✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از انگیزه «فطری» برای شناخت خداوند چیست؟
🔹هنگامى كه از #فطرت سخن مى گویيم، منظور همان #احساسات_درونى و دركى است كه هيچ گونه نيازى به #استدلال_عقلى ندارد. از این رو هنگامى كه يك منظره بسيار زيباى طبيعى، يا يك گل بسيار خوشرنگ و خوشبو را مى بينيم، جاذبه نيرومندى از درون خود نسبت به آن احساس مى كنيم كه نام آن را تمايل و عشق به زيبايى مى نهيم؛ و هيچ گونه نيازى به استدلال در اينجا نمى بينيم. در واقع حس زيبايى يكى از تمايلات عاليه روح انسانى است.
🔹همچنین كشش به سوى #مذهب، مخصوصا #شناخت_خدا نيز يكى از اين #احساسات_ذاتى و درونى است، بلكه از #نيرومندترين_انگيزهها در اعماق سرشت و جان همه انسان ها است. به همين دليل هيچ قوم و ملتى را نه در امروز و نه در گذشته تاريخ مشاهده نمى كنيم كه نوعى از عقاید مذهبى بر فكر و روح آنها حكمفرما نباشد؛ و اين نشانه اصالت اين #احساس_عميق است. از این رو #قرآن_کریم به هنگام ذكر داستان قيام #انبياء_بزرگ در موارد زيادى روى اين نكته تكيه كرده كه رسالت اصلى انبياء زدودن آثار #شرك و #بتپرستى بوده، نه اثبات وجود خدا؛ چرا كه اين موضوع در اعماق سرشت هركس نهفته شده است.
🔹به تعبير ديگر: آنها به دنبال اين نبودند كه نهال خداپرستى را در دل هاى مردم غرس كنند، بلكه به دنبال اين بودند كه نهال موجود را آبيارى كرده، و خارها و علف هرزه هاى مزاحم را كه گاهى اين نهال را به كلى پژمرده و خشك مى كند از ريشه بركنند! جمله «ألّا تَعْبُدُوا اِلّا الله» يا «ألّا تَعْبُدوا اِلّا اِيّاهُ»؛ (جز خدا را نپرستيد) كه به صورت نفى بتها، و نه اثبات وجود خدا، مطرح شده، در گفتار بسيارى از #انبياء در #قرآن_مجيد آمده است.
🔹از جمله: در دعوت #پيامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) [سوره هود، آیه ۲]؛ در دعوت #حضرت_نوح (عليه السلام) [سوره هود، آيه ۲۶]؛ در دعوت #حضرت_یوسف (عليه السلام) [سوره يوسف، آيه ۴۰] و در دعوت #حضرت_هود (عليه السلام) [سوره احقاف، آيه ۲۱] مطرح شده است. از اين گذشته، ما در درون جان خود «احساسات اصيل فطرى» ديگرى نيز داريم، از جمله جذبه فوق العادهاى است كه نسبت به علم و دانش و آگاهى هرچه بيشتر در خود مى بينيم. آيا ممكن است ما اين #نظام_عجيب را در اين جهان پهناور مشاهده كنيم و علاقه نداشته باشيم سرچشمه اين نظام را بشناسيم؟
🔹آيا ممكن است دانشمندى بيست سال براى شناخت زندگى مورچگان زحمت كشد، و دانشمند ديگرى دهها سال براى شناخت بعضى از پرندگان يا درختان يا ماهيان درياها تلاش كند، بى آنكه انگيزه اى جز عشق به علم، در درون جان او باشد؟ آيا ممكن است آنها نخواهند سرچشمه اصلى اين درياى بى كرانى كه از ازل تا ابد را فرا گرفته بشناسند؟! آرى اينها انگيزه هايى است كه ما را به سوى #معرفة_الله دعوت مى كند؛ #عقل ما را به اين راه مى خواند، ما را به اين سو جذب مى كند، و #فطرت ما را به اين سمت مى راند.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۲، ص ۴۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فطرت #شناخت #عقل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف:
🔸«إنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِك لَنَزَلَ بِكُمْ الْلَأواءُ وَاصْطَلَمَكُمْ الْأعْداءُ فـَاتـَّقـُوا اللهَ جَلَّ جـَلالُهُ».
🔹ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و شما را فراموش نمی نماییم، اگر جز اين بود #گرفتاریها بر شما فرود مى آمد و #دشمنان، شما را ريشه كن می كردند، پس #تقواىخداىبزرگ را پيشه خود سازيد.
📕بحار الانوار، ۱۷۵/۵۳
#امام_مهدی #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در كتب روايی برای وجود نازنين امام زمان (عج) چه خصوصیات و ویژگی هایی ذکر شده است؟ (بخش دوم)
🔸سیرت #امام_مهدی (عج) در چند بُعد قابل توجه و بررسی است؛ ۱) سیرت دینی. ۲) سیرت خلقی. ۳) سیرت عملی. ۴) سیرت انقلابی. ۵) سیرت سیاسی. ۶) سیرت تربیتی. ۷) سیرت اجتماعی. ۸) سیرت مالی. ۹) سیرت اصلاحی. ۱۰) سیرت قضایی.
4⃣سیرت انقلابی
🔹 #امام_مهدی (عج)، حقّ هر حقداری را بگیرد و به او دهد؛ حتی اگر حق کسی زیر دندان دیگری باشد، از زیر دندان انسان متجاوز و غاصب بیرون کشد و به صاحب حق باز گرداند. [۱] چون #قائم (عج) قیام کند، جزیه برداشته شود و غیر مسلمانی نماند. او مردم را با شمشیر به دین خدا دعوت کند، هر کس نپذیرد، گردن زند و هر کس را سرکشی کند، خُرد سازد. [۲] #امام_مهدی (عج)، وارد شهر «کوفه» شود و هر منافق و شک باوری را بکشد و کاخ ها را ویران سازد و ارتش مستقر در آنجا را از دم تیغ بگذراند. این چنین، ظَلَمه و اعوان ظَلَمه را بی دریغ بکشد، تا خدا راضی شود و خشنود گردد. [۳]
🔹 #حضرت_مهدی (عج)، مانع الزّکاة [۴] را بکشد. زانیِ محصن را نیز بدون طلبِ شاهد رجم کند. [۵] «زرارة بن أعین» گوید: «از امام محمد باقر (ع) پرسید: آیا #قائم (عج)، با مردمان، مانند پیامبر (ص) رفتار کند؟ فرمود: هیهات، هیهات! پیامبر با ملایمت با مردم رفتار می کرد و می کوشید تا محبت مردم را، در راه دین، جلب کند و تألیف قلوب نماید؛ امّا #قائم (عج) با شمشیر و قتل با مردم روبرو شود. خدا به او این گونه امر کرده است که بکشد و توبه ای از کسی نپذیرد. وای به حال کسی که با مهدی (عج) بر سر ستیز آید». [۶] #امام_مهدی (عج)، فقط و فقط شمشیر بشناسد؛ او از کسی توبه نپذیرد و در راه اجرای حکم خدا و استقرار بخشیدن به دین خدا، به سخن کسی گوش ندهد و نکوهش احدی را نشنود. [۷]
💠توضیح: از روایات، چنین استفاده میشود که #امام_مهدی (عج) ابتدا، مردم را به سوی حق دعوت میکند و قبل از آغاز هر جنگی، به معرّفی دین حق برای دشمنان میپردازد و فرصت انتخاب میان حق و باطل را به آنان میدهد و تنها بعد از اتمام حجّت بر دشمنان، از قدرت شمشیر استفاده میکند. پس چون آن حضرت، ابتدا، اتمام حجّت میکند و آنان با اینکه به حق واقف میشوند و از آن اطلاع پیدا میکنند، از آن رویگردان میشوند، نمیتوان گفت، آن حضرت، اسلام را با اجبار پیاده میکند، بلکه باید گفت، هر کس که اسلام را قبول میکند، از روی رغبت و اختیار است و هر کس آن را قبول نمیکند، باز با آگاهی و اختیار است، لکن بعد از این سوء اختیار، از سوی لشکریان امام نابود میشود تا در جهان فتنهای نماند.
🔹امام باقر (ع) میفرماید: #حضرت_مهدی (عج) به سوی کوفه رهسپار میشود. در آنجا، شانزده هزار نفر مجهّز به سلاح در برابر حضرت می ایستند. آنان، قاریان قرآن و دانشمندان دینی هستند که پیشانی هایشان از عبادت زیاد، پینه بسته، چهره هایشان در اثر شب زنده داری، زرد شده، امّا #نفاق، سراپایشان را پوشانده است. آنان یک صدا فریاد بر میآورند: «ای فرزند فاطمه! از همان راهی که آمدهای باز گرد، زیرا به تو نیازی نداریم». #امام_مهدی (عج) در پشت شهر نجف، پس از ظهر روز دوشنبه تا شامگاه، بر آنان شمشیر میکشد و همه را از دم تیغ میگذراند و در این نبرد، از یاران حضرت، حتّی یک نفر زخمی نمیشود.
🔹طبق این حدیث، افرادی که در مقابل حضرت مهدی (عج) میایستند، میدانند که او مهدی و فرزند فاطمه (س) است، ولی از قبول دین حق سر بر میتابند و بدین ترتیب، آگاهانه، با آن حضرت مخالفت میکنند و حضرت به جنگ با آنان میپردازد و آنان را قلع و قمع میکند. این جنگ، به این دلیل است که این اشخاص، با این که حق را می شناسند، ولی از آن پیروی نمیکنند و می خواهند مانع از اجرای حق و عدالت در جامعهی انسانی باشند و از آنجا که وجود چنین کسانی، مانع از گسترش عدالت و موجب سلب اختیار و انتخاب دیگر افراد جامعه که می خواهند حق را انتخاب کنند، میشود، پس باید از میان بروند تا ریشه ی فساد و موانع شناخت حق از باطل از بین برود. همان طوری که از احادیث استفاده میشود، عملکرد ایشان، یعنی رفتار قاطعانه و قدرت شمشیر حضرت، میتواند یکی از عواملی باشد که در پیاده کردن اسلام در جهان نقش خواهد داشت. [۸] #ادامه_دارد...
پینوشتها؛
[۱] المهدی الموعود المنتظر (عج)، عند علماء اهل السنة و الامامیه، عسکری، نجم الدین ج ۱ ص ۲۷۹، ۲۸۲ - ۲۸۳
[۲] همان
[۳] بحارالأنوار، دار احیاء التراث العربی چ ۲ ج ۵۲، ص ۳۳۸
[۴] کسانی که زکات را پرداخت نمیکنند.
[۵] همان ج ۵۲ ص ۳۲۵
[۶] همان ص ۳۵۵
[۷] همان
[۸] ویکی فقه
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ۶، ص ۵۹۶
منبع: وبسایت آیت الله مکارم شيرازى (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️احساس نیاز به منجی
🔹امروز بعد از آنکه #بشریّت مکاتب گوناگون و نحله های فکریِ گوناگون و مسلک های گوناگون را تجربه کرده - از کمونیسم تا دموکراسی غربی تا لیبرال دموکراسیِ رایج در دنیا، با این همه ادّعایی که این ها دارند - احساس #آسایش نمیکند؛ #بشر با این همه پیشرفت های علمیِ حیرتآور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده، احساس #خوشبختی نمی کند؛ #بشریّت دچار #فقر است، دچار #بیماری است، دچار فحشا و #گناه است،
🔹دچار #بیعدالتی است، دچار #نابرابری است، دچار #شکاف_طبقاتی بسیار وسیع است؛ بشر دچار #سوء_استفادهی قدرت ها از #علم است؛ قدرت ها از علم سوء استفاده می کنند، از کشفیّات طبیعت سوء استفاده می کنند، از توانایی های استخراج شدهی از طبیعت سوء استفاده می کنند؛ #بشر با اینها مواجه است؛ اینها موجب شده است که #انسانها در همه جای دنیا احساس #خستگی کنند؛ احساس نیاز به یک #دست_نجاتبخش کنند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۹۹/۰۱/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فضیلت آیة الکرسی
🔹چرا #آیة_الکرسى (آیه ۲۵۵ سوره بقره) به این نام گذاشته شده است؟ نامگذاری «آیة الکرسی» به خاطر وجود کلمه الکرسی در این آیه است: «اللهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْ ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیم»
🔹[ترجمه آیه شریفه:] «هیچ #معبودى نیست، جز #خداوند_یگانه_زنده، که قائم به ذات خویش است، و موجودات دیگر، قائم به او هستند، هیچگاه خواب سبک و سنگینى او را فرا نمی گیرد، (و لحظه اى از تدبیر جهان هستى، غافل نمی ماند) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست، کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟! (بنابراین، شفاعت شفاعت کنندگان، براى آنها که شایسته شفاعت اند، از مالکیت مطلقه او نمى کاهد) آنچه را در پیش روى آنها [بندگان] و پشت سرشان است می داند، (و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او، یکسان است) و کسى از علم او آگاه نمی گردد، جز به مقدارى که او بخواهد. (اوست که به همه چیز آگاه است، و علم و دانش محدود دیگران، پرتوى از علم بى پایان و نامحدود اوست) تخت (حکومت) او، آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگاهدارى آن دو [آسمان و زمین]، او را خسته نمی کند؛ بلندى مقام و عظمت، مخصوص اوست».
🔹از روایات استفاده می شود که این نام از زمان #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) بر روی این آیه بوده و خود پیامبر اکرم این آیه را به این اسم نام می برده است. #آیة_الکرسى دارای #فضیلت_فراوان و آثار و برکات فراوانی است که به برخی از آنها اشاره می شود.
🔹در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس که از پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که از ابى بن کعب سؤال کرد و فرمود: کدام آیه برترین آیه کتاب خداوند است؟ عرض کرد: اللهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، #پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به کسى که جان محمد در دست او است، این آیه داراى دو زبان و دو لب است که در پایه عرش الهى تسبیح و تقدیس خدا می گوید.
🔹در حدیث دیگرى از #امام_على (عليه السلام) می خوانیم که #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «سید القرآن البقرة و سید البقرة آیة الکرسى یا على ان فیها لخمسین کلمة فى کل کلمة خمسون برکة» (برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، #آیة_الکرسى است، در آن پنجاه کلمه است و در هر کلمه اى پنجاه برکت).
🔹در روایت دیگرى از #امام_باقر (عليه السلام) است که می فرماید: «هر کس #آیة_الکرسى را یک بار بخواند، خداوند هزار امر ناخوشايند از امور ناخوشایند دنیا، و هزار امر ناخوشایند از آخرت را از او بر طرف می کند، که آسان ترین ناخوشایند دنیا، فقر، و آسان ترین ناخوشایند آخرت، عذاب قبر است». روایات در فضیلت این #آیه_شریفه بسیار زیاد است و در کتب علماى شیعه و اهل سنت نقل شده است.
🔹در حدیثی دیگر #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «#آیة_الکرسى از گنجى زیر عرش الهى به من داده شده است و به هیچ پیامبرى قبل از من داده نشد». در حدیث دیگرى آمده است که دو برادر به حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسیدند و عرض کردند براى تجارت به شام می رویم، به ما تعلیم دهید چه بگوییم (تا از شر اشرار مصون بمانیم) فرمودند: «هنگامى که به منزلگاهى رسیدید و نماز عشا را خواندید، موقعى که یکى از شما در بستر قرار میگیرد، #تسبیحفاطمهزهرا (سلام الله علیها) بگوید و سپس #آیة_الکرسى بخواند، فانه محفوظ من کل شى ء حتى یصبح؛ مسلما او از همه چیز در امان خواهد بود تا صبح؛ سپس در ذیل این حدیث آمده است که در یکى از منزلگاه ها دزدان قصد هجوم به آنها را داشتند، اما هرچه تلاش کردند موفق نشدند.
📕تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۲۶۱
منبع: وبسایت پرسمان
#قرآن #آیة_الکرسى
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سودمند نبودن صلاح حکومت در صورت عدم اصلاح افراد جامعه
🔹#صلاح_حکومت، بدون «اصلاح افراد جامعه» سودمند نیست و همچنین بر عکس؛ زیرا اگر #افراد اصلاح شوند، و #حکومت بد و غیرصالح باشد، آنها فقط در #باطن خوبند هر چند اظهار نمیکنند؛ و اگر #حکومت هم #مُصلِح باشد، #افرادصالحواقعی که در ظاهر و باطن صالحند، آزاد و راحت خواهند بود؛
🔹اما اگر #افراد_جامعه در #باطن اصلاح نشده باشند و فقط #ظاهرسازی کرده و صالح نما باشند و تنها #حکومت صالح واقعی باشد، تا وقتی که حکومت #ناظر_اعمال آنان باشد، اظهار صلاح میکنند، ولی همین که #دولت از طرفی گرفتار درگیری شد و یا توجه او به جای دیگر مشغول شد، همین #افراد_صالح نما از گرفتاری دولت سوءاستفاده کرده و #افساد و خرابکاری میکنند و به نظام و #حکومت_صالح ضربه میزنند و یا کم کاری و #کارشکنی مینمایند و...
📕در محضر بهجت، ج ۲، ص ۴۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️معصومين (علیهم السلام) چگونه مسلمانان را به حفظ «اسرار» زندگی خویش توصيه می کردند؟
🔹روايات فراوانى داريم كه به مسلمانان توصيه مى كند #اسرار #زندگى_خصوصى خود را حفظ كنند، چرا كه افشاى آن گاهى منشأ #حسد، #كينه_توزى و #رقابتهاى_ناسالم مى گردد، و انسان مورد تهاجم افراد تنگ نظر و كينه توز واقع مى شود و #مصالح او به خطر مى افتد. اميرالمؤمنين #امام_على (عليه السلام) در حديثى می فرماید: «سِرُّكَ سُرُورُكَ اِنْ كَتَمْتَهُ وَ اِنْ اَذَعْتَهُ كانَ ثُبُورَكَ» [۱] (#سرّ تو مايه سرور و #خوشحالى تو است، به شرط آن كه آن را #كتمان كنى، و اگر آن را #افشا كنى [اى بسا] مايه هلاك تو مى شود).
🔹#امام_علی (علیه السلام) در تعبير ديگر مى فرمايد: «سِرُّكَ اَسيرُكَ فَاِنْ اَفْشَيْتَهُ سِرْتَ اَسيرَهُ» [۲] (#سرّ تو اسير تو است، اگر آن را افشا كنى تو اسير او مى شوى). حضرت در حديث ديگرى می فرماید: «صَدْرُ الْعاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ» [۳] (#سينه_عاقل صندوق سرّ او است). #امام_صادق (علیه السلام) در حديثى می فرماید: «سِرُّكَ مِنْ دَمِكَ فَلا يَجْرِيَنَّ مِنْ غَيْرِ اَوْداجِكَ» [۴] (#سرّ تو به منزله #خونتو است، كه فقط بايد در رگ هاى تو جارى باشد).
🔹در حديث پرمعنايى از #امام_رضا (عليه السلام) نقل شده كه #مؤمن نمى تواند مؤمن باشد، مگر اين كه سه خصلت در او وجود داشته باشد: سنتى از پروردگار، و سنتى از پيامبر و سنتى از ولىّ او؛ سپس مى فرمايد: «فَسُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ كِتْمانُ سِرِّهِ قالَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ اَحَداً اِلاّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُول»؛ [۵] (#خداوند #عالم_الغيب است و اسرار غيب را بر كسى فاش نمى كند، مگر براى رسولانى كه آنها را [براى حفظ اسرار غيب] پذيرفته است). سپس سنّت پيامبر (صلی الله علیه و آله) را مدارات (نرمی و مهربانی) با مردم، و سنت ولىّ او را صبر در برابر مشكلات مى شمرد.
🔹حتى در بعضى از روايات توصيه شده كه همه #اسرار زندگى خصوصى خود را حتى به #نزديكترين_دوستان نگوييد، چرا كه ممكن است روزى ورق برگردد و آن دوست، #دشمن تو شده، و به #افشاى_اسرار و ريختن آبرو بپردازد. #امام_صادق (علیه السلام) مى فرمايد: «لا تَطَّلِعْ صَدِيقَكَ مِنْ سِرِّكَ اِلاّ عَلى مالَوْ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِ عَدُّوكَ لَمْ يَضُرْكَ، فَاِنَّ الصَّديقَ قَدْ يَكُونُ عَدُّواً يَوْماً ما» [۶] (#دوستت را بر آن مقدار از #اسرارت آگاه ساز، كه اگر #دشمنت را از آن آگاه سازى به تو زيانى نرسد، چرا كه دوست ممكن است روزى دشمن شود).
پی نوشتها؛
[۱] غررالحكم و درر الكلم، دار الكتاب الإسلامی، چ۲، ص۴۰۲، قصار۶۵. [۲] همان، ص ۴۰۳، قصار ۸۰. [۳] نهج البلاغة، للصبحی صالح، هجرت، قم، چ۱، ص۴۶۹، قصار۶. [۴] أعلام الدين فی صفات المؤمنين، ديلمى، مؤسسة آل البيت، قم، چ۱، ص۳۰۳. [۵] الخصال، ابن بابويه، جامعه مدرسين، قم، چ۱، ج۱، ص۸۲. [۶] الأمالي، ابن بابويه، كتابچى، تهران، چ۶، ص۶۷۰
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابيطالب (ع)، قم، ۱۳۷۷ ش، چ ۱، ج ۳، ص ۳۶۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سر #اسرار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام هادى عليه السلام:
🔸«اِنَّ الْحَرامَ لا يَنْمى وَ اِنْ نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنـْفَقَهُ لَمْ يُؤجَرْ عَلَيْهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ».
🔹به راستى كه #حرام، افزايش نمى يابد و اگر افزايش يابد، #بركتى ندارد و اگر #انفاق شود، #پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى #آتش خواهد بود.
📕كافى، ج ۵، ص ۱۲۵، ح ۷
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «سريع الحساب» بودن خداوند در آخرت چیست؟
🔹يكی از صفات خداوند «سريع الحساب» بودن اوست، و در #آخرت به سرعت به #حساب_بندگان رسيدگى میكند. #قرآن_کریم در «سوره ص»، آیه ۵۳ بعد از اشاره به باغ هاى جاودانى بهشت و نعمت هاى گوناگون آن، مى فرمايد: «هَذا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ» (اين، چيزى است كه براى #روز_حساب به شما وعده داده مى شود). يعنى مسئله «حساب» و رسيدگى به #اعمال در آن روز به قدرى روشن است كه آن روز «روز حساب» ناميده شده است.
🔹در «سوره مائده»، آيه ۴ سخن از #سرعت_حساب به ميان آمده، مى فرمايد: «اِنَّ اللهَ سَرِيعُ الْحِسابِ» (خداوند #سريع_الحساب است). اين مطلب كه خداوند با سرعت حساب بندگان را رسيدگى مى كند در آيات متعدّدى از #قرآن_مجيد ديده مى شود. [۱] این تکرار، نشانه اهمیّت موضوع است؛ زیرا از یک سو #بشارتی است برای #نیکوکاران که در آن روز به سرعت #پاداش خود را دريافت مى دارند، و از سوى ديگر #تهديدى است براى #بدكاران که #مجازاتشان هرگز به تأخير نمى افتد، به سرعت حسابشان را مى رسند و حقّشان را در دستشان مى گذارند!...
🔹درباره #سرعتحسابالهى در آن روز تعبيراتى در بعضى از روايات ديده مى شود كه بسيار تكان دهنده است. در حديثى از امیرالمؤمنین #امام_علی (علیه السلام) آمده است: «اِنَّه سُبْحانَهُ يُحاسِبُ جَميْعَ عِبادِهِ عَلَى مِقْدارِ حَلْبِ شَاةٍ» [۲] (خداوند #حساب تمام بندگانش را در زمان كوتاهى به اندازه زمان دوشيدن يك گوسفند رسيدگى مى كند). اين تشبيه در حقيقت براى نشان دادن كوتاهى زمان #حساب است، لذا در روايت ديگرى آمده: «اِنَّ الله يُحاسِبُ الْخَلائِقَ كُلَّهُمْ فِي مِقْدارِ لَمْحِ الْبَصَرِ» [۳] (خداوند #حساب همه بندگان را تنها در يك چشم بر هم زدن رسيدگى مى كند!).
🔹دليل اين سرعت روشن است؛ زيرا #حساب منوط به #علم و #آگاهی_كامل، #قدرت_فوقالعاده و رعايت #عدالت از هر نظر است، و چون #خداوند_متعال همه اين صفات را در حد اكمل داراست مى تواند در يك چشم بر هم زدن #حساب همگان را برسد. اصولا وضع #اعمال_انسانها و آثارى كه از خود در روح و جسم ما به يادگار مى گذارد چنان است كه خود به خود #حساب همه كارها را حفظ مى كند،
🔹و از اين نظر مى توان آنها را به اتومبيل ها، هواپيماها و كشتى هايى تشبيه كرد كه با داشتن دستگاه هاى كيلومترسنج هميشه حساب تمام مسيرهايى را كه در گذشته عمر خود داشته اند حفظ مى كند و با يك نگاه مى توان فهميد آنها در تمام عصر خود چقدر راه پيموده اند، منتهی ديده اى مى خواهد كه اين مسافت سنج ها را در #وجود_انسان، در چشم، گوش، دست، پا، روح و جان او ببيند و بخواند! اين تعبيرات همه داراى #پيامهای_تربيتى مهمّى است كه با اندكى دقت روشن مى شود.
پی نوشتها؛
[۱] علاوه بر آيه فوق در سوره مائده، آيه ۴؛ سوره ابراهيم، آيه ۵۱؛ سوره غافر، آيه ۱۷ عين همين تعبير ديده مى شود.
[۲] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۷۲ ش، چ سوم، ج ۴، ص ۴۸۴
[۳] مجمع البيان فى تفسير القرآن، همان، ج ۲، ص ۵۳۱
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ ش، چ نهم، ج ۶، ص ۱۲۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آخرت #قیامت #حساب #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️توجه به اصالت های اسلامی
🔹بر شما #جوانان_مسلمان لازم است که در تحقیق و بررسی #حقایق_اسلام در زمینه های #سیاسی، #اقتصادی، #اجتماعی و غیره، اصالت های اسلامی را در نظر گرفته و امتیازاتی که #اسلام را از همه مکاتب دیگر جدا می سازد فراموش نکنید. مبادا #قرآن_مقدس و آیین نجات بخش #اسلام را با مکتب های غلط و منحرف کنندهای که از فکر بشر تراوش کرده است خلط نمایید.
بیانات حضرت امام ۵۱/۰۵/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه، نسبت به دام های خطرناك ابليس چه هشدارهایی داده است؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از خطبه ۱۹۲ #نهج_البلاغه درباره دام های خطرناك #ابليس میفرمايد: «فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللهِ عَدُوَّ اللهِ أَنْ يُعْدِيَكُمْ بِدَائِهِ، وَ أَنْ يَسْتَفِزَّكُمْ بِنِدَائِهِ، وَ أَنْ يُجْلِبَ عَلَيْكُمْ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِهِ» (اى بندگان خدا! از اين #دشمن_خدا [ابليس] بر حذر باشيد، نكند شما را به #بيمارى_خويش [كبر و غرور و تعصّب] مبتلا سازد و با نداى خود شما را تحريك كند و لشكريان سواره و پياده اش را فرياد زند و بر ضدّ شما گرد آورد).
🔹اين گفتار مولا برگرفته از آيه قرآن است كه مى فرمايد: «وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ» [۱] (هر كدام از آنها را مى توانى با صدايت تحريك كن و لشكر سواره و پياده ات را بر آنها گسيل دار). «خيل» هم به معناى اسب هاست و هم به معناى اسب سواران و در اينجا به معناى لشكر سواره است و «رِجِل» به معناى لشكر پياده است و اشاره به دستياران فراوانى است كه #شيطان از جنس خود و از جنس #آدميان دارد كه براى #گمراه ساختن مردم به او كمك مى دهند؛ بعضى سريع تر (همچون لشكر سواره) و بعضى آرام تر همچون لشكر پياده.
🔹البتّه «صفات رذيله»، «عوامل گناه»، «مراكز فساد»، «تبليغات گمراه كننده» و «ابزار گناه» نيز به نوعى لشكر پياده و سواره #شيطاناند كه امیرالمؤمنین (عليه السلام) #بندگان_خدا را از همه اين امور بر حذر مى دارد. سپس براى تأكيد اين سخن، به جان خود سوگند مى خورد و مى فرمايد: «فَلَعَمْرِی لَقَدْ فَوَّقَ لَكُمْ سَهْمَ الْوَعِيدِ، وَ أَغْرَقَ إِلَيْكُمْ بِالنَّزْعِ الشَّدِيدِ، وَ رَمَاكُمْ مِنْ مَكَان قَرِيب» (به جانم سوگند! او #تير_خطرناك را براى شما آماده نموده، در #كمان گذارده، و با قدرت تا #آخرين_حدّ كشيده و از مكانى نزديك به سوى شما #پرتاب نموده است).
🔹آنگاه شاهد اين سخن را از كلام خود #ابليس (طبق آيه هاى قرآن) چنين بيان مى كند: «فَقَالَ: قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» [۲] (#شيطان گفته است: پروردگارا! بدين جهت كه مرا اغوا كردى [و از رحمت خود محروم ساختى] زرق و برق #زندگى_دنيا را در چشم آنها جلوه مى دهم و همه را #اغوا مى كنم [و از رحمتت محروم مى سازم]).
🔹اينكه #امام_علی (علیه السلام) به جان خود سوگند مى خورد نشان مى دهد كه #مطلبفوقالعادهجدّى است؛ چه چيز شريف تر از جان امام (عليه السلام) است و اينكه مى فرمايد: «#شيطان تير تهديد را در چلّه كمان گذارده و آن را تا به آخر كشيده و از مكانى نزديك، شما را نشانه گرفته است»، اشاره به اين است كه خطر #شيطان در شديدترين صورت كه كمتر خطا مى كند متوجّه شماست، و اين بدبخت بى نوا راه نفوذ خويش را نيز نشان داده است، و آن آرايش مظاهر مادّى #دنيا و زيباسازى زرق و برق مواهب مادّى و غرق ساختن در گرداب #شهوات است.
🔹تعبير #امیرالمؤمنین (عليه السلام) به اينكه #شيطان تمام قوا و #نيروهای_خود را براى حمله به شما آماده ساخته و از مكان نزديكى شما را نشانه گرفته و از هر نظر در #تيررس او قرار داريد، اشاره به اين است كه عوامل #وسوسههاى_شيطانى در درون و برون انسان فراوان است؛ #هواى_نفس از يك طرف و #عواملبيرونىگناه از سوى ديگر. جمله «لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» كه با «لام» قسم شروع شده و با «نون» تأكيد ثقيله و تصريح به واژه «اجمعين» پايان گرفته، شاهد بر اين است كه او در #اهداف_شوم خود بسيار جدّى است، و به همين دليل #انسانها بايد كاملا #بيدار و #هوشيار باشند تا در دام هاى رنگارنگ او نيفتند.
پی نوشتها؛
[۱] سوره اسراء، آيه ۶۴
[۲] سوره حجر، آیه ۳۹
📕پيام امام اميرالمؤمنين (عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ ش، چ اول، ج ۷، ص ۳۷۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شيطان #ابليس #نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«اربعین» جهانی شد و جهانیتر هم خواهد شد
🔹 #اربعین جهانی شد و جهانیتر هم خواهد شد؛ این خون #حسینبنعلی (علیه السلام) است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد می جوشد و روزبهروز تازهتر می شود، روزبهروز زندهتر می شود؛ این همان پیام #عاشورا است که از حلقوم اباعبدالله و حلقوم زینب کبریٰ (سلام الله علیهما) در نهایت غربت و تنهایی صادر شد و امروز فضای عالم را فرا گرفته است و فرا می گیرد. #امام_حسین (علیه السّلام) متعلّق به انسانیّت است؛ ما شیعیان افتخار می کنیم که پیرو امام حسین (علیه السلام) هستیم، امّا امام حسین فقط متعلّق به ما نیست؛ مذاهب اسلامی، شیعه و سنّی، همه زیر پرچم امام حسین هستند.
🔹در این راهپیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند شرکت می کنند و این رشته ادامه خواهد داشت انشاءالله؛ این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان می دهد. در روزگاری که دشمنان اسلام و دشمنان امّت اسلامی با انواع و اقسام ابزارها و وسایل، با پول، با سیاست، با سلاح علیه امّت اسلامی دارند کار می کنند، خداوند متعال ناگهان حادثهی «راهپیماییِ اربعین» را این جور عظمت می دهد، اینجور جلوه می دهد. این آیت عظمای الهی است، این نشانهی ارادهی الهی بر نصرت امّت اسلامی است، این نشان می دهد که ارادهی خدای متعال بر نصرت امّت اسلامی تعلّق گرفته است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۶/۲۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_حسین #عاشورا #اربعین #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دلیل بزرگداشت اربعین امام حسین (ع) چیست؟
🔹دلیل بزرگداشت #اربعین_حسینی (ع) را به سبب برگرداندن سر امام حسین (ع) به بدن مطهرش و دفن آن در «روز اربعین»، دانستهاند و به همین خاطر #زیارت_اربعین توصیه شده است. [۱] برخی محققان مهم ترین دلیل بزرگداشت را روایت امام حسن عسکری (ع) می دانند که در آن #زیارت_اربعین از نشانه های مؤمن شمرده شده است. [۲] همچنین امام صادق (ع) در تعلیم زیارت اربعین به صَفوانِ بن مِهران، به بزرگداشت این روز اشاره کرده است. [۳] آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه دلیل بزرگداشت اربعین امام حسین (ع) را، نقش بسيار مهم شهادت حضرت سيدالشهداء (ع) در بقای اسلام می داند. [۴]
🔹مراسم #اربعین (به معنای چهلمین روز درگذشت مردگان) تا قبل از واقعه عاشورا رسم نبود. [۵] بیستم ماه صفر چهلمین روز بعد از شهادت امام حسین (ع) را اربعین حسینی یا روز اربعین می نامند. [۶] سیره امامان معصوم (علیهم السلام) بر زنده نگهداشتن چنین مجالسی بودهاست. [۷] روز #اربعین میان شیعیان دارای اعتبار بوده که بخاطر آن زیارت اربعین می خواندند و اگر می توانستند مانند جابر بن عبدالله انصاری (درگذشت بین سالهای ۶۸ق تا ۷۹ق) صحابی پیامبر اسلام (ص)، بر مزار امام حسین (ع) گرد آمده و آن امام را زیارت می کردند. [۸]
🔹اهمیت این روز سبب شده شیعیان به ویژه ساکنان عراق، همه ساله از نقاط مختلف به سوی کربلا، پیاده حرکت کنند. [۹] برخی معتقدند حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان ائمه اطهار (ع) در بین شیعیان رایج بوده است. [۱۰] شیعیان حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس نیز به این حرکت پایبند بودند. [۱۱] دشمنان امام حسین (ع)، در تلاش برای فراموشی #واقعه_کربلا، زائران امام (ع) را شکنجه می کردند و می کشتند. [۱۲] حتی در زمان متوکل عباسی، همه قبرهای کربلا را شخم زدند، مزرعه کردند و مانع آمدن مردم برای زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) می شدند. [۱۳] شیعیان هم برای مقابله با آنها، از مناسبت هایی همچون #اربعین استفاده می کردند. [۱۴] بزرگداشت این روز، در حقیقت زنده نگهداشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین اسلام است. [۱۵]
💠تاریخ بزرگداشت
🔹شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) محدث و فقیه شیعه تاریخ بزرگداشت اين روز را، ورود جابر بن عبدالله انصاری، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین (ع) به کربلا دانسته است. [۱۶] از این دو نفر به عنوان اولین زائران امام حسین (ع) یاد شده است. [۱۷] سیدبن طاووس (۵۸۹ - ۶۶۴ق) از عالمان شیعه معتقد است اسیران کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کردند. [۱۸] آنان موقع رسیدن، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنی هاشم را دیدند که برای زیارت قبر امام حسین (ع) آمده بودند. [۱۹] با گریه و اندوه مجلس عزایی برپا کردند و پس از چند روز به مدینه بازگشتند. [۲۰]
• مآخذ در منبع موجود است
منبع؛ ویکی شیعه
#امام_حسین #اربعین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند
🔹#انسان هر راهی را بدون #تقید و پایبندی به #قرآن و #سنت برود، روزبهروز #تنزّل می کند و تاریخ، از جمله قضایای #سقیفه و پیامدهای آن مانند #واقعه_کربلا، هر روز تکرار می شود؛ زیرا هر روز حقی غصب و یا احقاق می شود، و همیشه #حق و #باطل مثل حسین (علیه السلام) و یزید وجود دارد، و کار مردم هم یا جنگ در کنار #یزید یا در رکاب #امام_حسین (علیه السلام) است. بنابراین، انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل #حق است و یا #باطل و پیرو آن.
📕رحمت واسعه، ص۱۶۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم ونشر آثار آیتالله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام حسین (علیه السلام) برای رویگردانی از گناه چه پندی دارد؟
🔹روايت شده كه مردى خدمت #امام_حسين (عليه السلام) رسيده و عرض کرد: من مردی #گناهكارم كه نمیتوانم خود را از #معصيت نگه دارم؛ مرا پند و #اندرزى بده. #امام_حسین (علیه السلام) فرمودند: «افْعَلْ خَمْسَةَ أَشْيَاءَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ: فَأَوَّلُ ذَلِكَ لَا تَأْكُلْ رِزْقَ اللهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ، وَ الثَّانِی اُخْرُجْ مِنْ وَلَايَةِ اللهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ، وَالثَّالِثُ اُطْلُبْ مَوْضِعاً لَا يَرَاكَ اللهَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ، وَ الرَّابِعُ إِذَا جَاءَ مَلَكُ الْمَوْتِ لِيَقْبِضَ رُوحَكَ فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِكَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ، وَ الْخَامِسُ إِذَا أَدْخَلَكَ مَالِكٌ فِی النَّارِ فَلَا تَدْخُلْ فِی النَّارِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ»؛ [۱]
🔹[ترجمه روایت:] (#پنج_كار را انجام بده، سپس هر گناهى مايلى بكن؛ اوّل از #روزى_خدا نخور، هر گناهى مايلى بكن؛ دوّم از #ولايت_خدا خارج شو، هر گناهى میخواهى بكن؛ سوّم جايى را پيدا كن كه #خدا تو را نبيند، هر چه میخواهى بكن؛ چهارم وقتى #ملك_الموت براى #قبض_روح تو آمد، او را از خود دور كن؛ سپس هر گناهى میخواهى بكن؛ پنجم وقتى #مالك_دوزخ تو را داخل جهنم كرد، داخل نشو، هر گناهى مايلى انجام ده).
🔹در اين حديث منطق روشنى به كار رفته است و آن اينكه #انسان در #پنج_موقف گرفتار است كه هريك از آنها براى #ترك_گناه كافى است؛ از يكسو دائماً بر سر خوان #نعمت_خدا نشسته و از #رزق او استفاده میكند؛ آيا با اين حال #وجدانانسانِبيدار اجازه ميدهد #گناهى كند؟! ديگر اينكه دائماً #تحت_سرپرستى خداست و خدا فرشتگانى را براى حفظ او مأمور كرده است، آيا #شرم_آور نيست كه انسان تحت اين حفاظت، به #معصيت مولايش بپردازد؟!
🔹سوم اينكه #تمام_عالم، محضر خداست، آيا شرمآور نيست كه انسان در محضر او مرتكب #گناه شود؟! چهارم و پنجم اين كه انسان گنهكار چه بخواهد و چه نخواهد روزى به دست #ملك_الموت قبض روح میشود و در عرصه محشر به #حساب او میرسند و او را #مجازات خواهند كرد، آيا میتواند در مقابل فرشته مرگ مقاومت كند و يا بر #مالك_دوزخ غلبه نمايد؟ حال كه خود را اسير دست آنها مى بيند چگونه به خود اجازه میدهد آشكارا به #مخالفتفرمانخدا برخيزد و آلوده انواع #گناهان شود؟! فكر كردن در اين امور براى بازداشتن انسان از #گناه، به يقين كافى است؛ [۲]
🔹#گناه و #نافرمانى از مولا هميشه زشت است، ولى #زشتترين حالات نافرمانى و #عصيان اين است كه انسان #نعمتهاى او را وسيله نافرمانى وى قرار دهد. در بعضى از تواريخ آمده است «سبكتكين» كه از كاركنان عزّالدوله بختيار بود، بر ضد او خروج كرد. «صابى» نويسنده معروف از طرف عزّالدوله نامهاى به او نوشت كه اى كاش میدانستم با چه وسيله اى بر ضد ما قيام كردهاى، در حالى كه پرچم ما بالاى سرت در اهتزاز است و بردگان ما در طرف راست و چپ تو قرار دارند و اسبهاى سوارى تو علامت ما را بر خود دارند و لباسهايى كه بر تن دارى به وسيله ما بافته شده است، و سلاحهايى كه براى دشمنانمان تهيه كرده بوديم در دست توست؟! [۳]
🔹از اين مثال تاريخى بخوبى روشن میشود كه چه اندازه #زشت است كه #انسان مشمول #نعمتى از سوى ديگرى شود و همان نعمت را بردارد و بر ضد او اقدام كند. [۴] #امام_علی (علیه السلام) میفرماید: «كمترين حقى كه #خدا بر شما دارد، اين است كه با استمداد از نعمتهايش، او را #معصيت نكنيد». [۵] امیرالمؤمنین (عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمى اشاره ميكند و آن اينكه «#انسان در برابر #نعمتهايى كه خداوند به وى داده كمترين وظيفه اش اين است كه نعمتهايش را #وسيله_معصيت او قرار ندهد».
🔹پيام ديگرى كه اين گفتار حكيمانه دارد اين است كه انسان هر #گناهى كه ميكند به يقين با استفاده از يكى از #نعمتهای_الهى است؛ #چشم، #گوش، #دست، #پا، #فكر، #قدرت و مواهب ديگر همه نعمتهاى پروردگارند و انسان بدون استفاده از اينها نمیتواند كار خلافى انجام دهد؛ بنابراين مفهوم كلام اين میشود كه #انسان_منصف نبايد هيچ #گناهى كند، زيرا هر گناهى مرتكب شود با استفاده از يكى از نعمتهاى خداست و اين كار #بسيارشرمآور است. [۶]
پی نوشتها؛
[۱]بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲ ج۷۵ ص۱۲۶؛ [۲]پيام امام اميرالمومنين، ناصر مكارم شيرازى، دارالكتب الاسلاميه چ۱ ج۱۴ ص۶۵۹؛ [۳]شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، مكتبة آية الله المرعشی النجفی چ۱ ج۱۹ ص۲۴۲؛ [۴]پيام امام اميرالمومنين، همان ص۶۵۷؛ [۵]نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت چ۱ ص۵۳۳، حکمت۳۳۰؛ [۶]پيام امام اميرالمومنين، ناصر مكارم شيرازى، دارالكتب الاسلاميه چ۱ ج۱۴ ص ۶۵۸-۶۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #گناه #معصیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسین علیه السلام:
🔸«دَخَلتُ على رسول اللهِ صلى اللهِ عليه و آله و عِندَهُ اُبَيُّ بنُ كَعبٍ، فقالَ رسولُ اللهِ صلى الله عليه و آله: مَرحَبا بكَ يا أبا عبدِ اللهِ يا زَينَ السَّماواتِ و الأرضِ، فقالَ لَهُ اُبَيٌّ: و كيفَ يكونُ يا رسولَ اللهِ زَينَ السّماواتِ و الأرضِ أحَدٌ غَيرُكَ؟! فقالَ لَهُ: يا اُبيُّ، و الّذي بَعَثَني بالحَقِّ نَبيّا إنّ الحُسينَ بنَ عليٍّ فی السَّماءِ أكبَرُ مِنهُ في الأرضِ؛ فإنَّهُ مَكتوبٌ عَن يَمينِ العَرشِ: مِصباح هادٍ و سَفينَةُ نَجاةٍ».
🔹«بر #رسول_خدا صلى الله عليه و آله وارد شدم اُبىّ بن كعب هم آنجا بود؛ #رسول_خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خوش آمدى اى #اباعبدالله! اى زيور آسمانها و زمين. اُبىّ به ايشان عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه ممكن است كسى جز شما زيور آسمان ها و زمين باشد؟ پيامبر به او فرمود: اُبىّ، سوگند به آنكه مرا به حق به پيامبرى برانگيخت، #حسينبنعلى در آسمان بزرگتر و با عظمت تر از زمين است؛ زيرا در سمت راست عرش نوشته شده است: او #چراغ_هدايت و #كشتی_نجات است».
📕کمال الدین، ۲۶۵/۱۱
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد