eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
254 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
410 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
⏳ شایستگی علمی برای در این مقطع، در کتابهای بیانگر احوال آن دوره نیز معکس شده است. 🔸 برای مثال: ➖«صدها تن از از ایشان بهره مند میشوند»؛ احمد ، ، ص17. ➖ ، عضو شورای استفتاء : «حلقة امام ، اولین و بهترین درسی بود که بعد از درس آقای بروجردی در علمیه‌ تشکیل میشد. حتی در اواخر حیات مرحوم آقای بروجردی، درس آن مرحوم حالت تشریفاتی به خود گرفته بود و لذا درسی که از بُعد علمی در مرتبة ‌بالایی بود و استفادةه کاملی از آن میشد، درس حضرت امام بود»؛ محسن ، ، ص145. ➖حتی گزارش کرد که درس خارج آیت الله خمینی با 500 ، شلوغترین درس حوزه قم است؛ سیر مبارزات امام خمینی در آینه اسناد به روایت ساواک، ج1، ص47و48. 🌿 درسی که چنان جذابیتهای زیادی برای داشت که فضلایی مانند سیّد علی را وادار کند تا از دور و نزدیک برای بهره گرفتن از آن راهی شوند. ⭕️ امّا حاج آقا ... 👈بقیه در پست بعد👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔹 با آنکه در آن زمان، یکی از نخستین افراد در معرض بود، ♦️ امّا حاج آقا ، هیچگونه تلاشی برای مرجعیت نمیکرد و حتی از روندهای معمول در این زمینه هم به شدت دوری میکرد. 🔻برای مثال: ➖او برای مراجع درگذشته (حتی آیت الله سیّد که چند ماه بعد از آیت الله رحلت کرد) مجلس ترحیمی نگرفت؛ ➖اگر میفهمید فردی برای مرجعیت او تلاشی کرده است، شدیداً میرنجید و حتی به او میخروشید؛ ➖توزیع نداشت و رساله‌ رایگان به کسی نمیداد و میگفت از کتابفروشیها بخرید! ➖به همه نمیداد؛ ➖تأکید داشت آنچه لازمست، است و نباید هیچ اشاره و نامی از او باشد؛ ➖به تنهایی رفت و آمد میکرد و تا حد امکان، از راه افتادن و به دنبال خود جلوگیری میکرد؛ و... . 📜 15 فروردین، با وی به عنوان یکی از علمای اعلام و شخصیتهای مذهبی طراز اوّل ، درباره موقعیت علميه پس از رحلت آيت الله ، مصاحبه کرد. پاسخ داد: «...حوزه علميه را حفظ میكند. قبل از مرحوم آيت الله، به دست ديگران محفوظ شد و بعد از ايشان هم امر با خداست، ان‏شاءالله آن را حفظ خواهد كرد». 🍀 حاج آقا به کاری نداشت و تنها به صاحب قلوب، دل بسته بود... 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به سخنان ره با يكى از سردفتران اسناد رسمى درباره مخالفت روحانيت با اسرائيل و بهاييها و کوتاه نیامدن در این زمینه [60 سالگی امام ره]. 💎💎💎 یکی از ویژگیهای و ازجمله، رفتار وی، عمل کردن بود یعنی مراعات ظرایف امور، رعایت و اهمّ و مهم کردن امور در مسائل و روابط که خود، نوعی از است. 💠 به معنای یا یا و رفتاری است که و و و و و مانع از و باشد. 💠 حکمت، دو شاخه و دارد که هرکدام هم شعبه هایی دارد. 💠 بطور خلاصه، کسی است که در و خود، اهل و است و نظر و عملش متقن است و تاروپودی مستحکم و نفوذناپذیر دارد. 💎💎💎 ویژگی [ در نظر و ] و حکیم بودن، در همین بیانات امام ره [و همچنین، در تلگراف صفحه بعد و هزاران مورد دیگر،] منعکس شده است که با مطالعه و تأمّل در آن، قابل درک است. 📌 تأکید امام بر اینکه «ما با و نظر مخالف داريم و تا روزى كه مسئولين امر، دست از حمايت اين دو طبقه برندارند، ما به مخالفت با آنها ادامه مى‏دهيم»، را در مورد امام ره حساستر کرد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به 💎💎💎 ، از ویژگیهای بسیار مهم و بنیادین و «...اكنون كه پيشرفت آثار و همچنين نفوذ ، بسيارى از و ما را به سوى كشانيده، براى جلوگيرى از اين بزرگ، چاره‏اى جز تقويت امور در مردم نيست؛ و كسانى كه به نام ، را ضعيف مى‏كنند به توسعه فساد دامن مى‏زنند...»؛ 🔅 این ویژگی نیز در ریشه دارد و از آن منشعب میشود. ✅ تقویت معنویت و ترویج امور معنوی، از راهبردهای مهم و همیشگی امام ره برای امور و بود 🔴 البته، معنویت گرایی در قالب صحیح و از مسیر درست آن، یعنی از طریق روحانیت و در چهارچوب تعالیم استنباط شده با روشهای معتبر و قابل استناد به دین. به بیان دیگر، امام ره مروّج معنویّت ناب اسلامی بود که یک از ویژگیهایش، روشمند محتوای آن توسط عرصه و است و خروج از این مسیر را میدانست. 📌ویژگیهای ، انشاءالله در موضع متناسبی از بیان میشود. ⭕️ متأسفانه، نسبت دادن امور مختلف؛ ازجمله امور و به ، توسط برخی، بسیار سبک گرفته میشود و بدون هیچگونه مرتبطی، به و ارایه راهبرد و راهکار در این امور پرداخته و همه را نیز به نسبت میدهند! «شرح این هجران و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر». بقیه در پست بعد👇👇🏾 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⏳ حدود 15 -16 سال پیش از ایراد این سخنان، ره در کتاب نیز ➖ هم به راه چاره یادشده، یعنی و نیاز آتی به اشاره کرده بود ➖و هم حوزه و ضربه زدن به در توسعه بیشتر را گوشزد کرده بود. «... در این روزها که آتش فتنه، را فراگرفته و دود تاریک آن به چشم تمام جهانیان رفته... مع الاسف میبینیم که در این روزها بیخردانی چند پیدا شده که با تمام قوا نیروهای خود را صرف در فسادانگیزی و فتنه جوئی و کلمه و بر هم زدن اساس جمعیت میکنند. امروزکه دنیای آتشخیز به ناچاری، دست خود را طرف و دراز کرده و خواهد کرد و از نیروهای استمداد میکند، بعضی از ما حمله به دین و و را بر خود لازم دانسته... غافل از آنکه سست کردن را امروز به دین و دینداری و روحانیت، از بزرگترین جنایات است که برای فنای کشورهای ، هیچ چیز بیش از آن کمک کاری نمیکند»؛ 📌 در طول زندگی، بطور مکرّر و با عناوین مختلف، به و تصریح میکند که در طول باید به آن توجه ویژه داشت. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🌿 نمونه دیگری از تأکید بر و معارف در اواخر حیات مبارکشان👇🏻 «... تمام تشكيلاتى كه در از تا حالا بوده است و تمام چيزهايى كه از صدر تا حالا داشتند و اولياى اسلام تا آخر دارند، اسلام است، اسلام است، اسلام است. در رأس همه امور، اين معنويات واقع است. تشكيل براى همين است، البته است، لكن معرفى خداست و عرفان اسلام. هيچ كتابى از كتب و ، مثل نيست كه حقايق را به طور صريح در بعضى جاها و به طور كنايه بسيارى جاها فرموده است. و آقايان بايد توجه به اين معنا داشته باشند كه را آشنا به الهى كنند...». ، ج‏20، ص298؛ سخنرانى در جمع اعضاى ، 11 تير 1366 ه.ش 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔴🔴🔴 از محتوای مطرح در ، توضیح عنوانهای زیر باقی مانده است که انشاءالله هفته آینده ارایه خواهند شد: - انجمنهاى و ‏ و هشدار امام و علما به - یکی دیگر از مؤلفه های شخصیت امام: اصلاح و مبارزه به انگیزه و از سر و به بندگان - ، جامع جمالی و رحمت جمالی - سوءاستفاده از پوشش جذاب «حق »، برای شوم ضربه زدن به اصل اسلام - از ابعاد مهم شخصیّت امام ره:‌ - رابطه محوری و 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 کانال «» در آیینه «»🔵 🎯هدف: آشنایی عمیقتر با « »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود». 📚متن محوری: کتاب «»📚 📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی ، عاشقان و دوستداران ؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان. 🗞شیوه کلی: 1/ مطالعه توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛ 2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است. 📌جزئیات بیشتری درباره طرح در کانال آمده است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤بیانات درباره ضرورت پرداختن به 📣📣 چند نکته: 👈برای استفاده بهتر از مطالب، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود. به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد. 👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری می​شود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 👈👈👈 بحمدالله، توضیح تا از جلد اول ارایه شد. 📌📌📌 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 🔵 انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با ادامه که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه 100 است، پرداخته خواهد شد. 🔴 مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا ) فراموش نشود. 👈👈👈👈در صورت احساس وظیفه نسبت به می​توانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصله​های بین کلمات، ضعیف​تر است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏳توضیح مختصر درباره قضایای به انجمنهای و : تا ▪️ 28 تیرماه 1341ه.ش، ، دربار، به جای ، شد. 🗞 14 مهرماه، لایحه در تصویب شد درحالیکه تعطیل بود! 😟 این لایحه، با ظواهری خوش آب و لعاب (ازجمله اعطای حق نامزد شدن و دادن به )، پوششی برای اجرای مقاصد شومی مثل حضور و نفوذ بیشتر و را فراهم میکرد؛ زیرا شرط بودن را از کاندیداهای و رأی دهندگان برداشته بود و سوگند به مجید، به سوگند به کتاب آسمانی تغییر یافته بود. 👥 علمای به دعوت ، در منزل جلسه گرفتتند. ، خطرات درازمدت لایحه را گوشزد کرد و علما درباره اموری توافق کردند؛‌ مانند: تلگرافها و اعتراضهای جداگانه به ، آگاه کردن علمای شهرستانها، داشتن جلسات هفتگی هماهنگی، و... . ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⏳ توضیح مختصر درباره قضایای اعتراض به انجمنهای و : تا 📄 17 مهر 1341 ه.ش، ، به تلگرافی زد تا او امر کند «مطالبى را كه مخالف مقدسه و رسمى مملكت است از برنامه‏هاى و حذف نمايند». شاه، در پاسخ، فقط به ارسال یک تلگراف به آیت الله ، و و و با عنوان تخفیف آمیز «جناب مستطاب حجةالإسلام» اکتفا کرد و اعتراض را به ارجاع داد. ✉️ امام، 28 مهرماه، نامه ای به نوشت و اقدام دولت را مخالف اقدس و مباین صریح دانست. 📄📑 سپس، تلگرافی صریحتر و قاطعتر به شاه و همان روز، تلگرافی با لحن شدیدتر به ارسال کرد. ✊✊🏽✊🏻مبارزات و اقدامهای مختلف اعتراضی امام، دیگر ، و ، تا آذرماه طول کشید 👈 ر.ش: ، ، تا 👉 ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⏳توضیح مختصر درباره قضایای اعتراض به انجمنهای و : تا 🤐 درابتدا پاسخی به نمیداد و حتی در نطقی تهدید کرد هرگونه اخلالگری را به شدت سرکوب خواهد کرد، 😤 اما سرانجام با فشار علما و و با تأکید بر پیگیری قضیه هرچند به قیمت یا ، مجبور به شکستن سکوت شد و 22 آبان، در یک مبهم و خصوصی به یادشده (غیر از !) نوشت: «...شرایط بودن انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان همان نظر علمای است، سوگند با مجید است و شرکت در انجمنها نیز به تصمیم موکول میشود...». 💎ولی امام با هوشمندی و اصرار بر اینکه (لایحه تصویب شده در ، با یک تلگراف خصوصی ابطال نمیشود! و باید خبر لغوش بطور رسمی در منتشر شود)، خواستار ادامه مبارزه تا الغای علنی آن شد. 🌿 سرانجام، دهم آذر 1341ه.ش، با تصویب ، در ها اعلام شد که لایحه مذکور قابل اجرا نخواهد بود. ☘️ امام ضمن هشدار شدید به و ، متذکر ضرورت آمادگی برای مراقبت ، عدم کوتاهی در حفظ امانتهای در حق تعالی و سست و مغرور نشدن به شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا 💎💎💎 از دیگر ویژگیهای و : و به (انگیزه) و از سر و به ❗️چرا لحن تخاطب ره در اوّلین نامه به ملایم بود و بتدریج تندتر شد؟ 💠 امام ره،‌ طبق مشی و سیره خود، مرحله اول برخورد با (بخصوص در موضع ضعف و ) را برخورد نرم و ملایم دانستند. 🔆 امّا حتی در شرایط عدم تقیه نیز به مقتضای سبقت خداوند بر او، همه ؛ ازجمله ، و... و حتّی و ، دارای چهره و صبغه رحیمانه و آمیخته با رحمت هستند. 🔆🔆 یعنی و ، در عین جستن و از و و حتی در حال کشیدن بر او برائت می¬جویی، نظری جز و هم ندارد! 📚 امام ره در مواضع مختلف ، این مساله را به تفصیل مطرح و توضیح خواهند داد. 📝 ولی قبلتر از آن هم در مواضع دیگری؛ مثلاً در (که حدود 20 سال قبلتر نوشته بودند)، این نکته کلیدی را بیان کرده بودند. ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا «... بالجمله، شخص ...، بايد رحمتهاى را به خود برساند و به و متحقّق شود. و علامت حصول نمونه آن در قلب آن است كه با چشم و به نظر كند و و همه را طالب باشد. و اين نظر، نظر عظام و كمّل عليهم السلام است. منتهى آنها دو نظر دارند: ➖يكى نظر به و عائله و ؛ ➖و ديگر، نظر به سعادت و علاقه كامله به اين دو سعادت دارند. و الهيّه كه به دست آنها تأسيس و انفاذ و كشف و اجرا مى‏شود، اين دو سعادت را كاملًا مراعات مى‏نمايد... ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا ⚖️ ... حتى در اجراى و و امثال آن، كه به نظر مى‏رسد با ملاحظه تأسيس و تقنين شده است، هر دو سعادت منظور است؛ زيراكه اين امور در اكثر، براى جانى [جنایتگر] و رساندن او به سعادت دخالت كامل دارد. ⚡️حتّى كسانیكه نور و سعادت ندارند و آنها را با و امثال آن به میرسانند؛ مثل ، براى خود آنها نيز اين قتل، صلاح و اصلاح بود؛ و مى‏توان گفت از كامله ، قتل آنها است؛ زيراكه با بودن آنها در اين عالم در هر روزى براى خود عذابهاى گوناگون تهيّه مى‏كردند، كه تمام حيات اينجا به يک روز و سختیهاى آنجا مقابله نكند. و اين مطلب براى كسانیكه ميزان عذاب و و اسباب و مسبّبات آنجا را مى‏دانند پرواضح است. ✅ پس، شمشيرى كه به گردن يهود و امثال آنها زده مى‏شد به افق رحمت نزديكتر بوده و هست تا به افق غضب و سخط... ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا ☝️و باب ، از وجهه است. 🌱پس، بر آمِر [امرکننده] به معروف و ناهى [نهی کننده] از منكر لازم است كه به خود، از رحمت رحيميّه بچشاند و نظرش در امر و نهى، و و تحميل و خود نباشد؛ ⚠️ زيراكه اگر با اين نظر مشى كند، منظور از امر به و نهى از ، كه حصول عباد و اجراى الله در بلاد است، حاصل نشود. ❌ بلكه گاه شود كه از امر به معروفِ انسان ، نتيجه معكوسه حاصل شود و چندين منكر سربار شود براى يک امر و نهى جاهلانه كه از روى خواهش و تصرّف واقع شود. ✅ و اما اگر حسّ رحمت و و حق نوعيّت و ، را به و بيداركردن وادار كند، كيفيّت بيان و كه از ترشّحات قلبِ است طورى شود كه قهراً تأثير در موادّ لايقه بسزا كند و صلبه سخت را نيز از آن و فرو نشاند. 😥 افسوس كه ما از ، تعلم نمى‏گيريم و به اين كتاب كريم الهى، نظر و تعلّم نداريم و استفاده ما از اين ذكر حكيم كم و ناچيز است. 🌿 اكنون تفكر در آيه شريفه اذْهَبا الى‏ فِرعَوْنَ انَّهُ طَغى‏ فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ اوْ يَخْشى‏ «: 43-44» راههايى از معرفت و درهايى از اميد و رجاء به مفتوح كند... ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا ... كه طغيانش به جايى رسيد كه انَا رَبُّكُم الْاعْلى‏ گفت...❗️ به خود، در جميع زمين نظر فرمود و متواضعترين و كاملترين نوع ، يعنى عظيم الشّأن و رسول عالى مقام مكرّمى مثل بن على نبيّنا و آله و عليه السلام را انتخاب فرمود و با دست تربيت خود، تعليم و تربيت كرد او را... و پشت او را قوى فرمود به برادر بزرگوارى مثل عليه السلام... و سالها در خدمت پير، مرد راه و ورزيده عالم انسانيّت، او را فرستاد... پس از اين همه و تربيتهاى ، براى چه خداى تعالى او را تهيه كرد؟ براى و و و نجات دادن يک نفر ياغى كه كوس انَا رَبُّكُمُ الْاعْلى‏ میكوفت و آن همه فساد در ارض مى‏كرد. 🙄 🔥ممكن بود خداى تعالى او را به صاعقه بسوزاند، 🌿ولى رحمت رحيميه، براى او دو بزرگ مى‏فرستد 🍀و در عين حال سفارش او را مى‏فرمايد كه با او با كلام نرم ليّن گفتگو كنيد؛ باشد كه به ياد خدا افتد و از كردار خود و عاقبت امر بترسد. ✅اين دستور است. اين كيفيت مثل فرعون است...». ، ص236- 239 👈همچنین، برای دیدن موارد دیگر، ر.ش: ، ص233-235 و 315-320 ، ص561-562 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💎💎💎 ؛ رحمت جمالی و جلالی ⚖️ ولی ره، جامع و کاملی داشتند و فقط نداشتند و هم داشتند. 🔆 به بیان دیگر، از دیدگاه و ، این اندیشه برخی از افراد و جریانها نادرست است که (با فرض صحّت و غرض بد نداشتن)، به اشتباه، فقط از دم میزنند، بدون اینکه تصوّر درستی از داشته باشند ❌ درواقع، این نادرست، شامل و بیکران و نامتناهی الهی را قید میزند و مواردی مثل ، ، تعزیرات، و با دشمنان حربی و... را مصداق رحمت الهی نمیداند! 💠 ازاینرو، در ادامه همان متن، تصریح میکنند: «...و اين وادى، غير از وادى و است كه بايد با ، داشته باشد؛ چنانچه در شريفه و كريم وارد است. و آن در جاى خود صحيح و اين نيز در جاى خود صحيح است. و اكنون مجال بيان آن نيست». ، ص240 📌 در طول نیز در موارد متعددی، به ردّ این اندیشه غلط و نیز تبیین و شامل هر دو جنبه و بودن آن و بازگشت همه به رحمت واسعه ربوبی میپردازند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💎💎💎 ؛ رحمت جمالی و جلالی 📝بطور خلاصه، 🔆 ، و و به بیان دیگر، است که جامع همه صفات و است. 🔷 ازاینرو، هرچند سراسر ، آمیخته با و بلکه، انعکاس رحمت شامله الهی است، ولی رحمت الهی، و شامل و است و جلوه های قهرآمیز و و متناسب با آنها را نیز در خود دارد 🔶 و البته، همینگونه احکام نیز برای رسیدن به نهایی و نهایت او شده اند. 📌 به همین جهت، با عدم ترتّب اثر لازم از طرف بر اینگونه اقدامات نرم و (و نیز با فراهمتر شدن زمینه اعتراضهای جدیتر و کمرنگتر شدن شرایط )؛ بتدریج،‌ اقدامات اعتراضی امام بر علیه انجمنهای و نیز جدّیتر، گسترده و شدیدتر شد و لحن و متفاوتی گرفت که در به و دیگر اقدامهای بعدی مشهود است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 🤔 چرا و با انجمنهاى و و دادن حق به مخالفت کردند؟ ✅ امام با اصل رأی دادن زنان و انتخاب کننده یا انتخاب شونده بودن مشکلی ندارد و بعدها در مواضع مختلف، به آن تصریح دارند و بلکه، در مواردی آن را میدانند. 🖌 امام، بعدها در مواضع مختلفی از درباره وجه مخالفت علما در آن مقطع با همین لایحه و ازجمله یکی از مفادش، یعنی حق رای ، بیانات متعددی دارند. 🔆 امّا بطور مختصر، باید به چند نکته توجه کنیم تا بتوانیم در آن فضا قرار گرفته و علّت مخالفتها را دریابیم: 1) و ، در پوشش این لایحه، به دنبال رسیدن به اهداف و اغراض اصلیتری بودند؛ مانند: ➖ ضربه زدن به اصل (با الغاى شرط «اسلام» در انتخاب كننده و انتخاب شونده که مخالف هم بود)؛ ➖کمرنگتر کردن نقش کریم در (با تبديل قسم به قرآن مجيد به قسم به «كتاب آسمانى» که مخالف اساسی هم بود)؛ ➖تضعیف نقش علما و و ؛ ➖ترویج در جامعه؛ ➖ایجاد زمینه برای شروع رابطه علنی و گسترده با و بسط ید در ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 2) چون تحقق اینگونه اهداف، بطور مستقیم برای ممکن نبود، باید برخی مواد مثبت و یک یا چند مساله جذاب (امّا پوششی و انحرافی) هم بطور موازی دنبال میشد تا هیاهوی حاصل از آنها، اغراض شوم اصلی را پوشش دهد و ازاینرو، مواردی مثل دادن حق به یا امکان نامزد شدن آنها هم ضمن گنجانده شد. 3) در آن مقطع و فضای و ، زمینه و بسترهای و لازم برای حضور سالم، مفید، موثر و با کرامت در عرصه فراهم نبود و حتی نقش بسیاری از مردان نیز در این عرصه ها یا غیرموثر بود. 4) ، بیشتر درصدد سوءاستفاده و استفاده ابزاری از مسائل بود؛ بخصوص که بُعد بسیار خوبی هم برای رژیم در خارج از کشور داشت و میتوانست بخشی از فساد خود را پشت این مساله پنهان کند. 👈 اصل مهم و هدف اساسی برای ره، جلوگیری از آغاز انحرافات و ضربات خزنده و خطرناکی بود که شروع ضربه های جدیتر به اصل اسلام و نیز کشور بود و ازاینرو، با همه مفاد لایحه مخالفت کردند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و «...آيا من از شما تشكر بكنم، يا شما از من تشكر بكنيد!؟ هيچكدام از يكديگر تمناى تشكر نداريم؛ بلكه همه ماست كه بگوييم و بخواهيم... اگر تمام يكطرفه بگويند: بايد بشود! من يكى مى‏گويم: نبايد بشود. نه وظيفه من‏ تنهاست، بلكه وظيفه و همه افراد اين است كه بگويند اين كار صلاح نيست...». 💎💎💎 یکی از ابعاد مهم امام و :‌ 🌿 ، از فروع و شاخه های مهم و است. ⚠️ ره در این دیدار، به وظیفه بودن این توجه میدهند و از افتادن در دام تعریف و تمجیدهای بیجا (و در اصطلاح : هندوانه زیر بغل همدیگر گذاشتن!) پرهیز میدهند. ⚠️⚠️ کمرنگ شدن و پررنگ شدن توجه به اموری مثل اسم و عنوان داشتن کار یا سود یا اعتباری داشتن آن و...، از لغزشگاه های بسیار خطرناک و موجب خروج از روحیه و منش صحیح است که موجب بر زمین ماندن کارهای بسیاری میشود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹