eitaa logo
منبرطلاب
19.9هزار دنبال‌کننده
215 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۱۰۰) بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من اعوانه و انصاره ✅مقدمه پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت(عج)، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، بالغ بر یکصد ویژگی مؤمن كامل شمرده می شود ؛ ❇️ خصلت۱۰۰؛اهل عطوفت و برادری   « یعْطِفُ عَلَى أَخِیهِ بِزَلَّتِهِ وَ یرْضَى مَا مَضَى مِنْ قَدِیمِ صُحْبَتِهِ» با خطا و لغزش برادر دینیش به عطوفت رفتار نماید و حق دوستی دیرینه را مراعات می کند. به عبارتی دیگر، اهل عطوفت و مهربانی و رفاقت و برادری وفادارانه است. 🟢بیان کلی منتظران در دوران آخرالزمان نسبت به برادران دینی خود تکالیفی دارند که باید آنها را رعایت کنند در حدیثی امام حسن عسکری(ع) شیعیان را برای این تکالیف مهم آماده می‌کنند؛ « شِيعَةُ عَليٍّ (ع) هُمُ الذينَ يُؤثِرُونَ إخوانَهُم على أنفُسِهِم و لَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ ، و هُمُ الذينَ لا يَراهُمُ اللّه ُ حيثُ نَهاهُم ، و لا يَفقِدُهُم حيثُ أمَرَهُم ، و شِيعَةُ عليٍّ (ع) هُمُ الذينَ يَقتَدُونَ بِعليٍّ (ع) في إكرامِ إخوانِهِمُ المُؤمنينَ» شيعيان على (ع) آنانند كه برادرانشان را بر خود ترجيح مى دهند ، هر چند خود نيازمند باشند و آنانند كه خداوند ايشان را در آن جا كه نهى كرده، نمى بيند و در آن جا كه امر كرده، هميشه حاضر مى بيند . شيعيان على (ع)آنانند كه در گراميداشت برادران مؤمن خويش به على (ع) اقتدا مى كنند . 🔵حقوق برادران دینی خداوند مؤمنان را برادر همدیگر اعلام فرمود و یک دغدغه مقدس را دغدغه برقراری صلح و صفا بین برادران دانست؛ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»؛  مؤمنان برادرند. پس میان برادرانتان، اصلاح کنید و از خدا بترسید؛ شاید که مورد رحمت واقع شوید.(۲) امام باقر (ع) می‌فرماید: « مِنْ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَی أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ أَنْ یُشْبِعَ جَوْعَتَهُ وَ یُوَارِیَ عَوْرَتَهُ وَ یُفَرِّجَ عَنْهُ کُرْبَتَهُ وَ یَقْضِیَ دَیْنَهُ فَإِذَا مَاتَ خَلَفَهُ فِی أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»؛ از حقوق مؤمن بر برادر مؤمنش این است که گرسنگی‌اش را بر طرف کند؛ عورتش را بپوشاند، مشکلاتش را برطرف کند، بدهکاریش را بپردازد، و اگر برادر مسلمانش از دنیا رفت جانشین او در خانواده و فرزندانش باشد؛ (یعنی از حوائج زندگی‌شان سؤال کند و خواسته‌هایشان را برطرف کند، اعم از لباس، خوراک و...).(۳) 🔶عوامل عطوفت برادرانه در احادیث به اموری اشاره شده است که رعایت آنها برقراری عطوفت برادرانه را نوید میدهد؛ ۱. ایمان ۲. گشاده دستی ۳.گشاده رویی ۴. خوش‌نیتی؛ ۵. خوش‌گمانی؛ ۶. خوش‌خویی؛ ۷.عفو و گذشت ۸. ادب ۹. اظهار دوستی؛ ۱۰. فروتنی؛ ۱۱. وفاداری؛ ۱۲. راست‌گویی؛ ۱۳. نرمی؛ ۱۴.کرم؛ ۱۵. خاموشی؛ ۱۶. خیرخواهی؛ ۱۷. بیزاری از بدی؛ ۱۸. دوری از حسادت.۱۹.اجتناب از عیب جویی ۲۰.دعا کردن برای مؤمنان 🟢 دعای عطوفت آمیز منتظران باید دعای عطوفت آمیز امام زمان را سرلوحه رفتار خود قرار دهند که آن حضرت همه اقشار جامعه را مورد دعای محبت آمیز قرار می دهند؛ وَ تَفَضَّلْ عَلىٰ عُلَمائِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصِيحَةِ، وَعَلَى الْمُتَعَلِّمِينَ بِالْجُهْدِ وَالرَّغْبَةِ، وَعَلَى الْمُسْتَمِعِينَ بِالاتِّباعِ وَالْمَوْعِظَةِ، وَعَلىٰ مَرْضَى الْمُسْلِمِينَ بِالشِّفاءِ وَالرَّاحَةِ، وَعَلىٰ مَوْتاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَالرَّحْمَةِ... لینک پوستر دعا 🟢سخن آخر منتظران باید اوج عطوفت و مهربانی را تقدیم حضور آن عزیز بدارند که آن مهربان، همیشه به یاد عاشقانش هستند که می فرماید: «انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم» ما از رسیدگی به حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم . انسان وقتی به کسی علاقه داشته باشد، یاد و خاطره محبوب همیشه در فکر و ذهنش حضور دارد و این موجب می شود که زندگیش رنگ و بوی معشوق بگیرد . اگر محبوب انسان موجودی متعالی و ملکوتی باشد، این الگو پذیری زمینه رشد و تعالی او را فراهم می سازد و اگر محبوب و معشوق او موجودی پست و فرومایه باشد، این الگو پذیری موجب سقوط و هلاکت وی خواهد شد 🌸شعر یارب آن مونس جان محرم اسرار کجاست و آن طبیب دل بی طاقت بیمار کجاست یک جهانند گرفتار فراقش یا رب آن رهاننده این جمع گرفتار کجاست ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲.حجرات/۱۰ ۳.کافی، ج ۲، ص ۱۶۹. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تسویل؛خطر شیوع گناهان [منبر ۲۰ دقیقه ای] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام اگر حیوان حلال گوشتی ذبح شرعی شود و خون به مقدار متعارف از بدنش خارج گردد، خونی که از گلوی حیوان خارج می‌شود نجس است اما خون باقیمانده داخل اعضای بدنش پاک است. 💠داستان ایجاد انگیزه در تاریخ آمده مهدى عباسى ،سومین خلیفه بنى عباس، نیاز به قاضى داشت، شخصى به نام شریک قاضى را به حضور طلبید، و منصب قضاوت را به او پیشنهاد کرد، او آن را به خاطر نا مشروع بودنش در آن دستگاه طاغوتى نپذیرفت، مهدى عباسى به او گفت: «یکى از سه کار را باید انجام دهى ؛ ۱.قاضى شوى ۲.آموزگار فرزندانم گردى ۳.یک وعده در کنار سفره ما ،با ما هم غذا شویم. شریک فکر کرد دید سومى آسانتر است، از این رو در یک وعده غذاى خلیفه شرکت کرد، و از غذاى لذیذ او خورد.کارفرماى غذا گفت: «باهمین غذا کار شریک خلاصه شد.» آرى همین غذاى حرام آن چنان شریک را دگرگون کرد که هم قاضى شد و هم معلّم فرزندان خلیفه.و روزى با حقوق پرداز بر سر ماهیانه‏اش بگو مگو کرد، حقوق پرداز گفت: مگر بار گندم به ما فروخته‏اى که آن همه پافشارى مى‏کنى؟شریک جواب داد: «سوگند به خدا دینم را که مهم‏تر از بار گندم است فروخته‏ام.» 🟢مقدمه با این داستان عبرت انگیز که تقدیم شد موضوع خطر شیوع گناهان، مورد بحث قرار داده می‌شود. ➖نخست آیه ای از قرآن کریم به عنوان تبرک در ابتدا بحث تقدیم می شود؛ «انَّ الَّذِيْنَ ارْتَدُّوا عَلى‏ ادْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ الْهُدَى‏ الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وأَمْلَى‏ لَهُمْ»؛ (كسانى كه بعد از روشن شدن حق به آن پشت كردند، شيطان اعمال زشتشان را در نظرشان زينت داده، و آنها را با آرزوهاى طولانى فريفته است). منظور از تسويلات شيطان در آيات قرآن اين است كه زشتى ها را در نظر انسان زيبا نشان دهد و آدمى را فريب داده و منحرف سازد. ➖امّا از آنجایی که گاهی تشخیص این تسویلات برای افراد مؤمن و باسواد هم دشوار می‌شود در ادعیه تعلیم داده شده که بگوئیم «اللَّهُمَّ وَ مَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ» خدایا هر چیزی که برای ما تسویل می‌کند و باطلی را برای ما زیبا نشان می‌دهد  تسویل را به ما بشناسان؛ «فَعَرِّفْنَاهُ» ➖تسویل شیاطین ، در جامعه در حال گسترش است یعنی با شیوه های مختلف شیطانی، گناهان عادی و رایج می شود و قدم به قدم قبح گناهان یکی پس از دیگری شکسته می شود. مصادیقی از این قبیل گناهان را بر می شمریم؛ ☜رباخواری به اسم قرض، عادی می‌شود ☜ترک نماز و روزه به بهانه ای مختلف رواج می یابد . ☜ قبح استفاده طلا برای مردان،به بهانه حلقه ازدواج ،از بین رفته. ☜ گوش دادن به انواع موسیقی‌های مطرب و حرام به عنوان یک کار زیبا شناخته شده است. ☜ حکم شرعی نجاست برخی از موجودات نجس مثل «سگ» و در مواردی «خون»، مورد بی اعتنایی قرار می گیرد. ☜به بهانه های مختلف مثل خاصیت طبی، برخی اجزا حرامِ حیوان حلال گوشت مثل دنبلان گوسفند و خوردن گوشت برخی حیوانات حرام گوشت، مثل خرچنگ، جوجه تیغی، خرگوش در برخی مناطق ترویج می شود. ☜ استفاده از مشروبات الکلی در عروسی‌ به شدت در حال گسترش است. ☜ گناه رقص و اختلاط زن و مرد در مجالس عروسی ، دامن گیر بسیاری از خانواده هاست. ☜ حکم الهیِ حرام بودن ظهور زنان آرایش کرده در جامعه ،نه تنها عادی شده بلکه آرایش نکردن مورد تعجب و گاهی اعتراض قرار می گیرد . این ها فقط مواردی از گناهان در حال گسترش و عادی سازی شده می باشد و میتوان مصادیق بیشتری را بر شمرد. ➖ در مسیر سعادت و نجات،باید موانع و حجاب‏هاى رشد و روند را شناخت،چرا که موانع بازدارنده و سدراه است،ونه تنها مانع حرکت است بلکه گاهى موجب واژگونى و عقب گرد وهلاکت خواهد شد.مثلاًدرختى را در نظر بگیرید عوامل تکامل مانند:نور وحرارت وآب وکود وهواى آزاد برایش فراهم شده وبر اثر آن،رشد شتابان وگسترده دارد،ولى ناگهان آفت ملخ به جان آن درخت مى‏افتد،وتاروپود آن رامى خورد،وآن را به وادى روزگار سیاه تیرگى مى‏افکند،باغبان آگاه ودلسوز باید به موقع از آن آفت جلوگیرى کند،تا درختش به ثمر برسد.انسان نیز در پرتو عوامل سازنده از ایمان،عبادت،معرفت،استقامت و دعا و مناجات به سوى تکامل به پیش مى‏رود،ولى ناگهان ممکن است او بر اثر یک کار غلط و وسوسه شیطانی، مانند خوردن غذاى حرام،مبتلا به آفتى خطرناک شود،وهمین چراغ ترقى وجود او را خاموش نموده،وتار و پود انسانیت و شخصیت و هویّت ملکوتى او را نابود سازد. پس در این مبحث از این آفت ها و تسویلات شیطانی بحث خواهد شد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴انواع تسویلات و دامهای شیطانی موارد زیادی می توان از دامها و تسویلات شیطان را بر شمرد که فقط به چند مورد که در جامعه فراوان وخود دارد اشاره میشود؛ ♨️ لقمه حرام از نظر علم و عقل و تجربه ثابت شده و قطعى است که همان‏گونه که غذاى سالم در پرورش جسم اثر دارد،و غذاى نا سالم موجب بیمارى جسم مى‏شود،ودر روح و روان انسان نیز اثر منفى دارد،غذاى حلال و طیّب موجب سلامتى و نورانیت روح و روان شده،و به عکس غذاى حرام و پلید باعث تیرگى و انحراف روح و روان مى‏شود. به تعبیر یکی از علما، غذای حلال از طرف فرشته ی خدا میکائیل است و نور و برکت دارد اما غذای حلال از طرف شیطان است و آتش و تاریکی را به دنبال دارد. از این رو خداوند در قرآن مى‏فرماید: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» انسان باید به غذای خویش بنگرد! (و توجه کند). ➖و می فرماید:«يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ» ای پیامبران! از غذاهای پاکیزه بخورید، و عمل صالح انجام دهید، که من به آنچه انجام می‌دهید آگاهم. 👈از این آیه استفاده مى‏شود که خوردن غذاى حلال منشأ کارهاى نیک مى‏شود،و در پاک سازى اعمال،اثربخش مى‏باشد،و بین خوردن غذاى حلال و اعمال نیک،رابطه تنگاتنگ است. ➖پیامبر می فرماید: «العِبادَةُ عَشرَةُ أجزاءٍ تِسعَةُ أجزاءٍ في طَلَبِ الحَلالِ ».  عبادت ده جزء دارد، كه نُه جزء آن طلب [روزى] حلال است .(۱) ➖مردى به محضر رسول اکرم (ص)آمد و عرض کرد: «دوست دارم دعایم مستجاب شود،چه کنم؟» پیامبر(ص)در پاسخ فرمود: «طهّر مأکلتک،و لا تدخل بطنک الحرام»غذاى خود را پاک کن،و از ورود غذاى حرام به شکمت بپرهیز.(۲) ♨️در معرض گناه بودن یکی از تسویلات شیطانی و عوامل عادی شدن گناه ، در معرض گناه بودن به عبارت دیگر، نگاه به گناه است به همین خاطر است که در آیات و روایت اسلامی مکرر به ما دستور داده شده تا نگاه خودمون رو مدیریت کنیم و به اصطلاح به ما این مفهوم رو منتقل کرده اند که ؛به چشمانت بیاموز که هر کس  ارزش دیدن ندارد. خداوند می فرماید: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ»: به مردان با ایمان بگو: دیده [از نامحرم] فرو نهند و پاکدامنی خود را حفظ کنند، که این برای آنها پاکیزه‌تر است. همانا خدا به آنچه می‌کنند آگاه است. ♨️پشتیبانی از گنهکار! یکی دیگر از تله های شیطان پشتیبانی از گناهکاران است. افرادی داریم که برای اینکه ژست روشنفکری و تحمل مخالف به خود بگیرند از گناهکاران پشتیبانی میکند. پشتیبانی از گنهکار ، گناه را عادی می‌کند. یعنی گنهکار می‌داند که اگر گناه بکند، عقبه دارد، افرادی هستند که حمایتش می‌کنند. یعنی گنهکار احساس می‌کند که پشتش به جای گرمی است. پشتیبانی از گنهکار! «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا» (هود/۱۱۳) قرآن می‌گوید پشتیبان گنهکار نباشید. تکیه‌گاه به گنهکار ندهید. «وَ ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدا» (کهف/۵۱) در یک گناه سه نفر با هم شریک هستند: ۱.آن کسی که مباشر است و مستقیم گناه می‌کند. ۲. آن کسی که این گنهکار را ساپورتش می‌کند و کمک به او می‌رساند. ۳. آن کسی که می‌بیند و راضی می‌شود. این سه مورد در گناه شریک هستند. کسی که گناه را انجام می‌دهد. کسی که او را کمکش می‌کند. کسی که از این حرکت راضی است. نباید راضی باشیم. 👈 امروزه یکی از عوامل که باعث می شود افرادی با شکل و شمایل غیر دینی در جامعه ظاهر شوند همین مطلب است یعنی در جامعه افراد با ظاهر دینی با نگاه های سنگین افراد جامعه مواجه می شود اما افرادی که با ظواهر بی دینی در جامعه حضوردارند مورد محبت و حمایت روانی قرار می گیرند. ♨️آشکار شدن گناه یکی از عوامل که گناه را عادی میکند و افرادی را به اشتباه می اندازد که خیال میکنند دیگر این امور زشتی خود را از دست داده اند؛ عبارت است از آشکار شدن گناهان. از این رو پیامبر(ص) می فرماید: «إِنَّ الْمَعْصِیةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا، وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِیةً وَ لَمْ یغَیرْ عَلَیهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ» تردیدی نیست که اگر بنده ای در پنهان (از اوامر و نواهی حق) نافرمانی کند، پیآمد و زیان آن تنها گریبان گیر خود او خواهد شد. ولی اگر آشکارا چنین کار ناشایسته ای را انجام دهد و مورد سرزنش مردم قرار نگیرد، آثار سوء ناشی از آن، دامن گیر عموم مردم و زیان آن فراگیر خواهد شد».(۳) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
♨️توجیه گناه یکی دیگر از عوامل بی ایمانی و انحراف توجیه گناه است. هر قدر گناه سنگین باشد، به سنگینى توجیه گناه نیست؛ چرا که گنهکار معترف به گناه، غالباً به سراغ توبه مى رود، اما مصیبت زمانى شروع مى شود که پاى توجیه گرى ها در میان آید، که نه تنها راه توبه را به روى انسان مى بندد، بلکه او را در گناه راسخ تر و جرى تر مى سازد. این توجیه گرى، گاه براى حفظ آبرو و جلوگیرى از رسوائى در برابر مردم است، اما از آن بدتر، زمانى است که براى فریب وجدان صورت گیرد. اولین توجیه کننده معصیت و نافرمانی شیطان است. شیطان نیز با یک مقایسه غلط، نافرمانى صریح خود را در برابر خداوند توجیه کرد گفت: (من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده اى و آدم را از گل!)؛ چگونه ممکن است موجودى شریف تر براى موجودى پست تر سجده کند! «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نار وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِین». 👈در جامعه توجیه گناه زیاد دیده می شود به عنوان مثال وقتی کسی مورد سرزنش قرار میگیرد میگوید: «این همه گناه های بزرگ در جامعه انجام میشود تو زورت به من رسیده» از این روست که خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری» «و گنهکاری گناه دیگری را متحمّل نمی شود». ♨️کوچک شمردن گناه پیامبر کوچک شمردن گناهان را اینگونه تذکر می دهند« إنّ إبلیسَ رَضِی مِنکم بالمُحَقَّرات و الذّنبُ الذی لایُغفَر» شیطان از شما به انجام دادن گناهان کوچک راضی است [همان] گناهانی که بخشیده نمی شود.(۴) کسى که گناهى مى کند، و آن را بزرگ مى شمرد، و از کار خود ناراحت است، در مقام توبه و جبران بر مى آید، اما آن کس که آن را کوچک مى شمرد، و اهمیتى براى آن قائل نیست و حتى گاه مى گوید: «خوشا به حال من اگر گناه من همین باشد»!. آقای قرائتی مثال جالبی دارند؛ کسی هزار تومان بدهکار است اما خود را بدهکار نمی داند اما کسی صدهزار بدهکار است اما خود را بدهکار می داند در مورد کدام یک احتمال جبران وجود دارد؟ ➖در حدیثى از امیر مؤمنان على(ع) مى خوانیم: أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهانَ بِهِ صاحِبُهُ: «شدیدترین گناهان گناهى است که صاحبش آن را سبک بشمارد.(۵) ♨️تسویلِ های پیچیده مرحوم آیت الله فاطمی نیا تعبیر هشدار آمیزی دارند؛ در تسویل فرموده اند؛ «وَ اعلَم أنَّ الشَّیطان کثیراً مَا یُزَیِّنُ البَاطِل» شیطان بسیاری از اوقات باطل را زینت می‌دهد. «فَیُریهِ فِی صُورَهِ الحَقّ» حتّی باطل را به صورت حق به انسان نشان می‌دهد. «حتَّی أنَّه لِیَدعُو إلَی خیرٍ أن یَنقُلَکَ مِن طَاعَهٍ إلَی طَاعَه، حتَّی أنَّه لِیَدعُو إلَی خیرٍ لَتَفویتِ خَیرٍ أعظَمَ مِنهُ» حتی به کار نیک دعوت می‌کند تا از طاعتی مهم تر به سمت غیر مهم بکشاند. شیطان به یک آدم مقدّس نمی‌گوید به یک مجلس رقص برو، می‌گوید: برو دعای کمیل بکن حالا بعداً عمّه را می‌بینی ، او می‌خواست به دیدن عمّه برود امّا می‌گوید: برای دیدن عمّه هنوز وقت داری، عمّه همیشه هست، فعلاً دعای کمیل بخوان. این شخص را با دعای کمیل سرگرم می‌کند. بعد سؤال پیش می‌آید که حالا که من دعای کمیل می‌خوانم این نقل شیطان است یا واقعاً دارم می‌خوانم؟ برای دیدن عمّه رفته‌ام نقل شیطان است یا واقعاً برای دیدن او رفته‌ام؟ ➖حضرت آیت اللّه مکارم شیرازى(مدظله) در این راستا مى‏فرمود:یکى از اساتید در شیراز براى من جریانى را نقل کرد که هر وقت به یاد آن مى‏افتم عبرت مى‏گیرم،مى‏گفت:دوستى داشتم که بسیار مقدّس بود،حتى به خانه برادرش نمى‏رفت،چرا که برادرش در اداره دولتى(رژیم قبل)کار مى‏کرد،و مى‏گفت حقوقش حلال نیست،یا شبهه ناک است،اتفاقاًروزى بیمار و بسترى شد،او را از مدرسه نزد برادرش بردند ما به عیادتش رفتیم،از بستر بیمارى بر خاست،و فرش اطاق را جمع کرد و گفت:روى این فرش ننشینید،زیرا اشکال دارد،من از روى ضرورت در اینجا هستم.ولى همین مقدس که این قدر احتیاط مى‏کرد،کم کم به یک سرى خطهایى افتاد که پایان کارش به جایى رسید که اگر در سر سفره شراب نبود شاید به غذا دست نمى‏زد.این تغییر و تحوّل چگونه رخ مى‏دهد؟این از آن جهت است که اول مستحبات را ترک کرد،بعد مکروهات و امور شبهه ناک را انجام داد،سر انجام به امور حرام آلوده شد.آیت اللّه مکارم(مد ظله)مى‏افزاید:موردى را هم شاهد بودم،طلبه‏اى بود شب‏هاى جمعه با صداى خوش و حالى ملکوتى دعاى کمیل را مى‏خواند،من نیز در آن حجره بودم و لذّت مى‏بردم،ولى او کم کم به تهران رفت،به طور کلى عوض شد،زیر پوشش طلبگى بود ولى از خواندن دعاى کمیل متنفّر شده بود.چرا؟رازش این بود که حال و نشاط عبادت نداشت،اگر کسى بخواهد حال و نشاط داشته باشد،باید از غذاهاى مشتبه و جلسات و حرف‏هاى مشتبه بپرهیزد،واقعاًباید در کارها،احتیاط کند.(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان امام صادق علیه السلام شنید که مردی شهرت به تقوی پیدا کرده است. روزی آن مرد را مشاهده کرد که جمع زیادی از عوام اطراف او را گرفته بودند . پس آن مرد از مردم کناره گرفت و تنها به راهی حرکت کرد؛ امام، ناظر کارهای او بود . پس از زمانی کوتاه امام دیدند او جلو یک دکان نانوائی ایستاد ، و دو نان مخفیانه برداشت و به راه افتاد . پس از چند قدمی از دکان میوه فروشی دو عدد انار برداشت و به راهش ادامه داد . پس از پیمودن مسافتی نزد مرد مریضی رفت و نانها و انارها را به وی داد و به مقصد خود خواست برود ، امام (ع) خود را به آن مرد رساند و فرمود: امروز از تو عمل شگفت انگیزی دیدم ، و آنچه را دیده بود برایش نقل کرد ! آن مرد گفت : گمان می کنم تو امام صادق (ع) هستی ؟ فرمود : آری ، گفت : با آنکه فرزند پیامبری ، افسوس که چیزی نمی دانی ؟ فرمود : چه جهلی از من دیده ای ؟ گفت : مگر نمی دانی خداوند در قرآن فرموده: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُون» هر کار نیکی انجام دهد ده حسنه دارد و هر که گناهی کند جز یک گناه برایش ننویسند از این جهت به حساب من دو نان و دو انار دزدیده ام ، مجموعا چهار گناه محسوب می شود ، و آنها را در راه خدا داده ام می شود چهل حسنه . چهار گناه را از چهل حسنه کم کنند سی و شش حسنه برایم باقی می ماند ، و تو از این حسابها نمی دانی ! امام فرمود : ثکلتک امک انت الجاهل بکتاب الله، اما سمعت انه عزوجل یقول: مادرت به عزایت بنشیند این تو هستی که جاهل به کتاب خداوندی، مگر این آیه از قرآن را نشنیدی که می فرماید: «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»خدا از پرهیزگاران قبول اعمال کند. تو چهار گناه کردی و مال مردم را دزدیدی و چهار گناه دیگر کردی که بدون اجازه به دیگران دادی ، پس هشت گناه نمودی و هیچ حسنه ای هم نداری . بعد حضرت به اصحابش فرمود : «بمثل هذا التاویل القبیح المستکره یَضِلونَ و یُضِلون…؛ به مانند این گونه توجیه های زشت و ناپسند، مردم را گمراه می کنند و خود گمراه می شوند.»(۷) 💠داستان یکى از غلامان امام صادق (ع) به نام مصادف به آن حضرت خبر داد که مى‏خواهم براى تجارت فلان کالا به مصر سفر کنم امام به او اجازه داد، و به او هزار دینار داد تا کالا تهیه کرده و به مصر براى فروش ببرد، او با خریدارى آن کالا به مصر رفت، و چون آن کالا در مصر نایاب بود، آن را به دو برابر فروخت، و سپس به سوى مدینه بازگشت، خوشحال بود که به امام(ع) خبر مى‏دهد که هزار دینار استفاده کرده است .وقتى که خدمت امام(ع) رسید و ماجرا را گفت .امام (ع) ناراحت شد، و تنها پول خود را گرفت و استفاده آن را که بر اثر گران فروشى به دست آمده بود به مصادف داد وگفت:بردار، من به چنین پولى نیاز ندارم آنگاه فرمود: «یا مصادف!مجادلة السّیوف اهون من طلب الحلال؛ اى مصادف! جنگیدن با شمشیرها، آسان‏تر از تحصیل مال حلال است.» آرى امام(ع)پول به دست آمده از گرانفروشى رانپذیرفت که ای بسا گران فروشی مقدمه ای باشد بر دنیا پرستی و گناهان دیگر . 💠داستان یکى از علماى ربانى و مراجع تقلید مرحوم آیت الله العظمى سید محمد باقر دُرچه‏اى اصفهانى (ره)از اساتید آیت الله العظمى بروجردى(ره)و از پارسایان وارسته روزگار است که در سال ۱۳۴۲ ه ق در ۷۱ سالگى در دُرچه نزدیک اصفهان رحلت کرد، ومرقدش در تخت فولاد اصفهان است.وى که داراى صفاى باطن در سطح اعلى بود، نسبت به غذا مراقبت عجیبى مى‏نمود، تا آنجا که آقاى جلال الدین همایى نقل مى‏کند: یکى از بازرگانان ثروتمند آن جناب را همراه چند نفر از علما به خانه خود دعوت کرد، ایشان این دعوت را پذیرفت و به خانه او رفتند، میزبان سفره متنوع و پرزرق وبرق انداخت، آن جناب طبق عادت همیشگى مقدار کمى از غذاى آن سفره خوردند.پس از صرف غذا، میزبان قباله‏اى مشتمل بر مسأله‏اى که به فتواى آیت الله دُرچه‏اى حرام بود، براى امضاء به محضر آن بزرگوار آورد، آیت الله دُرچه‏اى دریافت که این میهمانى مقدمه آن امضاى سند بوده است و شبهه رشوه داشته است.رنگش تغییر کرد، وبه تنش لرزه افتاد و به میزبان فرمود: «من به تو چه بدى کردم که این زقّوم را به حلق من وارد کردى، چرا این سند را قبل از نهار نیاوردى، تا دست به این غذاى آلوده نزنم؟»آنگاه آشفته حال برخاست، و دوان دوان به مدرسه آمد و کنار باغچه مدرسه، مقابل حجره‏اش نشست، و با انگشت به حلق فرو کرد، و همه را استفراغ نمود، سپس نفس راحتى کشید» ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحار الأنوار،ج۱۰۳،ص۹ ۲.وسائل الشیعه، ج ۴، ص۱۷۶. ۳.قرب الإسناد،ص۵۵ ۴.النوادر، ص۱۲۹. ۵.نهج البلاغه ۳۴۸. ۶.انوار هدایت، ص۱۰۱. ۷.وسائل الشیعه ج۲، ص۵۷ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۹۹) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۹۹ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام علی(ع)فرمود: «لاَ يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ» علمى كه با تقوى همراه باشد كم نيست، چگونه عملی کم باشد در حالی که مقبول است؟! [اشاره به فرموده خداوند؛« إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ‌ اَللّٰهُ‌ مِنَ‌ اَلْمُتَّقِينَ‌ » خدا فقط‍‌ عمل مردم با تقوا را ميپذيرد.](۱) ✅ تفاوت قبول با صحت عدم پذیرش و مقبول نبودن اعمال با باطل بودن آن فرق دارد و صحت عمل غیر از قبولی عمل است. زیرا ممکن است انسان عمل واجبی مانند نماز و روزه و... را با رعایت تمام شرایط شرعیه که در رساله آمده است انجام دهد. در این حالت، از او اسقاط تکلیف شده که عمل را انجام داده و باطل نمی باشد. ولی چون پرهیز از گناه ندارد، نماز او مورد قبول واقع نمی شود. یعنی مراتب و آثار نماز بر او مترتب نمی شود. 🟢 رابطه عبادات و اخلاقیات وقتی از اعمال عبادی مثل نماز ،روزه ، حج سخن به میان می آید شرط قبولی همه این عبادات تقواست و تقوا در واقع رعایت همه اخلاقیات است پس باید گفت عبادات وابسته به اخلاقیات است و در صورت رعایت نکردن دستورات اخلاقی مانند دستور به اجتناب از دروغ، حسد، تکبر و... انسان مبتلا به بی تقوایی است پس اعمال انسان قبول نخواهد شد. و فرموده اند«هر مرتبه‌ای از تقوا برای انسان باشد، قبولی عمل او هم به همان مرتبه است».(۲) 🟢 مقامِ امنِ متقین ➖امام محمد باقر(ع) به سعد الخیر نوشتند:«إنّ اللّه‏َ عز و جل یَقِی بالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ، و یُجَلِّی بالتَّقوی عَنهُ عَماهُ و جَهلَهُ ، و بالتَّقوی نَجا نُوحٌ و مَن مَعهُ فیالسَّفینَةِ ، و صالِحٌ ومَن مَعهُ مِن الصّاعِقَةِ، و بالتَّقوی فازَ الصّابِرونَ، و نَجَتْ تِلکَ العُصَبُ مِن المَهالِکِ». خداوند عز و جل به واسطه تقوا آنچه را که عقل بنده به آن نمی‏‌رسد، از وی دور می‏‌گرداند. و به وسیله تقوا کوریِ (دل) و نادانی او را برطرف می‏‌سازد. به کمک تقوا بود که نوح و کسانی که با او در کشتی بودند نجات یافتند و صالح و پیروانش از صاعقه رستند. و با تقواست که صابران کامیاب شدند و آن گروه‏ها از مهلکه‏ ها رهایی یافتند(۳) ➖در جای دیگر فرمودند:«... و إن نَزَلَت نازِلَةٌ عَلى أهلِ الأرضِ فشَـمِلَهُم بَلِيَّةٌ كانَ في حِرزِ اللّه ِ بِالتَّقوى مِن كُلِّ بَلِيَّةٍ ، أ لَيسَ اللّه ُ تَعالى يَقولُ : «إنَّ المُتَّقينَ في مَقامٍ أمينٍ؟»  ... و اگر بلايى بر زمينيان فرود آيد و همه آنها را فرا گيرد، او به سبب تقوا از هر گونه بلايى در پناه خداست. مگر نه اين كه خداوند متعال مى فرمايد: «همانا پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند»؟(۴) 🌸شعر خون می خورم که طاقتِ تقوا شود مرا لب بسته ام که گوشِ تماشا شود مرا قربانیِ تبسّمِ امنِ  تو اَم ، مگر سهمِ دو باره تیغِ مدارا  شود مرا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۹۰. ۲.در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۰۷  ۳.الكافي ،ج۸،ص۵۲ ۴.بحار الأنوار ،ج۷۰،ص۲۸۵. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۱۰۰) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۱۰۰ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق(ع)فرمود: إِنَّا لاَنَعُدُّ اَلرَّجُلَ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ لجمیع أَمْرِنَا مُتَّبِعاً مُرِيداً » ما مردى را مؤمن نمى‏شماريم، تا آنكه همه آن‏چه را كه به آن امر كرده‏ايم را تابع و خواهان باشد.(۱) 💠تمثیل جالب یـــــــــــه روز مردی قزوینی رفت خالکوبی انجام بده و گفت که در بدنش عكس یك شیر را خالکوبی کنند. روی زمین دراز كشید  اما وقتی اولین  سوزن در بدنش فرو رفت از درد داد كشید و پرسید:  کجای شیر را میکشی ؟  گفت: دُم شیر را دارم میکشم. قزوینی گفت, نفسم از درد بند آمد دُم نمیخواد   دوباره سوزن را فروبرد قزوینی فریاد زد, الان کدوم عضوش را می‌كشی؟ گفت: گوش شیر است. قزوینی  گفت: این شیر گوش لازم ندارد. عضو دیگری را نقش بزن. باز سوزن در شانه مرد قزوینی فرو كرد,  قزوینی ناله کرد که: این دیگر كدام عضو شیر است؟ گفت: شكم شیر است قزوینی گفت: این شیر سیر است شكم لازم ندارد. خالکوبی کننده، عصبانی شد, و سوزن را بر زمین زد و گفت: در كجای جهان كسی شیر بی سر و دم و شكم دیده؟ خدا هرگز چنین شیری نیافریده است. 🌸شعر شیر بی یال و دم  و إِشكم كه دید  این چنین شیری خدا خود نافرید ➲آنچـــــــــــه گفته شد تمثیلی است از ملای رومی، این تمثیل را برای  افرادی ذکر کرده که دین داری شان مثل خالکوبی مرد قزوینی است. خود را مسلمان میدانند اما وقتی پای برخی دستورات اجتماعی خداوند مانند حجاب به میان میاد یا برخی دستورات نهی آمیز مثل حرام بودن  الکل و موسیقی و رابطه با نامحرم و نجسی سگ و روزه گرفتن و مراعات حقوق دیگران و رعایت بیت المال و....پیش میاد راه دیگری را پیش میگیرند. ✅اهمیت تَعبد از نظر یک اندیشمند غربی الکسیس،کارل برنده جایزه نوبل پزشکی می‌نویسد: «بالاترین آرزوی من و مهم ترین هدفم در زندگی، معتقد بودن و ایمان ورزیدن است، به شکلی عمیق و تسلیم محض (بی چون و چرا)، بدون آن که هرگز حاضر باشم درباره ایمانم بحث کنم یا از آن به انتقاد بپردازم.» 🔶یک تذکر قرآنی خداوند در قرآن کریم می فرماید: «الَّذينَ جَعَلُوا القُرآنَ عِضينَ» همانها که قرآن را تقسیم کردند (؛ آنچه را به سودشان بود پذیرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهایشان بود رها نمودند)!(۲) و در آیه دیگری به کفاری اشاره می شود که حاضر نیستند با ایمان آوردن به پیامبر تسلیمِ محض اوامر الهی شوند و خیال میکنند همین که پیامبران قبلی را قبول دارند کفایت می‌کند،و خداوند ایمان به همه پیامبران دستور داده است. «وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا» و می‌گویند: «به بعضی ایمان می‌آوریم، و بعضی را انکار می کنیم» و می‌خواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند.(۳) 👈دین حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان دین حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است. 🔵تعبد و عقلانیت تَعَبُّد، به معنای بندگی خالصانه و اطاعت بی‌شائبه انسان نسبت به خداوند است. امام رضا(ع) در پاسخ به نامه کسی که تعبد و اطاعت محض از دستورات خداوند را از نگاه روشنفکری مورد سؤال و تردید قرار داده بود نامه ای نوشتند در ضمن آن نامه چنین فرمودند:«وَ وَجَدْنَا الْمُحَرَّمَ مِنَ الاَشياءِ لا حاجَةَ لِلْعِبادِ اِلَيْهِ وَ وَجَدْناهُ مُفْسِداً داعِياً اِلَی الْفَناءِ وَ الْهَلاكِ». می‌یابیم چیزهایی که خداوند بر مردم حرام کرده نه تنها در زندگی مورد احتیاج مردم نیستند بلکه مایه‌ی فسادند و بشر را به راه تباهی و هلاکت می‌خوانند.(۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۶۴. ۲.حجر/۹۱. ۳.نسا/۱۵۰. ۴. بحار‌الانوار، ج ۳، ص ۱۱۸. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فهرست سلسله مباحث یک دقیقه ای ویژگیهای منتظران ۱. اندیشه اش پویاست ۲. متذکر و به یاد خداست ۳. علم و دانشش فراوان ۴. بردباریش بزرگ ۵. خوش برخورد در کشمکش ۶. بزرگوار در آشتی ۷. سعه صدرش از همه بیشتر ۸. از همه خاکسار تر است ۹. خنده‌اش تبسم است ۱۰. دورهمی ش برای تعلم است ۱۱. تذکر دهنده به غافل ۱۲. آموزنده جاهل است ۱۳. به کسی که آزارش می‌کند آزاری نمی‌رساند. ۱۴. در آنچه به دردش نمی خورد وارد نشود. ۱۵. هیچ کس را به مصیبتی سرزنش و شماتت نمی‌کند. ۱۶. هیچ کس را با غیبت یاد نمی‌کند. ۱۷. از کارهای حرام بیزار است. ۱۸. در موارد شبهه قدم بر نمی‌دارد. ۱۹. بخششش فراوان ۲۰. آزارش بسیار کم ۲۱. برای غریب و ناآشنا یاور ۲۲. برای یتیم پدر است ۲۳. شادابی و خرمی‌اش در چهره ۲۴. حزن و اندوهش در دل ۲۵. به فقرخود خرسند است ۲۶. شیرین تر از عسل ۲۷. سخت تر از سنگ است ۲۸. هیچ رازی را فاش نسازد ۲۹. هیچ پرده ای را ندرد. ۳۰. حرکاتش لطیف ۳۱. دیدارش شیرین ۳۲. عبادتش بسیار ۳۳. وقارش نیکو ۳۴. برخوردش نرم ۳۵. سکوتش طولانی است ۳۶. اگر با او جاهلانه رفتار شود حلیم و بردبار است ۳۷. بر کسی که به او بدی کرده است شکیبا است ۳۸. بزرگتر را گرامی داشته ۳۹. به کوچکتر رحم می‌کند ۴۰. بر امانت‌ها امین ۴۱. از خیانت‌ها به دور است. ۴۲. رفیقش تقواست ۴۳. هم پیمانش حیا ست ۴۴. حواسش جمع است ۴۵. لغزشش کم است ۴۶. حرکاتش توأم با ادب است ۴۷. سخنش زیباست ۴۸. از لغزش دیگران میگذرد ۴۹. اهل عیب جویی نیست ۵۰. وقار و متانت دارد ۵۱. اهل صبر است ۵۲. مقام رضایت دارد ۵۳. شکر گزار است ۵۴. کم حرف است ۵۵. صداقت دارد ۵۶. اهل نیکوکاری است ۵۷. مصون است ۵۸. حلیم است ۵۹. اهل رفق و مداراست ۶۰. عفیف و پاکدامن است ۶۱. شریف است ۶۲. اهل لعن و نفرین نیست ۶۳. اهل دروغ نیست ۶۴. اهل غیبت نیست ۶۵. اهل فحش نیست ۶۶. حسود نیست ۶۷. بخیل نیست ۶۸. بشاش و با نشاط است ۶۹. تجسس نمیکند ۷۰. به دنبال فضایل است ۷۱. مشمول حفظ الهی است ۷۲. مؤید به توفیق الهی است ۷۳. جاذبه و دافعه دارد ۷۴. دارای اراده قوی است ۷۵. به مخالفش هم ستم نمیکند ۷۶. بر سختی ها شکیباست ۷۷. اهل ستم و تجاوز نیست ۷۸. هر چه هوس کرد انجام نمیده ۷۹. اهل فقر زاهدانه است ۸۰. کم خرج پر سود است ۸۱. زیاد روزه میگیرد ۸۲. اهل عبادت و شب زنده داری است ۸۳. قلبی پاک و پارسا دارد ۸۴. اهل دانش پاکیزه است ۸۵. در اوج قدرت عفو میکند ۸۶. به عهد خود وفادار است ۸۷. با شوق روزه می گیرد ۸۸. نمازش با خوف و خشیت است ۸۹. اهل عمل است ۹۰. از نگاهش فرو می کاهد ۹۱. اهل سخاوت است ۹۲. در نیکی به برادران ثابت قدم است ۹۳. اهل همدلی است ۹۴. مراقب زبانش است ۹۵. حق طلب است ۹۶. علم و عمل ۹۷. تلاش برای دنیا و آخرت ۹۸. قدرتمندی در امور دنیوی و اخروی ۹۹. اهل عذرو بهانه نیست ۱۰۰. اهل عطوفت و برادری است ملتمس دعا؛ هیئت تحریریه کانال منبر طلاب 👇 🆔 @talabe_admin http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d