eitaa logo
گفتار پسندیده
1.2هزار دنبال‌کننده
230 عکس
85 ویدیو
5 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
حجاب «ایجابی» دنیا کم کم خواهد فهمید که نباید به القای حجاب «اجباری» بها دهد. به مرور همه می‌فهمند که باید بگوییم حجاب «ایجابی». یعنی مجموعه شرایط انسانی و اجتماعی، ایجاب می‌کند که همه زنان - در اجتماع - حجاب داشته باشند. چون به استناد صد سال تاریخ حذف پوشش از زنان، ثابت شده که، خروجی حجاب نداشتن آنان، آسیب به خود و دیگران بوده است. هم خودشان به جهت جسمی و روحی و اقتصادی در امنیت و آرامش نیستند و نیاز به آرایش و رسیدگی عجیب به خود دارند. هم با رفتار آزاد خود، امکان تعدی به خود را فراهم می‌کنند. هم با جلب توجه، غیر ارادی بر زنان و مردان و خانواده‌های دیگران اثر منفی دارند. هم جامعه را از عرصه کار و فعالیت، به عرصه ارائه جذابیت و جنسیت می‌کشانند. و هم قربانی اصلی همیشه خود زنان هستند. هم در خانواده، هم در محیط کار، هم در تکامل و رشد شخصیتی که ظرفیتش را دارند و خود را با این مشغولیت‌ها از آن محروم می‌دارند. به امید دنیای متعالی... 🚩🏴 مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران @ninfrance پانوشت: حال که دنیا پس از حدود یک قرن آزمودن خلع سلاح زنان، با به آنان، به ستوه آمده و در حال بازگشت به و است، چند عنصر خودفروخته می خواهند پیامدهای گریزناپذیر و ویران کنندۀ در کشورهای غربی را به جوامع اخلاقی و دین مدار سرایت بدهند. همۀ ما در این خصوص مسئولیت داریم و ان شاء الله نخواهیم گذاشت چنین کلاه گشادی بر سر جامعۀ ما گذاشته شود. ان شاء الله دربارۀ نتایج بر زنان و دختران، مردان، فرهنگ و جامعه به صورت مستند بحث خواهم کرد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
👈🏻 دسترسی سریع به مطالب حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 🔉 سخنرانی‌ 📜 قانون جذب خیر جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم ___________ 🎙 مدل انعطاف - نفوذناپذیری در خانواده 🎙 درآمدی بر تئوریزه کردن آموزه‌های دینی 🎙 زندگی فاطمی 🎙 من یک زن هستم!! 🎙 تربیت فرزند به سبک امام‌علی(ع) ___________ 📜 سلسله جلسات سبک زندگی 🎙 سواد شاد زیستن 🎙 محمد، پیامبر زندگی 🎙 جوان و چالش هویت 🎙 روزه و زندگی 🎙 زنِ زندگی 🎙 زندگی کریمانه 🎙 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم 🎙 فشارهای اجتماعی 🎙 شاخص‌های شیعه جعفری 🎙 زندگی پساعاشورا 🎙 دعوت خاموش 🎙 محمد؛ امین یا امام؟ 🎙 زیارت و زندگی 🎙 مهاجرت و زندگی 🎙 مقایسه‌های فقرآور 🎙 داشته‌های من کجاست؟ 🎙 کشف داشته‌های زندگی 🎙 زینب(س) و زندگی 🎙 ترازوی درون 🎙 بعثت زندگی 🎙 نجات زندگی و زندگی موعود 🎙 انتظارات زندگی 🎙 زندگی، از افسانه تا واقعیت 🎙 نشاط زندگی 🎙 ایمان و زندگی 🎙 ایمان و رفاه عاطفی 🎙 ایمان و درک زندگی 🎙 موجه‌سازی سبک زندگی 🎙 احیای امر و سبک زندگی 🎙 زیارت و سبک زندگی 🎙 زندگی خوب رفاه در زندگی لذت در زندگی ایده اسلامیِ زندگی خوب حس خوب زندگی (۱) حس خوب زندگی (۲) ___________ 📜 مدرسه حسینی 🎙 تقوا در زندگی ۱ 🎙 تقوا در زندگی ۲ 🎙 تقواپروری در فرزندان 🎙 ضرورت صبر در زندگی 🎙 تقویت تاب‌آوری 🎙 راز تاب‌آوری حسینیان ___________ 📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم 🎙 خویشتنداری جنسی در غرب 🎙 نشست علمی عفاف و حجاب 🎙 حیا و عفت فاطمی ___________ 📜 صحبت 🎙 ده شرط عقلانیت مومن جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم 🎙 نیاز و شکوفایی 🎙 رغبت‌های ذلت‌آور 🎙 حیات با معرفت 🎙 ترجیحات زندگی _______ 📜 کنش اجتماعی 🎙 عاشورا و کنش اجتماعی 🎙 کنشگری اجتماعی ۲ 🎙 کنش اجتماعی ۳ 🎙 کنش اجتماعی ۴ _______ 🎙 اعتماد اجتماعی بخش اول بخش دوم _______ 🎙 همایش خانواده مقاوم بخش اول بخش دوم _______ 🎙 روان‌شناسی زیارت 🎙 دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت 🎙 امید و ناامیدی 🎙 مدل‌های اسلامی خانواده 🎙 عفو و زندگی 🎙 فهم کاربردی متون دینی 🎙 آیین رونمایی از کتاب "مربیگری روشمند" 🎙 الهیات روانشناختی مقاومت 🎙 احیاگر حدیث، آیت الله ری‌شهری(ره) 🎙 ویژگی‌های علمی آیت الله ری‌شهری(ره)
﷽ 📽 دسترسی سریع به مطالب حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 🎥 زندگی برتر 🎥 مراتب رشد افراد 🎥 معجزه پیروی از عاشورا 🎥 مقاومت ملی 🎥 شگفت زده نشوید!! 🎥 شجاعت در برابر اکثریت 🎥 مدل مهر و قدرت در خانواده 🎥 اینجا دنیاست، بهشت نیست! 🎥 تناسب نقش با جنسیت 🎥 قانون کنش اجتماعی 🎥 چرا عزاداری می‌کنیم؟ 🎥 چرا لعن می‌کنیم؟ 🎥 چرا پیاده‌روی اربعین؟ 🎥 لایک کردن در فضای مجازی 🎥 تحسین و تقبیح 🎥 جبهه مقابل اهلبیت چه کسانی بودند؟ 🎥 فحشای بدون ارتکاب 🎥 انتخابات و کنش‌های اجتماعی 🎥 تبدیل غیر مباشر به کنشگر (۱) 🎥 تبدیل غیر مباشر به کنشگر (۲) 🎥 تبدیل غیر مباشر به کنشگر (۳) 🎥 انشاءالله با شاه محشور شوید!! 😂 🎥 اعلام بیزاری کنید 🎥 رسانه کنش اجتماعی 🎥 رضایت / نارضایتی از کنش‌های اجتماعی 🎥 کنشگری در نبرد حق و باطل 🎥 کنشگری اجتماعی در منطق حضرت عیسی(ع) 🎥 انسانِ بدون ارباب نداریم!! 🎥 معنای زندگی در آئین محمدی 🎥 سبک زندگی در آئین محمدی 🎥 پرهیز از مقایسه صعودی، روشی قرآنی 🎥 ماجرای سجده نکردن ابلیس 🎥 انعطاف و پذیرش، درس زندگی 🎥 لب کلام!! 🎥 اینجا دنیاست... 🎥 راز آرامش امام خمینی(ره) 🎥 امام هادی(ع) و فقر ابوهاشم جعفری 🎥 خوش اخلاقی و انعطاف 🎥 نعمت ولایت 🎥 داراها، ناراضی‌تر 🎥 شکست ایده تک بُعدی بودن داشته‌ها 🎥 یادآوری داشته‌های زندگی 🎥 دعای کمیل و داشته‌های زندگی 🎥 باید قدردان نعمت انقلاب اسلامی باشیم 🎥 معرفی کتاب الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث 🎥 معرفی کتاب مقتل پیوسته 🎥 گفتگوی حضرت زینب(س) و عبیدالله بن زیاد 🎥 همه چیز برای مؤمن خیر است 🎥 گفتگوی حضرت زینب(س) و یزید
📜 نشست علمی مدل‌های اسلامی خانواده 👤 دکتر مسعود جانبزرگی 👤 حجت الاسلام دکتر پسندیده 📍 مشهد مقدس 🔸 در جمع اساتید دانشگاه امام حسین(ع) 🗓 ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 مدل‌های اسلامی خانواده ✳️ مبانی: 🔹 سیستمی بودن خانواده 🔸 محوریت ارتباط و تعامل در خانواده 🔹 سکونت، مودت و رحمت؛ پایه‌های اساسی پایداری خانواده ✳️ راهبردها: 🔹 تعامل صحیح در حوزه‌های حساس خانواده ✳️ حوزه‌های حساس خانواده: 🔻ورودی‌های سیستم(ارتباطی و جنسی) 🔻 نقش‌ها و تعامل درون سیستم 🔻مشکلات سخت ✳️ مرز ارتباطی 📛 بیشترین آسیب، از بیرون خانواده 👈 مدل آسیب‌زای تعامل: ⭕️ نفوذپذیری از بیرون + سرسختی در درون 👈 مدل سکونت‌زا: 🟢 نفوذناپذیری از بیرون + انعطاف در درون 🗓 ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مراسم دعای ندبه 🏠 منزل دکتر گلزاری 🗓 شهریور ۱۳۹۱ 📜 تاب‌آوری و زندگی (۵) روش‌های تقویت تاب‌آوری: خلاصه گذشته: مؤلفه‌های صبر: انعطاف + مقاومت + شجاعت 1⃣ تقویت تعمیمی 2⃣ تقویت خدا-اعتمادی 3⃣ تقویت تعدیل انتظار 4⃣ تقویت تفسیری 5⃣ تقویت وظیفه‌گرایی 6⃣ تقویت معنایی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش‌های تقویت تاب‌آوری: 7⃣ تقویت تسلیمی 👈 پذیرش موقعیت ❗️جبری بودن برخی پدیده‌ها ❇️اختیاری بودن واکنش‌ها 🔻 بی‌ثمر بودن ستیز با سختی‌ها ⚠️ نپذیرفتن = افزایش رنج ✅ پذیرش = کاهش رنج ✅ حضرت ابراهیم، قهرمان تسلیم تسلیم، انفعال نیست؛ زمینه‌ساز چاره‌جویی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
8⃣ تقویت مقایسه‌ای کوچک‌سازی رنج از راه مقایسه مقایسه با بلای بزرگ‌تر ❗️سجده نکردن شیطان، داستانی برای کاهش‌ رنج پیامبر اکرم (ص) لینک 👈 جلسه چهارم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 کلاس امام سجاد(ع) تنظیم انتظارات انتظارات فزاینده و ناهماهنگ با واقعیت دنیا، عامل نارضایتی است. پیشنهاد امام سجاد(ع): 🔻 مهار نفس و کاهش انتظارات ✂️ معیار: حذف انتظارات ناشدنی 🥴 انتظارات ناشدنی، عامل حسرت و ناکامی 📖 اِتَّقِ اللَّهَ وأجمِل فِي الطَّلَبِ ولا تَطلُب ما لَم يُخلَق، فَإِنَّ مَن طَلَبَ ما لَم يُخلَق تَقَطَّعَت نَفسُهُ حَسَراتٍ ولَم يَنَل ما طَلَبَ. تقوای الهی داشته باش و خواسته‌هایت را کوتاه كن و آنچه را آفريده نشده، طلب نكن؛ زيرا كسی كه آنچه را آفريده نشده طلب كند، جان او از حسرت، به شماره می‌افتد و به خواسته خود نمي‌‏رسد. 📘 الخصال، صفحه ۶۴، حدیث ۹۵ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 کلاس امام سجاد(ع) ⚖ تعادل در خوشایند و ناخوشایند 📖 دعای امام سجاد(ع) از خداوند مي‌‏خواهد كه او را در همه حال، ستايشگر خود قرار دهد؛ تا نه رويكرد دنيا او را خرسند سازد و نه رويگرد آن، او را محزون گرداند اللَّهُمَ صَلِّ عَلي‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ وَاجعَل ثَنائي عَلَيكَ ومَدحي إيّاكَ وحَمدي لَكَ في كُلِّ حالاتي حَتّي‏ لا أفرَحَ بِما آتَيتَني مِنَ الدُّنيا ولا أحزَنَ عَلي‏ ما مَنَعتَني فيها. خدايا! بر محمد و آل او درود فرست، و ثناي من و مدح من و ستايش مرا در همه حال، براي خودت قرار ده؛ تا به خاطر آنچه به من داده‏ای، سرمست نشوم و به خاطر آنچه از من بازداشته‌‏اي ، غمگين نشوم. (صحيفه سجادیه، دعای ۲۱) رسيدن به اين مرحله، مستلزم داشتن باور به تقدير الهي است. كسي كه به اين باور برسد، در برابر اين موقعيّت‌‏ها آسيب‌‏ناپذير مي‌‏شود. در حقيقت، اين باور، انسان را در برابر ناخوشي‏‌ها و خوشي‏هاي زندگي، ايمن مي‌‏سازد كه از راه تأثيرناپذيري از دو موقعيّت ياد شده، حاصل می‌شود. 📗 کتاب رضایت از زندگی ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 مدل مهر و قدرت در خانواده اعطای قدرت از سوی زن اعطای مهر از سوی مرد ✅ اعطاء آری؛ ❌ التماس نه 📺 برشی از برنامه آفاق، شبکه افق 🗓 ۱۳۹۷ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 هماهنگی انتظارات با واقعیت‌ها 🔸اگر نگرش انسان به زندگی، واقع گرایانه باشد، انتظارات او از زندگی نیز واقع گرایانه خواهد بود و در پی آن، احساس او از زندگی نیز واقع بینانه خواهد شد. 🔹شاید بتوان گفت که «هماهنگی انتظارات با واقعیت‌ها» شرط اصلی شاد زیستن و رضایت از زندگی است. ناهماهنگی میان انتظارات و واقعیت‌ها، موجب دوگانگی شده، تضادهای بنیادینی به وجود می‌آورد که زیان آن، جبران ناپذیر است. پس رضایت از زندگی هنگامی شکل می‌گیرد که انتظار ما از زندگی، واقع گرایانه باشد. 🔸اگر دنیا را با همه سختی‌هایی که ممکن است داشته باشد، آن گونه که هست بشناسیم، می‌توانیم به راحتی در آن زندگی کنیم. زندگی راحت، در گرو شناخت دنیاست. پیامبر خدا(ص) درباره این اصل می‌فرماید: اگر درباره دنیا آنچه را من می‌دانم، شما هم می‌دانستید، جان‌های شما از آن، احساس راحتی می‌کرد. 📘 کتاب هنر رضایت از زندگی، صفحه ۱۴ ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
👇 نقد و سؤال یکی از خوانندگان خب این حرف میتونه به خودی خود مخدر باشه پیامبر اکرم ناظر به بلاها و سختی هایی که در ذات دنیا وجود دارد این فرمایش رادارند. اینکه: "دارُ بالبلاءِ محفوفه" اینکه دنیا با بلا و سختی پیچیده شده است. ولی اگر ما انتظارمون رو از دنیا پایین بیاریم و با واقعیتی که موجود هست، یکسان بشیم، پس تکلیف آرمان‌ها و تغییر و تحول‌ها چی میشه؟ و سئوال بعدی اینه که اصلاً انتظار ما از دنیا چیست؟ انتظار ما از دنیا، خود دنیاست؟ یا انتظار ما از دنیا، مزرعه‌ی آخرت است؟ اگر انتظار ما از دنیا، خود دنیاست که خب تمام تلاش ها بیهوده و عامل بدبختی است. ولی اگر انتظار ما از دنیا، مزرعه‌ی آخرت است، پس نباید لحظه‌ای بیکار بشینیم و به این زندگی رضایت بدیم که: "السابقون السابقون، اولئک المقربون"
با سلام و احترام و تشکر از اظهار نظرتان که ابعاد پنهان را روشن خواهد ساخت. 1⃣ بین دو مسئله باید فرق گذاشت: یکی احساس رضایت یا نارضایتی؛ و دیگری پیشرفت یا توقف. آنچه بیان کردم مربوط به اولی است که در چالش با سختی‌ها بروز می‌کند. 2⃣ رضایت‌مندی معلول انطباق وضع موجود با انتظارات است. اگر واقعیت دنیا ادراک شود و انتظار از آن مطابق واقعیت آن، تنظیم شود، احساس رضایت حتی در بلاها وجود خواهد داشت. (اینجا) 3⃣ به دیگر بیان، در مواجهه با سختی‌های دنیا اگر بدانیم این واقعیت دنیاست و منطقی تعريف‌شده و مشخص دارد و چاره‌ای از آن نیست، موجب احساس راحتی و رضایت‌مندی می‌شود. 4⃣ آنچه درباره مزرعه آخرت گفته شد، درست است؛ با این توضیح که مزرعه آخرت بودن مربوط به مسئله پیشرفت است. در مسئله پیشرفت تا حدّ توان، می‌توان پیش رفت.
🔸این جا دنیاست، بهشت نیست! 🔹اگر انسان از دنیا انتظار بهشت داشته باشد ، میان انتظارات و واقعیت‌های زندگی، ناهماهنگی به وجود خواهد آمد و این ناهماهنگی، به ناکامی می‌انجامد و ناکامی، فشار روانی و تنیدگی انسان را به شدت افزایش می دهد و در نتیجه، موجب احساس نارضایتی از زندگی می‌گردد. 🔹 اما اگر دنیا را آن‌گونه که هست بشناسیم و بپذیریم و براساس شرایط موجود، به برنامه‌ریزی و فعالیت بپردازیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که به رضایت از زندگی دست یابیم. 🔻در بهشت، آنچه را بخواهیم می‌شود؛ اما در دنیا آنچه را می‌شود باید خواست. این، یک اصل در احساس رضایت از زندگی است. امام علی در این باره می فرماید: هرگاه آنچه را خواستی نشد، آنچه را شد، بخواه! 📕کتاب رضایت از زندگی ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
14.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ همیشه به یاد داشته باشید که اینجا دنیاست و بهشت نیست... 😖 افراد ناراضی کسانی هستند که... ❌ مقایسه صعودی سبب می‌شود که... 👈🏻 پیشنهاد ما به شما... 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 راز زندگی گوارا گواراترین زندگی از نظر امام علی(ع) ✅ رضایت به تقسیم خدا 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مراسم دعای ندبه 🏠 منزل دکتر گلزاری 🗓 آبان ۱۳۹۱ 📜 تاب‌آوری و زندگی (۶) روش‌های تقویت تاب‌آوری 9⃣ خدا - مالکی احساس مالکیت عامل بی‌تابی ⚠️ الگوی رفتاری (فرح-کفران) 👈 بدمستی در خوشایند 👈 ناسپاسی در ناخوشایند 🔹 خدا - مالکی عامل تصحیح الگوی رفتاری ❓فرزند؛ مِلک یا امانت ❓اموال؛ مِلک یا امانت ❓مقام؛ مِلک یا امانت ❓زیبایی؛ ‌مِلک یا امانت ❓و.... بشارت بر کسانی که خدا را مالک می‌دانند
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏹ تقویت معنایی(تکمیل) ✅ معنای اصيل بلا: 👈 رشد توحیدی و موحد شدن ❌ تقابل من و خدا ❓ نقطه کانونی زندگی؛ من یا خدا ❇️ خدا - کانونی، عامل سعادت 🔺 آغشته بودن انسان به خود-کانونی از آغاز تولد 👈 خواسته و علاقه من! 👈 نقطه‌ اتکا و اعتماد من! 👈 دلبستگی من! 👈 نقطه‌ ترس من! 👈 رضایت من! ✅ بلا، عامل تنظیم نقطه‌ کانونی 🔹 از خود-کانونی به خدا-کانونی 🔴 فلسفه بلا، رشد توحیدی 🔸 لینک 👈🏻 جلسه پنجم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 پیامدهای مقایسه صعودی 🔸در زندگی، چیزهای فراوانی وجود دارند که می‌شود به خاطر آنها زندگی بانشاط و شادی داشت. 🔹مقایسه صعودی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد بالاتر در مادّیات) سبب می‌شود که انسان آنچه را در خود دارد، نبیند و پیوسته حسرت زندگی دیگران را بخورد. امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: ⛔️ بپرهیزید از این که به آنچه در دست فرزندان دنیاست، چشم بدوزید؛ چرا که هرکس به آن چشم بدوزد،... نعمتی را که نزد اوست، کوچک می‌شمرد و در نتیجه، سپاس گزاری او کاهش می‌یابد. 🔸زندگی در این دنیا برای هیچ کس کامل نیست. بدون شک، زندگی «داشته‌ها» و «نداشته‌ها»ی فراوانی دارد. 🔹اگر انسان به داشته‌های خود توجّه کند و از آنها لذّت ببرد، راحت‌تر می‌تواند نداشته‌ها را تحمّل کند. ⭕️ اما اگر کسی داشته‌های خود را نبیند، زندگی را یکسره محرومیت می‌داند و در آن، هیچ نقطه امیدی نمی‌یابد و همه زندگی، یکپارچه برای او سختی و تلخی است و واقعاً چنین زندگی ای را نمی‌توان تحمّل کرد. 🔸لذا بردباری نیز از میان می‌رود و فرد، توان تحمّل سختی‌ها را نخواهد داشت و این گونه است که مقایسه صعودی، زندگی را به پرتگاه نارضایتی سوق می‌دهد. 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۲ ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 آیا ماه صفر نحس است؟ ⭕ نحوست ماه صفر با استناد به یک حدیث!! ▫️ هرکس خروج ماه صفر را به من بشارت دهد، به بهشت می رود. 🔅پیامبر اکرم (ص): هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می رود. مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ 💢 آنچه در روایت آمده خروج ماه آذار ـ از ماه های رومی ـ است. ✍🏻 ملاحظه ی سبب صدور حدیث، نشان می دهد که حضرت با این جمله می خواسته ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. 🔻 شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: ▫️ روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید. از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، و چسان بهشتی نباشی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است. معانی الأخبار، صفحه ۲۰۴، حدیث ۱ 📗 درسنامه فهم حدیث، صفحه ۱۱۶ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 مقایسه نزولی عامل افزایش رضامندی 🔸 مقایسه نزولی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد پایین‌تر در مادّیات)، یکی از عوامل افزایش شادکامی و رضامندی است. به همین جهت، یکی از توصیه‌های دین به پیروان خود، استفاده از مقایسه نزولی است. 👈🏻 پیامبر خدا (ص) وقتی می‌خواهد کسی همانند ابوذر را تربیت کند، به او توصیه می‌کند که از مقایسه صعودی پرهیز کرده، از مقایسه نزولی استفاده نماید. او خود در این باره می‌فرماید: "پیامبر خدا(ص) مرا به هفت چیز سفارش کرد: این که نگاه کنم به کسی که پایین‌تر از من است و ننگرم به کسی که بالاتر از من است..." 🔹 اگر انسان، خود را با زندگی‌های بهتر مقایسه کند، دچار تلخ کامی و احساس ناکامی می‌گردد و از زندگی خود لذّت نمی‌برد. اگر چنین اتفاقی افتاد، یکی از بهترین مقابله‌ها استفاده از مقایسه نزولی است. این روش، از آموزه‌های اولیای دین است. 👈🏻 امام باقر علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: "بپرهیز از این که نگاه کنی به کسی که برتر از توست... پس اگر از این کار (نگاه به بالادست)، چیزی بر تو وارد شد، به یاد آور زندگی پیامبر خدا (ص) را که غذایش از جو و شیرینی‌اش خرما و هیزمش شاخه‌های خشک شده نخل بود، هرگاه یافت می‌شد." 🔸 گاهی انسان، تصوّر می‌کند بد بودن وضع زندگی به خاطر پشت کردن خدا به انسان بوده، نشانه نگون بختی است. بررسی زندگی افرادی همچون پیامبر خدا (ص) و دیگر اولیای دین، این تصوّر باطل را می‌زداید؛ چون انسان می‌بیند کسانی هم که برترین انسان‌ها بوده‌اند، از زندگی‌های معمولی و بلکه سخت، برخوردار بوده‌اند و بدین سان، آرام می‌گیرد و از آن احساس ناخوشایند و آن تصوّر نادرست، دور می‌گردد. ✂️ : هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۵ 👤 عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 کارکرد روانی مقایسه نزولی 🔸 مقایسه نزولی (مقایسه خود با پایین دست)، توهّم زا نیست؛ بلکه نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را که زیر سایه سیاه مقایسه صعودی از دیده‌ها پنهان شده است، آشکار می‌کند. 🔹 مقایسه نزولی، از آن دست آموزه‌هایی نیست که می‌گوید: «به خود تلقین کن که وضع خوبی داری و از بهترین زندگی‌ها برخورداری و در بهترین مکان‌ها ساکن هستی و بهترین شغل و همسر را داری و...». اینها توهّم خوشی است. ♦️ آموزه دین، نه مقایسه صعودی ناامید کننده را می‌پذیرد و نه تلقین‌های توهّم زا را. 👈 آموزه دین، مبتنی بر درک واقعیت‌ها و شناخت نقاط مثبت موجود است، نه توهّم وجود آنها. پرورش یافته دین، نه با ناامیدی زندگی می‌کند و نه با تخیّل و توهم؛ بلکه با واقعیت‌ها زندگی می‌کند و به آنچه دارد می‌اندیشد. ✅ هنر مقایسه نزولی، این است که نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را آشکار می‌سازد و در برابر دید فرد قرار می‌دهد. این، کارکرد روانی مقایسه نزولی است. پیامبر خدا (ص) در این باره می‌فرماید: "به کسی که پایین‌تر از شماست، بنگرید و به آن که بالاتر از شماست، نگاه نکنید؛ که این کار، برای آن که نعمت‌های خدا را ناچیز نشمرید، بهتر است." 🟢 انسان متعادل، با کمال شهامت می‌پذیرد که ممکن است دیگران چیزهایی داشته باشند که او ندارد؛ ولی در عین حال، او چیزهای بسیاری نیز دارد که دیگران ندارند و انسان می‌تواند به آنها دل خوش کند و امیدوارانه زندگی کند. 📗 هنر رضایت از زندگی، ص ۵۷. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 آیا امام حسین(ع) دختری به نام رقیه داشته‌اند؟ ✍🏻 استاد محمدحسین رجبی دوانی ▪️ برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای امام حسین علیه‌السلام نفی کردند. ▫️ برخی معتقدند امام حسین علیه‌السلام فقط دو دختر داشتند به نام‌های فاطمه و سکینه. لذا از نظر آن‌ها داستان حضرت رقیه بی مبنا است. ▪️ اما من خدمت شما عرض کنم اگر چه شیخ مفید تعداد دختران امام حسین علیه‌السلام را دو تن به نام‌های فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل‌های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دو تن ذکر کرده است. ▪️ مثل کتاب مطالب السَّئوول ابن طلحه شافعی که نَسَب‌شناس است و تخصصی این کار را کرده و حال اینکه شیخ مفید نسب‌شناس نیست. ▫️ همینطور در مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام علیه‌السلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده‌اند. ▪️ این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمی توانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه حسین علیه‌‌السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست. ◽️ اما راجع به خرابه شام که عده‌ای سوال کرده‌اند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب کامل بهایی عمادالدین طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است. ▪️پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است. ▫️ ثانیا او معاصر سید بن طاووس است. سید‌ بن‌ طاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل‌نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاورده‌اند. ▪️ حالا چرا ما از سید بن طاووس به قول معروف چشم‌بسته می‌پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده‌اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سید بن طاووس است و در سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم؟! عمادالدین طبری می گوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب حاویه از قاسم بن محمد مامونی که پیرامون زشتی‌های بنی امیه و کارهای خلاف آن‌ها نوشته شده بوده، آمده است. ▪️ به قول معروف شیخ عباس قمی می‌گوید: آثار و کتاب‌ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت. مضافاً بر اینکه اگر مرقد حضرت رقیه در جای دیگری غیر از شام واقع بود می‌توانستیم تردیدی کنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند. ▫️ اما در شام که پایگاه بنی امیه، دشمنان قسم خورده اهل‌بیت علیه‌السلام بودند، چطور می‌توانند چیزی برای قرن‌ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته به زیارت آن‌جا بروند و نذرها بکنند و خواسته‌هایی داشته باشند که اجابت بشود؟! 🔸 حال آیا می‌توانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه‌السلام چنین دختری نداشته است؟! 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات