eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
259 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
444 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🔦توضیح مرتبط با 💎 و ❗️ 🌿 درحالی که اگر با ، و به رفتار شود و طوری با آنها معامله شود که ، رشدیافته، آگاه و با شوند 👈👈در این صورت است که و رجوع به معنایی حقیقی دارد، 🔴 ولی اگر مردم با استفاده از ابزارهای مختلف و [، ، و...]، طوری تربیت شوند که فکری، ، و اسیر طبیعت مادیگرای خود باشند (و از و خود دور شوند) 👈👈 اموری مانند عمومی، ، ، و...، ابزاری بیش نخواهند بود. 🌿 ، (نه و خود یا دیگران) است. 🌿 ره هم در مشی و ، و خود، بر عقل و فطرت انسانها دست میگذاشت، نه صِرف تحریک دنیوی و آنها. 📌بعدها نیز امام ره تصریحات مختلفی در این زمینه دارند که در مواضع مرتبط بیان خواهند شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎مصداق دیگری از ره 🖌 تشدید فشارها بر و روحانیون و طلاب در پی منفی با «... در خطر است. و علماى ، بعضى محصور و بعضى محبوس و مهتوک هستند. امر داد حوزه‏هاى علميه را هتک كنند و بى‏پناه را كتک بزنند و را غارت كنند و درب و پنجره مغازه‏ها را بشكنند. در ، حضرت و حضرت آيت الله را در محاصره شديد قرار دادند و عده‏اى از علماى محترم و معظم را محبوس نمودند و ما از آنها به هيچ وسيله نمى‏توانيم اطلاع پيدا كنيم. اراذل و اوباش را تحريک مى‏كنند كه به و اهانت كنند. آقايان طلاب و را مانع مى‏شوند كه براى اسلام در نواحى بروند... با ما معامله مى‏كنند. به خداى متعال! من اين را نمى‏خواهم! إِنّى لَا ارَى المَوْتَ إِلّا سَعادةً وَ لَا الحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلّا بَرَماً [از فرمايشات حضرت امام عليه السّلام: را جز و با را مگر نمى‏بينم]. كاش مأمورين بيايند و مرا بگيرند تا نداشته باشم. فقط علماى اسلام و ساير آن است كه از و و مى‏نمايند و با مخالفت دارند...». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 🔴🔴🔴 طرح مسائل و ؛ از دسیسه ها و ترفندهای «با اين‏ وضع رقتبار، به جاى آنكه درصدد چاره برآيد، سر خود و را گرم مى‏كند...»؛ و ⚠️یکی از حیله ها و ترفندهای مهم (اعم از ، ، ، ، ، و...)، مطرح کردن مسائل حاشیه ای، و و سرگرم کردن و ؛ بویژه نیروهای به آنها است، یعنی اموری که اصیل یا فعلی یا نیستند. 👈بدین ترتیب: ➖ هم سرگرم میشوند و و نیازهای اصلیشان را فراموش میکنند، ➖هم نیروهای ، و حتی مردم؛ بخصوص عناصر و درگیر امور فرعی میشود و بتدریج، دچار ، از خود، دفع ، ترمیم خرابکاریهای و... میشود و مهمتر از آن، از توجه به اصلی و پرداختن جدی به آنها بازمیمانند. ⚠️ازاینرو، باید دقت زیادی کرد که چه مسائلی را برجسته کنیم یا نکنیم و به آنها بپردازیم یا نپردازیم، و باید بررسی کرد که در پس برخی از هیاهوها و غوغاهای ظاهری، چه های ظاهراً فرعی و درحقیقت، اصلیتری، در حال شکلگیری یا انجام است؛ بخصوص مواردی که توسط دشمنان شناخته شده و کُددار حمایت میشوند! 📌برخی مصادیق و مثالهای جزئیتر این مساله، در فایل صوتی بیان شده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و و ⚫️🔴⚫️ ره در 22 اسفند 1341ه.ش، در پیامی به ، در اعتراض به زير پا گذاشتن احكام ضرورى اسلام و قرآن‏، آن سال را عزای عمومی اعلام کرد. 🔺«... مگر مى‏شود زبان را بريد؟ ... إِنَّا للَّهِ و إِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ‏. 🔻دستگاه حاكمه ايران به مقدسه تجاوز كرد و به احكام مسلمه قصد تجاوز دارد... 🔺 ، قرآن و روحانيت است. دستهاى ناپاک اجانب با دست اين قبيل دولتها [و استفاده ابزاری از این عوامل داخلی خود]، قصد دارد قرآن را از ميان بردارد و روحانيت را پايمال كند. 🔻ما بايد به نفع ، ، و [مراد، اسرائیل است] هتک شويم، به زندان برويم، معدوم گرديم، فداى اغراض شُوم اجانب شويم‏. 🔺آنها اسلام و روحانيت را براى اجراى خود مضر و مانع مى‏دانند. اين سد بايد به دست دولتهاى شكسته شود. 🔻موجوديت دستگاهْ، رهين شكستن اين سد است. قرآن و روحانيت بايد سركوب شود. 🔺من اين عيد را براى جامعه مسلمين عزا اعلام مى‏كنم تا مسلمين را از خطرهايى كه براى قرآن و مملكت قرآن در پيش است آگاه كنم‏. 🔻بارالها! من فعلى خود را ادا كردم؛ الّلهُمَّ قَد بَلَّغتُ [: خداوندا! من رساندم!]. ✅ و اگر زنده ماندم، تكليف بعدى خود را به خواست ادا خواهم كرد». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 رنج و بقای پاداش و اجر «.... تلگرافى به [] [تهران] كردم. پس از آنكه مخابره شد، مژده بيرون آمدنتان را دادند. «ذَهَبَ العَناءُ بَقىَ الأجرُ: [درد و رنج رفت و اجر و پاداش ماند]»؛ ⏳ طبیعت و این است که گذرا است و درد و و و آن از بین میرود و به تعبیر عرفی: «این نیز بگذرد!». ☘️ ولی و (و درواقع، روحی) یا و مرتبه) ناشی از انسان در دنیا (یا اعمالش) برای او باقی میماند؛ 🍀 زیرا اعمال و رفتار انسان، خارج از مملکت وجودی و و او نیست و از او جدا نمیشود. ❗️هر و و و انسان، اثری بر و روح او برجای میگذارد که همان جزء جانش میشود و برای او باقی میماند (که اگر و باشد موجب و ، و اگر و باشد،‌موجب و و مرتبه انسان است). 🌿 این مبنای اصیل برگرفته از و ، تحمل دشواریها و رنجهای در مسیر رسیدن به مقدس را آسان و بلکه، شیرین میکند؛ بخصوص اگر به تعبیر ، در راه باشد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با «تصميمى كه ما براى امسال گرفتيم به نظرم مؤثر و خوب است، لكن با سليقه‏ها باز برخورد كرده. انصافاً ما براى كوبيده شدن خوب هستيم!»؛ 🔴 ضرورت رویه در مقام ⚠️ ره در اینجا و تعریضی هم نسبت به برخی نیروهای خودی دارند که درباره برخی از اختلاف سلیقه¬ها و دیدگاه¬ها است. 👥 اختلاف دیدگاه (البته، به شرطی که کارشناسی و تخصصی هم باشد)، به خودی خود مشکلی ندارد، ❌ ولی وقتی این اختلافها ابراز و ترویج شوند، موجب کمرنگ شدن آن تصمیم میشوند و وحدت رویه در مقام عمل را مخدوش میکند؛ به ویژه در امور ای و بطور خاص، در مقام و بعد از اعلان رسمی تصمیم گرفته شده توسط فردی مانند یا هر فرد یا گروه یا شورای مرجع و... . 👈و وقتی حاصل نشود و عده ای هرچند اندک هم مخالفت کنند، از اثر و کارایی تصمیمها و اقدامات کاسته میشود❌ 🔴 این خطر مهمی است که همیشه، در کمین اقدامها و تصمیمهای نیروهای خودی بوده و هست و اثربخشی و تاثیرگزاری ، ، و... آنها را به چالش کشانده و میکشاند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 مصداق دیگری از و ره 🔴 میتوانست طوری رفتار کند که در ، اعلام عزای عمومی توسط و ، به خاطر مصادف شدن با عليه السّلام تلقی شود و حتی از آن به نفع خود بهره ببرد! ✅ ولی امام ره با بصیرتی خاص، اعلام کردند: «البته، بايد اسم وفات سلام الله عليه برده نشود و با صراحت نوشته شود: براى صدماتى كه در اين سال به وارد شده است... . و عمل كه جديت دارد را به اسم حضرت صادق بكوبد، خنثى مى‏شود. چون شنيدم دولت هم چنين تظاهرى مى‏خواهد بكند...». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ☑️ اعلام عزاى ‏ ▪️پس از برگزاری با عنوان در ششم بهمن1341 و در شرایطی که رسانه های و ، آن را می‏ستودند، صدای مخالفت با این از گوشه وکنار و در راس آنها از جانب بلند شد. 🔹امام در هفتگی با و علمای ، خواهان در پیش گرفتن مشترک علیه شده و پیشنهاد داد 1342 عزای عمومی اعلام شود. 🔸امام، ابتدا در پیامی در 22 اسفند و سپس، با در ‏ قم در29 اسفند 1341 ه.ش، به اعلام گسترده عزای عمومی پرداخت. «...امسال ما نداريم و اين عيد را عزاى ملى اعلام مى‏كنيم، نه به خاطر اينكه مصادف است با حضرت سلام اللَّه عليه؛ آن حضرت مقامش عالى و بلند است، ولادت و شهادتش موجب تحكيم و پيشرفت اسلام است... ما در اين عيد عزاداريم براى مصيبتها و لطمه‏هايى كه در اين سال به وارد شد، اين سال، سال خوشى براى نبود، سال خوبى براى نبود... در اين سال، توطئه‏هايى را عليه اسلام تدارک ديد، پليد استعمار به جسارت كردند، براى پايمال كردن احكام نورانى قرآن نقشه‏ها كشيدند، برنامه‏ها ريختند، طرحها دادند. اگر مسلمين بدانند كه چه توطئه‏ها و نقشه‏هايى عليه عزت اسلام، سعادت ملتهاى مسلمان و استقلال ممالك اسلامى در دست اقدام است، ديگر هيچوقت عيد نمى‏گيرند بلكه قيام مى‏كنند به وظايف دينى كه بر عهده دارند». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 🔴 مردگانی در میان زندگان! ⚠️ « علماى ، وظيفه ملتهاى سنگين است. ❗️ وظيفه دارند كه از كنند. در برابر توطئه‏ها بايستند و با آن مقابله كنند. ❗️آنها كه در برابر خطرهايى كه متوجه اسلام شده است نكنند، مقابله نكنند و به دفاع برنخيزند، آنها در عداد [در شمار] مردگانند»؛ 💠 ره، طبق اسلام و مطابق و ، بطور مکرّر تصریح میکنند که 👥👥 دفاع از دین، فقط مخصوص دین و و نیست و هر فرد در حدّ خود، در این زمینه، دارد وگرنه، در شمار به حساب میرود! 🌱 این حقیقت مهم، در روایات نیز بیان شده است. 🌱🌱برای مثال، امام عليه السّلام درباره انواع افراد در نسبت با یکی از انواع دفاع از دین، یعنی تکلیف میفرمایند: ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💠 علیه السلام در بیان درجات آمران به و از منکر: ✅✅✅ فمِنْهُمُ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِكَ الْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ الْخَيْرِ پس، برخی از آنها انکارکننده منکر و ناپسند است با دستش و زبانش و قلبش؛ پس، چنین فردی همه ویژگیهای خیر را کامل میکند. ✅✅☑️ و مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ فَذَلِكَ الْمُتَمَسِّكُ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً، و برخی از آنها، انکارکننده است با زبانش و قلبش و[لی] با دستش [آن را] ترک میکند؛ پس، او به دو ویژگی از ویژگیهای خیر تمسک کرده و یک ویژگی [یعنی امر و نهی عملی] را ضایع و تباه میکند! ✅☑️☑️ و مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِلِسَانِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مُضَيِّعٌ أَشْرَفَ الْخَصْلَتَيْنِ مِنَ الثَّلَاثِ وَ مُتَمَسِّكٌ بِوَاحِدَةٍ، و برخی از آنها، انکار کننده است با قلبش و[لی] با زبانش و دستش [آن را] ترک میکند؛ پس، او ضایع کننده شریفترین دو ویژگی از سه تا است و به یکی تمسک میجوید! ☑️☑️☑️ و مِنْهُمْ تَارِكُ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتٍ‏ بَيْنَ‏ الْأَحْيَاءِ. و برخی از آنها ترک کننده انکار منکر و پلیدی است با قلبش و زبانش و دستش؛ پس، او مرده ای بین زندگان است!! و المواعظ (لليثي)، ص360-361 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 🌿برخی ویژگیها و نشانه های اصیل 🔆 در موارد بسیار زیادی از آثار نوشتاری و گفتاری خود، به بیان مسائل مرتبط با و ؛ ازجمله ویژگیهای روحانی اصیل میپردازند که برخی گذشت و در طول نیز موارد بسیاری خواهد آمد. ⚖️اینگونه موارد میتوانند به عنوان و علامتهایی برای شناسایی و تشخیص اصیل و غیراصیل مورد استفاده قرار بگیرند. 🔹«...روحانيت تا اين لحظه از حيات درخشان خود در اسلام و بوده و در راه از و و كرده است و در مواقع لزوم، را متوجه خطرهايى كرده كه عليه اسلام و كشورهاى اسلامى مطرح بوده است 🔸و در برابر ، قلدريها و تهديدهايى كه از جانب و بر روحانيت وارد شده عقب‏نشينى نكرده و را جايز نشمرده است و با و از خود دست نكشيده و نشده است. 🔹 را با تهديد و قلدرى نمى‏توان در برابر سلطه و قدرت ظَلمه و مرعوب كرد. 🔺روحانيان از سرنيزه و نمى‏ترسند و از خود دست نمى‏كشند... روحانيت نبايد از چيزى بترسد، روحانيت نبايد از عربده‏كشيها، وحشيگريها و غوغاى مشتى رجّاله [مردنما] و اراذل وحشت كند... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 🌿برخی ویژگیها و نشانه های اصیل 🔸... علما و روحانيان بايد تا آخرين قطره ‏ خود را در راه اسلام، در راه و در راه اعلاى كلمة نثار كنند. ⚠️ اگر بناست خداى نخواسته اسلام نباشد، احكام قرآن نباشد، در كشور از رسميت بيفتد، روحانيت اصلًا نمى‏خواهيم باشد، (در آن صورت) حوزه‏هاى علميه نمى‏خواهيم وجود داشته باشد. ⚠️ما حوزه‏هاى علميه را مى‏خواهيم براى حفظ اسلام، و قرآنى. اما اگر بنا باشد، دستگاه جبار، مقدس اسلام را از رسميت بيندازد، احكام اسلام را از بين ببرد و را مهجور و منكوب كند، وجود چه ثمره‏اى دارد و چه آثارى بر آن مترتب است؟... ✅ هاى بايد باشد و در برابر اسلام چون كوه محكم بايستد و بخروشد». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹