eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
970 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 1️⃣ دانش تاریخ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2499 2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2556 3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2585 4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2631 5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2664 6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2697 7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2707 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💢بخش 5️⃣ 🌐 فلسفه در چین پیش از اسلام 🔘 دوره های اصلی فلسفۀ چینی 🔺 تاریخ تفکر در چین سابقه ای دیرینه دارد؛ اما آغاز دوران فلسفه های منظم و مدون چین را قرن ششم پیش از میلاد می دانند. بیش از 25 قرن از حیات فلسفی چین می گذرد و این مدت را به چهار دوره تقسیم می کنند: 1)دورۀ باستان، از قرن ششم تا 221 پیش از میلاد؛ 2)دورۀ میانه، از 221 پیش از میلاد تا 960 میلادی؛ 3)دورۀ جدید، از 960 تا 1900 میلادی که دوران سیطرۀ بلامنازع مکتب نو کنفوسیوسی بود؛ 3)دورۀ معاصر، از 1912 به بعد که مکتب نو کنفوسیوسی در چالش با فلسفۀ غربی رو به زوال نهاد و به ویژه در اواسط قرن بیستم با ظهور مارکسیسم ناتوان شد. 1️⃣دورۀ باستان 🔺 در این دوره صد مکتب که شامل کشاورزان، سیاسیان، سران نظامی و دیگر متفکران مستقل می شد، با یکدیگر رقابت می کردند و وجه اشتراک و دغدغۀ اصلی آنان انسان بود 🔘مکتب کنفوسیوسی 🔺 کنفوسیوس انسان برتر را انسان آرمانی در برابر اشراف زاده معرفی کرد و آن را به انسانی خردمند، خیرخواه و شجاع که محرک او به جای سود و منفعت، راستی و عدالت است و « راه» (دائو) را می آموزد و به انسانها عشق می ورزد، تعریف کرد. 🔺کنفوسیوس و پیروان او در پی جامعه ای بودن که به خوبی سامان یافته باشد و مردان با فضیلت آن را اداره کنند، اما اختلاف دربارۀ نیک سرشتی و بد سرشتی فرد انسان در بین پیروان کنفوسیوس موجب پیشنهاد دو راه مختلف برای دستیابی، به این هدف شد. 🔺آنکه به نیک سرشتی انسان باور داشت پیشنهاد می کرد اگر حاکم، اندیشه های صرفاً انسانی خود را در ادارۀ حکومت به کار اندازد، آن هدف تأمین می شود و معتقد به بدسرشتی انسان می گفت چون انسانها سرشتی بد دارند لازم است حاکم با اِعمال قوانین و اجرای برنامه های هدایتگرانه، مردم و جامعه را به سامان کند. 🔘مکتب دائویی 🔺مکتب کنفوسیوس، دائو یا راه را نظامی از حقایق اخلاقی و تبلور « آسمان» می دانست؛ اما مکتب دائویی آن را عبارت از خود طبیعت می شمرد. لائوزه (متولد قرن ششم پیش از میلاد) که بنیان گذار این مکتب است، «راه» را با «آسمان» یکی گرفت و گفت « راه» ازلی، خود انگیخته، بی نام و توصیف ناپذیر است؛ هم سرآغاز همۀ اشیاء است و هم اشیاء مسیر خود را در آن می پیمایند. 🔺با اینکه مکتب دائو متعالی تر از مکتب کنفوسیوس است، دغدغۀ اصلی آن مانند کنفوسیوس، انسان است. 🔘مکتب مووی 🔺مکتب مووی که مو زه ( 468_376ق.م) آن را بنیان نهاد، اعتراض و واکنشی بود بر ضد بسیاری از تعلیمات و آموزه های مکتب کنفوسیوس. مهم ترین اختلاف آن دو به نظریۀ محبت عام مووی و نظریۀ محبت ذومراتب کنفوسیوسی باز می گردد. در مکتب کنفوسیوس سفارش شده بود که فرد در عین لزوم محبت به همۀ افراد، باید محبت ویژه ای به والدین خود نشان دهد تا از این رهگذار روابط خانوادگی باقی بماند؛ اما مو زه تأکید می کرد که مردم باید والدین دیگران را مانند والدین خود دوست بدارند و نباید بین آنان فرق نهاد. 🔘منطقیها 🔺دغدغۀ اصلی این مکتب بحث از عناوین و واقعیات است و از این رو تنها مکتبی بود که از مسائل متافیزیکی مانند وجود، نسبیت، فضا، زمان، کیفیت، فعلیت و علل بحث می کرد. 🔘مکتب یین _ یانگ 🔺دیدگاه اصلی مکتب یین _ یانگ، قول به دو قوۀ کیهانی است: یکی «یین» که منفی، منفعل و ضعیف است و دیگری «یانگ» که مثبت، فاعل، قوی و یکپارچه است و همه چیز از تأثیر متقابل این دو پدیدآید. نظریۀ «یین و یانگ» پیوسته و قرین با نظریۀ « پنج عنصر» فلز، چوب، آب ، آتش و زمین است. 🔺این مکتب بیش از هر مکتب دیگری آموزه های اخلاقی و اجتماعی چینی را بر شالوده ای جهان شناختی استوار کرد و بر جنبه های مختلف حیات و فرهنگ چینی تأثیر گذاشت. 🔘مکتب قانون گرایی 🔺 مکتب قانون گرایی دیدگاههای فلسفی قابل اعتنایی ندارد. هدف اصلی این مکتب تمرکز قدرت در حاکم بود. این مکتب پذیرفت که سرشت انسان شر است و ارزشهای اخلاقی در برابر منافع عینی اعتباری ندارد. پیروان این مکتب بر شمول همگانی قانون تأکید ورزیدند و از این رو، نادانسته به برابری همه انسانها تن دادند. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 97_102 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣ 2️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی 🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد. 🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد. 🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان «روزی عجیب» از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد. سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد. 🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است. 🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، بنا به نقل ابن ابی اصیبعه، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود. 🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او بر آنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنکه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به «شیخ مقتول» شهره شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 ثبت‌نام دوره عمومی فلسفه و عرفان اسلامی 🔷️ با توکل بر خداوند متعال و توسل بر اهل بیت معصومین علیهم‌السلام، همزمان با عید الله الاکبر ، عید سعید غدیر، ثبت‌نام دوره عمومی فلسفه و عرفان اسلامی آغاز شد. 🔶️ این دوره به صورت مجازی و به مدت سه ساله، توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌گردد. ⏱ زمان ثبت نام: تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ 🏷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره به سامانه نفحات مراجعه نمایید؛ http://samaneh.nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 ثبت‌نام دوره فشرده حکمت اسلامی 🔷️ با توکل بر خداوند متعال و توسل بر اهل بیت معصومین علیهم‌السلام، همزمان با عید الله الاکبر ، عید سعید غدیر، ثبت‌نام دوره فشرده حکمت اسلامی آغاز شد. 🔶️ این دوره به صورت مجازی و به مدت یک ساله، توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌گردد. ⏱ زمان ثبت نام: تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ 🏷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره به سامانه نفحات مراجعه نمایید؛ http://samaneh.nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣ 🌐 علوم و اقسام آن 🔘 اهمیت تقسیم علوم 🔺منظور فیلسوفان از فلسفه یا حکمت مجموع علوم عقلی است. آنها برای معرفی فلسفه به این معنا دست به تقسیم آن زده، به تعریف هر یک از اقسام و معرفی موضوع و فروعات و مسائل آنها پرداخته اند. 🔺برای تقسیم بندی علوم اغراضی گوناگون را می توان در نظر گرفت. اما احتمالاً آسان شدن آموزش و آموختن را می توان یکی از مهم ترین آنها دانست. 🔘 تقسیم بندی ارسطوئی 🔺تقسیم بندی ارسطوئی، با آنکه منسوب به ارسطوست، همان تقسیم بندی ارسطو نیست و با آن تفاوت هایی دارد. 🔺ارسطو حکمت را به سه قسم«نظری، عملی، تولیدی» تقسیم و حکمت نظری را به سه قسم: طبیعی، ریاضی و الهی تقسیم کرده ، ولی حکمت عملی را به اقسامی تقسیم نکرده است. گرچه او اخلاق ، سیاست و تدبیر منزل را تحت عنوان حکمت عملی گنجانده است، اما آنها را از اقسام آن نشمرده است، بلکه آن را همان سیاست معرفی کرده، علومی مانند اخلاق ، تدبیر منزل، و علم لشکرکشی را در خدمت آن ( یعنی در خدمت سیاست) دانسته است. او تقسیمی برای حکمت تولیدی نیز بیان نکرده، آن را همان شعر معرفی کرده است. 🔺 این تقسیم بندی عیناً در آثار فیلسوفان مسلمان مشاهده نمی شود، بلکه با اصلاحاتی که شامل افزایش و کاهش است، مشاهده می گردد. آنها فلسفه را به جای سه قسم، به دو قسم نظری و عملی، و فلسفه نظری ر ابه همان سه قسم طبیعی، ریاضی و الهی تقسیم کردند که در آثار ارسطو نیز آمده بود. اما فلسفه عملی را به سه قسم اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن تقسیم کرده اند. این تقسیم بندی در آثار فیلسوفان پیش از ابن سینا مانند کندی و فارابی دیده نمی شود. در آثار فیلسوفان پیش از اسلام نیز به این تقسیم بندی تصریح نشده است. 🔺از این رو ، می توان احتمال داد نخستین بار ابن سینا بود که به این طبقه بندی علوم تصریح کرده. طبقه بندی یاد شده در آثار گوناگون ابن سینا یکسان نیامده است، ولی روح آن در آثار متفاوت او یکی است و فیلسوفان بعدی، حتی اشراقیان و صدراییان نیز در آثار خود آن را آورده اند. 🔘تقسیم بندی فارابی 🔺فارابی در احصاء العلوم ، بدون آنکه درصدد تقسیم بندی و طبقه بندی علوم برآید، به شمارش علوم و معرفی اجمالی آنها می پردازد. می توان گفت او صرفاً به شمارش و احصای دانش ها نپرداخته، بلکه خواسته است آنها را به نوعی طبقه بندی کند. 🔺فارابی هشت علم را در پنج فصل معرفی کرده است: 1)زبان (شامل لغت و قوانین الفاظ«صرف و نحو»)؛ 2)منطق (شامل مقولات، عبارت، قیاس، برهان، جدل، سفسطه، خطابه و شعر)؛ 3)ریاضیات یا تعالیم(شامل علم عدد، علم هندسه، علم مناظر، علم نجوم، علم اثقال و علم حیل)؛ 4) طبیعی( شامل سماع طبیعی، سماء و عالم، کون و فساد، آثار علوی، معادن، نبات، حیوان و نفس)؛ 5)علم الهی یا مابعدالطبیعه (شامل بحث درباره موجود بما هو موجود، فحص از مبادی براهین در علوم نظری، فحص از موجودات غیرمادی) ؛ 6)علم مدنی (شامل اخلاق و سیاست)؛ 7) علم فقه؛ 8) علم کلام. 🔺نکته قابل توجهی که در اینجا دیده می شود و در آثار دیگر فارابی نیز وجود دارد، آن است که او اخلاق و سیاست را از اجزای علم مدنی برشمرده. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 33_39 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺کتاب
«زندگی مطلوب طلبه» 
به قلم در 75 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. ▪️اثر حاضر تبیینی نوین از زندگی مطلوب طلبه در تناسب با عصر انقلاب اسلامی می باشد. در این اثر با خوانشی تربیتی از الگوی امام خمینی ره سعی شده گامی به سوی تعریف یک تیپ تخصصی متناسب با آنچه که در عصر انقلاب اسلامی از طلاب توقع و انتظار می رود برداشته شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac