✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نقش حجاب زنان در اخلاق
🔸نقش «حجاب زنان» در «اخلاق» چیست؟ آیا زنانی که باحجاب تر هستند، بااخلاق ترند؟ آیا حجاب زنان رابطه ای با اخلاقشان دارد؟
🔹#حجاب و #عفاف، علاوه و بر فواید فراوانی که دارد، بر روی «خلق و خوی» نه تنها زن، بلکه در مردان نیز تأثیر دارد. وقتی در یک جامعه، #زنان از #خودنمایی دوری کنند و زیباییهای خود را فقط در برابر محارم خود - به خصوص همسر - آشکار کنند، زن و مرد و به تبع آن #جامعه به آرامش و امنیت روحی و روانی خواهد رسید؛ و در کنار این آرامش روحی، #اخلاق_انسان نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اصولا #زنان و #مردان - به ویژه زنان - گرایش به خودآرایی دارند تا اینگونه جنس مخالف را برانگیزند و توجه آنان را به خود جلب و جذب کنند.
🔹لذا در #اسلام تهییج همسران از طریق خودآرایی مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته و آیات و روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که چگونه همسران به این نیاز طبیعی یکدیگر پاسخ دهند و با پوشیدن و آراستن خود به زر و زیور و جامههای زیبا و خوشنگار، شرایط مناسب و شایستهای برای پاسخ به عواطف و احساسات یکدیگر در این حوزه فراهم آورند. اما از آنجاییکه هر گونه «تهییج جنس مخالف» از سوی دیگران به معنای شکستن #حدود_الهی است، امری ممنوع و #محرم دانسته شده است.
🔹بر این اساس همه عوامل و ابزارهای تهییج جنسی جنس مخالف، تحریم شده و قوانین سفت و سختی در این باره وضع شده است تا #جامعه در سلامت باقی بماند. از جمله این قوانین #حجاب است. قانون حجاب، اختصاصی به مرد و زن ندارد و همگان موظف به اجرای دقیق آن هستند. هر چند که میزان و شرایط حجاب در مرد و زن فرق میکند و این تفاوت به سبب اختلاف طبیعی در زن و مرد است. #زنان یک جامعه، نقش بسیار مهمی در سلامت روحی و روانی اجتماع خود دارند.
🔹لذا لازم است #زنان دربارهی عواقب #خودنمایی و #بیحجابی و یا #بدحجابی آگاهی کسب کنند؛ از جمله: «بیحجابی» و «بدحجابی» #زنان که طبعاً پیامدهایی همچون آرایش و عشوهگری و امثال آن همراه دارد، #مردان - مخصوصا جوانان - را در یک حالت #تحریک_دائم قرار میدهد؛ تحریکی که سبب #کوبیدن_اعصاب آنها و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی میگردد. مگر اعصاب انسان چقدر میتواند بار هیجان را بر خود حمل کند؟ حتی روانپزشکان میگویند هیجان مستمر، عامل بیماری است.
🔹#اسلام میخواهد #مردان و #زنان مسلمان، روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند، و این یکی از فلسفههای #حجاب است. افزایش #طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی یکی از دیگر آثار #خودنمایی_زنان است. چون «هرچه را دیده بیند دل کند یاد» و به دنبال دیدن، #هوسبازی انسان سبب میشود که هر روزی به یکی دل ببندد و دیگری را رها کند. گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع از دردناکترین پیامدهای #بیحجابی و #خودنمایی است.
🔹#ابتذال_زن و سقوط شخصیت او و تبدیل شدن به وسیلهای برای اشباع هوسهای سرکش مشتی آلوده، از دیگر تبعات و نتایج خودنمایی او در جامعه است. #امیرالمؤمنین (عليه السلام) میفرمایند: «در #آخرالزمان که بدترین زمانهاست جمعی از زنان پوشیدههای برهنهاند و از خانه با #خودآرایی بیرون میآیند؛ اینان از دین بیرون رفتگانند و داخل در #فتنهها شده و به سوی شهوت تمایل دارند و به طرف #لذات_نفسانی در شتابند. #حرامها را حلال میدانند و در #دوزخ به عذاب ابدی گرفتار».
🔹همهی اموری که در بالا ذکر شد در بدخلقی انسان - به ویژه زنان - مؤثر است. اگر #زنان با توجه به دستورات شرع مقدس، #حجاب خود را رعایت کنند و در حد ضرورت با #نامحرم اختلاط داشته باشند، و همهی نیازهای خود را در خانه و در کنار همسر جستجو کنند، از تبعات ارتباط با نامحرم مصون و از بسیاری نگرانیها در امان خواهند ماند؛ در نتیجه #خوش_اخلاقتر از دیگران خواهند بود.
🔹ذکر یک نکته و آن اینکه اگر مقصود از این پرسش این است که «آیا #زنان_باحجاب چون برای دیگران #الگو هستند، باید از #اخلاق_بهتری برخوردار باشند؟» باز هم پاسخ مثبت است؛ زیرا عدهای مغرض و یا جاهل، اگر احیانا خطایی که از #زنان_مؤمن و #باحجاب سر زند، به پای دین و حجاب آنها میگذارند، بنابراین «زنان باحجاب» باید بیش از دیگران به دستورات دین - بویژه #خوشخلقی - عمل کنند.
منبع: وبسایت پرسمان
#حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام محمد باقر عليه السلام:
🔸«الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقديرُ المَعيشَةِ».
🔹همه كمال در «شناخت عميق دين» و «شكيبايى در پيشامدهاى ناگوار» و «اندازه نگاه داشتن در زندگى» است.
📕تحف العقول، ص ۲۱۳
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه «امتحان» و «آزمودن» انسان ها چيست؟
🔸خداوند متعال #انسانها را آفريده و آنها را به سوی #كمال_وجودیشان هدايت كرده است. انسان ضمن برخورداری از اين هدايت عمومی، از #هدايتخاصديگری نيز بهره میبرد. هدايت خاص انسان، با #جعل_قوانين تحقق میيابد، تا او با اختيار و اراده خود #راه_كمال را پيموده و از اين رهگذر، #امتحان خود را پس داده، #قوای_بالقوه خود را به فعليت، و كمال های مكنون خود را به منصه ظهور برساند، و به جايگاه نهايی لايق خود، سعادت ابدی يا شقاوت دائمی، شكر يا ناسپاسی، پيروزی يا شكست برسد. #قرآن_كريم در برخی آياتی كه از نمونه ها و مصاديق #امتحان سخن به ميان آورده، به جزييات #فلسفه_امتحان نيز اشاره كرده، كه در ادامه به آنها میپردازیم.
💠توبه و بازگشت به حق
🔹خداوند برخی بندگان را با #شادیها و #غمها و #بدیها و #نيكیها آزموده، تا اندرز گرفته #توبه كنند، و به حق بازگردند: «وَ بَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ [اعراف، ۱۶۸] و آنها را به نيكيها و بدیها #آزموديم، شايد بازگردند».
💠خالص كردن مومنان و نابودی كافران
🔹خداوند در گذر زمان و به تدريج با آزمونها #اهل_ايمان را از شائبه های كفر و نفاق و... دور ساخته، و #ايمان آنها را خالص ميگرداند و #كافران را كه كفر و شرك آنها را فرا گرفته به محق و نابودی ميكشاند: «وَ لِيُمَحِّصَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكَافِرِينَ؛ [آل عمران، ۱۴۱] و تا خداوند #افراد_باايمان را خالص گرداند (و ورزيده شوند) و #كافران را تدريجا نابود سازد».
💠ظاهر ساختن باطن انسانها و جداسازی انسانهای پاك از خبيث
🔹#امتحان برای ظاهر کردن سريره های انسانها، و پيدا شدن #اخلاص يا #نفاق آنان است: «...وَ لِيَبْتَلِيَ اللهُ مَا فِی صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِكُمْ...؛ [آل عمران، ۱۵۴] ...و اينها برای اين است كه خداوند آنچه در سينه شما پنهان است #بيازمايد، و آنچه در دلهای شما (از ايمان) میباشد خالص گرداند...». بنابراين خداوند براساس سنت #امتحان، پاكان را از افراد خبيث و پليد جدا میسازد: «...حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ...؛ [آل عمران، ۱۷۹] ...تا آنكه #ناپاك را از #پاك جدا سازد...».
💠شناخته شدن نيكوكارتران
🔹خدای سبحان آسمانها و زمين و مرگ و زندگی و... را آفريد تا انسانها را #بيازمايد و معلوم شود چه كسی عملش نيكوتر است: «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَيَّامٍ... لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛ [هود، ۷] او كسی است كه آسمانها و زمين را در شش روز (شش دوران) آفريد... (به خاطر اين آفريد) تا شما را #آزمايش كند تا كداميك عملتان بهتر است».
💠سنجش ميزان صبر بر محروميتها و رضايت از برخورداریها
🔹انسانها بوسيله يكديگر #امتحان میشوند تا اينكه شكيبايی آنها معلوم گردد: «...وَ جَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ تَصْبِرُونَ...؛ [فرقان، ۲۰] ...و بعضی از شما را، وسيله #امتحان بعض ديگر قرار داديم، آيا صبر و شكيبایی میكنيد؟ (و از عهده امتحانات بر می آئيد)». و رضايت هركس به آنچه از آن برخوردار شده يا از آن محروم گشته آشكار شود.
💠شناخته شدن مجاهدان و صابران
🔹از ديگر اهداف #امتحان، شناخت پيكارگران و صابران بيان شده، تا بدين وسيله ايشان #پاداش خود را دريافت كنند. «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ...؛ [محمد ص، ۳۱] ما همه شما را قطعا #آزمايش میكنيم، تا معلوم شود #مجاهدان_واقعی و #صابران از ميان شما كيانند...».
💠دستيابی به تقوا
🔹خداوند مومنان را تمرين داده يا سختی و مشقت را بر آنها تحميل میكند، تا با اين #امتحان_الهی، قلب هايشان به #تقوا متخلق گردد. «أُولَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى؛ [حجرات، ۳] كسانی هستند كه خداوند قلوبشان را برای #تقوا خالص نموده است».
💠مشخص شدن شاكر و ناسپاس
🔹بجز مواردی كه خداوند در آن مستقيما فلسفه امتحان را بيان داشته، در آيه ای نيز از قول #حضرت_سليمان (ع) چنين نقل كرده كه برخورداری وی از #فضل_الهی برای #امتحان اوست، تا معلوم گردد كه وی سپاسگزاری میكند يا كفران میورزد: «...قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ...؛ [نمل، ۴۰] ...گفت اين از فضل پروردگار من است تا مرا #آزمايش كند، كه آيا #شكر او را بجا می آورم يا #كفران ميكنم...».
💠گذشته از موارد ياد شده، در روايات نيز تهذيب نفس و رسيدن به مقام رضا و رسيدن انسانها به پاداش و كيفر اعمال نيك و بد خويش، از فلسفه های امتحان ياد شده است. [۱]
پینوشت؛
[۱] دائره المعارف قرآن كريم، مركز فرهنگ و معارف قرآن، بوستان كتاب، ج۴، ص ۲۶۸-۲۷۰
منبع: وبسایت انوارطاها
#امتحان #آزمایش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️برای اوقات خواب خود افسوس میخوریم
🔹ما برای اوقات خواب خود افسوس میخوریم که چرا برای #نماز_شب بیدار نمیشویم، در صورتی که #اوقات_بیداری را به #غفلت میگذرانیم! زیرا اگر در بیداری به توجه و #بندگی مشغول بودیم، «توفیق بیداری شب» را نیز برای تهجد و خواندن #نافله_شب و #تلاوت_قرآن پیدا میکردیم.
📕بهجت الدعا، ص٣٨۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت انتخابات - تکلیف در انتخابات - شرکت در انتخابات
🔹خداوند متعال #انسان را #عاقل و #مختار آفریده و از هر آنچه متعلّق اختیار اوست از او بازخواست خواهد نمود. بلکه اساساً این #انتخاب های ما انسانهاست که وجود و جایگاه #برزخی و #اخروی ما را میسازد. لذا حتّی همین #انتخابات دنیوی نیز یکی از #اعمال ماست و ما از آن، مورد سوال واقع خواهیم شد.
🔹بلکه شرکت در #انتخابات از آن جهت که از یک طرف طمع #دشمنان را به نظام اسلامی از بین می برد و از طرف دیگر در #سرنوشت_کشور تأثیر دارد، از بزرگترین و #مهمترین_اعمال ماست. لذا بر #مسلمین لازم است که برای اصل شرکت در #انتخابات نیّت «قربة الی الله» داشته باشند و در #تشخیص_اصلح نیز در حدّ توانشان تلاش کنند و هر که را به حال دین خدا و مردم مفیدتر دیدند انتخاب نمایند،
🔹و در این امر نیز #خدا را در نظر داشته باشند، و از خدا طلب نمایند که شایسته ترین را خادم مردم قرار دهد. پس ما از دو جهت میتوانیم در #انتخابات نیّت تقرّب به خدا نموده، اجر فراوان آن را ذخیره آخرت خود کنیم و افزون بر آن در رشد دنیایی #کشورمان نیز قدمی مفید برداریم. حتّی توصیهی دیگران به شرکت در انتخابات و نیز توصیه فرد #اصلح به دیگران از مصادیق نهی از منکر بوده اجر الهی را در پی دارد.
منبع: وبسایت پرسمان
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️لزوم پایبندی داوطلبان انتخابات به قانون اساسی
🔹بعضی اوقات هم حرف هایی از بعضی صادر میشود که نشان دهندهی این است که اساس #قانون_اساسی را کأنّه قبول ندارند. خب کسی که می خواهد وارد میدان #ریاست_جمهوری بشود و داوطلب نشستن بر مسند ریاست جمهوری کشور است، بایستی به #اسلام معتقد باشد،
🔹به #رأی_مردم معتقد باشد، به #قانون_اساسی معتقد باشد؛ اینها را بایستی اعتقاد داشته باشد وَ الّا [اگر] نداشته باشد که خب شایستهی این معنا نیست. حرف هایی گاهی شنیده می شود که متناسب با این وظیفهی مهم نیست؛ این را ما درخواست داریم و جدّاً مطالبه می کنیم که رعایت کنند.
بیاناتمقاممعظمرهبری۱۴۰۰/۰۲/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️قرآن در مورد خشم و فرو بردن آن چه فرموده است؟
🔹#خشم و #غضب از خطرناكترين حالات انسان است كه اگر جلو آن رها شود، گاه به شكل يك نوع #جنون و ديوانگى و از دست دادن هر نوع كنترل بر اعصاب خودنمايى ميكند، و بسيارى از #تصميمهاى_خطرناك و جناياتى كه انسان يك عمر بايد كفاره و جريمه آن را بپردازد، در چنين حالتى انجام میشود. #خشم و #غضب همانند آتشى سوزان است كه گاه يك جرقّه آن، تدريجاً مبدل به دريايى از آتش میشود، و خانه ها و شهرهايى را در كام خود فرو مى برد.
🔹اگر تاريخ را ورق بزنيم و مشكلات عظيمى را كه در جوامع انسانى بر اثر آتش سوزان غضب و #خشم به وجود آمده بررسى كنيم، مشاهده میکنیم كه سرچشمه بسيارى از ضايعات، ناملايمات و حوادث دردناك، همين #خشم و غضب میباشد و خساراتى كه دامن افراد و خانواده ها و اجتماعات را گرفته از بيشترين خسارات است. #قرآن_کریم با اشاره به اوصاف گروهى از مؤمنان پاكدل و مشمول عنايات حق، بعد از ذكر ايمان و توكل بر خدا، میفرمايد: «آنها كسانى هستند كه از #گناهان_بزرگ و اعمال زشت اجتناب میورزند، و هنگامى كه #خشمگين شوند [خشم خود را فرو مى برند و] عفو میکنند ». [ترجمه آيه۳۷ سوره شوری]
🔹به تعبير ديگر آنها هنگامى كه #آتش_غضب در درونشان شعله ور میشود، خود را #كنترل ميكنند و دست به انواع #گناه و جنايت آلوده نمیسازند. ذكر اين صفت بعد از مسأله اجتناب از گناهان بزرگ و اعمال زشت، شايد به اين جهت است كه سرچشمه بسيارى از #گناهان، حالت #غضب است كه #زمام_نفس را از دست عقل بيرون برده و آزادانه به هر سو مى تازد. جالب اينكه نمیفرمايد: آنها غضب نمیكنند، چرا كه #خشم و غضب به هنگام بروز ناملايمات سخت، برای هر انسانى طبيعى است،
🔹مهم آن است كه آنها بر #غضب_خويش مسلّطند و هرگز زير سلطه غضب قرار نمیگيرند، بخصوص اينكه وجود غضب در انسان هميشه جنبه منفى و ويرانگرى ندارد، گاه میشود كه بسيار سازنده است كه پرداختن به آن مجال دیگری می طلبد. همچنین در آيه ۱۳۴ سوره آل عمران، بعد از آنكه به #پرهيزكاران، وعده بهشت جاويدان را میدهد، آن هم بهشتی كه به اندازه آسمانها و زمين وسعت دارد، در بيان اوصاف آنها نخست مسأله انفاق را مطرح کرده و میفرماید: «اَلَّذينَ يُنْفِقُونَ فى السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ؛ اين #پرهيزكاران كسانى هستند كه در وسعت و پريشانى #انفاق میكنند»، سپس مى افزايد: «وَ الْكاظِمينَ الْغَيظِ؛ و #خشم خود را فرو مى برند» و در نتيجه «وَالْعافِيْنَ عَنِ النّاسِ؛ از #خطاهاى_مردم میگذرند»، و در مجموع آنها #افرادى_نيكوكارند، «وَ اللّهُ يُحِبُّ الْمحسِنينَ؛ چرا كه خداوند #نيكوكاران را دوست دارد».
🔹جالب اينكه در آيه بعد از آن وعده آمرزش و مغفرت به آنها داده شده، كه اگر لغزشى براى آنها پيدا شود، و گناهى از آنها سر زند و به ياد خدا بيفتند و #استغفار كنند، خداوند آنها را مشمول عفو خود قرار میدهد. اشاره به اينكه همانگونه كه آنها ديگران را عفو ميكنند و از خطاهايشان میگذرند، #خداوند هم آنها را #عفو ميكند و از خطاهايشان ميگذرد. به هرحال از «كظم غيظ»، یعنی فرو بردن #خشم، در اين آيه بعنوان يكى از «صفات برجسته پرهيزكاران» یاد شده است.
🔹و در آیه دیگر، سخن از خشم و غضب يكى از پيامبران الهى، يعنى #يونس (ع) نسبت به امت خويش است. حضرت يونس (ع) از هدايت قوم خود نااميد و بر آنها خشمگين شد، اما خشمى كه در ظاهر مقدس بود، ولى در واقع از عجله و دستپاچگى نشأت میگرفت و به همين دليل خداوند به خاطر اين «ترك اولى» او را در تنگناى شديدى قرار داد و او از اين «ترك اولى» توبه كرد، میفرمايد: «و ذاالنُّون [يونس] را [به يادآور] در آن هنگام خشمگين [از ميان قوم خود] رفت، و چنين مى پنداشت كه ما بر او تنگ نخواهيم گرفت [اما هنگامى كه در كام نهنگ فرو رفت] در آن ظلمت هاى متراكم صدا زد خداوندا جز تو معبودى نيست، منزّهى تو، من از ستمكاران بودم». [ترجمه آيه ۸۷ سوره انبياء]
🔹سرانجام و بعد از تحمل سختیهاى فراوان، خداوند توبه او را پذيرفت و بى آنكه در شكم نهنگ هضم شود، او را بيرون فرستاد، با تنى بسيار رنجور، ضعيف و ناتوان. جايى كه چنين خشمى را [كه زياد هم بى دليل نبود] خداوند بر پيامبرانش نمى بخشد، چگونه شعله هاى خشمى را كه از كينه توزى، انتقام، حسد و خوى هاى زشت ديگر زبانه مى كشد خواهد بخشيد؟ بديهى است منظور از خشم در اينجا خشم بر قوم گنهكار است، و منظور از جمله «فَظَنَّ اَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ» در خود آیه، اين است كه او گمان میكرد، هجرتش از ميان آن قوم گنهكار كار بدى نيست كه در خور سرزنش و كيفر باشد، و منظور از اعتراف يونس (ع) به ظلم و ستم، همان ظلم و ستم بر خويشتن است كه گرفتار مجازات «ترك اولى» شد.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر چ۱ج۳ص۳۷۷
منبع:وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خشم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خودداری از اختلاف و هتک حرمت
🔹از آقایان #کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی - انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات، و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب #اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، و لو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزههای #غیراسلامی است.
🔹من بسیار مایل هستم که گروه هایی که #متعهد و #معتقد به «جمهوری اسلامی» و خدمتگزار به #اسلام هستند، در #مبارزات_انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند، و از #تفرقه و #کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، #دوستان را نگران و #دشمنان را کامیاب میکند و موجب تبلیغات سوء میشود.
بیانات حضرت امام ۵۸/۱۰/۱۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا از امام هادی (علیه السلام) در مورد غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) روایتی صادر شده است؟
🔹#امام_هادی (علیه السلام) بارها از #غیبت #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خبر داده است. در يكى از اين احاديث به نقل از شیخ صدوق (ره) به سندش از ابى هاشم داوود بن قاسم جعفرى نقل مى كند كه از #ابوالحسن [امام هادى (عليه السلام)] شنيدم كه مى فرمود:
🔹« ... وَ مِنْ بَعْدِي الْحَسَنُ ابْنِی فَكَيْفَ لِلنَّاسِ لِلْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ؟ قَالَ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا مَوْلَايَ؟! قَالَ لَا يُرَى شَخْصُهُ وَ لَا يَحِلُّ ذِكْرُهُ بِاسْمِه ... » [۱] (جانشين بعد از من فرزندم حسن است، پس چگونه است شما را به خَلَف بعد از او؟ عرض كردم: مولای من چگونه؟ حضرت فرمود: زيرا شخصش ديده نمى شود و حلال نيست كه نامش برده شود ...).
پی نوشت:
[۱] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، چ ۲، ج ۲، ص ۳۸۰، باب ۳۷
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ ۷، ۱۳۹۰ش، ص ۳۳۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_هادی #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام رضا علیه السلام:
🔸«الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الكبائرِ، و مَن لَم يَخَفِ اللهَ فی القَليلِ لَم يَخَفْهُ فی الكثيرِ».
🔹#گناهان_كوچك راههايى به سوى #گناهان_بزرگاند، و كسى كه از خداوند در اندك ترس نداشته باشد، در زياد نيز از او نمى ترسد.
📕بحار الأنوار، ۷۳/۳۵۳/۵۵
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در انتخابات به چه کسی رأی دهم؟ (بخش اول)
🔸در مسئله #انتخابات آنچه که مهم است انتخاب #بهترین_گزینه از بین کاندیداهای موجود می باشد. به این معنی که لازم است #انتخاب ما بر اساس #بینشی_عقلانی باشد، به گونهای که بتوانیم از آن در برابر عقل سلیم دفاع کنیم. رسیدن به این انتخاب از دو روش دستیافتنی است: ۱) اینکه ما از روی شناخت های شخصی خودمان به نتیجه برسیم؛ ۲) به وسیله مشورت گرفتن از متخصص در این زمینه.
🔹در ادامه به بحثی در مورد تشخیص فرد مناسب برای انتخاب اشارهای میکنیم. در مسأله #انتخابات آنچه مدنظر است، تشخیص فرد مناسبتر از میان سایر افراد است؛ نکتهای که در مورد #انتخاب_کنندگان مهم می باشد، انجام دو وظیفه بسیار حساس است که اگر آنها را رعایت نکنند، به نظر میآید پاسخی منطقی برای عقل سیلم نداشته و از این روی میتوان گفت که وظیفه دینی خود را در این خصوص انجام ندادهاند:
1⃣#انتخاب، برای رضای خدا و مصلحت امت اسلامی باشد و امیال نفسانی، روابط دوستی، گروه گرایی، تعصبات نژادی و محلی و قومی و قبیله ای وجود نداشته باشد. در روایت است: «هر کس از بین مسلمانان عاملی را بر سر کار بیاورد و بداند که در بین مسلمین فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر و به کتاب خدا و سنت پیغمبر (ص) آشناتر است، آن کس به خدا و رسول خدا و جمیع امت اسلامی خیانت کرده است». [۱]
2⃣وظیفه دوم این است که فردی را که می خواهند #انتخاب کنند، کاملاً #شناخته باشند و از #دیانت، #صداقت، #توان انجام مسؤولیت و میزان #کارآیی او را برای کاری که انتخاب می کند. مطمئن باشند برای رسیدن به این تشخیص، نیاز به شناخت معیارها و ملاکات تشخیص #اصلح می باشد و نمی توان به شرایطی که در قانون ذکر شده، اکتفا نمود؛ چرا که این شرایط حداقل شرایط بوده و اغلب افراد مورد انتخاب نیز دارای آن هستند؛ مهم در انتخاب ما توجه به #بهترین_گزینه است. دستیابی به این مهم در پرتو همان دو نکته ذکر شده در ابتدای این بحث است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] الغدیر، ج ۸، ص ۲۹۱
منبع: وبسایت پرسمان
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️راه نجات، سعادت و امان
🔹در روایت آمده است که #رسول_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «أَهْلُ بَیتی أَمانٌ لأَهْلِ الأرْضِ، کما أَنّ النجُومَ أَمانٌ لأَهْلِ السماواتِ» (#اهل_بیت_من، مایه امنیت زمینیان هستند، همانگونه که ستارگان مایه امنیت آسمانیان هستند). راه #اهل_بیت علیهم السلام، راه #نجات و #سعادت و #امان و مایه #سلامت دار دنیا و دار آخرت است.
📕در محضر بهجت، ج ٣، ص ٢۴۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در انتخابات به چه کسی رأی دهم؟ (بخش دوم)
🔸در #اسلام، امر زعامت بسیار مهم است، و کسی که عهده دار #زعامت_مسلمین میشود، باید واجد بیشترین شرایط باشد. پس از ذکر آن دو وظیفه (که در بخش اول این نوشتار بدان پرداخته شد) میتوان به بررسی ویژگیها و شرایط لازم در افراد برای انتخاب شدن پرداخت. این شرایط با توجه به آموزههای دینی و عقلانی چنیناند:
1⃣#باتقوا و پرهیزکار، #عادل و پارسا و از هرگونه #معصیت و گناه به دور باشد.
2⃣دارای #حلم و بردباری و #حسن_اخلاق و خوشرفتاری با مردم و زیردستان باشد.
3⃣دارای #زندگی_ساده و بی آلایش و بی اعتنا به جلوه های فریبنده دنیا، توأم با رعایت عفت و پاکدامنی در خانواده باشد. #امام_علی (علیه السلام) میفرماید: «حکمرانی طعمه و خوراک نیست، بلکه #امانت است». [نهج البلاغه، نامه ۵]
4⃣پایبند به اجرای #سنتهای_دینی و انجام #واجبات_الهی باشد.
5⃣دارای #دانش_کافی و آگاهی از آموزه های اسلامی، همراه با بینش عمیق سیاسی و #مدیریت کافی و #حسن_تدبیر برای اداره امور جامعه باشد.
6⃣برای #پیروزی بر رقیب از هر وسیلهای استفاده ننماید. امام علی (علیه السلام) در مقابل کسانی که پیشنهاد میدادند، برای جذب افراد و جلوگیری از خطر احتمالی به بعضی از آنها سهم بیشتری از بیت المال بدهد، میفرماید: «به من دستور میدهید که با جور طلب یاری نمایم». [نهج البلاغه، خطبه ۱۲]
7⃣در همه حال مصلحت نظام اسلامی، وحدت و منافع و امنیت ملی را بر مصالح گروهی و جناحی و شخصی خود، مقدم بدارد.
8⃣براساس آیه کریمه «أَطِیعُوا اَللهَ وَ أَطِیعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِی اَلْأَمْرِ مِنْکُمْ» [نساء، ۵۹] همواره نسبت به اندیشه و نگرش ولایت پایبند بوده، در راستای خط #امام و #رهبری قدم بردارد.
9⃣#دشمن_ستیز، دوستدار حق و مخالف باطل باشد: «أَشِدَّاءُ عَلَی اَلْکُفَّارِ، رُحَماءُ بَیْنَهُمْ». [فتح، ۲۹] #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت پرسمان
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مشخص شدن تکلیف امت اسلامی و اکمال دین در روز غدیر
🔸حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله):
🔹#عید_غدیر را فرمودهاند: «عید الله الاكبر»؛ از همهی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این #عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همهی این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تكلیف امت اسلامی در زمینهی #هدایت، در زمینهی #حكومت، در این حادثهی #غدیر معیّن شده است. حرفی نیست كه بر طبق توصیهی #پیامبر_اعظم در #غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایتها خبر داده بود كه عمل نخواهد شد - اما مسئلهی #غدیر، مسئلهی ایجاد یك #شاخص است، یك #معیار و #میزان است.
🔹تا آخر دنیا #مسلمانان می توانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تكلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن كنند. اینی كه #پیغمبر_اكرم حساس ترین زمان را برای اعلام مسئلهی #ولایت انتخاب كرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ #خدای_متعال بود. از طرف پروردگار #وحی رسید كه: «بلّغ ما انزل الیك من ربّك». نه اینكه #پیغمبر مسئلهی #امامت و #ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمی دانست؛ چرا، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسئله روشن بود.
🔹بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال، آنچنان این حقیقت را عریان كرد و آشكار كرد كه جای تردیدی باقی نمی گذاشت؛ اما #اعلان_رسمی باید در #حساسترین_زمان اتفاق میافتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد: «بلّغ ما انزل الیك من ربّك و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته»؛ یعنی این یك #رسالت_الهی است كه باید بگوئی. بعد هم كه در #غدیر_خم، در نزدیكی جحفه، #نبی_مكرم مردم را متوقف كردند، كاروانهای حجاج را جمع كردند و این مطلب را اعلان كردند،
🔹آیهی شریفه آمد كه: «الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی»؛ #نعمت كامل شد، #دین كامل شد. در سورهی مبارك مائده قبل از آیهی «الیوم اكملت»، این آیهی مبارك است: «الیوم یئس الّذین كفروا من دینكم فلا تخشوهم و اخشون»؛ امروز روز یأس و #ناامیدی_دشمنان است؛ یعنی #معیار مشخص شد، #شاخص معلوم شد؛ امت هر وقت بخواهند، هر وقت چشم خود را بر حقیقت باز كنند، شاخص را خواهند دید، معیار را مشاهده خواهند كرد، تردیدی باقی نخواهد ماند. اهمیت #غدیر این است.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️طبق روایات و تفاسیر اهل سنت آيه «اِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً» درباره چه کسی نازل شده است؟
🔹در «آيه ۹۶ سوره مريم» آمده است: «اِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً» (به يقين كسانى كه #ايمان آورده و #كارهای_شايسته انجام داده اند به زودى خداوند رحمان محبتى براى آنان [در دلها] قرار میدهد». اين آيه به خوبى دلالت دارد كه #ايمان و #عمل_صالح سرچشمه #محبوبيت در ميان توده هاى مردم است. آرى ايمان و عمل صالح جاذبه عجيبى دارد كه دلها را همچون آهن ربا به سوى خود جذب میكند، حتّى افراد ناپاك و آلوده نيز از پاكان و صالحان لذّت مىبرند.
🔹در تفسير اين آيه شريفه روايات زيادى در منابع معروف اهل سنّت به وسيله راويان متعدد از شخص #پيامبر_اكرم(ص) نقل شده كه اين آيه درباره #علىبنابيطالب (ع) است. البته بارها گفته ايم كه نزول آيه در شأن كسى به معنى آن است كه مصداق اتمّ و اكمل آن آيه، او است و منافاتى با گستردگى مفهوم آيه ندارد. در اينجا به سراغ منابع اسلامى ميرويم و گوشه هايى از اين روايات را مورد بررسى قرار میدهیم:
🔹در «شواهد التنزيل» روايات متعددى از براء بن عازب و ابورافع و جابربن عبدالله انصارى و ابن عباس و ابوسعيد خدرى و محمدبن حنفيه با طرق مختلف نقل ميكند كه اين آيه درباره #علىبنابیطالب (ع) است كه خداوند #محبت او را در دل هر فرد با ايمانى جاى داده است. در حديثى از ابوسعيد خدرى آمده است كه #پيامبر(ص) به #على(ع) فرمود: «اى ابوالحسن! بگو خداوندا! براى من نزد خودت عهد و پيمانى (اين تعبير اشاره به آيه ۸۷ همين سوره است كه در مسأله شفاعت میگويد: «آنها مالك شفاعت نيستند مگر كسى كه نزد خداوند عهد و پيمانى دارد») قرار ده و محبت مرا در دل هاى مؤمنان بيفكن».
🔹در اين هنگام آيه «اِنَّ الَّذيْنَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّاً» نازل شد، سپس افزود: «به همين جهت فرد با ايمانى را ملاقات نمى كنيم مگر اينكه در دل او محبت #علىبنابيطالب (ع) است». [۲] در حديث ديگرى از جابربن عبدالله همين معنى با تفاوت بسيار كمى ديده مى شود. [۳] و نیز همين مضمون از براء بن عازب از #پيامبراكرم(ص) نقل شده است. [۴] و همين معنى از محمدبن حنفيه (به چند طريق) نقل شده با اين تفاوت كه در اين روايات محبت ذرّيه و #اهلبيت (عليهم السلام) نيز در كنار محبّت او قرار گرفته است. [۵]
🔹در اين كتاب بطور كلى حدود ۲۰ روايت كه همگى اين معنا را تعقيب ميكند به طرق گوناگون آمده است. سيوطى در «الدّرالمنثور» نيز با طرق مختلف خود اين حديث را از براء بن عازب و از ابن عباس نقل كرده است. [۶] زمخشرى در «تفسير كشّاف» اين روايت را در ذيل آيه شريفه نقل كرده است كه #پيامبر(ص) به #على(ع) فرمود: از خداوند بخواه كه در نزد خودش #عهد و پيمانى براى تو [جهت شفاعت] قرار دهد و براى تو در سينه مؤمنان مودّت و #محبّت بيفكند و در اينجا بود كه آيه فوق نازل شد». [۷] عين همين مضمون را قرطبى مفسّر معروف در تفسيرش و همچنين زمخشری در كشّاف - بدون اینکه ايرادى بگیرد - آورده است. [۸]
🔹از شخصيتهاى معروفى كه اين حديث را در ذيل آيه نقل كرده اند عبارتند از: سبط ابن جوزى در «تذكره» [۹] و محب الدين طبرى در «ذخائر العقبى» [۱۰] و ابن صباغ مالكى در «الفصول المهمّه» [۱۱] و هيثمى در «الصواعق» [۱۲] و ابن صبان در «اصعاف الراغبين» [۱۳] كه نام آنها در كتب مبسوط در مورد #امامت و #ولايت آمده است. تنها كسى كه در ميان مفسران معروف موضع منفى در مقابل اين حديث گرفته است، آلوسى در روح المعانى است كه مطابق معمول حديث را نقل ميكند سپس سعى ميكند آنرا كمرنگ يا بى رنگ سازد. او بعد از آنكه حديث بالا را از براء بن عازب نقل ميكند و با حديث محمد بن حنفيه تأييد مى نمايد، ميگويد: معيار در تفسير آيه، عموم لفظ است نه خصوص سبب نزول. [۱۴]
🔹بارها گفته ايم و بار ديگر هم میگویيم: هيچكس نمیگوید شأن نزول، مفهوم گسترده آيات را محدود میسازد، بلكه «شأن نزول»، مصداق اتم و اكمل آيه است. به تعبير ديگر: آنچه در اين روايات درباره #امام_على(ع) آمده و اينكه #محبت او را خداوند در دلهاى جميع #مؤمنان قرار داده درباره هيچيك از امت رسول الله(ص) ديده نمیشود و اين #فضيلتى بسيار والاست براى امیرالمومنین #امام_على(ع) كه احدى با او در اين #فضيلت برابرى ندارد. آيا چنين كسى كه خداوند قلوب تمام مؤمنان را آكنده از مودّت و محبّت او ساخته از همه شايسته تر براى منصب الهى #امامت و #خلافت پيامبر(ص) نيست؟
• مآخذ در منبع موجود است.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ۶، ج۹، ص۳۶۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #امیرالمؤمنین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شرکت گسترده در «انتخابات»، اسباب تقویت اسلام
🔹از مسائلی که ما در پیش داریم، الآن قضیه #انتخابات #رئیس_جمهور است. من کار ندارم کی «رئیس جمهور» میشود، به من مربوط نیست، من خودم یک رای دارم به هر که دلم میخواهد میدهم، شما هم همین طور. اما اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید که بگویید ما بعد از گذشتن چندین سال زنده هستیم، باید #مشارکت کنید.
🔹اگر - خدای نخواسته - از «عدم مشارکت» شما یک لطمهای بر #جمهوری_اسلامی وارد بشود، بدانید که آحاد ما، که این خلاف را کرده باشیم - خدای نخواسته - #مسئول هستیم؛ مسئول پیش خدا هستیم. مساله، مسئله ریاست جمهور نیست؛ مساله، #مسئله_اسلام است؛ مساله، مسئله #قواعد_اسلام است؛ مساله، مسئله #حیثیت_اسلام است و مسئلهای است که باید ما همه به آن اهمیت بدهیم و بیشتر از هر وقت و بیشتر از هر سال و هر دوره باید انشاءالله، #شرکت بکنیم و امیدوارم که همه شرکت بکنند.
🔹و شما بدانید که از مرکز #ایران، #اسلام پرتوش در تمام دنیا رفته است؛ همه جا هست... اگر دیدند که رای دادن به #رئیس_جمهور، هر که میخواهد باشد، #اجتماع در جمعیت مسلمین که هست، این اسباب #تقویت_اسلام است، آنهایی که به اسلام عقیده دارند، باید خودشان هم بیایند در میدان و بیایند #رای بدهند. این طور نباشد که حالایی که مطابق میل من نشده، من کنار بروم.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۵/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی(ره)
#امام_خمینی #انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد