eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
978 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
کلاس درس خارج تفسیر قرآن کریم استاد یزدانپناه از روز یکشنبه ٢۶ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ۳۴۳ جلسه، تفسیر سوره بقره را آغاز خواهد کرد. مشتاقان به مباحث تفسیری، فرصت را غنیمت بدانند و از ابتدای این سوره از این درس بهره مند شوند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 یادداشتی از درس تفسیر ▫️آقای محمدرضا سعادتی یادداشتی را در کانال شخصی خود پیرامون درس تفسیر آیت‌الله یزدان‌پناه منتشر کرده‌اند که به قرار ذیل است؛ ▫️ سال ١٣٩٧ که به قم هجرت کردم از اولین درس‌هایی که خدای متعال توفیق حضور در آن را روزی نمود، درس خارج تفسیر المیزان استاد یزدان‌پناه بود که در آن سال با شروع تفسیر سوره حمد آغاز شده بود. ▫️ امروز ٢۱ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ٢٣٠ جلسه درسی پیرامون تفسیر سوره حمد، به توفیق الهی این سوره به پایان رسید. ▫️ به خاطر دارم زمان شروع تفسیر سوره حمد استاد فرمودند: "چون این سوره به منزله کل قرآن است و از بُطنان عرش است، باید حوصله کنیم و عُمق مباحث را تا جایی که می‌توانیم مطرح کنیم". لذا ایشان در تفسیر سوره حمد تمام تلاش خود را برای این امر مهم به صحنه آوردند. ▫️مناسب است به برخی از روش‌های تفسیری استاد در حد فهم و وُسع خود بپردازم: 1⃣ تدریس متن و ارائه نظر مختار: استاد ابتدا متن المیزان را تدریس می‌فرمودند و بعد از آن به بیان مختار خودشان می‌پرداختند و در بیان مختار، مباحث فراتر از المیزان را مطرح می‌کردند از جمله: عمق بخشیدن به مباحث علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه، جوانب کار علامه، نقد برخی از آراء علامه، بررسی نظرات مفسرین. 2⃣ تفسیر قرآن به قرآن: ایشان در شروع هر آیه تمام سعی خود را می‌کردند هر آیه‌ای با آیات دیگر تفسیر شود، به صدها آیه ارجاع داده می‌شد برای اینکه معنای قرآنی آیه و مراد خدای متعال فهم شود. 3⃣ ظهورگیری: از آیات فروان قرآن کمک گرفته می‌شد تا ظهور آیه مد نظر معلوم گردد. البته اندیشه پشتیبان استاد به ایشان تیزبینی خاصی داده است که به صورت جامع به آیات می‌پردازند. 4⃣ مباحث لغوی: پرداختن به بحث لغوی کلمات هر آیه و استفاده از منابع لغت و عدم توقف در آنچه که فقط در کتب لغوی اشاره شده است. در کنار رجوع به منابع لغوی، ایده ارتکاز را مطرح می‌فرمودند. 5⃣ استفاده از روایات: بهره بردن از روایات اهل بیت علیهم‌السلام و سطح بندی آن برای تفسیر آیات. 6⃣ نگاه دقیق و جامع به آیات قرآن و سوره‌های قرآنی: ایشان احاطه جامع به جوانب آیه دارند لذا گاهی اوقات تقسیم‌بندی‌ها، نسبت‌سنجی‌ها، کلی و جزئی‌کردن‌های چندگانه برای یک آیه و یا کلمات آیه را مطرح می‌کردند؛ برای مثال تقسیم بندی دوگانه و سه گانه "صراط" و "سبیل" و تفاوت و نسبت‌های بین آن‌ها، تقسیم بندی دو گانه هدایت، بحث جامع پیرامون اسم اعظم، بحث پیرامون الله ذاتی و الله وصفی ذیل آیه بسم الله الرحمن الرحیم، بررسی مراحل بندگی و عبودیت بصورت ذیل آیه ایاک نعبد و ایاک نستعین که از سطح ایمان ظاهری تا لایه بقاء بعد فناء و تکمیل فناء را در بر می‌گیرد. 7⃣ بررسی قواعد و مبانی تفسیری که علامه طباطبایی: به این موارد اشاره کرده بودند و حضرت استاد به صورت مفصل این مبانی را توضیح فرمودند مانند: مباحث لغت، مباحث جری که حدود ٣٣ جلسه به آن پرداخته شد. در حقیقت این مبانی که دانش پژوه را برای فهم بهتر متن کمک می کند. معمولاً به قواعدی پرداخته می شد که اصل و اساس کار تفسیری مبتنی بر آنها بود و در کار تفسیری از آن ها بهره برده می‌شد. 8⃣ عدم ورود و مخلوط کردن مباحث فلسفی و عرفانی با آیات در مراحل ابتدایی: از هنرهای استاد این است با اینکه به مطالب فلسفی و عرفانی احاطه کامل دارند ولی ابتدا مصمم هستند از خود قرآن کریم و روایات برای تفسیر قرآن استفاده کنند و ظهورگیری ها را انجام دهند لذا مباحث را با کلمات و مباحث فلسفی و عرفانی گره نمی‌زدند. بعد از اینکه تفسیر آیه با بیان قرآنی و روایی آن تمام می‌شد و ظهورگیری‌ها انجام می‌شد، بحث جداگانه‌ای پیرامون تفسیر فلسفی و عرفانی آیه مطرح می‌کردند. 9⃣ سیاق آیات: پرداختن به سیاق هر آیه و هر سوره، هم از سیاق آیه به فهم آیه می‌رسیدند و هم از سیاق سوره، آیات را تفسیر می‌کردند. به سیاق‌های شناور قرآنی نیز واقف بودند و از آن استفاده می‌نمودند. .
0⃣1⃣ پرداختن به تفسیر سلوکی آیات: استاد قائل هستند یک دوره تفسیر سلوکی برای قرآن کریم نگاشته شود، برای این امر متناسب با هر آیه‌ای به بیان و بهره‌های سلوکی آیات پرداخته می‌شد و اسرار سلوکی هر آیه مطرح می‌شد. 1⃣1⃣ پرداختن به تفسیر اجتماعی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مباحث استاد این است که امتداد اجتماعی آن را بیان می‌کنند و قائل هستند نزول و بستر اولیه قرآن، اجتماعی بوده و باید تفسیر اجتماعی قرآن همراه با مبانی آن جمع‌آوری شود لذا به تفسیر اجتماعی آیات سوره حمد پرداختند و نقش برخی از آیات را در ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان نمودند. 2⃣1⃣ بیان روان و پرهیز از بیان دشوار: بیان استاد، بیان روان و بسیار قابل فهم هست. دسته‌بندی‌ها و مرحله مرحله بحث را ادامه دادن با بیان روان از ویژگی‌های درس ایشان است. 3⃣1⃣ ذهن نظام‌مند: به علت احاطه نظام اندیشه‌ای به مباحث اسلامی و مبانی، سوره حمد را با دید کلان تفسیر نمودند و تمام جزئیات سوره را ذیل نگاه کلان سامان می‌دادند و نظام‌واره مباحث را مطرح می‌نمودند. 🏷 برگرفته از کانال رستاخیز به نشانی: @rastakhiz_ir —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند : ✨ دوره مجازی 💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (زید عزه) 💠 مرحله اول کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب) 🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر) 🔺 به صورت تدریس آفلاین و جلسات جمع بندی آنلاین 🔻شروع دوره : ۱۲ بهمن 🔺 مهلت ثبت نام : تا ۱۰ بهمن ❗️ توضیح: فایل های ارائه به صورت تصویری استدیویی ضبط شده و میانگین ۳۰ دقیقه است و هفته ای ۴ فایل دیده می‌شود و یک جلسه پرسش و پاسخ و رفع اشکال با استادیاران که از شاگردان استاد هستند برگزار می‌شود. 🌐 لینک ثبت نام : https://b2n.ir/s54504 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✳️ مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند: ✅ آیین رونمایی از اولین نقشه جامع عرفان نظری در قالب کتاب و نرم‌افزار اصطلاح‌نامه جامع عرفان نظری 💠 در ۵ جلد، ۱۳۰۰۰ اصطلاح از ۱۲۰ منبع ┈•••✾•🔶📚🔶•✾•••┈ 👥 سخنرانان: 1️⃣ حضرت آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه 2️⃣ حضرت آیت‌الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 3️⃣ حضرت استاد سید یدالله یزدان‌پناه، مدیر گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ⏰ ۱۳:۰۰ 🕌 مکان: قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سالن اندیشه 💠 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 heyatonline.ir/fa/heyat/3481 ☎️ ۰۲۵۳۲۱۳۷۲۲۲ 🔶 اطلاعات در مورد اصطلاح‌نامه جامع عرفان نظری👇 🌐 https://iki.ac.ir/node/5025 🔷 کانال مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف 🔰 @daeratolmaaref ┈•••✾•🔷📚🔷•✾•••┈ 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔹 با موضوع‌؛ چیستی، چرایی و چگونگی 📝با حضور: حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی / دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین مبینی مقدس ✅ زمان: پنج‌شنبه، 7 بهمن، ساعت 9:30 🔸 لینک مجازی نشست https://b2n.ir/j70062 برگزار کننده: مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام و پژوهشگاه فقه نظام —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 جمع میان سلوک فردی و اجتماعی ▫️نشست علمی "جمع میان سلوک فردی و اجتماعی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه برگزار می‌گردد. ▫️سخنرانان: حجت‌الاسلام و المسلمین عالم‌زاده نوری معاون تهذیب حوزه‌های علمیه حجت‌الاسلام و المسلمین امینی‌نژاد استاد فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه ▫️در این مراسم از کتاب رهبانیت متعالی اسلامی، اثر جدید استاد امینی‌نژاد رونمایی خواهد شد. ▫️زمان: پنج‌شنبه، ۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ تا ۱۲ ▫️مکان: سالن اجتماعات امام خمینی رحمةالله‌علیه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📱لینک مجازی: https://b2n.ir/g55183 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3274 0️⃣4️⃣عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3287 1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی https://eitaa.com/fvtt_ir/3302 2️⃣4️⃣وحدت وجود(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3321 3️⃣4️⃣وحدت وجود(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3329 4️⃣4️⃣برهان وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3337 5️⃣4️⃣برهان نقلی بر وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3345 6️⃣4️⃣فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3410 7️⃣4️⃣فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/3428 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣4️⃣ 🌐 عرفان نظری 🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت وجود) 🔘 فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه 2️⃣ نفی حلول و اتحاد و همه خدایی 🔘 توهم حلول 🔺 یکی از برداشت های نادرست از نظریۀ عرفانی وحدت شخصیه حلول و اتحاد ذات حق تعالی در مخلوقات است. عده ای که با دقایق بحث های عرفانی آشنایی ندارند، می پندارند که در خداشناسی عرفانی، عرفا به حلول حق تعالی در موجودات و اتحاد آنها با یکدیگر قایل می باشند. 🔘 رد حلول 🔺 بر اساس داده های عرفانی، در همۀ نظام هستی، بیش از یک وجود نیست و آن هم وجود حق سبحانه و تعالی است و بقیۀ موجودات همه شئون و حالات او هستند. هرچند بین حق و شئون او عینیت شدیدی هست، اما بین ایشان غیریت و تمایزی بسیار جدی و شدید نیز بر قرار است. 🔺 با این حساب، دیگر جای توهم حلول یا اتحاد نخواهد بود؛ چرا که در جایی معنا دارد که دو وجود مطرح بوده و یکی در دیگری حلول نماید و یا اتحاد در صورتی معنا می یابد که دو وجود با یکدیگر یگانه شوند و وقتی در عرفان، عارفان مسلمان بر این باورند که فقط یک وجود در کل هستی هست و بقیه شئون اویند و از اصل وجود هیچ بهره ای ندارند، دیگر جای حلول و اتحاد نخواهد بود. 🔘 توهم همه خدایی 🔺 عده ای با شنیدن کلمات عرفا می پندارند که ایشان معتقدند همه چیز خداست: زمین، آسمان، درخت، و هرچه هست، خداست. 🔘 رد همه خدایی 🔺 در حالی که عرفا نه تنها برای مخلوقات از الوهیت، خدایی و ربوبیت ذاتی بهره ای قایل نیستند، بلکه در اصل برای غیر حق تعالی، هیچ بهره ای از وجود نمی پذیرند؛ یعنی برعکس آنچه عرفا می گویند، به ایشان نسبت می دهند. 🔺 عارفان مسلمان شأن خلق را بسیار ضعیف می شمارند تا جایی که برای احدی از مخلوقات از حقیقت وجود هیچ بهره ای قایل نبوده و تحقق خارجی آنها را در حد حالات و شئون حقیقت وجود می دانند. بر همین اساس می توان گفت: بینونتی که عرفان برای حق و خلق قایل است، در هیچ برداشت دیگری وجود ندارد. 🔺 البته همچنان که موجودات و «ماسوی الله» با حیثیت تقییدیۀ وجود حق موجود و متحقق اند، با همین حیثیت نیز باقی صفات و اسمای الهی از جمله الوهیت را می توان به خلق نسبت داد و آنچه در باب انسان کامل و ربوبیت او بر عالم گفته خواهد شد، همه از همین مجراست و نباید مؤید برداشت همه خدایی قرار گیرد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 278_280 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
3️⃣ 💠 "درک ها، درد ها و عزم های شهید سید مجتبی نواب صفوی" 🔰سومین جلسه از سلسله نشست های «درک ها، درد ها و عزم های اندیشمندان معاصر» با موضوع بازشناسی ابعاد تاریخی و فکری فعالیت ها و اقدامات شهید سید مجتبی نواب صفوی و جمیعت فدائیان اسلام، به همت معاونت تعلیم و تربیت موسسه فتوت، در تاریخ دوم و نهم دی ماه 1400 در دو جلسه و به شکل حضوری با حضور جناب حجت الاسلام والمسلمین محمد امین گلسرخی، پژوهشگر و مولف کتاب "فدائیان اسلام در آئینه اسناد" و جناب آقای رضا گرزین، مسئول دفتر فدائیان اسلام در قم، و شرکت طلاب دوره کلام انقلابی برگزار شد. 🔰در ابتدای نشست سیری گذرا از زندگانی شهید نواب صفوی و زمینه های پدیدآیی جمعیتی به نام فدائیان اسلام، ارائه شد. در ادامه حجت الاسلام گلسرخی کاشانی که فرزند یکی از اعضای اصلی فدائیان اسلام یعنی مرحوم محمود گلسرخی کاشانی هستند، ایشان معتقد بودند در مباحث تاریخی، تنها مرجع اطمینان بخش، اسناد و مدارک مکتوب و گاهی شفاهی و از سوی شاهدان عینی هستند. به همین خاطر تحلیل و نظریه پردازی افراد درباره وقایع تاریخی تا زمانی معتبر است که مستند به اینگونه اسناد باشد. توجه نداشتن به این نکته زمینه تحریف جریان ها و شخصیت ها را فراهم مینماید و موجب از دست دادن سرمایه های ارزشمندی خواهد شد. ایشان در ادامه، توضیحات خود را در ضمن سرفصل های زیر اظهار داشتند : 1️⃣ خصوصیات جمعیت فدائیان اسلام 2️⃣ روابط جمعیت فدائیان اسلام 3️⃣نقش فدائیان اسلام در تاریخ سیاسی معاصر ایران 4️⃣ آسیب شناسی فدائیان اسلام 5️⃣ تاثیر نهضت فدائیان اسلام در قیام امام خمینی و انقلاب اسلامی ✔️ ایشان در پاسخ به این پرسش که ایده های اصلی فکری و مبارزاتی شهید نواب صفوی از چه منبعی سرچشمه میگیرد و این که آیا ایشان از انقلابیون کشورهای اسلامی از جمله اخوان المسلمین متاثر بوده اند یا خیر، با اشاره به چند سند تاریخی، ریشه این تفکرات را در روحیه مجاهدانه، اخلاص و نبوغ شخصی شهید نواب صفوی در مسائل علمی دانستند و ضمن اشاره به اسنادی که این گفته را تایید مینمایند، شهید نواب صفوی را دارای تاثیرات فوق العاده بر جریان های انقلابی آن روزگار جهان اسلام دانستند. 🔰 در بخش دیگر نشست، جناب آقای رضا گرزین، مسئول دفتر جمعیت فدائیان اسلام در قم و عضو علی البدل شورای فدائیان اسلام که در دهه نود با حضور آقای عبدخدایی و سرکار خانم فاطمه سادات میرلوحی مجددا اعلام موجودیت داشته اند، ضمن روشن نمودن سیر تحولات و اتفاقات مربوط به فدائیان اسلام بعد از شهادت شهید نواب صفوی و بعد از انقلاب اسلامی، فعالیت های فرهنگی و پژوهشی این مرکز در حال حاضر را تشریح نمودند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ موضوع: ابعاد نبرد تمدنی جمعیت 👤 ارائه دهنده: دکتر حسین مروتی 🕘 زمان: پنجشنبه 14 بهمن 1400 ساعت 9 الی 14 🏢 مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی 🔰 ارائه نظرات دلسوزانه و مسئولانه در مسائل انقلاب ▪️حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی درگذشت این مرجع عالی قدر را تسلیت عرض می‌کند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
◾️ پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پدر حجت الاسلام آقای محمد قمی رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت پدر گرامی حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ محمد قمی دامت افاضاته درگذشت پدر گرامی‌تان را به شما و دیگر بازماندگان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم. سیّد علی خامنه‌ای ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ◼️ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی درگذشت ابوی گرانقدر جناب حجت الاسلام قمی را تسلیت عرض می‌کند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند: 🎞 نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی 📆 پنج شنبه مورخ 21 بهمن ماه ⏰ 9 الی 12 📌 مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
4️⃣ 💠 سرگذشت بیانیه‌ی گام دوم، آیا بیانیه برای مردم تبیین شد؟! استاد ارائه‌دهنده: 👤 دکتر میثم یاوری 🗓پنج شنبه 21 بهمن 1400 🕡ساعت 6:30 تا 9 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام ✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است. 🌴پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است. 🔸 مقام نهایی سلوکی جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمی‌شود. 🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ» 🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمی‌شد. 🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد می‌کند. حال محو، انسان را غلام و بنده او می‌کند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت می‌شود. علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab https://eitaa.com/nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
5️⃣ 💠 شاخصه‌های اقتصادی اسلامی؛ از ایدئولوژی شهیدمطهری تا قانون کار و حقوق و دستمزد در جمهوری اسلامی استاد ارائه دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🗓پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ 🕡ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ موضوع: ابعاد نبرد تمدنی جمعیت 👤 ارائه دهنده: دکتر حسین مروتی 🕘 زمان: پنجشنبه 5 اسفند 1400 ساعت 9 الی 14 🏢 مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔰قبلاً بنا بود این نشست در 14 بهمن برگزار شود که به دلیل کسالت استاد کنسل شده بود. مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔹سلسله نشست های «بررسی کارنامه رهبران معاصر جهان اسلام »🔹 🔻به مناسبت یازدهمین سالروز درگذشت نخست وزیر فقید ترکیه🇹🇷 🔘تمدن نوین اسلامی و میراث فکری سیاسی اربکان🔘 ⏱زمان: دوشنبه، 9 اسفند 1400-ساعت 17 سخنرانان: آقایان: ▪️محمدرضا باقری سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ترکیه ▪️حجت الاسلام حسن شعبانی رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در ترکیه ▪️عبدالقادر کارادومان نماینده مجلس ترکیه و رئیس شاخه جوانان حزب سعادت ▪️صالح ترهان رئیس تشکیلات جوانان آناتولی 🌐 نشست به صورت مجازی برگزار می گردد. پخش زنده از طریق: https://www.aparat.com/tamaddon.tohidi 🔅🔅🔅🔅🔅 پژوهشکده تمدن توحیدی ✳️ @tamaddontohidi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
1⃣ 💠 تأملاتی پیرامون بررسی فقهی دو مقوله "زمین" و "فضا" (معماری و شهرسازی) 👤اساتید ارائه‌دهنده : حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان دکتر عباس جهانبخش 🗓پنج شنبه 12 اسفند 1400 🕡ساعت 10 تا 12 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
6️⃣ 💠 بازخوانی تطبیقی میان مقاله‌ی «روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا» اثر امام خامنه ای با «مشخصات اسلام» اثر شهید مطهری استاد ارائه دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین امین اسدپور 🗓پنج شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ 🕡ساعت ۷ تا ۸:۴۵ صبح 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
• تسلیت • «اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»﴿البقرة، 156﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ مهر، تواضع و تعهد آیت الله علوی گرگانی نگران اسلام و ایران بود و چون همۀ مراجع ما باصفا، متواضع و اهل دقت و موضع‌گیری مسؤولانه وقتی که خوب و بادقت و با دلسوزی گوش می‌کرد و پس از تواضعی بی‌تکلف پاسخ می‌داد و از خود تعهد نشان می‌داد انسان احساس خوبی از گفتگو با ایشان داشت و به‌خوبی احساس می‌کرد که بزرگتری دارد. خدا به ایشان با نظر عنایات خاصۀ خود بنگرد، به آن جان مهربان عالی‌ترین مراتب اولیای خود را عنایت کند و آن وجود شریف را دعاگوی ما قرار بدهد! ┄┅••؛••┅┄ این ضایعه را به مقام معظم رهبری، خانوادۀ مکرم ایشان، شاگردان و همۀ علاقه‌مندان تسلیت می‌گوییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل فاتحه و صلوات، هدیه به روح بلند مرجع شیعه آیت الله علوی گرگانی رضوان الله تعالی علیه ◾️@faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸 یادداشت در کانال فصل فرهنگ • تبریک • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ زیستن با خدا سال نو به اخلاق طبیعت و به حکم تدابیر الهی همراه است با شکفتن گلها و درختان و مطبوع شدن هوا در بسیاری از مناطق زمین. چه انتخاب جالبی و چه موضوع تأمل‌خواهی! ما به لحاظ عاطفی و روانی مشغول پوست ترکاندن هستیم. پس از فراز و فرودهای ملی بسیار داریم انسان جدیدی می‌شویم. به نظر می‌رسد نوعی بلوغ در راه است. نسبت به نظام هیجانات پیشین کرختی ملموسی داریم و به سمت هیجانات مبهمی در حال حرکتیم. گویا در کرانۀ یک زایش هستیم. این رویش را می‌توان سمت و سویی نیز بخشید، در صورتی که از یک فلسفۀ نیرومند حیات برخوردار باشیم و مبتنی بر آن انتخابهای فاخر و مطلوب‌های عزیزی داشته باشیم. متفکران جامعۀ عزیزمان بیش از همیشه مسؤولند و پرکارتر از هر قشر دیگری باید بکارند و بدارند تا سفرۀ عقل و احساس و زندگی مردمان این جامعه رنگین و سنگین بشود. البته آنچه که همواره مهم است و همواره هست و باطراوت است این است که کل طبیعت و کل هستی در حال زیستن با خدا است. اگر زمینۀ ادراک و احساس داریم و اگر ملایم و ناملایماتی بر ما حاکم است همه به انتخاب الهی است. خدایی که از ما بر ما مهربان‌تر است. با جرعه هایی از یاد و هشیاری الطاف شاهانه اش را بیش از همیشه همراه خود می‌کنیم. و باز آنچه که همواره مهم است این است که به حکم تدابیر الهی یک ابرانسان، یک بشر رشدیافته و کامل با وضعی بسیار عجیب و معنادار نگران و نظاره‌گر ما است و لحظه‌لحظه زندگیهای ما را سرشار از سعادت و سرشار از خدا می‌خواهد. عزیز خدا است، دعاگوی ما است و از هر آنچه مقدور او باشد و به زندگی ما رونق بدهد دریغ نمی‌کند. چه دوست خوبی! چه همراه! چه بردبار! صد البته نعمت بزرگی به نام «انقلاب اسلامی» و «جمهوری اسلامی» که نشانۀ رشد این ملت و دروازۀ جهش به سمت یک زندگی جدید و امکان اندیشیدن و شکوفایی و خواستن و برخاستن و اقدام کردن و ثمره‌دیدن و هزار هزار برکت و نعمت عزیز و خواستنی در زندگی ما است. و حضور پدر مهربانی چون آیت الله سیدعلی خامنه ای حفظه الله که با فرزانگی و سعی وافر در خدمت شکوفایی این بوم و نسلهای امروز است. باید هشیار باشیم و قدر این لحظات پربار و این زمین حاصل‌خیز و یاوران دلسوز بالندگی را بدانیم! عید بر همۀ مشتاقان کمال و مجاهدان سعادت و دلسوزان جامعۀ بشری مبارک باد! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح همۀ ذوی‌حقوقمان که ما را به این نقطۀ بلند رسانده‌اند. ☘️@faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
• تبریک • «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ»﴿القصص‏، 5﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ روز امت چه خوب است که به مسیر طی شده در این چند دهۀ انقلاب‌اندود ایران اسلامی بنگریم و به ارزیابی حادثه‌ها و انتخاب‌ها بپردازیم. البته برخی مشکلات و تمرکز هوشمندانۀ نظام سلطه بر رسانه و جنگ نرم جامعۀ ما را به مرزی از برانگیختگی رسانده که برای برخی از ایشان دیدن برجستگی‌ها و افتخارات چندان ساده نیست، ولی در این پنج شش دهه نقاط افتخارآمیز فراوانی توسط فکر و فرهنگ و اراده‌های ایرانی ـ اسلامی رقم خورده است و سرمایه‌های عزیزی برای بالندگی و پیمودن مسیرهای سعادت فراهم نموده است. یکی از آن حادثه‌های بزرگ رفراندم 11 فروردین 58 بود و پیام عجیب و نکته‌آموزی که امام خمینی رحمةالله‌علیه فردای آن روز صادر نمود. مردم ایران خواستار یک حکومت الهی بودند. قیام همه‌جانبۀ آنها به پیروزی انقلاب پانزده‌سالۀ امام خمینی ره در 22 بهمن 57 منتهی شد ولی حضرت امام ره آغاز این حکومت را کمتر از دو ماه بعد، از فردای رأی مثبت مردم به «جمهوری اسلامی»؛ یعنی 12 فروردین 58 اعلام نمود. این نکته دلالت مهم و فخرآمیزی در دل خود دارد که می‌شود نام آن را «توجهات تمدنی» معمار حیات نوین ایران اسلامی گذاشت. پس از 22 بهمن برای همۀ دنیا روشن شده بود که حرکت انقلابی حضرت امام با رهبری و محوریّت ایشان به پیروزی رسیده است و دیگر منازع قدرتمندی در داخل برای آن تصور نمی‌شد، ولی حضرت امام که از ذهن و تربیتی فقهی برخوردار بود، به این حدّ از اثبات بسنده نمی‌نمود و دو مطالبه را که هردو قانونی کردن ارادۀ مردم است مجدّانه پیگیری می‌نمود؛ یک، همه‌پرسی «نظام اسلامی» و دو، همه‌پرسی قانون اساسی. اولی پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب واقع شد و دومی پس از 14 ماه. همه‌پرسی در دل کشمکش‌های فراوان روی اصل لزوم همه‌پرسی و این که چه چیز همه‌پرسی بشود، بالاخره با اصرارها و پیگیریهای قاطع حضرت امام، در روزهای 10 و 11 فروردین انجام شد؛ «جمهوری اسلامی، آری یا خیر». گرایش مردم آشکار بود، لذا نتیجۀ همه‌پرسی مخفی نبود. روز یکشنبه، فردای آن روز نیز پیام تبریک امام صادر شد. شروع پیام با آیه‌ای است که در صدر این نوشته آمده است. این آیه یکی از سنت‌های الهی را بیان می‌کند و گزاره‌ای فلسفۀ تاریخی به شمار می‌آید. خدایی که قرآن او را پادشاه بی‌رقیب عالم می‌خواند خبر از یک تصمیم و اراده خود و قاعدۀ حاکم بر حیات انسانی می‌دهد. وجود این برداشت و این باورداشت در ضمیر مؤمنان رنگ و هویّت متفاوتی به زندگی ایشان می‌بخشد. از سخنان متعدد حضرت امام ره به دست می‌آید که این آیه که وعدۀ امامت مستضعفان را می‌دهد بر ذهن شریف ایشان حکومت دارد و یک «نگرش پایه» را برای ایشان شکل داده است. طبعاً از منظر دینی برخورداری از چنین بینشی کاملاً درست است، هرچند صاحبان نگاه‌های «علمی» تنها آن را بشنوند یا در آن تردید کنند یا با دلی سرد به تمسخر آن بپردازند. با نگاهی هستی‌شناختی باید گفت، این اراده و انتخاب در لحظه‌لحظۀ حیات حضور دارد و به همۀ حادثه ها سمت و سو و هویّتی منطبق بر خود بخشیده است. آیه سخن از «ارادۀ الهی» و سنّت قطعی ربوبی دارد و این برای شخصیّت متکلّم و فیلسوفی چون امام عنوانی بسیار پرمعناست. آنچه وعده داده می‌شود مایۀ «منّت الهی» است و وعده نیز امامت و وراثت مستضعفان است. ما به سوی «امامت امت» در حرکتیم و امام خرسند است که به عنوان بندۀ خدا و شاگرد و فرزند رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پایۀ آن را با مجاهدت چندین ساله و این قیام مردمی در این نقطه از جغرافیای مستعد حیات بشری گذاشته است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ روح آن عزیز همۀ دورانها و کسانی که توفیق یاری او را داشتند و پایه‌گذار این زندگی نوین گردیدند شاد! ☘️@faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
7️⃣ 💠 نقدوبررسی کتاب پسااسلامیسم 👤با حضور مؤلف محترم: دکتر میلاد دخانچی 🗓پنج شنبه 18 فروردین 1401 🕡ساعت 8 صبح 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. طلاب این دوره کتاب را مطالعه و مباحثه و نکاتشان را برای طرح در جلسه آماده کرده اند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac