شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه4 - جلد1 - ص166-249 - 13970824.amr
10.94M
🎵 #جلسه_چهارم [13970824]، #ج1، #ص166 تا #ص249
📣 محتوای #جلسه #چهارم 👈 در پست قبلی آمده است👆
#264
#صوت
#صوت_جلسه
#فایل_صوتی
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
هدایت شده از 🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
🔵 کانال «#مکتب_امام» در آیینه «#صحیفه_امام»🔵
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «#مکتب_امام »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود».
📚متن محوری: کتاب «#صحیفه_امام»📚
📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی #روح_الله، عاشقان و دوستداران #مکتب_امام؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان.
🗞شیوه کلی:
1/ مطالعه #صحیفه_امام توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛
2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است.
📌جزئیات بیشتری درباره طرح #صحیفه_خوانی در کانال آمده است.
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #روضه خوانی مرحوم #کوثری در حضور #امام #خمینی ره و #رزمندگان
📌 صلوات ➕فاتحه برای #امام، #شهدا و همه رفتگان
#265
✅📣📣 چند نکته:
🌱برای استفاده بهتر از مطالب، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود.
🔴به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، نیاز است پستها(ی حداقل، هر هفته،) از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشنتر گردد🔴
🌱🌱 مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری میشود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود.
🌱🌱🌱 برخی مطالب در #صحیفه_امام، برخی در #فایل_صوتی و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند.
🔵 انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با ادامه #صوت #جلسه_سوم که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه 165 است، پرداخته خواهد شد.
🌱🌱🌱🌱 در صورت احساس وظیفه نسبت به #ترویج #مکتب_امام میتوانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید.
📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصلههای بین کلمات، ضعیفتر است.
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص135
«... اساساً #رفراندم يا تصويب #ملى، در قبال [در مقابلِ] #اسلام ارزشى ندارد»؛ #ص135
💎💎💎 از ویژگیهای #مکتب_امام: #مردم_گرایی در چهارچوب دستگاه #توحیدی و #ولایی
🌱 بر پایه #رویکرد #توحیدی،#مردم:
➖هم باید در چهارچوب دستگاه #توحیدی و #ولایی، #جایگاه و #نقش جدی، برجسته و تأثیرگذار داشته باشند
➖و در عین حال، #اصالت و #موضوعیت و #مطلوبیت #ذاتی هم ندارند.
🖌به بیان دیگر، #مردم_سالاری هم در صورتی ارزشمند است که بر مدار #توحید و در چهارچوب #اسلام و در راستای تحقق #اهداف #دین باشد.
🌿 در اندیشه توحیدی، مردم، #بندگان #خداوند سبحان بوده و آنقدر #کرامت دارند که میتوانند بازوان #قدرت او در #زمین باشند که به مدد آنان، حقیقت توحید را در عرصه های مختلف #زندگی #بشر امتداد داد و به اهداف #دین، تحقّق بیشتری بخشید.
👁 با دیدی عمیقتر، #مردم، وسیله #خدمت به خداوند و ابزار خدمت به محبوب حقیقی و تحقق قضا و قدر الهی و اهداف دین او هستند،
🔹 و به تعبیر امام ره:
«از #خدمت به بندگان او #غفلت نكنيم كه خدمت به آنان، خدمت به #حق است؛
چه كه همه از اويند... [و] وسيله خدمت به او»؛ #صحيفه_امام، ج20، ص157
ادامه در پست بعد👇
#266
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص135
🔹بر پایه آنچه بیان شد👈
🌿 از دیدگاه #توحیدی، هر #جامعه و #اجتماعی نیز مطلوب نیست و در صورتی و تا زمانی، #ارزشمندی دارد که #هدف توحیدی و #مقصد الهی داشته و به اختصار، #لله و برای خداوند باشد.
💠و به بیان #امام:
«... همه باز توجهمان به اين باشد كه
براى #خدا انجام #وظيفه بكنيم. هر كس در هر حال هست براى خدا.
و اين اجتماعى كه با اين اجتماع ما موفق شديم كه اين سد شكسته بشود، اين را حفظش بكنيم.
و اين اجتماع و اين الوهيّتى كه در #مردم پيدا شد و مقصد #روحانى الهى كه در مردم پيدا شد آن محفوظ باشد.
مادامى كه اين محفوظ هست، #شكست توى كار نيست...
اين دو تا جهت، #اجتماع و #للَّه بودن و براى خدا بودن، اين دو خاصيت مادامى كه در #امت ما هست، امت ما #پيروز است».
#صحيفه_امام، ج9، ص481-482
ادامه در پست بعد👇
#267
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص135
✅ #مقام_معظم_رهبری نیز درباره مبنای یادشده، یعنی ضرورت نقش داشتن #مردم در امور مختلف، در چهارچوب اندیشه و رویکرد و اهداف #توحیدی (یا همان اندیشه #مردم_سالاری_دینی) چنین میگویند:
🌱 «در #اسلام...، پایه مشروعيت #حكومت، فقط رأى مردم نيست. پایه اصلى تقوا و عدالت است؛
منتها تقوا و عدالت هم بدون #رأى و #مقبوليت مردم، #كارايى ندارد.
لذا رأى مردم هم لازم است.
اسلام براى #رأى مردم اهميت قائل است...
👥 #مردم_سالارى #غربى، يک پايه فكرىِ متقن كه بشود به آن تكيه كرد، ندارد،
امّا... در #منطق اسلام، رأى مردم براساس #كرامت انسان پيش خداى متعال معتبر است.
🌱در اسلام هيچ #ولايت و حاكميتى بر انسانها مقبول نيست مگر اينكه خداى متعال مشخّص كند... در مسائل فراوان #فقهى كه به ولايت... ارتباط پيدا میكند... آن وقتى اين ولايت، مورد قبول است كه #شارع، آن را #تنفيذ كرده باشد
و تنفيذ شارع به اين است كه آن كسى كه ولايت را به او مىدهيم (در هر مرتبهاى از ولايت)،بايد #اهليّت و #صلاحيت، يعنى #عدالت و #تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند.
اين منطق #مردم_سالارى #دينى است كه بسيار مستحكم و عميق است»؛ 1382/9/26
ادامه در پست بعد👇
#268
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص135
✅ و به دلیل همین مبنای یادشده است که #امام ره میفرماید:
☝️«... آراى #مردم در مقابل #حكم #خدا، #رأى نيست؛ #ضلالت است.
🌱ما مىخواهيم كه #احكام #اسلام در همه جا جريان پيدا بكند و احكام خداى تبارک و تعالى #حكومت كند...
هيچ جا در حكومت #اسلامى نمىبينيد كه يک #خودسرى باشد، يک اعمال رأى باشد. حتى #رسول اكرم صلّى الله عليه وآله رأيى نداشتند. رأى، رأى #قرآن بوده است... .
🌱ما میخواهيم #قوانين اسلام بر ما حكومت كند.
🔻ما هيچ حكومتى را جز حكومت #الله نمیتوانيم بپذيريم
🔺و هيچ دستگاهى را كه بر خلاف قوانين اسلام باشد نمىتوانيم بپذيريم
🔻و هيچ رأيى را كه برخلاف رأى اسلام باشد و رأى شخصى باشد، رأى گروهى باشد، رأى حزبى باشد، ما نمىتوانيم بپذيريم.
🔺ما آن را مىتوانيم بپذيريم كه قانونِ اسلام حكمفرمايى كند».
#صحيفه_امام، ج8، ص281-283
📌امام ره در طول #صحیفه_امام نیز به طرح و شرح این مطلب مهم میپردازند که در مواضع مرتبط بیان خواهند شد.
#269
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص136
💎#مردم_سالاری #صادقانه و #کاذب❗️
«...اساساً پيش آوردن #رفراندم براى آن است كه #تخلفات #قانونى قابل تعقيب كه ناچار مقامات مسئول گرفتار آن مىشوند، لوث شود...»؛ #ص136
⚠️ گاه، برخی #افراد یا #جریانها (به پیروی از #دموکراسی غربی و مانند آن)، در ظاهر، سنگ #مردم را به سینه میزنند،
ولی درد مردم را ندارند! و #هدف اصلی آنها رسیدن به اهداف و منافع #فردی یا #گروهی یا #حزبی خود یا حتی سرپوش گذاشتن بر عملکرد نادرست یا ناقص و ضعفهای خود است.
❌ این افراد یا جریانها، اغلب، از برخی ناآگاهیها و ضعفهای #فرهنگی و #اجتماعی مردم یا #تهدید و #تطمیع کاذب نسبت به آنها استفاده میکنند
و درواقع، مانع #رشد #فکری و #فرهنگی مردم میشوند و به #جهت_دهی نادرست #افکار عمومی میپردازند تا اهداف پلید خود (نه اهداف #دین یا حتی #منافع #ملی) را به پیش ببرند! ❌
🔶 درحالیکه ... 👈 ادامه در پست بعد👇🏾
#270
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص136
💎 #مردم_سالاری #صادقانه و #کاذب❗️
🌿 درحالی که
اگر با #مردم، #صادقانه و به #صداقت رفتار شود و طوری با آنها معامله شود که #رشید، رشدیافته، آگاه و با #بصیرت شوند 👈👈در این صورت است که #مردم_سالاری و رجوع به #افکار_عمومی معنایی حقیقی دارد،
🔴 ولی اگر مردم با استفاده از ابزارهای مختلف #سخت و #نرم [#مادی، #فکری، #فرهنگی و...]، طوری تربیت شوند که #مستضعف فکری، #مرعوب، #ضعیف و اسیر طبیعت مادیگرای خود باشند (و از #عقل و #فطرت #توحیدی خود دور شوند) 👈👈 اموری مانند #آراء عمومی، #حقوق_بشر، #دموکراسی، #مردم_سالاری و...، ابزاری بیش نخواهند بود.
🌿#هدف #اسلام، #تربیت #انسان #رشید (نه #مستضعف و #اسیر خود یا دیگران) است.
🌿 #امام ره هم در مشی و #سیره #فرهنگی، #سیاسی و #حکومتی خود، بر عقل و فطرت انسانها دست میگذاشت، نه صِرف تحریک #عواطف دنیوی و #مادی آنها.
📌بعدها نیز امام ره تصریحات مختلفی در این زمینه دارند که در مواضع مرتبط بیان خواهند شد.
#271
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص141
💎💎💎مصداق دیگری از #شهادت_طلبی #امام ره
🖌 تشدید فشارها بر #حوزه و روحانیون و طلاب در پی #مبارزه منفی با #رفراندوم #انقلاب_سفید #شاه
«... #اسلام در خطر #كفر است. #مراجع و علماى #اسلام، بعضى محصور و بعضى محبوس و مهتوک هستند.
#دولت امر داد حوزههاى علميه را هتک كنند و #طلاب بىپناه را كتک بزنند و #بازار #مسلمين را غارت كنند و درب و پنجره مغازهها را بشكنند.
در #تهران، حضرت #آيت_الله #خوانسارى و حضرت آيت الله #بهبهانى را در محاصره شديد قرار دادند و عدهاى از علماى محترم و #وعاظ معظم را محبوس نمودند و ما از آنها به هيچ وسيله نمىتوانيم اطلاع پيدا كنيم.
اراذل و اوباش را تحريک مىكنند كه به #علما و #روحانيون اهانت كنند. آقايان طلاب و #مبلغين را مانع مىشوند كه براى #تبليغ اسلام در نواحى #ايران بروند...
با ما معامله #بردگان #قرون_وسطى مىكنند.
به خداى متعال! من اين #زندگى را نمىخواهم!
إِنّى لَا ارَى المَوْتَ إِلّا سَعادةً وَ لَا الحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلّا بَرَماً [از فرمايشات حضرت امام #حسين عليه السّلام: #مرگ را جز #خوشبختى و #زندگى با #ستمكاران را مگر #ننگ نمىبينم].
كاش مأمورين بيايند و مرا بگيرند تا #تكليف نداشته باشم.
فقط #جرم علماى اسلام و ساير #مسلمين آن است كه #دفاع از #قرآن و #ناموس #اسلام و #استقلال #مملكت مىنمايند و با #استعمار مخالفت دارند...».
#272
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص148 و #ص149
🔴🔴🔴 طرح مسائل #فرعی و #غیراصلی؛ از دسیسه ها و ترفندهای #دشمنان
«با اين وضع رقتبار، به جاى آنكه #دولت درصدد چاره برآيد، سر خود و #مردم را گرم مىكند...»؛ #ص148 و #ص149
⚠️یکی از حیله ها و ترفندهای مهم #دشمن (اعم از #استعمار، #استکبار، #استبداد، #کفر، #شرک، #نفاق و...)، مطرح کردن مسائل حاشیه ای، #فرعی و #غیراصلی و سرگرم کردن #عام و #خاص؛ بویژه نیروهای #مذهبی به آنها است، یعنی اموری که #نیاز اصیل یا فعلی #جامعه یا #نهضت_اسلامی نیستند.
👈بدین ترتیب:
➖ هم #مردم سرگرم میشوند و #حقوق و نیازهای اصلیشان را فراموش میکنند،
➖هم نیروهای #فکری، #روحی و حتی #جسمی مردم؛ بخصوص عناصر #حزب_اللّهی و #مردمی درگیر امور فرعی میشود و بتدریج، دچار #فرسایش، #دفاع از خود، دفع #شبهات، ترمیم خرابکاریهای #دشمن و... میشود و مهمتر از آن، از توجه به #اهداف اصلی و پرداختن جدی به آنها بازمیمانند.
⚠️ازاینرو، باید دقت زیادی کرد که چه مسائلی را برجسته کنیم یا نکنیم و به آنها بپردازیم یا نپردازیم،
و باید بررسی کرد که در پس برخی از هیاهوها و غوغاهای ظاهری، چه #توطئه های ظاهراً فرعی و درحقیقت، اصلیتری، در حال شکلگیری یا انجام است؛ بخصوص مواردی که توسط دشمنان شناخته شده و کُددار حمایت میشوند!
📌برخی مصادیق و مثالهای جزئیتر این مساله، در فایل صوتی بیان شده است.
#273
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص152 و #ص153 و #ص154
⚫️🔴⚫️ #امام ره در 22 اسفند 1341ه.ش، در پیامی به #ملت #ایران، در اعتراض به زير پا گذاشتن احكام ضرورى اسلام و قرآن، #عید #نوروز آن سال را عزای عمومی اعلام کرد.
🔺«... مگر مىشود زبان #روحانيت را بريد؟ ... إِنَّا للَّهِ و إِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ.
🔻دستگاه حاكمه ايران به #احكام مقدسه #اسلام تجاوز كرد و به احكام مسلمه #قرآن قصد تجاوز دارد...
🔺#هدف #اجانب، قرآن و روحانيت است. دستهاى ناپاک اجانب با دست اين قبيل دولتها [و استفاده ابزاری از این عوامل داخلی خود]، قصد دارد قرآن را از ميان بردارد و روحانيت را پايمال كند.
🔻ما بايد به نفع #يهود، #امريكا، و #فلسطين [مراد، اسرائیل است] هتک شويم، به زندان برويم، معدوم گرديم، فداى اغراض شُوم اجانب شويم.
🔺آنها اسلام و روحانيت را براى اجراى #مقاصد خود مضر و مانع مىدانند.
اين سد بايد به دست دولتهاى #مستبد شكسته شود.
🔻موجوديت دستگاهْ، رهين شكستن اين سد است. قرآن و روحانيت بايد سركوب شود.
🔺من اين عيد را براى جامعه مسلمين عزا اعلام مىكنم تا مسلمين را از خطرهايى كه براى قرآن و مملكت قرآن در پيش است آگاه كنم.
🔻بارالها! من #تكليف فعلى خود را ادا كردم؛ الّلهُمَّ قَد بَلَّغتُ [: خداوندا! من رساندم!].
✅ و اگر زنده ماندم، تكليف بعدى خود را به خواست #خداوند ادا خواهم كرد».
#274
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص155
💎💎💎 #ناپایداری رنج #دنیوی و بقای پاداش و اجر #اخروی
«.... تلگرافى به [#زندان] #قزل_قلعه [تهران] كردم. پس از آنكه مخابره شد، مژده بيرون آمدنتان را دادند. «ذَهَبَ العَناءُ بَقىَ الأجرُ: [درد و رنج رفت و اجر و پاداش ماند]»؛ #ص155
⏳ طبیعت #دنیا و #عالم #ماده این است که گذرا است و درد و #رنج و #شادی و #غم آن از بین میرود و به تعبیر عرفی: «این نیز بگذرد!».
☘️ ولی #اجر و #پاداش #الهی (و درواقع، #تکامل روحی) یا #هبوط و #سقوط (و #تنازل مرتبه) ناشی از #اعمال انسان در دنیا (یا #روح اعمالش) برای او باقی میماند؛
🍀 زیرا اعمال و رفتار انسان، خارج از مملکت وجودی و #نفس و #روح او نیست و از او جدا نمیشود.
❗️هر #اندیشه و #عمل و #رفتار و #اخلاق انسان، اثری بر #جان و روح او برجای میگذارد که همان جزء جانش میشود و برای او باقی میماند (که اگر #خیر و #صالح باشد موجب #تعالی و #تکامل، و اگر #شر و #طالح باشد،موجب #سقوط و #هبوط و #تنازل مرتبه انسان است).
🌿 این مبنای #معرفتی اصیل برگرفته از #قرآن و #عترت، تحمل دشواریها و رنجهای #دنیوی در مسیر رسیدن به #اهداف مقدس #دین را آسان و بلکه، شیرین میکند؛ بخصوص اگر به تعبیر #امام، در راه #دوست باشد.
#275
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص155
«تصميمى كه ما براى #نوروز امسال گرفتيم به نظرم مؤثر و خوب است، لكن با #اختلاف سليقهها باز برخورد كرده. انصافاً ما براى كوبيده شدن خوب هستيم!»؛ #ص155
🔴 ضرورت #وحدت رویه در مقام #عمل
⚠️#امام ره در اینجا #گلایه و تعریضی هم نسبت به برخی نیروهای خودی دارند که درباره برخی از اختلاف سلیقه¬ها و دیدگاه¬ها است.
👥 اختلاف دیدگاه (البته، به شرطی که کارشناسی و تخصصی هم باشد)، به خودی خود مشکلی ندارد،
❌ ولی وقتی این اختلافها ابراز و ترویج شوند، موجب کمرنگ شدن آن تصمیم میشوند و وحدت رویه در مقام عمل را مخدوش میکند؛
به ویژه در امور #سلیقه ای
و بطور خاص، در مقام #عمل و بعد از اعلان رسمی تصمیم گرفته شده توسط فردی مانند #امام یا هر فرد یا گروه یا شورای مرجع و... .
👈و وقتی #وحدت_کلمه حاصل نشود و عده ای هرچند اندک هم مخالفت کنند، از اثر و کارایی تصمیمها و اقدامات کاسته میشود❌
🔴 این خطر مهمی است که همیشه، در کمین اقدامها و تصمیمهای نیروهای خودی بوده و هست و اثربخشی و تاثیرگزاری #اجتماعی، #فرهنگی، #سیاسی و... آنها را به چالش کشانده و میکشاند.
#276
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص155
💎💎💎 مصداق دیگری از #هوشمندی و #بصیرت #سیاسی #امام ره
🔴 #رژیم #شاه میتوانست طوری رفتار کند که در #افکار #عمومی، اعلام عزای عمومی توسط #امام و #علما، به خاطر مصادف شدن #عید #نوروز با #شهادت #امام #جعفر #صادق عليه السّلام تلقی شود و حتی از آن به نفع خود بهره ببرد!
✅ ولی امام ره با بصیرتی خاص، اعلام کردند:
«البته، بايد اسم وفات #حضرت_صادق سلام الله عليه برده نشود و با صراحت نوشته شود: براى صدماتى كه در اين سال به #اسلام وارد شده است... .
و عمل #دولت كه جديت دارد #مذهب را به اسم حضرت صادق بكوبد، خنثى مىشود.
چون شنيدم دولت هم چنين تظاهرى مىخواهد بكند...».
#277
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص157 و #ص158
☑️ اعلام عزاى #ملى
▪️پس از برگزاری #رفراندوم #شاه با عنوان #انقلاب_سفید در ششم بهمن1341 و در شرایطی که رسانه های #داخلی و #خارجی، آن را میستودند، صدای مخالفت با این #همه_پرسی از گوشه وکنار و در راس آنها از جانب #امام بلند شد.
🔹امام در #نشست هفتگی با #مراجع و علمای #قم، خواهان در پیش گرفتن #سیاست مشترک علیه #رژیم شده و پیشنهاد داد #نوروز 1342 عزای عمومی اعلام شود.
🔸امام، ابتدا در پیامی در 22 اسفند و سپس، با #سخنرانی در #مسجد #اعظم قم در29 اسفند 1341 ه.ش، به اعلام گسترده عزای عمومی پرداخت.
«...امسال ما #عيد نداريم و اين عيد را عزاى ملى اعلام مىكنيم، نه به خاطر اينكه مصادف است با #شهادت حضرت #صادق سلام اللَّه عليه؛ آن حضرت مقامش عالى و بلند است، ولادت و شهادتش موجب تحكيم و پيشرفت اسلام است...
ما در اين عيد عزاداريم براى مصيبتها و لطمههايى كه در اين سال به #اسلام وارد شد، اين سال، سال خوشى براى #مسلمين نبود، سال خوبى براى #روحانيت نبود...
در اين سال، #استعمار توطئههايى را عليه اسلام تدارک ديد، #عمال پليد استعمار به #قرآن جسارت كردند، براى پايمال كردن احكام نورانى قرآن نقشهها كشيدند، برنامهها ريختند، طرحها دادند.
اگر مسلمين بدانند كه چه توطئهها و نقشههايى عليه عزت اسلام، سعادت ملتهاى مسلمان و استقلال ممالك اسلامى در دست اقدام است، ديگر هيچوقت عيد نمىگيرند بلكه قيام مىكنند به وظايف دينى كه بر عهده دارند».
#278
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158
🔴 مردگانی در میان زندگان!
⚠️ «#وظيفه علماى #دين، وظيفه ملتهاى #مسلمان سنگين است.
❗️#همه وظيفه دارند كه از #اسلام #دفاع كنند. در برابر توطئهها بايستند و با آن مقابله كنند.
❗️آنها كه در برابر خطرهايى كه متوجه اسلام شده است #قيام نكنند، مقابله نكنند و به دفاع برنخيزند، آنها در عداد [در شمار] مردگانند»؛ #ص158
💠 #امام ره، طبق #منطق اسلام و مطابق #قرآن و #سنت، بطور مکرّر تصریح میکنند که
👥👥 #تکلیف دفاع از دین، فقط مخصوص #عالمان دین و #طلاب و #روحانیون نیست و هر فرد در حدّ خود، در این زمینه، #وظیفه دارد
وگرنه، در شمار #مردگان به حساب میرود!
🌱 این حقیقت مهم، در روایات نیز بیان شده است.
🌱🌱برای مثال، امام #علی عليه السّلام درباره انواع افراد در نسبت با یکی از انواع دفاع از دین، یعنی تکلیف #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر میفرمایند:
ادامه در پست بعد👇
#279
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158
💠 #امام #علی علیه السلام در بیان درجات آمران به #معروف و #ناهیان از منکر:
✅✅✅ فمِنْهُمُ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِكَ الْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ الْخَيْرِ
پس، برخی از آنها انکارکننده منکر و ناپسند است با دستش و زبانش و قلبش؛ پس، چنین فردی همه ویژگیهای خیر را کامل میکند.
✅✅☑️ و مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ فَذَلِكَ الْمُتَمَسِّكُ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً،
و برخی از آنها، انکارکننده است با زبانش و قلبش و[لی] با دستش [آن را] ترک میکند؛ پس، او به دو ویژگی از ویژگیهای خیر تمسک کرده و یک ویژگی [یعنی امر و نهی عملی] را ضایع و تباه میکند!
✅☑️☑️ و مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِلِسَانِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مُضَيِّعٌ أَشْرَفَ الْخَصْلَتَيْنِ مِنَ الثَّلَاثِ وَ مُتَمَسِّكٌ بِوَاحِدَةٍ،
و برخی از آنها، انکار کننده است با قلبش و[لی] با زبانش و دستش [آن را] ترک میکند؛ پس، او ضایع کننده شریفترین دو ویژگی از سه تا است و به یکی تمسک میجوید!
☑️☑️☑️ و مِنْهُمْ تَارِكُ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتٍ بَيْنَ الْأَحْيَاءِ.
و برخی از آنها ترک کننده انکار منکر و پلیدی است با قلبش و زبانش و دستش؛ پس، او مرده ای بین زندگان است!!
#عيون_الحكم و المواعظ (لليثي)، ص360-361
#280
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158 و #ص159
🌿برخی ویژگیها و نشانه های #روحانیت اصیل
🔆 #امام در موارد بسیار زیادی از آثار نوشتاری و گفتاری خود، به بیان مسائل مرتبط با #حوزه و #روحانیت؛ ازجمله ویژگیهای روحانی اصیل میپردازند که برخی گذشت و در طول #صحیفه_امام نیز موارد بسیاری خواهد آمد.
⚖️اینگونه موارد میتوانند به عنوان #شاخص و علامتهایی برای شناسایی و تشخیص #روحانی اصیل و غیراصیل مورد استفاده قرار بگیرند.
🔹«...روحانيت #اسلام تا اين لحظه از #تاريخ حيات درخشان خود در #خدمت اسلام و #مسلمانها بوده و در راه #دفاع از #دين #خدا و #حقوق #ملتها #مجاهده و #مبارزه كرده است
و در مواقع لزوم، #مردم را متوجه خطرهايى كرده كه عليه اسلام و #استقلال كشورهاى اسلامى مطرح بوده است
🔸و در برابر #فشارها، قلدريها و تهديدهايى كه از جانب #ستمكاران و #حاكمان #جائر بر روحانيت وارد شده عقبنشينى نكرده
و #سكوت را جايز نشمرده است و با #ارعاب و #تهديد از #وظايف خود دست نكشيده و #تسليم #جباران نشده است.
🔹#روحانيان را با تهديد و قلدرى نمىتوان در برابر سلطه و قدرت ظَلمه و #ستمكاران مرعوب كرد.
🔺روحانيان از سرنيزه #جباران و #جنايتكاران نمىترسند و از #وظايف خود دست نمىكشند...
روحانيت نبايد از چيزى بترسد، روحانيت نبايد از عربدهكشيها، وحشيگريها و غوغاى مشتى رجّاله [مردنما] و اراذل وحشت كند...
ادامه در پست بعد👇
#281
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158 و #ص159
🌿برخی ویژگیها و نشانه های #روحانیت اصیل
🔸... علما و روحانيان بايد تا آخرين قطره #خون خود را در راه اسلام، در راه #قرآن و در راه اعلاى كلمة #اللَّه نثار كنند.
⚠️ اگر بناست خداى نخواسته اسلام نباشد، احكام قرآن نباشد، #مذهب #جعفرى در كشور از رسميت بيفتد، روحانيت اصلًا نمىخواهيم باشد،
(در آن صورت) حوزههاى علميه نمىخواهيم وجود داشته باشد.
⚠️ما حوزههاى علميه را مىخواهيم براى حفظ اسلام، #ترويج #احكام #الهى و #قوانين قرآنى.
اما اگر بنا باشد، دستگاه جبار، #دين مقدس اسلام را از رسميت بيندازد، احكام اسلام را از بين ببرد و #قرآن را مهجور و منكوب كند، وجود #حوزه_هاى_علميه چه ثمرهاى دارد و چه آثارى بر آن مترتب است؟...
✅ #حوزه هاى #علميه بايد #زنده باشد و در برابر #دشمنان اسلام چون كوه محكم بايستد و بخروشد».
#282
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158 و #ص159
💎💎💎#ربوبیت عام و خاص #پروردگار و اطاعت از #طاغوت و #استکبار یا #مبارزه با آنها
💠«...إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموُا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ الا تَخافُوا وَ لا تَحزَنوُا وَ أَبْشِروُا بِالْجَنَّةِ الَّتى كُنْتُمْ توعَدوُنَ [#فصلت: 30]
آنها كه گفتند #مربى ما خداست و سپس #استقامت ورزيدند، #ملائكه بر آنها فرود مىآيد، قلبهايشان را تسكين مىبخشد و آنها را دلدارى مىدهد كه مترسيد و اندوهگين نشويد و شادمان شويد به بهشتى كه وعده داده مىشديد.
پس براى چه بترسيم! براى چه اندوهگين باشيم!».
🌱 #اندیشه و #رویکرد #توحیدی، اقتضاء میکند که #موحّد، فقط خداوند #واحد #قهّار را #رب و مربی و #پروردگار خود بداند و در #نظر و عمل بکوشد این حقیقت را در خود و #جامعه پیاده کند.
🖌از یک لحاظ، #ربوبیت بر دو نوع است:
1) ربوبیت عام (یا #تکوینی) خداوند، یعنی ربوبیتی که شامل همه چیز و هر #موجود و همه #عالمیان است: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ؛ #حمد: 2
2) ربوبیت خاص (یا #تشریعی) که مخصوص موجودات #مختار و دارای #اختیار و #اراده است
🌿انسان (و #جامعه) موحد باید بکوشد خود را به سایه ربوبیت خاص #الهی (یا همان التزام #نظری و #عملی به #دین) بکشاند و در مسیر آن #استقامت داشته باشد تا از نتایج بسیارش بهره مند شود.
🔆 #اعتقاد به ربوبیت الهی و تنها مربی #جهان بودن #پروردگار، #آثار و #نتایج فراوانی دارد؛ ازجمله...
ادامه در پست بعد👇
#283
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹