات لا نهاية لها»؛ و «بپرهيز و بر حذر باش... و ظلمتى است بى‏پايان‏»؛ ⚜️روح شخصیت امام، و است⚜️ 👈🏼👈 هیچ ، هیچ عمل، هیچ انگیزه و نیّت و هیچ چیزی، جز در پرتوی معنا یافتن در نسبت با متعال و مقرِّب و نزدیک کننده بودن به او، ارزش استقلالی ندارد. 🔆 این دیدگاه و و ، از مهمترین ورود به عرصه و پرداختن به مسائل است که به آنها رنگ و بوی میدهد و را از خطرات ورود به اجتماع مصون نگه میدارد. 📘 ره در برخی آثار، این رویکرد را در باب و مطرح و تصریح میکنند که همه علوم بايد و الهی باشند و مقصود از آنها، طلب حق و جستجوى محبوب مطلق باشد وگرنه، و بلكه میشوند 👈ر.ش: ، ص8-10 📕📗در موارد دیگری، امام تصریح دارند که ، فقط منحصر به نیست و و و همه و صحنه های زندگی را دربرمیگیرد. بقیه در پست بعد👇🏾👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
ادامه پست قبل👆👆🏿👆🏻 📕📗حضرت ره، تصریح دارند که ، فقط منحصر به نیست و و و همه و صحنه های زندگی را دربرمیگیرد. 🖌برای مثال: «... رسمى هرچند و علم ، خود حجابند و هرچه بيشتر شوند حجاب غليظتر و افزون‏تر گردد... ❌ آنچه گفتم به آن معنى نيست كه به فلسفه و علوم و نپرداز و از استدلالى روى گردان كه اين، به و و فلسفه است، ✅ بلكه به آن معنى است كه فلسفه و استدلال راهى است براى وصول به اصلى و نبايد تو را از مقصد و مقصود و محبوبْ محجوب كند. ✅✅ يا بگو: اين علوم، عبورگاه به سوى مقصد هستند و خود نيستند و مزرعه است و علوم وصول به مقصودند؛ چنانچه نيز عبورگاه به سوى او جلّ و علا است... ✅✅✅ مى‏خواهى بگو: تمامى معروفها پله‏هايى است از نردبان وصول به او جلّ و علا و همه منكرات بازدارندگان راه وصول هستند و عالم همه سرگشته او و پروانه جمال جميل اويند»💎💎💎 ، ج‏16، ص219-220 ➕ «...جميع صوريه و نفسيّه، مقدّمه الهيه است و آنها نيز مقدّمه حقيقت‏ و است كه غايت القصواى و مُنتَهَى النهايه است»؛ ، ص57-58 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و و «بل يكون همّك التوجّه إلى اللَّه تعالى... و قد عرفت أنّك غريب مسافر»؛ «بلكه همت تو بايد در همه حركات و سكنات و انديشه و فكرت در توجه به خداوند متعال و ملكوت او باشد... ، در حالى كه مى‏دانى كه مسافرى غريبى‏»؛ و 💎💎💎حاصل آنکه، به ما یاد میدهد که باید بکوشیم تا در عین انجام و ؛ ، ، و هم باشیم، و در هر و و حرکتی، و مقصودمان، همان مقصد و مقصود و ما، یعنی و ،‌ یعنی متعال باشد. ❗️❗️البته،‌ به تنهایی و با قدم خود،‌ هرگز از پس چنین کاری بر نمی آییم! ✅✅ و این و به سوی ، تنها با یاری و الهی و فقط به و و الهی علیهم السّلام و ، عليه السّلام ممکن خواهد بود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 کانال «» در آیینه «»🔵 🎯هدف: آشنایی عمیقتر با « »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود». 📚متن محوری: کتاب «»📚 📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی ، عاشقان و دوستداران ؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان. 🗞شیوه کلی: 1/ مطالعه توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛ 2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است. 📌جزئیات بیشتری درباره طرح در کانال آمده است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤بیانات درباره 📣📢📣 چند نکته: 👈لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود تا میزان بهره وری بالاتر رود. به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها به ترتیب از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد. 👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری می​شود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 👈👈👈 بحمدالله تا و تمام شد. 🔴 انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه 100 است، پرداخته خواهد شد. 🔴🔴 مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا ) فراموش نشود. 🔴🔴🔴 انشاءالله یکی - دو روز قبل از آخر هفته، صوت جلسه دوم بارگذاری میشود. 👈👈👈👈در صورت احساس وظیفه نسبت به می​توانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصله​های بین کلمات، ضعیف​تر است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴🔴🔴 ، یکی - دور روز زودتر از توضیحات مرتبط، بارگذاری میشود👇 تا انشاءالله، پیش از درج آنها گوش داده شود 🎧 🔵🔵🔵 مطالعه صفحات مرتبط ( تا از جلد اول ) نیز پیش نیاز شنیدن صوت است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🎵 [13970719]، جلد1، ص6-100 📣 محتوای ( برخی از مباحث توضیحی، علاوه بر فهرست مطالب خود ): - ضرورت طرح عمیق نزد اهل آن و پرهیز از تضییع و افشاء صریح آنها بدون مقدمات لازم - عمومی معارف توحیدی برای توسط ره و شیوه اینکار - یکی دیگر از های :‌ «غرب ستیزی» - مراد از - سبب اصلی (در نسبت با توحیدی) - آفتها و خطرهای و و گستره وسیع آن - خطرات بیشتر پنهان - نیاز به - تعابیر عجیب ره درباره غرب و معیار مقایسه دو - وجهی مهمتر و عمیقتر برای ضرورت داشتن موضع توحیدی در برابر غرب (نه مواضع سطحی و مقطعی) - رابطه با و - مبارزه با و عصری: نوعی و - توجه استقلالی و توحیدی به ( و توحیدی) - ناسازگاری محض و و تحلیل آن - از دیگر ابعاد مهم (یا وجه ) شخصیت ره:‌ «قیام لله» - اهمیت - دعوت از اقشار مختلف برای قیام لله و استفاده از فرصت پیش آمده - اشاره در دو کتاب «» و « » به اوضاع بد زمانه - دغدغه با دو مولفه کسب رضای و صلاح حال - تلاش برای تثبیت و حفظ اساس برای اقدامات اصلاحی بعدی - توجه دادن به دو دسیسه اهل ... - و ره، و توفیق داشتن شاگردان خوب - رحلت آیت الله - از ویژگیهای رفتار امام ره: عمل - تقویت و ترویج امور ، از راه حلهای مهم امام برای اصلاحات اجتماعی - ، از ویژگیهای بنیادین و - انجمنهاى و ‏ و هشدار امام و علما به - یکی دیگر از مؤلفه های شخصیت امام: اصلاح و مبارزه به انگیزه و از سر و به بندگان - ، جامع جمالی و رحمت جمالی - سوءاستفاده از پوشش جذاب «حق »، برای شوم ضربه زدن به اصل اسلام - از ابعاد مهم شخصیّت امام ره:‌ - رابطه محوری و 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه2 - جلد1 - ص6-100 - 13970719.amr
10.63M
🎵 [13970719]، جلد1، ص6-100 ⚠️ فایل آسیب دیده! جهت دریافت فایل سالم، ر.ش: 📣 محتوای 👈 در پست قبلی آمده است👆 🔴 ابتدا فایل کم حجم جلسه دوم بارگذاری میشود (همین پست) 🔵 و پس از آن، فایل با کیفیت تر جلسه دوم قرار داده میشود که برای امکان بارگذاری، به سه قسمت تقطیع شده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه2 (قسمت اول)- جلد1 - ص6-100 - 13970719.m4a
43.37M
🎵 [13970719]، جلد1، ص6-100 📣 محتوای 👈 در دو پست قبلتر آمده است👆 🔵 فایل با کیفیت تر جلسه دوم (🔺بخش اول🔻) 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه2 (قسمت دوم)- جلد1 - ص6-100 - 13970719.m4a
30.67M
🎵 [13970719]، جلد1، ص6-100 ⚠️ فایل آسیب دیده! جهت دریافت فایل سالم، ر.ش: 📣 محتوای 👈 در سه پست قبلتر آمده است👆 🔵🔵 فایل با کیفیت تر جلسه دوم (🔺🔺بخش دوم🔻🔻) 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه2 (قسمت سوم)- جلد1 - ص6-100 - 13970719.m4a
33.54M
🎵 [13970719]، جلد1، ص6-100 📣 محتوای 👈 در چهار پست قبلتر آمده است👆 🔵🔵🔵 فایل با کیفیت تر جلسه دوم (🔺🔺🔺بخش سوم🔻🔻🔻) 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و «و لقد اوُصيه بما وصّانا أساطين الحكمة... وَ لا يَزِيدُ الظّالِمِينَ الّا خَسَاراً»؛ «و اكيداً وصيت مى‏كنم او را به آنچه اعاظم ... و بر ستمگران جز زيان نيفزايد»؛ ⭕️ هشدار نسبت به ضرورت طرح معارف عمیق توحیدی نزد اهلش و پرهیز از تضییع و افشاء صریح آنها بدون طیّ مقدمات لازم؛ بخصوص برای اهل انکار معارف و مقامات و منکران بی انصاف❗️ ♦️ ره،‌ در مواضع متعدد از رسمی و غیررسمی خود بر این وصیت و سفارش، تأکید شدید دارند که نباید عمیق و را بطور صریح برای غیراهل آن مطرح کرد، یعنی افرادی که هنوز مقدمات لازم یا ویژگیهای موردنیاز برای دریافت صحیح آنها را ندارند یا افرادی که با بستن چشم گوش و عقل خود، به بدون و معارف توحیدی و عمیق میپردازند بدون آنکه مقدمات کافی و شایستگیهای و لازم برای اظهارنظر در این زمینه را داشته باشند. 🔰 برای نمونه: ➖ إلى الخلافة والولاية، ص 35-36 و 68-69 و 86 و 90 ➖ ، ص36 ➖ ، ص 5-6 و 18-19 و 38-39 ➖ ، ص 58 و 166-168 و 215-216 و 223 و 346-347 ➖ ، ص 13 و 193 و 389-390 و 437 و 453-457 و 507-508 و 655 ➖ سوره حمد، ص 166-170 ➖ ، ج1، ص 107و 159-160و 284-285 و ج3، ص 208 و 414-416 ➖ ، ص59-61 ➖ ، ج‏16، ص209-216 و ج‏18، ص453-454 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🙄با وجود تأکید شدید نظری و عملی ره بر و فاش نکردن عمیق و که در پست قبل بیان شد👆، ولی خود ایشان👈 ➖هم بیان معارف توحیدی برای همه را ضروری و لازم میدانند (برای مثال: سوره ، ص 190 - ج19، ص355-377 و ج‏20، ص298-300‏) ➖و هم در عمل، به طرح گسترده معارف توحیدی؛ به ویژه بعد از پیروزی پرداخته اند. ❓آیا این دو دیدگاه و عملی ایشان، با یکدیگر ندارند؟❗️ ادامه در پست بعدی👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 خیر، هیچ تضادی در کار نیست❗️ 🔆 چنانکه پیشتر هم اشاره شده بود، ره در عمومی و همگانیِ ، خاصّی دارند که ویژگیهای متین کریم در این زمینه را دارد. 💎 از جمله ویژگیهای در بیان معارف عمیق توحیدی و ، آن است که 👤👥🗣 ، از همان رایج بین عموم استفاده میکند و در عین حال، عمیقترین معارف در عالیترین سطوح را در لباس همان تعابیر و از پس پرده و حجاب آنها عرضه میکند تا هم اهل تعمّق، با کنار زدن حجابهای لفظی، از آنها استفاده کنند و هم عموم مردم (که نمیتوانند متسقیما با آنها ارتباط بگیرند)، از پس ابرهای الفاظ، به تدریج با آنها انس بگیرند و بتوانند اندک اندک به سمت مراتب بالاتر آنها اوج بگیرند. 🔹 (البته، طرح و شرح این ، مرتبط به بحث است که مجال دیگری میطلبد). ✅ ره نیز در اقتداء به این شیوه قرآنی متین، در عین پافشاری بر عدم ارایه صریح عمیقتر، با زبانی همه فهم و عمومی به ارایه آنها میپردازند به طوری که هم خواصّ و اهل عمیق و هم عموم ، از آنها استفاده بسیار کرده و بهره های متناسب با خود را میبرند. در طول با موارد بسیاری از این قبیل، آشنا خواهیم شد؛ به ویژه پس از اوج گرفتن و بعد از پیروزی آن. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و و و «و إيّاك ثمّ إيّاك أيّها الأخ الروحاني و الصديق العقلاني...، فرّ منهم فرارك من الأسد فإنّهم أضرّ على الإنسان من الآكلة للأبدان»؛ و «بپرهيز و برحذر باش! اى برادر روحانى و دوست عقلانى...كه ضرر ايشان بر بنى آدم از آدمخوارگان بيش است‏»؛ و 💎💎💎 یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای # امام و :‌ 🔅 چنانکه قبلتر اشاره شده بود، این ویژگی بسیار مهم و بنیادین، از همان امام سرچشمه میگیرد. 🔆 یکی از نتایج طبیعی و اندیشه توحیدی ناب و خالص، نفی نظری و عملی هر چیزی است که یا را از و از رویکرد و زندگی دور می¬کند و به و و (به معنای منفی آن) مشغول میکند و درواقع، با میخکوب کردن انسان در نشأه ، او را از و حقیقی و به سوی بازمیدارد. 🌿 ریشه های توحیدیِ سر سازش نداشتن امام با اندیشه و مواجهه و ستیز بنیادین وی با و ، در کلمات ایشان در این نامه (و نامه بعدی)، بسیار روشن و مشهود است. ❓❓ امّا مراد از چیست؟ ادامه در پست بعدی👇🏾 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
❓مراد از چیست؟ 💡منظور از غرب، یعنی یک منطقة جغرافیایی در زمین نیست، بلکه مراد از غرب موردبحث، و - و است. 🔹مصداق بارز و مثال اعلای غرب در قرون اخیر، تمدنی است که بر محور و و به تعبیر دقیقتر، است. 💡💡به بیان دقیقتر، هر اندیشه ای است که مانع از ناب و حق در جانها و جوامع بشری بشود. 🔹🔹جلوه و نمود بارز فعلی غرب در عصر کنونی، نظام و حکومتهایی مثل ، و دنباله های آنها هستند. ادامه در پست بعدی 👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹