eitaa logo
دستیار محقق
192 دنبال‌کننده
79 عکس
4 ویدیو
125 فایل
برگرفته شده از مجموعه اثار و دوره های استاد شیخ عبدالحمید #واسطی #مبانی #نگرش‌سیستمی #شبکه‌هستی #روش‌تحقیق #نقشه‌راه #شبکه‌مسائل #شبکه‌نیاز #پارادایم #الگوریتم‌اجتهاد #نفوذ‌به‌موضوع #تدریس_اثربخش @salam_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
نی فکری ( ) تحقیق قرار دارد؛ مثلا در پارادایم ( و ) وقتی حقیقتی جز مادی پدیده‌ها پذیرفته نشود، رویکردی غیر از رویکرد تجربی اتخاذ نمی‌شود. یکی از مُخرّب‌ترین خطاهای علمی، مغالطه « » است؛ یعنی کل موضوع و تمام واقعیت یک پدیده، فقط همان جنبه‌ای که فعلا محسوس و مورد مشاهده است پنداشته شود. این خطا دامنگیر روش اثبات‌گراها در علوم تجربی بوده و هست؛ برای جلوگیری از این خطا، با ابزار ، عرضه گردید که مقصود از آن، عدم اکتفا به ظاهر محسوس پدیده و تلاش برای کشف آثار آن در و که با آن پدیده مرتبط شده‌اند می‌باشد. پارادایم تفسیری،‌ به علت وابستگی به اذهان و نفوس ( )،‌ قدرت ایجاد تعمیم برای پیش‌بینی و کنترل پدیده‌ها را نداشت؛ لذا فیلسوفان علم و روش‌شناسان، برای خروج از احتمال بالای ابتلاء به مغالطه «کنه و وجه»، راه حل « » را که هر کدام به بررسی جنبه‌ای از پدیده‌ها می‌پردازند، پیشنهاد کردند. این ترکیب، به‌صورت‌های مختلفی به وقوع پیوست: ♦️1. رویکرد : بررسی پدیده به‌صورت جدا جدا توسط هر کدام از رشته‌های علمی؛ مثلا: پدیده گروه‌های نوجوانان یا پدیده طلاق پا پدیده ربا یا غیبت،‌ یکبار از منظر جامعه‌شناسی بررسی شود سپس از منظر روان‌شناسی، سپس از منظر مدیریت،‌ سپس از منظر فرهنگ اجتماعی، سپس از منظر قوم‌شناسی، و …و مجموعه نتایج کنار هم قرار داده شود تا برنامه راهبردی برای کنترل پدیده تدوین گردد. ♦️2. رویکرد : بررسی پدیده، با قواعد و قوانینی که بر کلیه رشته‌های مورد نظر (مثلا علوم انسانی) جاری و حاکم هستند مثلا بررسی پدیده گروه‌های نوجوانان، با مبانی انسان‌شناسانه که در تمام رشته‌های علوم انسانی، زیرساخت و پایه مشترک است؛‌ یا با مبانی هستی‌شناسانه یا معرفت‌شناسانه یا روش‌شناسانه. (این تعریف، با برخی تعاریف از فرارشته‌ای در کتابهای مرتبط با این بحث، متفاوت است و به‌جای تعاریف ذکر شده در آنها، پیشنهاد می‌گردد.) ♦️3. رویکرد : بررسی پدیده با ترکیب میان ابزارها،‌روش‌ها، نظریات مطرح در علوم مختلف، به‌طوری که برآیند این ترکیب‌ها، ابزاری جدید یا روشی جدید یا نظریه‌ای جدید را تولید کند که تعلق به یکی از علوم ترکیب شده نداشته باشد. مثلا بررسی پدیده گروه‌های نوجوانان از دید «اقتصاد فرهنگ» (یعنی بررسی تاثیراتی که تغییرات اقتصادی بر مقوله فرهنگ ایجاد می‌کند و تاثیرات فرهنگی که مقوله فرهنگ بر اقتصاد می‌گذارد و بررسی تاثیراتی که شکل‌گیری انواع گروه‌های اجتماعی نوجوانان بر محصولات و نیازهای فرهنگی که سبب ایجاد بازار می‌شود می‌گذارد). ♻️نتایج، آثار و لوازم پذیرش فرضیه: دین،‌ پدیده‌ای چندبُعدی و دارای زوایا و لایه‌های متعدد است و برای شناخت دین و دست‌یابی به از طریق منابع دین،‌ باید رویکرد « » اتخاذ شود هم در تحصیل علوم دینی و هم در تحقیقات دینی. @dastyaar
سازماندهی افقی موجود در حوزه های علمیه: در بهترین و خوشبینانه ترین حالت ، رویکرد بر برنامه درسی حوزه حکمفرماست @dastyaar
رویکرد آموزشی و تحقیقاتی در حوزه های علمیه @dastyaar
چشم‌انداز (حوزه‌علیمه‌تمدن‌ساز) ناظر بیرونی به وضعیت عمومی مجموعه های طلاب ، آنها را این‌گونه توصیف خواهد كرد ✅ما با افرادی روبرو شدیم كه هر كدام دارای كتابخانه‌‌ای كوچك ولی علمی بودند، منابع دست‌اول، منابع مرجع اعم از كتاب، مقاله، لوح‌فشرده، نوار صوتی در یك طبقه‌بندی منظم كه به ‌سرعت برای بیننده قابل تشخیص بود قرار داشتند، در هر زمینه علمی مرتبط با رشته ، منبعی قابل توجه وجود داشت. هر كدام از این افراد رایانه‌ای داشتند كه به ‌جای موسیقی و بازی و عكس و فیلم،‌ حاوی و دیگر بود كه دقیق اسم‌گذاری شده و دقیق آدرس‌دهی شده بودند. هر مرتبط با علوم و معارف اسلام و علوم انسانی را كه در قسمت جستجو وارد می‌كردید، نتیجه‌ای بازیابی می‌شد. اطلاعات صِرفا به خاطر جالب بودن گردآوری نشده بودند بلكه برای هر یك ملاحظه شده بود. ⏮هر یك از طلاب، هنگام مواجه با ، بلافاصله به سراغ و ها نمی‌رود بلكه به دست گرفته و شروع به ‌مرحله برای ‌مسأله می‌نماید و سعی می‌كند تا را برای مطلب تولید كند. سپس برای و پاسخ تولید شده، به سراغ می‌رود، ولی نه به ‌صورت و ، بلكه با تعریف برای جستجو، در كمترین زمان بیشترین نتایج مرتبط را هم در میان كتابها هم مقالات و هم منابع الكترونیكی، منابع دیداری و شنیداری، منابع خطی، شخصیت‌های علمی مرتبط، مراكز علمی مرتبط، و در میان كتاب ها و یادداشت‌ها و فایل‌های شخصی خودش می‌كند، كرده، دسته‌بندی می‌كند و در یك و به ‌صورت یك یا ارائه می‌نماید. ✅ما طلابی را دیدیم كه حوصله و اشتیاق مطالعه داشتند و با خواندن چند صفحه از یك كتاب خسته و بی‌حوصله نمی‌شدند و گاه ساعت‌ها مطالعه می‌كردند، فكر می‌كردند، یادداشت‌ برمی‌داشتند، كتاب ها را با هم مقایسه می‌كردند و سرانجام می‌توانستند نتیجه مطالعات خود را به دقت دهند. ✅هنگامی كه طلاب در یك یا علمی شركت می‌كردند، دقیقا می‌دانستند كه این درس یا سخنرانی، چه اثر و كاربردی دارد و چگونه باید از آن در زندگی استفاده كرد. طلاب در درس‌ها فقط شنونده نبودند بلكه فعالیت اصلی درس را كه یافتن و بود با هدایت استاد به ‌عهده داشتند. ✅تمام طلاب دارای برنامه‌ریزی درازمدت بودند و افق‌های ۲۰، ۳۰ و ۵۰ ساله برای خود داشتند و مرحله‌ به ‌مرحله نشاط و انگیزه ادامه راه در آنها بیشتر دیده می‌شد. ✅گفتگوی علمی با این طلاب واقعا مهیج بود، مطالب تو را به دقت گوش می‌دادند، سپس به زبان در می‌آوردند و در را با قاعد ه و مثال‌های ملموس نشان می‌دادند. و هنگامی كه خود استدلال می‌كردند برهان و دلیل را به ‌گونه‌ای شفاف بیان می‌كردند كه جای هیچ گفتگوی دیگری باقی نمی‌ماند. ✅در هر موضوعی كه درخواست می‌شد، و را تنظیم می‌كردند و بر اساس برنامه همان طرح، نتایج را ارائه می‌نمودند. ✅واقعا جالب بود كه در هر گفتگویی،‌ وقتی را راجع به موضوعی یا می‌پرسیدیم، آیه‌ای از را می‌خواندند و آن را از روی قرآنی كه در جیب داشتند نشان می‌دادند و مقصود آیه و تطبیق آن بر موضوع را با استناد به تفاسیر توضیح می‌دادند. همین كار را با نیز انجام می‌دادند و چنان آیات و احادیث را ترجمه می‌كردند كه گویا آیات و روایات همین شده است و ما مستقیما مخاطب خداوند و پیامبر هستیم. @dastyaar
کلیدواژه: (حوزه علمیه تمدن ساز) اگر ، برنامه‌خداوند برای زندگی انسان است و اگر زندگی انسان دارای سطوح و جمعی،‌ ظاهری و باطنی، موقت و ابدی است و اگر به سمت نیازمند تنظیم كلیه این سطوح است، آن گاه بدون برای فهم و ارائه دین به ‌صورتی كه توانایی ایجاد این را به انسان‌ها بدهد، نمی‌توان براساس دین زندگی كرد. و از آنجایی ‌كه متوقف نمی‌شود و نیازها انسان‌ها را وادار به تلاش برای می‌كنند و از آنجایی‌ كه تلاش انسان‌ها در انجام می‌پذیرد و ساختار خلقت به هم‌پیوسته، شبكه‌ای و است، پس تلاش انسان‌ها ضرورتاً در قالب برنامه و قاعده‌مندی‌ای صورت می‌پذیرد؛ به ‌همین سبب، اگر دین به ‌صورتی عرضه نشود كه توانایی را برای انسان ایجاد كند، انسان به برنامه‌ها و مدیریت‌های كشیده خواهد شد. و از آنجایی ‌كه در طول قرون اخیر، برنامه‌ها و مدیریت‌های نسبتاً را تولید كرده و آثار تمدنی گسترده‌ای را به ‌جای گذاشته است؛ و در طول این قرون، به ‌واسطه ، و شده، از حیطه‌های و فاصله بیشتر گرفته‌اند، رقابت ، بشری با گسترده‌تر و عمیق‌تر شده است. انسان‌هایی كه مخاطب دین و معارف دینی و حوزه‌های علمیه هستند نیز در طول دهه‌های اخیر، به واسطه ، از موقعیت‌های رقیب حسّ ‌بیشتری پیدا كرده و آنها نیز نسبت به پدیده‌ها و وقایع افزایش یافته است. ،‌ ،‌ ،‌ ، نیز از شاخص‌های كسانی است كه امروزه مخاطب حوزه‌ها هستند. این، توصیفِ وضعیتی است كه حوزه‌های علمیه با آن روبروهستند، وضعیتی كه هر چه زمان رو به جلو می‌رود تشدید می‌شود. @dastyaar
کلیدواژه: «تمدن، سیستم‌های تمدنی و تمدن‌سازی» چیست؟ چرا؟ ♻️مسأله بحث: نقشه سازه‌ها و سیستم‌های تمدنی چگونه است و چگونه می‌توان در جهت تمدن‌سازی حرکت کرد؟ ♻️پیش فرض ها: ♻️فرضیه بحث: ⏮۱. تعریف « »: شبکه پایدار ساختارها و سیستم‌های معرفتی، قانونی و فرهنگی، در مقیاس جمعی، که به ‌دنبال پاسخ‌گویی به کل هرم نیازهای انسان‌ها (چه فردی و چه گروهی) است. ⏮ ۲. سازه‌ها و سیستم‌های تمدنی: سازه یعنی الگو یا روابط بین اجزای یک پدیده؛ چهارچوب، محورها، ستون‌ها و پایه‌های یک پدیده، که دارای ارتباط خاصی با یکدیگر هستند تا کل پدیده را شکل دهند و زمینه و مرزهای فعالیت آن باشند. 🔵سازه‌های یک تمدن به‌ طور عام عبارتند از: 🔸چهار ابرمحور ارتباطی 🔸سه ابرفرآیند 🔸ده زیرساخت 🔸چهل کلان سیستم سازه‌های یک تمدن را می‌توان این ‌چنین نیز برشمرد: سرزمین با تعیین مرز دارای محیط زیست با کیفیت خوب برای زیست و منابع اولیه مایحتاج بشری، جمعیت، آگاهی و علم نسبت به جهان و انسان و زندگی، آگاهی وعلم نسبت به روش رفع نیاز، زبان برای برقراری ارتباط، قانون و اخلاق برای پایدارسازی روابط و فعالیت‌ها در سه حیطه سیاسی اقتصادی اجتماعی. ✳️تحلیل از : 🔹« تمدن، شبکه پایدار ساختارها وسیستم‌های معرفتی، قانونی وفرهنگی، در مقیاس جمعی است، که به ‌دنبال پاسخ‌گویی به کل هرم نیازهای انسان‌ها (چه فردی و چه گروهی) می‌باشد.» ✳️این تعریف، یک تعریف «معیاری» ومبتنی بر دیدگاه «ساخت‌گرا»، «مدل‌نیازها» و دیدگاه «اصالت فردِ در ضمن جمع» است. ✳️عناصر موجود در تعریف به ‌ترتیب عبارتند از: ⏮۱.وجود «سیستم وساختار»(غیر وابسته به افراد) ⏮۲.وجود سه ابرسیستم «معرفتی ونگرش‌ساز»،«قانونی و حقوق‌‌ساز» و «فرهنگی و اخلاق‌ساز» (عقلانیت تبلوریافته در سه حوزه) ⏮۳.شبکه‌ای بودن این سه ابرسیستم و زیرسیستم‌های آنها به شکل یک هرم ⏮۴.تنظیم شبکه‌ سیستمی، برای فعال‌سازی فرآیندها در مقیاس کلان و جمعی ⏮۵.کارآمدی شبکه سیستمی برای رفع نیازهای حیاتی ⏮۶.کارآمدی برای پاسخ به نیازهای متوسط و متعالی (در هرمی حداقل مانند هرم مازلو) ⏮۷.کارآمدی برای پاسخگویی موازی به کلیه لایه‌های هرم نیازها ⏮۸.کارآمدی برای پاسخگویی به نیاز تک‌تک افراد جامعه (از جنین در شکم مادر تا پیران فرتوتِ غیرقابل نگهداری و اموات) ✳️رابطه تمدن و فرهنگ: براساس تعریف مختار از « » که عبارتست از: « طرز رفتارها چه در مقیاس فرد و چه در مقیاس جمع»، تمدن، «فرهنگ‌ساز» است نه اینکه خودش فرهنگ باشد، گرچه برخاسته از یک هسته فرهنگی اولیه می‌باشد. پس از شکل‌گیری تمدن و تولید فرهنگ متناسب، تاثیر فرهنگِ ایجاد شده در ارتقاء و خلق ساختارها وسیستم‌های تمدنی، سبب بهبود و ارتقاء تمدنی و در نتیجه ارتقاء و بهبود سطح فرهنگی جدیدی خواهد شد ✳️براساس مطالب فوق و مطالب مطروحه و منتشره در مباحث جامعه‌شناسی و تمدن‌شناسی رویکرد « » به‌عنوان یک دیدگاهِ دارای « » مطرح بوده و قابل طرح درعناوینی مانند « »، « » و ….می‌باشد. ✳️ماهیت مطالعات تمدنی، ماهیت جامعه‌شناسانه با رویکرد میان‌رشته‌ای است. تخصص یک « » در فهم و تبیین «نسبت‌های کلان میان حوزه‌های مختلف اجتماعی به‌ هدف ساخت یک » است. به ‌دنبال « » می‌گردد. ✳️عناصر فرهنگ که نقش مرکزی در شکل دهی تمدن دارند عبارتند از: ⏮۱. باورها (هست و نیست‌ها) ⏮۲. ارزش‌ها (خوب و بدهای مبنایی) ⏮۳. رفتارهای نخبگان و گروه‌های مرجع ⏮۴. هنجارها (آداب و رسوم و عادات اجتماعی) ⏮۵. قوانین ⏮۶. ساختارها (نهادها، سازمان‌ها، سلسله‌مراتب‌ها) ⏮۷. فضاها (موقعیت‌های فیزیکی، روانی برای فعالیت‌ها) ⏮۸. ابزارها و محصولات مصرفی ⏮۹. نمادها (آرم‌ها، علامت‌ها، رنگ‌ها، مدل‌ها، دکورها) ⏮۱۰. تمایلات شخصی (دوست دارم، خوشم می‌آید) ✳️رابطه این عناصر با یکدیگر به‌ صورت زیر قابل ترسیم است: فهرست سازه‌های تمدنی: ✅درچهار ابَرمحور: محورارتباط با محیط، ارتباط با همنوع، ارتباط با خود، ارتباط با ماوراء ✅درسه ابَرفرآیند: فرآیندهای فکری معرفتی (مبناسازِ قوانین و اخلاق، هدف‌ساز و آرمان‌ساز)، فرآیندهای قانونی، فرآیندهای فرهنگی ✅در ده زیرساخت: سیستم و مدل حکومت، آمایش سرزمین وشهرسازی، جمعیت و منابع انسانی، منابع غذایی و انرژی و مواد اولیه، لباس و پوشش، مسکن و معماری، زبان و خط و ارتباطات، حقوق ‌و تکالیف و جرم ‌ومجازات، دولت و ادارات، نیروی انتظامی و نظامی و دفاعی و امنیتی ادامه در متن بعد...🔻 @dastyaar
✅در چهل کلان سیستم: مالکیت، کشاورزی (فرآیندهای تولیدی)، محیط ‌زیست، خانواده و ازدواج، جامعه‌سازی، سرمایه اجتماعی، ثبت اسناد واحوال، ابزارسازی و صنعت، کار، مشاغل، استخدام و دستمزد (فرآیندهای درآمدزایی)، ارتباطات، اطلاع‌رسانی، مطبوعات (فرآیندهای رسانه‌ای)، پلیس و نیروی انتظامی و اطلاعاتی، ادارات و مراتب اداری، انتخابات، برنامه‌ریزی، مدیریت منابع و زمان، شهرداری و خدمات شهری، آموزش و تحقیقات (فرآیندهای دانشی)، فرهنگ و اخلاق و شهروندی، اقشار آسیب‌پذیر (فرآیندهای تأمین اجتماعی)، بیمه و بازنشستگی (فرآیندهای پشتیبانی)، الگوی رفاه عمومی، دین‌ورزی، مناسک و مکان‌ها و مراسم عبادی، ‌تجارت، بازرگانی، بازار، واردات و صادرات، بهداشت و درمان (جسمی، روحی، خانوادگی، کاری، شهری)، محیط زیست و حیوانات، دادگستری، پول، بانک، اقتصاد، بازارهای سرمایه و بورس، تولید توزیع مصرف، مالیات و عوارض، سفر، جهانگردی و حمل‌ ونقل، احزاب، سازمان‌ها، تعاونی‌ها (فرآيندهای همکاری و هم‌افزایی)، نظارت، بازرسی، سنجش (فرآیندهای کنترلی و ارزیابی)، روابط بین‌الملل، استانداردسازی، بهره‌ورزی، ‌اقلیت‌ها دینی، اقوام وگروه‌های اجتماعی خاص، ورزش، تفریح، اوقات فراغت و استراحت،‌ بیت‌المال و بودجه، تاریخ و میراث فرهنگی، هنر و زیبایی‌شناسی، نمادها، حقوق و فرهنگ کودک، زن، کهنسال. ✳️براین اساس « » عبارتست از: تلاش برای طراحی ساختارها و سیستم‌های فوق (فرآیندهای بهینه) ♻️نتایج آثار و لوازم پذیرش بحث: 🔶هر فکر و مکتبی در هر مکان و زمانی، اگر بخواهد تمدن‌سازی کند باید برای فرآیندهای نقشه تمدنی فوق، تعریف داشته باشد. 🔶برای دست‌یابی به تمدن اسلام، باید فرآیندهای سیستم‌های فوق‌الذکر، از گزاره‌های دین استخراج شوند و اکتفا به کلیات و چهارچوب‌ها و واگذاری فرآیندها به صِرف عقل و تجربه بشری کفایت نمی‌کند. 🔶فقه تمدنی، براساس نقشه تمدنی فوق قابل تعریف و طراحی است @dastyaar
امام علی‌علیه السلام : وَأَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ - سُبْحَانَهُ - مِنْ تِلکَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِی عَلَی الرَّعِیةِ، وَحَقُّ الرَّعِیةِ عَلَی الْوَالِی، فَرِیضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ - سُبْحَانَهُ - لِکُلٍّ عَلَی کُلٍّ، فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ، وَعِزّاً لِدِینِهِمْ. فَلَیسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلاَةِ، وَلَا تَصْلُحُ الْوُلاَةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِیةِ، فَإِذَا أَدَّتِ الرَّعِیةُ إِلَی الْوَالِی حَقَّهُ، وَأَدَّی الْوَالِی إِلَیهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَینَهُمْ، وَقَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّینِ، وَاعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ، وَجَرَتْ عَلَی أَذْلاَلِهَا السُّنَنُ، فَصَلَحَ بِذلِکَ الزَّمَانُ، وَطُمِعَ فِی بَقَاءِ الدَّوْلَةِ، وَیئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. وَإِذَا غَلَبَتِ الرَّعِیةُ والِیها، أَوْ أَجْحَفَ الْوَالِی بِرَعِیتِهِ، اخْتَلَفَتْ هُنَالِکَ الْکَلِمَةُ، وَظَهَرَتْ مَعَالِمُ الْجَوْرِ، وَکَثُرَ الْإِدْغَالُ فِی الدِّینِ، وَتُرِکَتْ مَحَاجُّ السُّنَنِ، فَعُمِلَ بِالْهَوَی، وَعُطِّلَتِ الْأَحْکَامُ، وَکَثُرَتْ عِلَلُ النُّفُوسِ، فَلَا یسْتَوْحَشُ لِعَظِیمِ حَقٍّ عُطِّلَ، وَلَا لِعَظِیمِ بَاطِلٍ فُعِلَ! فَهُنَالِکَ تَذِلُّ الْأَبْرَارُ، وَتَعِزُّ الْأَشْرَارُ، وَتَعْظُمُ تَبِعَاتُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ عِنْدَ الْعِبَادِ. فَعَلَیکُمْ بِالتَّنَاصُحِ فِی ذلِکَ، وَحُسْنِ التَّعَاوُنِ عَلَیهِ. فَلَیسَ أَحَدٌ - وَإِنِ اشْتَدَّ عَلَی رِضی اللَّهِ حِرْصُهُ، وَطَالَ فِی الْعَمَلِ اجْتِهَادُهُ - بِبَالِغٍ حَقِیقَةَ مَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَهْلُهُ مِنَ الطَّاعَةِ لَهُ. وَلکِنْ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَی عِبَادِهِ النَّصِیحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ، وَالتَّعَاوُنُ عَلَی إِقَامَةِ الْحَقِّ بَینَهُمْ. وَلَیسَ امْرُؤٌ - وَإِنْ عَظُمَتْ فِی الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ، وَتَقَدَّمَتْ فِی الدِّینِ فَضِیلَتُهُ - بِفَوْقِ أَنْ یعَانَ عَلَی مَا حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّهِ. وَلَا امْرُؤٌ - وَإِنْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ، وَاقْتَحَمَتْهُ الْعُیونُ - بِدُونِ أَنْ یعِینَ عَلَی ذلِکَ أَوْ یعَانَ عَلَیهِ. «و در میان حقوق الهی بزرگ ترین حق، حق ، و حق است، حق واجبی که خدای سبحان، بر هر دو گروه لازم شمرد، و آن را عامل پیوند ملّت و رهبر، و قرار داد. پس اصلاح نمی‌شود جز آن که زمامداران اصلاح گردند، و اصلاح نمی‌شوند جز با درستکاری رعیت. و آنگاه که مردم را اداء کنند، و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه یابد، و راه‌های دین ، و نشانه‌های برقرار، و پیامبرصلی الله علیه وآله پایدار گردد، پس روزگار شود، و مردم در تداوم حکومت ، و دشمن در آرزوهایش می‌شود. امّا اگر مردم بر حکومت شوند، یا زمامدار بر رعیت کند، از بین می‌رود، نشانه‌های آشکار، و در دین فراوان می‌گردد، و راه گسترده سنّت پیامبرصلی الله علیه وآله ، فراوان، احکام دین ، و فراوان گردد، مردم از اینکه می‌شود، یا در جامعه می‌یابد، احساس نمی‌کنند، پس در آن زمان ، و قدرتمند می‌شوند، و بر بندگان بزرگ و دردناک خواهد بود پس بر شماست که یکدیگر را کنید، و نیکو همکاری نمایید. درست است که هیچ کس نمی‌تواند حق اطاعت خداوندی را چنانکه باید بگذارد، هرچند در به دست آوردن رضای خدا حریص باشد، و در کار بندگی تلاش فراوان نماید، لکن باید ، حقوق الهی را رعایت کند که یکی از واجبات الهی، یکدیگر را به اندازه توان ، و ، و به یکدیگر است. هیچ کس هر چند قدر او در حق بزرگ، و ارزش او در دین بیشتر باشد، نیست که او را در انجام حق یاری رسانند، و هیچ کس گرچه مردم او را شمارند، و در دیده‌ها بی‌ارزش باشد، کوچک تر از آن نیست که کسی را در انجام حق یاری کند یا دیگری به یاری او برخیزد.» [1] . (1) خطبه 216 نهج‌البلاغه @dastyaar
هویت حوزه و طلبگی استاد واسطی .mp3
16.75M
هویت حوزه و طلبگی 🔶مجتهد : یعنی دین شناس 🔶دین شناس: بتواند تبیین کند نظر اسلام در مورد هر پدیده ای چیست 🔶نظر اسلام را از راه موجه بیان کند 🔶۳ مدل اسلام شناس داریم 🔶اسلام شناس متخصص : نظریه پرداز است 🔶تفاوت عالم با عامی در دقیق سازی مفاهیم است 🔶محصول یک طلبه داشتن کتابی است که نظر اسلام چیست ؟، چرا ؟، چگونه ؟ 🔶چگونگی رسیدن به این هدف؟ 🔶زندگی طلبه علمی است نه اجرایی و مدیریتی 🔶آنچه یک طلبه نباید باشد : حافظه محور ، مطالعه محور 🔶 آنچه یک طلبه باید باشد : مهارت محور ، تفکر محور ، ذهن سوال پرداز(اگر ندانم چه میشود) 🔶حواس پرتی یعنی خودکشی علمی 🔶راهکار رفع حواس پرتی : نوشتن مطلب ، مطالعه قبل از کلاس و تبدیل محتوای مطلب به سوال 🔶مهارت محور : آنچه باید بتوانم نه اینکه آنچه باید بدانم @dastyaar
تعاریف و اصطلاحات مربوط به کلیدواژه: ✅تعریف : كشش روح به سوي يافتن چيزي در خودش است. (اتحاد وجودی) ✅هر احساسِ نيازي منشاء پیدایشی دارد که باید کشف شود تا قابل مدیریت شود. ✅نیازها دارای انواع صادق و کاذب، ضعیف و قوی،‌ خودآگاه و ناخودآگاه، موقت و دائم، ساده و ترکیبی، جسمی و روحی، اولیه و متعالی هستند. ✅نیازها دارای نقشه و مدل هستند. ✅توسعه و پیشرفت و تمدن‌سازی = تلاش برای پوشش بهینة کلیه نیازهای انسان در تمام سطوح و حیطه‌ها ✅تعریف = تعیین خلاءهایی که درنگرش، احساس، رفتار و مهارت یک فرد یا سازمان وجود دارند و مانع می‌شوند تا هدف با بیشترین کیفیت یا کمیت حاصل شود. (لازمه نیازسنجی، هدف‌گذاری در برنامه عملیاتی است یعنی تعیین تغییرات مطلوبی که باید ایجاد شود تا هدف اصلی به‌صورت بهینه محقق گردد.) ✅تعیین فاصله میان وضعیت موجود (نیاز) و وضعیت مطلوب (هدف)، زیرساخت تدوین راهبردها و راهکارها برای فعال شدن برنامه است؛ عملیات نیازسنجی در این فضا متولد می‌شود. ✅نیازسنجی = تعیین شفاف و روشمند آنچه نداریم و باید داشته باشیم تا به هدف برسیم؛ نیازسنجی منجر به تعیین تغییرات مطلوبی می‌شود که باید درنگرش، احساس، رفتار و مهارت یک فرد یا سازمان به‌وجود بیاید تا هدف با بیشترین کیفیت یا کمیت حاصل شود. ✅ از یک سو ابزاری عملی برای گرد آوری اطلاعاتی است که پایه و اساس برنامه ریزی هاست و از سوی دیگر با کشف نیازهای صریح ، ضمنی و صادق ، سازمان‌ها را از یک موضع انفعالی وابهام برانگیز (غیر شفاف) در فرآیندهای سازمانی خارج می‌کند و در یک موضع فعال، شفاف در برابر آسیب‌ها و تهدیدها قرار می‌دهد . ✅راه و میزان اهمیت آنها، استفاده از « » است یعنی تلاش برای یافتن پاسخ این سوال که: اگر به سمت وضعیت مطلوب حرکت نکنیم و وضعیت موجود همچنان ادامه پیدا کند، با چه آسیب‌ها یا بحران‌هایی مواجه می شویم؟ و این بحران‌ها چه مقدار قابل تحمل هستند (عمق و گستردگی تخریب ایجاد شده؟) ✅نظام آسیب‌ها :آنجائی‌که فرآیندها ، شبکه‌ای از ارتباطات بین اجزاء هستند پس کشف و رصد آسیب‌های موجود و آینده باید به صورت شبکه‌ای انجام گیرد. ✅مقصود از نظام آسیب ها ، توجه به علت های بروز آسیب‌ها ، علت‌العلل آسیب‌ها ، نحوه صدور بقیه آسیب‌ها از آسیب اصلی، نحوه تقدم و تاخر علت ها از یکدیگر و ارتباط آسیب ها با یکدیگر است .بنابراین نظام نیازها نیز که تابعی از نظام آسیب‌ها می باشد، دارای همین مراتب است ( نیاز های اساسی و بنیادین ، اصلی ترین نیاز ، سلسله مراتب نیازها و ارتباط نیاز ها با یکدیگر ) ✅مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از نیازسنجی ، مدیران و تصمیم سازان عالی رتبه سازمان ها می باشند. ✅نظام نیازها تابعی از نظام آسیب ها و بحران ها است. ✅اساس فرآیند نیازشناسی تفکر معکوس است . ✅نیاز علت پیدایش انگیزه است و انگیزه علت بروز رفتار برای ارضاء نیاز است. ✅نیازها پس از تولید ،نیاز به شفاف سازی و اولویت بندی دارند . ✅شفاف‌سازی نیازها ازطریق سوال پردازی و تبدیل نیاز به مساله صورت می گیرد . ✅مجموعه کلیدواژه‌ها ،مفاهیم و سوالات اگر از یک منطق روشی آگاهانه تبعیت کند، تمام زوایای یک نیاز را شفاف خواهد کرد. @dastyaar
کلیدواژه: عليرغم تنوع زياد الگوها و تكنيك هاي نيازسنجي ، هيچكدام بر ديگري ارجحيت ندارد و انتخاب و طراحي الگوها و مدلها بستگي به پروژه‌هاي آموزشي خواهد داشت. الگوها و فنون نيازسنجي را مي توان در شش طبقه مورد نقد و بررسي قرار داد كه عبارتند از: ✅الگوهاي : شالوده اساسي اين طبقه ، فرايند تعيين فاصله بين وضعيت موجود و وضعيت مطلوب و سپس تعيين اولويتها براي عمل است. الگوها و تكنيكهاي متنوعي در اين طبقه قرار مي گيرند. مثل الگوي قياسي استقرايي ، پيشنهادي ، تحليل سازماني و … و فنوني نظير ، شغل، وظيفه، و نيز فنون پيمايشي نظير ( فتحي ، ۱۳۷۵). ✅تكنيك هاي : شالوده اساسي اين طبقه فرآيند بررسي و جمع آوري نظرات افراد درباره نيازها و ايجاد توافق ميان عقايد مختلف است. از جمله تكنيك هاي اين طبقه، تكنيك و ، فن ، ، مدل سه بعدي و… است (فتحي ، ۱۳۸۱). ✅تكنيكهاي : شالوده اساسي اين طبقه، فرآيند تعيين عملكردهاي منفي يا شناسايي مشكلات موجود در عملكرد افراد و پيشنهادات اقدامات اصلاحي جهت رفع معايب مي باشد. از جمله تكنيك هاي اين طبقه ، تكنيك ، ، و الگوي و الگوي پيشنهادي را مي توان نام برد (عباس زادگان و ترك زاده ، ۱۳۷۹) ✅الگوي : اساس اين طبقه فرآيند مشخص كردن فاصله بين وضعيت موجود و مطلوب ، تعيين نقاط ضعف و بررسي نظرات و نگرش ها براي رسيدن به توافق نسبي مي باشد. از جمله الگوهاي اين طبقه الگوي نيازسنجي در سطح‌ ، درسطح ، طرح جامع ، الگوي تحليل swot# تحليل ، تحليل ، ، و …. را مي توان نام برد (يارمحمديان و بهرامي ۱۳۸۳) ✅تكنيك هاي : اساس اين طبقه ، توجه دقيق به ديدگاهها و نظرات افراد و صاحبنظران جهت توصيف و تشريح شرايط محيطي پديده ها ميباشد. تا بدين لحاظ به روابط ميان متغيرها و عمق ساختار آنها پي برده شود از اين روقبل از هر اقدامي بايد نيازسنج ، شناخت دقيقي نسبت به مخاطبان يا شركت كنندگان در پروژه نيازسنجي داشته باشد و اطمينان پيدا كند كه افراد مذكور صلاحيت و توانايي لازم را براي شركت در نيازسنجي كيفي را خواهند داشت. از جمله تكنيك هايي كه در اين طبقه قرار مي گيرند عبارتند از: ، ، تكنيك ، ، ، طرح و تكنيك است (يارمحمديان و بهرامي ، ۱۳۸۳). 🔶تكنيك ( ) اين تكنيك نيازسنجي در گروه تكنيك هاي توافق‌محور دسته بندي مي شود. اين تكنيك زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه تعداد افرادي انتخاب شده براي جمع آوري اطلاعات نيازسنجي, محدود باشند و امكان تجمع آنها در يك كارگاه آموزشي نيز وجود داشته باشد. در اين تكنيك, افرادي را كه براي كسب اطلاعات و سنجش نياز جمع شده اند، مشابه آنچه در كارگاه هاي آموزشي معمول است, به گروه هاي كوچك تقسيم مي كنند و هر گروه با تبادل نظر, فهرستي از نيازها را تهيه ميكند تا در جلسه عمومي با حضور همه شركت كنندگان, گزارش كار گروه ها عرضه شود و پس از بحث و تبادل نظر, فهرست نيازهاي مورد توافق و اولويت بندي آنها انجام مي گردد. بديهي است براي استفاده از اين تكنيك، مجريان نيازسنجي بايد نسبت به نحوه برگزاري كارگاه و شيوه انجام كار گروهي, واقف و مسلط بوده و شركت كنندگان را نيز در موردنحوه انجام كار گروهي توجيه كنند. اين روش نيازسنجي از روش هايي است كه در مدت زمان محدود مي تواند اطلاعات مناسبي را فراهم نمايد و براي سازمان‌هايي كه درمحدوده جغرافيايي كوچكي فعاليت مي كنند، روش مناسبي مي باشد. 🔶تكنيك ( ) اين تكنيك نيازسنجي نيز در گروه تكنيك هاي توافق‌محور قرار مي گيرد. اين تكنيك بسيار شبيه تكنيك فيش باول است. اين تكنيك زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه تعداد افرادي كه بايد از آنها كسب اطلاعات شود, زياد است. در اين حالت, افراد در مناطق مختلف گرد هم مي آيند و از طريق تكنيك فيش باول به تعيين نيازهاي آموزشي مي پردازند @dastyaar
🌐گزارش علمی از فناوری گوگل MUM 🔹وقتی پای سوالات سخت و پیچیده در میان باشد، برای دریافت اطلاعاتی که مستقیما به جستجوی پژوهشگران مبدل می‌شوند، معمولا به سراغ افراد متخصص و کارشناسان رشته مربوطه می‌رویم تا به پاسخ مناسب دست پیدا کنیم. حال تصورش را بکنید که هیچکس در دسترس شما نیست تا در یافتن چیزی که بدنبالش هستید، یاری‌تان کند. اینجاست که به شما فناوری مبتنی بر هوش ادراکی را معرفی می‌کنیم که در لحظه متوجه خواسته‌تان می‌شود و به نکاتی دقت دارد که تا قبل از آن حتی به ذهن‌تان خطور نکرده بود. شرکت گوگل در آینده نزدیک الگوریتمی را به دنیای تکنولوژی معرفی خواهد کرد که این مزیت را دارا می‌باشد. نام الگوریتم: گوگل مام (Google MUM ) Multitask Unified Model تاریخ اولین معرفی: ۱۸ می ۲۰۲۱ – ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ این فناوری و الگوریتم پیشرفته بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده که ۱۰۰۰ برابر قوی‌تر از سایر الگوریتم‌های معرفی شده تا امروز توسط گوگل است. به نظر می‌رسد شرکت گوگل از سال‌ها قبل به فکر این الگوریتم بود و برای اجرای هر چه بهتر آن پژوهشگر توانمند و نخبه هندی Prabhakar Raghavan را جذب کرده است تا در نگارش این الگوریتم و اجرای کامل و صحیح آن یاری‌گر این غول فناورانه جهان باشد. 👇جهت مطالعه متن کامل این گزارش👇 yun.ir/gol0x9 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
✅ فایل کتاب " کاربردی " 🔹نگارش: استاد سیدمحمدرضا ◽️فایل کتاب با اجازه استاد انتشار یافته است ◽️کانال استاد: @yaddashhayetalabegi 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
406.4K
✅ گزارش صوتی از جلسه رونمایی از کتاب الگوریتم اجتهاد استاد 🔹با سپاس از حجت الاسلام مهدی غلامیان 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
کلیدواژه: ♻️ يا : مجموعه‌اي از عناصر است كه با يكديگرارتباط برقرار مي‌كنند و براي يك هدف در تلاش‌اند. در هر شبكه، تغيير هر جزءبر ديگر اجزاء و بر كلّ، تأثير دارد و هيچ‌يك از عناصر، اثري مستقل و جدا ازمجموعه نمي‌گذارند و نمي‌پذيرند. ♻️ سيستم يا شبكه عبارتند از: 🔹اجزاء و عناصر(متغيّرها) 🔹روابط بين اجزاء 🔹هدف 🔹مرز سيستم و محيط سيستم(تفكيك بين عوامل خارج از سيستم و عوامل داخلي آن) 🔹جريان سيستم(نحوة فعاليّت متغيّرهاي داخلي و خارجي براي رسيدن به هدف سيستم) 🔹بازخورد(بررسي نتايج به‌دست آمده از جريان سيستم و اصلاح نقاط نامناسب و بهينه‌سازي جريان، و اعمال دوبارة آن به سيستم) 🔹پايداري سيستم(ميزان قابليت مقابله يا انعطاف سيستم در برابر تغييرات احتمالي) ✳️ و که را می‌سازد مهم‌ترین عناصر سیستم هستند و نحوه کشف آنها (بالخصوص مشخصات روابط بین آنها) را شکل می‌دهد. 🔶✳️✳️ ما به موضوعات از طريق و آنهاست. ذهن قدرت درك مستقيم اشياء راندارد و بايد از طريق ادراك آثار و خصوصيات آن پي به ‌ببرد. آثار اشياء وموضوعات هستند كه سبب ما و مي‌شوند، ارتباط ما با آنها به خاطراستفاده از آنهاست. آثار و كاركردهاي موضوعات هستند، مي‌توانآنها را از بين برد يا تقويت و تشديد كرد يا اثري ديگر را بر موضوع بار كرد؛موضوعات با يكديگر و با اجزاء دروني خود فعل و انفعال دارند(اثرمي‌گذارند و اثر مي‌پذيرند)؛با برقرار كردن ارتباط بين موضوع مورد نظر و موضوعي با اثري ديگر (يا ارتباط با جزئي ديگر) مي‌توان شيء مورد نظر را تحت تأثير قرار داد و كاركردهاي آن را تغيير داد( ). ♻️ ،عوامل تأثيرگذار و تأثيرپذير در مجموعة سيستم هستند (آنچه قابليّت تغييردادن ياتغييرپذيري دارد و با تغيير آن تغييراتي در وضعيّت موضوعِ مورد نظر به‌وجود خواهدآمد). متغيّرها انواع و مراتبي دارند كه عبارتند از: (آنچه در درون موضوع است و مي‌تواند به سبب عواملي تغيير پذيرد و باعث تغيير موضوع شود) (عواملي كه از خارج از موضوع بر موضوع و اجزاء آن تأثير مي‌گذارندو سبب تغييري در آن مي‌شوند) (عواملي كه تغيير مطلوب و هماهنگ با هدف ما ايجاد مي‌كنند) (عواملي كه سبب ازدياد اثري در موضوع مي‌شوند) (عواملي كه سبب كاهش اثري در موضوع مي‌شوند) یا (عاملي كه بيشترين تأثير را براي رسيدن به هدف دارد) و (عواملي كه زمينه‌ساز و تقويت‌كنندة جريان اصلي هستند) (عواملي كه براي رسيدن به مطلوب بايد نيرو و امكانات دريافت كنند) (عواملي كه امكانات لازم را براي رفع نياز دارند) (عواملي كه بر طيف گسترده‌اي از موضوعات تأثير مي‌گذارند) (عواملي كه بر يك مورد يا بخشي از آن تأثيرگذار هستند) (عاملي كه كمترين تأثيرگذاري يا تأثيرپذيري را دارد) (عاملي كه بيشترين تأثيرگذاري يا تأثيرپذيري را دارد) (عامليكه هنگام نياز وارد جريان مي‌شود و مشكل را مهار مي‌سازد) ، ، (عاملي كه نسبت به عوامل ديگر تأثير خود را زودتر و يا عميق‌تر مي‌گذارد و سپس ديگرمتغيّرها مُجاز به اثرگذاري يا اثرپذيري هستند) و (در چه لايه و عمقي اين تأثير انجام مي‌شود؟) (در چه جهت و زاويه‌اي تأثيرگذاري يا تأثيرپذيري انجام مي‌شود؟) (عواملي كه بايد همراه هم باشند تا تأثيرگذاري يا تأثيرپذيري انجام شود) با مشاهدة دقيق و جامع از فعل و انفعالات جاري در مي‌توان متغيّرهاي ديگري رانيز به اين فهرست افزود. اصلی‌ترین در بحث ، تعیین است يعني چگونگي فعاليت متغيّرهاي آن براي رسيدن به سيستم. برای سیستم باید صورت پذیرد يعني بررسي يك سيستم به هدف و مشكل، يا به هدف و رساندن به موقعيت بهتر. در تحليل سيستمي به‌دنبال تجزية سيستم به عوامل تشكيل‌دهندة آن و روابط بين آنها و بررسي ميزان فعل‌وانفعال بين اجزاء و دست‌يابي به ميزان موفقيّت اين تعاملات در تأمين هدف سيستم هستيم. ♻ یعنی در مورد هر و که می‌خواهیم را در مورد آن به‌دست آوریم باید تعیین کنیم که در ،‌ چه با چه و با یکدیگر شده‌اند تا در مورد بحث به‌دست آید. @dastyaar
کلیدواژه: مثال سیستم در فضای عبادی مدل صلوه: ♻️ اسلام⏮مدل « » ✅ « » با خصوصیاتی که مسلمانان می‌خوانند، مدلی از عبادت است که با تمام جزئیات و شرایط در دین ارائه شده است؛ دیدنِ « » به‌عنوان ، یعنی در نماز که را به تبدیل می‌کند؛ بنابراین برای رسیدن به نتیجه، باید ورودی‌ها،‌ خروجی و فرآیند تبدیل (زمینه، نقطه شروع، نقطه مرکزی، مراحل، نقاط بحران) از به‌دست آیند. اگر مجموعه احکام فقهی مربوط به نماز را کنار هم بگذاریم خواهیم دید که مدلی به صورت زیر داریم: 🔶 = انسان(بدن،‌ ذهن و فکر، قلب و روح) با تمام لوازم و ملزومات محیط زندگی سرنوشت ماوراء کمال نیروهای مثبت و نیروهای منفی در هستی دیگر انسان‌ها (در محیط خانواده، محیط کار، محیط شهر، محیط بین‌الملل) گذشته و آینده قوانین طبیعی جسمی، فکری و روحی مشکلات و بحران‌های انسانی قوانین و مدل‌ها و سیستم‌های دیگر دینی 🔶 = (اهداف، آثار و نتایجی که توسط نماز کامل ایجاد می‌شوند)= تمرکز فکری و روحی فعال شدن احساس حضور خدا معنادارشدن سطحی عمیق‌تر از حیات اتصال به آگاهی جامع الهی جذب نیروهای مثبت و نورانی و افزایش نیرو و انرژی روحی دفع نیروهای منفی و ارتقاء در درجه خلوص ادراکات و معرفت‌ها آرامش و بهداشت معنوی فردی و جمعی، همسو شدن کلیه نیروهای روحی با نیروهای جاری در هستی در کل زمین از بین رفتن آثار منفی عملکردهای قبلی تعمیق فهم و احساس از دیگر دستورات الهی برای حرکت در زندگی دنیا و عبور به سوی ابدیت. 🔶فرآیند‌پردازش/ تعیین = تمام افراد انسان اعم از مرد و زن بالغ و کودکانی که به تشخیص رسیده‌اند در تمام مکان‌ها و در تمام زمان‌ها و در هر شرایط، تا آخر عمر 🔶فرآیند‌پردازش/ تعیین = طهارت بدن و لباس + وضوء + تعیین قبله و رو به قبله ایستادن + تشخیص زمان + طهارت مکان سجده + آرامش بدن و قرار گرفتن در موقعیت مراقبه و دوری از خوردن و آشامیدن و حرکت‌کردن و حرف زدن 🔶فرآیند پردازش/ تعیین = اذان و اقامه + نیت + قیام + تکبیر (که در هر کدام کمیت و کیفیت ظاهری و باطنی آن ذکر شده است) 🔶فرآیند پردازش/ تعیین = قرائت + رکوع + سجود + تشهد + سلام (که در هر کدام کمیت و کیفیت ظاهری و باطنی آن ذکر شده است) 🔶فرآیند پردازش/ تعیین = توجه به خداوند و فهم اینکه چه می‌کند و چه می‌گوید 🔶فرآیند پردازش/ تعیین = کلیه رفتارهای منجر به شک یا منجر به بطلان نماز (اَحکام خلل در نماز، چه نماز فُرادی و چه نماز جماعت و چه نمازهای جمعیتی مانند نماز عیدفطر یا نماز جمعه) 🔶فرآیند پردازش/ در سیستم = کلیه احکام مربوط به رفع نقص و شک در نماز 🔶متغیرهای و = کلیه مستحبات نماز (در کلیه انواع نماز) 🔶متغیرهای و = کلیه مکروهات در نماز (در کلیه انواع نماز) @dastyaar
دستیار محقق
#روش‌شناسی #روش‌تحصیل‌تفکری‌ومهارت‌محور خانه > دانشنامه > روش شناسی > روش تحصیل تفکری و مهارت محو
کلیدواژه: ♻️ زندگي انساني همواره از جايگزين شدن به جاي بوجود آمده‌اند. اشتباهات و تنها معضل بشر است و اشتباه وخطا، معلول جايگزيني به جاي . و درست، است و . دراين ميان، بزرگترين و وضعيت، علم وعلم آموزي است. فردي كه به‌دنبال علم و واقعيت آمده است و وجودي خويش را براي يافتن حقيقت به جريان انداخته است اما به چيزي جز و نرسيده وخود نيز نمي‌داند و فكر مي‌كند كه حقايق را در دست دارد، زندگيِ خود وديگراني را هم بر اساس آن پي‌ريزي مي‌كند. ♻️اگر آنچه آموختيم راه و رسم زندگي نيست، نياموختيم بلكه را آتش زده ايم. اگر آنچه آموختيم را نمي‌توانيم به ببريم و با آن زندگي را كنيم، علم نياموختيم وفقط شاهدي از دور برزيبايي او بوديم. اگر آنچه آموختيم زندگي به سوي نيست، عمرگران‌مايه به فروختيم.در بوته و قرار گرفتن بزرگترين براي انسان است چرا كه سعد و نحس دنيا وآخرت او را شفاف مي‌سازد و از حسرت و ندامت ابدي نجات مي‌بخشد. شرح مفصل و طبقه بندی با محورهای بحث را میتوانید در دنبال کنید @dastyaar
اصلاح 💠 امام خامنه‌ای شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم ⛔️ امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه غالباً است؛ این درست نیست. ✅ شاخص‌ها را « » قرار بدهید. 👈🏻 نخبگان حقیقی را دریابیم... @dastyaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مطلب بسیار دقیق رهبری در موضوع در استان که متاسفانه بسیاری از افراد مدعی تبعیت از ایشان مسیر خلاف ایشان را رفتند @dastyaar