eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
970 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 1️⃣4️⃣ 🌐 عرفان نظری 🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت شخصیه) 🔺 مهم ترین و مبنایی ترین مسئله در عرفان اسلامی، نگاه ویژۀ عرفا به خدای متعال است که با عنوان «وحدت شخصیه» از آن یاد می شود و از طرفی پیچیده ترین مسئلۀ عرفان اسلامی، بلکه تمام علوم الهی نیز همین مسئله است. 🔺 از همین رو در این مسئله کج فهمی های فراوانی پدید آمده است. همین فهم ها موجب شده تا بسیاری از بزرگان اهل معرفت از شرح و توضیح آن روی بگردانند. 🔘 طرح اجمالی از وحدت شخصیه 🔺 وحدت شخصیۀ وجود در نگاه عرفا در یک کلمه عبارت است از: وجود شخصیِ بی نهایت که تمام هستی و همۀ واقع و خارج را پر کرده است، به صورتی که دیگر برای وجود غیر و دوم جایی نیست و به عبارت دیگر یک وجودِ به هم پیوستۀ یک پارچه و بی نهایت همۀ متن واقع را در همۀ سطوح و مراتب پر کرده است و این وجود بسیط صرف و مطلق وجود، همان حق تعالی و خداوند متعال است. 🔘 برداشت های غلط از این طرح 🔘 الف) حلول و اتحاد 🔺 از جمله برداشت های غلط، آن است که بر اساس این نظریه حق تعالی در همۀ موجودات رسوخ و حلول کرده و با وجود آنها متحد شده است. لازم به ذکر است که طایفه ای از صوفی نمایان که خود را به عرفا منتسب می کنند، به طور رسمی همین برداشت را اظهار و ترویج می کنند که از دیدگاه عرفانی بزرگ و محققان عرفانی آشکارا نفی و رد شده اند. 🔘 ب) همه خدایی 🔺 برداشت غلط همه خدایی از کلمات عرفا را می توان نتیجۀ برداشت غلط سابق دانست؛ زیرا وقتی وجود حق در همه موجودات حلول نماید و با آنها متحد شود، نتیجۀ طبیعی آن، خدا بودن همۀ موجودات خواهد شد، هرچند می توان این سوءبرداشت را به طور مستقل نیز تقریر کرد؛ زیرا هنگامی که عرفا وجود بی نهایت را خدا معرفی می کنند، باید چنین نتیجه گرفت که پس همه چیز خداست. برخی از شطحیات و کلمات پیچیده و سخت فهمِ عده ای از عارفان نیز به این برداشت نادرست و برداشت هایی از این دست دامن زده است. 🔘 ج) پوچ بودن غیرخدا 🔺 برخی با شنیدن این جمله که «وجود بی نهایت کران تا کران هستی را فراگرفته و جایی برای وجود دیگر نگذاشته است»، می پندارند که از دیدگاه عرفا غیر از خداوند، هیچ چیز دیگری واقعیت و حقیقت نداشته و همۀ موجودات و ممکنات، فقط خیال، توهم، یک سره هیچ و پوچ می باشند. 🔺 این برداشت موجب نقد فلسفی روشن بر اساسی ترین معرفت عرفانی شده است و آن این است که عرفان واقعیت کثرات و موجودات را نفی می کند و آنها را هیچ و پوچ به معنای حقیقی کلمه می شمارد؛ در حالی که تحقق موجودات و واقعیت داشتن کثرت بدیهی بوده و جای هیچ شک و تردیدی ندارد، پس تحلیل عرفا از مسئلۀ توحید، نادرست و خطاست. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 242_245 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰قرارگاه انتخاباتی شهید رجایی بسیج دانشجویی ممسنی با همکاری مرکز گفتمان توحید قم برگزار می کند؛ 💠 *سلسله نشست های مجازی * 💠 📝 جلسه دوم: بودن، راه از ها 👨‍💻سخنران: حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📆یکشنبه : ۱۴۰۰/۳/۱۶ 🕚ساعت: ۱۸ لینک حضور در جلسه 🔗https://online.lmskaran.com/ch/1216-11088-daneh.ir ------------------------------------------------- 🔰 گفتمان توحید @goftemane_tohid —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3296 8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3305 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (17) 7️⃣ عالم ماده و طبیعیات 🔘 دیدگاه های خاص سهروردی در حوزۀ طبیعیات 🔘د) عناصر از دیدگاه شیخ اشراق 🔘 تعداد عناصر 🔺 مهم ترین مخالفت وی با حکماء مشایی در باب عناصر، در تعداد عناصر است. حکیمان مشایی به چهار عنصر معتقد بودند؛ آب، خاک، هوا و آتش. سهروردی در میان این عناصر به سه عنصر آب، خاک و هوا اعتقاد دارد و ضمن نقد ادلّه مشاء، آتش را عنصری مستقل نمی شمارد و آن را نوعی از هوا تلقی می کند. 🔺 سهروردی براساس نظام نوری و محوریت مسئله نور، عکس العمل عناصر در برابر نور را مقیاس تقسیم قرار می دهد و می گوید؛ جسم یا به گونه ای است که نور از آن عبور نمی کند یعنی "حاجزیت" دارد مثل خاک؛ یا چنان است که نور از آن به راحتی می گذرد یعنی" لطافت" دارد مثل هوا؛ و یا در حاجزیت و لطافت، حالت بینابین و میانه یعنی "اقتصاد" دارد، همچون آب. 🔘 آتش و ویژگی های آن 🔺 در میان عناصر، آنچه اهمیت بیشتری در کلمات سهروردی دارد، آتش است. هوا دو گونه است؛ هوای متسخّنِ شدیدالحرارة و هوای غیر متسخّن و بارد. چون شیخ اشراق شکل گیری انواع را مربوط به اعراض لاحقه می داند، علی القاعده وی آتش را نوعی مستقل به شمار می آورد، ولی همه سخن وی آن است که آتش از زیر مجموعه هواست و در عرض هوا نیست. 🔺 سهروردی آتش را برای داشتنِ خاصیت نوری، صاحب شرافت می داند و ربّ النوع ویژه ای با نام "اردیبهشت" برای آتش قائل است. 🔺 شیخ اشراق دربارۀ آتش و نور مادی براین باور است که هرگونه حرکتی در نشئۀ مادّی برگرفته از نور است، اعم از نور جوهری و نور عرضی. سهروردی حرکات فلکی را نیز متأثر از نور دانسته است. 🔺 در عالم اَرضی، یعنی مادون فلک قمر تنها دو چیز موجب حرکت و منشأ حرارت است؛ یکی نور جوهری نفس و دیگری آتش که نوعی از هواست. 🔺 در ظلمات عالم مادّی، نورِ نفس ناطقه و نورِ آتش، دو خلیفۀ انوار عالم علوی اند؛ بدین صورت که نفس ناطقه، خلیفه کبرا و آتش خلیفه صغراست و سرّ توجهی که حکمای قدیم ایرانی به آتش می کردند و تعظیم و احترام به آن را لازم می دانستند نیز در همین نکته نهفته است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 130_133 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3253 1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3266 2️⃣3️⃣منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه https://eitaa.com/fvtt_ir/3278 3️⃣3️⃣روش اشراقی به مثابه روش خاص حکمت متعالیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3290 4️⃣3️⃣روش اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/3307 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣3️⃣ 🌐 روش اشراقی 🔘 روش اشراقی در فلسفه ابن سینا 🔺 ابن سینا در کنار استدلال عقلی، فی الجمله به شهود نیز توجه داشته و این راه را تقریباً باز کرده است. او حتی گاه در این باره تحلیل نیز عرضه کرده است و در برخی مواضع قوت هایی را هم در این زمینه می توان در کار وی شناسایی کرد، لیکن چهرۀ غالب فلسفۀ او، بحثی است. 🔺 ابن سینا در نمط نهم الاشارات و التنبیهات راه عرفانی را توضیح داده و بیان کرده است که چگونه با سلوک، معرفت حاصل می شود. 🔺 نیز شیخ رئیس در نمط دهم اشارات، سخن از راسخان در حکمت متعالیه به میان آورده است. بوعلی می گوید مسئلۀ ناطقه بودن نفوس افلاک، مسئله ای صرفاً بحثی نیست، بل عارفان آن را یافته اند، و از همین رو وی در فلسفه اش آن را بیان کرده است. 🔘 روش اشراقی در حکمت اشراق 🔺 شیخ اشراق خود اهل شهود و مکاشفه بود و در عمل، روش اشراقی را در فلسفۀ خود برجسته ساخت. وی در آغاز حکمة الاشراق می گوید این کتاب محصول فلسفی مشاهداتی است که در خلوت های خود داشته است. 🔺 شیخ اشراق می گوید: «پس همان گونه که اگر سالک قوۀ بحثی نداشته باشد، ناقص است، اهل بحث نیز اگر آیاتی از ملکوت را مشاهده نکند، ناقص و غیرمعتبر است و نمی تواند از عالم قدس خبر بیاورد». 🔺 شیخ اشراق برآن است که بدون همراهی شهود با بحث، حکمت حقیقی شکل نمی گیرد و آن که شهود ندارد، حکیم حقیقی نیست. 🔺 شیخ اشراق به فیلسوفان فاقد شهود خرده می گیرد و علت بازایستادن آنها را در برخی اقوال و سخنان ظاهری، همین نقصان می شمارد. 🔺 شیخ اشراق برآن است که می توان مشهود را مقدمۀ استدلال قرار داد، هرچند خود در عمل چندان از این شیوه بهره نگرفته است. مقصود وی در اصل این است که باید در فلسفه به مشهودات اعتنا کرد، نه اینکه همان امر مشهود را می توان مقدمۀ استدلال قرار داد و بحث ها را بر پایۀ آن پیش برد. 🔘 روش اشراقی در حکمت متعالیه 🔺 ملاصدرا در مواضع متعددی می گوید که روش او برهانی است، و درعین حال از کشف نیز بهره می برد. وی می گوید علوم شهودی را در حکمت بحثی پنهان کردم. منظور این است که در این فلسفه، همانند حکمت مشائی، کار بحثی و استدلالی انجام می شود، و مطالب کشفی به شکل تعلیمی و به شیوۀ فلسفی بیان می شود. این طرح نشان می دهد که روش فلسفۀ ملاصدرا، اشراقی است. 🔺 مقصود وی این است که در حکمت متعالیه از فضای برهانی و بحثی جدا نمی شود، و در عین حال از کشف نیز مدد می گیرد. 🔺 ملاصدرا شهود را برتر از استدلال عقلی می داند و بر این اساس معتقد می شود که حکیم برای کار فلسفی خود باید از شهود نیز بهره گیرد. اما نکته اینجاست که وی نمی گوید همان مشهود را می توان مقدمۀ استدلال فلسفی قرار داد. 🔺 ملاصدرا بر آن است که تمام جوانب بحث فلسفی باید رعایت شود. ملاصدرا معتقد است باید به قوانین بحثی و امور برهانی ملتزم بود. 🔺 راه معرفت فیلسوف، راه عقلی و برهانی است؛ یعنی با استفاده از کنش های عقلی، به معرفت یقینی دست می یابد. این نکته را که عارفْ حکیم حقیقی است، شیخ اشراق بیان کرده است. 🔺 ملاصدرا این نکته را می پذیرد، اما قیدی ویژه بدان می افزاید. عارفْ حکیم است، اما از جهت معرفت، نه از جهت طریق. این قید بسیار با اهمیت است: «هر ولی الهی، حکیم است از حیث معرفت، نه از حیث طریق، و نه بالعکس». ملاصدرا تصریح کرده است که در کتاب های حکمی خود، راه فلسفی راپیموده است و این گونه نیست که تنها بر شهود تکیه کند. 🔺 او هرگز مشهود را مقدمۀ استدلال فلسفی قرار نمی دهد؛ بل همواره مشهودات قلبی را با استدلال و فعالیت های عقلی همراه می سازد و سپس در فلسفه از آن بهره می گیرد. از باب نمونه، وحدت شخصیۀ وجود را از راه فقر وجودی اثبات می کند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 221_231 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3296 8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3309 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (17) 7️⃣ عالم ماده و طبیعیات 🔘 دیدگاه های خاص سهروردی در حوزۀ طبیعیات 🔘د) عناصر از دیدگاه شیخ اشراق 🔘 تعداد عناصر 🔺 مهم ترین مخالفت وی با حکماء مشایی در باب عناصر، در تعداد عناصر است. حکیمان مشایی به چهار عنصر معتقد بودند؛ آب، خاک، هوا و آتش. سهروردی در میان این عناصر به سه عنصر آب، خاک و هوا اعتقاد دارد و ضمن نقد ادلّه مشاء، آتش را عنصری مستقل نمی شمارد و آن را نوعی از هوا تلقی می کند. 🔺 سهروردی براساس نظام نوری و محوریت مسئله نور، عکس العمل عناصر در برابر نور را مقیاس تقسیم قرار می دهد و می گوید؛ جسم یا به گونه ای است که نور از آن عبور نمی کند یعنی "حاجزیت" دارد مثل خاک؛ یا چنان است که نور از آن به راحتی می گذرد یعنی" لطافت" دارد مثل هوا؛ و یا در حاجزیت و لطافت، حالت بینابین و میانه یعنی "اقتصاد" دارد، همچون آب. 🔘 آتش و ویژگی های آن 🔺 در میان عناصر، آنچه اهمیت بیشتری در کلمات سهروردی دارد، آتش است. هوا دو گونه است؛ هوای متسخّنِ شدیدالحرارة و هوای غیر متسخّن و بارد. چون شیخ اشراق شکل گیری انواع را مربوط به اعراض لاحقه می داند، علی القاعده وی آتش را نوعی مستقل به شمار می آورد، ولی همه سخن وی آن است که آتش از زیر مجموعه هواست و در عرض هوا نیست. 🔺 سهروردی آتش را برای داشتنِ خاصیت نوری، صاحب شرافت می داند و ربّ النوع ویژه ای با نام "اردیبهشت" برای آتش قائل است. 🔺 شیخ اشراق دربارۀ آتش و نور مادی براین باور است که هرگونه حرکتی در نشئۀ مادّی برگرفته از نور است، اعم از نور جوهری و نور عرضی. سهروردی حرکات فلکی را نیز متأثر از نور دانسته است. 🔺 در عالم اَرضی، یعنی مادون فلک قمر تنها دو چیز موجب حرکت و منشأ حرارت است؛ یکی نور جوهری نفس و دیگری آتش که نوعی از هواست. 🔺 در ظلمات عالم مادّی، نورِ نفس ناطقه و نورِ آتش، دو خلیفۀ انوار عالم علوی اند؛ بدین صورت که نفس ناطقه، خلیفه کبرا و آتش خلیفه صغراست و سرّ توجهی که حکمای قدیم ایرانی به آتش می کردند و تعظیم و احترام به آن را لازم می دانستند نیز در همین نکته نهفته است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 130_133 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 5️⃣3️⃣لوازم حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3300 6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری https://eitaa.com/fvtt_ir/3311 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣3️⃣ 🌐 مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری 🔺 ابن سینا حرکت در مقوله های جوهر، ان یفعل، ینفعل، اضافه و متی را نفی می کند. او نفی حرکت را در مقوله جده، راجح دانسته، حرکت در مقوله های أین، کیف، کمّ و وضع را پذیرفته است. 🔘 استدلال ابن سینا بر نفی حرکت در جوهر 🔺 تغییر در طبیعت جوهری منحصر است در تغییر دفعی. جوهر اگر حادث گردد، به صورت دفعی حادث می شود و اگر فاسد شود، به صورت دفعی فاسد می گردد. 🔺 یک جوهر، یا وجود ندارد و فقط قوه آن هست و یا وجود دارد و به طور کامل فعلیت یافته است و این طور نیست که اشتداد و تنقص بپذیرد. حرکت در جوهر فقط به معنای اشتداد (در حرکت تکاملی) و تنقص (در حرکت ذبولی) قابل تصور است، اما محال است صورت جوهری قبول اشتداد و تنقص کند؛ زیرا اگر قبول اشتداد یا تنقص کند، صورت نوعیه این جوهر در حال اشتداد و تنقص یا باقی می ماند یا باقی نمی ماند. اگر صورت نوعیه جوهر همچنان باقی باشد، پس صورت جوهری تغییر نکرده، فقط امری که عارض بر صورت جوهری بوده، تغییر کرده است. در این صورت، چیزی که ناقص بود، با اشتداد نقصانش از بین می رود، ولی جوهر آن از بین نمی رود. در اینجا استحاله و مانند آن تحقق می یابد، نه تکون جوهر جدید. اگر در حال اشتداد نوع جوهر باقی نباشد، بدان معناست که با اشتداد جوهر، جوهر پیشین از بین رفته، جوهر جدیدی احداث می شود و همین طور در هر آنی از اشتداد این جوهر زائل شده، جوهر جدیدی حادث می شود و میان جوهر اولیه و جوهر پایانی، جواهر نامتناهی بالقوه ای امکان خواهند داشت؛ در حالی که در واقع این طور نیست و میان دو جوهر، جواهر نامتناهی امکان ندارد. بنابراین، اشتداد و تنقص در جوهر امکان ندارد و با نفی اشتداد و تنقص، تغییر جوهر منحصر در کَون و فساد، یعنی زوال یک صورت نوعی و تکون صورت نوعی دیگر به جای آن به صورت دفعی می شود. 🔘 استدلال دیگر ابن سینا بر نفی حرکت در جوهر 🔺 هر حرکتی نیازمند موضوع و متحرک است و در جوهر، چیزی که متحرک باشد و حرکت در مقوله جوهر را بپذیرد، وجود ندارد. بنابراین، حرکت در مقوله جوهر مستلزم وجود حرکت بدون متحرک بوده، این محال است. 🔺 مشائیان حرکت را عرض دانسته، آن را نوعی از مقوله ان ینفعل شمرده اند و بر اساس نیازمندی حرکت به عنوان یک عرض به موضوع و متحرک و نفی امکان اشتداد و تضعف در جوهر، حرکت در مقوله جوهر را انکار کرده اند. اما ملاصدرا با نفی ماهیت بودن و عرض بودن حرکت، و قول به آنکه حرکت از قبیل مفاهیم فلسفی است و به نحو وجود شیء برمی گردد، به جای آنکه آن را به ماهیت برگرداند، با تکیه بر اصالت وجود، آن را به وجود برگردانده است و به اشکال های مشائیان پاسخ گفته، با نقد دلایل آنها، به حرکت در جوهر قائل شده است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 177_181 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
جوان انقلابی جهت شرکت در دوره معرفتی تشکیلاتی ✅ آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی زمان دوره: 📅 ۱ لغایت ۱۳ مرداد ماه 🏞 مکان دوره: آبعلی (اردوگاه سیدالشهداء علیه السلام) 🖊 ثبت نام در: www.eslamenaab.ir 🗓 مهلت ثبت نام تا ٢۰ تیر ماه 🌐 برای کسب اطلاعات بیشتر، با شناسه زیر در تمامی پیام رسان ها در ارتباط باشید: @eslamenab_dore 🏷 @eslamenaab —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac