eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۷ دی ۱۳۹۹
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۷ دی ۱۳۹۹
💠 💠 💢بخش 7️⃣1️⃣ 🌐 مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔘 مقدمه 2. تقسیم های نور و ظلمت 🔺 سهروردی پس از آنکه در میان مادّه و مادیات و عالم ابعاد _که وجودهای غیر ادراکی اند_ وجود نوری و ادراکی موجودات مافوق نفس را به اثبات رساند، به نظامی در تبیین هستی دست می یابد که می توان آن را «نظام نور و ظلمت» نام داد. 🔘 تقسیمات نور 🔺 نور چون وجود به دو قسم «نور فی نفسه لنفسه» و «نور فی نفسه لغیره» منقسم می شود. 1️⃣ انوار جوهری 🔺 «نور فی نفسه لنفسه» همان نورهای جوهری اند، نورالانوار، انوار طولی و عَرضی، نفوس فلکی و انسانی همگی نورهای جوهری اند. سهروردی از نورهای جوهری به نور «نور محض» یاد می کند. 2️⃣ انوار عرضی 🔺 «نور فی نفسه لغیره» نورهای عرضی اند که شیخ از آنها به « نور عارض» تعبیر می کند. نورهای عارض نیز دو قسم اند؛ « نور عارض مجرد» نورهایی هستند که از نورهای جوهری عالی بر نورهای جوهری پایین دست می تابند و اشراق می شوند. این نورها نسبت به جواهر نوری سافل، نورهای عرضی محسوب می شوند که موجب ازدیاد روشنائی آنان می شود. سهروردی از این نورهای عارض مجرد به «نور سانح» یاد کرده است. 🔺 قسم دیگر از نورهای عارض، «نورهای عرضی مادی» هستند. همه نورهایی که در عالم ماده قرار دارند مثل نور خورشید و نور چراغ ها و نور شمع همگی نورهای عارض بر جوهر تاریک جسم اند و بدین ترتیب، تقسیم حوزۀ نورها به پایان می رسد. 🔘 تقسیمات ظلمت 1️⃣ ظلمت جوهری 🔺 حوزه ظلمت نیز دو گونه است. گونه نخست ظلمت جوهری است. ظلمت جوهری، همان جسم است که در اصطلاح خاص اشراقی از آن به «برزخ» یاد می شود. جوهر ظلمانی به علت غیبتی که سراسر آن را فراگرفته، هیچ گونه نور، ادراک و شهودی در آن وجود ندارد. 2️⃣ ظلمت عرضی 🔺 غیبت و احتجاب جسم، موجب غیبت و احتجاب همه اعراض جسم، همانند سفیدی، سیاهی، اضافات _به غیر از نور عرضی مادی_ می شود و با این حساب، عالم ماده یکپارچه هویتی غیرادراکی یافته و در تاریکی و ظلمت غوطه ور است. 🔘 چالش های نظام نور و ظلمت 1️⃣ مشکلات ظلمت محض دانستن عالم ماده 🔺 ظلمت دانستن عالم ماده مشکلات فلسفی، عرفانی و دینی به همراه دارد؛ چراکه اگر نظام عالم براساس نظم تشکیکی شکل گرفته باشد، نمی توان عالم ماده را که ضعیف ترین مراتب موجودات است به کلی از نور بی بهره دانست. به تعبیر صدرالمتألهین اگر عالم ماده _به جهت امتداد مقداری_ سراسر غیبت است، از جهتی دیگر _که همان جهت وحدت اتصالی است_ دارای حظّ نوری است. 🔺 عرفان نیز با توجه به مبنای وحدت شخصیه وجود، همه عالم را یکسره نور تلقی می کنند و تعبیرهای آنها درباره ظلمت عالم ماده در فضای نسبیت معنا و تفسیر می شود. از منظر دینی تسبیح گویی همه موجودات حتی ذرات عالم ماده با تحلیل شیخ اشراق از ظلمت عالم ماده ناسازگار است. 2️⃣ ناهماهنگی قائل شدن به نور عرضی مادی با مبنای فلسفی نظریه نور و ظلمت 🔺 تحلیل شیخ اشراق از نور عرضی مادی و جای دادن آن در حوزه نور با تفسیر فلسفی ای که وی از نور مطرح کرده، کاملاً ناهماهنگ است. تفسیر فلسفی نور به ظهور و حضور و ادراک باز می گردد. این در حالی است که نور مادی هیچ گونه ادراکی برای خود یا دیگران همراه ندارد؛ جز آنکه جزء شرایط اشراق ابصاری نفس به موجودات در عالم ماده است. 3️⃣ نامشخص بودن جایگاه موجودات مثالی در این طرح 🔺 با آن که شیخ شهاب الدین سهروردی کاشف عالم مثال است، ولی جایگاه این عالَم و موجودات مثالی در نمودار ارائه شده روشن نیست. آیا موجود مثالی در حوزه اقسام نور قرار دارد، یا در حوزه عالم ظلمت است، یا حقیقتی میانه دارد و نیمه نورانی و نیمه ظلمانی است؟ و اگر بعدها در دستگاه فلسفی ملاصدرا مشخص شده و موجود مثالی را نیمه تجردی محسوب داشته اند و فرض اخیر را درباره موجود مثالی بپذیریم، تبیین حقیقت نیمه نوری چگونه خواهد بود؟ 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 56_59 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۷ دی ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸ دی ۱۳۹۹
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۸ دی ۱۳۹۹
💠 💠 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشا 🔘 تقسیم معقولات به اولی و ثانویه 🔺 در فلسفه اسلامی، معقولات به سه قسم معقولات اولی یا مفاهیم ماهوی، معقولات ثانیه منطقی یا مفاهیم منطقی و معقولات ثانیه فلسفی یا مفاهیم فلسفی تقسیم شده است. اما مشائیان این تقسیم را به شکل کنونی نداشته اند. آنها معقولات را دو قسم کرده اند: معقولات اولی و معقولات ثانویه. 🔺 اولی، همان مفاهیم کلی ای هستند که از اشیای خارجی در ذهن حاصل می شود و ماهیت آنها را تشکیل می دهد. 🔺 معقولات ثانویه، آن دسته از مفاهیم عقلی هستند که از معقولات اولی در ذهن انتزاع می شوند. 🔺 درحالی که معقولات اولی از اشیای خارجی حکایت می کنند، معقولات ثانیه، مفاهیم ذهنی را توصیف می نمایند. 🔘 دیدگاه فارابی و ابن سینا در تقسیم معقولات به اولی و ثانیه 🔺 ایشان جایگاهی برای معقولات ثانیه فلسفی در نظر نگرفته اند و در هیچ جای دیگر نیز این عنوان را مطرح نکرده اند، ولی در مقام تعریف فلسفه اولی و تعیین موضوع آن، به مفاهیمی مانند قوه، فعل، وجوب، امکان، علت و معلول اشاره کردند و آنها را از معقولات اولی و نیز از معقولات ثانیه منطقی، متمایز کردند و وجه جامع آنها را موجود بما هو موجود دانستند و گفتند در فلسفه اولی از این امور سخن گفته می شود. 🔺 با توجه به اینکه این فیلسوفان موجود بما هو موجود را جامع این مفاهیم می دانستند، می توان گفت آنها این مفاهیم را حاکی از خارج، و بیانگر احکام و اوصاف موجودات خارجی می دانستند. اما پس از ابن سینا، فیلسوفانی چون بهمنیار، سهروردی و حتی محقق طوسی و برخی از شارحان آنها این مفاهیم را به معقولات ثانیه (منطقی) ملحق کردند و آنها را مانند منطقی، ذهنی و اعتباری شمردند. 🔘 تقسیم علم به بدیهی و نظری 🔺 علم بدیهی، علمی است که بدون فکر و نظر حاصل شود و علم نظری، علمی است که حصول آن متوقف بر فکر و نظر باشد. 🔺 تقسیم به بدیهی و نظری فقط به ادراکات کلی مربوط است؛ جزئی نه کاسب است و نه مکتسب، یعنی جزئی، نه نتیجه فکر و استدلال است و نه مقدمه ای که در استدلال به کار گرفته می شود. 🔺 استدلال فیلسوفان بر وجود ادراک های بدیهی، لزوم دور و تسلسل بر فرض نظری بودن همۀ ادراک ها و در نتیجه، نفی هرگونه علمی است. 🔘 اتحاد عاقل و معقول 🔺 ابن سینا در این زمینه دو پاسخ کاملاً متعارض داده است. او در المبداء و المعاد، اتحاد عاقل و معقول را پذیرفته، بر آن استدلال کرده است و در مواردی از آثار دیگر، از جمله در الالهیات من کتاب الشفاء، موافق آن سخن گفته است. اما در الاشارات و التنبیهات، قول به اتحاد عاقل و معقول را سخنی شعری شمرده، با استدلال های متفاوتی آن را نقد کرده است. 🔘 دیدگاه ملاصدرا 🔺 ملاصدرا کوشیده است اتحاد عقل و عاقل و معقول را اثبات کند. درحالی که اگر در برخی آثار ابن سینا بر اتحاد عاقل و معقول تأکید شده، در همان آثار بر نفی اتحاد حاس و محسوس نیز تصریح شده است، اما ملاصدرا همان گونه که به اتحاد عاقل و معقول قائل شده، به اتحاد حاس و محسوس و نیز اتحاد متخیِّل و متخیَل نیز قائل شده است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 71_77 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۸ دی ۱۳۹۹
❇️ سلسله نشست های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب 💠 موضوع: مأموریت در مواجهه تمدنی با غرب در و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی ✳️ ارائه دهنده: 🌐 برگزار شده توسط مدرسه معصومیه (س) @masoumieh_ir 🔊 را در پست بعد دانلود کنید —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۸ دی ۱۳۹۹
Neshaste Dovom.mp3
19.97M
💠 مأموریت در مواجهه تمدنی با غرب در و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی ✳️ ارائه دهنده: 🌐 برگزار شده توسط مدرسه معصومیه (س) @masoumieh_ir کانال استاد یزدانپناه @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۸ دی ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹ دی ۱۳۹۹
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۹ دی ۱۳۹۹
💠 💠 💢بخش 0️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (5) 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 6️⃣ ابو سعید خرّاز (م 279) 🔺 وی از ارکان عمدۀ عرفان و شاگرد: محمدبن منصور طوسی، ذوالنون مصری، سری سقطی، بشر حافی و جنید است. اول کسی که مطابق نقل در علم فنا و بقای بعد از فنا سخن رانده است، ابوسعید است. تصانیف فراوان دارد: کتاب الصدق، درجات المریدین، کتاب السرّ، کتاب الکشف و البیان و کتاب الحقایق از اوست. 7️⃣ سهل تستری (م 283 یا 294) 🔺 از اکابر مورد توجه عرفاست. گفته اند: شاگرد ذوالنون مصری است، اما از کودکی تحت تربیت دایی خود محمدبن سوّار بوده است. 🔺 سهل در ریاضات و مجاهدات قدمی راسخ داشت، از این رو سلسله ای از عرفا که پیرو او هستند و بر مسئلۀ ریاضت تأکید دارند، به «سهلیّه» معروف اند. 8️⃣ ابوالحسین نوری (م 295) 🔺 در اصل خراسانی است، اما در بغداد تولد یافته، نشو و نماگرفته است. شاگرد سری سقطی، محمدعلی قصاب و احمدبن الحواری است و از رفیقان جنید. می گویند: وقتی از دنیا رفت، جنید در حق وی گفت: با مرگ نوری، نیمی از علم عرفان از میان رفته است. 9️⃣ جنید بغدادی (م 297) 🔺 وی در اصل نهاوندی است، اما محل ولادت و رشد او بغداد است. شاگرد دایی خود، سَری سَقَطی و حارث محاسبی واز همه مهم تر محمدعلی قصاب است و خود، شیخ بزرگِ مشایخ بغداد همچون خرّاز، نوری، شبلی، حلاج، رویم و غیر ایشان است. مقام عرفانی جنید به حدی است که به «سیدالطائفه» و «شیخ الطائفه» شهرت یافته است. 🔟 روَیم بن احمد (م 303) 🔺 از بزرگان مشایخ بغداد و شاگرد جنید است. خواجه عبدالله انصاری در عظمت او می گوید: رُوَیم خود را شاگرد جنید می نمود. از یاران وی است. 1️⃣1️⃣ حکیم ترمذی 🔺 محمدبن علی معروف به حکیم ترمذی، از بزرگان عرفاست. شاگرد ابوتراب نخشبی، ابوحامد بلخی و ابن جلا و استاد ابوبکر وراق است. 🔺 حکیم ترمذی نه تنها در کرامات و احوال بسیار قوی بود، بلکه صاحب کتاب های فراوانی است و بیش از صد کتاب را بدو نسبت داده اند و هم اینک نیز از او آثار فراوانی موجود است، مانند: ختم الولایة، علل الشرایع، نوادر الاصول فی اخبار الرسول و غیره. 🔺 حکیم ترمذی در عرفان سؤالات فراوانی مطرح کرده که ابن عربی در فتوحات مکیه اش به آنها پاسخ گفته است. وی از عارفان قرن سوم و از اقران جنید است، اما تاریخ وفات او مشخص نیست. 2️⃣1️⃣ حسین بن منصور حلاج بیضاوی (م 306 یا 309) 🔺 به قول استاد شهید مطهری، وی از جنجالی ترین عرفای دورۀ اسلامی است. عرفا دربارۀ وی اختلاف دارند. بیشتر عرفای متقدم او را انکار می کنند، جز ابوالعباس عطا که به خاطر حمایت از حلاج کشته شد و مانند شبلی و برخی دیگر، از طرفی دیگر، بیشتر عرفای متأخر همچون ابوسعید ابوالخیر او را قبول دارند و البته عده ای دیگر از عارفان نیز دربارۀ حلاج توقف کرده اند. 🔺 حلاج در ابتدا شاگرد سهل تستری بود، سپس او را رها کرده به عمروبن عثمان مکی پیوست و پس از چندی او را نیز رها کرده، شاگرد جنید شد و به گفتۀ هجویری، به دعای عمروبن عثمان مکی آن همه بلاها بر سر حلاج آمد و سرانجام به دار آویخته شد؛ زیرا آنچه پنهانی از اسرار یافته بود، به طور آشکار بر مردم ابراز می داشت و مشکلاتی پدید می آورد. بیشترین انتقادی که جنید و دیگران به وی داشتند، همین انتقاد در روش او بود. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 123_130 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۹ دی ۱۳۹۹
❗️توجه ❗️توجه ⭕️ پنجاه درصد تخفیف ویژه کتب «انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام» منتشر شده در سایت و کتابخوان طاقچه 🌹به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی ⏰ از تاریخ 9 دی‌ماه لغایت 13 دی‌ماه 🔷پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) 🔗 برای تهیه کتابها اینجا کلیک فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۹ دی ۱۳۹۹
☑️ 1️⃣ توجه به نعمت‌ها باعث بیداری و یقظه 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2842 2️⃣ ولايدبر العبد لنفسه تدبيرا 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2923 3️⃣کوچ الی الله 📎 https://b2n.ir/465068 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۹ دی ۱۳۹۹
🎶 3️⃣ 📎لینک دانلود: https://b2n.ir/465068 ⭕به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ⭕و به مناسبت یوم الله: ۹ دی 🔆کوچ الی الله .................. 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۹ دی ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰ دی ۱۳۹۹
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۰ دی ۱۳۹۹
💠 💠 💢بخش 2️⃣1️⃣ 🌐 مؤلفه های معرفت یقینی 🔘 منظور از یقین 🔺 ممکن است برخی امور دیگر با این یقین مشتبه شوند. منظور از یقین در اینجا، یقین نفس الامری است، نه یقین روان شناختی. یقین روان شناختی، لزوماً مطابق واقع نیست، و ممکن است با جهل مرکب همراه باشد. 🔺 یقین نفس الامری و منطقی، اعتقاد و تصدیق مطابق با واقع است. یقین نفس الامری، همان علم و معرفت حقیقی است. این یقین از سویی وصف عالِم است، که حالتی روانی و نفسی است، و از سوی دیگر، با خارج ارتباط دارد، و براین اساس، اعتقادی واقع نماست و از این جهت به حق بودن متصف می شود. 🔺 این جزم و باور به تصدیقی تعلق می گیرد که مطابق واقع و کاشف آن باشد. 🔺 بحث درباره چیستی معرفت حقیقی بنیاد مسائل علم برهان است. 🔘مؤلفه های یقین 🔘دیدگاه افلاطون 🔺 مؤلفه های معرفت حقیقی از نگاه او: اعتقاد یا تصدیق یا پندار باشد، صادق و حق بودن، همراه با بیان و توضیح باشد. 🔘 منظور از بیان چیست 🔺 ممکن است منظور از آن، بیان و توضیح لفظی باشد. نیز می تواند بدین معنا باشد که عناصر اصلی شیء شناخته باشد. احتمال سوم این است که منظور از بیان، شناخت ممیزات شیء باشد، و البته اجمالاً معنای سوم ترجیح داده می شود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 82_89 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۰ دی ۱۳۹۹
⬛️ انا لله و انا الیه راجعون ⚫️روح بلند و ملکوتی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۲ دی ۱۳۹۹
⬛️ پیام حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی به مناسبت حضرت (ره) «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ، اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»﴿البقرة، 156﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ برخي راست قامت مي‌روند؛ يعني با عظمتي كه به دنيا مربوط نيست. همه اين توفيق را ندارند. استاد عزيز ما چنين بود. استاد مصباح با عقايدش و با منش خویش و با همۀ آنچه كرد به آسمان تعلق داشت. اين يعني مؤمن بود، يعني اهل الله بود. در داغ استاد عزيزمان حقيقتاً داغداريم، نمی‌توانیم پنهان کنیم که احساس تنهایی ‌می‌کنیم، ولي مهم اين است كه او را در آن ديار سربلند مي‌دانيم، صاحب يك زندگاني بسيار نوراني و پر از بهجت و سرور. حقيقتاً به زندگي دنيا و آخرت او رشك مي‌بريم. حقیقتاً از او می‌خواهیم دست از دعا در حق ما برندارد. استاد مصباح براي اسلام بود، نگاهي فاخر و نافذ و دلي بي‌پيرايه داشت و در مزرع دل او درد اسلام بر همۀ دردها و دغدغه‌ها سبقت گرفته بود. اين كه مي‌گفت من دست رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله‌تعالی را، بلكه پاي او را مي‌بوسم، قبل از هر چيز نشان مي‌داد كه وجودي پر از درد حقیقت و شأن ملکوتی ايثار داشت. کسانی که ایشان را می‌شناختند، اگر در لجن‌زار بی‌دینی گرفتار نگشته بودند و در مرداب خودخواهی نمرده بودند، متوجه مقام بلند فکر و شخصیت او می‌شدند. او «یار» بود، نه نیمه‌راه، نه متزلزل، نه پر نوسان، نه سطحی، نه گذرا، نه تک بعدی، نه تنها این اواخر، نه ناتوان، نه صرفاً بر سر زبان، نه بدون معنویت و بندگی، نه از روی هیجان، نه ... او یک افتخار بود، افتخار، ... افتخار سربازی اسلام و انقلاب. ای عزیز، ما سالهای سال تو را عاشقانه دوست داشته‌ایم. تنهایمان گذاشتی، باشد ... این آرامش گوارای وجود مهربانت! عزیز ما! دلمان خیلی زود برایت تنگ می‌شود. معلوم است که راهت ادامه خواهد داشت، معلوم است که تمدن باشکوهی که به عشقش زیستی بر پا خواهد شد، ولی بیشتر دوست داریم بگوییم : «أَنتُم لَنا فَرطٌ، وَ نَحنُ لَکُم تَبَعٌ، وَ اِنّا بِکُم لاحِقُونَ، وَ اِنّا لِله وِ اِنّا الَیه راجِعُونَ.» ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◾️@faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۲ دی ۱۳۹۹
⚫️ إنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ ▪️ به مناسبت رحلت حضرت (ره) و سالگرد شهادت سردار مراسم عزاداری و یادبودی در مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) برگزار می گردد. ▪️ زمان: شنبه 13 دی ماه 99 بعد از نماز ظهر و عصر ▪️ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی ▪️ مداح: حجت الاسلام و المسلمین محسن همت ◼️ لینک شرکت مجازی https://www.skyroom.online/ch/fvtt_ir/marasemat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۲ دی ۱۳۹۹
◼️ پیام تسلیت حضرت در پی درگذشت عالم ربانی رحمةالله‌علیه بسم الله الرحمن الرحیم إنّا لله و إنّا إلیه راجعون ارتحال عالم ربانی، فقیه و فیلسوف انقلابی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی را خدمت حضرت بقیةالله‌الاعظم (روحی و أرواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) و مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) تسلیت می‌گوییم. آن عالم مجاهد عمرش را در خدمت دین و انقلاب اسلامی گذراند و در این راه از ملامت و سرزنش سرزنش‌کنندگان باکی نداشت و گاه یک تنه در برابر خیل منحرفان می‌ایستاد و با منطق روشن و دقیق خود با انحراف و التقاط مقابله پیگرانه می‌کرد. اخلاص بی‌نظیرش، همراه با بصیرت نافذ و مقام بلند علمی‌اش، موجب می‌شد تا خداوند سبحان به کار او برکت و رونق دهد. بر همین پایه به دست این عالم فرزانه، خدمات شایانی نسبت به حرکت ناب انقلاب رقم خورد. تأکید و اصرار بی‌مانند ایشان در حمایت از سکاندار اصلی این انقلاب در عصر کنونی، یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله یکی از برجستگی‌های ماندگار آن عالم فرهیخته و نستوه بوده و هست. خداوند ان‌شاءالله ایشان را با ائمه معصومین علیهم‌السلام محشور بفرماید. سید یدالله یزدان پناه ۱۳۹۹/۱۰/۱۲ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۳ دی ۱۳۹۹
جناب • ایده ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️شعور شیعی ما را عواطف مدیریت نمی کند. ما به خاطر خدا و به خاطر اسلام برخاسته ایم. چشمان ما باز است. داریم می بینیم که آرایش دشمنیهای طاغوت و دشمنان بشریت نسبت به این انقلاب و سرداران آن چگونه بوده است و اکنون چگونه گشته است. داریم می شنویم که چه ایده ها و طرحهایی برای تعالی جامعۀ بشری و ایران اسلامی مطرح شده است و اکنون مطرح می شود. داریم می سنجیم که کدام طرحها از دل توحید برخاسته است، به وضوح قرآنی و جامع نگر است، در حال و هوای شرافتهای انسانی است، از روی آگاهی و اشراف چند بعدی است، دلیرانه و عاقلانه است و متکی به تجربیات یکی دو قرن اخیر است. اگر از بازیهای آکادمیک و هیجانات سیاسی و تعصبهای باندی فاصله بگیریم، خیلی مخفی نیست که ثمرات نگاههای طوائف مختلف و صاحبان ایده های وطنی و بیرون از ایران اسلامی چه شده است. داریم می بینیم که چطور صاحبان ایده چون برگ پاییز به پای طاغوت می ریزند و با سبعیّت آنها لگدمال می شوند یا در طرح طاغوت می افتند و با صد صدا دُم طاغوت را گرفته اند و گویا مست «نخوتهای نخبگی» گمان می برند که به وصلت بزرگان(؟) در آمده اند. ما همۀ اینها را می بینیم و باز هم به مکتب امام می رسیم. مکتب امام یک سرود نیست، یک پز توخالی نیست، یک پرچم به دست هر کسی که آن را گرفت نیست، پر از محتوا است، ندای فطرت است، در اوج تعادل است، یک تاریخ بشری عقلانیّت انبیا و اولیا است، پر از امید و احترام است، پر از طوفان قیام و تحرک است، در فهم اسلامی راقی است، در فهم عصری بینا است، در ادراک محیطی هشیار است، عنصری کاملاً یادگیرنده است و مرتب در حال افزودن بر وجود شریف خویش است. عقل محض است. ذائقه های سخت علمی را به خوبی ارضا می کند و به شیرینی به تعب می اندازد؛ دیده های پر التفات اجتماعی را از تصاویر واقع بینانه که با هیجان ترس و سفاهت مخدوش نگشته اند پر می کند؛ عواطف متین مدیرانه را از دیدن نقاط قوت و فرصتها و درک نقاط ضعف و تهدیدها به صورتی احترام انگیز نوازش می کند؛ روحهای لطیف معنوی را ـ اگر گرفتار سطحی نگری نشده باشند ـ چون نسیمی پر مهر و ماندگار می نوازد و به نشاط می کشاند و سینۀ حساس ایشان را همراه ولعی سیری ناپذیر پر از هوای پاک می کند؛ این معنا، این واقعیّت شورانگیز و این مهر و نعمت بی پایان الهی جان ما را پر از شکر و امتنان کرده و ما را دنبال اهل حقیقت کشیده است. ما از باب «إعرِف الحق، تعرف اهله» و با روشن بینی های بالا است که شیفتۀ ولی فقیه دوران، حکیم عالی قدر اسلامی، رهبر معظم انقلاب سیدعلی خامنه ای حفظه الله تعالی شده ایم. اینک پس از فراز و فرودها خط نورانی امام به دست ایشان است و این وجود شریف چون کشتی نجات دل دریای پر التهاب و پرمصیبت حیات بشری معاصر را می شکافد و با متانت و مهربانی و حکمت و روشن بینی و احساس معنوی و هشیاری مثال زدنی به پیش می رود. ┄┅••؛••┅┄ ▫️تعهد انقلابی حالا که یاران عزیز و غیوری چون مصباح، چون یزدی، چون سلیمانی، چون فخری زاده و امثال ایشان، ما و ایشان را ترک نموده اند و به دیدار رفیق اعلی شتافته اند، وقت بروز حمایتهای نخبگان است تا راه از همیشه روشن تر شود و دشمنان عنود نیز به اندازۀ ذره ای به طمع و نشاط خصومت و سبعیّت نیافتند، که مشی پرتأکید قرآن قطع طمع دشمنان است. اکنون زمان بلوغ یاری رهبری است؛ یاریهایی که همه جانبه و بسیار اساسی باشد. البته به عنوان واجب اول نیاز است تنها حمایتهای علما و نخبگان انقلابی به شکل مناسبی بروز کند. یعنی الآن ضرورت حیات انقلابی ما برای آن که آرامش داشته باشد و هزینه های بیهوده ندهد، بلکه راه را به خوبی بیابد، آشکار شدن ارادتهای نخبگانی به ایشان است. به تعبیر مقام معظم رهبری : «دل‌ها خوبند، دل‌ها مؤثرند اما دلها وقتی در خانه‌ها بتپند و بیرون نیایند، هیچ اثری نمی‌گذارند» (25/ 12/ 94) این بروز می تواند در قالب سخنرانی، یا چند کلام در ابتدای کلاس درس، یا نوشته، یا بیانیه، یا مصاحبه یا نشست علمی یا هر مدل دیگری باشد، ولی باید چند ویژگی داشته باشد : 1: بسیار سنجیده و متین باشد؛ 2: در مدار عملیات اصلی انقلاب که همان تمدن سازی است باشد؛ 3: ترسیم نیرومندی از اندیشه ها و ایده های ایشان ارائه نماید؛ 4: عواطف قاطع شیعی ما نسبت به ایشان را نشان بدهد؛ 5: از مواضع و عملکردهای ایشان حمایت شود؛ خداوند به ما توفیق شناخت نیازهای لحظه و اقدام مناسب بدهد! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ، انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»(امام علی ع) آنکه وقت یاری ولیّ خود خُفت، با لگد دشمن بیدارش می‌کنند. ✳️ کانال شخصی استاد فلاح @faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۳ دی ۱۳۹۹
مراسم سالگرد سردار سلیمانی و رحلت آیت الله مصباح یزدی-سخنرانی استاد فلاح-991013.mp3
14.12M
⚫️ مراسم به مناسب رحلت حضرت (ره) ▪️ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی ▪️ زمان: 13 دی ماه 99 ❇️ موضوع: ابعاد شخصیتی حضرت آیت الله مصباح (ره) 🔘 لینک دانلود ثابت: https://b2n.ir/570055 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۴ دی ۱۳۹۹
روضه خوانی آقای همت-مراسم سالگرد سردار سلیمانی و رحلت آیت الله مصباح-991013.mp3
4.66M
⚫️ مراسم به مناسب رحلت حضرت (ره) ▪️ مداحی و روضه خوانی: حجت الاسلام محسن همت ▪️ زمان: 13 دی ماه 99 🔘 لینک دانلود ثابت: https://b2n.ir/386398 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
۱۴ دی ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴ دی ۱۳۹۹