💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 1️⃣
🌐 معرفی بحث الهیات کاربردی
🔹الهیات کاربردی اصطلاحی است برگرفته از واژۀ قدیمی «الهیات» در فرهنگ اسلامی که اشاره به تفسیر الهی جهان هستی دارد و «کاربردی» که به معنای مورد نظر این بحث اصطلاح و دریافتی نو نیست ولی در نگرش نوین علمی اصطلاح خاص یافته است و با پایههای نظری دانش نوین مد نظر نبوده بلکه مورد پرهیز نیز هست.
🔹هم دربارۀ تعریف الهیات و هم معنای کاربردی در این یادداشتها مطالبی خواهد آمد و به تعریفی که برآمده از پایگاه نظری اسلامی است مورد نظر خواهد بود.
🔹 عنوان این یادداشتها (الهیات کاربردی) قید دیگری نیز دارد و آن «با رویکرد تمدنی» است؛ «الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی». لازم است این اصطلاحات با دقتی تعریف شوند و افق معرفتیای را که هدف گرفتهاند به وضوح باز بنمایند.
🔹ساختار بحث چنین است :
🔺مقدمه :
در آن به تعریف نقش و جایگاه نگاه و توضیحی درباب نگرش توحیدی پرداخته و به عنوان ورودهای جزئی و نمونههای تاریخی مواردی از قرآن کریم، حکمت و عرفان اسلامی مثال می زنیم.
🔺 کلیات
در آن به مرور ادبیات بحث و تأملی کلی در باب روش تحقیقات کاربردی میپردازیم.
🔺فصل1: دغدغۀ تمدنسازی
غرض اصلی از این بحث تبیین زاویۀ نگاه و مطالبۀ تمدنی و خاستگاه عطشهایی است که متوجه «الهیات» خواهد شد و رنگ و سخن توحیدی ناظر به این عرصههای نیاز را معرفی خواهد نمود.
فصول دیگر به توضیح خاصی نیاز ندارد:
* فصل2: در باب تعریف علم
* فصل3: مبانی الهیات کاربردی
* فصل4: معیار و روش
* فصل5: گسترۀ الهیات کاربردی
* فصل6: نمونهای از الهیات کاربردی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 8️⃣
📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 1)
☑️ آيا عدم جدايي دين، فلسفه و عرفان با نابسازي آموزههاي وحياني كه به عنوان يك ضرورت مطرح است، درتعارض نيست؟
✅ پاسخ: براي نابسازي دين بايد از خود دين كمك بگيريم، مگراينگونه نيست؟ اگر دين عقلانيت را برميتابد ما بايد برنتابيم؟ اگر دين راه عقل را باز ميگذارد ما بايد راه را باز نگذاريم؟ ما ميخواهيم دين را بفهميم و به تعبيري اگر دين گفت كه راه عقل بازاست؛ بلكه گفت كه بايد كار عقلاني را انجام بدهيد و اولياء دين نيز به همين شكل، مثلاً اميرالمؤمنين براي اينكه بگويد كه اين انديشه ديني اينطوري است ميفرمايد كه عقل شهادت ميدهد كه هر موصوفي غير ازصفت است. حضرت در اين بيان چه ميكند؟ يعني ميگويد كه عقل حجيت دارد و در عين اينكه حجيت دارد من از آن براي تبيين يك آموزه ديني استفاده ميكنم. توصيۀ دين به عقل را كنار بگذاريم يا بايد بپذيريم و بعد بگوييم براي اينكه ناب شود كار عقلي نكنيم؟ ما براي فهم ديني بايد عقل را كنار بگذاريم و بعد فهم ديني داشته باشيم يا اصلاً عقل ضروري بنياد فهم است؟ شما ميتوانيد عقل ضروري را كنار بگذاريد و بعد بخواهيد بفهميد؟ اگر اصل عدم تناقض را كنار گذاشتيد اصلاً فهم روي نميدهد. گاهي برخي اصل عليت را زير سؤال ميبرند كه اصلي ضروري است براي اينكه بخواهد متن ديني را حل كند. اينطوري نيست متن ديني اين كار را نميكند، پايۀ فهم، بحث عليت است بايد آن را بدانيد.
🏷 يكي از چيزهايي كه خيلي مهم است و به نظرم بايد فلسفه خواند تا متن ديني را خوب و بدون هيچ تحميلي فهميد اين است كه يك متن ديني، گزارهاي دارد كه بايد لوازم عقلي آن گزاره را قبول كرد يا نبايد قبول كرد؟ مثلاً اگر دين گفت كه خداوند سبحان احد است و بعد احد را در متن ديني فهميديم معنايش اين است كه هيچگونه تركيب در او راه ندارد و واضح است شما اين را فهميديد، لوازمش را همه جا بايد نگه داريد يا نبايد نگه داريد؟ چه كسي ميتواند نگه دارد؟ كسي كه فضاي عقلي را درك ميكند. بنده خيليها را ديدم كه نميتوانند لوازمش را نگه دارند. احد را ميگويد؛ اما به سميع، بصير، حيّ، عليم و قدير كه ميرسد، ميگويد كه اين اسماء تكثر دارد و در خدا نوعي تركيب هست. اين به چه دليل است؟ زيرا كار عقلاني درست نشده است.
🏷بنابراين، متن ديني، گزارههايي دارد كه گزارههاي هستيشناختي و ناظربه واقع است. احكام و لوازم واقع را نبايد دست بزنيد و بايد بپذيريد. چه كسي در اين زمينه قوي است؟ كسي كه قدرت فلسفي دارد، ميفهمد كه لازمۀ اين حرف چيست. يكي از دلايلي كه باعث شده صدرا از ديگران بسيار جلو افتاده، اين است كه ميفهمد لوازم اين متن ديني چيست و طبق اين تحليل ميكند. گاهي لوازم يك گزاره را خود متن ديني تصريح ميكند؛ مانند آنكه در باب مثال پيشين امام صادق (ع) ميفرمايد: «سميع باحدية ذاته و بصير باحدية ذاته» و گاهي نميكند؛ ولي بايد به لوازم آن توجه كرد كه افراد غير ورزيده در كار، متوجه آن نيستند. كسي كه در بحثهاي فقه و اصولي كاري نكرده، اگر بگويد كه من مستقيماً ميخواهم به روايات استصحاب رجوع كنم و بررسي كنم كه چه ميفهمم. ميگوييم كه هنوز وقتش نيست و بايد كار اصولي بكني و زحمت تحمل مباحث اصولي را بكشي و سپس لوازم آن را بررسي كني و لوازم حقوقي قانوني اين متن را بفهمي. چرا اینجا با اینکه می گویی هر کسی باید خودش دین را بفهمد اجازه نميدهي؟ بايد درس خوانده باشد و تواناييهاي ويژه ميخواهد. البته بنده خيلي خلاصه ميگويم و هفت نوع بحثي كه ما در كار فهم متن دين، نياز به عقل داريم را در مباحث خارج نهايه عرض كردم. الآن دو تا از آنها را اشاره كردم كه بدانيد. و اصلاً خود دين توصيه به عقل ميكند؛ بلكه اگر راه عقل را ببنديد اثبات نبوت چه ميشود؟ قبول نبوت چه ميشود؟ احتجاجات را بايد چگونه حل كرد؟ خود اهل بيت هم احتجاجاتي را داشتند و سنت اهل بيت اين بوده است. سنت امام رضا،اميرالمؤمنين و امام صادق علیهم السلام و بسياري از ائمه دين همين بوده است. ابن ابي العوجاء ميآمد با امام صادق بحث ميكرد، بايد اين شيوه را ياد بگيريم و راهش همين كار عقلاني است. گمان نكنيد كه عقلاني، يك عقل جدا است، اين عقل در سنت اسلامي ما آهسته آهسته شكل گرفته و آهسته آهسته خودش را با دين محك زده، تا به اينجا رسيده است. حضرت امام در كتاب آداب الصلاة آوردهاند كه گمان نكن كه اين فلسفه يوناني است. اصلاً اينطور نيست، مطالعه كنيد كه حضرت امام چه توضيحي ميدهند.
🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد)
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 8️⃣
🌐 واقع بما هو واقع (1)
🔺 يك برگ درخت را در نظر بگيريد. به اين برگ ميتوان از منظرهاي مختلف و با عينكهاي متفاوت نگريست. هر منظري، علم جداگانهاي را ميطلبد. اگر از اين زاويه بدان بنگريم كه ميشود آن را به عناصر سازندهاش تجزيه كرد، اين شيء موضوع علم شيمي است. در علم شيمي اشيا را از حيث تجزيه وتر كيب بررسي ميكنند. اگر از حيث حركت و سكون به اين برگ بنگريم، موضوع بررسي علم فيزيك خواهد بود. در علم زيستشناسي اين برگ را ازآنرو كه موجودي زنده و داراي فعاليتهاي حياتي است، مورد بررسي قرار ميدهند. در علم طب، بررسي ميكنند كه آيا اين برگ خواص دارويي دارد يا خير، بنابراين از آن منظر كه ميتواند در درمان بيماريها و داروسازي به كار آيد، بدان مينگرند. نيز از برخي منظرها اين شيء موضوع برخي علوم اعتباري، مانند فقه قرار ميگيرد. در فقه بررسي ميشود كه آيا بر اين برگ ميتوان سجده كرد آيا خوردنش مباح است آيا ميشود آن را خريدوفروش كرد و ... .
🔺اما گاه اصل وجود اين برگ را مورد بررسي قرار ميدهيم و ازآنحيث كه واقعيت دارد بدان مينگريم. اگر با عينك وجودي بدان نگاه كنيم، برگ را ازآنجهت كه موجود است، مينگريم و اينگونه از مسائل در دايرة بررسيهاي ما قرار خواهد گرفت: آيا اين شيء واحد است يا كثير جوهر است يا عرض ذاتش متحرك است يا ثابت مادي است يا مجرد اگر مادي است، ذاتا مادي است يا فعلا اگر ذاتا مجرد است، داراي كدام مرتبة تجردي است آيا تجرد مثالي دارد يا عقلي يا فوق عقلي
🔺اين زاوية نگاه، زاوية نگاه فيلسوف است. فيلسوف به حيثيت وقوع يك شيء ميپردازد. در فلسفه شيء را از منظرهاي خاص، كه موضوع علوم خاص است، نمينگرند، بل با اصل حقيقت و هستي شيء سروكار دارند. در نگاه فلسفي، شيء را از خصوصيات تجريد ميكنند و به هستياش نظر ميدوزند. فيلسوف وقتي به برگ مينگرد، درحقيقت وجود ميبيند، نه يك شيء سبز رنگ داراي اندازه و بو و مزة خاص.
🔺فيلسوفان معمولا چنين ميگويند كه در فلسفه، شيء را نه از حيث تعين رياضي و نه از جهت تعين طبيعي، بلكه ازآنجهت كه موجود است، مورد مطالعه قرار ميدهند.
🔺 علامه در اصول فلسفه و روش رئاليسم به تفاوت منظر علوم و فلسفه اشاره كرده است:
🏷
در هر يك از آنها [علوم ديگر غير از فلسفه] كه تأمل كنيم خواهيم ديد كه يك يا چند موضوع را مفروض الوجود گرفته و آنگاه به جستجوى خواص و آثار وى پرداخته و روشن مىكند. هيچيك از اين علوم نمىگويد فلان موضوع موجود است يا وجودش چگونه وجودى است، بلكه خواصو احكام موضوع مفروض الوجودى را بيان كرده و وجود و چگونگى وجود آن را به جاى ديگر (حس يا برهان فلسفى) احاله مىنمايد... چنانكه ما در خواص و احكام اشياء گاهى دچار خطا يا ترديد مىشويم، مثلا مىگوييم فلان تركيب فلان طعم را ندارد (با جزم يا ترديد) در صورتى كه داشته يا بالعكس، همچنان گاهى در اصل بود و نبود اشياء مبتلا به خطا يا جهل مىشويم. مثلًا مىگوييم روح در خارج نيست يا بخت و شانس هست. پس روشن است كه سبك بحث در دو مثال گذشته يكسان نيست، بلكه نخست بايد وجود شئ را اثبات كرد يا او را مفروض الوجود گرفت و سپس به خواص و احكامش پرداخت ... سنخ بحث فلسفى با سنخ بحثهاى علمى دو سنخ صد در صد مختلف مىباشد هيچگاه يك مسأله علمى از هيچ علم، جزء بحث فلسفى نبوده و متن بحث فلسفى قرار نخواهد گرفت، بلكه هر گونه بحث و كاوش فلسفى (الهى يا مادى) از بحثهاى علمى كنار مىباشد و به روش خاصى كه از بود و نبود سخن گويد، بحث خواهد نمود.➖علامه طباطبايي، اصول فلسفه و روش رئاليسم، در: مجموعه آثار استاد شهيد مطهري، ج 6، ص 59-67. ✅ بنابراين در فلسفه سخن از بود و نبود، و احكام هستي مطلق (مطلق از قيود جزئي) است، نه هستي مقيد. به تعبيري، موضوع فلسفه، هستي بيرنگ است، اما موضوع علوم ديگر، هستيهاي رنگارنگ. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 جناب استاد امینی نژاد امروز مهمان برنامه فتح خون می باشند.
🔹 موضوع جلسه : جهاد و شهادت از نگاه عرفان اسلامی
📆 ۱۹ خرداد، ۱۳۹۸
🕜 ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه
شبکه افق برنامه فتح خون
💢 موسسه نفحات @nafahat_eri
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 3️⃣1️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (1)
✅ مقدمه
1️⃣ تذکر آقا در مورد دو نگاه در مسائل اقتصادی و پیشرفت کشور در نوروز 94
◀️من خواهش میکنم بهخصوص صاحبنظران و همچنین جوانان و عامّهی مردم عزیزمان به این نکته توجّه کنند که
دو جور نگاه به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصادوجود دارد. 🔺یک نگاه میگوید که ما
پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّتهای درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم. ظرفیّتهای بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیّتها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیّتها استفاده کنیم؛ 🔺نگاه دوّم به اقتصاد کشور
نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزهااست؛ میگوید سیاست خارجیمان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرتهای مستکبر را در بخشهای گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند؛ ‼️امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بیفایده است. 2️⃣ تذکر آقا به خطر تحریف مکتب امام 14 خرداد 94 ◀️ رسید به 14 خردادماه، ایشان یکدفعه بحث تحریف مکتب امام را مطرح کردند و نگرانی شدیدی را ابراز کردند. ◀️ کلاً یک عده از بیخ مکتب امام را قبول ندارند، اهتمام جدی دارند تمام اصول مکتب امام را بشورند. ویژگی اینها این است که تیم هستند، توانمند هستند، قاطعاند، آشکار هم اعلام نمیکنند که میخواهند این کار را بکنند. ⚠️ جای سؤال هست که این مکتب امام چیست که اگر آن اندیشه در کار نباشد دیگر انقلابی نخواهیم داشت، قطعاً منحرف میشود یا مضمحل میشود؟ 3️⃣ ما برای شناخت مکتب امام وظیفه داریم ◀️ ما برای شناخت این اندیشه یک کاری باید انجام بدهیم. تقریباً دغدغهی ما در این جلسه این است. به تعبیری آن اتمسفر غنیشدهای که به آن اشاره میکردیم این را جمعوجور بخواهیم بکنیم یک برچسب هم بخواهید به آن بزنید میشود #مکتب_امام. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
🔻 بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1849
🔻 بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1880
🔻 بخش 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1952
🔻 بخش 8️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2016
🔻 بخش 9️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2076
🔻 بخش0⃣2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2121
🔻 بخش1⃣2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2264
⏳ ادامه دارد ....
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
1️⃣2️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
💠کارکردهای فلسفه
🔹در بیشتر کتابهای فلسفی از هدف و غایت دانش فلسفه سخن گفته میشود؛ اما این کافی نیست و باید به کارکردهای فلسفه نیز پرداخت. چند کارکرد یادداشت کردهام؛ اما باید توجه داشت که اینها استقرایی است و میتوان به آنها افزود.
1️⃣ کارکرد ذاتی: کشف واقع
🔺یکی از کارکردهای فلسفه که کارکرد ذاتی است، کشف واقع و پاسخگویی به پرسشهای فطری بشر است. انسان متوجه است که یکی از راههای رسیدن به پاسخ این پرسشها، تعقل و تفکر است. یکی از حقایق پیش روی انسان نیز خود دین است. یکی از پرسشهای آدمی این است که آیا دین مطابق نظام هستی است یا خیر؟ کار دین چیست؟
2️⃣ کارکرد در دین
کارکرد دوم فلسفه این است که میتوان با چنین دانشی حتی با کسانی به گفتگو نشست که دین را قبول ندارند. این خاصیت را زبان عرفانی ندارد. فلسفه حتی این قابلیت و کارکرد را دارد که در درون دین نیز به کار گرفته شود.
3️⃣ کارکرد در کلام
🔺کارکرد سوم فلسفه در کلام است. کلام دانشی بسیار جدی است و ظرفیتهای گستردهای دارد، هم به لحاظ محتوا و هم روش. یکی از چیزهایی که بهشدت میتواند موجب ارتقای کلام شود، فلسفه است. تعامل فلسفه و کلام از زمان خواجه نصیر شروع شد؛ البته پیش از آن هم میتوان آن را ردیابی کرد. در دوره معاصر برخی آثار ملاصدرا را از یک منظر میتوان آثار کلامی دانست، نه اینکه ـ بنابر گفته برخی ـ فقط کلام باشد.
4️⃣کارکرد در عرفان و شهود
🔺کارکرد دیگر فلسفه در فضاهای عرفانی و کشف و شهود است. صدرالمتألهین به این کارکرد توجه ویژه کرده است. بزرگان اهل معرفت میگویند نسبت فلسفه و دانشهای عقلی با دانش عرفان، همچون نسبت دانش منطق با فلسفه است. یکی از مشکلات ما این است که مباحث عرفانی و معنوی ما در بستر عقلانیت رشد نمیکند و بسیار آسیب پذیر است؛ اما در فضای سنتی حوزه، روال بر این بوده است که شخص ابتدا به فراگیری دانشهایی چون فلسفه، فقه و کلام میپرداخت و وقتی مراحلی از فلسفه را پشت سر میگذاشت و به مرحلهای از عقلانیت میرسید، آنگاه وارد سلوک میشد؛ بنابراین میتوانست آنچه به دست میآورد، تحلیل کند و دچار اشتباه نشود. یکی از دلایلی که موجب شد شطحیات بهتدریج کم شود همین است. این، رشد عقلانیت است و معنویت باید در بستر عقلانیت رشد کند.
5️⃣ کارکرد در علوم انسانی (فلسفه های مضاف)
🔺کارکرد دیگر فلسفه در حیطه علوم انسانی است. از قدیم این بحث مطرح بوده است که فلسفه امالعلوم است؛ اما هیچگاه به صورت دقیق، تأثیرات این علم بر دانشهای دیگر را توضیح ندادهاند. این ضعف امروزه نیز وجود دارد. اگر ترابط فلسفه با سایر علوم به صورت دقیق روشن شود، آغاز شکلگیری فلسفههای مضاف در جامعه اسلامی خواهد بود. اگر نسبت فلسفه با دیگر دانشها روشن شود میتوانیم مبانی فلسفی را به فلسفههای مضاف تبدیل کنیم و آرامآرام در این راه جلو رویم. باید به شکل فلسفی درباره تثبیت موضوعهای علوم، سنخ این موضوعها، تبیین روشها و حکومت قواعد فلسفی در تمام لایههای این دانشها بحث کنیم. مثلاً قانون علیت یکی از قوانینی است که در فلسفه اثبات میکنیم. دهها قانون دیگر وجود دارد که در ارتباط با قانون علیت، از آنها بحث میشود، مثل قانون الواحد، قانون سنخیت و… . هیمنه قواعد فلسفی در تمام پیکره دانشها را باید بررسی کنیم، چه علوم انسانی و چه علوم تجربی یا دانشهای دیگر.
🔺مضاف بر آنچه گفتیم، در تعامل فلسفه با علوم انسانی میتوان به این پرداخت که هویت علم انسانی چیست. کیفیت نظارت فلسفه بر چنین دانشهایی چگونه است؟ اگر علم انسانی به معنای رفتار انسان است که به مباحث اعتبارات ذهنی مربوط میشود ـ بحثی که علامه طباطبایی مطرح کردهاند ـ آنگاه نقش فلسفه پررنگ خواهد شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#کارکردهای_فلسفه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⭐️ تا پایان خرداد ماه #تمدید_شد⭐️
#ثبت_نام سال تحصیلی 1400-1399 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ آیت الله یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
💠 مقاطع فعال
1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴 مزایا
1️⃣ تحصیل فلسفه زیر نظر اساتید مبرز فلسفه
2️⃣ مشاوره های تحصیلی و آینده طلبگی
3️⃣ بهره مندی از امتیازات مراکز هدایت تحصیلی
4️⃣ استفاده از درس اخلاق اساتید مبرز حوزه
5️⃣ هدف نهایی دوره: تربیت حکیمِ فقیهِ جامعه ساز
👈جزییات ثبت نام : b2n.ir/fvtt_reg
⏰مهلت: تا پایان خرداد ماه 99 #تمدید_شد
📋دفترچه راهنما: b2n.ir/367584
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_فلاح_شیروانی
بخش 1️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1263
بخش 2️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1320
بخش 3️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1361
بخش 4️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1395
بخش 5️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1451
بخش 6️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1508
بخش 7️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1523
بخش 8️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1556
بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / #آیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1572
بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1591
بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1609
بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1624
بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1830
بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب
https://eitaa.com/fvtt_ir/1866
بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود
https://eitaa.com/fvtt_ir/1903
بخش 6️⃣1️⃣ انانیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1956
بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2022
بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2083
بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2126
بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/2216
بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2270
بخش 1️⃣2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2462
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی 0️⃣2️⃣
💠 لذت #انسان_انقلابی از زندگی
🔺 نکته ای که کسانی که درد انقلاب را دارند خوب است توجه بکنند این است که انقلاب در صورتی توسط ما مدد خواهد شد که ما به نام خداوند متعال یک طوری زندگی بکنیم که از زندگی خودمان لذت ببریم.
🔺تیپ های انقلابی چون به فدا کردن خودشان فکر می کنند، به این توجه نمی کنند که اگر تو خودت زندگی خوبی نداشته باشی نمی توانی کمکی بکنی. حقیقت انقلاب نور است و بدون این مثل این می ماند که کسی می خواهد با دست های کثیف غذا بکشد برای دیگران.
🔺این آهسته آهسته یک انحراف بزرگ در سازمان عواطف و رفتار یک انقلابی می شود.
این داستان با آن چیزی که در کله لیبرال ها هست فرق می کند؛ با آن توهم هایی که آنها دارند و مدل های احساس خطر و برانگیخته شدن آن ها تفاوت دارد.
🔺مرحوم علامه طباطبایی به جوانان توصیه می کنند که:
«اگر یک گزاره از منظومه فکر غربی دیدید که با گزاره ای از منظومه فکر اسلامی مطابق بود گول نخورید به هیچ وجه این دو تا یکی نیستند.»
🔺ما الان وضعمان یک مقداری در توصیف این تفاوت جوهری بهتر است، مقداری اندیشمندانمان فکر کردند؛ ولی هنوز اینطوری نیست که نیروی انقلابی ما موقعی که دارد مشی گسترده تمدنی سیاسی اقتصادی فرهنگی می کند متوجه این قضیه باشد که عزیز من تو الان در پارادایم خودت نیستی.
🔺این خیلی جانکاه است که با وجود اینکه درایم وارد دهه پنجم انقلاب می شویم نتوانستیم این فرهیختگی را ایجاد بکنیم که طرف متوجه باشد چه زمانی در پارادایم اسلامی فکر می کند و چه زمانی دارد با این پارادایم کپک زده ای که بشر با آن خودش را بدبخت کرده است دارد فکر می کند.
🔺نیروی انقلابی موقعی که به نام خدا از زندگی لذت ببرد می تواند انقلابی گری بکند، بقیه اش دیگر بازی است. چگوارا بازی یا آزادی آزادی بازی لیبرال ها است.
بسم الله در فرهنگ اسلامی خیلی معنا دارد. بسم الله پارادایم عوض می کند. به نام خدا لذت بردن، چارچوب و معنای لذت را عوض می کند.
🔺این که من بلد نیستم انسان باشم و از انسان بودن لذت ببرم و .... رنجی است که مدام داریم می بریم. تفسیر درستی از انسان ندارم، نمی دانم پدر مادر زن بچه یعنی چه و عین خیالم نیست، این آدم نمی تواند انقلابی باشد به خصوص انقلابی پیشتاز.
وظیفه ما این است که روی فهم نوین اسلامی کار کنیم و این آن چیزی است که جامعه به آن نیاز دارد.
🔺فرد و جامعه با اندیشه هایی که در ذهنش رسوخ می کند شخصیتش را می بیندد. شما اگر در یک محیط امنی مشغول زندگی باشید و فکر کنید ناامن است این محیط برای شما امن نیست، و در واقع در ناامنی دارید زندگی می کنید. فکر خیلی مهم است.
آن چیزی که حضرت امام به نمایندگی یک تاریخ نخبگی و نبوغ به جامعه ما هدیه کرد یک فهم نوین اسلامی است. این الان از دست رفته است. شده یک مشت سیاسی بازی و بی اخلاقی و مسخره بازی و بعد طرف فکر می کند می تواند بگید قربة الی الله.
🔺وظیفه ما این است که به این پایگاه فکری برگردیم ابتدائا. و جایگاه همه چیز را باید اینجا بفهمیم. از جمله قرآن را. الان قرآن گم شده، نهج البلاغه گم شده است، اربعین را نمی دانیم کجا است.
🔺یک عده آدم توجیه شده احتیاج داریم و حواله ندهند که یک کسی هست و می فهمد. یک عده باید بگویند من همانی هستیم که باید بفهمم و جای همه چیر را بفهمد. حادثه ای مثل اربعین پیش بیاید بفهمد این حادثه چیست و همینطور مسائل دیگر.
این آدم در تحلیل حوادث راجل نیست.
---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند. #کلاس_آزاد_مجازی 📝 تدریس شش مقاله نخست کتاب #اصول_فلسفه_و_
🎧 صوت های #درس_آزاد_مجازی تدریس کتاب #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم جناب استاد اسدالله زاده در کانال بانک صوتی مؤسسه فتوت در حال بارگذاری است.
⭐️ @fvtt_bank
🔻 این کلاس به صورت مجازی روز های زوج ساعت ۱۸ تا ۱۹ در پلتفرم اسکای روم در حال برگزاری است.
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🔺 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2141
🔺 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2173
🔺 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2192
🔺 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2226
🔺 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2311
⏳ ادامه دارد ...
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 5️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
4️⃣ تلاشها و دستآوردها
🔹اجمالی از تلاشها و سوگیریها در بخش «پیشینه» به تصویر کشیده شد. جهت اشاره به اهمّ تلاشهای تربیتی و پژوهشی در دو بخش به معرفی آنها میپردازیم :
1️⃣ تعلیم و تربیت
🌐 دورههای آموزش رسمی:
🔘 الف) حوزوی:
🏷 دوره هایی اجرا شده و به پایان رسیده
🏷 دوره های در حال اجرا
➖ 1. دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی
[در پست های قبلی تا اینجا توضیح داده شد]
➖ 2. دورۀ تربیت مدرس حکمت
🔺یکی از نیازهای جدی توسعۀ آموزش حکمت و عرفان تربیت مدرسان شایستهای است که علاوه بر تسلط جدی دانشی، توانایی تربیت علمی طلاب و توجه به امور اخلاقی و اندیشههای اجتماعی ایشان را داشته باشند. تاکنون کاری درخور در این زمینه صورت نگرفته است.
🔺پس از سالها آشنایی با این نیاز و این خلأ مؤسسه تصمیم گرفت دورۀ تربیت مدرس بدایه را تعریف و اجرا کند. این دوره با تشکیل دو گروه آموزشی از تابستان 97 کلید خورد، و به پایان رسید و در سال 98 نیز یک گروه آموزشی شکل گرفته و در حال اجرا است.
🔺در صورت اجرای دورۀ کامل تربیت مدرس بدایه برادران، این دوره برای طلاب فاضل خواهر نیز اجرا خواهد شد.
➖ 3. مدرسه معرفتی امام خمینی
🔺این دوره کوتاه مدت با هدف معرفی عقبۀ نظری و تخصصی مکتب امام و مبتنی کردن مقولۀ «هدایت تحصیلی» بر سیر و روند تعلیمی ـ تربیتی حضرت امام و نیازهای نهضت اسلامی تعریف شده است.
🔺دوره در 4 سطح طراحی شده است که هر یک هدفی مرحلهای را دنبال میکند؛ سطح 1(با هدف اصلی آشنایی)، سطح2(با هدف اصلی شناخت) و سطح3(با هدف اصلی تسلط)، هر یک به صورت بستهای40 ساعته ارائه می شود. سطح 4 نیز به منظور تربیت کادر، مدرّس و محقق این دوره ها طراحی شده است.
➖ 4. مرکز هدایت علمی ـ تربیتی
🔺تسریع در حرکت بالندۀ حوزههای علمیه بر اساس دیدگاه حوزۀ علمیّۀ تراز نظام اسلامی، تربیت روحانیون فاضل، مجتهد، مهذب، آگاه به زمان و کارآمد و همچنین تعمیقبخشی به دروس و مباحث علمی همراه با نظارت جدی و پیگیر از جمله اموری است که دغدغۀ زعما و بزرگان حوزوی بوده است. از این رو مدیریت سطوح عالی و خارج حوزۀ عمیۀ قم، بر اساس وظایف خود در نظر دارد به هدایت علمی ـ تربیتی طلاب و نظارت بر فعالیتها و عملکرد علمی ـ تربیتی آنان بپردازد. بدین منظور طرح «هدایت علمی ـ تربیتی» طلاب سطوح عالی و خارج حوزۀ علمیۀ قم تدوین شده و به مرحلۀ اجرا رسیده است.
🔺مؤسسۀ فتوت نیز با هماهنگی مدیریت یاد شده به عنوان یکی از این مراکز هدایت تحصیلی ثبت شده است و در سال تحصیلی 98-97 برنامه های این طرح را با قریب به 60 طلبه اجرا کرده است. و در سال تحصیلی 99-98 نیز با قریب به 90 طلبه این طرح را اجرا نموده است.
➖ 5. دورهها و کارگاههای تخصصی کوتاه مدت:
🔺سالهاست که مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی دستور سرمایهگذاری بر «امتداد اندیشۀ حکمی و عرفانی» را دادهاند. این مؤسسه به نیّت امتثال این دستور کارهای پژوهشی چندی را تعریف نموده و به رهیافتهای نظری متعددی رسیده است. اکنون میتوان مبتنی بر اندیشههای حاصل آمده دورههای کوتاه مدتی تعریف کرد تا جوانان مستعد حوزوی با این اندیشهها آشنا شوند و حیات طلبگی خود را در تراز مرتفعتری پیبگیرند.
🔺بر این اساس برگزاری دورههای کوتاه مدت تخصصی «فلسفه فرهنگ»، «سبک زندگی»، «مهندسی فرهنگی»، «الهیات کاربردی»، «آزاداندیشی»، «تربیت معنوی»، «منطق رهبری» و مواردی از این دست را در دستور کار خویش دارد.
➖ 6. دورههای نیمهحضوری و مجازی
🔺موسسه قصد دارد به منظور نشر حداکثری مکتب حکمی عرفانی امام خمینی و ایجاد بسترهای لازم برای تولید علوم انسانی اسلامی، تمام دورههای خود را به صورت مجازی نیز برگزار کند.
🔘 ب) حوزه دانشجویی:
🔺همان طور که در پیشینه بیان شد پس از ایجاد زمینههای مناسب تبلیغی، تربیتی و فرهنگی در دانشگاه صنعتی شریف، «حوزه دانشجویی شریف» در سال ۱۳۹۰ با هدف تربیت تیپ تخصصی «متخصص طلبه» به سفارش نهاد نمایندگی دانشگاه، توسط موسسه طراحی و تأسیس گردید. این طرح حوزوی، زمینۀ یک زیست مسؤولانه و الگویی از راهبرد کلان «وحدت حوزه و دانشگاه» فراهم نموده است. طراحی و پایمردی در اجرای پرشور برنامهها تاکنون ثمرات متعددی در دانشگاههای تهران بر جای گذاشته است.
🔺مطابق طراحی راهبردی اولیه پشتیبانی علمی از فعالیتهای آموزشی و تربیتی حوزه شریف بر عهده گروههای پژوهشی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی بوده است.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 9️⃣
📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 2)
☑️ آيا عدم جدايي دين، فلسفه و عرفان با نابسازي آموزههاي وحياني كه به عنوان يك ضرورت مطرح است، درتعارض نيست؟
✅ پاسخ: (بخش مربوط به فلسفه در پست قبل گذشت، اینک پاسخ بخش عرفان)
در باب معنويت و عرفان، آيا دين راه دل را پذيرفته است؟ در دين نگاه كنيد كه فراوان است: «مَن اَخلَصَ للّه اَربعينَ صباحاً جَرَت ينابيعَ الحِكمه مَن قَلبهِ اِلي لِسانه»؛ علم لدني يا خيلي از چيزها كه من الآن نميخواهم وارد جزئيات بشوم. اينكه اجازه داده، بلكه عالمان قَدَر ديني را مقربان معرفي كرده است. در متن ديني نگاه كنيد كه مقربان و مخلصان چه كساني هستند؟ اگر فردي براساس دين خدا عمل كرد و به مقام مخلصين رسيد، آنچه ميفهمد، نابترين فهم ديني است كه بايد فهم او را بيشتر اعتنا كرد. چرا كنار بگذاريم؟ گمان نكنيد كه ناب بودن به اين است. به نظرم ناب بودن به اين نيست. در واقع بايد گفت سلمان نابتر از من ميفهمد. چرا؟ چون به بركت تبعيت از دين رسول الله و اهل بيت به قوتي رسيده كه قابل استفاده است. سلمان آنچه را كه ميدانست اگر به زبان ميگفت من كه پايينتر از ابوذر هستم اين را تكفير ميكنم. واضح است؟ ولي ناب است. اهل بيت قبول دارند، چرا بگوييم نه. دين نگفته كه عقل، معنويت و عرفان را اجازه نميدهم؛ بلكه آن را پذيرفته و همينگونه احتجاح ميكند، شما نميتوانيد راه را ببنديد.
🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد)
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac