eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
978 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣1️⃣ 🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (4) 🔘 میزان عرفان اسلامی 🔺 هر علمی برای سنجش صحت و سقم مسائل خود، به ملاک ها و معیار های ویژه ای احتیاج دارد. به عنوان نمونه، در علوم طبیعی، تجربه و استقرا میزان اساسی است و در علوم عقلی، معیار سنجش مباحث، منطق می باشد. 🔺 عارفان اسلامی چند چیز را به عنوان ملاک چنین تشخیصی معرفی کرده اند: 1️⃣ میزان خاص 🔺 از جمله اموری که در عرفان، به ویژه عرفان عملی و سیر و سلوک معنوی ضرورت دارد، داشتن استاد آگاه و واصل به حضرت حق است. 🔺 دستگیری های چنین استاد راه، دم به دم به سالک مدد می رساند و او را از افتادن در سیاه چاله های فکری و عملی حفظ می نماید. عرفا از چنین انسان کاملی به «میزان خاص» تعبیر می کنند؛ چراکه فقط به افراد ویژه ای که مورد پرورش او هستند، اختصاص دارد. 2️⃣ میزان عام 🔺 در عرفان اسلامی، علاوه بر میزان خاص، دو میزان سنجش عمومی تر نیز با جایگاه ویژه ای وجود دارند: 🔘 عقل 🔺 عقل سلیم و نورانی شده به نور قلب که از کدورت های ظلمانی و حسی به دور باشد، خود حجت محکم و ملاک روشنی بر صحت و سقم مباحث عرفان علمی و عملی به شمار آمده است. 🔘 دین 🔺 از دیدگاه عارفان، عمده ترین وسیله برای تشخیص درستی و نادرستی مباحث عرفانی، چه آنها که جنبۀ نظری و فکری دارند و چه آنها که جنبۀ عملی و سلوکی دارند، شریعت ختمی می باشد؛ زیرا در عرفان، تکیۀ اساسی در یافت حقایق، کشف و شهود است و هرچه جان از درجۀ پاکی بیشتری برخوردار باشد، آن شهود نیز زلال تر و واقع نمایی آن بیشتر است. 🔺 از طرفی دیگر، در میان نفوس انسان ها، نفوس انبیا، طاهر ترین نفوس و در رأس آنها پاک ترین جان که دارای طهارت کامل است، نفس خاتم انبیا (ص) است. 🔺 از این رو کشف و شهود او کامل ترین و در نهایی ترین نقطه قرار دارد و از این جهت عرفا قرآن را کشف تام و اتم محمدی (ص) می شمارند. در چنین فضایی، همۀ مکاشفات و دریافت های عرفانی، می بایست با میزان قرآنی و سنت نبوی و ولایی سنجیده شوند و از این رهگذر، واردات رحمانی و ملکی از خطورات و رهزنی های شیطانی و نفسانی جدا و قوّت و نقص مسائل محاسبه گردد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 91_92 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣ 🌐 معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 عمدتاً پیدایش تصورات را این چنین تحلیل کرده است که منشأ مفاهیم کلی، مصادیقی است که با آنها ارتباط برقرار می کنیم؛ چه محسوسات ظاهری، چه محسوسات باطنی. 🔺 چه این اتصال بدون واسطه باشد، مانند اتصال ادوات حسی به خارج در علم حسی، و چه با واسطه باشد، مانند اتصال خیال به خارج با واسطۀ حس در علم خیالی و مانند اتصال عقل به خارج در علم عقلی، از راه ادراک جزئیات با حس و خیال. 🔘 دیدگاه استاد مصباح یزدی 🔺 ایشان همانند علامه طباطبایی معتقد است همۀ مفاهیم از مصادیق اخذ می شوند، اما بداهت را معلول ارتباط حضوری با عالم خارج می داند و عمدتاً هم مصداق ارتباط حضوری را وجدانیات معرفی می کند. 🔺 ایشان معقولات ثانی فلسفی را نیز برگرفته از وجدانیات می داند و از همین رو آنها را بدیهی می شمارد. 🔺 استاد مصباح همانند شیخ اشراق، معیار بداهت را مشهود بودن می داند، اما برخلاف او، معقولات فلسفی را نیز برآمده از مشهودات و بدیهی می داند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 53_55 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬛️ «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» ⬛️ ▪️ انقلاب فرزند رشید دانشمندی را از دست داد، 🔴 شهادت دکتر بر امام زمان عج و رهبر عزیزمان و مردم غیور ایران و باد! ▪️ ننگ بر وادادگی، ننگ بر سرپیچی از دستور ولی. ▪️ «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»(امام علی ع) ▪️ آنکه وقت یاری ولیّ خود خفت، با لگد دشمن بیدارش می‌کنند. ▪️ ضربه های بیشتری در راه است. چون خفتگان انکار نکنیم. ▪️ این طائفهٔ «هم السفهاء»، بیدار نخواهند شد، ▪️ مردم باید مسیر خود را بیابند و در تمام زمینه ها به میدان بیایند. ▪️ سالها است که این خواست رهبری است. ▪️ تنها مانع ضربه های بزرگ، «قیام مردم» برای رفع مشکلات و موانع و سفاهتها و سستیها و خباثتهاست. ▪️ در گرو است. ▪️ وقتی که مردم بخواهند خدا به میدان می آید. « ... حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»﴿الرعد، 11﴾ ▪️ این راه را برای مردم روشن کنیم. ☑️ پیام حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
کانال شخصی جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین با نام شروع به کار کرد. https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde 🔻🔻🔻 توضیحات در مورد کانال ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ▫️معرفی انقلاب اسلامی مخاطبان مستعد و مشتاق فراوانی برای «گفتگو» دربارۀ فردای بهتر پدید آورده است، مخاطبانی که دیدن آنها و یادشان انگیزۀ تأمل و شوق نگاشتن می دهد. باید این گفتگوها در جامعۀ ایران بپیچد و از ما جامعه ای فکور و پُرایده و پرانگیزه پدید بیاورد. 🌼 «فصل فرهنگ» اشاره به امروز تا همۀ فرداهایمان دارد. انقلاب اسلامی تفسیر انسانیّت بود و این نکته رهین معنایی بود که در دل نهفته داشت. روزهای سختی گذشت و اکنون فصل تمرکز بر سخنان اصلی مان است. همۀ سخنانمان زنده است. امیداواریم در فصل جدید مخاطبان خوبی برای اندیشه های عمیق باشیم و خود را صاحب رسالتهای عزیزی بدانیم. 🌼 فصل فرهنگ یعنی فصل فرهیختگی. بسیاری معتقدند این اتفاق افتاده است؛ یعنی ما به فصل فرهنگ رسیده ایم. این یعنی از این به بعد اقدامات اساسی انقلاب را تنها با فرهنگ می توان به پیش برد. البته نگاههای سطحی و حوصله های کم نمی توانند ما را به این تراز برسانند. بی گمان قدرت اصلی اسلام در اندیشه و فرهنگ او نهفته است، و این افتخار بزرگی است. فرهیختگی خویشاوند نزدیک اسلام است. کار لطیف این دین الهی با این زمینه پیش می رود. باید پذیرفت که در گام دوم انقلاب، در فصل فرهیختگی و فرهنگ، ما با اندیشه و نرم افزارهای طاغوت و فرهنگ دنیاگرایی درگیریم. این یعنی پس از سالها درگیریهای جدی به اصل دعوا و کانون منازعه رسیده ایم. دعوای همیشگی دین باوران با خداگریزان، دعوا بر سر الگوی سعادت و الگوی پیشرفت است. کافر دین دیگری دارد؛ واقعیّتی که نباید آن را زیر هزار اصطلاح خوش آهنگ مخفی نمود. زمزمۀ «لا اعبد ما تعبدون» و نهایتاً «لکم دینکم و لی دین» نیز در مقام بیان این حقیقت است. همیشه نیز همین بوده است. «جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد»(امام خمینی). یارگیریها و صف آرائیهای سنجیده و ژرف، از این به بعد خواهد بود. به نظر می رسد از این پس صفوف بسیاری به هم خواهد ریخت. 🌼 در این کانال ذیل اندیشه، تحلیل، و اطلاعرسانی نکاتی خواهد آمد. امیدوارم به لطف الهی همگی مشمول هدایتهای پرمهرش قرار بگیریم و همۀ نگارندگان جبهۀ حق و حقیقت در نیّت، در مفاد و در نگاشته همواره بهترین باشند. «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتى وَ صَحِّحْ بِما عِنْدَكَ يَقينى وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرتِكَ ما فَسَدَ مِنّى.»(دعای مکارم الاخلاق) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «مکتب سیاسی اسلام فکر درست و سخن نوی خود را با تبیین در فضای ذهن بشریت رها میکند و مثل نسیم بهاری و عطر گلها در همه جا میپیچد.» (مقام معظم رهبری حفظه‌الله، 83/3/14) 👇🏻 عضویت 👇🏻 ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde 🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی 🔺هنگامی که فلسفۀ مشایی ارسطویی وارد حوزه اندیشۀ مسلمانان شد، به تدریج و پس از هضم کامل، گسترش شگرفی یافت و تقریباً فیلسوفان مسلمان، اندیشه های هماهنگ مشایی یافتند. همچنان که پس از ظهور صدرالمتألهین شیرازی در قرن یازدهم هجری و معرفی حکمت متعالیه از سوی آقا محمد بیدآبادی و ملا علی نوری، تقریباً همه حکما، صدرایی شدند و مبانی صدرایی را پذیرفتند، اما پس از عرضه مکتب اشراقی، با آنکه گویا زمینه از هر جهت برای طرد فلسفه مشایی و قبول یک فلسفه جدید آماده بود، چنین وضعیتی پیش نیامد، بلکه حکمای پس از سهروردی را می توان به سه گروه تقسیم کرد: گروهی همچنان مشایی صِرف باقی ماندند و گروه اندکی همچون شهرزوری پیرو کامل حکمت اشراقی شدند، اما بیشتر حکما را باید پس از شیخِ اشراق و عرضۀمحصولات اشراقی، حکیمانی «مشایی_اشراقی» یا «اشراقی_مشایی» با اختلاف درجات تقرب به یکی از آن دو مکتب، دانست. 🔘علل درونی عدم بسط حکمت اشراق بعد از سهروردی 1️⃣تحول شدید در اصطلاح ها و زبان فلسفی در حکمت اشراق و ادبیات به کار رفته در آن 🔺این تحول گسترده در اصطلاح ها که در بسیاری از موارد چندان لزومی هم نداشت و بلکه از نظر گسترده در اصطلاح ها که در بسیاری از موارد چندان لزومی هم نداشت و بلکه از نظر واژگان، گاه ضعیف تر از اصطلاح های پیشین نیز بود، باعث نوعی دل زدگی شد و گونه ای از احساس بیگانگی در میان فیلسوفان ایجاد کرد. 🔺زیرا مصلحان علمی در صورتی می توانند توفیق یابند و تحولاتی، هرچند شگرف ایجاد کنند که در همان بستر سنتی علمی حرکت کنند و تا جایی که می توانند رعایت حال اصحاب آن علم کنند و با حفظ بسیاری از شئونات و ساختارها، تحولات خود را اجرائی سازند و از ایجاد تنش های بی دلیل کاملاً بپرهیزند. 2️⃣دشواری روش اشراقی 🔺شیخ اشراق روش بحثی صرف را نه تنها کافی نمی دانست، بلکه آن را ضعیف ارزیابی می کرد و اساساً کسی را که به درجات شهود دست نیافته باشد، حکیم و فیلسوف نمی شمرد. 🔘علل بیرونی عدم بسط حکمت اشراق بعد از سهروردی 1️⃣شیخ اشراق شاگردان برجسته ای که بتوانند اندیشه های او را ترویج کنند، نداشت 🔺شاید مهم ترین دلیل آن سفرهای پی در پی و دیگری کوتاهی عمر وی بود که نتوانست در این عمر کوتاه، اشخاص قابل اعتنائی را برای بسط و ترویج اندیشه های اشراقی تربیت کند. 2️⃣استحکام و قدرت فلسفی بسیاری از مبانی مشایی به تدریج ضعف بسیاری از ایرادهای شیخ اشراق را آشکار ساختند و این امر اثری منفی در رواج حکمت اشراقی گذاشت 🔺احیای مجدد حکمت مشایی در قرن هفتم از سوی خواجه نصیرالدین طوسی و نشان دادن ضعف ایرادهای متکلمان به ویژه فخر رازی به آن و درهم آمیختن مباحث کلامی با مباحث فلسفی مشایی و آموزه های فارابی و ابن سینا که مشتریان بسیاری در همه جای جهان اسلام داشت، در نهایت به افزایش طرف داران حکمت مشایی انجامید و با این روش حریفان بسیاری از میدان به در شدند و این همه باعث شد حکمت اشراقی به عنوان یک دستگاه فلسفی، همیشه در میان حکما، حکمتی درجه دوم تلقی شود. 🔘فراز و نشیب در توجه به حکمت اشراق 🔺به هر روی، فراز و نشیب در اقبال و بی اقبالی به حکمت اشراقی در طول تاریخ فلسفه اسلامی همیشه وجود داشت تا آنکه صدرالمتألهین التفات کامل تر و ریشه دارتری به اندیشه های شیخ اشراق نشان داد و آنها را از منابع مهم برنامه خود دانست. به ویژه از حیث روشی، به تکمیل روش اشراقی پرداخت و اوج این روش را با برخی افزوده های بسیار مهم در آثارش بروز داد و پاره ای از پرسش های اساسی ای را که در حکمت اشراقی مطرح شد، ولی پاسخ های مناسب نیافت، به سرانجام رساند. 🔺اما با همه این اوصاف هنوز هم سرمایه های کمتر دست خورده ای در حکمت اشراق وجود دارند که می توانند با پیگری عالمانه، فرآورده های ارزشمندی را به بار آورند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 40_42 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣ 🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشا 🔘 عرض بودن صورت ذهنی جوهر 🔺 شبهه: از آنجا که علم به یک شیء، حصول صورت آن شیء در نفس است و این از سنخ کیفیت نفسانی و از قبیل عرض است، هرگاه انسان به یک جوهر عینی علم پیدا کند، صورت ذهنی آن جوهر در نفس انسان حاصل می شود و بدین ترتیب، این صورت علمی کیف نفسانی و عرض خواهد بود. اما از سوی دیگر، در علم به یک شیء، صورت و ماهیت آن شیء در نفس حاصل می شود؛ و برای آنکه علم، علم حقیقی و مطابق با واقع باشد، لازم است همان ماهیت عیناً در ذهن حاصل گردد. 🔺 برای آنکه علم به جوهر، علم حقیقی و مطابق با واقع باشد، لازم است ماهیت جوهری در نفس حاصل شود و بدین ترتیب، لازم می آید صورت علمی یک جوهر، هم عرض باشد و هم جوهر؛ درحالی که در احکام جوهر و عرض گفته شده محال است شیء واحد، هم جوهر باشد و هم عرض. 🔺 پاسخ ابن سینا: امتناع اجتماع جوهریت و عرضیت در شیء واحد، بدان معناست که ممکن نیست شیء واحدی در خارج، هم به نحو لا فی موضوع موجود گردد و هم به نحو فی موضوع. اما اگر شیئی در ذهن به نحو فی موضوع موجود گردد و ازاین رو عرض باشد، و همان شیء در خارج به نحو لا فی موضوع موجود گردد و از این رو جوهر باشد، اشکالی ندارد. 🔺 ابن سینا در اینجا بی آنکه از اصطلاحات حمل اوّلی و حمل شایع استفاده کند، به مفاد آنها اشاره کرده است. 🔘 علم حضوری 🔺 مشائیان علم حضوری را پذیرفته اند و علوم را منحصر در علم حصولی نمی دانند. 🔺 در سخنان فارابی و ابن سینا واژه علم حضوری و معادل های آن یافت نمی شود، ولی این دو فیلسوف به آنچه فیلسوفان بعدی آن را علم حضوری نامیده اند، توجه داشته اند. 🔘 دو مصداق علم حضوری نزد مشائیان: 1️⃣ علم به صورت های ادراکی 🔺 فارابی آنجا که درباره علم خدا به ذات خود و صور معقوله سخن گفته، آن را علم بدون وساطت صورت های ذهنی دانسته است. یعنی علم خدا به ذاتش، عین وجود اوست و علم خدا به صورت های معقوله نیز عین وجود همان صورت های علمیه است و بر وجود صورت های علمیه دیگر متوقف نیست. 🔺 فارابی علم بی واسطه و منهای صورت ذهنی را در انسان مطرح نکرده است. 🔘 نظر ابن سینا 🔺 ابن سینا مانند فارابی استدلال کرده که معقولیت صورت های علمی خدا چیزی جز وجود آنها نزد خدا نیست و آن را درباره صورت های ادراکی انسان نیز مطرح کرده است. 🔺 در هر ادراکی، خواه حسی، خواه خیالی و خواه عقلی، صورتی از شیء نزد نفس حاضر می شود و نفس به آن آگاه می گردد و از طریق آن به خود شیء آگاهی می یابد. اما آگاهی از صورت های ذهنی، آگاهی بی واسطه و مستقیم است و تعقل نفس به آن و ملاحظه آن صورت در نفس به وسیله صورت ذهنی دیگری انجام نمی گیرد. 2️⃣ علم به ذات 🔺 انسان ذات خود را بدون وساطت هیچ صورتی ادراکی می کند؛ چرا که ذات همواره نزد ذات حاضر است و هرگز از آن غافل نیست و برای آنکه ذات از خود آگاه شود، به چیزی نیاز ندارد. 🔺 ابن سینا از حضور ذات نزد ذات سخن گفته و به دنبال آن تصریح کرده است که علم ذات به ذات، همان وجود ذات است و هیچ تغایری در کار نیست. علم انسان به ذات خود، ممکن نیست از طریق حصول صورت باشد، بلکه لازم است علم انسان به ذات او، چیزی جز ذات او نباشد. 🔺 ابن سینا عنوانی برای این قسم از علم قرار نداده و آن را علم حضوری ننامیده است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 50_58 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 📚 1️⃣جایگاه عزم https://eitaa.com/fvtt_ir/2814 2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی https://eitaa.com/fvtt_ir/2871 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 📚 🔰🔰 «در آمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی» عنوان سلسله گفتارهای حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی می باشد که به دنبال تبیینی از باورهای اسلامی انقلابی اصیل و نقش و مسئولیت تاریخی جبهه انقلاب متناظر با این باورداشتها می باشد. 🔰این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت منتشر شد. 🔗برای دریافت کتاب اینجا کلیک کنید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣1️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (1) 🔘 دوجهت قابل پیگیری در تبیین تاریخ عرفان اسلامی 1️⃣ ابعاد عرفان اسلامی همچون عرفان نظری، عملی یا ادبی را جداگانه و به صورت مستقل مورد بررسی قرار داده و دوره های تاریخی آن بررسی شده است. 2️⃣ عرفان اسلامی به عنوان پدیده ای ویژه که دارای حیات مستقل است و با تأثیرپذیری از شریعت در میان مسلمین پدید آمده، مورد نظر قرار گرفته و دوره های تاریخی آن تبیین شده است. 🔺 در این بحث، تبیین تاریخی عرفان اسلامی را از دیدگاه دوم پی خواهیم گرفت. 🔺 دوره های تاریخی عرفان اسلامی از دیدگاه مورد نظر به پنج دورۀ کلی تقسیم می شود: 1️⃣ دورۀ آغازین: از قرن اول تا پایان قرن دوم 2️⃣ دورۀ بالندگی و تکامل: از قرن سوم تا اوایل قرن هفتم 3️⃣ دورۀ اوج و شکوفایی: از قرن هفتم تا پایان قرن نهم 4️⃣ دورۀ افول: از اواخر قرن نهم تا قرن یازدهم 5️⃣ دورۀ احیا و بازیابی: از قرن یازدهم تا به امروز 🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی 🔘 نام صوفی و عارف از چه زمانی پیدا شد؟ 🔺 تقریباً همۀ کاوشگران عرفان اسلامی از قدیم و جدید هم رأی هستند که در قرن اول هجری چنین نامی وجود نداشته است و بار اول بر «ابوهاشم صوفی کوفی» اطلاق شده است. 🔺 از جمله مطالبی که دربارۀ ابوهاشم صوفی گفته می شود، آن است که وی اولین بار در رملۀ فلسطین صومعه و خانقاهی برای عبادت گروهی از زهّاد و عبّاد ساخته است. اگر این نقل درست باشد، باید پذیرفت که شکل گیری نحله ای صوفیه نیز در همان نیمۀ اول قرن دوم صورت گرفته است؛ زیرا ساخته شدن مکانی ویژه برای عده ای که دارای گرایش های فکری و عملی خاص هستند، بسیار پرمعناست و از نضج گروه خاصی خبر می دهد. 🔘 عرفان اسلامی از حیث محتوا و واقعیت از چه برهه ای شکل گرفته است؟ 🔺 عرفان اسلامی ازجهت محتوا با خود اسلام همزاد است؛ یعنی هرچند اسم و رسم تصوف، شکل گیری و امتیاز گروهی را در قرن اول نپذیریم، اما نمی توان وجود مفاهیم علمی و عملی عرفانی را در قرن اول هجری را منکر شد؛ زیرا همۀ آنچه را عرفا به تدریج در دوره های مختلف به دست آوردند، در تعالیم شخص پیامبر (ص) و ائمۀ معصومین (ع) و عملکرد ایشان و صحابه و اصحاب ائمه (ع) می توان دید. به همین جهت عرفا، قرن اول را «خیر القرون» می شمارند؛ یعنی نقطۀ اوج مباحث عرفانی از دیدگاه عارفان مسلمان، همان قرن اول است. 🔘 دو مرحلۀ دورۀ آغازین عرفان اسلامی 1️⃣ مرحلۀ اول 🔺 مرحله ای است که هنوز نام صوفی و نحله ای به عنوان صوفیه در برابر نحله های دیگر به وجود نیامده است، اما واقعیت عرفان اسلامی از همان آغاز به روشنی در آن دیده می شود. این مرحله که تا اوایل نیمۀ نخست قرن دوم ادامه می یابد، در بررسی خاستگاه عرفان اسلامی، اهمیت ویژه ای دارد. 2️⃣ مرحلۀ دوم: 🔺 در این مرحله اندک اندک نام صوفی، تصوف، عرفان، معرفت و عارف ظهور می یابد و علاوه بر آن، محل ویژۀ عابدان و زاهدان به نام صومعه و خانقاه پدید می آید و مفاهیمی همچون زهد، عبادت، ریاضت، اخلاص و معرفت بروز می یابد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 103_107 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
دوست‌داران حضرت آیت‌الله مصباح یزدی حفظه الله مکررا جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقه‌مندان به ایشان تقاضا داریم با توسل ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند. 💻 @mesbahyazdi_ir —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣ 🌐 معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 1️⃣ 🔺 هنگام ارتباط و اتصال حضوری با مصادیق خارجی، به آنها علم حضوری می یابیم. این ارتباط و علم حضوری شعبه هایی دارد: علم حضوری حسی با حس ظاهر و با حس باطن، علم حضوری با شهود عقلی و علم حضوری با شهود قلبی. 🔺 متعلق علم حضوری، خودِ حقایق خارجی و نفس الامری است. این امور در خارج متشخص اند. 🔺 مفاهیمِ برآمده از حس ظاهر یا باطن، توسط عقل شهودی، عقل تحلیلی و عقل شبیه ساز پدید می آیند. مفاهیم فلسفی توسط عقل شهودی درک می شوند و سپس عقل شبیه ساز از آنها صورتی برمی گیرد. 🔺 حاصل فعالیت عقل شبیه ساز، تصاویری جزئی است که از شهود برآمده اند. این تصاویر، مفاهیمی حصولی اند. 🔺 دربارۀ مفاهیم برگرفته از ارتباط حسی، تعبیر «بدیهی عند الحس» را به کار برده اند. همچنین دربارۀ مفاهیم فلسفیِ برگرفته از دل محسوسات خارجی یا موجودات خارجی می توانیم تعبیر «بدیهی عند العقل الشهودی» را به کار بریم. 🔺 این، نوعی از بداهت و بیّن بنفسه بودن است. بدیهیات نزد حس و نزد عقل شهودی، به کار تعریف نمی آیند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 55_58 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 2️⃣ ☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ 🔘 سلسله نشست های فلسفی 🌐 موضوع پیش نشست دوم: مباحثه نظر استاد درباره (ارائه شده در نشست اول) 💢 احساس نیاز شد که ابتدا مباحثی که در نشست اول ارائه شد، توسط جمعی از طلاب مباحثه شود، هم برای فهم و جذب بهتر مباحثه ارائه شده و هم سؤالات و ابهامات بحث ایشان در بیاید و ان شاء الله جلسه بعد نشست ادامه همین بحث را خدمت ایشان باشیم. ❇️ تقریر نظر استاد توسط حاج آقای انجام خواهد شد. 🕢 زمان: پنج شنبه 13 آذر ماه ساعت 7:15 الی 9 صبح 🏠مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) طبقه اول 🌐 شرکت فقط به صورت مجازی از طریق لینک: https://b2n.ir/452241 ✔️فایل صوتی : https://eitaa.com/fvtt_ir/2839 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac