eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
980 عکس
57 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
جناب • ایده ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️شعور شیعی ما را عواطف مدیریت نمی کند. ما به خاطر خدا و به خاطر اسلام برخاسته ایم. چشمان ما باز است. داریم می بینیم که آرایش دشمنیهای طاغوت و دشمنان بشریت نسبت به این انقلاب و سرداران آن چگونه بوده است و اکنون چگونه گشته است. داریم می شنویم که چه ایده ها و طرحهایی برای تعالی جامعۀ بشری و ایران اسلامی مطرح شده است و اکنون مطرح می شود. داریم می سنجیم که کدام طرحها از دل توحید برخاسته است، به وضوح قرآنی و جامع نگر است، در حال و هوای شرافتهای انسانی است، از روی آگاهی و اشراف چند بعدی است، دلیرانه و عاقلانه است و متکی به تجربیات یکی دو قرن اخیر است. اگر از بازیهای آکادمیک و هیجانات سیاسی و تعصبهای باندی فاصله بگیریم، خیلی مخفی نیست که ثمرات نگاههای طوائف مختلف و صاحبان ایده های وطنی و بیرون از ایران اسلامی چه شده است. داریم می بینیم که چطور صاحبان ایده چون برگ پاییز به پای طاغوت می ریزند و با سبعیّت آنها لگدمال می شوند یا در طرح طاغوت می افتند و با صد صدا دُم طاغوت را گرفته اند و گویا مست «نخوتهای نخبگی» گمان می برند که به وصلت بزرگان(؟) در آمده اند. ما همۀ اینها را می بینیم و باز هم به مکتب امام می رسیم. مکتب امام یک سرود نیست، یک پز توخالی نیست، یک پرچم به دست هر کسی که آن را گرفت نیست، پر از محتوا است، ندای فطرت است، در اوج تعادل است، یک تاریخ بشری عقلانیّت انبیا و اولیا است، پر از امید و احترام است، پر از طوفان قیام و تحرک است، در فهم اسلامی راقی است، در فهم عصری بینا است، در ادراک محیطی هشیار است، عنصری کاملاً یادگیرنده است و مرتب در حال افزودن بر وجود شریف خویش است. عقل محض است. ذائقه های سخت علمی را به خوبی ارضا می کند و به شیرینی به تعب می اندازد؛ دیده های پر التفات اجتماعی را از تصاویر واقع بینانه که با هیجان ترس و سفاهت مخدوش نگشته اند پر می کند؛ عواطف متین مدیرانه را از دیدن نقاط قوت و فرصتها و درک نقاط ضعف و تهدیدها به صورتی احترام انگیز نوازش می کند؛ روحهای لطیف معنوی را ـ اگر گرفتار سطحی نگری نشده باشند ـ چون نسیمی پر مهر و ماندگار می نوازد و به نشاط می کشاند و سینۀ حساس ایشان را همراه ولعی سیری ناپذیر پر از هوای پاک می کند؛ این معنا، این واقعیّت شورانگیز و این مهر و نعمت بی پایان الهی جان ما را پر از شکر و امتنان کرده و ما را دنبال اهل حقیقت کشیده است. ما از باب «إعرِف الحق، تعرف اهله» و با روشن بینی های بالا است که شیفتۀ ولی فقیه دوران، حکیم عالی قدر اسلامی، رهبر معظم انقلاب سیدعلی خامنه ای حفظه الله تعالی شده ایم. اینک پس از فراز و فرودها خط نورانی امام به دست ایشان است و این وجود شریف چون کشتی نجات دل دریای پر التهاب و پرمصیبت حیات بشری معاصر را می شکافد و با متانت و مهربانی و حکمت و روشن بینی و احساس معنوی و هشیاری مثال زدنی به پیش می رود. ┄┅••؛••┅┄ ▫️تعهد انقلابی حالا که یاران عزیز و غیوری چون مصباح، چون یزدی، چون سلیمانی، چون فخری زاده و امثال ایشان، ما و ایشان را ترک نموده اند و به دیدار رفیق اعلی شتافته اند، وقت بروز حمایتهای نخبگان است تا راه از همیشه روشن تر شود و دشمنان عنود نیز به اندازۀ ذره ای به طمع و نشاط خصومت و سبعیّت نیافتند، که مشی پرتأکید قرآن قطع طمع دشمنان است. اکنون زمان بلوغ یاری رهبری است؛ یاریهایی که همه جانبه و بسیار اساسی باشد. البته به عنوان واجب اول نیاز است تنها حمایتهای علما و نخبگان انقلابی به شکل مناسبی بروز کند. یعنی الآن ضرورت حیات انقلابی ما برای آن که آرامش داشته باشد و هزینه های بیهوده ندهد، بلکه راه را به خوبی بیابد، آشکار شدن ارادتهای نخبگانی به ایشان است. به تعبیر مقام معظم رهبری : «دل‌ها خوبند، دل‌ها مؤثرند اما دلها وقتی در خانه‌ها بتپند و بیرون نیایند، هیچ اثری نمی‌گذارند» (25/ 12/ 94) این بروز می تواند در قالب سخنرانی، یا چند کلام در ابتدای کلاس درس، یا نوشته، یا بیانیه، یا مصاحبه یا نشست علمی یا هر مدل دیگری باشد، ولی باید چند ویژگی داشته باشد : 1: بسیار سنجیده و متین باشد؛ 2: در مدار عملیات اصلی انقلاب که همان تمدن سازی است باشد؛ 3: ترسیم نیرومندی از اندیشه ها و ایده های ایشان ارائه نماید؛ 4: عواطف قاطع شیعی ما نسبت به ایشان را نشان بدهد؛ 5: از مواضع و عملکردهای ایشان حمایت شود؛ خداوند به ما توفیق شناخت نیازهای لحظه و اقدام مناسب بدهد! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ، انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»(امام علی ع) آنکه وقت یاری ولیّ خود خُفت، با لگد دشمن بیدارش می‌کنند. ✳️ کانال شخصی استاد فلاح @faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مراسم سالگرد سردار سلیمانی و رحلت آیت الله مصباح یزدی-سخنرانی استاد فلاح-991013.mp3
14.12M
⚫️ مراسم به مناسب رحلت حضرت (ره) ▪️ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی ▪️ زمان: 13 دی ماه 99 ❇️ موضوع: ابعاد شخصیتی حضرت آیت الله مصباح (ره) 🔘 لینک دانلود ثابت: https://b2n.ir/570055 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
روضه خوانی آقای همت-مراسم سالگرد سردار سلیمانی و رحلت آیت الله مصباح-991013.mp3
4.66M
⚫️ مراسم به مناسب رحلت حضرت (ره) ▪️ مداحی و روضه خوانی: حجت الاسلام محسن همت ▪️ زمان: 13 دی ماه 99 🔘 لینک دانلود ثابت: https://b2n.ir/386398 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣1️⃣ 🌐 مقدمات متافیزیک حکمت اشراق 🔘 مقدمه 3. احکام کلی نور 🔺 اگر وجود در دستگاه های دیگر فلسفی احکام کلی دارد، یعنی احکامی که وجود از آن جهت که وجود است، آنها را داراست، نور نیز احکام کلّی دارد. 1️⃣ بداهت نور 🔺 در فلسفۀ مشایی و صدرایی محور مباحث وجود است. از همین رو، فلاسفه نخست به این مفهوم پرداخته و آن را بدیهی می شمارند و سپس مباحث فلسفی را پی می گیرند. در فلسفه اشراق، نور محوری ترین جایگاه را دارد؛ از این رو، در آغاز باید تکلیف این مفهوم از لحاظ معنایی و تصوری روشن شده و پس از آن نظام مبتنی بر نور پی ریزی شود. 🔺 از نظر شیخ اشراق همه اشیائی که دو شرط محسوس بودن و بساطت را داشته باشند، بی نیاز از تعریف و بدیهی اند. 🔺شیخ اشراق می گوید: نور واقعیتی بدیهی و مفهومی آشکار است و نیازمند هیچ گونه تعریفی نیست؛ بلکه از آنجا که نور آشکارترین مشهود و محسوس است، بدیهی ترین امر نیز هست. نور نه تنها آشکار ترین چیز هاست، بلکه آشکار کننده دیگر اشیا نیز هست؛ از این رو، روشن تر و بدیهی تر از نور وجود ندارد. 2️⃣ تشکیکی بودن نور 🔺 ابداع کننده تشکیک درون ذاتی در فلسفۀ اسلامی ، شیخ اشراق است. 🔺 سهروردی بر اساس دستگاه فلسفی خود ماهیت نور را حقیقتی تشکیکی دانسته و باور دارد که میان نورها رابطۀ تشکیکی برقرار است. بنابراین، اگر واجب الوجود نور است و عقول طولی و عَرضی و نفوس هر یک نور هستند، هرگز بدان معنا نیست که واجب الوجود به اضافه امری غیر از نور، نورالانوار شده و عقل نخست به اضافه چیز دیگری، یا کم شدن چیزی، متمایز از نورالانوار شده است؛ بلکه شدت یا ضعف موجود در خود نور موجب می شود یک نور، نورالانوار و واجب الوجود شود و نوری دیگر، در مرحله ای دیگر قرار گرفته و حقیقت عقل نخست را تشکیل دهد و شدت گرفتن جهات ضعف در دیگر مراحل، بقیه انوار جوهری حتی نورهای عرضی مجرد را سامان می دهد تا جایی که به نظر سهروردی نور عرضی مادی نیز از ضعفِ بسیار شدیدِ حقیقت نور تحقق یافته است. 🔺 با آنکه تعریف نور و مفهوم نور _بدون هیچ کم و کاستی _ بر همه نورها صادق است، حقیقت خارجی نورها به حسب شدت و ضعف شان که عین حقیقت خارجی آنهاست، از یکدیگر مختلف خواهد بود. 🔘 چالش نظریه تشکیک شیخ اشراق 🔺سهروردی به شدت بر ظلمانی محض بودن عالم ماده پافشاری دارد و عالم ماده را سراسر ظلمت می شمارد و چنین دیدگاهی نظام تشکیکی را دچار چالش ساخته و موجب گسست شدیدی میان عالَم ماده و عوالم برتر دیگر می شود. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 59-62 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
نشست تخصصی شهید متعالی و سه گانه دنیا، آخرت و توحید.mp3
26.68M
🔰 شهید متعالی و سه‌گانه دنیا، آخرت و توحید ▪️صوت نشست تخصصی شهید متعالی و سه‌گانه دنیا، آخرت و توحید که توسط حضرت آیت‌الله استاد یزدان‌پناه ارائه شده است. ⏱زمان: ۶۳ دقیقه 💿حجم فایل: ۲۵ مگابایت 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣1️⃣ 🌐 هستی شناسی و امور عامه در فلسفه مشاء 🌐 وجود و ماهیت 🔘 معنای وجود 🔺 فارابی نخستین کسی است که به تحلیل زبانی واژه های وجود و موجود پرداخته است. 🔘 بررسی لغوی موجود توسط فارابی 🔺 او گفته است: واژه موجود در زبان عربی از وجود و وجدان (به معنای یافتن) اشتقاق یافته و به دو صورت مطلق و مقید به کار می رفته است. 🔺 فارابی به کاربرد دیگری اشاره کرده است. واژه موجود به جای واژه هایی در زبان های فارسی، یونانی، سُریانی و سُغدی به کار رفته است که آن واژه ها در آن زبان ها بر دو معنا دلالت می کردند. 1. دلالت بر هر یک از اشیاء، 2. دلالت بر رابطه خبر یا مبتدا 🔺 واژه های «هست» در فارسی «استین» در یونانی این دو کاربرد را دارند، ولی در زبان عربی واژه ای برای بیان این دو کاربرد اختصاص نیافته بود و هنگامی که مترجمان عربی متون فلسفی و منطقی، جایگزینی برای واژه «استین» یونانی و «هست» فارسی در زبان عربی نیافتند، برخی از آنها واژه «هو» را به جای آن به کار بردند و مصدر جعلی هویت را از آن ساختند و برخی دیگر واژه «موجود» را به جای آن به کار بردند و به جای مصدر جعلی هویت، واژه «وجود» را گذاشتند. 🔘 موجود مشتق نیست! 🔺 از آنجا که در زبان عربی موجود در اصل مشتق بوده، تصور شده موجود در کاربرد جدیدش نیز بر قیام وجود به یک موضوع دلالت می کند. پس گویا وجود مانند عرضی است که در یک موضوع تحقق می یابد، ولی این تصور درست نیست. 🔺 این واژه در این کاربرد اصلاً مشتق نیست و دقیقاً به معنای «هست» فارسی و «استین» یونانی است. 🔘 معنای اصطلاحی واژه موجود 🔺 واژه موجود در دو معنا به کار رفته است: 1. موجود به معنای شیء، 2. موجود به معنای رابطه محمول با موضوع جمله. 🔘 تفکیک وجود محمولی و وجود رابط 🔺 وجود محمولی، وجودی است دارای معنای اسمی و مستقل که چون می تواند بر موضوعی حمل گردد، وجود معمولی نامیده شده است؛ اما وجود رابط گرچه به صورت اسم یا کلمه ظاهر می شود، در واقع از سنخ ادات و حروف است و معنای مستقل ندارد و از این رو نمی تواند محمول قرار گیرد. 🔺 وجود در وجود محمولی معنایی مستقل، و در وجود رابط معنایی ربطی و حرفی از قبیل اشتراک در لفظ است. 🔘 معنای وجود در فلسفه 🔺 آن معنایی که از موجود بما هو موجود در تعریف فلسفه اولی و موضوع آن قصد می شود، معنای محمولی موجود است و اقسام و احکامی که برای موجود ذکر می گردد، به وجود محمولی بازمی گردد. 🔘بداهت مفهومی وجود 🔺 فیلسوفان مشائی مفهوم وجود را مفهومی بدیهی می دانند. هر مفهوم یا تصوری که بدیهی نباشد، برای معلوم شدن باید تعریف شود و در تعریف هر تصور، از تصوری عام تر که جنس معرّف یا به منزله جنس آن است، استفاده می شود. مفهوم وجود یکی از عام ترین مفهوم هاست و تصوری وجود ندارد که از آن عام تر باشد از این رو، تصور وجود تعریف ناپذیر است. 🔺 آنچه در مقام تعریف وجود ذکر شده، تعریف حقیقی نخواهد بود و می توان آن را تعریف های تنبیهی یا شرحُ الاسمی دانست. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 81_84 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (6) 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن چهارم 1️⃣ ابن عطا آدمی (م 309 یا 311) 🔺 وی شاگرد ابراهیم مارِستانی و از شاگردان بزرگ جنید بوده است. در میان صوفیه در تفسیر عرفانی قرآن مقامی بلند دارد و تفسیر او هم اینک در مجموعه آثار سُلَمی منتشر شده است. 🔺 ابن عطا از مدافعان سرسخت حلاج بود و در همین راه به سال 309ق و یا 311ق کشته شد. 2️⃣ ابوبکر شبلی (م 334) 🔺 برخی او را مصری و برخی خراسانی می دانند، اما در بغداد روزگار گذراند و از شاگردان بزرگ جنید است، آن چنان که جنید در حق وی می گوید: « لکل قومٍ تاج و تاج هذا القوم الشبلی». شبلی به جهت اشارات لطیفی که دارد، در میان صوفیه مورد توجه است. 3️⃣ ابونصر سراج طوسی (م 378) 🔺 وی مرید ابو محمد مرتعش بوده و سری سقطی و سهل تستری را نیز دیده بود. دربارۀ زندگی او چندان اطلاعی در دست نیست، ولی به طاووس الفقرا ملقب است و بیشترین عامل شهرت سراج، کتاب مهم الّمع است که از کتب معتبر عارفان به شمار می آید. 4️⃣ ابوطالب مکی (م 383 یا 386) 🔺 در تذکره ها دربارۀ وی اطلاع چندانی نیامده است. همچنان که شهید مطهری می گوید: شهرت بیشترش به خاطر کتاب مهم و معروف قُوتُ القلوب است که از کتب معتبر صوفیه می باشد، آن چنان که عین القضات همدانی در وصف آن می گوید: در دقایق طریقت مانند این کتاب در عالم اسلام تصنیف نگشته است. جامی نیز در نفحات الانس می گوید: قوت القلوب مجمع اسرار طریقت است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 139_141 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐 مؤلفه های معرفت یقینی 🔘 دیدگاه ارسطو 🔺 ارسطو یقین را همان معرفت مطلق، یعنی علم حقیقی می داند. ارسطو تأکید می کند که آن گاه می توان گفت معرفت به گزاره ای حاصل شده است که علت آن گزاره نیز شناخته شده باشد؛ یعنی یا بیّن باشد یا از راه حد وسط به دست آمده باشد، و نیز بدانیم که ممکن نیست غیر از این باشد. در این صورت خواهیم دانست که این گزاره مطابق واقع است و نیز محال است نقیض آن گزاره صادق باشد. 🔘 دیدگاه فارابی 🔺 یقین آن است که در مورد گزارۀ صادقی که آن را تصدیق کرده ایم، اعتقاد داشته باشیم که هرگز ممکن نیست در واقع به خلاف آنچه ما دربارۀ آن اعتقاد داشته ایم، باشد، و افزون بر آن، اعتقاد داشته باشیم که خلاف آن گزاره ممکن نیست. 🔺 از دید فارابی آنچه موجب می شود اعتقاد به کذب نقیض قضیۀ یقینی زوال ناپذیر باشد، علت اعتقاد بدان است؛ یعنی یا آن قضیه از اولیات است و یا محصول قیاس است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 90_92 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 «حکیمِ فقیهِ مجاهد» از سوی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی منتشر شد. ✔️ این یادداشت های طلاب دوره مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) در مورد حضرت است که در روز رحلت ایشان به درخواست جناب استاد فلاح (استاد دوره کلام انقلابی) نوشته شده است. ◼️ پیام های تسلیت امام خامنه ای، استاد آیت الله یزدانپناه و استاد فلاح و یک یادداشت از استاد فلاح نیز در ابتدای ویژه نامه آمده است. ▪️ عناوین: بلوغ یاری - رثای عمار خامنه‌ای - مسئله عمری آیت الله مصباح - احراز عقلانیت گام اول انقلاب اسلامی: بلوغ عقلانیت - آنگاه که قلم می‌رقصد و مجاهد می‌جنگد - مداد العلماء افضل من دماء الشهداء - ضایعه‌ای بزرگ برای نسل ما - ولایت پذیری - اللهم انا نشکو الیک - نجات دهنده‌ی من از پرتگاه‌ها - رهبر اجتماعی و فرهنگی - عالمی دشمن شناس - معرفی الگوهایی مثل ایشان به جوانان - خضوع در مقابل ولی الهی - ساخت دستگاه تعلیمی تربیتی کامل - عامل طلبه شدن من - مرد ریشه‌دارِ میدان - بسیج عمومی برای تبیین ابعاد شخصیتی ایشان - طلبه شدنم را مدیون شمایم - هموطن سلمان ▫️دریافت فایل در پست بعد👇👇👇 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
H4 F2.pdf
15.82M
💠 در نهمین روز درگذشت حضرت ؛ ویژه نامه «حکیمِ فقیهِ مجاهد» از سوی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی منتشر شد. ✔️ این یادداشت های طلاب دوره مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) در مورد حضرت است که در روز رحلت ایشان به درخواست جناب استاد فلاح (استاد دوره کلام انقلابی) نوشته شده است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣1️⃣ 🌐 مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔘 مقدمه3. احکام کلی نور 3️⃣ شهود انوار نسبت به یکدیگر 🔺 تحلیل سهروردی از پدیده شهود آن است که هویت نوری در کنار نبودن حجاب ، ادراک و شهود را رقم می زند. در عالم انوار همۀ هویت ها، نوری و ادراکی اند؛ افزون بر آنکه هیچ مانع و حجابی نیز در آنها وجود ندارد. 🔺 این همه، بستر را برای شهود همه انوار نسبت به یکدیگر فراهم می سازد. نورالانوار همه نورها را شهود می کند و هر نوری نورالانوار و دیگر نورها را مشاهده می کند. نورهایی که علت دیگران هستند معلول های خود را شهود می کنند و معلول های نوری، علت های خود را شهود می کنند و شدت نور علت، تنها موجب ضعف ادراک نور معلول می شود و اصل ادراک و شهود نور علت را از آن سلب نمی کند. همه نورهای جوهری _اگرچه در عداد علت نباشند_ نسبت به ماده و مادیات نیز ادراک شهودی دارند. 🔺 هرنور جوهری همه چیز عالم از نورالانوار تا موجودات عالم ماده را البته با تفاوت هایی، ادراک می کند و تنها آنچه قدرت ادراک دیگر چیزها را ندارد جواهر مادی و ظلمانی هستند که نه خود را درک کرده و نه موجودات دیگر را ادراک می کنند. 🔺 چرا نفس انسانی همچون خود ما با آنکه هویت نوری و ادراکی دارد، امور فراوانی بر او مخفی هستند و بسیاری از انوار حتی گاهی نورالانوار، بر او پنهان هستند و امور گسترده ای از عالم ماده نیز بر او پوشیده است؟ 🔺 پاسخ شیخ اشراق آن است که اگرچه نفس هویت ادراکی و نوری دارد و حقیقت مقدار که حجاب است در او وجود ندارد، ولی آنچه در «حکم حجاب» است در نفس انسانی تا هنگام مفارقت از بدن، موجود است و آن اشتغال به بدن و جسم و جسمانیات است و این اشتغال موجب التفات نفس انسان از دیگر حقایق عالم و مانع ادراک آنها می شود و موجب احتجاب انسان می شود. 🔺 شیخ اشراق علم حقایق نوری به یکدیگر و به عالم ماده را از سنخ علم حضوری و شهودی به شمار می آورد و در غیر نفس که به جهت ارتباط با بدن علم حصولی نیز در آن راه دارد، در بقیه نورها تنها علم حضوری جریان دارد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 63_64 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣1️⃣ 🌐 اشتراک معنوی وجودی 🔘 صورت مسئله 🔺 آیا وجود که بر اشیای مختلف حمل می شود، به یک معنا بر همه آنها حمل می گردد یا به معانی گوناگون و متعدد بر آن اشیاء حمل می شود؟ 🔘 دیدگاه ارسطو 🔺 ارسطو تصریح کرده که اطلاق موجود بر مقولات، از قبیل اشتراک لفظی نیست. ولی به گونه ای سخن گفته که اشتراک معنوی از آن برداشت نمی شود. 🔺 گویا او افزون بر اشتراک لفظی و اشتراک معنوی، گونه دیگری از اشتراک را در نظر داشته است که می توان آن را اشتراک اضافی نامید. 🔺 موجود گرچه معانی بسیاری دارد که همان مقولات عشراند، ولی همه این معانی به اصل واحدی برمی گردند که همان جوهر است؛ یعنی معنای اصلی موجود، جوهر است و اگر در معانی دیگر به کار می رود، به سبب ارتباطی است که آن معانی با جوهر دارند. 🔘 دیدگاه فلاسفه مسلمان 🔺 فیلسوفان مسلمان بر اشراک معنوی وجود تصریح کرده اند و کوشیده اند با استدلال هایی آن را اثبات کنند. 🔺 وجود معنای واحدی است که به صورت تشکیکی و به نحو تقدم و تأخیر بر مقولات ده گانه صدق می کند. ابن سینا اشتراک معنوی وجود را برای مقولات عشر بی نیاز از دلیل دانسته، ولی در عین حال با ذکر استدلال هایی کوشیده آن را آشکارتر کند. 🌐 تشکیک وجود 🔘 متواطی و مشکک در منطق 1️⃣ متواطی 🔺 الفاظ و مفاهیمی که به طور یکسان بر مصادیق صدق می کنند. 2️⃣ مشکک 🔺 الفاظ و مفاهیمی که به طور متفاوت، یعنی به نحو متفاضل (کامل و ناقص) بر مصادیق خود صدق می کنند. 🔺 در منطق درباره راز تفاوت در صدق مفاهیم تشکیکی سخن گفته نشده است. در واقع، این کار فیلسوف است که روشن کند تفاوتی که در صدق مفاهیم تشکیکی نمایان می گردد، چگونه تفاوتی است و از کجا برخاسته است. 🔘 سه نوع تفاوت اولیه 🔺 1. تمام ذات تفاوت دارند مانند: این رنگ و آن اندازه، 2. در بخشی از ذات تفاوت دارند مانند: انسان و اسب، 3. تفاوت در امری خارج از ذات است مانند: زید و عمرو. 🔘 تفاوت تشکیکی 🔺 تفاوت تشکیکی غیر از این سه نوع تفاوت است. تفاوتی است که مابه الامتیاز دو امر متفاوت، به مابه الاشتراک آنها برگردد. 🔘 تشکیک در نگاه مشائیان 🔺 مشائیان اصل تشکیک را پذیرفته اند؛ اما آنها تشکیک در ماهیت را ممتنع دانسته اند و تشکیک های شناخته شده را تشکیک در عرضی دانسته اند. مشائیان تشکیک در وجود را فی الجمله پذیرفته اند، گرچه آن را به اندازه لازم و کافی بسط نداده اند. 🔺 تشکیک وجود آن گونه که در حکمت متعالیه به عنوان یکی از احکام مهم موجود بما هو موجود مطرح شده، در فلسفه مشاء مطرح نبود. 🔘 دیدگاه ابن سینا 🔺 ابن سینا از طرفی مفهوم یا واژۀ وجود را مشکک معرفی کرده و از سوی دیگر، خود وجود و حقیقت آن را مشکک دانسته است. 🔘 الف) تشکیک مفهومی وجود 🔺 ابن سینا ابتدا واژه ها را به سه قسم 1.مشترک معنوی متواطی، 2.مشترک معنوی مشکک و 3. مشترک لفظی تقسیم کرده، سپس مشترک معنوی مشکک را دارای دو قسم مطلق و نسبی، و مشترک لفظی را دارای دو قسم مشابه و غیر مشابه دانسته است و برای مشترک معنوی مشکک مطلق، واژه موجود را مثال آورده و گفته است: وجود که بر اشیای کثیر و گوناگون حمل می شود، یک معناست، ولی این گونه نیست که همه آن اشیاء به طور یکسان موجود باشند، بلکه موجود بودن برخی از آنها مقدم بر موجود بودن برخی دیگر است. 🔺 گرچه همه مصادیق در موجود بودن به یک معنا موجودند ولی بهره مندی آنها از موجودیت یکسان نیست، بلکه میان آنها تقدّم و تأخر و اولویت هایی در کار است. 🔘 ب) تشکیک در وجود عینی 🔺 تفاوت وجود موجودات، تفاوت ماهوی و نوعی نیست. تفاوت های متعارف، یعنی تفاوت به تمام ذات، تفاوت به بخشی از ذات و تفاوت عرضی، همه از سنخ تفاوت های ماهوی اند و به ماهیات مربوط است. اما تفاوتی که در وجود موجودات یافت می شود، هیچ یک از این تفاوت ها نیست؛ زیرا وجود از سنخ مفاهیم ماهوی نیست. اگر تفاوتی در وجود موجودات باشد، تفاوت به شدت و ضعف است. 🔺 ابن سینا تصریح کرده که اختلاف انسان با اسب که اختلاف نوعی است، اختلاف ماهوی است، نه اختلاف وجودی. در وجود ماهیات اختلاف نوعی در کار نیست. اگر اختلافی باشد، اختلاف به شدت و ضعف است. 🔘 اقسام اختلاف تشکیکی 🔺 1. اختلاف به تقدم و تأخر، 2. به کمال و نقص، 3.به اولویت و عدم اولویت، 4. به استغنا و حاجت، 5. به شدت و ضعف، 6.به کمی و بیشی. 🔘جمعبندی 🔺 از مجموع سخنان ابن سینا به دست می آید که او افزون بر اختلاف های میان اشیاء که ناشی از حیثیت ماهوی آنهاست، به اختلافی بین اشیاء پی برده که ناشی از حیثیت وجودی آنهاست. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 84_92 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا