eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🎞 نقد و بررسی مستند تمدن ▫️اثر نیل فرگوسن 🎥 همراه با اکران دو قسمت از این مستند 📆 پنج شنبه . 2 دی ماه ⏰ 9:30 تا 7:30 مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
3️⃣ 🔶سلسله نشست های دردها، درک‌ها و عزم‌های اندیشمندان معاصر و اساتید ارائه‌دهنده: 👤حجت الاسلام محمد امین گلسرخی کاشانی (محقق و مولف ) 👤خانم فاطمه سادات میرلوحی (فرزند ایشان) 👤 آقای رضا گرزین ( عضو فعلی مجمع فدائیان اسلام و نماینده قم ) 🗓پنج شنبه 2 دی 1400 🕡ساعت 10 تا 12 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. جلسات قبلی این نشست ها هفته های قبل با موضوع حضرت و برگزار شده است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دورهمی طلاب با استاد ▫️دورهمی صمیمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه‌السلام با آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه در مدرسه امام کاظم علیه‌السلام برگزار شد. ▫️در این جلسه استاد به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود، شیوه درس خواندنشان و نیز خاطراتی از اساتیدشان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله‌علیه و آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله پرداختند. ▫️در این دورهمی صمیمی نظرات ایشان راجع به چگونگی تحصیل در علوم فقه و اصول، فلسفه و عرفان و پاسخ به برخی شبهات ناظر به حکمت اسلامی مطرح شد. ⏱ زمان: ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه 💿 حجم: ۲۵ مگابایت 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3274 0️⃣4️⃣عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3287 1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی https://eitaa.com/fvtt_ir/3302 2️⃣4️⃣وحدت وجود(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3321 3️⃣4️⃣وحدت وجود(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3329 4️⃣4️⃣برهان وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3337 5️⃣4️⃣برهان نقلی بر وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3345 6️⃣4️⃣فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3410 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣4️⃣ 🌐 عرفان نظری 🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت وجود) 🔘 فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه 1️⃣ تمایز حق و خلق 🔺 از محور های حساس و پر مخاطرۀ مبحث و حدت شخصیه، تمییز حق و خلق و تبیین درست نسبت و ارتباط آن دو با یکدیگر می باشد؛ زیرا بیشتر رهزنی ها و کج فهمی ها از همین گردنه برمی خیزد؛ چراکه اگر مرز حق و خلق شناخته نشود، یا منشأ توهماتی همچون حلول و اتحاد است و یا موجب توهم همه خدایی و مانند آن. 🔘انواع مغایرت و تمایز 🔘 الف) مغایرت و تمایز تقابلی 🔺 گاهی دو چیز با یگدیگر مغایرت تقابلی دارند، بدین صورت که هرگاه آن دو چیز با یکدیگر مقایسه شوند، ملاحظه می شود چیز اول اموری را دارد که چیز دوم ندارد و بالعکس در چیز دوم حقایقی و کمالاتی یا نقایصی وجود دارد که در چیز اول یافت نمی شود. 🔺 همۀ موجوداتی که در عرض یکدیگر قرار دارند، از چنین مغایرت و تمایز برخوردارند. به عنوان مثال مغایرت بدن ما با کتابی که در دست داریم، مغایرت و تمایز تقابلی است. 🔘 ب)مغایرت و تمایز احاطی 🔺 این قسم از تمایز با مباحثی که عرفا مطرح کرده اند، پدید آمده است و همچنان که از اصطلاح «تمایز احاطی» بر می آید، این نوع مغایرت بین محیط و محاطِ وجودی جریان دارد. 🔺 عرفا برای تقریب به ذهن، از مثال عام و خاص استفاده می کنند. هر عامی نسبت به افراد خود چگونه است؟ به عنوان مثال اگر عام جنسی را با انواع آن در نظر آوریم، بین ایشان چه نسبتی برقرار است؟ با اندکی دقت، در می یابیم عام جنسی مانند حیوان، از آن جهت که عام است و عمومیت دارد و همۀ انواع خود را پوشش می دهد، عین انواع خود می باشد. در مثال مذکور، حیوان به صورتی کامل در نوع انسان، با وی یکی است، همچنان که با نوع بقر یا غنم و حیوانات دیگر اتحاد کامل داشته و عین آنهاست. 🔺اما وقتی صحنه را برمی گردانیم، درمی یابیم همین عام جنسی باز به جهت آنکه عام است عمومیت دارد، با تک تک انواع خود نیز مغایر می باشد؛ یعنی هرچند حیوان به جهت عمومیتش انسان را پوشش داده و عین اوست، اما به همان جهت عمومیتش غیر از انسان است و در دیگر انواع نیز حضور دارد. 🔺 هنگامی که وجودی بی نهایت و نامحدود را با وجودهای متناهی و محدود مقایسه می کنیم، درمی یابیم که وجود نامحدود از آن جهت که نامحدود است و بر همه چیز احاطۀ وجودی دارد، عین همۀ اشیاست، اما در نگاهی دیگر، از همان جهتی که بر همه چیز محیط بوده، مطلق و بی نهایت می باشد، غیر همۀ اشیاست. 🔘 جمع بندی 🔺 بنابراین اگر وجود حق تعالی را که نامتناهی است، به عنوان مثال با وجود این کتاب در نظر آوریم، وجود حضرت حق از آن جهت که بی نهایت است، عین این کتاب است و از همان جهت که بی نهایت است، از کتاب جدا و متفاوت می باشد، بنابراین از دیدگاه عرفانی، حضرت حق هم عین خلق است و هم غیر خلق. این از عجایب معارف عرفانی است که در عین اثبات عینیّتی شدید بین حضرت حق و خلق که هیچ فاصله ای نباید گذاشت، بین آنها جدایی و تفاوتی بس چشمگیر ایجاد می کند. 🔘 نتیجه فرع اول 🔺 هرچند بر اساس وحدت شخصیه حضرت حق عین خلق است، اما در عین حال «تمایز احاطی» که از شدیدترین انواع تمایز و تغایر است، بین حق و خلق حاکم است؛ زیرا این نوع تمایز، تمایز بی نهایت از متناهی و نامحدود از محدود است و فاصلۀ محدود تا نامحدود، خود ناحدود و بی نهایت است، پس بین حق و خلق بی نهایت تفاوت وجود دارد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 272_276 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣ 💠«دومین جلسه از سلسله نشست های دردها، درک‌ها و دغدغه‌های اندیشمندان معاصر، پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار شد. در این نشست آقایان حجج اسلام مبشری و رمضانی، از شاگردان ایشان و هم چنین آقای دکتر علی حائری، فرزند ایشان به بیان ابعاد شخصیتی اندیشه و سلوک ایشان پرداختند.» 🔰بخش اول دکتر علی حائری شیرازی 🔘 تمرکز اولین ویژگی ایشان تمرکز بود و نحوه ورود اطلاعات. ما بعضا اطلاعات را که وارد ذهنمان می کنیم، به صورت مرده، کمرنگ، بدون عمق، سطحی و همه جایی است. شما ناخودآگاه به ذهنت می گویی این اطلاعات مهم نیست. این به کار شما نمی اید. باید در مطلب غرق شد. وقتی داده ای وارد می شود، بر عمق جان بنشنید و هسته وجودی را تحت تاثیر قرار دهد. 🔘 تفکر و تعمق •ویژگی دوم ایشان تفکر و تعمق است. یعنی داده ها و اطلاعاتی که به وسیله تعمق و حافظه در وجودشان نشسته بود، به وسیله تفکر و تعمق های دمادم و مستمر تشکیل یک عقل کامل می داد. • تعبیری که قرآن می گوید یا اولی الالباب. • وقتی انسان آن چنان در جوهره وجودی اش معلومات و اطلاعات بنشیند که فرار نباشد و همان جا بماند، شما در سفری که درون خودتان دارید، این داده ها و اطلاعات را دائما به کار بگیرید و دائما همراه کنید، هر چه در اطرافتان می بینید با استفاده از تفکر و تعمق و معلومات، تبدیل به رویداد جدید کنید و از درون مایه خودتان استفاده کنید. • افرادی حافظه قوی واطلاعات زیادی دارند اما هنر استفاده ندارند. هنر این که از این ها به نتیجه جدید برسند و ابتکار و ایده پردازی کنند ندارند. • ایشان دائما ابتکار و ایده پردازی داشت. هر درختی هم که می دید، می گفت این درخت فلان است به نظرم. چون بیست سال پیش یک کتاب خوانده بودند. • منبرشان از مطالعات امروز پدید نمی آمد. مطالعات امروز شاید سال آینده به منبر تبدیل می شد. تفکر و تعمق دمادم منبر را می ساخت. ○ در شبانه روز 2-3 ساعت می خوابید. بیش از این در سن هشتاد سالگی برایشان کسالت بود. ایشان از 12 سالگی شان هیچ نماز شبی ازشان فوت نشد. بعد از نماز شب، نماز صبح، تعقیبات حدود 2 ساعت از ایشان می گرفت. بعد از آن ایشان می گشت دنبال کاری. در حین کارهای متفرقه چند ساعت، منبری درون خودش طراحی می کرد. این منبر ازتعمق صبحگاهی در می امد نه مطالعه طولانی. • این منبر جوشان بود. • تعبیر آقای قرائتی ما بشکه ایم، پرمان می کنند می برند خالی می کنند. آقای حائری چشمه است. جایی پرش نمی کنند. می جوشد. چون تبدیل به لب شده است. 🔘 تلاش. • ایشان به حدی اهل پرکاری و تلاش و که همراهان بعضا خسته می شدند. • در حالت بیماری در یک روستای 20 ساعته، حاضر بود 2 ساعت در سرما برود و برای این ها صحبت کند. • اصلا اهل تشریفات و اینها که محل مساعد و فضای مساعدی باشد، نبود. • تلاشش، تلاش بسیار واضحی بود. نفسگیر بود. • اصلا وقت به بطالت نمی گذشت. • ایشان وقت مشخص خواب نداشت. مثلا در ماشین 20 دقیقه می خوابید و می گفت برای من بس است. • نوعا هم در منزل در حال مطالعه می خوابیدند. ○ 🔘 اخلاص • ویژگی اصلی که از همه ویژگی های قبلی مهمتر است. و رمز ماندگاری ایشان است اخلاص است. خیلی هم سخت است. که کسی به مرتبه ای برسد در ارزیابی هایش، که هیچ چیز جز خدا وجود نداشته باشد.مردم وجود نداشته باشند. مسئولین وجود نداشته باشد. حب فرزند وجود نداشته باشد. • ایشان در عالم سیاست در آن واحد از دو شخصیت سیاسی کاملا متضاد هم مثل آقای احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی دفاع می کرد. • همراه و همسنگر آیت الله مصباح بود و رفیق و دلسوز اقای هاشمی بود. • در عالم های دیگر هم همین جور. • مکلف به تکلیف بود. این که چه می گویند و چه می شود برایش مهم نبود. • عالم اخلاص، عالم صفر و صدی است. و خدا هم از عمل مخلصانه نمی گذرد. عمل مخلصانه ول نمی شود. ○ اخلاص برای ایشان ملکه شده بود. خیلی سخت است که انسان چیزی نبیند جز خدا. • وقتی انسان با این ویژگی ها وارد عرصه شود در عرصه سیاسی گل می کند. ✔️ در عرصه علمی گل می کند می شود یک فقیه قابل. ✔️ در حوزه عرفانی می شود یک عارف ✔️ به واسطه از شاگردان انصاری همدانی بود. ✔️ یک ادیب می شود. ✔️ در هر حوزه ای می رود، یک سرآمدی ای ایجاد می شود. • چون ویژگی های منحصر به فردی دارد. • یک وقتی می گفتند آدم از یک مسیر به قله می رسد اما وقتی به قله رسید، قله بالاترین نقطه همه مسیرهاست. ایشان به قله رسیده بود. ادامه ....👇 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣ 💠«دومین جلسه از سلسله نشست های دردها، درک‌ها و دغدغه‌های اندیشمندان معاصر، پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار شد. در این نشست آقایان حجج اسلام مبشری و رمضانی، از شاگردان ایشان و هم چنین آقای دکتر علی حائری، فرزند ایشان به بیان ابعاد شخصیتی اندیشه و سلوک ایشان پرداختند.» 🔰بخش دوم حجت الاسلام مبشری: روایت معروفی است از امام باقر علیه السلام که الکمال کل الکمال التفقه فی الدین التقدیر علی المعیشه الصبر علی النائبه ✔️ یکی از مهم ترین دغدغه هایی که در طول این چند مدت در وجود آیت الله حائری می دیدم، بحث عملیاتی کردن فقه، آن هم در عرصه تشخیص موضوع است. شما می دانید بسیاری شان فقیه را ورود جزئی به موضوعات نمی دانند. و جمله معروفی است که تشخیص موضوع بر عهده مکلف است ایشان معتقد بودند که جز فقیه، کسی شانیت تشخیص موضوع را ندارد و لازمه اجتهاد را در گرو تشخیص موضوع فقیه می دانستند. این از جمله مواردی بود که ایشان در زمان حیاتشان با قدری طمانینه بیان می کردند اما در جلسات خصوصی بیان می کردند که فقیه باید موضوع شناس باشد. در هر باب می توان از مجتهد جداگانه و متخصصی استفاده کرد. ✔️ ایشان جمله معروفی دارد که روزنامه رسالت هم چاپ شده بود که اگر فرد اعلم زمان هم باشد، مجتهد در حکم است و مجتهد در موضوع نیست. امروز خلاهایی که در جامعه فقاهتی ما هست، را مشاهده می کنید. فقیهی که با عنصر مکان و زمان نظام سیاسی و فقه سیاسی را احیا کند، کمیاب است. ابعاد علوم انسانی که در ذهن فعال و پویای ایشان بود، یکی بحث تقدیر المعیشه برای همه مردم بود. به زبان امروزی هر کد ملی سه عنصر مسکن، مرکب و شغل مناسب را داشته باشد. ایشان با طرح فلاحت در فراغت ابرویش را گرو گذاشت و اقتصاد مقاومتی را عملا اجرا کرد. زمین های موات را به صورت سیستمی از منابع طبیعی گرفت و هفتاد اصله درخت، کاشت داد به قشر متوسط به پایین (فقیر). فقه پویا را در ایجاد اشتغال ببینید. یک کلنگ که می خورد 200 شغل ایجاد می شود. وقتی تفکر برود روی ضروریات. تامین مرکز وسیع، مرکب راهور و شغل مناسب، شما می بینید به سمت الدنیا مزرعة الآخرة به معنای واقعی کلمه پیش می رویم. حرص در تولید، اقناع در مصرف سیره عملی ایشان بود در احیای علوم انسانی. اخلاصی که ایشان داشت، در معیشت مردم تجلی داشت. فقه ایشان تجلی داشت. ✔️ موثرترین فرد در شخصیت ایت الله حائری شیرازی، ایت الله شاه آبادی بوده است. دلیلش هم این است که ایشان کتابی دارد به نام الولایة. الولایة را بر اساس شذرات المعارف نوشته اند. اقای حائری می گفت امام حسنة من حسنات شاه آبادی. ادامه....👇 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣ 💠«دومین جلسه از سلسله نشست های دردها، درک‌ها و دغدغه‌های اندیشمندان معاصر، پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار شد. در این نشست آقایان حجج اسلام مبشری و رمضانی، از شاگردان ایشان و هم چنین آقای دکتر علی حائری، فرزند ایشان به بیان ابعاد شخصیتی اندیشه و سلوک ایشان پرداختند.» 🔰بخش سوم حجت الاسلام رمضانی ✔️حکمت اولین ویژگی ای که درباره ایشان افراد مختلف گفته اند، حکمت است. آقا تعبیر حکیم به این معنا را به جز در مورد حضرت امام، در مورد کسی در بیانات رسمی شان نگفته اند. بخش اول- ویژگی های برجسته ایشان ✔️ نبوغ • آدم باهوش بین علما زیاد است. اما نبوغ ویژگی خاصی است و در هر کسی پیدا نمی شود. • ایشان به معنای واقعی کلمه نبوغی داشتند. به وضوح مشهود است. • سرعت انتقال و حضور ذهن فوق العاده بالا و نبوغ عجیب ✔️ تفکر • آقا هم در پیامشان روی این کلمه دست گذاشتند. • هر سوالی که می پرسیدید انتظار یک جواب حکیمانه و خاص داشتید. • پای هر سخنرانی اش که می نشستید منتظر نکته جدید و بدیعی بودید واگر نبود، تعجب می کردید. • می فرمودند من از نخواندن هایم بیشتر از خواندن هایم سود بردم. • مطالعه شان هم خیلی بالا بود. اولین نفر ایشان می رفت در کتابخانه، اخرین نفر هم خارجش می کردند. • تمثیل ها را از خود زندگی اصطیاد می کردند. ▪️مثال می زدند شما قصابی می روید من هم قصابی می روم. من دقت می کنم به کارهایی که می کند. مثال می زدند من در قصابی می روم، می بینم چاقو را طوری به هم می زند که تیز شود. لب پر نشود. زدگی پیدا نکند. بعد به ذهنم می رسد زن و شوهر در خانه مثل دو چاقو اند. اگر با ظرافت خاصی در کنار هم باشند، باعث تیز و صیقلی شدن هر دو می شود. اما اگر ظرافتش نباشد، ضایع می شود. ▪️ ایشان زمینی مسافرت می کرد برای تفکر. • علاوه بر این که اهل فکر بودند، ملهم هم بودند. این در اثارشان مشهود است. تفسیر سوره یوسف در خواب به ایشان الهام شده است. ✔️ آشنایی با علوم روز ▪️ آشنایی تفصیلی داشتند. ▪️مقالات روز را هم مطالعه می کردند. ▪️ در مباحث کشاورزی و آبخیز داری صاحب نظریه است ▪️ریاضیات جدید ▪️علوم زیستی و طبیعیات ✔️ فکر باز و شخصیت باز • نسبت به تجارب جدید و افکار جدید • مناظرات مفصل با اندیشمندان سایر کشورها • عروس ایشان از اتریش است • طرح های زمان نماز جمعه ▪️ پیوند دوستی (متعه) ▪️پارک های بانوان در دهه 70 ✔️ معنویت در اوج اشتغالات سیاسی و دنیوی • اهل سلوک و عرفان در عین ورود تفصیلی شدید به عالم سیاست ▪️ایشان وارد درگیری های سیاسی برای حفظ نظام می شد ▪️ اماج تهمت قرار می گرفتند ▪️در عین حال اهل کشف و کرامات بودند ✔️مباحث کاربردی به واسطه حضور در عینیت جامعه ▪️ ایشان نظریه پرداز بود. ولی نه نظریه پردازی که گوشه حجره نظریه پردازی کرده باشد. • اقای حائری می گفتند ما نیاز به نظریه پردازی در متن درگیری های اجتماعی داریم. • ایشان 30 سال امام جمعه بود و از طرفی اهل فکر • اقتصاد، فقه القضا، امر به معروف، کشاورزی و محیط زیست، تربیتی، ▪️این ها از دل درگیری اجتماعی آمده است. ▪️می فرمودند کاش مراجع چند سالی خارج از کشور زندگی می کردند با فضای غرب و تمدنشان آشنا شوند. • پناهیان می گوید هیچ کس را نمی شناسم که به اندازه ایشان حرف برای سبک زندگی داشته باشد. بخش دوم- دغدغه اصلی و کلان پروژه آیت الله حائری شیرازی ✔️ پروژه فکری ای که پنجاه سال دنبالش بودند. ▪️ کاربردی کردن دین دغدغه ایشان کاربردی کردن دین بود. نظریه پردازی در اقتصاد، جامعه شناسی، و... همه اش به خاطر کاربردی کردن دین بود. می فرمودند آسیدمنیرالدین در اخرین تماس تلفنی شان با حسرت گفتند ما دین را عملیاتی نکردیم و اصل آبروی دین زیر سوال رفت. ما در حوزه خروار خروار گندم انبار کرده ایم و تبدیل به نان نکرده ایم. اما علوم انسانی غربی با گندم های فاسد نان دست مردم می دهند. تفسیر قرآن گندم است نه نان. حتی الان بخش هایی از فقه نان نیست، گندم است. نانش علم حقوق است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ◾️ مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام سپهبد باشم سلیمانی 🎙 سخنران: حضرت استاد یزدان‌پناه ◽️ مداح: حاج عباس یوسفی 🗓 زمان: یکشنبه ۱۲ دی‌ماه، همراه با اقامه نماز مغرب و عشا 🕌 مکان: آمل، مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰تخفیف 50% به مناسبت دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت 💠 🌐برای خرید کتابها اینجا کلیک کنید. 📆 از تاریخ 9 الی 19 دی ماه مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 5️⃣3️⃣لوازم حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3300 6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری https://eitaa.com/fvtt_ir/3311 7️⃣3️⃣زمان https://eitaa.com/fvtt_ir/3319 8️⃣3️⃣مواد ثلاث https://eitaa.com/fvtt_ir/3327 9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3335 0️⃣4️⃣احکام ممکن https://eitaa.com/fvtt_ir/3343 1️⃣4️⃣علت و معلول https://eitaa.com/fvtt_ir/3353 2️⃣4️⃣تقسیم‌های علت https://eitaa.com/fvtt_ir/3359 3️⃣4️⃣امتناع دور و تسلسل https://eitaa.com/fvtt_ir/3363 4️⃣4️⃣تفکیک میان ابداع و تکوین https://eitaa.com/fvtt_ir/3399 5️⃣4️⃣مناسبات علت و معلول (سنخیت) https://eitaa.com/fvtt_ir/3417 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac