✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه «ايمان» در شخصيت مومنان، «خوش بينی» ايجاد میکند؟
🔹يكى از مهمترين آثار #ايمان از نظر نشاط آفرينى و بهجت زایی، #خوش_بينى به جهان و خلقت و هستى است. #ايمان_مذهبى از آن جهت كه تلقى انسان را نسبت به جهانْ، شكلی خاص میدهد، به اين نحو كه #آفرينش را #هدفدار، و «هدف» را خير و تكامل و #سعادت معرفى میكند، طبعاً ديد انسان را نسبت به #نظامكلىهستى و قوانين حاكم بر آن #خوش_بینانه میسازد.
🔹حالت #فرد_باايمان در نظام هستى، مانند حالت فردى است كه در كشورى زندگى میكند كه #قوانين و تشكيلات و نظامات آن كشور را #صحيح و #عادلانه میداند، به حسن نيت گردانندگان اصلى كشور نيز ايمان دارد و قهراً زمينه #ترقى و #تعالى را براى خودش و همه افراد ديگر فراهم مى بيند، و معتقد است كه تنها چيزى كه ممكن است موجب عقب ماندگى او بشود، #تنبلى و #بىتجربگى خود او و انسان هايى مانند اوست كه مانند او مكلّف و مسئول اند.
🔹از نظر چنين شخصى، مسئول عقب ماندگى او «خودش» است، نه تشكيلات و نظامات كشور، و هر نقصى وجود دارد از آنجاست كه او و امثال او «وظيفه» و «مسئوليت خويش» را انجام نداده اند. اين انديشه طبعاً او را به #غيرت مى آورد و با «خوش بينی» و «اميدوارى» به حركت و جنبش وادار مى كند. اما يك #فرد_بىايمان در نظام هستى، مانند فردى است كه در كشورى زندگى مى كند كه #قوانين و تشكيلات و تأسيسات كشور را #فاسد و #ظالمانه مى داند و از قبول آنها هم چاره اى ندارد.
🔹درون چنين فردى همواره پر از #عقده و #كينه است. او هرگز به فكر #اصلاح_خودش نمى افتد، بلكه فكر مى كند در جايى كه زمين و آسمان بر ناهموارى است و سراسر هستى #ظلم و جور و #نادرستى است، درستىِ ذره اى مانند من چه اثرى دارد؟! چنين كسى هرگز از جهان لذت نمى برد. جهان براى او همواره مانند يك #زندان_هولناك است. اين است كه قرآن كريم مى فرمايد: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» [۱] (هر كس از توجه و #ياد من رو برگرداند، #زندگى_تنگ و پر از فشار خواهد داشت).
پی نوشت؛
[۱] سوره طه، آیه ۱۲۴
📕انسان و ايمان، مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۲، ص ۴۶
منبع: وبسایت انوار طاها
#ایمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«مَنِ اشْتاقَ اِلَى الجَنَّةِ سارَعَ اِلَى الْخَيراتِ، وَ مَنْ خافَ النّارَ تَرَكَ الشَّهَـواتِ، وَ مَنْ تَرَقَّبَ الْمَوتَ اَعْرَضَ عَنِ اللَّذّاتِ، وَ مَنْ زَهِدَ فىِ الدُّنيا هانَتْ عَلَيهِ المُصيباتُ».
🔹«هركس مشتاق #بهشت باشد، براى انجام كارهاى نيك مى شتابد، و هركس از #آتش_دوزخ بيمناك باشد، شهوت ها را رها مى كند، و هركس چشم به راه #مـرگ باشـد، از لذّت هـا اعراض مى كند، و هركس در دنيا #پارسايى پيشه كند، مصيبت ها براى او آسان مى گردد».
📕مكارم الاخلاق، ص ۴۴۷
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا می توان در مورد احکام قطعی اسلام «مشورت» نمود؟
🔹بى شك #مشورت از اصول شناخته شده اسلام و همه عقلای جهان است، و همان گونه كه در #روايات وارد شده، #عقل یک نفر را به عقل دیگران پيوند مى زند؛ «مَنْ شاوَرَ الرِّجالَ شارَكَهُمْ في عُقُولِهِمْ» [۱] ولى #مشورت «اركان» و «شرايطى» دارد، كه اگر از آنها دور شود نه تنها مفيد نخواهد بود، بلكه گاه نتيجه معكوس مى دهد. از جمله اینکه #مشورت بايد در امورى باشد كه مورد ترديد و نفى و اثبات واقع مى شود،
🔹و اگر مردم بخواهند احكام و موضوعات مسلّم را تحت مشورت قرار دهند، چه بسا باعث #ترديد در اساس احكام الهى و وظايف مسلّم عقلى مى گردد. مثلا بعد از آنكه اسلام را پذیرفتیم نمی توانیم مسئله حج يا حجاب که به عنوان دستورى قاطع و مورد اجماع مسلمين، بلكه ضرورت دينى پذيرفته شده است را به رای بگذاریم و تصمیم بگیریم كه نحوه برگزارى حج و طرز پوشيدن حجاب چگونه باشد بهتر است؟
🔹و بايد پذيرفت بخشى از مشكلاتى كه امروز دامان مسلمين را گرفته براى اين است كه جايگاه واقعى #مشورت را فراموش كرده اند. آنچه #امام علی (عليه السلام) در خطبه ۲۰۴ «نهج البلاغه» فرموده نمونه روشنى از اين مطلب است، آنجایی که «طلحه» و «زبير» مى خواستند سنّت رسول خدا در تقسيم مساوى اموال خراجيه، به #رأى و #مشورت گذارده شود و #امام (عليه السلام) با اين امر مخالف فرمودند.
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ ۱، ص ۵۰۰، قصار [۱۶۳] ۱۶۱
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۸، ص ۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مشورت #مشاوره
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️تجسس در شرع مقدس اسلام
🔹تلاش برای آگاهی یافتن از #اسرار دیگران و آنچه را که صاحب آن نمیخواهد کسی از آن آگاه شود، #تجسس گویند، و #تجسس در شرع مقدس اسلام #حرام است.
🔹بسیاری از کسانی که گناهی از آنان سر میزند، راضی نیستند که #گناه آنان یا #عیب پنهانی که دارند برملا شود و کسی از آن با خبر شود. تلاش برای پیبردن به گناه یا عیب پنهان چنین کسی، #تجسس است و جایز نیست.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۳۶۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#تجسس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️این سخن به چه معناست که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور مانند حضرت داوود و حضرت سلیمان (عليهم السلام) «قضاوت» مى كند؟
🔹درباره اين مسئله كه #امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بعد از ظهور مانند #حضرت_داوود و #حضرت_سلیمان (عليهم السلام) #قضاوت مى كند، حديثى را مرحوم كلينى به سندش از #امام_باقر (عليه السلام) نقل كرده كه خطاب به ابوعبيده فرمود: « ... يَا أَبَا عُبَيْدَةَ إِنَّهُ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ (صلى الله عليه و آله) حَكَمَ بِحُكْمِ آلِ دَاوُدَ وَ سُلَيْمَانَ لَا يَسْأَلُ النَّاسَ بَيِّنَةً» [۱] ( ... اى اباعبيده هر گاه كه #قائمآلمحمد (صلى الله عليه و آله) قيام كند، به حكم #داوود و #سليمان (عليهم السلام) حكم خواهد كرد و لذا از دليل و شاهد سؤال نمى كند).
🔹نعمانى از ابان بن تغلب نقل كرده كه: «گفت: من با #جعفربنمحمد (عليه السلام) در مسجد كوفه بوديم كه او دست مرا گرفته بود و فرمود: اى ابان زود است كه خداوند #سيصدوسيزدهمرد را در اين مسجد شما حاضر كند ... آن گاه به منادى امر مى كند كه ندا دهد: اين #مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است كه به حكم #داوود و #سليمان (عليهم السلام) #قضاوت خواهد نمود كه در قضاوتش از «بينه» سؤال نمى كند ...». [۲] در پاسخ بايد گفت:
1⃣ظاهر روايات آن است كه #امام_مهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بعد از ظهور به «علم خود» در هر واقعه اى #حكم مى كند نه به «بينه»، بر خلاف آنچه كه امامان سابق بر او انجام مى دادند. شيخ مفيد (ره) در كتاب «المسائل» مى گويد: «#امام (عليه السلام) مى تواند به «علم خود» حكم كند، همان طورى كه به ظاهر شهادت ها نيز مى تواند چنين كند، و هر گاه شهادت را باطل ببيند بر علم خود #حكم خواهد كرد ...». [۳]
🔹علامه مجلسى (ره) در «مرآة العقول» مى گويد: «و اين اختلاف در #سيرهاهلبيت (عليهم السلام) از قبيل نسخ نيست تا كسى اشكال كند كه بعد از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) نسخى نيست؛ بلكه یا به اعتبار #تقيه در برخى موارد است، و يا به جهت اختلاف اوضاع و احوال در زمانها است...». [۴]
2⃣از آنجا كه وظيفه #حضرت_مهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بعد از ظهور پر كردن زمين از #عدل و #داد است، لذا طبيعى است كه به واقع حكم نمايد تا اينكه #حقوق به صاحبان اصلىاش باز گردد و مقتضاى آن اين است كه حضرت به #علم_خود كه از جانب خدا به او #الهام شده حكم نمايد و اين همان «حكم داوود» (عليه السلام) است.
3⃣#حكم_حاكم به علمش بدون اتكا بر بينه و قسم، نه تنها مورد اتفاق علماى شيعه است، بلكه برخى از علماى اهل سنت نيز آن را جايز شمرده اند. ابن قدامه مى گويد: «... از احمد بنابر نقلى شنيده شده كه حكم حاكم به علمش جايز است و اين قول ابويوسف و ابوثور و رأى دوم شافعى و اختيار مزنى است؛ زيرا #پيامبر (صلى الله عليه و آله) در موردى كه ذكر مى كند بدون بينه و اقرار و تنها با #علم به گفتار مدعى حكم صادر كرد». آن گاه مى گويد: «حاكم كه به قول دو گواه حكم مى كند به جهت غلبه بر ظن اوست، پس در مورد علم و قطع، اولى جواز حكم است و ديگر اينكه حاكم مى تواند در تعديل و جرح شهود به علم خود عمل كند، پس در ثبوت حق به طريق اولى مى تواند به علم خود حكم نمايد». [۵]
🔹نتيجه اينكه: هيچ استبعادى ندارد كه #حضرت_مهدى (عجل الله تعالى فرجه) در قضايا به علمى كه از «جانب خداوند» به او #الهام شده حكم نمايد.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۱، ص ۳۹۷. [۲] الغيبة (للنعمانی)، نشر صدوق، چ ۱، ص ۳۱۳، باب ۲۰. [۳] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۲۶، ص ۱۷۷، باب ۱۲. [۴] مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، دار الكتب الإسلامية، چ ۲، ج ۴، ص ۳۰۱، ح ۲. [۵] المغني في فقه الإمام أحمد بن حنبل الشيبانی، ابن قدامة المقدسی، چ ۱، ج ۱۱، ص ۴۰۱
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چ ۷، ص ۶۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️مجاهدِ تبیین بداند امروز چه چیزی را باید تبیین کند
🔹مرز دنیای اسلام امروز در #غزّه است، نبض دنیای اسلام امروز در غزّه میزند. آنها ایستادهاند در مقابل #دنیای_کفر، دنیای طاغوت، #دنیای_استکبار، در مقابل #آمریکا؛ طرف آنها فقط #رژیم_صهیونیستی نیست. #رئیسجمهورآمریکا صریحاً می گوید من یک #صهیونیستم! راست می گوید؛ همان #خباثتی که در #صهیونیستها وجود دارد در او هم هست؛
🔹همان #اهداف_پلیدی که در آنها وجود دارد در او هم هست. [مردم غزّه] در مقابل اینها ایستادهاند. باید بدانیم که چه کار باید بکنیم. یکی از خصوصیّات همین است که #مجاهدِ_تبیین بداند امروز چه چیزی را باید تبیین کند؛ مسئلهی روز خودش را بشناسد. امروز شما باید غزّه را تبیین کنید...
🔹انواع و اقسام #دشمنی با نظام اسلامی را دارند عمل میکنند، اجرا می کنند؛ حالا از لحاظ کارهای نظامی و تسلیحاتی و مانند اینها به صلاح خودشان نمیدانند، امّا از لحاظ #قدرت_نرم ـ حالا نه فقط #آمریکا، [بلکه] دنبالهروهای آمریکا و مخالفین اسلام ـ فیلم می سازند، #تبلیغات_دروغین می کنند، علیه اسلام و علیه نظام اسلامی.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا خطبه های زیادی از امام علی (علیه السلام) در مذمّت «دنیا» ايراد شده است؟
🔹هر قدر در آمار #گناهان و برخوردهاى خشونت آميز اجتماعى بيشتر مطالعه كنيم، و هر اندازه پرونده هاى كيفرى و حقوقى را زيرورو كنيم، به عمق اين گفتار #پيغمبر_اكرم (ص) كه فرمود: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ» (#دنياپرستى سرچشمه همه #گناهان است)، آشناتر ميشويم. جالب اينكه اين سخن را نه فقط پيامبر اسلام (ص) فرمود، بلكه از پيشوايان بزرگ ديگر همچون #امام_صادق (ع) و #امام_سجاد (ع) نيز نقل شده، و در حديثى نقل شده است كه پيامبران پيشين نيز روى اين مطلب تأكيد كردند. [۱]
🔹و اگر درست دقّت كنيم عمده ترين مظاهر #دنياپرستى را میتوان در سه چيز خلاصه كرد: «حُبّ مال»، «حُبّ جاه» و «حُبّ شهوت». هيچ جامعه اى به #فساد كشيده نشد و هيچ #جنگى در عالم رخ نداد، مگر به علت يكى از اين سه چيز. بنابراين هرگاه بخواهيم #اصلاحات را در جوامع اسلامى شروع كنيم بايد از مبارزه با #دنياپرستى شروع كنيم. اين موضوع در جوامعى كه از حالت فقر، ناگهان به غنا میرسند ظهور و بروز بيشترى دارد؛ همچون جامعه اسلامى در قرون نخستين؛
🔹زيرا قبل از بعثت #پيامبر_اكرم (ص) فقر شديدى همه مردمِ آن محيط را فرا گرفته بود، ولى فتوحات و غنايم ناگهان وضع را دگرگون ساخت، و اينجا بود كه رقابت های مخرّب و #دنياپرستىِ لجام گسيخته دامانِ گروهى را گرفت و آن گروه را غرق گناه ساخت. از همين رو جاى تعجّب نيست كه پيشواى بزرگ و آگاهى همچون #امام_علی (ع) براى دگرگون ساختن آن وضع نابسامان، داغترين خطبهها را در مذمّت #دنيا و #دنياپرستان ايراد كند؛ دست مردم را بگيرد و به اعماق تاريخ انبياء پيشين ببرد و زندگى #پيامبر_اكرم (ص) و خودش را - كه در «نهايت سادگى» و #زهد بود - ارائه دهد تا دنياپرستانِ آن محيط از #خوابِ_غفلت بيدار شوند و مسير خطرناكِ خود را تغيير دهند.
🔹براى نمونه در عصر عثمان [كه اموال زيادى به بيت المال اسلام رسيد و مى بايست صرف عمران و آبادى كشورهاى اسلامى و نجات محرومان مى شد] گروهى از خويشاوندان و اطرافيانِ او بر آن اموال دست انداختند، و هريك ثروت عجيبى براى خويش فراهم ساختند؛ كه مرحوم علّامه امينى در جلد هشتم كتاب شريف «الغدير» با عنوان «الكنوز المكنّزه ببركة الخليفة»؛ (گنج هاى عظيمى كه به بركت خليفه به وجود آمد) بخشى از آن را با آمار دقيق از منابع اهل سنّت نقل ميكند و عده زيادى همچون: مروان، طلحه، زبير، سعد بن ابى وقاص، يعلى بن اميّه، عبدالرحمن بن عوف، زيد بن ثابت و كسانى ديگر را بر می شمرد كه هريك آلاف و الوفى از #بيت_المال را تصاحب كردند،
🔹از جمله مى نويسد: «#زيدبنثابت آن قدر شمش طلا و نقره از خود باقى گذاشت كه ورثه او آنها را با تيشه می شكستند و تقسيم ميكردند. #يعلىبناميه پانصدهزار دينار از خود به ارث گذاشت و مزارع و باغات و منازل و مطالباتى نيز كه از مردم داشت به صدهزار دينار میرسيد (هر دينار يك مثقال طلاى مسكوك است)، و در مورد #عبدالرحمنبنعوف نوشته اند: هزار شتر و سه هزار گوسفند و يك صد اسب و مقدار زيادى زمين زراعتى از خود به يادگار گذاشت و امثال آنها كه با مراجعه به كتاب «الغدير»، آمار و همچنين مدارك آن روشن میشود». [۲]
🔹با اينحال، آيا بر پيشواى بزرگى همچون #امام_علی (ع) لازم نيست كه همچون يك طبيبِ آگاه دامن همّت به كمر زند و به درمان آن جامعه بيمار از طريق تحقير دنيا و #دنياپرستى و #دنياپرستان بپردازد؟ بنابراين جايى براى اين سؤال باقى نمیماند كه چرا پيشواى اسلام [اسلامى كه دين زندگى و پيشرفت و تمدّن است] اينگونه درباره دنيا سخن میگويد.
🔹امروز هم اگر بخواهيم جلوى #جنگها و #خونريزیها و تجارت سوداگران مرگ و خريد و فروش سلاحهاى مرگبار و تأسيس #مراكز_فساد و #تجاوز به مال و ناموس ديگران را بگيريم، راهى جز اين نيست كه #دنيا و #دنياپرستى آنچنان تحقير شود كه بصورت يك ضد ارزش درآيد و مردم به زندگى ساده [كه در حدّ كفاف است] قناعت كنند. اين سخن را با حديثى از #امام_صادق (ع) پايان ميدهيم كه فرمود: «تمام نيكیها در خانه اى نهاده شده و كليد آن خانه، #زهد در دنياست». [۳]
پی نوشتها؛
[۱] كلينى در الكافی حديثى از امام سجاد (ع) نقل ميكند كه ريشه هاى هفت گانه گناه در آن تشريح شده و در آخر آن آمده: «فَقَالَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْعُلَمَاءُ بَعْدَ مَعْرِفَةِ ذلِكَ: حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ».
[۲] الغدير فى الكتاب و السنه و الادب، امينى، عبدالحسين، مركز الغدير دراسات الاسلاميه قم ۱۴۱۶ق چ۱ ج۸ ص۳۹۸
[۳] الكافی همان ج۲ ص۱۲۸
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، ۱۳۸۶ش چ ۱ ج ۶ ص ۲۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دنیا #دنیاپرستی #زهد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام رضا (عليه السلام):
🔸«لَيسَ مِنّا مَن تَرَكَ دُنياهُ لِدِينِهِ و دِينَهُ لِدُنياهُ».
🔹«از ما نيست آن كه #دنياى خود را براى #دينش، و #دين خود را براى #دنيايش ترك گويد».
📕بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۳۴۶
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه تحريم «گوشت خوك» در اسلام چيست؟
🔹#خوك حتى نزد اروپائيان كه بيشتر گوشت آن را مى خورند #سمبل_بىغيرتى است، و حيوانى است كثيف. #خوك در امور جنسى فوق العاده بى تفاوت و #لاابالى است، و علاوه بر تأثير غذا در #روحيات كه از نظر علم ثابت است، تأثير اين غذا در خصوص #لااباليگرى در مسائل جنسى نيز مشهود است. در «شريعت حضرت موسى» (عليه السلام) حرمت #گوشت_خوك نيز اعلام شده است و در اناجيل، #گناهكاران به «خوك» تشبيه شده اند و در ضمن داستانها، مظهر شيطان، #خوك معرفى شده است.
🔹جاى تعجب است كه بعضى با چشم خود مى بينند از يك سو خوراك #خوك نوعاً از كثافات و گاهى از فضولات خودش است و از سوى ديگر براى همه روشن شده كه گوشت اين حيوانِ پليد، داراى دو نوع #انگل_خطرناك بنام كرم تريشين و يك نوع كرم كدو است باز هم در استفاده از گوشت آن اصرار می ورزند. تنها «كرم تريشين» كافى است كه در يك ماه ۱۵ هزار تخم ريزى كند،
🔹و در انسان سبب پيدايش #امراض_گوناگونى مانند كم خونى، سرگيجه، تب هاى مخصوص اسهال، دردهاى رماتيسمى، كشش اعصاب، خارش داخل بدن، تراكم پيه ها، كوفتگى و خستگى، سختى عمل جويدن و بلعيدن غذا و تنفس و غيره گردد. در يك كيلو #گوشت_خوك ممكن است ۴۰۰ ميليون نوزاد #كرم_تريشين باشد و شايد همين امور سبب شد كه چند سال قبل در قسمتى از كشور روسيه، خوردن گوشت خوك ممنوع اعلام شود.
🔹آرى آئينى كه دستوراتش به مرور زمان جلوه تازه اى پيدا مى كند، آئين خدا، #آئين_اسلام است. بعضى مى گويند با وسائل امروز مى توان تمام اين انگلها را كشت و #گوشت_خوك را از آنها پاك نمود، ولى به فرض كه با وسائل بهداشتى با پختن گوشت خوك در حرارت زياد، انگل هاى مزبور به كلى از ميان بروند باز زيان #گوشتِ_خوك قابل انكار نيست؛
🔹زيرا طبق اصل مسلمى كه اشاره شد، «گوشت هر حيوانى حاوى صفات آن حيوان است» و از طريق غده ها و تراوش آنها (هورمونها) در #اخلاق كسانى كه از آن تغذيه مى كنند اثر مى گذارد و به اين ترتيب خوردن #گوشت_خوك مى تواند صفت #بىبندوبارى جنسى و بى اعتنائى به #مسائل_ناموسى را - كه از خصائص بارز نر اين حيوان است - به خورنده آن منتقل كند و شايد يكى از علل بى بند و بارى شديد جنسى - كه در #كشورهاى_غربى حكومت مى كند - همان تغذيه از گوشت اين حيوان آلوده باشد.
پی نوشت؛
[۱] تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۳۷۴ش، چ ۱، ج ۱، ص ۵۸۶
📕يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: حسينى، سيد حسين، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ چهارم، ص ۵۲۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️از جمله شرایط دعا، توبه است
🔹از جمله شرایط #دعا، #توبه است. اگر از کرده و ناکرده توبه کنیم، #دعایمان مستجاب خواهد شد. هر نقص و عیبی که هست از ناحیۀ خود ماست.
📕بهجتالدعاء، ص۴۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️لقمه و غذای «حرام» چه تأثيرى بر روح و جان انسان می گذارد؟
🔹خداوند، «روح انسانی» را خلق نمود و «جسم» را مركبی برای او قرار داد تا خود را به #تكامل و #مقصد برساند. اين مركب (جسم و بدن) وابسته به عالم ماده است، ولی #راكب (روح) به دنبال «اهدافی والا و برتر» است كه هر چه موانع جسمانی بر سر راهش بيشتر باشد، در رسيدن به هدف عاجزتر است، و #گناهان و #معاصی از «بزرگترین موانع تكامل»، به شمار می روند؛ چنانچه در فرازی از دعای كميل آمده: «و قعدت بی اغلالی» (#گناهان و معاصی، مرا زمينگير كرده اند).
🔹در بين معاصی و گناهان، مال و #لقمه_حرام از ويژگیهای خاصی برخوردار است از جمله: ۱) بر خلاف بعضی گناهان كه انجام آنها موجب ضايع شدن «حق الله» ميشود، در ارتكاب #لقمه_حرام، علاوه بر حق الله، مسئله #حق_الناس هم وجود دارد. ۲) #لقمه_حرام جزئی از بدن و وجود انسان ميشود و گوشت و پوست و استخوان از آن رشد و نمو ميكند. امام علی (ع) ميفرمايد: «الحرام سحت» [۱] (#مال_حرام خبيث و ناپاك است).
🔹و لذا كسانى كه از خوردن #مال_حرام ابا و پروايی ندارند، سراسر وجودشان را #خباثت و ناپاكیها فرا ميگيرد. #اثراتلقمهحرام بر #روح و جان، دوگونه است؛ يكى اثراتی كه به كل گناهان تعلق دارد، که همان مخالفت با دستورات خداوند و تجاوز به حريم محرمات الهی است. دوم اثراتی كه مخصوص لقمه حرام است و آن ضايع کردن #حق_الناس است. در روايات اثرات و مضراتی برای مال و لقمه حرام ذكر شده كه به بعضی از آنها اشاره میكنيم:
1⃣اثرات عمومی
🔹۱) از بين رفتن لذت و حلاوت عبادت و ايمان: پيامبر اكرم (ص) ميفرمايد: «حرام علی قلوبكم ان تعرف حلاوة الايمان حتی تزهد فی الدنيا» [۲] (ممكن نيست كه قلوب شما شيرينی و #حلاوت_ايمان و عبوديت را درك كند، مگر اينكه از #گناهان بپرهيزيد و زهد و #تقوا پيشه كنيد). ۲) زنگار زدن و #تاريكشدنقلب: از امام صادق (ع) منقول است: «ان القلوب لترين كما يرين السيف» [۳] (همانا #قلوب_انسانها زنگار ميگيرد، همانطور كه شمشير چنين ميشود). و #گناهان عامل مهمی در پيدايش اين آفت، در قلوب انسانهاست.
🔹۳) از بين رفتن حجب و #حيا و كمرنگ شدن قبح گناهان: در فرازی از دعای كميل می خوانيم: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تهتك العصم» (خداوندا بر من ببخشای گناهانی را كه پرده های حجب و حيا را میدرند). ۴) #سلب_توفيق در انجام مستحبات: امام صادق (ع) ميفرمايد: «ان الرجل يذنب الذنب فيحرم صلاة الليل» [۴] (آدمى #گناهى میكند و بدان سبب از #نماز_شب محروم ميشود).
2⃣اثرات مخصوص لقمه حرام
🔹۱) #عدمقبولینماز تا چهل روز: در حديثى پيامبر اكرم (ص) فرمود: «من اكل لقمة حرام لم تقبل له صلوة اربعين ليلة» [۵] (كسى كه #لقمه_حرامی میخورد، تا چهل روز #نماز او در درگاه حق تعالی پذيرفته نميشود). ۲) مستجاب نشدن دعا: در حديثى قدسی خداوند ميفرمايد: «فمنك الدعاء و على الاجابة فلا تحجب عنی دعوة اِلاّ دعوة آكل الحرام» [۶] (از شما #دعا كردن و از من اجابت آن، پس هيچ كس از اجابت من محروم نميشود، مگر شخص #حرام_خوار).
🔹۳) #قساوت_قلب و عدم پذيرش حق: در جريان واقعه عاشورا امام حسين (ع) خطاب به لشكر يزيد چنين فرمود: «فقد ملئت بطونكم من الحرام و طبع على قلوبكم» [۷] (شكم هايتان از #حرام پر شده و قلب هايتان از پذيرش حق گريزان شده است). ۴) دوری از خدا: اميرالمؤمنين (ع) ميفرمايد: «من أدخل بطنه النار فأبعده الله» [۸] (كسی كه در درون، آتش (مال حرام) بريزد، خداوند او را از خود دور ميكند). ۵) متزلزل شدن عبادات: پيامبر اكرم (ص) می فرمايد: «العبادة مع اكل الحرام كالبناء علی ارمل» [۹] (عبادت كردن با #حرام_خواری، همچون بنا كردن بر روی خاك سست است)؛ و روشن است كه چنين بنايی با اندكی لرزش، واژگون ميشود.
🔹در پايان ذكر اين نكته ضروری است كه اثرات ذكر شده برای #خورندهمالحرام، ممكن است به #گناهان_ديگرى چون دزدی و غيبت و... هم بيانجامد. در هر حال خوردن مال حرام از #گناهان_کبيرهای است که هم به #حق_الله تصرف و تجاوز شده، و هم به #حق_الناس، و چون به حق ديگر ظلم و تعدی شده، تا صاحبان مال رضايت شان جلب نشود هرگز خداوند اين چنين انسانهایی را نمی بخشد، اگر چه به ظاهر توبه و استغفار کنند. • منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱) گناهان كبيره شهيد دستغيب. ۲) جهل حديث امام خمينی. ۳) معراج السعادة ملا احمد نراقی.
پي نوشت ها:
[۱] غرر الحكم، ح ۸۱۰۲. [۲] بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۴۹. [۳] عروسی حويزی، نور الثقلين، اسماعيليان، ج ۵، ص ۵۱۳، ذيل آيه ۱۴ مطففين. [۴] بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۳۰. [۵] همان، ج ۶۳، ص ۳۱۳. [۶] عدة الداعی، ص ۱۷۱. [۷] بحارالانوار، ج ۴۵،ص ۸. [۸] همان، ج ۴۰، ص ۳۴۰. [۹] همان، ج ۱۰۰، ص ۱۶
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️قرآن برای همه زمانها و همه مردم نازل شده است
🔹در حدیثی از #پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که فرمودند: «مَثَل #قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آن دو #همیشهدرجریان است»، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود. و یا فرمود: «ظاهِرُهُ انیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ؛ #قرآن ظاهرش زیبا و باطنش ژرفاست».
🔹در عیون اخبار الرضا از قول #امام_رضا (عليه السلام) نقل شده که از #امامجعفرصادق (عليه السلام) پرسیدند چه سرّی است که #قرآن هرچه زمان بیشتر بر او میگذرد و هرچه بیشتر تلاوت میشود بر #طراوت و #تازگیاش افزوده میگردد؟ امام (ع) فرمود: «لِانَّ الْقُرْآنَ لَمْ ینْزَلْ لِزَمانٍ دونَ زَمانٍ وَ لِناسٍ دونَ ناسٍ»؛ (برای اینکه #قرآن تنها برای یک زمان و نه زمان دیگر، و برای یک مردم و نه مردم دیگر، نازل نشده، بلکه برای #همه_زمانها و #همه_مردم نازل شده است).
🔹فرودآورنده، آن را طوری ساخته است که در #هر_زمان با وجود همه اختلاف هایی که در طرز فکر و در معلومات و وسعت اندیشهها به چشم میخورد، باز هم #قرآن بر زمانها و افکار پیشی میگیرد. در عین حال که در هر دوره مجهولاتی برای خوانندگان در بر دارد، اما آنقدر #معانی و #مفاهیمقابلدرک و #استناد نیز عرضه میکند که #ظرفیت_زمانه را اشباع میسازد.
📕آشنایی با قرآن، مرتضی مطهری، ج ۱ ص ۲۸ و ۲۹
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#قرآن #شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️با توجّه به موارد استعمال كلمه «وحی»، این پدیده الهی به چند صورت انجام می گيرد؟
🔸از مجموع موارد استعمال كلمه #وحی، مى توان گفت: «وحی پروردگار» به دو صورت انجام مى گيرد. اين دو صورت عبارتند از:
1⃣«وحى تكوينى»
🔹#وحی_تكوينى در حقيقت همان صفات، غرايز و استعدادهاى درونى است كه خداوند در «نهادِ موجودات» قرار داده. وحى فرستادن به زنبور عسل، همان تكوينِ غرايز درونى او است. البته به كار بردن كلمه #وحى در اين موارد، يك نوع «تشبيه» و «مجاز» است، زيرا خلقتِ مرموز و اسرارِ درونى موجودات به صداى آرام تشبيه شده است.
2⃣«وحى تشريعى»
🔹#وحی_تشريعى همان است كه بر #پيغمبران فرستاده مى شده و رابطه خاصّ پيغمبران با مبدأ آفرينش بوده و به وسيله آن #حقايق را دريافت مى داشتند. امكان حصول اين نوع #وحى براى كسى كه خداوند او را مورد عنايت قرار داده چيزى نيست كه ادراك آن براى عقل مشكل باشد. بعضى از دانشمندانِ علوم جديد كه خيال مى كنند تمام حقايق جهان را مى توان با معلوماتِ تجربى تفسير كرد، #وحى را يك نوع تجلّى شعورِ باطن و يا وجدانِ ناآگاه پنداشته اند! ولى حقيقت اين است كه #اسرارِ_جهان منحصر به كشفيّاتِ امروز نيست.
🔹بسيارى از مسائل وجود دارد كه هنوز علم نتوانسته است به آنها پاسخ صريح و روشن بدهد، و مسئله #وحى نيز يكى از آنها است. توجيه «وحى» از راه شعور ناآگاه با اظهارات پيامبران و كتاب هاى آسمانى سازگار نيست، زيرا نتيجه آن توجيه اين مى شود كه: دركِ پيغمبران نسبت به مسائلى كه به آنان وحى مى شده با درك ما نسبت به مسائلى كه از طريقِ تجلّى شعورِ باطن سرچشمه مى گيرد، مغايرتى ندارد، به غير از آنكه آنان در اين جهت نيرومندتر بوده اند! حال آنكه #پيغمبران، #وحى را به صورت يك «رابطه مخصوص با مبدأ هستى» و مغاير با روابط فكرى و علمى ديگر، معرفى كرده اند.
📕رهبران بزرگ، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۳ش، چ ۱، ص ۱۸۸ و ۱۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#وحی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️بسیج یک استثناء است؛ یک حادثهی بینظیر است.
🔹#بسیج یک استثناء است؛ یک حادثهی بی نظیر است. اینی که در یک کشور، از یک حقیقت، از یک نظام، #مردم با همهی وجود خودشان، با #بهترین_عناصرشان، با #مؤمن_ترین انسان هایشان دفاع کنند و حد و مرزی در عرصه های مختلف #جهاد و #دفاع نشناسند، در جای دیگری من سراغ ندارم؛
🔹لااقل در این دنیای نزدیک به زمان خودمان - که دنیای انقلابها و تحولها و نظامهای گوناگون بوده - بنده چنین چیزی را سراغ ندارم؛ این مخصوص #انقلاب_ماست؛ و این دل نورانىِ #امام_بزرگوار ما بود که به این حقیقت دست یافت و به الهام الهی و به کمک الهی این را تحقق بخشید و زمینهی عظیمِ دلهای منور مردم مؤمن، یک چنین محصولی را به انقلاب داد. #بسیج این است.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۰۴
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بسیج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (عليه السلام) در مورد به تأخیر انداختن «توبه» چه بیانی دارند؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در بخشی از حکمت ۱۵۰ #نهج_البلاغه می فرماید: «وَ يُرَجِّى التَّوْبَةَ بِطُولِ الاَمَلِ»؛ ([از كسانى مباش كه] #توبه را با آرزوهاى دور و دراز به تأخير مى اندازد). اشاره به اين كه اگر #گناه و لغزشى از تو سر زد بلافاصله به دامن لطف الهى چنگ بزن و با #توبه و #استغفار به درگاه او بازگرد.
🔹مبادا آرزوهای دور و دراز مانع اين كار شود، كه هيچ كس اطمينان ندارد كه يك روز ديگر و يا يك لحظه ديگر زنده است و درهاى #توبه به روى او باز است. به همين دليل در روايات زيادى از تسويفِ توبه و تأخير آن نهى شده است.
🔹در حديثى از #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم كه خطاب به اباذر فرمود: «إِيَّاكَ وَ التَّسْوِيفَ بِأَمَلِكَ فَإِنَّكَ بِيَوْمِكَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَه»؛ [۱] (از تأخير [انداختن] #توبه به سبب تكيه بر #آرزوها برحذر باش، زيرا تو به امروز تعلق دارى نه به فردا).
🔹#امام_على (عليه السلام) نيز در حديثى می فرماید: «إِنْ قَارَفْتَ سَيِّئَةً فَعَجِّلْ مَحْوَهَا بِالتَّوْبَةِ»؛ [۲] (اگر #گناهى مرتكب شدى براى محو آن با #توبه شتاب كن). همچنین در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است: «مُسَوِّفُ نَفْسِهِ بِالتَّوْبَةِ مِنْ هُجُومِ الاَجَلِ عَلَى أَعْظَمِ الْخَطَرِ»؛ [۳] (كسى كه #توبه را عقب مى اندازد در برابر هجوم #مرگ در معرض خطر است).
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربى، بيروت، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۷۴، ص ۷۵، باب ۴
[۲] بحار الأنوار، همان، ص ۲۰۸، باب ۸
[۳] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامي، قم، ۱۴۱۰ق، چ دوم، ص ۷۱۲، قصار ۱۶۱
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۱۳، ص ۲۳۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#توبه #گناه #مرگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️عدم تربیت صحیح، بیشترین ضرر را به اسلام زده است
🔹من گمان میکنم که آن چیزی که به #اسلام بیشتر از همه چیز ضرر زده است #عدمتربیتصحیح است، تحقق پیدا نکردن #تهذیب و #اخلاق_اسلامی است.
🔹اگر شما در طول تاریخ اسلام، بلکه همه انبیا توجه کنید و البته توجه دارید، آن قدری که #اسلام از این اشخاص منحرف و #غیرمهذب صدمه خورده است و تمام ادیان صدمه دیدهاند، از هیچ چیز دیگر ندیدهاند.
🔹اصل اساس آن چیزی که به #مکتبهای_توحیدی ضرر رسانده است و مانع شده است از اینکه رشد پیدا کنند، همین #غیرمهذب بودن بود.
بیانات حضرت امام ۶۰/۱۰/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️هدف از فرستادن «حضرت آدم» (علیه السلام) به زمین چه بود؟
🔹#امام_علی(ع) در خطبه ۹۱ «نهج البلاغه» می فرماید: «فَأَهْبَطَهُ بَعْدَ التَّوْبَةِ لِيَعْمُرَ أَرْضَهُ بِنَسْلِهِ، وَ لِيُقِيمَ الْحُجَّةَ بِهِ عَلَى عِبَادِهِ» (خداوند #آدم(ع) را بعد از توبه از بهشت فرو فرستاد تا با كمك #نسل خود، زمين را آباد سازد، و #حجّت را بر بندگانش، اقامه كند). با توجه به عبارت قبل از این فراز که حضرت میفرماید: خداوند #آدم (ع) را در زمين جاى داد، استفاده میشود كه منظور از هبوط و نزول #آدم(ع)، هبوط و نزول مكانى نيست، بلكه «مقامى» است؛ يعنى خداوند #آدم(ع) را از آن مقام والايى كه داشت به خاطر اين ترك اُولى تنزّل داد.
🔹تعبير به #عمران و #آبادسازى به وسيله #آدم(ع) و نسل او نشان میدهد كه بايد هدف همه #انسانها عمران و آبادى زمين باشد، نه تخريب آن بوسيله جنگها و اختلافات ويرانگر و يا تنبلى و سستى و بيكارى و يا حتّى تخريب محيط زيست! و جالب اينكه اين عمران و آبادى بعد از توبه صورت گرفته، و تا انسان از خطاهاى خود #توبه نكند توفيق اين عمران و آبادى دست نمیدهد. در #قرآن_مجيد نيز ميخوانيم: «هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ...» [۱] (اوست كه شما را از #زمين آفريد و #آبادى آن را به شما واگذاشت؛ پس از او آمرزش بطلبيد سپس به سوى او بازگرديد...).
🔹در ضمن از جمله «فَأَهْبَطَهُ بَعْدَ التَّوْبَةِ» به خوبى استفاده میشود كه هبوط آدم بعد از توبه صورت گرفته است. از بعضى از آيات «قرآن مجيد» استفاده میشود كه توبه قبلاً بوده و از بعضى استفاده مى شود كه توبه بعداً صورت گرفته است و جمع ميان آنها كاملاً ممكن است، كه #حضرت_آدم (ع) توبه از خطاى خود را مكرّر انجام داد: هم قبل از هبوط و هم بعد از هبوط؛ و بسيار میشود كه انسان خطايى مرتكب شود و ساليان دراز هر زمان به يادش مى آيد، از آن استغفار ميكند.
🔹نكته ديگرى كه در عبارت فوق به چشم مى خورد و بارها در آيات «قرآن مجيد» به آن اشاره شده، مسئله #اتمام_حجّت بر بندگان است. گرچه خداوند به انسانها #عقل داده است، ولى به آن اكتفا نفرموده، بلكه با فرستادن «پيامبران» و «نزول كتابهای آسمانى» و «ابلاغ مبلّغان الهى» - كه در هر عصر و زمان صورت مى گرفته - #حجّت را بر بندگانش تمام كرد، همانگونه كه در ادامه اين سخن مى فرمايد: «و لَمْ يُخْلِهِمْ بَعْدَ أَنْ قَبَضَهُ، مِمَّا يُؤَكِّدُ عَلَيْهِمْ حُجَّةَ رُبُوبِيَّتِهِ، وَ يَصِلُ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَعْرِفَتِهِ، بَلْ تَعَاهَدَهُمْ بِالْحُجَجِ عَلَى أَلْسُنِ الْخِيَرَةِ مِنْ أَنْبِيَائِهِ، وَ مُتَحَمِّلِي وَدَائِعِ رِسَالَاتِهِ، قَرْناً فَقَرْناً؛ حَتَّى تَمَّتْ بِنَبِيِّنَا مُحَمَّد(ص) حُجَّتُهُ، وَ بَلَغَ الْمَقْطَعَ [۲] عُذْرُهُ وَ نُذُرُهُ».
🔹(بعد از مرگ #آدم (ع)، بندگان را از #حجّت بر ربوبيّتش خالى نگذاشت و ميان فرزندان آدم (ع) و معرفت خويش پيوندى برقرار ساخت و قرن به قرن، #حجّتها و دليلها را بر زبان #پيامبران برگزيده و حاملان ودايع رسالت خويش براى آنها اقامه نمود، تا اينكه به وسيله پيامبر ما #محمّد (ص) حجّتش تمام شد [و سلسله پيامبران ختم گرديد] و بيان #احكام و #انذار [و بشارت] به آخر رسيد). جمله «لَمْ يُخْلِهِمْ بَعْدَ أَنْ قَبَضَهُ» نشان میدهد كه #آدم (ع) يكى از «پيامبران الهى» و از «حجّت» هاى او بوده است، و بعد از رحلت او، خدا پيامبران ديگرى در هر زمان فرستاد و همچنان ادامه يافت تا به #خاتم_انبياء (ص) رسيد. [۳]
🔹در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه اگر اتمام حجّت در هر عصر و زمان لازم است چرا با ظهور #پيامبر_اسلام (ص)، سلسله پيامبران پايان گرفت و آن حضرت خاتم انبياء بود؟ پاسخ اين سؤال با توجّه به يك نكته روشن میشود و آن اينكه خداوند آخرين دستورات و #كاملترين_قوانين را بر #پيامبر_اسلام (ص) نازل كرد و اصول جامع و ضوابط متينى را مقرّر داشت كه دانشمندان هر قوم و هر ملّت در سايه آن مى توانند راه خود را به سوى خدا و طريق خويش را به سعادت بازيابند، بخصوص اينكه #اوصياىآنپيامبر (ص) تا دامنه قيامت خواهند بود.
پی نوشتها؛
[۱] سوره هود، آيه ۶۱
[۲] «مَقْطع» به معناى پايان است
[۳] جمله «لِيُقِيمَ الْحُجَّةَ بِهِ عَلَى عِبَادِهِ» (بنابراين كه ضمير «به» به آدم بر گردد)، نيز دليل ديگرى بر نبوّت آدم (ع) است و تعبير به «عِبَادِهِ» اشاره به حوّا و فرزندان آدم است. به علاوه سرنوشت آدم و خروج از بهشت بعد از ارتكاب خطا، حجّتى براى همه بندگان تا روز قيامت مى تواند باشد.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۴، ص ۱۶۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آدم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد