💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 1️⃣2️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (6)
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن چهارم
1️⃣ ابن عطا آدمی (م 309 یا 311)
🔺 وی شاگرد ابراهیم مارِستانی و از شاگردان بزرگ جنید بوده است. در میان صوفیه در تفسیر عرفانی قرآن مقامی بلند دارد و تفسیر او هم اینک در مجموعه آثار سُلَمی منتشر شده است.
🔺 ابن عطا از مدافعان سرسخت حلاج بود و در همین راه به سال 309ق و یا 311ق کشته شد.
2️⃣ ابوبکر شبلی (م 334)
🔺 برخی او را مصری و برخی خراسانی می دانند، اما در بغداد روزگار گذراند و از شاگردان بزرگ جنید است، آن چنان که جنید در حق وی می گوید: « لکل قومٍ تاج و تاج هذا القوم الشبلی». شبلی به جهت اشارات لطیفی که دارد، در میان صوفیه مورد توجه است.
3️⃣ ابونصر سراج طوسی (م 378)
🔺 وی مرید ابو محمد مرتعش بوده و سری سقطی و سهل تستری را نیز دیده بود. دربارۀ زندگی او چندان اطلاعی در دست نیست، ولی به طاووس الفقرا ملقب است و بیشترین عامل شهرت سراج، کتاب مهم الّمع است که از کتب معتبر عارفان به شمار می آید.
4️⃣ ابوطالب مکی (م 383 یا 386)
🔺 در تذکره ها دربارۀ وی اطلاع چندانی نیامده است. همچنان که شهید مطهری می گوید: شهرت بیشترش به خاطر کتاب مهم و معروف قُوتُ القلوب است که از کتب معتبر صوفیه می باشد، آن چنان که عین القضات همدانی در وصف آن می گوید: در دقایق طریقت مانند این کتاب در عالم اسلام تصنیف نگشته است. جامی نیز در نفحات الانس می گوید: قوت القلوب مجمع اسرار طریقت است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 139_141
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
2️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2961
3️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2990
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣1️⃣
🌐 مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 دیدگاه ارسطو
🔺 ارسطو یقین را همان معرفت مطلق، یعنی علم حقیقی می داند. ارسطو تأکید می کند که آن گاه می توان گفت معرفت به گزاره ای حاصل شده است که علت آن گزاره نیز شناخته شده باشد؛ یعنی یا بیّن باشد یا از راه حد وسط به دست آمده باشد، و نیز بدانیم که ممکن نیست غیر از این باشد. در این صورت خواهیم دانست که این گزاره مطابق واقع است و نیز محال است نقیض آن گزاره صادق باشد.
🔘 دیدگاه فارابی
🔺 یقین آن است که در مورد گزارۀ صادقی که آن را تصدیق کرده ایم، اعتقاد داشته باشیم که هرگز ممکن نیست در واقع به خلاف آنچه ما دربارۀ آن اعتقاد داشته ایم، باشد، و افزون بر آن، اعتقاد داشته باشیم که خلاف آن گزاره ممکن نیست.
🔺 از دید فارابی آنچه موجب می شود اعتقاد به کذب نقیض قضیۀ یقینی زوال ناپذیر باشد، علت اعتقاد بدان است؛ یعنی یا آن قضیه از اولیات است و یا محصول قیاس است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 90_92
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #ویژه_نامه «حکیمِ فقیهِ مجاهد» از سوی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی منتشر شد.
✔️ این #ویژه_نامه یادداشت های طلاب دوره #کلام_انقلابی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) در مورد حضرت #آیت_الله_مصباح_یزدی است که در روز رحلت ایشان به درخواست جناب استاد فلاح (استاد دوره کلام انقلابی) نوشته شده است.
◼️ پیام های تسلیت امام خامنه ای، استاد آیت الله یزدانپناه و استاد فلاح و یک یادداشت از استاد فلاح نیز در ابتدای ویژه نامه آمده است.
▪️ عناوین:
بلوغ یاری - رثای عمار خامنهای - مسئله عمری آیت الله مصباح - احراز عقلانیت گام اول انقلاب اسلامی: بلوغ عقلانیت - آنگاه که قلم میرقصد و مجاهد میجنگد - مداد العلماء افضل من دماء الشهداء - ضایعهای بزرگ برای نسل ما - ولایت پذیری - اللهم انا نشکو الیک - نجات دهندهی من از پرتگاهها - رهبر اجتماعی و فرهنگی - عالمی دشمن شناس - معرفی الگوهایی مثل ایشان به جوانان - خضوع در مقابل ولی الهی - ساخت دستگاه تعلیمی تربیتی کامل - عامل طلبه شدن من - مرد ریشهدارِ میدان - بسیج عمومی برای تبیین ابعاد شخصیتی ایشان - طلبه شدنم را مدیون شمایم - هموطن سلمان
▫️دریافت فایل در پست بعد👇👇👇
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
H4 F2.pdf
15.82M
💠 در نهمین روز درگذشت حضرت #آیت_الله_مصباح_یزدی؛ ویژه نامه «حکیمِ فقیهِ مجاهد» از سوی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی منتشر شد.
✔️ این #ویژه_نامه یادداشت های طلاب دوره #کلام_انقلابی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) در مورد حضرت #آیت_الله_مصباح_یزدی است که در روز رحلت ایشان به درخواست جناب استاد فلاح (استاد دوره کلام انقلابی) نوشته شده است.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2899
6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2927
7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2947
8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2976
9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3015
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 9️⃣1️⃣
🌐 مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق
🔘 مقدمه3. احکام کلی نور
3️⃣ شهود انوار نسبت به یکدیگر
🔺 تحلیل سهروردی از پدیده شهود آن است که هویت نوری در کنار نبودن حجاب ، ادراک و شهود را رقم می زند. در عالم انوار همۀ هویت ها، نوری و ادراکی اند؛ افزون بر آنکه هیچ مانع و حجابی نیز در آنها وجود ندارد.
🔺 این همه، بستر را برای شهود همه انوار نسبت به یکدیگر فراهم می سازد. نورالانوار همه نورها را شهود می کند و هر نوری نورالانوار و دیگر نورها را مشاهده می کند. نورهایی که علت دیگران هستند معلول های خود را شهود می کنند و معلول های نوری، علت های خود را شهود می کنند و شدت نور علت، تنها موجب ضعف ادراک نور معلول می شود و اصل ادراک و شهود نور علت را از آن سلب نمی کند. همه نورهای جوهری _اگرچه در عداد علت نباشند_ نسبت به ماده و مادیات نیز ادراک شهودی دارند.
🔺 هرنور جوهری همه چیز عالم از نورالانوار تا موجودات عالم ماده را البته با تفاوت هایی، ادراک می کند و تنها آنچه قدرت ادراک دیگر چیزها را ندارد جواهر مادی و ظلمانی هستند که نه خود را درک کرده و نه موجودات دیگر را ادراک می کنند.
🔺 چرا نفس انسانی همچون خود ما با آنکه هویت نوری و ادراکی دارد، امور فراوانی بر او مخفی هستند و بسیاری از انوار حتی گاهی نورالانوار، بر او پنهان هستند و امور گسترده ای از عالم ماده نیز بر او پوشیده است؟
🔺 پاسخ شیخ اشراق آن است که اگرچه نفس هویت ادراکی و نوری دارد و حقیقت مقدار که حجاب است در او وجود ندارد، ولی آنچه در «حکم حجاب» است در نفس انسانی تا هنگام مفارقت از بدن، موجود است و آن اشتغال به بدن و جسم و جسمانیات است و این اشتغال موجب التفات نفس انسان از دیگر حقایق عالم و مانع ادراک آنها می شود و موجب احتجاب انسان می شود.
🔺 شیخ اشراق علم حقایق نوری به یکدیگر و به عالم ماده را از سنخ علم حضوری و شهودی به شمار می آورد و در غیر نفس که به جهت ارتباط با بدن علم حصولی نیز در آن راه دارد، در بقیه نورها تنها علم حضوری جریان دارد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 63_64
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 5️⃣1️⃣
🌐 اشتراک معنوی وجودی
🔘 صورت مسئله
🔺 آیا وجود که بر اشیای مختلف حمل می شود، به یک معنا بر همه آنها حمل می گردد یا به معانی گوناگون و متعدد بر آن اشیاء حمل می شود؟
🔘 دیدگاه ارسطو
🔺 ارسطو تصریح کرده که اطلاق موجود بر مقولات، از قبیل اشتراک لفظی نیست. ولی به گونه ای سخن گفته که اشتراک معنوی از آن برداشت نمی شود.
🔺 گویا او افزون بر اشتراک لفظی و اشتراک معنوی، گونه دیگری از اشتراک را در نظر داشته است که می توان آن را اشتراک اضافی نامید.
🔺 موجود گرچه معانی بسیاری دارد که همان مقولات عشراند، ولی همه این معانی به اصل واحدی برمی گردند که همان جوهر است؛ یعنی معنای اصلی موجود، جوهر است و اگر در معانی دیگر به کار می رود، به سبب ارتباطی است که آن معانی با جوهر دارند.
🔘 دیدگاه فلاسفه مسلمان
🔺 فیلسوفان مسلمان بر اشراک معنوی وجود تصریح کرده اند و کوشیده اند با استدلال هایی آن را اثبات کنند.
🔺 وجود معنای واحدی است که به صورت تشکیکی و به نحو تقدم و تأخیر بر مقولات ده گانه صدق می کند. ابن سینا اشتراک معنوی وجود را برای مقولات عشر بی نیاز از دلیل دانسته، ولی در عین حال با ذکر استدلال هایی کوشیده آن را آشکارتر کند.
🌐 تشکیک وجود
🔘 متواطی و مشکک در منطق
1️⃣ متواطی
🔺 الفاظ و مفاهیمی که به طور یکسان بر مصادیق صدق می کنند.
2️⃣ مشکک
🔺 الفاظ و مفاهیمی که به طور متفاوت، یعنی به نحو متفاضل (کامل و ناقص) بر مصادیق خود صدق می کنند.
🔺 در منطق درباره راز تفاوت در صدق مفاهیم تشکیکی سخن گفته نشده است. در واقع، این کار فیلسوف است که روشن کند تفاوتی که در صدق مفاهیم تشکیکی نمایان می گردد، چگونه تفاوتی است و از کجا برخاسته است.
🔘 سه نوع تفاوت اولیه
🔺 1. تمام ذات تفاوت دارند مانند: این رنگ و آن اندازه، 2. در بخشی از ذات تفاوت دارند مانند: انسان و اسب، 3. تفاوت در امری خارج از ذات است مانند: زید و عمرو.
🔘 تفاوت تشکیکی
🔺 تفاوت تشکیکی غیر از این سه نوع تفاوت است. تفاوتی است که مابه الامتیاز دو امر متفاوت، به مابه الاشتراک آنها برگردد.
🔘 تشکیک در نگاه مشائیان
🔺 مشائیان اصل تشکیک را پذیرفته اند؛ اما آنها تشکیک در ماهیت را ممتنع دانسته اند و تشکیک های شناخته شده را تشکیک در عرضی دانسته اند. مشائیان تشکیک در وجود را فی الجمله پذیرفته اند، گرچه آن را به اندازه لازم و کافی بسط نداده اند.
🔺 تشکیک وجود آن گونه که در حکمت متعالیه به عنوان یکی از احکام مهم موجود بما هو موجود مطرح شده، در فلسفه مشاء مطرح نبود.
🔘 دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا از طرفی مفهوم یا واژۀ وجود را مشکک معرفی کرده و از سوی دیگر، خود وجود و حقیقت آن را مشکک دانسته است.
🔘 الف) تشکیک مفهومی وجود
🔺 ابن سینا ابتدا واژه ها را به سه قسم 1.مشترک معنوی متواطی، 2.مشترک معنوی مشکک و 3. مشترک لفظی تقسیم کرده، سپس مشترک معنوی مشکک را دارای دو قسم مطلق و نسبی، و مشترک لفظی را دارای دو قسم مشابه و غیر مشابه دانسته است و برای مشترک معنوی مشکک مطلق، واژه موجود را مثال آورده و گفته است: وجود که بر اشیای کثیر و گوناگون حمل می شود، یک معناست، ولی این گونه نیست که همه آن اشیاء به طور یکسان موجود باشند، بلکه موجود بودن برخی از آنها مقدم بر موجود بودن برخی دیگر است.
🔺 گرچه همه مصادیق در موجود بودن به یک معنا موجودند ولی بهره مندی آنها از موجودیت یکسان نیست، بلکه میان آنها تقدّم و تأخر و اولویت هایی در کار است.
🔘 ب) تشکیک در وجود عینی
🔺 تفاوت وجود موجودات، تفاوت ماهوی و نوعی نیست. تفاوت های متعارف، یعنی تفاوت به تمام ذات، تفاوت به بخشی از ذات و تفاوت عرضی، همه از سنخ تفاوت های ماهوی اند و به ماهیات مربوط است. اما تفاوتی که در وجود موجودات یافت می شود، هیچ یک از این تفاوت ها نیست؛ زیرا وجود از سنخ مفاهیم ماهوی نیست. اگر تفاوتی در وجود موجودات باشد، تفاوت به شدت و ضعف است.
🔺 ابن سینا تصریح کرده که اختلاف انسان با اسب که اختلاف نوعی است، اختلاف ماهوی است، نه اختلاف وجودی. در وجود ماهیات اختلاف نوعی در کار نیست. اگر اختلافی باشد، اختلاف به شدت و ضعف است.
🔘 اقسام اختلاف تشکیکی
🔺 1. اختلاف به تقدم و تأخر، 2. به کمال و نقص، 3.به اولویت و عدم اولویت، 4. به استغنا و حاجت، 5. به شدت و ضعف، 6.به کمی و بیشی.
🔘جمعبندی
🔺 از مجموع سخنان ابن سینا به دست می آید که او افزون بر اختلاف های میان اشیاء که ناشی از حیثیت ماهوی آنهاست، به اختلافی بین اشیاء پی برده که ناشی از حیثیت وجودی آنهاست.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 84_92
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2908
9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2935
0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2955
1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2987
2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3033
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 2️⃣2️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (7)
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن پنجم
1️⃣ ابوعبدالرحمن سُلَمی (م 412)
🔺 وی مرید شیخ ابوالقاسم نصرآبادی است و از نویسندگان بزرگ صوفیه محسوب می شود و نوشته های فراوانی دارد. از جمله مهم ترین آنها حقایق التفسیر و طبقات الصوفیة است.
🔺 در حقایق التفسیر، تفسیرهای باطنی آیات قرآن را که از سوی عرفا صورت گرفته بود، جمع آوری کرد و از جمله تفسیرِ منسوب به امام صادق (ع) را در آن مجموعه، گرد آورد.
🔺 اثر ارزشمند دیگر او _طبقات الصوفیة_ نیز در نوع خود و در مقولۀ تذکره نویسی بی نظیر است و از جهاتی بر همۀ تذکره های دیگر ترجیح دارد. در آن کتاب، عرفا را در پنج طبقه دسته بندی و در هر طبقه به صورت گلچین، شرح حال بیست عارف را مورد بررسی قرار می دهد که در مجموع به یک صد عارف و صوفی می پردازد.
2️⃣ شیخ ابوالحسن خرقانی (م 425)
🔺 پس از ابوالعباس قصاب آملی که از اطراف و اکناف به سوی او می آمدند، خرقان محل آمدوشد صوفیان و عارفان بود.
🔺 تربیت روحانی خرقانی در سلوک از روحانیت شیخ ابویزید بسطامی بود و مولوی از وی بسیار یاد می کند و در توحید کلمات زیادی دارد. از وی پرسیدند: صوفی کیست؟ گفت: «صوفی به مرقّع و سجاده صوفی نبود، و صوفی به رسوم و عادات صوفی نبود، صوفی آن بود که نبود».
3️⃣ ابوسعید ابوالخیر (م440)
🔺 وی از مشاهیر جهانی عرفان است و از دانشمندان نابغۀ عارف ایران. هُجویری که معاصر اوست، با وی ملاقاتی نداشته است، اما دربارۀ او می گوید: «جملۀ اهل زمانه ورا مسخّر بودند ... عالم بود به فنون علم، روزگاری عجیب داشت و شأنی عظیم اندر درجت اشراف بر اسرار».
🔺 در ابتدا پیرو و مراد ابوسعید، شیخ ابوالفضل سرخسی بود. خود می گوید: «چون پیر ابوالفضل به رحمت حق پیوست و ما را در مدت حیات، هر اشکال که بودی به وی رجوع افتادی، حل اشکال ما را هیچ کس متعین نبود، الا شیخ ابوالعباس. به آمل رفتیم و یک سال پیش وی بودیم».
🔺 به شیخ بوسعید گفتند: فلانی بر روی آب می رود! گفت: سهل است، بَزَغی و صعوه ای نیز بر آب برود. گفتند: فلان کس در هوا می پرد! گفت: زغنی و مگسی نیز در هوا می پرد. گفتند: فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می رود! گفت: شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می رود.
🔺 این چنین چیزها را بس قیمتی نیست، مرد آن بود که در میان خلق نشیند و دادوستد کند و زن خواهد و با خلق درآمیزد و یک لحظه از خدای خود غافل نباشد.
🔺 ملاقات وی با ابوعلی سینا و ماجراهای مختلف آن معروف است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 146_149
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
2️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2961
3️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2990
4️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3041
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣1️⃣
🌐 مؤلفه های معرفت یقینی
🔘دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا برای یقین نفس الامری سه عنصر را برمی مشارد، اولاً به صدق گزارۀ «الف ب است» اعتقاد دارد. ثانیاً معتقد است که ممکن نیست این گزاره صادق نباشد، یعنی محال است که الف ب نباشد و ثالثاً این اعتقاد دوم زوال پذیر نیست.
🔘 دیدگاه ابن سینا موفق ترین طرح
🔺 طرحی که شیخ عرضه کرده، جزو موفق ترین طرح هاست؛ زیرا آغازگاهی طبیعی دارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که «مطابق با واقع بودن» در این عبارات مطرح نشده است؛ زیرا اینکه چنان گزاره ای باید صادق باشد، بسیار روشن است و جای گفت و گو ندارد.
🔘 چه چیزی اعتقاد به زوال پذیری را در پی دارد؟
🔺 همان امری که علت تصدیق گزاره است، اعتقاد به زوال ناپذیری آن را موجب می شود. ابن سینا می گوید یا آن گزاره از اولیات است، یا این گونه نیست و با استفاده از حد وسط اکتساب می شود.
🔺 به دلیل این حد وسط، می توان گفت که آن گزاره صادق است و ممکن نیست نقیضش درست باشد و زوال نیز نمی پذیرد.
🔘 هر یک از قیود چه چیزی را خارج می کند؟
🔺 اعتقاد به گزاره و تصدیق آن شعریات را خارج می کند. اعتقاد به اینکه نقیض این گزاره ممکن نیست درست باشد تصدیقات ظنی، مانند خطابیات را خارج می کند. در تصدیقات ظنی، احتمال صدق خلاف گزارۀ تصدیق شده منتفی نیست. این اعتقاد دوم، زوال ناپذیر باشد، جدل، جهل مرکب، سفسطه و مغالطه خارج می کند.
🔘 اندیشۀ برهان در دل بحث یقین
🔺 محور و مدار علم برهان به معرفت حقیقی و یقین نفس الامری مرتبط است و همۀ آنچه از آن با عنوان شروط برهان یاد می شود، برای تحصیل حقیقت معرفت و یقین نفس الامری است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 93_99
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_کتاب📚
1️⃣جایگاه عزم
https://eitaa.com/fvtt_ir/2814
2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2871
3️⃣پنج رویکرد مادر در مکتب امام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2889
4️⃣اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2932
5️⃣مقام مردم
https://eitaa.com/fvtt_ir/2944
6️⃣جرعههایی از زلال معنویت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3045
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 کتاب جرعههایی از زلال معنویت اثر استاد یزدانپناه منتشر شد
◾کتاب «جرعههایی از زلال معنویت» اثر حضرت استاد یزدانپناه توسط نشر معارف چاپ گردید.
◾این کتاب به شرح مختصری از زیارت امینالله و زیارت اباعبدالله علیهالسلام پرداخته است.
▪️در قسمتی از این کتاب آمده است:
وقتی دست به سینه میگذاریم و السلام علیک را به امام میگوییم یعنی به محضر ایشان مشرف شدهایم. این اصلی در خور توجه است که دوری و نزدیکی و یا حیات و ممات در این گفت و گوی مستقیم و تشرف قلبی و باطنی بیتأثیر است.
◾اخبار بعدی پیرامون فروش کتاب به زودی منتشر خواهد شد.
#تازه_های_نشر
#زلال_معنویت
#استاد_یزدان_پناه
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2899
6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2927
7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2947
8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2976
9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3015
0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3049
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 0️⃣2️⃣
🌐 مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق
🔘 مقدمه 3. احکام کلی نور
4️⃣ محبت و قهر در انوار
🔺 از نظر سهروردی هر نوردانی به نور عالی محبت داشته و بدان عشق می ورزد. سّر این عشق ورزی دو چیز است؛ نخست، کمال افزون تری که در نور عالی وجود دارد و دوم، زیبایی و جمالی که با حقیقت نور گره خورده و به شکل عالی تر در نور برتر وجود دارد. آن کمال و این جمال همچون مغناطیسی نور سافل را به خود جذب می کند.
🔺 اما هر نور عالی در مقایسه با نور سافل، دارای قهر است. بنابراین، نور سافل به نور عالی عشق می ورزد و نور عالی نسبت به نور سافل قهر دارد.
🔺 در فلسفۀ اشراق، از هیمنۀ وجودی و شکوه و جلال نور عالی نسبت به دانی، به گونه ای که سیطرۀ وجود عالی در سراسر نور دانی موج زند و همراه با استغنای وجودی عالی باشد به قهر یاد می شود؛ چنان قهری که هرگاه دانی در عالی بنگرد، درعین لذت بردن و عشق ورزیدن، احساس ذلّت و خاکساری و ناچیزی می کند و هرگاه عالی به خود بنگرد، نسبت به مادون احساس عزت و سربلندی می کند. چنین قهر وجودی موجب شده است شیخ اشراق از عقول و مفارقات طولیه و عَرضیه یا همان مُثُل افلاطونی «انوار قاهره» تعبیر کند.
🔺 شیخ اشراق در جایی وجود محبت و عشق از نور عالی به نور دانی را نفی کرده و این رابطه را منحصر در رابطۀ قهری دانسته.
🔺 خداوند تنها عاشق خویش است؛ زیرا او کامل ترین و زیباترین موجود است و هر کمال و زیبایی دیگری، دونِ اوست. با این حال، در جایی دیگر ضمن طرح قاعده ای فلسفی_اشراقی، به وجود محبت از سوی نور عالی نسبت به نور سافل افزون بر وجود رابطه قهری تصریح می کند می گوید:«انّ لکلّ علة نوریة بالنسبة الی المعلول محبّة و قهراً و للمعلول بالنسبة الیها محبة یلزمها ذلّ»
🔺 صدرالمتألهین معتقد است عشقِ علت به معلول، نه از باب عشق به غیر، بلکه از جهت عشق به خویش است. پس عشقِ علت به معلول، نه به خاطر نفس معلول، بلکه به جهت عشق به خود و پیامدها و آثار خود است. با توجه به این تبیین، متن نخست با متن دوم هماهنگ خواهد بود. با چنین طرحی، جایگاه فلسفیِ عشق در نظام نوری روشن می شود و کل نظام نوری با حقیقت عشق (اعم از قاهرانه و فقیرانه) پیوند استواری برقرار می کند.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 64_67
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) با همکاری گروه علوم اجتماعی مؤسسه نفحات برگزار می کند:
🔆 درسگفتارهای اعتباریات و اندیشه ی اجتماعی علامه ی طباطبایی (ره) 🔆
🔸 مدرس: استاد #اسدالله_زاده
🔸 ویژگی های درس:
▪️ تدریس مقاله ی پنج و شش اصول فلسفه و روش رئالیسم
▪️ بررسی مبسوط بحث معقول ثانی فلسفی در اندیشه ی فیلسوفان مسلمان
▪️ بررسی امتدادات بحث اعتباریات در تفسیر المیزان و سایر آثار علامه ی طباطبایی (ره)
▪️ بررسی اشکالات وارد شده بر بحث اعتباریات
▪️ بررسی مبسوط اندیشه ی اجتماعی علامه ی طباطبایی در المیزان و سایر آثار با ارائه ی متن برای هر جلسه
▪️ مقایسه ی تطبیقی اندیشه ی علامه طباطبایی (ره) با مباحث فلسفه ی علوم اجتماعی، نظریه های جامعه شناسی و جامعه شناسی معرفت در اندیشه ی متفکران غربی
🔸 زمان: روز های یکشنبه و سه شنبه یک ساعت به اذان مغرب به صورت مجازی و پلتفرم اسکای روم
🔸 آغاز: یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹
◀️ برای ثبت نام به آی دی @Rostami110 در پیام رسان ایتا مراجعه بفرمایید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac