eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3296 8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3309 9️⃣3️⃣معاد در حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3316 0️⃣4️⃣معاد در حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3325 1️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری https://eitaa.com/fvtt_ir/3333 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣4️⃣ 🌐 بازتاب اندیشه متافیزیک نوری در عرصه های دیگر 1️⃣ علم النفس اشراقی 🔘اهمیت معرفت النفس در حکمت اشراق 🔺 روش اشراقی، نظام نوری اشراقی، اخلاق و سیاست و به طور کامل حکمت عملی اشراق و مسائل سلوکی و تربیتی همگی در پیوند با معرفت نفس اشراقی هستند. 🔘جایگاه نفس انسانی در عالم هستی 🔺 حکیم سهروردی هستی را به نور و ظلمت تقسیم می کند. عالم ناسوت و ماده، سراسر ظلمت و تاریکی است و خداوند متعالی و عقول و مفارقات طولی وعرضی و به عبارتی، عالم لاهوت و جبروت، همه سراسر نور و حیات اند. 🔘 حقیقت روح انسان 🔺 شیخ اشراق در دل چنین نظامی در پی یافتن موقعیت انسان است. وی حقیقت روح انسان را از سنخ نور می یابد که در بدن مادی ظلمانی مسکن گزیده است. 🔘 راه رهایی روح انسان از ظلمات 🔺 سهروردی راه رهایی انسان از این اسارت و بازگشت (رجعت) به وطن اصلی اش را، ریاضت و سیر و سلوک معنوی می یابد. انسان ها می توانند با ریاضت و سیر و سلوک از بدن تجرد یافته، به عوالم قدس بازگردند و از اشراقات و انوار پر از لذت شرقِ هستی برخوردار شوند و به سعادت عظیم ابدی دست یابند. 🔘 رساله غربت غربیّه برای پرداختن به علم النفس اشراقی 🔺 اساس رسالۀ غربت غربیّه با الهام از دو اثر ابن سینا، یعنی حیّ بن یقظان و سلامان و اَبسال که در آغاز رساله از آنها نام می برد، در بیان چنین علم النفس اشراقی ای است. عنوان غربت غربیه از این نکته حکایت دارد که انسان از شرق هستی به غرب آمده و در غربت افتاده است. 🔘 جایگاه ویژه ریاضت در علم النفس اشراقی 🔺 در علم النفس اشراقی، مسئله ریاضت جایگاه ویژه ای دارد. ریاضت و سیر و سلوک معنوی راه بازگشت به وطن اصلی و وسیلۀ برخوردار شدن از اشراقات عالم نور در این تاریک خانه است. سیر و سلوک موجب تجرید و رهایی از زنجیر اسارت دنیا می شود و به غربت غربیۀ انسان پایان می دهد. 🔺 سهروردی در رساله ابراج شیوه گشودن رمز بدن و طلسم تن، یعنی ریاضت و گذر از ماده را بیان می کند که انسان در پایان، این امکان را می یابد که به بلاد ثبات و عوالم نور گام نهد. سهروردی به پیروی از اهل عرفان، مسائل ریاضت و سلوک را آورده است. 🔺 بنابراین، به خوبی می توان دریافت علم النفس اشراقی و روش اشراقی، سخت با عرفان اسلامی همسوست و هر فیلسوف علاقه مند به فلسفۀ اشراق را به عرفان اسلامی و عارفان مسلمان، خوش بین و متمایل می کند. 🔘 آثار و نتایج علم النفس اشراقی 🔺 علم النفس اشراق، آثار و نتایج فراوانی دارد. تفسیر اشراقی سعادت و رستگاری و در مقابل شقاوت و نگون بختی، مسئله طبقات انسان ها در جهان پس از مرگ، سرّ اقتدار انسان بر معجزه و کرامت، تبیین فلسفی از کیفیت آگاهی انسان از امور غیبی، چگونگی تلقی وحی و مسئله نبوت و انسان کامل، همگی از آثار و نتایج علم النفس اشراقی اند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 142_147 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 5️⃣3️⃣لوازم حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3300 6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری https://eitaa.com/fvtt_ir/3311 7️⃣3️⃣زمان https://eitaa.com/fvtt_ir/3319 8️⃣3️⃣مواد ثلاث https://eitaa.com/fvtt_ir/3327 9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3335 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣3️⃣ 🌐 احکام واجب الوجود 🔺 واجب الوجود علت ندارد، مکافی ندارد، کثرت و شریک ندارد، به چیزی اضافه نمی شود، متغیر و واجب الوجود بالذات، واجب الوجود از همه جهت است. 🔘 نفی معلولیت واجب بالذات 🔺 اگر واجب الوجود معلول علتی باشد، وجودش را از آن علت گرفته است و هرآنچه وجودش معلول علتی باشد، اگر به تنهایی و با قطع نظر از آن علت ملاحظه شود، وجود برایش ضرورت ندارد و ممکن الوجود خواهد بود. پس آنچه واجب بالذات فرض شده بود، ممکن است و این خلف است. 🔘 نفی وجوب غیر واجب بالذات 🔺 آنچه به وسیله غیر واجب می شود، بدون غیر موجود و واجب نمی شود و آنچه بدون غیر موجود نگردد و در موجود خود نیازمند غیر است، معنا ندارد واجب بالذات باشد. 🔘 نفی تکافؤ دو واجب 🔺 منظور از تکافؤ دو واجب آن است که در موجود واجب بالذات در کار باشد که باهم معیت داشته باشد و معیت و همراهی آن دو اتفاقی و عارضی نباشد، بلکه براساس علاقۀ لزومیه باهم ملازمه داشته باشند و معیت آن دو ذاتی آن ها باشد نه آنکه یکی ذاتاً مقدم بر دیگری باشد. 🔺 فرض دو واجب بالذات که باهم تکافوی وجودی دارند، مستلزم وجوب غیری آنها، خلف و علیت و معلولیت میان آن دو است و این لوازم، یا با وجوب ذاتی آن دو ناسازگار اند یا با تکافوی وجودی آنها. 🔘 توحید واجب بالذات 🔺 واجب بالذات نه معنای جنسی است که انواع گوناگون در آن اشتراک داشته باشند، و نه معنای نوعی است که هیچ موجودی را نمی توان با واجب بالذات در وجوب ذاتی مشترک دانست. 🔘 وجوب همه جانبه واجب الوجود بالذات 🔺 یعنی نمی توان برای واجب بالذات وصفی در نظر گرفت که آن وصف برای ذات واجب ممکن باشد، ولی واجب نباشد. هرآنچه برای واجب بالذات امکان داشته باشد، به نحوی وجوبی برای او ثابت است. 🔘 تقسیم واجب بالذات و بالغیر 🔺 همۀ موجودات واجب الوجودند. هرچیزی تا واجب نگردد، موجود نمی شود (الشیء مالم یجب، لم یوجد)، ولی وجوب همۀ موجودات، وجوب ذاتی نیست. برخی از موجودات در ذات خود واجب الوجود نیستند، بلکه ممکن الوجودند، ولی به وسیلۀ علت خود ایجاب و ایجاد شده اند. این گونه موجودات موجود بالغیر و واجب الغیرند. اما موجودی که ذات آن اقتضای وجود دارد و با قطع نظر از غیر نیز ضروری الوجود است، واجب الوجود بالذات است. واجب الوجود بالذات آن است که ذات شیء با قطع نظر از غیر، اقتضای وجود داشته باشد، واجب الوجود بالغیر آن است که ذات شیء با قطع نظر از غیر نه اقتضای وجود داردو نه اقتضای عدم، ولی به سبب غیر، موجود و واجب شده است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 193_197 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3274 0️⃣4️⃣عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3287 1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی https://eitaa.com/fvtt_ir/3302 2️⃣4️⃣وحدت وجود(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3321 3️⃣4️⃣وحدت وجود(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3329 4️⃣4️⃣برهان وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3337 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣4️⃣ 🌐 عرفان نظری 🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت وجود) 🔘 براهین خداشناسی عرفانی 🔘 برهان عقلی بر وحدت شخصیۀ وجود 🔘 مقدمه: اقسام بی نهایت 1️⃣ بی نهایت بالقوه 🔺 چیزی که الآن و بالفعل بی نهایت و نامحدود نیست، بلکه متناهی و محدود است، اما تا بی نهایت می تواند به پیش رود. مانند اعدادی که بشر تا کنون توانسته به شماره درآورد، محدود و متناهی است، اما عدد فی نفسه و بالقوه نهایت ندارد؛ یعنی هرچه بشماریم، باز جلوتر می رود و حالت نا ایستا (لایقفی) دارد. 🔺 در ارتباط با سیر صعودی و تکاملی نیز این گونه از بی نهایت مطرح است، بنابراین در تبیین مقام انسانی، از او به موجود نا ایستا یاد می شود. این گونه از بی نهایت، بالقوه بی نهایت است و همیشه در مقدار فعلیت یافتۀ خود متناهی و محدود است. 2️⃣ بی نهایت بالفعل 🔺 آنچه که اکنون و در فعلیت خود بی نهایت است و در موجودیت فعلی حد و مرزی ندارد. 🔘 از قسم دوم بودن بی نهایتی خداوند 🔺 روشن است که بی نهایتیِ خداوند از نوع بی نهایتی بالقوه و به صورت ناایستا نیست، بلکه خداوند در فعلیت خود بی نهایت نامحدود است که در اصطلاح عرفانی از بی نهایتی بالفعل خداوند به «اطلاق مقسمی وجود» تعبیر می شود. 🔘 پذیرش بی نهایت بالفعل بودن خدا در کلام و فلسفه 🔺 هم در کلام و هم در فلسفۀ اعم از حکمت مشایی، و اشراقی و متعالیه، این گونه از بی نهایتی حق تعالی را با اسباب و ادله ای، ثابت می کنند. به عنوان مثال در فلسفه مباحثی که به عنوان «واجبُ الوجود واجبٌ من جمیع جهاته» و یا «واجب الوجود انّیه ماهیته» مطرح است، در نهایت، نامتناهی بودن خداوند را ثابت می کند. 🔘 غفلت فلسفه و کلام از لوازم بی نهایت بالفعل بودن خداوند 🔺 آنچه در کلام و فلسفه از آن غفلت شده است، لوازم و نتایج قول به «غیر متناهی بودن خداوند» است؛ زیرا لازمۀ روشن بی نهایتی بالفعل خداوند آن است که همۀ هستی و واقعیت را فراگرفته و برای وجود دیگر جایی نگذاشته باشد؛ یعنی وجودی بی کران، برای غیر جایی نمی گذارد و این همان تحلیل عرفا از وحدت شخصیۀ وجود است. 🔘 عدم نفی کثرت با بی نهایتی خداوند 🔺 نباید پنداشت که فرض بی نهایتی وجود خداوند، به معنای نفی کثرات و هیچ و پوچ دانستن موجودات است؛ زیرا بی نهایتی بالفعل خداوند، غیر او را از واقعیت ساقط نمی کند، بلکه آنها را از سنخ حقایق وجودی که از وجود و تحقق بهرۀ ذاتی داشته باشند، نمی شمارد و همانا چون تجلیات، اسما، صفات و مظاهر حق هستند، واقعی بوده و تحقق دارند. 🔺 بنابر نظر عرفا ما، دیگران و آسمان، زمین، خورشید و همه و همه واقعیت دارند، دین، آیین، رسول، پیامبر، بهشت، جهنم و تکلیف همگی واقعی و «نفس الامری» می باشند و همۀ این امور نیز بدون هیچ تسامحی غیر خدا هستند، اما هیچ یک وجودی جدای خدا ندارند، بلکه همه در نهایت به وجود حضرت حق و با حیث تقییدیِ وجود او موجود و متحقق اند. 🔘کیفیت ارتباط حق و خلق 🔺 کیفیت ارتباط حق و خلق و نامتناهی هرچند بسیار پیچیده است، اما باید دانست که در عرفان حقایقِ متناهی را در کنار حقیقت بی نهایت خداوند درست معنا می کنند و می خواهند هر چیزی را ادا نمایند. 🔺 از دیدگاه عرفانی، حق تعالی نهایت شدت وجودی، بلکه خود وجود است و بقیه آن چنان نازل اند که فقط به صورت حیثیت تقییدی وجودِ حق موجودند، این سخن کجا و برداشت نادرست عده ای که می پندارند، از نظر عرفان همۀ موجودات خدا هستند، کجا؟! 🔺 عرفان شأن موجودات را در حد تحقق به حیث تقییدی تنزل داده است. عرفا نه می خواهند بگویند غیر خدا، نیستند و نه می خواهند بگویند غیر خدا، خدایند. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 259_263 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3253 1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3266 2️⃣3️⃣منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه https://eitaa.com/fvtt_ir/3278 3️⃣3️⃣روش اشراقی به مثابه روش خاص حکمت متعالیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3290 4️⃣3️⃣روش اشراقی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3307 5️⃣3️⃣روش اشراقی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3314 6️⃣3️⃣فواید شهود قلبی برای فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3323 7️⃣3️⃣فواید شهود قلبی برای فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3331 8️⃣3️⃣مبانی ملاصدرا در استفاده از روش اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/3339 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣3️⃣ 🌐 مبانی ملاصدرا در استفاده از روش اشراقی 1️⃣ توافق و عدم مخالفت عقل و شهود 🔺 عقل و شهود هر دو می توانند به واقع دست یابند. برهان حقیقی، هیچ گاه با شهود کشفی مخالفت ندارد؛ زیرا هر دو رساننده به واقع اند؛ هر دو حجیت دارند و ضرورت به ارمغان می آورند. 🔺 از دید ملاصدرا، هم شهود و هم برهان حجیت ذاتی دارند. 2️⃣ قوت شهود و قصور عقل در شناخت حقایق بسیار غامض 🔺 عقل عادی دربارۀ امور بسیار غامض نقصان دارد و برای فهم آنها نیازمند یاری شهود است. عقلْ خود می فهمد که پاره ای از امور برایش وضوح کافی ندارند. و نیز می داند که شهودْ قوی تر است. بنابراین عقل خود بدین نکته اذعان می کند که باید از شهود مدد گیرد. 🔘 تلقی ویژه صدرا از شهود 🔺 عقل به وجود راه می یابد، اما از راه آثار، و متن وجود به دست عقل نمی افتد. معرفت عقلی به وجود، معرفت از راه آثار است، و از همین رو، معرفتی ضعیف است؛ اما شهود، راه مستقیم به شناخت متن وجود است و خود وجود از این طریق شناخته می شود. از نگاه ملاصدرا تنها راه رسیدن به متن وجود و خود اشیا، شهود و علم حضوری است که در آن، میان عالم و معلوم ارتباط وجودی برقرار می شود. 🔺 اگر شهود در کار باشد، عقلِ ضغیف قوی می شود و از نقصان به کمال می رسد. وقتی عقل کامل تر شد، می تواند فعالیت فلسفی انجام دهد. 🔺 تجرد یافتن و تلطیف سرّ از آن رو لازم است که علوم الهی شبیه عقول مجردند. بنابراین برای درک آنها مناسبت لازم است. مناسبت عقل با این حقایق و علوم، به برکت شهود قلبی تأمین می شود. 3️⃣ قوام یافتن فلسفه با روش عقل 🔺 کار فلسفی نیازمند و متقوم به روش فلسفی است. حکیمِ اصطلاحی آن است که از حیث طریق خاص نیز به دنبال کشف حقایق باشد. 🔺 قوام فلسفه تنها به این نیست که واقع آن گونه که هست، به دست آید، بلکه باید این واقع به شیوۀ عقلی و همراه با پاسداشت قوانین و ضوابط عقل به دست آید. 🔺 نتیجۀ سه مبنای پیش گفته این است که در فلسفه باید از شهود استفاده کرد، اما به نحو فلسفی. عقل از شهود تصویر صحیح می گیرد؛ حد وسط برهان استخراج می کند؛ و با آن به نحو سلبی یا اثباتی هدایت می شود. 🔺 معنای کاربست روش اشراقی، دست کشیدن از روش فلسفی نیست، بل به معنای بهره گیری از شهود برای ارتقای عقل است. عقل برای اینکه در فلسفه ورزی قوت بیشتری یابد و در حوزه های عمیق تری بتواند وارد شود، باید منوّر گردد. با کاربست روش اشراقی، با کار فلسفی خالص روبه روییم و محصول آن، فلسفه ای است همگانی و قابل عرضه به دیگران. 🔺 آنچه ملاصدرا از شهودات خود در لابه لای آثارش گزارش کرده، پشت صحنه های کار اوست، و از آن جهت که گزارش شهوداتش است، جزو فلسفه اش نیست. فلسفۀ او همان بررسی ها و برهان های عقلی است. 🔺 حاصل کار ملاصدرا این شده است که پس از او، حتی کسانی که شهود ندارند، می توانند حقایق پیچیده و دشواری را که ملاصدرا توضیح داده و بر آنها برهان اقامه کرده است، بفهمند. ملاصدرا حقایقی را کشف کرده و باب هایی را گشوده است؛ سپس ره آورد شهود خود را برای دیگران به ارمغان آورده است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 247_259 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3296 8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3309 9️⃣3️⃣معاد در حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3316 0️⃣4️⃣معاد در حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3325 1️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3333 2️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3341 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣4️⃣ 🌐 بازتاب اندیشه متافیزیک نوری در عرصه های دیگر 2️⃣ اخلاق اشراقی 🔺 سهروردی بر پایۀ ما بعد الطبیعة نوری و علم النفس اشراقی خود، علم اخلاق را تجزیه و تحلیل می کند. به نظر او، سعادت نور مدبّر و نفس انسانی در پیوستن به مفارقات و عالم انوار است. بنابراین، کمال نفس انسانی در آن است که به اصل خویش، یعنی عالم نور، عشق ورزد و بر عالم ماده و بدن ظلمانی و قوای غلبه و استیلا بر بدن و قوای ظلمانی، از طریق اخلاق نیک حاصل می گردد. 🔺 نفس ناطقه که هویت نوری دارد، تنها با استیلا بر بدن و قوای ظلمانی اش می تواند به فضائل اخلاقیِ نهفته در خود دست یابد؛ زیرا مانع اساسیِ شکوفایی حقیقت نوری اش تعلق به بدن و مشغول شدن به ظلمت نفس است. 🔺 آنچه تاکنون گفته شد، بر مبنای اشراقی استوار است، اما سهروردی اخلاق نیک و فضیلت اخلاقی را به همان سبک ارسطو و پیروان مشایی اش تبیین می کند که فضیلت اخلاقی در میانه روی و اعتدال و توسطِ میان افراط و تفریط است. 🔘 عدم توسعه خوب و متناسب ایدۀ اولیه شیخ اشراق در باب اخلاق 🔺 آنچه از کلام سهروردی بر می آید این است که اساساً اخلاق نیک، مایۀ قهر و غلبه بر بدن و استیلا بر ظلمت است و در مقابل، رذیلت های اخلاقی موجب غلبۀ ظلمت و قوای ظلمانی بر بدن هستند و از مجموع رهیافت های فلسفۀ اشراق در باب علم النفس اشراق و ما بعدالطبیعۀ نوری چنین بر می آید که رذائل اخلاقی، سراسر ظلمت اند وفضائل اخلاقی به شکل هیئات نوری پدیدار می شوند. 🔺 البته سزاوار آن بود که این مطلب در فلسفۀ اشراق به جد پیگیری می شد و به تحلیلی نو از رذائل و فضائل اخلاقی در برابر تحلیل مشاء می انجامید؛ اما در عمل چنین چیزی به طور کامل روی نداده است. اگر چنین امری تحقق می یافت، امروزه نظام اخلاقی مبتنی بر نور و ظلمت با نظام اخلاقی اعتدال و توسط، هماوردی می کرد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 147_148 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 5️⃣3️⃣لوازم حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3300 6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری https://eitaa.com/fvtt_ir/3311 7️⃣3️⃣زمان https://eitaa.com/fvtt_ir/3319 8️⃣3️⃣مواد ثلاث https://eitaa.com/fvtt_ir/3327 9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3335 0️⃣4️⃣احکام ممکن https://eitaa.com/fvtt_ir/3343 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac