eitaa logo
پاورقی
471 دنبال‌کننده
247 عکس
60 ویدیو
32 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ معرفت زیارتی ✍️ بابک شکورزاده علاوه بر زیارت جامعه کبیره، یکی از زیارت‌های مهمی که از امام هادی علیه‌السلام رسیده و مضامین بسیار بلندی دارد زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روز غدیر است. خوب است گاهی اوقات زیارتنامه‌ها را مطالعه کنیم و صرفا به کسب ثواب اکتفا نکنیم؛ به مضامین آن‌ها توجه داشته باشیم که معارف بلندی دارد و معرفت ما را به اهل بیت بیشتر می‌کند. به جرأت می‌توان گفت که معرفت شیعه به امامان معصوم علیهم‌السلام، به واسطه این دو زیارتنامه با عظمت، تا حدود زیادی مدیون امام هادی علیه‌السلام است. @HOWZAVIAN
👤 این عبارات را از قول شخصی به‌نام دکتر گرجی(که به‌عنوان جامعه شناس معرفی شده تست)، در یکی از گروه‌ها دیدم. نمی‌شناسمش. اما به‌نظرم جالب آمد. خوب است آدمی جوری زندگی کند که آمدنش چیزی به این دنیا اضافه کند و رفتنش چیزی از آن کم...! حضور آدمی باید وزنی در این دنیا داشته باشد. باید که جای پایش در این دنیا بماند. آدم خوب است که آدم بماند و آدم‌تر از دنیا برود. نیامده‌ایم تا جمع کنیم، آمده ایم تا ببخشیم، آمده ایم تا عشق را؛ ایمان را، دوستی را با دیگران قسمت کنیم و غنی برویم آمده‌ایم تا جای خالی‌ای را پر کنیم که فقط و فقط با وجود ما پر می‌شود و بس! بی‌حضور ما نمایش زندگی چیزی کم داشت. آمده ایم تا بازیگر خوب صحنه‌ی زندگی خود باشیم... پس بهترین بازی خود را به نمایش بگذاریم... @pavaragi
معنای واژه رغائب درباره سند شبی که به لیله الرغائب معروف است جستجو می‌کردم. مقاله‌ای کوتاه از سایت مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی توجهم را جلب کرد. این مقاله درباره سند روایتی که به پیامبر(ص) منسوب است، نوشته بود. در بخشی از روایت سخن پیامبر(ص) در پاسخ به مرد ناتوانی که قدرت بر روزه همه ایام رجب را نداشت، اشاره داشت که فرمودند: روز اول، وسط و آخر را روزه بگیرد، چون خداوند کار نیک را ده برابر می‌کند؛ اما از نخستین شب جمعه این ماه غفلت نکند، که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» نامند. تحلیل سند روایت را در همان مقاله ببینید که با توجه به موافقان و مخالفان اعتبار آن، وجه جمعی توسط نویسنده مقاله ارائه شد: «درصورتی‌ که کسی بخواهد اعمال این شب را انجام دهد، به‌قصد رجا این اعمال و عبادات را به‌‌جای آورد.» در این یادداشت بخشی از مقاله که درباره معنای رغائب است را به صورت خلاصه می‌آورم: مشهور است که «رغائب» به معنای آرزوهاست. به همین دلیل در سال‌های اخیر، بین مردم «لیلة الرغائب» به شب آرزوها شهرت یافته است. وجود رسانه‌ها نیز در ترویج این نظر تأثیر زیادی داشته است به‌گونه‌ای که دیگر عموم مردم، شب جمعه نخست ماه رجب را به شب آرزوها می‌شناسند. یکی از مسائلی که در ترجمه متون آیات و روایات به فارسی باید توجه شود، آسیب «فارسی زدگی» است. در زبان فارسی، کلمات متعددی وجود دارد که از عربی به این زبان راه‌یافته‌اند، این واژه‌ها بعد از ورود به زبان فارسی معنای جدید یافته‌اند، اما برخی از افراد با شنیدن آن کلمه در زبان فارسی، فوراً معنای متداول فارسی را به‌جای معنای اصلی واژه قرار می‌دهند و همین سبب فهم ناصحیح از معنای آیه یا روایت می‌شود. به نظر می‌رسد در معنای واژه «رَغائب» نیز چنین اشتباهی صورت گرفته است. در کتاب‌های لغت، «رَغائب» به معنای آرزو معنا نشده است بلکه به عطا و بخشش فراوان و بزرگ و یا اموال نفیس و ارزشمند که مطلوب همه است و همگان به آن تمایل دارند و یا به معنای عطای بسیار به جهت مطلوبیت و یا به جهت زیادی و وسعت آن است «رغیبه» گفته می‌شود و جمع آن َرغائب است. گاه به معنای ثواب عظیم نیز به کار می‌رود و لیلة الرغائب را نیز به این جهت چنین نامیده‌اند که در این شب خداوند به هر آن‌که بخواهد، بسیار عطا نماید. به‌عبارت‌دیگر «رَغائب» به معنای ثواب مورد رغبت و امید است. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
آیت الله العظمی جوادی آملی: «امیدواریم که در لیلة الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه شب رغبت ها و گرایش‌ ها و مجذوب ‌شدن‌ هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است.» درس اخلاق ٩٢/٢/٢۶ @pavaragi
سقلمه شب گذشته در مسیر پیاده‌روی فروشگاه شیک و امروزی که اقلامی چون بازی‌های فکری و البته کتاب دارد، توجهم را جلب کرد. قبلا هم یکی دوباری از این فروشگاه دیدن کرده بودم. فروشگاهی با نام «ذهن برتر». بازی‌های فکری‌اش بر کتاب‌هایی که به زیبایی چیده شده بود، غلبه داشت. جمعیت خوبی هم داخل فروشگاه بودند. اینکه چه میزان از این جمعیت بیننده‌اند یا خریدار، اطلاع ندارم. گاهی فروشگاه محلی برای سرگرمی و وقت‌گذرانی می‌شود‌! به سمت قفسه‌های کتاب رفتم. جنس کتاب‌‌ها اغلب خودیاری بود. عمده‌ی این کتاب‌ها را در همه کتاب‌فروشی‌ها می‌توان دید. از رمان‌های کلاسیکی چون برادران کارامازوف داستایوفسکی و آنا کارنینای تولستوی تا داستان‌های پست مدرنی نظیر جزء از کل استیو تولتز همه جا دیده می‌شوند. اینجا اما با یک نظم خاصی چیده شده بود. با چاپ نفیس‌اش شبیه یک دکوری زیبا بود، احتمالا به خانواده‌هایی که کتاب را برای کلاس و نمایش می‌خرند، گرا می‌داد: «من گزینه مورد نظر شما برای اتاق پذیرایی هستم!» چشمم به محموعه‌ای از کتاب‌ها افتاد که قطع و طرح جلدشان شبیه هم بودند. یکی را به دست گرفتم. «سقلمه»! کتابی که یکی دوسال قبل در کتاب‌فروشی دیده بودمش، اما امکان‌ خریدش فراهم نبود. بعد هم به‌کلی فراموش‌ش کردم. اما اینجا سقلمه خلاصه شده بود. باقی کتاب‌ها نیز تلخیص شده بودند. نشر مات که برای اولین بار دیدمش، ابتکار این «کار تمیز فرهنگی» را به‌نام خود ثبت کرده بود. عنوان مجموعه کتاب‌ها مینی‌بوک بود. به یاد سال‌های دور افتادم. یکی از ناشرین، کتب مشهور و با شمارگان بالا را در قطع پالتویی منتشر می‌کرد. بازار پخش‌ش هم خوب بود. علاوه بر کتاب‌فروشی، در سوپرمارکت و داروخانه و رستوران هم فروخته می‌شد. همه جا کتاب‌فروشی شده بود و می‌شد آن مجموعه از کتاب‌ها را تهیه کرد. چند کتاب مشهور را از این مجموعه تهیه کرده بودم. کتاب سقلمه که راهی برای بهبود تصمیمات درباره تندرستی، ثروت و خوشبختی است، توسط ریچارد تیلر و کاس آرسانستین نوشته‌ و معصومه عامری آن را ترجمه کرد. همچنین در ۷۰ صفحه تلخیص شد. ای کاش نام بزرگواری که تلخیص این کتاب بر عهده‌اش بود را هم ثبت می‌کردند. برای اینکه خلاصه‌نویسی هم یکی از مهارت‌های پژوهشی است که ارزش و اعتبار خودش را دارد. امروز، وقتی که برای شرکت در شورای علمی جشنواره علامه حلی کرج راهی آن شهر بودم، سقلمه را باخودم همراه کردم و در راه بازگشت از مأموریت به‌مطالعه‌اش مشغول شدم. در این کتاب نحوه تصمیم‌گیری غیرمنطقی و انتخاب‌های غیرعقلانی مردم بررسی شده‌است. سقلمه را چندگونه معنی کرده‌اند که یکی از آنها به معنی ضربه‌ای است که با مشت بسته به پهلوی کسی بزنند، ضربه هشدارگونه برای توجه دادن به انجام یا ترک کاری! تیلر برنده جایزه نوبل اقتصاد در کتاب سقلمه، به همراه دیگر نویسنده کتاب با استفاده از علم روان‌شناسی و جامعه‌شناسی سعی کردند تا کارکردهای صحیح علم اقتصاد رفتاری را به مخاطبین خود آموزش دهند. کتاب حاضر پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز با بیش از یک و نیم میلیون نسخه فروش شد و عنوان بهترین کتاب سال را از سوی اکونومیست و فایننشال تایمز دریافت کرد نظیر این کتاب، آثار دیگری هم تولید شده بود که برخی از آنها را در فرصت‌های پیاده‌روی بعدی تهیه می‌کنم! ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون حجت الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر هادی‌منش «دام عزه» شهادت باجناق جنابعالی شهید علی آقازاده که به همراه جمعی دیگر از مستشاران نظامی کشورمان توسط رژیم‌ غاصب و متجاوز صهیونیستی به شهادت رسید، را به جنابعالی و عموم وابستگان تسلیت می‌گویم. از خداوند منان برای آن شهید عزیز حشر با شهدای کربلا و برای عموم بازماندگان به‌ویژه حضرتعالی، همسر و فرزندان آن شهید صبر جمیل مسئلت دارم. محمد صدرا مازنی @pavaragi
سنت‌های پژوهشی چند سال قبل، وقتی برای اولین بار با مقوله‌ای به نام سنت‌های پژوهشی آشنا شدم، انتظار داشتم به حاشیه‌‍نویسی و تعلیقه‌نویسی و تقریظ‌نویسی و چند مورد دیگر که عدد آن از انگشتان دو دست تجاوز نکند محدود باشد، اما وقتی در جلسه‌ای که توسط معاونت پژوهش حوزه با این هدف برگزار شد و در مجلس شخصیت‌هایی که درباره این موضوع دستی داشتند، نشستم به لیست سی‌گانه‌ای از عناوین سنت‌ها به قرار ذیل دست یافتیم: 1)اجازات؛ 2)اجازه اجتهاد؛ 3اجازه روایت؛ 4)تقریظ ‌نویسی؛ 5)رساله‌نویسی؛ 6)کشکول‌نویسی و جُنگ‌نویسی؛ 7)ردیه؛ 8)دفاعیه؛ 9)معجم نگاری(حدیثی و لغوی) و دائره‌المعارف نگاری؛ 10)مستدرک‌نویسی؛ 11)اجوبة المسائل (پاسخ به پرسش‌ها و جوابات)؛ 12)امالی‌نویسی؛ 13) تقریرنویسی؛ 14)تحریر(عمومی‌نویسی، بازنگاری و بازنویسی متون)؛ 15)تعلیقه‌نویسی؛ 16)حاشیه‌نویسی؛ 17)شرح‌نویسی و تفسیر؛ 18)مراسلات، مکاتبات و مناظرات؛ 19)تحقیق متون؛ 20)ترجمه و فارسی‌نویسی؛ 21)تلخیص‌نویسی‌؛ 22)تذکره‌نویسی و شرح‌حال‌نویسی (خود و دیگران)؛ 23)نسخه‌شناسی، فهرست‌نویسی و کتابشناسی؛ 24)مسندنویسی؛ 25)منظومه‌نویسی (ادبیات عامه)؛ 26)درسنامه‌نویسی؛ 27)استنساخ؛ 28)کتاب‌نویسی (تألیف، تدوین و تصنیف)؛ 29)قصه‌نویسی؛ 30)نشریه‌نویسی. عناوین ردیف1 تا 4 ذیل محور «رابطه استاد و شاگرد» و عناوین ردیف‌های 5 تا 25 نیز ذیل محور «از حیث سبک ارائه محصول» درج شده است. علاوه بر موارد یادشده محور دیگری که جنبه مقدماتی دارد، محور «مباحث کلی» است که در ذیل این محور به این عناوین توجه شده است: 1)چیستی سنت‌های پژوهشی؛ 2)فلسفه و تاریخ علوم حوزوی؛ 3)بایستگی سنت‌های پژوهشی در عصر حاضر؛ و 4)روش‌شناسی اجتهاد.طی قراردادی با کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مقالاتی در ذیل 8 عنوان از عناوین یادشده به شرح ذیل تولید شده است. 1) بایستگی سنت‌های پژوهشی در عصر حاضر؛ 2) روش‌شناسی اجتهاد؛ 3) اجازه روایت؛ 4) معجم‌نگاری (حدیثی و لغوی) و دائرةالمعارف‌نگاری؛ 5) مستدرک‌نویسی؛ 6) امالی‌نویسی؛ 7) تقریرنویسی؛ 8) تحقیق متون(تصحیح و مقابله)؛ مجموعه مقالات یادشده با عنوان: «احیای سنت‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه» به کوشش فاضل ارجمند محمدباقر پورامینی و از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. منتظر تهیه و تدوین سایر مقالات طرح یادشده هستیم. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنّ لِلوَلَدِ علَى الوالِدِ حَقّا ، و إنَّ لِلوالِدِ علَى الوَلَدِ حَقّا ؛ فحَقُّ الوالِدِ علَى الوَلَدِ أن يُطيعَهُ في كُلِّ شيءٍ إلاّ في مَعصيَةِ اللّه ِ سبحانَهُ .[نهج البلاغة : الحكمة 399.] امام على عليه السلام : فرزند را بر پدر حقّى است و پدر را بر فرزند حقّى. حقّ پدر بر فرزند اين است كه بجز در معصيت خدا، در هر امرى از او اطاعت كند. @pavaragi
🔴 روان‌شناسي فرومايگان در کلام اميرمؤمنان علیه السلام ✍️ حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء 🔹فرومايگي و پستي يکي از رذايل اخلاقي است که در برخي از انسان‌ها وجود دارد. اين رذيله ممکن است ريشه‌هاي تربيتي و ژنتيکي هم داشته باشد، اما بيشتر محصول رفتارهاي اختياري خود فرد است. 🔹اين صفت حتي ممکن است در ميان افرادي که به دليل ثروت، قدرت،‌ شهرت يا علم، از موقعيت‌هاي بالاي اجتماعي هم برخوردارند، نمود داشته باشد. 🔹جا دارد که اين صفت از ابعاد مختلف مورد تحليل روان‌شناسان و عالمان اخلاق قرار گيرد. 🔹در متون ديني ما، ده‌ها روايت دربارة شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان وارد شده است. 🔹از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان مي‌توان به موارد زير، که همگي در سخنان اميرمؤمنان وارد شده است، اشاره کرد: ۱. فريب‌کاري و مکاري (در عالم سياست، اقتصاد، اجتماع يا روابط فردي)؛ (فَإِنَّهَا (=الْخَدِيعَةَ) مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم)؛ ۲. توجه بيشتر مردم به او موجب قساوت بيشترش مي‌شود؛ (اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ) ۳. افتخار او به ملک و موقعيت‌هاي مادي‌اش است؛ (اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ‏) ۴. اهل جوانمردي نيست؛ (اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ) ۵. روحيه طلبکارانه از ديگران دارد؛ (اللَّئِيمُ يَرَى سَوَالِفَ إِحْسَانِهِ دَيْناً لَهُ يَقْتَضِيهِ) ۶. بر ديگران منت‌ مي‌گذارد (اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ) ۷. حيا و عفت ندارد؛ (اللَّئِيمُ‏ لَا يَسْتَحْيِي) ۸. بدزبان است و بي‌وفا (اللَّئِيمُ‏ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ) ۹. خدمت‌هاي ديگران به خود را انکار مي‌کند (اللَّئِيمُ‏ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ) ۱۰. به جايگاه بالاتري که مي‌رسد، حالاتش دگرگون مي‌شود (اللَّئِيمُ‏ إِذَا بَلَغَ فَوْقَ مِقْدَارِهِ تَنَكَّرَتْ أَحْوَالُهُ) ۱۱. اميد خير از او نمي‌رود و از شرش درامان نيستند (اللَّئِيمُ‏ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَ لَا يُسْلَمُ مِنْ شَرِّهِ) ۱۲. با آزادگان دشمني مي‌ورزد (اللَّئِيمُ‏ يُعَادِي الْأَحْرَارَ) ۱۳. آبروي خود را فداي موقعيت‌هاي مادي و دنيوي‌اش مي‌کند (اللَّئِيمُ‏ مَنْ صَانَ مَالَهُ بِعِرْضِهِ) ۱۴. قابل اعتماد نيست؛ (إِيَّاكَ أَنْ تَعْتَمِدَ عَلَى اللَّئِيمِ‏ فَإِنَّهُ يَخْذُلُ مَنِ اعْتَمَدَ عَلَيْهِ) ۱۵. به هنگام قدرت، معايب او نمايان مي‌شود (دَوْلَةُ اللَّئِيمِ‏ تُظْهِرُ مَعَايِبَهُ) ۱۶. به ميزاني که جايگاه او بالاتر مي‌رود، مردم را کوچک مي‌بيند (كُلَّمَا ارْتَفَعَتْ رُتْبَةُ اللَّئِيمِ‏ نَقَصَ النَّاسُ عِنْدَهُ)؛ ۱۷. وعده‌هاي او امروز و فردا کردن و بهانه‌جويي است (وَعْدُ اللَّئِيمِ‏ تَسْوِيفٌ وَ تَعْطِيلٌ)؛ ۱۸. بدرفتار، بداخلاق و بخيل است (يُسْتَدَلُّ عَلَى اللَّئِيمِ‏ بِسُوءِ الْفِعْلِ وَ قُبْحِ الْخُلُقِ وَ ذَمِيمِ الْبُخْلِ) ۱۹. پيروزي او، موجب سربزرگي و طغيان مي‌شود (ظَفَرُ اللِّئَامِ تَجَبُّرٌ وَ طُغْيَانٌ)؛ ۲۰. سنگدل و بي‌رحم است (مِنَ اللِّئَامِ تَكُونُ الْقَسْوَةُ) @HOWZAVIAN @pavaragi
روز گذشته برای شرکت در مراسم سومین روز شهادت شهید علی آقازاده‌نژاد(که به همراه جمعی دیگر از مستشاران نظامی کشورمان توسط رژیم‌ صهیونیستی به شهادت رسید)، به سمت گلزار شهدا حرکت کردم. به وسیله سرویس آنلاین کرایه خودروی اسنپ. جوان بیست و سه چهارساله‌ای با پراید نقره‌ای راننده بود. سلام کردم و روز پدر را تبریک گفتم. راننده جوان هم متقابلا تبریک گفت. پرسیدم پدر شدین؟ خندید و گفت من هنوز مجردم! گفتم: ان‌شاءالله ازدواج کنی و پدر اولاد سالم بشی، چپ و راست صدای «پدر» تو خونه‌ات بلند بشه! بیشتر خندید و چیزی نگفت. بعد پرسیدم از درآمد اسنپ رضایت دارین؟ پاسخ داد: اسنپ شغل دوممه! سؤال کردم شغل اولت چیه؟ گفت: کارگر کارخانه پیچ و مهره‌سازی هستم. گویی برای هر سوال به اندازه کوتاه و مرتبط با همان سوال آمادگی پاسخ دارد. گزیده و کوتاه! پرسیدم: از چه ساعت شبانه روز برای اسنپ کار می‌کنی؟ گفت: ساعت پنج و نیم صبح از خواب بیدار می‌شوم و بعد از نماز و صبحانه، سرویس همکاران هستم به سمت کارخانه، واقع در شهرک شکوهیه، راه می‌فتم. ساعت چهار و نیم هم با همکاران به شهر بر می‌گردم. مختصر استراحتی می‌کنم و تا ساعت یازده و نیم شب کار می‌کنم. درآمد اسنپم خرج خوراک و پوشاکم میشه. بعدش از سختی کار در کارخانه گفت و اینکه صدای زیاد تراشکاری باعث شد شنوایی‌اش کم بشه(همان لحظه پیامکی از اسنپ ارسال می‌شود: «راننده اسنپ شما به‌دلیل ناشنوایی یا کم‌شنوایی امکان مکالمه تلفنی ندارد. برای ارتباط، از چت درون‌برنامه استفاده کنید»). می‌گفت: ذرات روغن در محیط کارخانه پراکنده است. گفتم: ماسک می‌زنید؟ پاسخ داد: آلودگی به حدی زیاد است که ماسک جوابگو نیست. می‌گفت: کارکنان شرکت به خاطر سختی کار پس از بیست سال باز نشست می‌شوند‌. به یاد داستان کارمندی افتادم که درباره‌اش می‌گفتند: یک روز دو سه نامه پیش‌نویس کرده بود و معتقد بود برای امروز کافی است و داستان دیگری که آقا یا خانم کارمندی در وقت اداری مشغول کار شخصی بود و وقتی بعد از چندبار تکرار، تذکری محترمانه از مسئولش می‌شنود، طلبکارانه می‌گوید: من هشت صبح تا ساعت شانزده اداره هستم و نان حضورم را می‌خورم! به گلزار شهدا رسیدم. با راننده جوان خداحافظی کردم. وارد گلزار شدم. سنگ مزار لاله‌های پرپری که آرمیده بودند، دیده می‌شدند. شهیدان علی آقازاده‌نژاد و سعید کریمی هم همان اوایل گلزار دفن شده بودند. به محل برگزاری مراسم (حسینیه شهدا) رفتم، بنری از تصویر سه شهید خانواده روی جایگاه و مقابل دیدگان نقش بسته بود. شرمم از خانواده شهیدان آقازاده‌نژاد بیشتر شد. از قرار اطلاع: دو عموی شهید آقازاده هم به شهادت رسیدند. پنج شهید از یک خانواده! آن جوان پرکار که نقشی در حرکت چرخ اقتصاد کشور دارد و این خانواده‌ای که برای انقلاب و اسلام از همه چیزشان گذشتند، برایم مسئولیت‌ساز است. ما در مقابل این خانواده‌ها و ملت بزرگ چه پاسخی داریم، اگر به وظایف‌مان عمل نکنیم؟ ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[🥀] عفت و حجاب، یادگار عاشورا و پیام زینب(س) است... +زینبے و عاشورایے می مانیم ♥️" 🕊" 🌦" 「➜• jαнαdeѕolιмαɴιe 」
هدایت شده از 🕊آسمان دیگر🕊
ایستادگیِ پویا عباراتی که داخل تصویر می‌بینید مربوط به صفحه ۲۴۰ و ۲۴۱ جلد سوم کتابِ نوشته است. خواجۀ «جان بِدَر بُرده» از حمله مغول و «گرفتار» در قلعۀ اسماعیلیان در انتهای کتاب این چنین سفرۀ دل می‌گشاید: "بیشتر مطالب آن را در چنان وضع سختی نوشته ام که مشکل تر از آن ممکن نیست و بیشتر آنها را در دورانی همراه با تشویش خاطر به رشته تحریر درآورده ام که هر جزئی از آن زمان حاوی غصه و عذاب دردناکی بود و پشیمانی و حسرت بزرگی همراه داشت. در جاهایی بودم که آتش جهنم در هر لحظه، در آنها زبانه می کشید و آتش گداخته به سرم می ریخت، و زمانی بر من نگذشت که چشم هایم پر از اشک و خیالم ناراحت و مشوش نباشد و زمانی پیش نمی آمد که دردم در آن مضاعف نشود و غم و غصه ام فزونی نیابد. به قول شاعر به زبان فارسی: بگرداگرد خود چندانکه بینم//بلا انگشتری و من نگینم نمی دانم چرا در دوره زندگانی ام به زمانی برنخوردم که پر از حادثه هایی نباشد که مستلزم پشیمانی دائم است و زندگانی من در بین سپاهی می گذرد که امیرش غم و لشگریانش هم بود. خداوندا، مرا از تزاحم امواج بلا و توفان‌های مشقت و سختی نجات بده، به حق رسول برگزیده ات و وصی پسندیده او (درود خداوند بر رسول تو و بر وصی او و خانواده آنان باد) و مرا به حرمت آن که خدایی نیست جز تو از آنچه در آن افتاده ام فرجی عنایت فرما، و تو ارحم الراحمینی." وضع چنان سخت است که از هر عبارت آتشی بر می‌خیزد، اما مقاومت و ایستادگی او در مقابل سختی جنگ و اسارت منفعلانه نیست، بلکه پویا و فعالانه است. در دل خاکستر اوضاع، او ققنوسی چون شرح اشارات را به نگارش درمی‌آورد، که یکی از متون فلسفی مهم جهان اسلام به شمار می‌آید. ایستادگی و مقاومت دو صورت دارد یکی فعّال و پویا و دیگری منفعل و پذیرا. از دل تهدید فرصت ایجاد می‌کند و امید به زندگی را همچنان زنده نگه می‌دارد. نقل است که بعد از حمله هلاکوخان به آن قلعه تنها خواجه و دو پزشک زنده ماندند. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky @pavaragi
📚 اختتامیه هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی و اولین جشنواره کانون‌های علمی طلاب حوزه برگزار می‌شود ◻️مراسم اختتامیه "هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی " و "اولین جشنواره کانون‌های علمی طلاب " در روز سه شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح با حضور و سخنرانی حجت الاسلام‌والمسلمین فرخ‌فال قائم مقام محترم حوزه‌های علمیه در سالن آیت الله العظمی حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزارمی گردد. شایان ذکر است این مراسم از طریق تلویزیون اینترنتی حوزه‌های علمیه بصورت زنده پخش خواهد شد. لینک پخش زنده: http://livehowzeh.ir/tv 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش @pavaragi
| در حال به روزرسانی ... ✍️ پویش نوشتن نویسندگانِ حوزوی👇 جواد محدثی | احمد عابدی | ابوالقاسم علیدوست سیدمحمدمهدی میرباقری | نجف لکزایی | داود مهدوی‌زادگان | احمدحسین شریفی | حبیب الله بابایی | سیدسجاد ایزدهی | حسین سوزنچی | میراحمدرضا حاجتی | محمدرضا فلاح شیروانی | محمدرضا باقرزاده | محسن الویری | شریف لک‌زایی | مجتبی رستمی‌کیا | محمدصدرا مازنی | سیدیاسر تقوی | علی مهدیان | احمد اولیایی | مرتضی رجائی | حمید احتشام | تقی متقی | سیدعبدالله هاشمی | سعید احمدی | مهدی قنبریان دهکردی | سید محمدحسین راجی | مهران شفیعی | فرهاد فتحی | محمدرضا حدادپور جهرمی | سیدکاظم روح‌بخش | قدیر اسفندیار | هادی حمیدی | مجتبی عادل‌پور | محمدجواد محمودی | امیر خندان | علی بهاری | علی ابراهیم‌پور | علی کردانی | سیدمحمد هاشمی | مجید پاک‌نیت | بهروز دلاور | محمد مختاری | بابک شکورزاده | دانیال بصیر | سیدمحمدباقر میرصانع | رسول لطفی | مجتبی میرزایی | مصطفی گودرزی | هاشم جنگجو | علی عسگری | محمدمهدی حکیمیان | مرتضی بذرافشان | علی تقوی دهکلانی | محمدعلی نبی‌نژاد | سجاد قربانی | حمیدرضا مظاهری سیف | داود مؤذنیان | مرتضی قره‌باغی | عبدالصالح شمس‌الهی | مصطفی راهی | حسین انجدانی | حمیدرضا غریب‌رضا | میلاد حسن‌زاده | محمدحسین افشار | مصطفی ایزدی | امین دهقانی | سید محمدحسین دعائی | حمیدرضا باقری |امیرحسین محمودی | محمدمهدی ابراهیم‌پور | سیدعلیرضا موسوی | محمدعلی بابایی | محمدرضا بابایی | سعید کرمی | مجید ابطحی | قاسم روزبهانی | محمدجواد رحمانی | علی اسفندیار | مجید دهقان |جواد حاجی‌اکبری | متین فراوانی | قدرت الله غلمانی | محمد دهقانی شورکی | 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
موضوعات مصوب مدارج قم تا تاریخ 1401.11.01.xlsx
1.22M
📌 موضوعات مصوب پايان‌نامه طلاب محترمی كه قصد نوشتن سطح سه و چهار را در دارند، قبل از انتخاب موضوع رساله خود، حتماً از تکراری نبودن موضوع پیشنهادی اطمینان حاصل نمایند. برای چنانچه این موضوعات در حوزه خواهران اخذ نشده باشد، فهرست خوبی برای انتخاب پایان نامه و مقاله و تحقیقات پایانی خواهد بود. @pavaragi
هشتمین جشنواره نشریات واحدهای آموزشی و اولین جشنواره کانون‌های علمی با حضور قائم مقام محترم مدیر حوزه های علمیه در امور استانها برگزار می شود به گزارش معاونت پژوهش، حجت الاسلام والمسلمین مازنی مدیر ترویج پژوهش گفت: مراسم اختتامیه «هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی» و «اولین جشنواره کانون‌های علمی» در روز سه شنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن جلسات آیت‌الله حائری با حضور حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال قائم‌مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان‌هابرگزار می‌شود. حجت‌الاسلام مازنی خبر داد: در این جلسه از برگزیدگان واحدهای آموزشی مدیریت حوزه علمیه قم تجلیل می‌شود. همچنین از برگزیدگان سایر استان‌ها نیز که در مرکز استان به صورت مجازی پی‌گیر جلسه هستند، تجلیل به‌عمل می‌آید. وی گفت: این دوره در حالی برگزار می شود که رقم نشریات نسبت به دوره گذشته به 180 مجله افزایش پیدا کرده است. مدیر ترویج پژوهش با بیان این که در این دوره ۱۵۶ نشریه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند، افزود: مجموع برگزیده‌های این دوره 32 نشریه است. در هیج یک از سطوح، برگزیده رتبه یک نداشتیم! برگزیده رتبه دو، 10 نشریه، برگزیده رتبه سه 22 نشریه و در سطح یک مجموعاً 11 نشریه برگزیده شده اند. حجت الاسلام مازنی همچنین از تجلیل از برترین‌های اولین جشنواره کانون‌های علمی خبرداد و گفت: در اولین جشنواره کانون‌های علمی نیز از کانون‌های برتر تجلیل می‌شود. از میان برگزیدگان کانون‌های علمی، حوزه علمیه قم با ۸ کانون بیشترین برگزیده را داشته است. 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش @pavaragi
جلسه آنلاین آشنایی با هوش مصنوعی و ابزارهای پژوهشی آنروز سه‌شنبه 15 اسفند 1402، ساعت20 🆔 آیدی ادمین ثبت نام: @admin_ai_pajoohesh 🏵 مبلغ ثبت نام: 49 هزار تومان (جهت حضور قطعی ثبت‌نام کنندگان) پژوهش با هوش مصنوعی | موسوی 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3051225685C4834c48c8f
📝 من هرگز دوستان واقعی ام، زندگی شگفت انگیزم، خانواده محبوبم را با موهای سفید کمتر یا شکمی صاف تر عوض نمی کنم. با بالا رفتن سنم، شفقتم بیشترشد و کمتر از خودم انتقاد کردم. من خودم را به خاطر خوردن کلوچه های اضافی، مرتب نکردن تختم یا خریدن چیز احمقانه ای که به آن نیاز نداشتم سرزنش نمی کنم. من حق بی نظمی و اسراف دارم. بسیاری از دوستان عزیز را دیده ام که قبل از اینکه متوجه آزادی بزرگ پیری شوند خیلی زود این دنیا را ترک می کنند.... خوش شانس بودم که آنقدر عمر کردم که موهای سفید و خنده های جوانی برای همیشه روی صورتم ماند. خیلی ها هرگز نخندیدند، خیلی ها قبل از اینکه موهایشان خاکستری شود مردند. با بالا رفتن سن، مثبت اندیشی برای شما آسان تر می شود. شما کمتر به اینکه دیگران در مورد شما چه فکری میکنند، اهمیت می دهید. من دیگر به خودم شک ندارم. من حق اشتباه را به دست آورده ام. وقتی از من می پرسند که آیا پیر بودن را دوست دارم، پاسخ می دهم: من شخصی که شده ام را دوست دارم...... @pavaragi
ابتذال اطلاعات در سایت‌های اینترنتی یا خود متخصص‌پنداری عوام؟ در جمعی دوستانه، صحبت از عناب شد. به‌قاعده‌ی جستجویی که سابقا از عالیجناب گوگل داشتم، اظهار نظر کرده و گفتم برای غلظت خون مضر است. دوستی گفت اتفاقا باعث رقیق شدن خون می‌شود! سراغ گوشی رفتم و این عبارت را در صفحه گوگل تایپ کردم: «عناب و غلظت خون» این نتیجه از یکی از سایت‌های طب سنتی به‌دست آمد: عناب یکی از میوه‌هایی است که درمان موثری برای غلظت خون است. استفاده از دمنوش عناب به میزان دو فنجان در وعده‌ی صبح و عصر غلظت خون را پایین می‌آورد و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. برای تهیه آن باید ۸ تا ۱۰ عدد عناب را داخل یک لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد در جستجویی دیگر درخواستم را از گوگل اینگونه ذکر کردم: «مضرات عناب برای غلظت خون»، و اما نتیجه: مصرف عناب باعث می شود که مقدار ویتامین K در بدن به طور محسوسی افزایش یابد و زیاد شدن این ویتامین می‌تواند باعث افزایش غلظت خون و مشکلاتی مثل خواب آلودگی و بی‌حالی شود. در نتیجه افرادی که دارای غلظت خون بالا هستند بهتر است از مصرف بیش از اندازه عناب خودداری کنند. دو سایت با دو تجویز متفاوت درباره اثر عناب بر غلظت خون! در شرایطی که هریک از سایت‌ها و کانال‌ها از منظری به پدیده‌ها نگاه می‌کنند و ما نیز در آن موضوع دانش و تخصص لازم نداریم، بهتر است لب فروبندیم و دکتری نکنیم. نه تجویز کنیم و نه به تجویز نامتخصصان عمل کنیم‌. مسائل‌ پزشکی و هر مسئله دیگر را با اهلش درمیان بگذاریم. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
فراخوان شانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1368/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز سه‌شنبه 15 خرداد 1403 فرصت دارند فرایند ثبت‌نام در این جشنواره را تکمیل نمایند. همچنین، اساتید حوزه‌های علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزه‌های علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزه‌های علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، می‌توانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند. آثار ارسالی می‌بایست در یکی گروه‌های علمی دوازده‌گانه جشنواره شامل: ▫️ تفسیر و علوم قرآنی ▫️ علوم حدیث و درایه ▫️ کلام ▫️ اخلاق و تربیت ▫️ فقه و حقوق اسلامی ▫️ فلسفه و منطق ▫️ اصول فقه ▫️ تاریخ اسلام ▫️ ادبیات و زبان‌شناسی ▫️ سیاسی و اجتماعی ▫️ اقتصاد و مدیریت ▫️ علوم تربیتی و روان‌شناسی باشد. همچنین آثار ارسالی طلاب جوان می‌بایست در یکی از قالب‌های «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایان‌نامه سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [تحقیق پایانی و پایان‌نامه در بخش اساتید پذیرفته نمی‌شود.] «نقش حوزه‌های علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دین‌داری جامعه» و «پژوهش و تبلیغ ؛ ابزارها و شیوه‌ها» به عنوان موضوعات بخش ویژه جشنواره شانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهره‌مند خواهند شد. 🌐 لینک ثبت‌نام در جشنواره 🔰 فایل راهنمای ثبت‌نام ‌ @jhelli_ir @pavaragi
🔻من یک وقت‌هایی نوشتنم نمی‌آید، چه کار کنم؟ زندگی شما به عنوان داستان‌نویس به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی که در آن می‌نویسید، و بخشی که در آن نمی‌نویسید. در هر کار تولیدی، اعم از تولید داستان یا تولید ماکارونی، دو مرحله وجود دارد: پیش‌تولید و تولید. در مرحلۀ پیش‌تولید شما خود را برای تولید آماده می‌کنید. من اگر بخواهم درختی را قطع کنم، بخش اعظمی از وقتم به تیز کردن تبر خواهد گذشت. وقتی دارم تبر را تیز می‌کنم، اگر بپرسم «من الان درخت قطع نمی‌کنم، چیکار کنم؟» چطوری به نظر می‌رسد؟! من یک هیزم‌شکنم که وظیفه‌ام قطع درخت و خرد کردنش به قطعات مساوی است، و یک زمان زیادی را صرف تیز کردن تبر می‌کنم. و اگر بپرسید چرا درخت قطع نمی‌کنم، پاسخ ساده است! چون تبر تیز می‌کنم! چرا من داستان نمی‌نویسم؟ چون الان در پیش‌تولید داستانی هستم که یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد، ده سال بعد قرار است بنویسم. دارم قصه‌های اطرافم را در ذهنم جمع می‌کنم، دارم با دید دراماتیک به آدم‌ها و ماجراهایشان نگاه می‌کنم تا درنهایت بنویسم‌شان ...     🔺برشی از کارگاه «جستار شخصی» استاد رامبد خانلری مدرسه اسلامی هنر @pavaragi
📝📝📝چرا بی‌عدالتی عظیم‌ترین شر بشری است؟ 🔻🔻🔻یادداشتی از کالین مک‌گین با ترجمه جواد حیدری 📌نوشتار پیش رو چه می‌گوید؟ 🖊در این جستار کوتاه کالین مک‌گین سه دلیل اقامه می‌کند که چرا بی‌عدالتی عظیم‌ترین شر بشری است. 🖊دلیل اول. بی‌عدالتی باعث می‌شود در انسان‌ها بدترین واکنش‌های روانی برانگیخته شود؛ واکنش‌هایی مثل خشم نسبت به مقصر، عصبانیت اخلاقی، تنفر، احساس بیهودگی، میل به انتقام، یأس، سرخوردگی، و دلمردگی. 🖊دلیل دوم. تقریباً غیرممکن است با فردی که در حق شما ظلم کرده است رفتار عادلانه داشته باشید. مثلاً اگر کسی اموالی را از شما به سرقت برده باشد، شما تمایلی ندارید که اموال او را به سرقت ببرید. اما شما احساس می‌کنید که بی‌عدالتی در عوض بی‌عدالتی قابل توجیه است. 🖊دلیل سوم. تمایل به عمومیت بخشیدن به بی‌عدالتی است. اگر شخصی قربانی بی‌عدالتی شده باشد، به‌ویژه اگر بی‌عدالتی تکراری و سیستماتیک و بدون احساس پشیمانی باشد، در این‌صورت شخص قربانی بی‌عدالتی مستعد آن است که عدالت را به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی رفتار کنار بگذارد و با خودش بگوید که با من ناعادلانه رفتار شده است، پس چرا باید با دیگران عادلانه رفتار کنم؟ و این به چرخه‌ی بی‌عدالتی دامن می‌زند. 🔸متن کامل این نوشتار را در لینک زیر بخوانید mashghenow.com/?p=6052 🔸نشانی «پاورقی»: @pavaragi
برای ملاحظه متن کامل مصاحبه به فایل ویژه‌نامه مراجعه کنید.👇 @pavaragi