eitaa logo
گفتار پسندیده
1.3هزار دنبال‌کننده
269 عکس
87 ویدیو
7 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
آه از امشب شب جمعه شب زیارتی سیدالشهدا شب عاشورا امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📆 1402.5.5 🔰 عزاداری محرم و سلامت روان 🔵 آیا شرکت در افراد را می‌کند؟ 🔹 این سؤالی است که ممکن است به ذهن خیلی از افراد خطور کرده باشد. عده‌ای نیز مرتباً بر طبل این قضیه می‌کوبند که عزاداری‌های محرم برای سلامت روان مضر بوده و سبب افسردگی می‌شود. 🔹 در پژوهشی که در مجله‌ی دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز چاپ و منتشر شده است خلاف این ادعا نشان شده است. 🔹 در این پژوهش به افرادی که در مراسم عزای امام حسین علیه‌السلام شرکت می‌کردند و کسانی که شرکت نمی‌کردند (به عنوان گروه شاهد - با قید همتاسازی دو گروه) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی «بک» داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون). 🔹 نتایج مقایسه میانگین نمره افسردگی دو گروه در تحلیل واریانس نشان داد که در میان شرکت‌کنندگان کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند و کسانی که افسرده بودند بعد از عزای امام حسین علیه‌السلام نمره‌ی افسردگی آن‌ها کاهش‌یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود. 🔹 بنابراین فرض اینکه شرکت در عزاداری محرم سبب افسردگی می‌شود رد شد و بلکه خلاف آن تأیید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن می‌شود. 🔸 اما چگونه شرکت در یک جلسه غم‌انگیز باعث کاهش افسردگی می‌شود؟ 🔸 این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غم‌انگیز دارند؟ 🔹 در این پژوهش بر اساس مکانیزم‌های مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی شش مکانیزم پیشنهاد شده است: 1⃣ افراد برون‌ریزی یا تخلیه هیجانی می‌کنند و این باعث می‌شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. 2⃣ اگر کسی احساس گناه حل‌نشده‌ای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما وقتی در عزاداری شرکت کرد و امید به رحمت خدا پیدا کرد، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می‌کند. 3⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می‌شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام «گروه عزاداران امام حسین علیه‌السلام» تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می‌کند. 4⃣ ضعف سرمایه‌های معنوی سبب افزایش آسیب‌پذیری روانی از جمله استعداد افسردگی می‌شود. در عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام غلظت بالائی از سرمایه‌های معنوی قابل اکتساب است. 5⃣ افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در مراسم عزاداری حسینی علیه‌السلام این فرصت را می‌یابند تا مصائب خود را با مصائب امامشان که او را از خود بهتر می‌دانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگ‌نمائی مصائب خود را متوقف کنند. آن‌ها در این روند متوجه می‌شوند که عزیزتر از آن‌ها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان می‌کند. 6⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بی‌هدفی و بی معنائی است. در مراسم سوگواری سیدالشهداء علیه‌السلام فرد این فرصت را می‌یابد تا همسو با ایشان زندگی پُرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله می‌گیرد. ☑️ این پژوهش توسط دکتر مرعشی، پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📝 🖤 از انسان شناسی کربلا تا انسان شناسی روان شناسی 👈به سلیگمن در روان‌شناسی_مثبت‌گرا بگویید زنی می‌شناسم که در معرکۀ عشق شاهد ذبح 18 نفر از بستگان درجه یک بود و گفت: جز زیبایی ندیدم! و قاسمی که گفت: مرگ برایم از عسل شیرین‌تر است! 👈به واتسون در رفتارگرائی بگویید حسینی می‌شناسم که نه با «مُلکِ ری» فریفته شد و نه از «غلاف شمشیر» هراسناک! تا تردید حاصل کند که مبنای رفتارِ آدمی «پاداش» است یا «تهدید؟» ! 👈به گلاسر در تئوری_انتخاب بگویید سراغ دارم 72 نفر با اختیار خویش «انتخاب» کردند تا پای در «قتلگاه» بگذارند! 👈به مازلو در روان‌شناسی انسان‌گرایانه بگویید ابوالفضلی می‌شناسم که پا بر نیازهای زیستی گذاشت و «جرعه‌ای آب ننوشید» و نیاز به امنیت خود را نادیده گرفت و «امان‌نامه» را پس زد تا مصداقی شود برای «افرادِ خودشکوفا»! 👈اگر از « مهارت_نه_گفتن» گفتید، یاد کنید از آقایی که زیرِ سُم اسبان رفت اما بر بیعتِ با ظالم «نه» گفت! 👈اگر از «خانواده مطلوب» گفتید، نام ببرید از «انسجام خانوداگیِ» یک ابر مرد که خانواده‌اش از مدینه تا کربلا از شیرخواره تا بزرگسال و از عروس و داماد تا پدربزرگ و مادربزرگ پا به پا تا جولانگاه همراه او پیش آمدند! ⬅️ آری انسان شناسی کربلا رنگ و بویش متفاوت است... انسانم آروزست ✍ دکتر روح الله کریمی خویگانی ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(9).mp3
23.73M
⚫️ شب دهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود ♻️ تولید مفاهیم اساسی در کربلا 👈 فهم مفاهیم، کلید درک عاشورا ❓شاخص‌های جامعه عصر امویشاخص "زندگی" کردن از نظر حسین ✳️ وضعیت حسین ✅ تخییر بین ذلّت و عزّت ❌ نه مرگ یا زندگی ⭕️ مسئله مردم در عصر حسن(ع): زندگی یا مرگ ⭕️ مسئله مردم عصر علی(ع): عشق زندگی و نفرت از مبارزه ⚠️ طرح مسئله به سبک کوفیان: ⛔️ اشراف کوفه: ثروت داشتن یا نداشتن ⛔️ عوام کوفه: زندگی یا مرگ 🟢 طرح مسئله به سبک‌ حسین(ع): ♦️ عزت یا ذلت؛ مسئله این است 🟢 طرح مسئله به سبک‌ علی‌اکبر(ع): ♦️ حق یا باطل مسئله این است مسئله حسین: عزت یا ذلت عزت چیست؟ ذلت کدام است؟ ✅ عزت: شخصیت مقاوم و نفوذناپذیر ♻️ ترکیبی از: ارزش پایه + قدرت حفاظت‌کننده + مقاومت سرسختانه عزت حسین(ع) یعنی پایداری بر اصول یعنی نفوذناپذیری 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
❓ آیا می‌دانید ابن زیاد ملعون روز عاشورا به قتل رسید؟ ابراهیم اشتر در پنج فرسخى «موصل» سپاه ابن زیاد را چنان درهم ریخت که عدّه اى از آنان در حین فرار، خود را به رودخانه افکندند و غرق شدند. در این نبرد که درست روز عاشوراى سال 67 هجرى اتّفاق افتاد بسیارى از عناصر آلوده بنى امیّه چون عبیدالله بن زیاد و حصین بن نُمَیر به هلاکت رسیدند. 🤲🏻 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
⚫️ لحظه شهادت امام حسین علیه السلام؛ این تصویر به تنهایی یک روضه است ⚫️ نقاشی هنرمندانه از لحظه شهادت امام حسین علیه السلام در محاصره کوفیان و لشکر یزید - ظهر عاشورا اثر حسن روح الامین 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
✅ صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس به سال ۱۲۹۰ روز عاشورا توضیح : هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای حسین ابن علی بودند. فرمانده روس اینگونه گفت: میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما میآمد !! اما جمعیت عظیم! مردم شیعه! عزادار حسینی فقط عزاداری و گریه کردند و علم بر دوش کشیدند ! و تعزیه راه انداختند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند!! و در حالی که ۹ دلاور تبریزی بر سر دار بودند نذری خود را گرفتند و به خانه هایشان رفتند !! 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
🔖 🕯 شام غریبان ▪️ تمام مردها در روز عاشورا به شهادت رسیدند. عصر عاشورا یک نفر مرد در تمام این خیمه‌گاه نبود، مگر امام سجاد که او هم مریض بود، آنجا افتاده بود و شاید در حالت اِغما به سر می‌بُرد. ▪️ حالا شما ببینید این خیمه‌گاه و اردوگاهی که در آن، هشتاد نفر، هشتادوچهار نفر زن و بچه هستند و در میان یک دریای دشمن محاصره‌اند، اینها چقدر کار دارند؛ - بعضی تشنه‌اند، - بعضی گرسنه‌اند، - یا بشود گفت همه تشنه‌اند و همه گرسنه‌اند، - دل‌ها همه لرزان و خائف است، - جسدهای شهدا همه قلم‌قلم‌شده روی زمین افتاده است، - بعضی برادر اینهایند، - بعضی فرزند اینهایند؛ به‌هرحال یک حادثۀ بسیار تلخ و وحشت‌آوری است. یک نفر باید این جمعیت را جمع کند. آن یک نفر زینب است.. ▪️ فقط این نبود که برادرش را از دست داده بود، یا دو فرزندش را، یا برادرهای دیگرش را، یا این‌همه عزیزان را و هجده نفر جوانان بنی‌هاشم و اصحاب وفادار را؛ این‌هم بود و شاید این اهمیتش کمتر از آن‌هم نبود که در میان این‌همه دشمن، بار سنگین اداره و حراست و مدیریت این خرگاهِ شکست‌خوردۀ پراکنده‌شده و متفرق‌شده را به عهده دارد؛ حتی امام سجاد را هم بایستی او اداره کند. ۱۳۶۳/۷/۲۰ 📚 کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله» ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
شب یازدهم محرم الحرام.mp3
15.89M
⚫️ شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود 🔲 عزت یعنی نفوذناپذیری 💪🏻 یعنی مقاومت سرسختانه در اصول کارکردها: 1⃣ فردی: حفظ اصول و ارزش‌های فردی 2⃣ خانوادگی: حفظ ارزش‌های خانوادگی مقاومت در برابر فشارهای خارج از خانواده حفاظت از مرزهای خانواده مقاومت خانوادگی در برابر: 👈🏻 افراد دخالت‌گر 👈🏻 رسانه‌های نفوذگر: فضای مجازی، اینترنت، ماهواره 3⃣ اجتماعی: نفوذناپذیری ملی مقاومت در برابر فشارهای خارجی عدم کفایت قدرت نظامی برای دفاع مردم ایران نفوذناپذیرترین ملت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 مدرسه حسینی (۱۳) ♦️ کنش اجتماعی با کنش فردی متفاوت است. کنشگری در مقیاس فردی، یعنی انجام دادن یا انجام ندادن یک رفتار توسط فرد. در مقیاس فردی، معیار کنشگری فقط و فقط اقدام یا ترک فعل فرد است. 🔴 اما در مقیاس اجتماعی، معیار کنشگری منحصر در فرد کنشگر نیست؛ بلکه ترکیبی است از: "فعل کنشگر" و "موافقت یا مخالفت دیگران"! 👈🏻 توضیح کوتاه این که: در جامعه، یک سری کنشگر داریم و عده‌ای ناظر و شاهد. ناظران کنشگری، خود به دو بخش تقسیم می‌شوند: رضایتمندان و ناراضی‌ها. 🔹 افراد راضی جزء کنشگران و افراد ناراضی جزء مخالفان طبقه‌بندی می‌شوند؛ زيرا هر اقدام اجتماعی به زمینه و بستر موافق اجتماعی نیاز دارد و رضایت دیگران، بسترساز و تسهیل‌گر کنش اجتماعی است. همچنین مخالفت و نارضایتی دیگران، بسترسوز و مانع انجام یک کنش اجتماعی است. امام حسین (ع) فرمود: 🔅 هر كس شاهد كارى باشد و آن را ناپسند بدارد، مانند كسى است كه در آن، حاضر نيست؛ و هر كس از كارى غايب امّا به آن راضى باشد، مانند كسى است كه حاضر بوده است. ✓ مَن شَهِدَ أمرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَن غابَ عَنهُ، ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَ بِهِ كانَ كَمَن شَهِدَهُ. 📚 مسند أبی يعلى، حدیث ۶۷۵۲ حکمت‌نامه امام حسين(ع) جلد ۱، صفحه ۱۰۰ 🔹 پس کنشگری اجتماعی یعنی افرادی که اقدامی انجام می‌دهند، به اضافه گروهی که به آن رضایت داشته و از آن حمایت می‌کنند، حتی اگر حمایت خاموش باشد. 🔹 کنشگری اجتماعی آمیزه‌ای از فعل و رضایت است، نه صورت انضمامی بلکه به صورت ترکیب درهم‌تنیده. 👈🏻 کنشگری اجتماعی شبیه رزمندگان خط مقدم است که چند برابر آنها، پشت جبهه‌ بسترسازی می‌کنند و یا شبیه تیم فوتبال ۱۱ نفره‌ای است که چند برابر آنها کار تدارکاتی می‌کنند. 🔴 در کربلا، عده‌ای مباشر بودند و عده‌ای راضی و موافق! در مقیاس اجتماعی هر دو حکم کنشگر را دارند. 🔺 حتی اگر این رضایت و موافقت تداوم تاریخی داشته باشد، همه حکم کنشگر را دارند و جزء سپاه یزید بشمار می آیند. 🔻 مخالفان قتل سیدالشهدا(ع) نیز حکم کنشگران سپاه حسینی را دارند، هر چند در تاریخ تداوم داشته باشد. 〽️ و اما امروز در هر آسیب یا سلامت اجتماعی، گذشته از کنشگران، راضیان و موافقان نیز شریک‌اند و جزئی از جریان کنشگری بشمار می‌روند. 🔻 به عنوان نمونه می توان از دو جریان حجاب و ضدحجاب یاد کرد که در هر دو سو، عده‌ای کنشگرند و عده‌ای موافق یا مخالف. ▪️ موافقان جزئی از جریان کنشگری خواهند بود؛ چه در جریان حجاب و چه در جریان ضدّحجاب. ▪️ و مخالفان، جزء کنشگری جریان مقابل بشمار می روند؛ چه مخالف جریان حجاب باشند یا مخالف جریان ضدّحجاب. 🤔 من امروز کجا ایستاده‌ام؟ نکته: این حدیث و احادیث مشابه در منابع حدیثی ( ر.ک: میزان الحکمة ) می‌توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا جامعه شناسی، ایده‌هایی برای نظریه‌پردازی باشند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 در کلاس درس امام سجاد(ع) خانواده اجتماعی: مردم را به منزله خانواده خود بدان؛ بزرگترها به جای پدر، کوچک ترها به جای فرزند و همسالان مانند برادر. ❓دوست داري كدام‏يك را مورد ستم قرار دهي؟ و كدام‏يك از آنان را نفرين كني؟ و آبروي كدام يك از آنان را ببري؟ برخورد با تمجیدها: بگو خوبی خودشان است برخورد با توهین‌ها: این به خاطر گناهان خودم است. نتیجه: هر گاه چنين كردي ، خداوند ، زندگي را بر تو آسان ، دوستانت را زياد و دشمنانت را اندك مي ‏سازد و از نيكي آنان خرسند و از بي ‏مهري آنان افسوس نمي ‏خوري. 📗 تنبیه الخواطر، جلد ۲، صفحه ۹۳ 📕 کتاب رضایت از زندگی ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده نکته: این حدیث و احادیث مشابه می‌توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا موضوعات رضایت از زندگی و مانند آن، ایده‌هایی برای نظریه‌پردازی باشند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت.mp3
36.4M
📜 دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت دوران پساعاشورا و پیشاظهور تغییر رویکرد از راهبرد مبارزه به راهبرد اجتماعی دلیل: عدم وجود زمینه اجتماعی هدف: آماده‌سازی زمینه اجتماعی روش: زینت و اعتبار اجتماعی وظیفه شیعه: محبوب‌سازی اهل‌بیت زینت بودن برای اهل‌بیت ایجاد اعتبار اجتماعی برای اهل‌بیت رفتار شیعه آبروی اجتماعی اهل‌بیت ✅ نتیجه: پیروسازی برای اهل‌بیت 🗓 ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 توضیح تصویر 💠 در این تصویر، دو دایره وسط به یک اندازه هستند. اما به نظرمون می‌رسه که دایره وسطی سمت راست، بزرگتر باشه. 💠 ما وقتی دیگران رو با هم مقایسه می‌کنیم، همچین اتفاقی میفته! ✳️ مقایسه و رضایت‌مندی ⭕️ مقایسه صعودی 🔹مقایسه صعودی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد بالاتر در مادّیات) سبب می‌شود که انسان آنچه را در خود دارد، نبیند و پیوسته حسرت زندگی دیگران را بخورد. امام صادق (ع) در این باره می‌فرماید: بپرهیزید از این که به آنچه در دست فرزندان دنیاست، چشم بدوزید؛ چرا که هرکس به آن چشم بدوزد،... نعمتی را که نزد اوست، کوچک می‌شمرد و در نتیجه، سپاس گزاری او کاهش می‌یابد. 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۲ 🟢 مقایسه نزولی 🔹 هنر مقایسه نزولی، این است که نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را آشکار می‌سازد و در برابر دید فرد قرار می‌دهد. این، کارکرد روانی مقایسه نزولی است. پیامبر خدا (ص) در این باره می‌فرماید: "به کسی که پایین‌تر از شماست، بنگرید و به آن که بالاتر از شماست، نگاه نکنید؛ که این کار، برای آن که نعمت‌های خدا را ناچیز نشمرید، بهتر است." 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۷ ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 در کلاس درس امام سجاد(ع) خانواده اجتماعی: مردم را به منزله خانواده خود بدان؛ بزرگترها
سلام و احترام همراهی اساتید بزرگوار که دغدغه ترویج و تبیین دینی دارند، باعث مسرت است لطفاً درباره این جمله توضیح دهید «برخورد با توهین ها: بخاطر گناهان خودم هست» سپاس علیکم السلام متشکرم لطف دارید بله نیاز به توضیح دارد. منظور اینه که ۱. یا من به خاطر اشتباه خودم مورد توهین قرار گرفتم ۲. یا توهین و عذاب ناشی از آن کفاره گناهان خودم است جالب اینه که در تمجیدها اسناد را به خوبی طرف مقابل قرار می‌دهد و با این مکانیزم از احساس غرور و تکبر پیشگیری می‌کند و در توهین‌ها اسناد را به خودش می‌دهد تا از کینه و خشم نسبت به فرد توهین کننده پیشگیری کند. این می‌تواند تحلیل‌های روان‌شناختی خاص خود را داشته باشد(اساتیدمحترم می‌توانند نظر دهند) و می‌تواند موضوع پایان نامه ها قرار گیرد
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 در کلاس درس امام سجاد(ع) خانواده اجتماعی: مردم را به منزله خانواده خود بدان؛ بزرگترها
دکتر جوادزاده: سلام علیکم و احترام بابت پیامها و نکات روانشناختی اسلامی بسیار سپاسگزاریم. نکته ای به ذهنم رسید که نمیدانم در خانواده احادیث مربوط به این موضوع وجود دارد یا نه؟ یک نکته: آیا این دیدگاه منجر به ظلم پذیری نمیشود؟ یعنی اینکه هر فردی به فرد دیگری توهین کند اگر اینگونه نگاه کند دیگر فرد توهین شونده نباید درصدد دفاع از حق خود برآید؟؟ نکته دوم: خیلی بستگی دارد توهین در چه جایی و با چه نیتی انجام شود. مثلا به یکی از مراجع که اتفاقا در مسایل سیاسی ورود می کنند و خیلی خوب موضع میگیرند توهین میشود! برای اینکه به منافع افرادی سودجو آسیب زده پس آیا باز این تحلیل صدق می کند؟ نکته سوم: بنطرم این مواردی که در پیام آمده فقط برای شرایط عادی مثلا زندگیهای معمولی ما ادمهای معمولی میتواند خوب باشد و باعث بشود نسبت به دیگران حس کینه یا ... پیدا نکنیم. ولی خیلی توصیحات تکمیلی نیاز دارد که چه بسا لازمه آیات و روایات هم خانواده در کنار آن قرار گیرند... دکتر عظیمی: سپاس بابت توضیح من همچنان حس خوبی به این نکته ندارم گاهی فرد مدام توسط فرد دومی مورد توهین قرار میگیرد، اگر وزنه ی اسناددهی را مدام متوجه خود کند، ایا دچار سرخوردگی نمیشود؟ شاید واقعا فرد دوم با غرض یا بخاطر اختلال و ویژگی خاص شخصیتی اهل تخریب و توهین است. در اینجا چرا باید اسناددهی متوجه خودمان باشد نه او؟ این نکته منو اذیت می‌کنه ممکنه اوایل باعث تداوم رابطه بشه، اما در درازمدت به آسیب روانی فرد اول منجر میشه بنظرم
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جوادزاده: سلام علیکم و احترام بابت پیامها و نکات روانشناختی اسلامی بسیار سپاسگزاریم
متشکرم به نکات دقیق و ارزنده‌ای اشاره فرمودید. چند نکته به اختصار عرض می‌کنم: ۱. در فهم متون دینی، یک اصل مهم فهم موقعیت حدیث یا آیه است. این روایت مربوط به روابط بین فردی و حسن معاشرت و همزیستی مسالمت آمیز با همنوعان و نزدیکان است. ظلم‌ناپذیری شرایط و موقعیتی متفاوت دارد و در متون‌ دیگری به آن پرداخته شده است. ۲. این روش مربوط به توهین به خود فرد است، نه توهین به مقدسات و دیگرانِ مهم و ارزشمند. توهین نوع دوم تابع قوانین خودش است چون جنبه عمومی و اجتماعی پیدا می‌کند. البته در همین حالت هم معصومان معمولا از حق شخصی می‌گذشته‌اند. ۳. میزان اسناددهی به خود، بسته‌ به سعه وجودی افراد و میزان کرامت نفس آنان است. نمونه‌هایی از این دست در سیره معصومان زیاد به چشم می‌خورد. در خودِتوسعه‌یافته و کریمانه، حسّ فرد بد نخواهد بود. ۴. آخرین نکته این‌که حتی اگر سخت باشد اما درست، کار مداخلات روان‌شناختی همین است که سختها را آسان کنند. و البته معلوم میشه ما خودمون به این پروتکل نیاز داریم. من که واقعا نیاز دارم. ۵. درباره تکرار هم به نظرم مسئله متفاوتی است و چاره‌ای دیگر می‌طلبد. همه چیز در یک روایت نيامده است.
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 در کلاس درس امام سجاد(ع) خانواده اجتماعی: مردم را به منزله خانواده خود بدان؛ بزرگترها
دکتر محسن عزیزی: سلام علیکم برای بررسی شیوه اسناددهی مبتنی بر آموزه های اسلامی، هنوز باید تحقیقات زیادی صورت بپذیرد. یک پژوهش رو آقای عبدی و آقای دکتر احمدی انجام داده اند که جالب توجه هست: https://civilica.com/doc/561478/ یک پژوهش رو به همراه یکی از دانشجویانمون انجام دادیم و البته باید اعتبارسنجی اش انجام بپذیره شرایط و وضعیت ها، مخاطب، اینکه اسناد در یک رابطه اجتماعی است، یا در برابر خداوند است، یا اسناددهی شخصی است و ... حائز اهمیت اند. گاه ملاحظات اخلاقی خاصی وجود داره، و از منظر ویژه ای اسناد متوجه فرد هست. گاه فرد وظیفه داره از حیثیت خود دفاع کنه (اگر اشتباه نکنم در کتاب شریف خصال روایتی در این مورد دیده بودم) به نظر میرسه که برای پاسخ دهی نهایی به این قبیل موضوعات، باید ملاحظات مهمی را در نظر داشت. گرچه احتمالا قواعد کلی هم می توان استنباط کرد. در پژوهش ما، سه چهار قاعده اصلی استخراج شده که دوست دارم اساتید هم درباره شان نظر بدهند. یک نمونه قرآنی مواجهه با حرف های اشتباه جبهه مقابل مومنین، این آیات هستند: إِنْ تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ ۖ وَإِنْ تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِنْ قَبْلُ وَيَتَوَلَّوْا وَهُمْ فَرِحُونَ قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ ۖ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا ۖ فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ اگر اشتباه می کنم، اساتید اصلاح بفرمایند. سلام علیکم خیلی خوب. به سهم خودم اینطور می‌فهمم که سبک اسناددهی خودش یک موضوع مستقلی است که ظرفیت پژوهش دارد و روایتی که بنده مطرح کرده بودم، یکی از شاخه‌های آن، اسناددهی است. از سوی دیگر مسئله توهین‌ها و برخورد نامناسب دیگران با ما جنبه‌های مختلف دارد و روایات متعدد که آن‌چه بنده طرح کردم یکی از آن‌ها است، نه همه آنها. اصلی در روش فهم متون دینی داریم به نام خانواده حدیث و خانواده بزرگ حدیث که من آن را خاندان حدیث می‌نامم. این به معنی گردآوری همه متون مشابه و متفاوت و حتی متعارض است. در این بحث هم باید همین کار را کرد. دست کم تا الان چند موضوع مطرح شد که ظرفیت پژوهش روان‌شناختی دارند. از این جهت خیلی خیلی خرسندم و سپاسگزار خداوند متعال و قدردان همه اساتید محترم 🙏
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 توضیح تصویر 💠 در این تصویر، دو دایره وسط به یک اندازه هستند. اما به نظرمون می‌رسه که د
دکتر موحدابطحی 💠كوتوله پروري! 🔹يكى از مفاهيم عمومى علم مديريت مفهوم "جانشين پرورى" است، چنانكه براى افراد فاقد تخصص مديريت نيز مفهومى آشناست. جانشنين پروري به برنامه ريزي بلند مدت و تربيت نيروي انسانى به منظور جانشينى در پست هاى مديريتى و غيرمديريتى اطلاق مى شود. 🔹با اين مقدمه، نوشتار سعى در مفهوم سازى جديدى تحت عنوان "كوتوله پرورى" دارد، كه مى تواند نكته مقابل و نقيض مفهوم "جانشين پرورى" باشد!! 🔹 كوتوله پروري به انتصاب و ارتقاي افراد در پست هاى سازمانى اطلاق مى شود كه از لحاظ توانمندى از مدير منصوب كننده و حتى ساير كاركنان سازمان داراى پتانسيل كمترى هستند. 🔹 در واقع هدف اصلى از كوتوله پروري مقابله با رشد افراد داراى پتانسيل بالقوه است. اين امر به دليل كوته نظرى و ترس از تبديل شدن ايشان به رقيب و اشغال پست فعلى در آينده است. 🔹كوتوله پرورى توسط مديراني توسعه مي يابد كه قد و قواره ايشان كوتاه تر از مسندي است كه بدان تكيه زده اند! مدير غير توانمند براى نشستن بر پست اجرايى، در پست هاي مديريتي پايين تر از خود به جاي جانشين پروري و بهره گيري از افراد توانمند، به انتصاب مديراني كوتوله تر اقدام مى كنند و افراد داراى توانايى بالقوه تصدى پست هاى مديريتى در سيستم را سركوب مى كند. ايشان با فشار از بالا براي كاستن قد افراد توانمند، و يا حداقل خم كردن سرشان تلاش مى كند قد خويش را بلندتر جلوه دهند! 🔹كوتوله هاى زير دست كه به دليل مقايسه خويش با مدير كوتوله پرور دائما به حمد و ثناي وي مي پردازند، به سرعت در اين سيستم ارتقا مى يابند و جاى خود را به ساير كوتوله ها مى دهند. 🔹سيستم كوتوله پرور به صورت سلسه مراتبي از بالا به پايين منجر به انتصاب مديران كوتوله تر و كوتوله تر مي گردد. بدين طريق مفهوم پردازى "حكومت كوتوله ها" در سازمان خالى از لطف نيست. 🔹كوتوله پرورى آثارى به شرح زير از خود متبلور مى سازد: -عدم تفكر و برنامه ريزي استراتژيك (بلند مدت) -خود بزرگ بينى مديريتى -حصار شيشه اى مديريت -تمسخر و دست اندازي مديران توسط كاركنان و عامه مردم (به سان داستان پادشاه و دو خياطي كه لباس نامرئي براي وي دوختند!) -غارت و چپاول بيت المال توسط دني ترين افراد جامعه و نگرش غنيمت جنگي به بيت المال -توسعه فرهنگ سازماني سست عنصري و بي عاري -كاهش اعتماد به ساختار مديريتي -حاكم شدن جو نارضايتي شديد و طغيان به سان آتش زير خاكستر -و... 🔹راه حل هاي ذيل براي برون رفت از اين بحران توسط مديران توصيه مي شود: -بهره گيرى افراد هم سطح يا توانمند تر از خويشتن كه "مورد اعتماد" مدير باشند. -بهره مندي از مشاوران بيروني فاقد پست اجرايي براي ارزيابي عملكرد -برگزاري دوره هاي آموزشي مديريتي براي مديران مادون -آشنايي با اصول ابتدايي علم مديريت و به طور خاص "مديريت عملكرد" -خودگشودگي مديريتي به منظور اخذ بازخورد از انتصاب مديران و عملكرد ايشان 🔹مخلص كلام: اشتباه استراتژيك كوتوله پرورها در اين انگاره است كه "استفاده از كوتوله ها منجر به بلندتر جلوه كردن قد ايشان و عدم تهديد درون سازمانى مى شود" در حالى كه در اوضاع مشوش سياسى سازمان دولتى كه منجر به سرنگونى مدير مى شود، اغلب عاملان اصلى اين سرنگونى ها نخبگان سركوب شده درون سازمانى و يا نيروهاى خارجى است كه از ضعف عملكرد كوتوله ها به خوبى براى سرنگونى بهره مى جويند. 🔹كوتوله پرورى موجب كوتوله انگاشته شدن مدير و سازمان؛ و نخبه پرورى و جانشين پرورى علاوه بر ارتقاء عملكرد، منجر به ارتقاي ذهنيت درونى و بيرونى از برند مدير و سازمان مى شود.
📜 مفهوم " ثارالله " در زیارت‌های امام حسین(ع) چیست؟ 👈🏻 ثار در اصل «ثأر» بوده و همزه به الف تخفیف یافته است. این واژه مصدر و به معنای انتقام و خونخواهی کردن(طلب‌ خون مقتول) و خون است. در اینجا در معنای اسم مفعولی به کار رفته است. ✅️ و به این معناست که خون بهاى امام حسین(ع)، متعلق به خدا است و او کسى است که خون بهاى امام حسین(ع) را خواهد گرفت. 🔸 در برخی از روایات، پس از اشاره به اینکه امام حسین «ثارالله فی الارض» است، خداوند منتقم خون او معرفی شده است که انسان‌ها را به خونخواهی وی دعوت می‌کند. ▫️ به گفته علامه مجلسی، منظور از ثارالله آن است که خودِ امام حسین در دوران رجعت، انتقام خون خود و خاندانش را خواهد گرفت. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
حجاب «ایجابی» دنیا کم کم خواهد فهمید که نباید به القای حجاب «اجباری» بها دهد. به مرور همه می‌فهمند که باید بگوییم حجاب «ایجابی». یعنی مجموعه شرایط انسانی و اجتماعی، ایجاب می‌کند که همه زنان - در اجتماع - حجاب داشته باشند. چون به استناد صد سال تاریخ حذف پوشش از زنان، ثابت شده که، خروجی حجاب نداشتن آنان، آسیب به خود و دیگران بوده است. هم خودشان به جهت جسمی و روحی و اقتصادی در امنیت و آرامش نیستند و نیاز به آرایش و رسیدگی عجیب به خود دارند. هم با رفتار آزاد خود، امکان تعدی به خود را فراهم می‌کنند. هم با جلب توجه، غیر ارادی بر زنان و مردان و خانواده‌های دیگران اثر منفی دارند. هم جامعه را از عرصه کار و فعالیت، به عرصه ارائه جذابیت و جنسیت می‌کشانند. و هم قربانی اصلی همیشه خود زنان هستند. هم در خانواده، هم در محیط کار، هم در تکامل و رشد شخصیتی که ظرفیتش را دارند و خود را با این مشغولیت‌ها از آن محروم می‌دارند. به امید دنیای متعالی... 🚩🏴 مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران @ninfrance پانوشت: حال که دنیا پس از حدود یک قرن آزمودن خلع سلاح زنان، با به آنان، به ستوه آمده و در حال بازگشت به و است، چند عنصر خودفروخته می خواهند پیامدهای گریزناپذیر و ویران کنندۀ در کشورهای غربی را به جوامع اخلاقی و دین مدار سرایت بدهند. همۀ ما در این خصوص مسئولیت داریم و ان شاء الله نخواهیم گذاشت چنین کلاه گشادی بر سر جامعۀ ما گذاشته شود. ان شاء الله دربارۀ نتایج بر زنان و دختران، مردان، فرهنگ و جامعه به صورت مستند بحث خواهم کرد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
👈🏻 دسترسی سریع به مطالب حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 🔉 سخنرانی‌ 📜 قانون جذب خیر جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم ___________ 🎙 مدل انعطاف - نفوذناپذیری در خانواده 🎙 درآمدی بر تئوریزه کردن آموزه‌های دینی 🎙 زندگی فاطمی 🎙 من یک زن هستم!! 🎙 تربیت فرزند به سبک امام‌علی(ع) ___________ 📜 سلسله جلسات سبک زندگی 🎙 سواد شاد زیستن 🎙 محمد، پیامبر زندگی 🎙 جوان و چالش هویت 🎙 روزه و زندگی 🎙 زنِ زندگی 🎙 زندگی کریمانه 🎙 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم 🎙 فشارهای اجتماعی 🎙 شاخص‌های شیعه جعفری 🎙 زندگی پساعاشورا 🎙 دعوت خاموش 🎙 محمد؛ امین یا امام؟ 🎙 زیارت و زندگی 🎙 مهاجرت و زندگی 🎙 مقایسه‌های فقرآور 🎙 داشته‌های من کجاست؟ 🎙 کشف داشته‌های زندگی 🎙 زینب(س) و زندگی 🎙 ترازوی درون 🎙 بعثت زندگی 🎙 نجات زندگی و زندگی موعود 🎙 انتظارات زندگی 🎙 زندگی، از افسانه تا واقعیت 🎙 نشاط زندگی 🎙 ایمان و زندگی 🎙 ایمان و رفاه عاطفی 🎙 ایمان و درک زندگی 🎙 موجه‌سازی سبک زندگی 🎙 احیای امر و سبک زندگی 🎙 زیارت و سبک زندگی 🎙 زندگی مطلوب 🎙 زندگی خوب رفاه در زندگی لذت در زندگی ایده اسلامیِ زندگی خوب حس خوب زندگی (۱) حس خوب زندگی (۲) ___________ 📜 مدرسه حسینی 🎙 تقوا در زندگی ۱ 🎙 تقوا در زندگی ۲ 🎙 تقواپروری در فرزندان 🎙 ضرورت صبر در زندگی 🎙 تقویت تاب‌آوری 🎙 راز تاب‌آوری حسینیان ___________ 📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم 🎙 خویشتنداری جنسی در غرب 🎙 نشست علمی عفاف و حجاب 🎙 حیا و عفت فاطمی ___________ 📜 صحبت 🎙 ده شرط عقلانیت مومن جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم 🎙 نیاز و شکوفایی 🎙 رغبت‌های ذلت‌آور 🎙 حیات با معرفت 🎙 ترجیحات زندگی 🎙 دینداری آگاهانه 🎙 شاخص‌های نادانی 🎙 مواجهه خردمندانه با مسائل نوپدید 🎙 اولوا الالباب _______ 📜 کنش اجتماعی 🎙 عاشورا و کنش اجتماعی 🎙 کنشگری اجتماعی ۲ 🎙 کنش اجتماعی ۳ 🎙 کنش اجتماعی ۴ _______ 🎙 اعتماد اجتماعی بخش اول بخش دوم _______ 🎙 همایش خانواده مقاوم بخش اول بخش دوم _______ 🎙 روان‌شناسی زیارت 🎙 دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت 🎙 امید و ناامیدی 🎙 مدل‌های اسلامی خانواده 🎙 عفو و زندگی 🎙 فلسفه امامت 🎙 فهم کاربردی متون دینی 🎙 آیین رونمایی از کتاب "مربیگری روشمند" 🎙 الهیات روانشناختی مقاومت 🎙 احیاگر حدیث، آیت الله ری‌شهری(ره) 🎙 ویژگی‌های علمی آیت الله ری‌شهری(ره)
﷽ 📽 دسترسی سریع به مطالب حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 🎥 زندگی برتر 🎥 مراتب رشد افراد 🎥 معجزه پیروی از عاشورا 🎥 مقاومت ملی 🎥 شگفت زده نشوید!! 🎥 شجاعت در برابر اکثریت 🎥 مدل مهر و قدرت در خانواده 🎥 اینجا دنیاست، بهشت نیست! 🎥 تناسب نقش با جنسیت 🎥 قانون کنش اجتماعی 🎥 چرا عزاداری می‌کنیم؟ 🎥 چرا لعن می‌کنیم؟ 🎥 چرا پیاده‌روی اربعین؟ 🎥 لایک کردن در فضای مجازی 🎥 تحسین و تقبیح 🎥 جبهه مقابل اهلبیت چه کسانی بودند؟ 🎥 فحشای بدون ارتکاب 🎥 انتخابات و کنش‌های اجتماعی 🎥 تبدیل غیر مباشر به کنشگر (۱) 🎥 تبدیل غیر مباشر به کنشگر (۲) 🎥 تبدیل غیر مباشر به کنشگر (۳) 🎥 انشاءالله با شاه محشور شوید!! 😂 🎥 اعلام بیزاری کنید 🎥 رسانه کنش اجتماعی 🎥 رضایت / نارضایتی از کنش‌های اجتماعی 🎥 کنشگری در نبرد حق و باطل 🎥 کنشگری اجتماعی در منطق حضرت عیسی(ع) 🎥 انسانِ بدون ارباب نداریم!! 🎥 معنای زندگی در آئین محمدی 🎥 سبک زندگی در آئین محمدی 🎥 پرهیز از مقایسه صعودی، روشی قرآنی 🎥 ماجرای سجده نکردن ابلیس 🎥 انعطاف و پذیرش، درس زندگی 🎥 لب کلام!! 🎥 اینجا دنیاست... 🎥 راز آرامش امام خمینی(ره) 🎥 امام هادی(ع) و فقر ابوهاشم جعفری 🎥 خوش اخلاقی و انعطاف 🎥 نعمت ولایت 🎥 داراها، ناراضی‌تر 🎥 شکست ایده تک بُعدی بودن داشته‌ها 🎥 یادآوری داشته‌های زندگی 🎥 دعای کمیل و داشته‌های زندگی 🎥 باید قدردان نعمت انقلاب اسلامی باشیم 🎥 معرفی کتاب الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث 🎥 معرفی کتاب مقتل پیوسته 🎥 گفتگوی حضرت زینب(س) و عبیدالله بن زیاد 🎥 همه چیز برای مؤمن خیر است 🎥 گفتگوی حضرت زینب(س) و یزید
📜 نشست علمی مدل‌های اسلامی خانواده 👤 دکتر مسعود جانبزرگی 👤 حجت الاسلام دکتر پسندیده 📍 مشهد مقدس 🔸 در جمع اساتید دانشگاه امام حسین(ع) 🗓 ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
مرزارتباطی خانواده .mp3
16.04M
📜 مدل‌های اسلامی خانواده ✳️ مبانی: 🔹 سیستمی بودن خانواده 🔸 محوریت ارتباط و تعامل در خانواده 🔹 سکونت، مودت و رحمت؛ پایه‌های اساسی پایداری خانواده ✳️ راهبردها: 🔹 تعامل صحیح در حوزه‌های حساس خانواده ✳️ حوزه‌های حساس خانواده: 🔻ورودی‌های سیستم(ارتباطی و جنسی) 🔻 نقش‌ها و تعامل درون سیستم 🔻مشکلات سخت ✳️ مرز ارتباطی 📛 بیشترین آسیب، از بیرون خانواده 👈 مدل آسیب‌زای تعامل: ⭕️ نفوذپذیری از بیرون + سرسختی در درون 👈 مدل سکونت‌زا: 🟢 نفوذناپذیری از بیرون + انعطاف در درون 🗓 ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات