eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 6️⃣1️⃣ 🌐 زیادت وجود بر ماهیت1️⃣ 🔺 از آنچه در اطراف ما وجود دارد و ما با آنها سروکار داریم، دو مفهوم وجود و ماهیت را انتزاع و بر آنها حمل می کنیم. 🔺 نیز یکی از این دو مفهوم را بر دیگری حمل می کنیم؛ یعنی می گوییم کاغذ موجود است. با مفهوم وجود به وقوع و تحقق خارجی آن اشیاء، و با مفهوم دیگر به چیستی و حقیقت آنها اشاره می کنیم. به این مفهوم اخیر ماهیت گفته می شود. سخن در این است که چه نسبتی میان وجود شیء و ماهیت آن دو وجود دارد؟ آن دو عین همدیگرند یا متحد با همدیگرند یا کاملاً متمایز و متغایرند یا یکی بخشی از دیگری است؟ 🔺 تمایز و تغایر مفهوم وجود و ماهیت روشن است. با توجه به آنکه ماهیت، مفاد حد و وجود مفاد برهان است، روشن می شود این دو غیر یکدیگرند و همچنین گاهی وجود چیزی معلوم است، اما ماهیت و چیستی آن نامعلوم است (یا برعکس) و همواره معلوم غیر از نامعلوم است، پس غیر از ماهیت است. 🔺 با توجه به اینکه وجود غیر از ماهیت است، می توان نتیجه گرفت وجود که بر اشیای مختلف حمل می شود، جنس آنها نیست. اگر ماهیت چیزی را شناخته باشیم، جنس آن نیز شناخته می شود. از این رو، اگر وجود یک شیء، جنس آن شیء باشد، باید با شناخته شدن ماهیت آن شیء، شناخته شود. نیز با معلوم واقع شدن وجود یک شیء، بخشی از ماهیت آن باید شناخته شود، در حالی که این طور نیست. 🔺 وجود امری مشکک است، درحالی که تشکیک در ماهیات ممتنع است. حکم به زیادت وجود بر ماهیت و غیریت آن دو، مخصوص ممکنات است. واجب الوجود ماهیتی ندارد که غیر از وجود او باشد. 🔘 زیادت خارجی 🔺 بی گمان مفهوم وجود غیر از مفهوم ماهیت است و از آنجا که جایگاه مفهوم در ذهن است، این زیادت، زیادت ذهنی است، ولی آیا منظور مشائیان از زیادت وجود بر ماهیت، تنها زیادت ذهنی و مفهومی آن دو است یا آنکه زیادت خارجی نیز منظور آنها هست؟ 🔺 منظور آنها صرفاً زیادت مفهومی نیست، بلکه زیادت وجود بر ماهیت در خارج نیز منظور است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 95_97 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش5️⃣1️⃣ 🌐 مؤلفه های معرفت یقینی 🔘دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی 🔺 محقق طوسی تعریف اثیرالدین ابهری را مانع اغیار نمی داند. ابهری یقین را چنین تعریف کرده است: «یقین اعتقاد است به اینکه شیء الف ب است، به همراه اعتقاد به اینکه شیء الف ممکن نیست به گونۀ دیگری باشد». خواجه می گوید اگر صرف «اعتقاد» در این تعریف مورد نظر است، جهل مرکب را نیز دربر دارد؛ اما اگر «اعتقاد صادق و مطابق با نفس الامر» در نظر باشد، هرچند جهل مرکب را خارج می کند، شامل اعتقاد مقلّد جازم می شود. 🔘 چهار شرط یقین 🔺 اول و دوم. یقین اعتقاد صادق است؛ سوم. یقین اعتقاد جازم است. اعتقاد جازم، اعتقادی است همراه با این اعتقاد که نقیض اعتقاد اول ممکن نیست؛ چهارم. یقین اعتقاد ثابت و زوال ناپذیر است؛ یعنی نقیض آن صادق نیست و ممکن هم نیست که این اعتقاد دوم، زوال بپذیرد. در نتیجه یقین را باید چنین تعریف کرد: «اعتقاد صادق جازم ثابت». 🔘 مقایسه میان دیدگاه ابن سینا و محقق طوسی 🔺 در تعرف محق طوسی، قید «مطابقت» افزوده شده و اعتقاد دوم به گونه ای معنا شده است که ظن از تعریف خارج گردد، و قید «ثابت» نیز آورده شده تا اعتقاد مقلد از تعریف بیرون رود. 🔺 ابن سینا زوال ناپذیر بودن اعتقاد به کذب نقیض را شرط یقین دانسته بود، که شامل نفی اعتقاد تقلیدی نیز می شود. بنابراین در تعریف بوعلی، مشکلی از جهت خروج اعتقاد تقلیدی وجود ندارد. 🔘 دربارۀ قید «مطابقت» 🔺 که در تعریف خواجه افزوده شده است، باید گفت که نیازی بدان نیست؛ زیرا اساساً بحث دربارۀ یقین نفس الامری است. 🔺 صرف حضور قید مطابقت با واقع، گرهی را نمی گشاید و پرسیدنی است که فاعل شناسا چگونه می تواند این قید را احراز کند؟ 🔺 بوعلی از عالِم آغاز کرده و گفته است که اعتقاد یقینی باید زوال ناپذیر باشد و از راه علتش حاصل آمده باشد. لازمۀ این سخن، چنان که گذشت، مطابق با واقع بودن یقین نیز هست. 🔺 راهی که به صورت یقینی به واقع می رساند، قضیه ای یقینی است که یا از اولیات (بیّن بنفسه) باشد و یا از حد وسط به دست آمده باشد. 🔺 اگر اعتقادی از راه علت خود به دست آمده باشد، مطابق با واقع است. 🔘 ظن بودن جهل مرکب 🔺 ابن سینا جهل مرکب را نیز درحقیقت نوعی از ظن (ظن فلسفی) می شمارد. آن کس که جهل مرکب دارد، معتقد است نقیض قضیه ای که آن را تصدیق کرده است، صادق نیست؛ اما از آنجا که از راهی رساننده و معتبر وارد نشده، اعتقادش در واقع زوال پذیر است. بنابراین جهل مرکب واقعاً علم نیست، و بهتر است آن را ظن بنامیم. 🔺 گاه اعتقادی جازم است، اما در واقع باید آن را از اقسام ظن برشمرد؛ زیرا زوال پذیر است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 99_105 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 📚 1️⃣جایگاه عزم https://eitaa.com/fvtt_ir/2814 2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی https://eitaa.com/fvtt_ir/2871 3️⃣پنج رویکرد مادر در مکتب امام https://eitaa.com/fvtt_ir/2889 4️⃣اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2932 5️⃣مقام مردم https://eitaa.com/fvtt_ir/2944 6️⃣جرعه‌هایی از زلال معنویت https://eitaa.com/fvtt_ir/3058 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 جرعه‌هایی از زلال معنویت ◾کتاب «جرعه‌هایی از زلال معنویت» اثر حضرت آیت‌الله استاد یزدان‌پناه با همکاری مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات توسط نشر معارف چاپ گردید. ◾این کتاب به شرح مختصری از زیارت امین‌الله و زیارت اباعبدالله علیه‌السلام پرداخته است. ▪️برای خرید این کتاب با تخفیف ۱۵ درصد می‌توانید به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ store.nafahat-eri.ir 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣2️⃣ 🌐 مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔘 مقدمه 3. احکام کلی نور 5️⃣اشرافات و سوانح در انوار 🔺 نورهای عالی به جهت آنکه هویت نوری دارند و مانعی برای شهود در برابر آنها وجود ندارد نورهای دانی را مشاهده می کنند اما نورهای دانی _افزون بر شهودِ نور عالی_ در همان موطن نور عالی دو چیز دیگر نیز از ناحیه نور عالی نصیب آنان می شود: 🔺 اول، اشراق های جوهری که اصل تحقق نورهای دانیِ جوهری را به جعل بسیط تأمین می سازند 🔺 دوم، اشراق های عرضی که _براساس مکاشفات اهل معرفت_ پس از تحقق نورهای دانیِ پدید آمده، از اشراق های جوهری، پیاپی از ناحیۀ نورهای عالی به صورت جعل ترکیبی به نورهای دانی می رسند. شیخ اشراق از این اشراق های عرضی به «سوانح نوریه» یاد می کند. این اشراق های عرضی و سوانح نوری، صفات و کمالات نورهای دانی را سامان می بخشند. 🔺 آنچه در این میان اهمیت فراوانی دارد، کیفیت اشراقات جوهری و عرضی است. شیخ اشراق توضیحاتی در این باره داده است که به شدت مسئله علّیت را عمق بخشیده و فلاسفه بعدی، همچون صدرالمتألهین از آن استفاده فراوان برده اند به گونه ای که امروزه ما در فلسفه اسلامی از آن به «اضافه اشراقیه» در مقابل «اضافه مقولیه» یاد می کنیم. 🔺در تحلیل سهروردی، اشراق جوهری و عرضیِ نور عالی، به انفصال چیزی از نور عالی _در اشراق جوهری_ ، یا به انتقال چیزی از نور عالی _در اشراق عرضی_ نیست، بلکه بی آنکه چیزی از نور عالی کاسته شود، نسبت (اضافه و شعاعِ) جوهری یا عرضی _که از نور عالی ضعیف تر است_ بدو قائم و بدان متوقف و وابسته است؛ یعنی در فرایند علیّت با مجموعه ای روبه رو هستیم که مرحله ای ضعیف تر از نور ، بر مرحله ای قوی تر توقف و تکیه دارد. 🔺 بعدها صدرالمتألهین طرح اشراقیه را می پذیرد ولی برخلاف شیخ اشراق که آن را به اشراق های جوهری و عرضی عالم انوار و اشراق های عرضی مادی عالم ماده اختصاص داده است، وی آن را درهمه نظام عِلّی و معلولی جریان می دهد و کیفیت پیدایش و ظهور عالم ماده از عوالم مافوق را نیز از سنخ اضافه اشراقی می شمارد. این در حالی است که سهروردی اشراق را ویژه نور تلقی کرده است. وی علیت انوار برای جواهر غاسقه مادی ر ابا واژه «ظلّ» تبیین کرده، می گوید: در نورهای پایین تر از نورالانوار دو جهت فقر و غنا وجود دارد. جهت فقر و ضعف همان است که مثلاً نورِ عقل اول (نور اقرب) وقتی خود را با نورالانوار مقایسه می کند، در خود ظلمت و تاریکی ای احساس می کند( استغساق و استظلام) و جهت غنا همان نوری است که با اشراق نورالانوار در عقل اول محقق می شود. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 68_70 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣1️⃣ 🌐 زیادت وجود بر ماهیت2️⃣ 🔘 معنای زیادت خارجی وجود بر ماهیت 🔺 زیادت وجود بر ماهیت در خارج به دو نحو قابل تصور است: 1.زیادت تحلیلی وجود بر ماهیت در خارج، 2. زیادت واقعی وجود بر ماهیت در خارج. 🔘 معنای زیادت تحلیلی 🔺 منظور از زیادت تحلیلی آن است که واقعیت خارجی، در خارج به گونه ای است که ذهن آن را به دو حیثیت متمایز تحلیل می کند، ولی این تمایز و تغایر فقط در ذهن و با تعمل و تأمل ذهنی فهمیده می شود و در خارج چیزی افزون بر دو حیثیت متمایز وجود ندارد. یک واقعیت وجود دارد که دارای دو حیثیت متفاوت است. 🔘 معنای زیادت واقعی 🔺 منظور آن است که در خارج دو واقعیت وجود دارد که یکی بر دیگری عارض شده است؛ مانند زیادت سفیدی بر کاغذ. به رغم وجود برخی سخنان در آثار مشائیان دال بر عروض خارجی وجود بر ماهیت، حاصل نهایی سخنان آنها عروض تحلیلی وجود بر ماهیت در خارج است. 🔘 شبهه 🔺 ممکن است گفته شود کاربرد اتصاف، عروض، لزومن و تلبس درباره نسبت وجود و ماهیت، بر دوگانگی و کثرت آن دو دلالت می کند؛ چگونگه شما آنها را دال بر تمایز تحلیلی می دانید؟ 🔘 پاسخ 🔺 وجود و ماهیت، دو مفهومی اند که در خارج از یک مصداق حکایت می کنند و با حمل وجود بر ماهیت، هو هویت و اتحاد آن دو را بیان می کنیم. 🔺 اگر ماهیت و وجود در هر شیء دو امر منحاز و متمایز باشند، لازم می آید به جای یک شیء، بی نهایت شیء وجود داشته باشد؛ چون با فرض تغایر خارجی، هر شیئی مرکب از دو شیء می شود که یکی وجود است و دیگری ماهیت. 🔘 تصور اشتباه از نظر ابن سینا 🔺 عده ای مانند ابن رشد تصور کردند واقعاً ابن سینا وجود یک شیء را، عرض قائم به آن شیء می داند و عروض وجود بر ماهیت را، عروض خارجی و مقولی می پندارد. 🔘 دلیل نادرستی این اسناد به ابن سینا 🔘 اولاً 🔺 این نظر با نظریه های دیگر ابن سینا ناسازگار است. اگر کسی قائل باشد وجود عارض بر ماهیت است، لازمه اش آن است که ماهیت، موضوع وجود و ازاین رو علت وجود باشد؛ زیرا ابن سینا در بحث از اقسام علل، یکی از اقسام علت ها را موضوع برای اعراض آن دانسته است. اما از سوی دیگر، ابن سینا تصریح کرده که ماهیت شیء می تواند علت صفات شیء باشد، مگر صفت وجود. 🔘 ثانیا 🔺 لازم است توجه شود منظور از عروض و عرض و عارض در سخنان ابن سینا چیست. عرض مشترک لفظی است. 🔺 منظور ابن سینا از عرض بودن وجود برای ماهیت آن، عرض به معنای باب ایساغوجی است، نه به معنای مقولات عشر. 🔺 با توجه به اینکه عرض مقولی بودن وجود، مستلزم تقدم بالوجود ماهیت بر وجود است که ابن سینا آن را محال می داند، باید گفت وجود عرض مقولی نیست. 🔘 منظور از لحوق وجود بر ماهیت 🔺 منظور از لاحق شدن وجود بر ماهیت در این اشیاء چیست؟ آن چیزی که ذاتاً موجود است، چنین چیزی وجود زائدی ندارد که سبب موجودیت آن چیز باشد _چه رسد به اینکه وجودش عارض بر آن باشد _ بلکه این چیز ذاتاً موجود است. منظور از لحوق وجود به ذات شیء لحوق امر عرضی به ذات موضوع یا لحوق امر غیر مقوّم و غیر ذاتی به ذات موضوع است. 🔺بنابراین، منظور از اینکه در واجب الوجود، وجود عارض بر ذات نیست، ولی در غیر واجب، وجود عارض بر ذات است،آن است که وجود در واجب عین ذات و ماهیت واجب است و اصلاً دوگانگی وجود و ماهیت در واجب الوجود منتفی است، ولی در ممکنات، وجود غیر از ذات و خارج از ماهیت اشیاء است. 🔺 وجود در ممکنات، ذاتی نیست، بلکه خارجی و عرضی است، نه اینکه به معنای مقابل جوهر است. 🔺 وقتی می گوییم کاغذ سفید است، ثبوت سفیدی برای کاغذ فرع بر ثبوت کاغذ است، ولی وقتی می گوییم کاغذ موجود است، ثبوت موجودیت برای کاغذ، همان ثبوت و وجود کاغذ است. این تفسیر درباره عرض بودن وجود نشان می دهد عروض وجود بر ماهیت، از قبیل عروض اعراض مقولی بر موضوعات آنها، یعنی عروض خارجی و واقعی نیست، بلکه عروض تحلیلی است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 97_105 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac