جهاد با نفس (۹۹)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۹۹ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام علی(ع)فرمود:
«لاَ يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ» علمى كه با تقوى همراه باشد كم نيست، چگونه عملی کم باشد در حالی که مقبول است؟!
[اشاره به فرموده خداوند؛« إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ اَللّٰهُ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ » خدا فقط عمل مردم با تقوا را ميپذيرد.](۱)
✅ تفاوت قبول با صحت
عدم پذیرش و مقبول نبودن اعمال با باطل بودن آن فرق دارد و صحت عمل غیر از قبولی عمل است. زیرا ممکن است انسان عمل واجبی مانند نماز و روزه و... را با رعایت تمام شرایط شرعیه که در رساله آمده است انجام دهد. در این حالت، از او اسقاط تکلیف شده که عمل را انجام داده و باطل نمی باشد. ولی چون پرهیز از گناه ندارد، نماز او مورد قبول واقع نمی شود. یعنی مراتب و آثار نماز بر او مترتب نمی شود.
🟢 رابطه عبادات و اخلاقیات
وقتی از اعمال عبادی مثل نماز ،روزه ، حج سخن به میان می آید شرط قبولی همه این عبادات تقواست و تقوا در واقع رعایت همه اخلاقیات است پس باید گفت عبادات وابسته به اخلاقیات است و در صورت رعایت نکردن دستورات اخلاقی مانند دستور به اجتناب از دروغ، حسد، تکبر و... انسان مبتلا به بی تقوایی است پس اعمال انسان قبول نخواهد شد.
و فرموده اند«هر مرتبهای از تقوا برای انسان باشد، قبولی عمل او هم به همان مرتبه است».(۲)
🟢 مقامِ امنِ متقین
➖امام محمد باقر(ع) به سعد الخیر نوشتند:«إنّ اللّهَ عز و جل یَقِی بالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ، و یُجَلِّی بالتَّقوی عَنهُ عَماهُ و جَهلَهُ ، و بالتَّقوی نَجا نُوحٌ و مَن مَعهُ فیالسَّفینَةِ ، و صالِحٌ ومَن مَعهُ مِن الصّاعِقَةِ، و بالتَّقوی فازَ الصّابِرونَ، و نَجَتْ تِلکَ العُصَبُ مِن المَهالِکِ».
خداوند عز و جل به واسطه تقوا آنچه را که عقل بنده به آن نمیرسد، از وی دور میگرداند. و به وسیله تقوا کوریِ (دل) و نادانی او را برطرف میسازد. به کمک تقوا بود که نوح و کسانی که با او در کشتی بودند نجات یافتند و صالح و پیروانش از صاعقه رستند. و با تقواست که صابران کامیاب شدند و آن گروهها از مهلکه ها رهایی یافتند(۳)
➖در جای دیگر فرمودند:«... و إن نَزَلَت نازِلَةٌ عَلى أهلِ الأرضِ فشَـمِلَهُم بَلِيَّةٌ كانَ في حِرزِ اللّه ِ بِالتَّقوى مِن كُلِّ بَلِيَّةٍ ، أ لَيسَ اللّه ُ تَعالى يَقولُ : «إنَّ المُتَّقينَ في مَقامٍ أمينٍ؟»
... و اگر بلايى بر زمينيان فرود آيد و همه آنها را فرا گيرد، او به سبب تقوا از هر گونه بلايى در پناه خداست. مگر نه اين كه خداوند متعال مى فرمايد: «همانا پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند»؟(۴)
🌸شعر
خون می خورم که طاقتِ تقوا شود مرا
لب بسته ام که گوشِ تماشا شود مرا
قربانیِ تبسّمِ امنِ تو اَم ، مگر
سهمِ دو باره تیغِ مدارا شود مرا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۹۰.
۲.در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۰۷
۳.الكافي ،ج۸،ص۵۲
۴.بحار الأنوار ،ج۷۰،ص۲۸۵.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۱۰۰)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۱۰۰ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام صادق(ع)فرمود:
إِنَّا لاَنَعُدُّ اَلرَّجُلَ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ لجمیع أَمْرِنَا مُتَّبِعاً مُرِيداً » ما مردى را مؤمن نمىشماريم، تا آنكه همه آنچه را كه به آن امر كردهايم را تابع و خواهان باشد.(۱)
💠تمثیل جالب
یـــــــــــه روز مردی قزوینی رفت خالکوبی انجام بده و گفت که در بدنش عكس یك شیر را خالکوبی کنند.
روی زمین دراز كشید اما وقتی اولین سوزن در بدنش فرو رفت از درد داد كشید و پرسید: کجای شیر را میکشی ؟ گفت: دُم شیر را دارم میکشم.
قزوینی گفت, نفسم از درد بند آمد دُم نمیخواد
دوباره سوزن را فروبرد قزوینی فریاد زد, الان کدوم عضوش را میكشی؟
گفت: گوش شیر است.
قزوینی گفت: این شیر گوش لازم ندارد.
عضو دیگری را نقش بزن. باز سوزن در شانه مرد قزوینی فرو كرد, قزوینی ناله کرد که: این دیگر كدام عضو شیر است؟
گفت: شكم شیر است
قزوینی گفت: این شیر سیر است شكم لازم ندارد.
خالکوبی کننده، عصبانی شد, و سوزن را بر زمین زد و گفت: در كجای جهان كسی شیر بی سر و دم و شكم دیده؟ خدا هرگز چنین شیری نیافریده است.
🌸شعر
شیر بی یال و دم و إِشكم كه دید
این چنین شیری خدا خود نافرید
➲آنچـــــــــــه گفته شد تمثیلی است از ملای رومی، این تمثیل را برای افرادی ذکر کرده که دین داری شان مثل خالکوبی مرد قزوینی است. خود را مسلمان میدانند اما وقتی پای برخی دستورات اجتماعی خداوند مانند حجاب به میان میاد یا برخی دستورات نهی آمیز مثل حرام بودن الکل و موسیقی و رابطه با نامحرم و نجسی سگ و روزه گرفتن و مراعات حقوق دیگران و رعایت بیت المال و....پیش میاد راه دیگری را پیش میگیرند.
✅اهمیت تَعبد از نظر یک اندیشمند غربی
الکسیس،کارل برنده جایزه نوبل پزشکی مینویسد:
«بالاترین آرزوی من و مهم ترین هدفم در زندگی، معتقد بودن و ایمان ورزیدن است، به شکلی عمیق و تسلیم محض (بی چون و چرا)، بدون آن که هرگز حاضر باشم درباره ایمانم بحث کنم یا از آن به انتقاد بپردازم.»
🔶یک تذکر قرآنی
خداوند در قرآن کریم می فرماید:
«الَّذينَ جَعَلُوا القُرآنَ عِضينَ»
همانها که قرآن را تقسیم کردند (؛ آنچه را به سودشان بود پذیرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهایشان بود رها نمودند)!(۲)
و در آیه دیگری به کفاری اشاره می شود که حاضر نیستند با ایمان آوردن به پیامبر تسلیمِ محض اوامر الهی شوند و خیال میکنند همین که پیامبران قبلی را قبول دارند کفایت میکند،و خداوند ایمان به همه پیامبران دستور داده است.
«وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا»
و میگویند: «به بعضی ایمان میآوریم، و بعضی را انکار می کنیم» و میخواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند.(۳)
👈دین حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقلها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی بهعنوان دین حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است.
🔵تعبد و عقلانیت
تَعَبُّد، به معنای بندگی خالصانه و اطاعت بیشائبه انسان نسبت به خداوند است.
امام رضا(ع) در پاسخ به نامه کسی که تعبد و اطاعت محض از دستورات خداوند را از نگاه روشنفکری مورد سؤال و تردید قرار داده بود نامه ای نوشتند در ضمن آن نامه چنین فرمودند:«وَ وَجَدْنَا الْمُحَرَّمَ مِنَ الاَشياءِ لا حاجَةَ لِلْعِبادِ اِلَيْهِ وَ وَجَدْناهُ مُفْسِداً داعِياً اِلَی الْفَناءِ وَ الْهَلاكِ».
مییابیم چیزهایی که خداوند بر مردم حرام کرده نه تنها در زندگی مورد احتیاج مردم نیستند بلکه مایهی فسادند و بشر را به راه تباهی و هلاکت میخوانند.(۴)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۶۴.
۲.حجر/۹۱.
۳.نسا/۱۵۰.
۴. بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۱۸.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فهرست سلسله مباحث یک دقیقه ای
ویژگیهای منتظران
۱. اندیشه اش پویاست
۲. متذکر و به یاد خداست
۳. علم و دانشش فراوان
۴. بردباریش بزرگ
۵. خوش برخورد در کشمکش
۶. بزرگوار در آشتی
۷. سعه صدرش از همه بیشتر
۸. از همه خاکسار تر است
۹. خندهاش تبسم است
۱۰. دورهمی ش برای تعلم است
۱۱. تذکر دهنده به غافل
۱۲. آموزنده جاهل است
۱۳. به کسی که آزارش میکند آزاری نمیرساند.
۱۴. در آنچه به دردش نمی خورد وارد نشود.
۱۵. هیچ کس را به مصیبتی سرزنش و شماتت نمیکند.
۱۶. هیچ کس را با غیبت یاد نمیکند.
۱۷. از کارهای حرام بیزار است.
۱۸. در موارد شبهه قدم بر نمیدارد.
۱۹. بخششش فراوان
۲۰. آزارش بسیار کم
۲۱. برای غریب و ناآشنا یاور
۲۲. برای یتیم پدر است
۲۳. شادابی و خرمیاش در چهره
۲۴. حزن و اندوهش در دل
۲۵. به فقرخود خرسند است
۲۶. شیرین تر از عسل
۲۷. سخت تر از سنگ است
۲۸. هیچ رازی را فاش نسازد
۲۹. هیچ پرده ای را ندرد.
۳۰. حرکاتش لطیف
۳۱. دیدارش شیرین
۳۲. عبادتش بسیار
۳۳. وقارش نیکو
۳۴. برخوردش نرم
۳۵. سکوتش طولانی است
۳۶. اگر با او جاهلانه رفتار شود حلیم و بردبار است
۳۷. بر کسی که به او بدی کرده است شکیبا است
۳۸. بزرگتر را گرامی داشته
۳۹. به کوچکتر رحم میکند
۴۰. بر امانتها امین
۴۱. از خیانتها به دور است.
۴۲. رفیقش تقواست
۴۳. هم پیمانش حیا ست
۴۴. حواسش جمع است
۴۵. لغزشش کم است
۴۶. حرکاتش توأم با ادب است
۴۷. سخنش زیباست
۴۸. از لغزش دیگران میگذرد
۴۹. اهل عیب جویی نیست
۵۰. وقار و متانت دارد
۵۱. اهل صبر است
۵۲. مقام رضایت دارد
۵۳. شکر گزار است
۵۴. کم حرف است
۵۵. صداقت دارد
۵۶. اهل نیکوکاری است
۵۷. مصون است
۵۸. حلیم است
۵۹. اهل رفق و مداراست
۶۰. عفیف و پاکدامن است
۶۱. شریف است
۶۲. اهل لعن و نفرین نیست
۶۳. اهل دروغ نیست
۶۴. اهل غیبت نیست
۶۵. اهل فحش نیست
۶۶. حسود نیست
۶۷. بخیل نیست
۶۸. بشاش و با نشاط است
۶۹. تجسس نمیکند
۷۰. به دنبال فضایل است
۷۱. مشمول حفظ الهی است
۷۲. مؤید به توفیق الهی است
۷۳. جاذبه و دافعه دارد
۷۴. دارای اراده قوی است
۷۵. به مخالفش هم ستم نمیکند
۷۶. بر سختی ها شکیباست
۷۷. اهل ستم و تجاوز نیست
۷۸. هر چه هوس کرد انجام نمیده
۷۹. اهل فقر زاهدانه است
۸۰. کم خرج پر سود است
۸۱. زیاد روزه میگیرد
۸۲. اهل عبادت و شب زنده داری است
۸۳. قلبی پاک و پارسا دارد
۸۴. اهل دانش پاکیزه است
۸۵. در اوج قدرت عفو میکند
۸۶. به عهد خود وفادار است
۸۷. با شوق روزه می گیرد
۸۸. نمازش با خوف و خشیت است
۸۹. اهل عمل است
۹۰. از نگاهش فرو می کاهد
۹۱. اهل سخاوت است
۹۲. در نیکی به برادران ثابت قدم است
۹۳. اهل همدلی است
۹۴. مراقب زبانش است
۹۵. حق طلب است
۹۶. علم و عمل
۹۷. تلاش برای دنیا و آخرت
۹۸. قدرتمندی در امور دنیوی و اخروی
۹۹. اهل عذرو بهانه نیست
۱۰۰. اهل عطوفت و برادری است
ملتمس دعا؛
هیئت تحریریه کانال منبر طلاب
👇
🆔 @talabe_admin
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
May 11
حکمت جنگ و جهاد
تأملی در آیه ارهاب
[منبر پنج دقیقه ای]🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
قال الله الحکیم:
«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ»
هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمیشناسید و خدا آنها را میشناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده میشود، و به شما ستم نخواهد شد!(۱)
❇️مقدمه
قبل از پرداختن به موضوع و بیان پیام های آیه ، خوب است نکته ای بیان شود و آن اینکه دشمنان در فضای رسانه ای و در جبهه جنگ نرم کلمه «اِرهاب» را به معنای ترور جا انداخته اند در حالی که باید توجه داشت که ارهاب از «رَهْب» به معنای ترس است.
👈اين آيه دستور آماده باش همه جانبهى مسلمانان در برابر دشمنان و تهيه هر نوع سلاح، امكانات، وسايل و شيوههاى تبليغى حتّى شعار و سرود را مىدهد كه رعايت اين دستورات، سبب هراس كفّار از نيروى تهاجم و زورگویی به مسلمانان مىشود.
کسب آمادگی ، ابُّهَت برای مسلمان را به دنبال دارد که موجب می شود از زیاده خواهی و تجاوزگری کفار پیش گیری شود.
🟢خطر سازشگری
نقطه مقابل روحیه جهادی، روحیه سازشگری در مقابل دشمن است؛ از نظر منطق قرآنی ،دشمن کافر که خدا را بنده نیست اگر با مقاومت و ایستادگی مؤمنان مواجه نشود عرصه را روز به روز بر مؤمنان تنگ خواهد کرد.
«وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»
و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعهها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده میشود، ویران میگردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری میکند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.(۲)
🔴عبرت های قرآنی
خداوند در قرآن عبرت هایی بیان فرموده تا مؤمنان توجه داشته باشند که اگر فریب شعارهای به ظاهرزیبای کفار را بخورند و از در تسلیم و سازش در آیند و کفار بر جامعه مسلط شوند چه نتایج وحشتناکی خواهد داشت که به دو مورد اشاره می شود؛
👈 در سوره یاسین ماجرای شهادت مومن آل یاسین و سخنان کفار به فرستاده های حضرت عیسی(ع) رفتار وحشیانه شان مورد اشاره قرار گرفته، آنها به فرستادگان حضرت عیسی میگفتند شما ها باعث بدبختی ما هستید باید شما سنگ باران کنیم و شکنجه سختی در انتظار شماست ؛« قَالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنَا بِكُمْ ۖ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَلَيَمَسَّنَّكُمْ مِنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ»
و آخر الامر مومن آل یاسین را به طرز وحشیانه ای به شهادت رساندند.
👈 وقتی حضرت لوط(ع) با گستاخی کفار و کارهای زشت آنها و موضع تهاجمی شان نسبت به مؤمنان مواجه شده بود میگفت:«قالَ لَوْ أَنَّ لي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوي إِلى رُكْنٍ شَديدٍ »
گفت: «[افسوس]! اى کاش در برابر شما قدرتى داشتم؛ یا پناهگاه نیرومندى در اختیار من بود. [آنگاه مىدانستم با شما زشت سیرتان چه کنم](۳)
🟢رویکرد اسلام جنگ و جهاد
مرحوم كاشف الغطاء (ره) به تشريح ديدگاه اسلام ميپردازد: «حقيقت و گوهر اسلام ايمان و عقيده است و كساني كه ادعا ميكنند اسلام با جنگ و شمشير پيام خود را نشر داده و بر ملتها چيره شده است،اشتباه ميكنند. اسلام ايمان و عقيده است و آن با جبر و اكراه حاصل نميشود، بلكه تنها در برابر حجت و برهان است كه تسليم و انقياد ممكن ميشود. قرآن در آيات متعددي اعلام داشته كه اكراه و اجباري در دين وجود ندارد»
و اگر اسلام شمشير به كار ميبرد، براي در هم كوباندن ستمگران و برداشتن شرّ آنها از سر ملتها است؛ همان ستمگراني كه به حجت و برهان گردن نمينهند. اسلام از زور براي رفع موانع از سر راه آزادي و آگاهي ملّتها استفاده ميكنند».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.انفال/۶۰.
۲.حج/۴۰.
۳.هود/۸۰.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
سنت امداد الهی
برای مؤمنان و ستمدیدگان
#منبر_ده_دقیقه_ای 🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
مشرکان در نقشهای دیگر تصمیم گرفتند که پیامبر اسلام (ص) را از حمایتهای قبیلگی خود محروم کنند. بدین خاطر، همه بزرگان مکه را وادار کردند در پیمان ظالمانه علیه بنیهاشم و مسلمانان شرکت کنند و با امضا کردند پیمان نامه ای آنها را در تحریمی همهجانبه قرار دادند.
پیامبر (ص) برای کم کردن فشار تحریم با مشورت ابوطالب تصمیم گرفتند که بنیهاشم به شعب ابی طالب بروند و در آنجا زندگی کنند.
ثروتِ حضرت خدیجه (س) و دیگر ثروتمندان قریش در طول دوران تحریم هزینه شد و از آن پس، شدت فشار بر هاشمیان بسیار بیشتر از گذشته شد.
به اعجاز الهی، موریانه عهدنامۀ تحریم را از بین برد و تنها عبارت «باسمك اللهم» باقی ماند. رسول خدا (ص) بهوسیلۀ وحی از این موضوع آگاه شد و این واقعه را بهواسطۀ ابوطالب به مشرکان خبر داد. این امر سبب پایان دوران تحریم شد چرا که با از بین رفتن عهده نامه آنهم به طرز معجزه ، باعث شد افراد زیادی از بزرگان مکه که عهدنامه را امضا کرده بودند و با دلایلی دنبال بهانه بودند که از این پیمان ظالمانه خارج شوند با این اتفاق ، از پیمان قریش خارج شدند.
✅بیان موضوع
بر اساس آیات متعدد قرآن و شواهد فراوان عقلی، نقلی و تجربههای شخصی مومنان، عواملی در حرکت و حوادث این جهان دخیلند که فراتر از عوامل شناختهشده مادی بهحساب میآید.
قرآن در موارد متعدد از مومنان خواسته است که ایمان به غیب داشته و بر روی امدادهایی که از جهان غیب بر زندگی مؤمن تأثیرگذار است، حساب ویژهای باز کنند.
در زمان های مختلف ستگمران مؤمنان را مورد ستم قرار داده اند اما بعد از مدتی دست انتقام الهی آنها به سراغ ستمگران آمده است. از این رو شک نکنیم که سرنوشت محتوم مؤمنان صبور امداد الهی و رهایی از ستم کفار است همین طور سرنوشت محتوم در ستمگری انتقام دست قدرت الهی است.
👈اگر اسراییل و آمریکا،و دست های پشت پرده حامی آنها، دورانی ستم گری کرده اند باید بدانند که آخر الامر قدرت شان افول خواهد کرد.
🟢آیات
چند آیه در ارتباط با موضوع مورد بحث تقدیم میشود؛
➖«وَالَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»
و كسانى كه در راه ما تلاش و جهاد كردند، راههاى قرب به خود را به آنان نشان خواهيم داد و همانا خداوند با نيكوكاران است. (۱)
➖«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ...» و اگر مردم شهرها و آبادىها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً درهاى بركات آسمان وزمين را برآنان مىگشوديم.(۲)
➖«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ» خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد.(۳)
➖«ِ وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرا» هر کس تقوای الهی را پیشه کند، خدا راه بیرون رفتن از سختی ها را برای او می گشاید و او را از جایی که گمان ندارد روزی میدهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را میکند؛ خداوند فرمان خود را به انجام میرساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازهای قرار داده است!(۴)
🔵احادیث
به چند حدیث نیز اشاره میشود؛
➖امام صادق (ع) فرمود:
أيُّما مُؤمِنٍ أقبَلَ قِبَلَ ما يُحِبُّ اللّه ُ ، أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ قِبَلَ كُلِّ ما يُحِبُّ ، و مَنِ اعتَصَمَ بِاللّه ِ بِتَقواهُ عَصَمَهُ اللّه ُ ، و مَن أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ و عَصَمَهُ لَم يُبالِ لَو سَقَطَتِ السَّماءُ عَلَى الأرضِ ، و إن نَزَلَت نازِلَةٌ عَلى أهلِ الأرضِ فشَـمِلَهُم بَلِيَّةٌ كانَ في حِرزِ اللّه ِ بِالتَّقوى مِن كُلِّ بَلِيَّةٍ ، أ لَيسَ اللّه ُ تَعالى يَقولُ : «إنَّ المُتَّقينَ في مَقامٍ أمينٍ» ؟
هر مؤمنى كه به سوى آن چه خدا دوست دارد روى آورد، خداوند نيز به سوى هر چه او دوست دارد روى كند و هر كه با تقواى خدا به او پناه جويد، خداوند او را [از گناه ]نگاه دارد و هر كه خدا به او روى كند و نگهش دارد، اگر آسمان هم به زمين افتد، ديگر برايش اهميتى ندارد و اگر بلايى بر زمينيان فرود آيد و همه آنها را فرا گيرد، او به سبب تقوا از هر گونه بلايى در پناه خداست. مگر نه اين كه خداوند متعال مى فرمايد: «همانا پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند»؟(۵)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
➖امام محمد باقر(ع) به سعد الخیر نوشتند:«إنّ اللّهَ عز و جل یَقِی بالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ، و یُجَلِّی بالتَّقوی عَنهُ عَماهُ و جَهلَهُ ، و بالتَّقوی نَجا نُوحٌ و مَن مَعهُ فیالسَّفینَةِ ، و صالِحٌ ومَن مَعهُ مِن الصّاعِقَةِ، و بالتَّقوی فازَ الصّابِرونَ، و نَجَتْ تِلکَ العُصَبُ مِن المَهالِکِ».
خداوند عز و جل به واسطه تقوا آنچه را که عقل بنده به آن نمیرسد، از وی دور میگرداند. و به وسیله تقوا کوری و نادانی او را برطرف میسازد. به کمک تقوا بود که نوح و کسانی که با او در کشتی بودند نجات یافتند و صالح و پیروانش از صاعقه رستند. و با تقواست که صابران کامیاب شدند و آن گروهها از مهلکه ها رهایی یافتند.(۶)
➖ پیامبر(ص) فرمود:اِتَّقُوا دَعوَةَ المَظلومِ؛ فإنّما يَسألُ اللّه ُ تعالى حَقَّهُ، و إنَّ اللّه َ تعالى لَم يَمنَعْ ذا حَقٍّ حَقَّهُ»
از دعاى ستمديده بترسيد ؛ زيرا كه او از خداوند عزّ و جلّ حقّ خود را مى طلبد و خداوند هيچ حقدارى را از حقّش محروم نمى كند .(۷)
✅شرایط برخورداری از امداد الهی
از آیات قرآن به خوبی فهمیده میشود که امدادهای غیبی خدای متعال و جهان هستی، جایگزین تلاش و تدبیر مومنان نخواهد بود. اساساً نظام غیبی خداوند، وسیلهای برای تنبلپروری نیست. بلکه تحقق اینگونه امدادها شرایطی دارد که هوشمندی ، تلاش ، تقوا،کسب آمادگی از آن جمله است؛
در آیاتی که خداوند فرستادن فرشتگان در جنگ بدر را ذکر میکند، بیان میشود که شرط فرستادن فرشتگان الهی صبر و تقواست.
« بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ»
آری، (امروز هم) اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، که نشانههایی با خود دارند، مدد خواهد داد.(۸)
💠داستان
هنگامی که حضرت موسی(ع) و یارانش از سلطه فرعون و فرعونیانگریختند و به رود نیل رسیدند، ناگهان مشاهده کردند که فرعون و لشکریانش به تعقیب آنان آمدهاند. یاران حضرت موسی به شدت ترسیدند و هیچ راهگریزی تصور نمیکردند: پیش رویشان رود بزرگ نیل است که امکان عبور از آن نیست و پشتسرشان لشکر فرعون که با سرعت و ادوات نظامی آمدهاند تا همه را دستگیر کرده و یا به قتل برسانند. در این هنگامه ترس و وحشت و ناامیدی بود که صدای محکم و همراه با ایمان حضرت موسی ورق را برگرداند: «هرگز به دست دشمن نخواهیم افتاد، چون که با من خدای من است که قطعا راهی خواهد گشود.» در نتیجه همین ایمان راسخ و اطمینان قلبی حضرت بود که خداوند راهی برای آنان گشود و به موسی(ع) دستور داد با عصایش به رود نیل بزند. سپس خدای متعال رود نیل را شکافت تا حضرت موسی و پیروانش به سلامت از آن عبور کنند و همین که فرعون و فرعونیان وارد رود نیل شدند، غرق گشتند.
در آخر آیه نیز خداوند میفرماید این واقعیت تاریخی، نشانه و آیتی برای مومنان است تا در مسیر مجاهدت خود، بنبستی نبینند و ناامید نگردند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۲.اعراف/۹۶.
۳.بقره/۲۵۷.
۴.طلاق/ ۳.
۵.مشکاة الأنوار، ج۱، ص۲۳.
۶.بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۵۹.
۷.كنز العمّال /۷۵۹۷.
۸.آل عمران/۱۲۵.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
عزتمندی مسلمانان
#منبر_بیست_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
💠 داستان
[ایجاد انگیزه]
در جنگی که میان لشکر اسلام و روم صورت گرفت عبداللّه بن حذافه که از یاران و فرماندهان دلاور پیامبر (ص) بود به همراه گروهی دیگر اسیر شدند و آنها را به نزد قیصر روم بردند.
قیصر روم به او گفت: آئین مسیحیت را بپذیر وگرنه تو را در دیگ جوشان میاندازم.
عبداللَّه گفت: مسیحی نمیشوم.
قیصر دستور داد دیگی آوردند و بر آتش گذاردند و در آن روغن زیتون ریختند تا به جوش آمد آنگاه به یکی از مسلمانان اسیر گفت: مسیحیت را بپذیر! او که از پیشنهاد قیصر سرباز زد دستور داد وی را در آن دیگ انداختند و گوشت از استخوانهای او جدا شد.
آنگاه به عبداللَّه گفت: مسیحی شو وگرنه تو را هم در دیگ خواهم انداخت.
او هم پیشنهاد قیصر را نپذیرفت و دستور داد وی را در دیگ اندازند. عبداللَّه در این هنگام شروع به گریه گفتند: او گریه و بیتابی میکند. قیصر گفت: او را برگردانید. وقتی او را برگرداندند گفت: من از اینکه در دیگ میافتم گریه نمیکنم بلکه بهخاطر این میگریم که چرا به اندازه موهای بدنم جان ندارم که در راه خدا فدا کنم!
قیصر از این سخن در شگفتی فرو رفت و علاقمند شد او را آزاد کند. سپس به عبداللَّه فرمانده رزمندگان گفت: سر مرا ببوس تا تو را آزاد کنم.
عبداللَّه گفت: نمیبوسم.
قیصر گفت: مسیحی شو تا دخترم را به عقد تو در آورم و حکومتم را با تو تقسیم نمایم.
عبداللَّه نپذیرفت.
قیصر گفت: سر مرا ببوس تا تو و هشتاد نفر از مسلمانان اسیر را آزاد کنم عبداللَّه که دید آزادی مسلمانان در کار است پیشنهاد سلطان را پذیرفت و با هشتاد نفر از مسلمانان آزاد شد.
🔻با این مقدمه بحثی تحت عنوان عزتمندی مسلمانان تقدیم می شود🔺
✅ نکات مقدماتی
➖عزت در لغت به معنای محكم و نفوذناپذیر است. «ارض عزیزة» یعنی زمینی كه آب در آن راه نیابد.
➖ عزت، از نظر اصطلاحی اجتماعی به معنای حالتی است كه از شكست انسان پیشگیری میكند و مانع ظلم و ستم ناپذیری او در برابر مستکبران است.
➖سرچشمه اصلی عزت خداوند است، و خداوند مومنان را عزت می بخشد «ولله العزة ولرسوله وللمؤمنین» عزت از آن خدا و پیامبر و مؤمنین است.»
➖ خداوند متعال اجازه نداده است كه هیچ مؤمنی تن به ذلت دهد. امام صادق علیه السلام فرمود: إنَّ اللّه َ فَوَّضَ إلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها ، و لَم يُفَوِّضْ إلَيهِ أن يَكونَ ذَليلاً ، أ مَا تَسمَعُ اللّه َ تَعالى يَقولُ : «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ» ؟ ! فالمُؤمِنُ يَكونُ عَزيزا و لا يَكونُ ذَليلاً ، إنَّ المُؤمِنَ أعَزُّ مِنَ الجَبَلِ ؛ لأِنَّ الجَبَلَ يُستَقَلُّ مِنهُ بِالمَعاوِلِ ، و المُؤمِنُ لا يُستَقَلُّ مِن دينِهِ بِشَيءٍ .
خداوند اختيار همه كارها را به مؤمن داده اما اين اختيار را به او نداده است كه ذليل باشد. مگر نشنيده اى كه خداوند متعال مى فرمايد: «و عزّت از آنِ خداست···»؟ پس، مؤمن عزيز است و ذليل نيست. مؤمن از كوه نيرومندتر است؛ زيرا از كوه با ضربات تيشه كم مى شود، اما با هيچ وسيله اى از دين مؤمن نمى توان كاست.(۱)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d