✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش دوم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
1⃣«سانسور»
🔹#سانسور عبارت است از «حذف عمدی موادی از جریان عبور آگاهیها»، به منظور شکل دادن عقاید و اعمال دیگران. این #حذف_عمدی، میتواند به دو شکل صورت پذیرد: #سانسور در ساده ترین معنی اش، رسیدگی و آزمایش پیامهای کثیرالانتشار، توسط اولیای امور، برای بازداشت موادی است که از نظر آنان نامطلوب است. این شکل #سانسور، همان ایجاد مانع قبلی یا عملی، برای جلوگیری از انتشار مواد نامطلوب است که میتواند شامل «حذف واژهها»، «عبارات» یا «جملاتی خاص»، توسط #سانسورگر باشد؛
🔹اما #سانسور در شکل گستردهتر آن، میتواند در برگیرنده هر نوع تلاشی جهت #تضعیف یا #جلوگیری از انتشار «مواد نامطلوب» از نظر برخی از اولیای امور باشد. بدین ترتیب، ممکن است دولتی جلوی انتشار #اطلاعات یا #اخباری را که میتوانند بازتابی مخالف یا ناموافق بر مقامات آن دولت داشته باشند، بگیرد؛ یا ممکن است دولت مذکور، اقدام به صدور مجوزهایی کند که از این راه، انتشار مواد نامطلوب را دچار مشکل یا فترت سازد. از طرف دیگر، ممکن است اولیای امور، اقدامی تنبیهی نیز بر ضد متخلفان در پیش گیرند؛ بدین منظور که مطمئن شوند متخلفان، دیگر دست به خلاف نخواهند زد و نیز دیگران را از انتشار موادی دارای ایراد، برحذر دارند.
2⃣«تحریف»
🔹یکی از رایجترین شیوه های پوشش خبری و مطبوعاتی، #تغییر_متن_پیام به شیوه های مختلف، از طریق #دستکاری_خبر است. در مسئله #تحریف، سه پدیده به چشم میخورد که عبارتند از: «تعدیل»، «شاخ و برگ دادن» و «جذب». یک خبر در حین #انتقال از شخصی به شخص دیگر، به تدریج، #کوچکتر از گذشته، قابل فهم تر و از نظر بازگو کردن، ساده تر میشود. در حین عمل #انتقالمتوالیخبر، بسیاری از جزییات اصلی خبر، کم کم #تعدیل میشوند.
🔹تجربه هایی که در مورد #تحریف انجام شده، نشان میدهد که بسیاری از #جزئیات موجود، در ابتدای زنجیره انتقال، به شدت #حذف میشوند. هر بار که #خبرتحریفشده نقل میشود، میزان #جزئیات، هرچند با کندی، کاهش می یابد. در همان زمانی که عمل #تعدیل انجام میگیرد، #شاخوبرگهای دیگری به خبر اضافه میشود. «شاخ و برگ دادن» به خبر بر ادراک انتخابی و حفظ انتخابی موضوع در ذهن و نقل جزئیات کمی از موضوع اصلی، مبتنی است. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️شاهدان شهدای بزرگ
🔹صدر اسلام، #پیغمبر_اکرم شاهد شهدای بسیار بزرگ بوده است؛ و بعد ایشان هم #حضرت_امیر - سلام الله علیه - هم شهید شد، و هم شاهد شهدای بزرگ بود. بعد از او هم #حضرت_سیّدالشهداء - سلام الله علیه - هم شهید شد و هم شاهد شهدای بزرگ بود؛ #اسلام همیشه از این فداییها داشته است.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۶/۱۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش دوم)
🔸«نماز» #ستون_دين و #معراج افراد با ايمان است و كسى كه «نماز» را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد.
ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذیقیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه فلسفه اش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
3⃣«سدی در مقابل گناهان»
🔹#نماز سدى در برابر #گناهان_آينده است، چرا كه #روح_ايمان را در انسان تقويت مى كند، و #نهال_تقوا را در دل پرورش مى دهد، و مى دانيم #ايمان و #تقوى نيرومندترين سد در برابر #گناه است، و اين همان چيزى است كه در آيه ۴۵ سوره عنكبوت به عنوان #نهىازفحشاء و #منكر بيان شده است، و همان است كه در احاديث متعددى مى خوانيم: افراد گناهكارى بودند كه شرح حال آنها را براى پيشوايان اسلام بيان كردند فرمودند: غم مخوريد، #نماز آنها را اصلاح مى كند و كرد. [۱]
4⃣«غفلت زدایی»
🔹#نماز، #غفلت_زدا است. بزرگترين مصيبت براى رهروان راه حق آن است كه #هدف_آفرينش خود را فراموش كنند و غرق در #زندگى_مادى و لذائذ زودگذر كردند، اما #نماز به حكم اينكه در فواصل مختلف، و در هر شبانه روز پنج بار انجام مى شود، مرتبا به انسان #اخطار مى كند، هشدار مى دهد، «هدف آفرينش» او را خاطر نشان مى سازد، #موقعيت او را در جهان به او گوشزد مى كند، و اين نعمت بزرگى است كه #انسان وسيله اى در اختيار داشته باشد كه در هر شبانه روز چند مرتبه قويا به او بيدار باش گويد. [۲]
5⃣«از بین برنده کبر و خودبزرگ بینی»
🔹#نماز خود بينى و #كبر را در هم مى شكند، چرا كه #انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در هر ركعت دو بار #پيشانى بر خاك در برابر خدا مى گذارد، خود را ذره كوچكى در برابر عظمت او مى بيند، بلكه صفرى در برابر بى نهايت. پرده هاى #غرور و خودخواهى را كنار مى زند، #تكبر و برترى جويى را در هم مى كوبد. به همين دليل #امام_على (علیه السلام) در حديث معروفى كه فلسفه هاى عبادات اسلامى در آن منعكس شده است بعد از ايمان، نخستين عبادت را كه #نماز است با همين هدف تبيين مى كند و مى فرمايد: «فَرَضَ اللهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ...» [۳] (خداوند #ايمان را براى پاكسازى انسانها از شرك واجب كرده است و #نماز را براى پاكسازى از كبر...).
6⃣«تکامل معنوی و اخلاقی»
🔹#نماز وسيله پرورش، فضائل اخلاق و تكامل معنوى انسان است، چرا كه #انسان را از جهان محدود ماده و چهار ديوار عالم طبيعت بيرون مى برد، به #ملكوت_آسمانها دعوت مى كند، و با #فرشتگان همصدا و همراز مى سازد. #نمازگزار خود را بدون نياز به هيچ واسطه در برابر #خدا مى بيند و با او به #گفتگو برمى خيزد. همچنین تكرار اين عمل در شبانه روز، آن هم با تكيه روى #صفات_خداوند، رحمانيت و رحيميت و عظمت او اثر قابل ملاحظه اى در پرورش #فضائل_اخلاقى در وجود انسان دارد؛ مخصوصا با كمك گرفتن از سوره هاى مختلف قرآن بعد از حمد كه بهترين دعوت كننده به سوى نيكى ها و پاكى ها است. لذا در حديثى از امير مؤمنان #امام_على (علیه السلام) مى خوانيم كه در #فلسفه_نماز فرمود: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِي» [۴] (#نماز #وسيله_تقرب هر پرهيزكارى به خدا است). [۵] #ادامه_دارد...
پینوشتها؛
[۱] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۷۴ش، چ ۳۲، ج ۱۶، ص ۲۹۰. [۲] همان، ج ۱۶، ص ۲۹۱. [۳] نهج البلاغه، صبحی صالح، انتشارات هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ ۱، ص ۵۱۲، كلمات قصار ۲۵۲. [۴] همان، ص ۴۹۴، كلمات قصار ۱۳۶. [۵] تفسير نمونه، همان، ج ۱۶، ص ۲۹۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسین (عليه السلام):
🔸«لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلاَءُها عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلی الله عَليه و آلِه يَقُول».
🔹اگر از دنيا به جز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد، تا اينكه «مردى از خاندان» من #ظهور كند، و #دنـيا را پـر از #عـدل و #داد نماید، همانگونه كه از #ظلم و #ستم پر شده است، از رسول خدا صلی الله عليه و آله چنين شنيدم.
📕بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳
#امام_حسین #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آيا روايات اسلامی جنبه تربيتی «مصائب و بلايا» را تأييد می كند؟
🔸در روايات اسلامى تعبيرات روشنى كه حاكى از رابطه ميان بعضى از #مصائب و مشكلات زندگى با #امور_تربيتى مى باشد، ديده مى شود كه آنچه را از طريق #عقل و #آيات_قرآن درک می کنیم تأييد مى كند؛ مانند:
1⃣در يكى از خطبه هاى اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام) در #نهج_البلاغه مى خوانيم: «اِنَّ اللهَ يَبْتَلى عِبادَهُ عِنْدَ الأَعْمالِ السيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمراتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكاتِ وَ اِغْلاقِ خَزائِنِ الْخَيْراتِ، لِيَتُوْبَ تائِبٌ وَ يُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ يَتَذَكَّرَ مُتَذَكِّرٌ وَ يَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ!» [۱] (خداوند #بندگان خويش را به هنگامى كه #اعمال_بد انجام مى دهند، با كمبود ميوه ها و جلوگيرى از #نزول_بركات و بستن درهاى گنج هاى خيرات به روى آنان، #مبتلا مى سازد، تا توبه كاران #توبه كنند و آنها كه بايد دست از #گناه بكشند خوددارى نمايند و پند پذيران #پند گيرند و آنها كه آماده اند از #گناه باز ايستند).
2⃣در حديث ديگرى از اميرمؤمنان #امام_علی (عليه السلام) مى خوانيم: «اِنَّ الْبَلاءَ لِلظّالِمِ اَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ اِمْتِحانٌ وَ لِلأَنْبِياءِ دَرَجَةٌ وَ لِلأَوْلياءِ كَرامَةٌ!» [۲] (#بلا براى #ظالم «ادب»، و براى #مؤمن «آزمايش» و براى #انبياء «درجه» و براى #اولياء «كرامت» است).
3⃣در حديث ديگرى از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «اَلْمُؤْمِنُ لايَمْضى عَلَيْهِ اَرْبَعُونَ لَيْلَةً اِلاّ عَرَضَ لَهُ اَمْرٌ يُحْزِنُه يَذَّكَّرُ بِهِ» [۳] (#مؤمن چهل شب بر او نمى گذرد، مگر اين كه حادثه غم انگيزى براى او رخ مى دهد كه مايه #تذكر و #بيدارى او گردد).
4⃣در حديث ديگرى از #امام_صادق (عليه السلام) آمده است: «اِذا اَرادَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْد خَيْراً فَاَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِقْمَة، فَنُذكِّرُهُ الاِْسْتِغْفارَ وَ اِذا اَرادَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْد شَرّاً فَاَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَة، لِيُنْسِيَهُ الاْسْتِغْفارَ وَ يَتَمادى بِه وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ: سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعاصى!» [۴] (هنگامى كه #خداوند خير و #سعادتى براى بنده اى بخواهد، اگر #گناهى كند او را به ناراحتى مبتلا مى سازد و #توبه و #استغفار را به ياد او مى آورد و هنگامى كه براى بنده اى [بر اثر طغيانگرى زياد] شرّى بخواهد، اگر گناهى كند نعمتى به او مى دهد! تا استغفار را فراموش كند و به راه خود ادامه دهد! و اين همان چيزى است كه خداوند فرموده: ما آنها را از آنجا كه نمى دانند #تدريجاً به سوى #عذاب مى بريم به اين گونه كه به هنگام #معصيت، نعمت به آنها مى دهيم).
5⃣اين بحث را با حديث ديگرى از #امام_على (عليه السلام) پايان مى دهيم، امير مومنان (عليه السلام) فرمود: «اِذا رَأَيْتَ اللهَ سُبْحانَهُ يُتابِعُ عَلَيْكَ اَلبَلاءَ فَقَدْ اَيْقَظَكَ، اِذا رَأَيْتَ اللهَ سُبْحانَهُ يُتابِعُ عَلَيْكَ النَّعَمَ مَعَ الْمَعاصى فَهُوَ اِسْتِدراجٌ لَكَ» [۵] (هنگامى كه مشاهده كنى [بعد از ارتكاب گناه] خداوند #بلاهايى پشت سر هم بر تو مى فرستد تو را #بيدار كرده، و هنگامى كه خداوند متعال با انجام #معاصى #نعمت هايش را بر تو مى فرستد اين، نوعى #عذاب_استدراجى است).
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، چ۱، ص۱۹۹، خطبه۱۴۳. [۲] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج۷۸، ص۱۹۸. [۳] الكافی، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، دارالكتب الإسلامية، تهران، چ۴، ج ۲، ص ۲۵۴. [۴] الكافی، همان، ص ۴۵۲. [۵] عيون الحكم و المواعظ، ليثى واسطى، محقق / مصحح: حسنى بيرجندى، حسين، دار الحديث، قم، چ۱، ص۱۳۵
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۴، ص ۵۴۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بلا #آزمايش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️قابلیت انسان برای نیل به مقامات انبیا و اوصیا
🔹#انسان چه قابلیتی دارد و در چه فعلیتی است؟! «انسان» به گونهای آفریده شده که در #تسافل تا کجا میتواند تنزل پیدا کند و در #تعالی تا کجا میتواند نایل گردد؟! #انسان میتواند «مقامات مطلق انبیا» علیهم السلام، غیر از مقامات مختصه انبیای خاص، را حائز گردد. #نبی_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم #شقالقمر [۱] نمود.
🔹تازه بشر بعد از این همه اختراعات و اکتشافات میتواند به کره ماه برود و آنرا استلام کند، آنهم با آلات و ادوات. تازه میتواند استلام کند، ولی از شق کردن آن عاجز است. چگونه #رسول_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنرا با انگشت شق نمود، مگر کاغذ است که بهراحتی آن را بشکافد؟!
پی نوشت؛
[۱] برای توضیح بیشتر ر.ک: بحارالانوار، ج۷، ص۵۶؛ ج۱۶،ص ۴۱۲، ج۱۷، ص۳۴۷
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش سوم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
3⃣«ساختن یک یا چند دشمن فرضی»
🔹این، یکی از شیوه های قدیمی سیاسیون کهنهکار است که #قدرت را در اختیار دارند و برای #بقا و ماندگاری در #حکومت، از آن استفاده میکنند. این شیوه به #مطبوعات نیز رخنه کرده است. در این شیوه، سعی میشود تا سایر «رسانهها» و «مطبوعات» یا «سایر سیاستمداران و احزاب» در چشم مخاطبان، به شکل یک #دشمن نشان داده شوند.
🔹همیشه داشتن یک #دشمن_فرضی، میتواند اقدامات طرف مقابل را محق و معتبر جلوه دهد و زمینه را برای هر نوع اقدامی، فراهم آورد. استفاده از این شیوه، میتواند برای متحد کردن افراد داخل یک کشور نیز مفید واقع شود. هنگام بحران های اقتصادی و سیاسی و یا خطرات سیاسی که از درون، یک کشور را تهدید میکنند، وجود یک دشمن فرضی خارجی، میتواند سرپوشی بر بحرانها باشد و اتحاد داخل کشور بر ضد آن بحران ها را میسر سازد.
4⃣«پاره حقیقت گویی»
🔹گاهی #حادثه، #خبر یا #سخنی مطرح میشود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه ای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام، #منحرف خواهد شد. این از رویه های رایج مطبوعات است که معمولاً متناسب با جایگاه و جناح سیاسی ای که به آن متمایل هستند، بخشی از خبر را نقل و بخشی را نقل نمیکنند. این شیوه به خصوص در انتشار نظرات رهبران سیاسی، بسیار متداول است. استفاده از تیترهای اصلی روزنامه ها، مطابق با میل و سلیقه آن روزنامه، از نمونه های بارز #پاره_حقیقت_گویی است. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️هر ملّتی حق دارد از خاک، از خانه، از کشور و از منافع خود در مقابل متجاوز دفاع کند
🔹#احکام_دفاعی_اسلام تکلیف ما را معلوم کرده است؛ هم احکام دفاعی اسلام، هم #قانون_اساسی خودمان، هم #قوانین_بینالمللی؛ همین قوانینی که ما در نگاشتن آن قوانین تأثیری نداشتیم، امّا حتّی در همان قوانین هم این مطلبی که عرض میکنم جزو مسلّمات است و آن، این است که هر #ملّتی حق دارد از #خاک خود، از #خانهی خود، از #کشور خود، از #منافع خود در مقابل #متجاوز دفاع کند؛
🔹معنای این حرف این است. معنای این حرف این است که #ملّت_فلسطین حق دارد در مقابل #دشمنی که خاک او را تصرّف کرده، خانهی او را #اشغال کرده، مزرعهی او را ویران کرده، زندگی او را تباه کرده بِایستد؛ #ملّت_فلسطین حق دارد. این یک منطق مستحکمی است که امروز قوانین جهانی هم آن را تأیید میکند.
بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش سوم)
🔸«نماز» #ستون_دين و #معراج افراد با ايمان است و كسى كه «نماز» را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد.
ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذیقیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه فلسفه اش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
7⃣«تقویت روح اخلاص»
🔹#نماز به سایر اعمال انسان #ارزش و #روح مى دهد، چرا كه «نماز» روح اخلاص را زنده مى كند، زيرا #نماز مجموعه اى است از «نيت خالص» و «گفتار پاك» و «اعمال خالصانه». تكرار اين مجموع در شبانه روز بذر ساير #اعمال_نيك را در جان انسان مى پاشد و روح اخلاص را تقويت مى كند. لذا در حديث معروفى مى خوانيم كه امير مؤمنان #امام_علی (علیه السلام) در وصاياى خود بعد از آن كه فرق مباركش با شمشير ابن ملجم جنايتكار شكافته شد فرمود: «اللهَ اللهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ» [۱] (خدا را خدا را درباره #نماز، چرا كه #ستون_دين شما است).
🔹هنگامى كه ارتباط بندگان با خدا از طريق #نماز از ميان برود اعمال ديگر اثر خود را از دست خواهد داد؛ چنان که در حديثى از #امام_صادق (علیه السلام) مى خوانيم: «أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِه» [۲] (نخستين چيزى كه در #قيامت از بندگان حساب مى شود #نماز است، اگر مقبول افتاد سایر اعمال شان قبول مى شود، و اگر مردود شد سایر اعمال نيز مردود مى شود). شايد دليل اين سخن آن باشد كه #نماز رمز ارتباط خلق و خالق است؛ اگر به طور #صحيح انجام گردد #قصد_قربت و #اخلاص كه وسيله قبولى سایر اعمال است در او زنده مى شود، و گرنه بقيه اعمال او مشوب و آلوده مى گردد و از درجه اعتبار ساقط مى شود. [۳]
8⃣«پاکسازی جان و جسم»
🔹#نماز قطع نظر از محتواى خودش با توجه به شرایط صحت دعوت به #پاكسازی_زندگى مى كند، چرا كه مى دانيم «مكان نمازگزار»، «لباس نمازگزار»، «فرشى كه بر آن نماز مى خواند»، «آبى كه با آن وضو مى گيرد و غسل مى كند»، «محلى كه در آن غسل و وضو انجام مى شود» بايد از هر گونه #غصب و تجاوز به حقوق ديگران پاك باشد. كسى كه آلوده به تجاوز و ظلم، ربا، غصب، كم فروشى، رشوه خوارى و كسب اموال حرام باشد چگونه مى تواند #مقدمات_نماز را فراهم سازد؟ بنا بر اين تكرار #نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتى است به رعايت حقوق ديگران. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، صبحی صالح، انتشارات هجرت، قم، چ ۱،ص ۴۲۲، نامه ۴۷. [۲] وسائل الشيعه، تفصيل، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت، لإحياء التراث، چ ۱، ج ۴، ص ۳۴. [۳] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۷۴ش، چ ۳۲، ج ۱۶، ص ۲۹۳. [۴] همان
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️قیام ائمه معصومین (علیهم السلام) برای مستضعفین و ملتها
🔹کسی که #تاریخ_اسلام را میداند، میداند که این #خاندان هر یکیشان مثل یک انسان کامل، بلکه بالاتر، یک انسان الهی - روحانی، برای ملتها و مستضعفین #قیام کردند در مقابل کسانی که میخواستند مستضعفین را از بین ببرند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۱/۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آيا «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور، «تكنولوژى كنونى» را گسترش مى دهد؟
🔸قبل از پاسخ به اين سؤال كه آيا #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور، #تكنولوژى_كنونى را گسترش مى دهد يا خير؟ بايد به دو نكته توجه كرد:
1⃣هدف غايى از خلقت كه مطابق برخى از آيات قرآن كريم، #عبوديت در تمام سطوح است، تنها و به طور كامل در عصر ظهور #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحقق مى يابد.
2⃣#اسلام به هر دو جنبه #انسان، يعنى #مادى و #روحى او توجه دارد، ولى #اصالت را با #روح او قرار داده و اگر به امكانات و رفاهيات او توجه مى كند به ديد اصالتى نيست.
🔹با توجه به اين دو مقدمه به اين نتيجه مى رسيم كه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم از #تكنولوژی_روز استفاده مى كند و هم در گسترش آن مى كوشد، ولى به مقدار #ضرورت و در راستاى #اهدافخلقتبشر كه همانا پياده شدن #عبوديت_مطلقه در تمام زندگى بشر است.
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ شمسی، چاپ هفتم، ص ۶۴۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«مَن سَرَّهُ أن يُمَدَّ لَهُ فِی عُمرِهِ و يُزادَ فی رِزقِهِ فَليَبَرَّ والِدَيه».
🔹«هر كه خوش دارد عمرش دراز و روزى اش بسيار شود، به #پدر و #مادرش نيكى كند».
📕میزان الحکمه، ح ۲۲۶۷۱
#پيامبر_اکرم #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه حجاب در سیره اهل بیت چگونه بود؟ (بخش اول)
🔸مطالعه سیره #اهل_بیت (علیهم السلام) نشان می دهد که «حضرات معصومین» در مقام توصیه مردم به حفظ #حجاب، به وظیفه روشنگرانه خود در بیان آموزه های دینی می پرداختند، و علاوه بر آن در مقام «رعایت پوشش شرعی»، با #التزام_عملی به این حکم شرعی، در صدد ارائه الگویی کامل از پوشش مطلوب زنان بودند.
💠بیانات و توصیه های اخلاقی معصومین راجع به حجاب
🔹واکنش #ائمه_معصومین (علیهم السلام) به «پوشش زنان جامعه پیرامون خود» و توصیه آنها به رعایت #حجاب و #عفاف و #حیاء، با مطالعه روایات به جا مانده از آن حضرات به روشنی مشخص می شود. برای مثال می توان به حساسیت آن #معصومین (علیهم السلام)به موضوع #حیاء و #عفاف و جایگاه این موضوع مهم در گفتارهای ایشان اشاره کرد؛ تا آنجا که در این گفتمان تربیتی، #حیاء «نیکوترین پوشش دین» معرفی میشود. #امام_علی (علیه السلام) در این زمینه میفرماید: «أَحْسَنُ مَلَابِسِ الدِّينِ الْحَيَاء» [۱] (نیكوترین پوشش دین #حیا است).
🔹و نيز #عفاف «برترین عبادت» معرفی می گردد. #امام_علی (عليه السلام) در روایتی در این رابطه میفرماید: «افضَلُ العبادَةِ العِفافُ» [۲] (#عفاف برترين عبادات است). احادیث و بیانات #ائمه_معصومین (علیهم السلام) راجع به این موضوع بسیار زیاد هستند؛ بطور مثال در حدیثی #امام_حسین (علیه السلام) میفرمايد: «لَا حَيَاءَ لِمَنْ لَا دِينَ لَه» [۳] (آنکه #حیا ندارند، دین هم ندارد). و علاوه بر این دسته از احادیث، بیانات دیگری نیز در جوامع حدیثی وجود دارد که قدر مشترک شان، تشویق مردم به رعایت #پوشش_شرعی و بیان حدود و ثغور آن است.
🔹در این خصوص چند حدیث بسیار مورد توجه است؛ برای مثال می توان به این حدیث #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) در ارتباط با حفظ #حیاء و #عفت بانوان اشاره کرد که فرمود: «اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَكُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه» [۴] (بهترين زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرايش و خودنمايی کند، اما خود را از #نامحرمان بپوشاند).
🔹یا دیگر حدیث نبوی در بیان ارزش پرهیز از نامحرم که میفرمايد: «حُمَادَيَاتُ النِّسَاءِ غَضُّ الْأَبْصَارِ وَ خَفَرُ الْأَعْرَاضِ وَ قِصَرُ الْوَهَازَة» [۵] (بارزترین درجه #زنان سه چیز است: پوشیدن چشم از نامحرمان، پوشیدن تمام اندام از بیگانگان، کم و با حیا از منزل بیرون شدن). یا این توصیه #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله) به جوانان قریش که: «يا مَعشَرَ شَبابِ قُرَيشٍ اِحفَظوا فُروجَـكُم، اَلا مَن حَفِظَ فَرجَهُ فَلَهُ الجَنَّةُ» [۶] (اى جوانان قريش! #پاکدامنى پيشه كنيد؛ بدانيد هر كس خود را در برابر شهوت حفظ كند، #بهشت از آن اوست). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] غررالحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، قم، ص ۱۹۳. [۲] الكافی، دار الكتب الإسلامية، تهران، ج ۲، ص ۷۹. [۳] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۷۵، ص ۱۱۱. [۴] بحارالأنوار، همان، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵. [۵] معاني الأخبار، ابن بابويه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ص ۳۷۶. [۶] المعجم الاوسط، الطبرانی، ریاض، دارالحرمین، چ ۱، ج ۷، ص ۶۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #حیاء
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️کلاس اولی هستیم و تکلیف سال هفتم را میخواهیم!
🔹گاهی به مطالب و #دستورات روشن و آسان شرعی که میدانیم، #عمل نمی کنیم و آن گاه نزد اساتید معرفت و اخلاق و تربیت میرویم و تقاضای #ذکری_سنگینتر و مطالبی بالاتر از آنچه لازم داریم میکنیم.
🔹در سطح کلاس اول هستیم و تکلیف سال هفتم را میخواهیم. این علامت آن است که نمی خواهیم از #راه_صحیح بالا برویم و به #کمالات و درجات عالی معنوی برسیم! ای کاش می دانستیم صلاح دین و دنیای ما در تمسک به #انبیا و #اولیا و تمسک به #قرآن و #عترت است!
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش چهارم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
5⃣«محک زدن»
🔹گاهی برای #ارزیابی اوضاع جامعه و #طرز_تفکر_مردم جامعه درباره موضوعی خاص، که نسبت به آن حساسیت وجود دارد و یا برای دریافت نظر #حاکمان و یا گروهی خاص یا صنفی از جامعه، #خبری منتشر میشود که عکس العمل نسبت به آن، زمینه طرح #هدفهای_بعدی قرار میگیرد. #عوامل_تبلیغاتی سعی میکنند برای دریافت نظر گروهی خاص و یا حتی افراد جامعه، با انتشار یک موضوع، #عکس_العمل آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و سیاست های آینده خود را نسبت به آن، طراحی کنند؛ مثلاً برای ارزیابی نظر مردم ایران درباره رابطه با آمریکا، خبری منتشر میشود تا پس از #محک_زدن آن، موضوعات جدی تری را در این باره منتشر سازند.
6⃣«ادعا بجای واقعیت»
🔹#رسانههای_خبری برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود، گاهی #ادعاهایی بر ضد افراد، گروه های مختلف و رسانه های رقیب مطرح می کنند و آنان را مجبور به پاسخگویی مینمایند. در واقع، در این روش، #اخبار مخابره شده و یا به چاپ رسیده، نوعی #ادعا به جای واقعیت را در #ذهن_مخاطب تداعی میکند، و با استفاده از کلماتی نظیر #ادعا، #منبع_خبر، سعی میکند خبر را از دست ندهد، و نیز درستی و نادرسی خبر را به گردن منبع مدعی آن انداخته، چنانچه #خبر مورد تایید قرار گرفت، اعتبار پخش آن را نصیب خود کند و سرانجام، پیامی را که مورد نظرش می باشد، به همراه خبر، القا نماید.
🔹در جریان حمله #آمریکا به #افغانستان در سال ۲۰۰۱ پس از هر بمباران شدید مقرهای طالبان، ادعاهایی درباره کشته شدن «بن لادن» از سوی #رسانههای_آمریکایی و رسانه های همسو با آنها، مطرح میشد و زمانی که #طالبان خبر را تکذیب میکردند، #آمریکاییها میفهمیدند که تلاش آنها در انهدام مواضع طالبان و کشتار آنها، چندان موثر نبوده است، و اگر طالبان #سکوت میکردند این سکوت، صحت ادعای آمریکایی ها را اثبات میکرد و نیروهای طالبان را از نظر روحی تضعیف مینمود. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️فلسطینیها از خاک خودشان دارند دفاع میکنند
🔹#فلسطین مال کیست؟ «ملّت فلسطین» چه کسانی هستند؟ این #اشغالگران از کجا آمدهاند؟ #ملّت_فلسطین حق دارد در مقابل آنها بِایستد؛ هیچ محکمهای، هیچ مرکزی، هیچ سازمان بینالمللیای حق ندارد به #ملّت_فلسطین اعتراض کند که چرا در مقابل #رژیمغاصبصهیونیستی سینه سپر کردید؛ حق ندارند.
🔹آن کسانی هم که به ملّت فلسطین کمک میکنند، وظیفهی خودشان را انجام میدهند؛ هیچ کسی بر اساس هیچ قانون بینالمللی حق ندارد به #ملّت_لبنان، به #حزباللهلبنان اعتراض کند که چرا شما از #غزّه، از قیام مردم فلسطین حمایت کردید؛ وظیفهی آنها است، باید میکردند.
🔹این دیگر، هم حکم اسلامی است، هم قانون عقلی است، هم منطق بینالمللی و جهانی است. #فلسطینیها از خاک خودشان دارند دفاع میکنند؛ #دفاع آنها #مشروع است، کمک به آنها هم مشروع است.
بیاناتمقاممعظمرهبری در خطبه های نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸«نماز» #ستون_دين و #معراج افراد با ايمان است و كسى كه «نماز» را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد.
ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذیقیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه فلسفه اش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
9⃣«انگیزه مواظبت بر سایر اعمال»
🔹#نماز علاوه بر شرایط صحت شرایط قبول، يا به تعبير ديگر #شرایط_كمال دارد كه رعايت آنها نيز يك عامل مؤثر ديگر براى ترك بسيارى از #گناهان است. در كتب فقهى و منابع حديث، امور زيادى به عنوان #موانعقبولنماز ذكر شده است از جمله مساله #شرب_خمر است كه در روايات آمده: «#نماز_شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد مگر اينكه توبه كند». [۱] و در روايات متعددى مى خوانيم: «از جمله كسانى كه نماز آنها قبول نخواهد شد پيشواى ستمگر است». [۲] و در بعضى از روايات نیز تصريح شده است كه #نماز كسى كه #زكات نمى پردازد یا #غذای_حرام می خورد و... قبول نخواهد شد. پيدا است كه فراهم كردن اين شرايط قبولى تا چه حد سازنده است؟ [۳]
🔟«تقویت روح نظم و انضباط در انسان»
🔹#نماز روح #انضباط را در انسان تقويت مى كند، چرا كه دقيقا بايد در #اوقات_معينى انجام گيرد كه تاخير و تقديم آن هر دو موجب بطلان نماز است؛ همچنين #آداب و #احكام ديگر در مورد نيت و قيام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعايت آنها، پذيرش #انضباط را در برنامه هاى زندگى كاملا آسان مى سازد.
🔹همه اينها فوایدى است كه در #نماز، قطع نظر از مساله #جماعت وجود دارد و اگر ويژگى جماعت را بر آن بيفزائيم - كه #روح_نماز همان جماعت است - بركات بى شمار ديگرى دارد كه اينجا جاى شرح آن نيست، بعلاوه كم و بيش همه از آن آگاهيم. [۴]
💠کلامی از امام رضا (علیه السلام) راجع به فلسفه نماز
🔹در زمينه #فلسفه و #اسرار «نماز» حديث جامعى از #امام_رضا (علیه السلام) نیز نقل شده که به تنهایی می تواند پاسخ دقیقی برای سؤال مورد بحث ما باشد. #امام (عليه السلام) در پاسخ نامه اى كه از #فلسفه_نماز و علت تشریع آن سؤال شده بود چنين فرمود: «علت تشريع #نماز اين است كه «توجه و اقرار به #ربوبيت_پروردگار» است، و «مبارزه با شرك و بت پرستى»، و «قيام در پيشگاه پروردگار در نهايت #خضوع و نهايت #تواضع»، و «اعتراف به گناهان و #تقاضاى_بخشش از معاصى گذشته»، و «نهادن پيشانى بر زمين همه روز براى #تعظيم_پروردگار».
🔹و نيز هدف اين است كه #انسان همواره #هوشيار و متذكر باشد، گرد و غبار فراموشكارى بر دل او ننشيند، مست و مغرور نشود، #خاشع و خاضع باشد، طالب و علاقمند افزونى در #مواهب دين و دنيا گردد. علاوه بر اينكه مداومت ذكر خداوند در شب و روز كه در پرتو #نماز حاصل مى گردد، سبب مى شود كه انسان #مولا و #مدبر و #خالق خود را فراموش نكند، روح سركشى و #طغيانگرى بر او غلبه ننمايد؛ و همين توجه به خداوند و قيام در برابر او، انسان را از #معاصى باز مى دارد و از انواع #فساد جلوگيرى مى كند». [۵]
پی نوشتها؛
[۱] بحارالانوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج ۸۴، ص ۳۱۷ و ۳۲۰. [۲] همان، ص ۳۱۸. [۳] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، چ ۳۲، ج ۱۶، ص ۲۹۳. [۴] همان، ج ۱۶، ص ۲۹۴. [۵] وسائل الشيعه، تفصيل، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت، لإحياء التراث، چ ۱، ج ۳، ص ۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد