eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.2هزار دنبال‌کننده
74 عکس
10 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 استفاده از دین خدا برای پیشبرد اراده غیرخدا 🔺 پیشنهاد میکنم حتما کامل این روایت و سفارشات به جناب رو بخونید که فقط یک بخشی از آن اینجا آمده. 🔺 حضرت خطاب به جندب میفرمایند: ➕خیلی وقت است که و نادانی، آباد و پر رونق است، در این مدت، بنیانش محکم و قوی گشته و مردم بیش از ، جهل را پسند کرده اند. 🔺 حضرت در مقام تبیین علت این مسئله میگویند: ➕این اتفاق افتاد، چون عده ای دین خدا را به گرفتند، چنان بازی گرفتنی که در ظاهر به دین و احکام خدا عمل میکردند، ظاهر مذهبی داشتند اما در عمل اراده دیگری از آن داشتند. 🔺 در ظاهر عامل به بودند، اما در عمل را پیش میبردند، و نفسانیت خود را. 🔺 این مدل رفتار کردن در عرصه ، همان مدلی است که به شدت دنبال میکرد. معاویه اساسا به دنبال بود، دشمن عقل، آگاهی و عقلانیت برای مردم بود. 🔺 چیزی که امروز دنبال میکند، همان مشی معاویه است، چیزی که از آن تعبیر به میکنیم. به عکس، چیزی که امروز برای مردمش میخواهد، چیزی نیست جز، ، بلوغ فکری، رشد و . 📌برخی از فیش های مرتبط با این نکته رو در ادامه می فرستم. ➕: «كانَ المُتَقرِّبُ مِنهُم إلى اللّٰهِ بعَمَلِهِ يُريدُ سِواه» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 مدل حکمرانی بنی امیه و تفاوت آن با مدل حکمرانی علوی 🔺 یکی از مهمترین نقاطی که بین و تفاوت وجود دارد، در مسئله نوع نگاه به و تعامل با مردم است. در ادامه برخی شواهد مرتبط را می آوریم. 1️⃣ وقتی در کوفه دستگیر میشود، خطاب به عبارت مهمی دارد: ➕«فَقَالَ مُسْلِمٌ: 🔷 ما لِهَذَا أَتَيْتُ وَ لَكِنَّكُمْ أَظْهَرْتُمُ الْمُنْكَرَ وَ دَفَنْتُمُ الْمَعْرُوفَ: 🔸براى اين چيزها، به اين سرزمين نيامدم؛ امّا این مدل و مشی شما بوده که و زشتی ها را آشکار و کردید، و خوبی ها را پنهان کرده و مانع ترویج آنها شدید. شما و محو معروف بودید. 🔷 و تَأَمَّرْتُمْ‏ عَلَى‏ النَّاسِ‏ مِنْهُمْ: 🔸و ، خود را فرمانرواى آنها نموديد چرا که اساسا رضایت و برای شما مهم نبود. 🔷 و حَمَلْتُمُوهُمْ عَلَى غَيْرِ مَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ بِهِ: 🔸 و را به كارهايى وا داشتيد كه نبود، 🔷 و عَمِلْتُمْ فِيهِمْ بِأَعْمَالِ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ: 🔸 در واقع مدل و مشی حکمرانی شما میان مردم، همان مدل و مشی و در و بود. 🔷 فأَتَيْنَاهُمْ لِنَأْمُرَ فِيهِمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ نَدْعُوَهُمْ إِلَى حُكْمِ الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ كُنَّا أَهْلَ ذَلِك‏.» 🔸 اما ما اهل بیت نزد مردم آمده ایم تا ميان آنان، و كنيم و آنها را به حكم كتاب و سنّت، فرا بخوانيم كه ما اهل آن هستيم. پ.ن: اساسا ذهنیت و و اصحاب در ابتدا اینگونه بوده: « و حکومت=+» اما بعدا با آمدن سلطان ها و پیاده کردن مشی بنی امیه ها، این نگاه شیعه فراموش شد. در اینجا یک شاهد برای کشف چنین ارتکازی در ذهن اصحاب آمد و در ادامه موارد دیگری هم ذکر میشود. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
2️⃣ نامه اصحاب و شیعیان در خانه ، به سیدالشهدا و دعوت او به کوفه، توسط فقهای بزرگی مانند و و...: 🔷 «فَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي قَصَمَ عَدُوَّكَ الْجَبَّارَ الْعَنِيدَ: 🔸 حمد و سپاس خدایى را كه پشت دشمن‏ سركش ستم‏گر تو را شكست 🔷 الَّذِي انْتَزَى عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ فَابْتَزَّهَا أَمْرَهَا 🔸 همان دشمنى() كه با و ، زمام امور حکومت و مردم را به دست گرفت 🔷 و غَصَبَهَا فَيْئَهَا 🔸 و که مال مردم بود را غصب كرد 🔷 و تَأَمَّرَ عَلَيْهَا مِنْهَا 🔸 و بدون ، بر آنان امير و حاکم شد و قدرت را بدست گرفت، درحالی که مردم آنها را نکرده بودند. 🔷 ثمَّ قَتَلَ خِيَارَهَا وَ اسْتَبْقَى شِرَارَهَا 🔸 سپس بهترين های امت را شهید کرده و اشرار و بدترينشان را باقی و رها گذارد 🔷 و جَعَلَ مَالَ اللَّهِ دُولَةً بَيْنَ جَبَابِرَتِهَا وَ أَغْنِيَائِهَا.» 🔸 و ثروت الهى را در ميان ستمگران و ثروتمندان تقسيم كرد و ناتوانان را محروم داشت‏. 📚 الارشاد شیخ مفید، ج2، 37 3️⃣ لهوف سیدبن طاووس به نقل از سیدالشهدا نیز چنین عبارتی درباره خلافت دارد: 🔷 «يَدَّعِي الخِلافَةَ عَلَى المُسلِمينَ‌، و يَتَأَمَّرُ عَلَيهِم مِنهُم» 🔸 یزید ادّعاى خلافت بر مسلمانان دارد درحالیکه بر آنان حکومت مى‌كند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
4️⃣ بعد از ماجرای صلح امام حسن با معاویه، معاویه به حضرت میگه: گمان میکنم بعد از این ماجرا باز هم هوای خلافت در سر داشته باشی؟ حضرت در پاسخ به او چنین می فرمایند: 🔷 «وَيْلَكَ يَا مُعَاوِيَةُ! إِنَّمَا الْخَلِيفَةُ مَنْ سَارَ ص وَ عَمِلَ بِطَاعَةِ اللَّهِ 🔸 واى بر تو معاويه! خليفه كسى است كه روش و را پيش بگيرد، و دستور خدا را بكار بندد 🔷 و لَعَمْرِي إِنَّا لَأَعْلَامُ الْهُدَى وَ مَنَارُ التُّقَى 🔸 و به جان خودم سوگند كه ما ، آن راهنمايان هدايت و چراغ هاى تقوا هستیم، نه شما . 🔷 و لَكِنَّكَ يَا مُعَاوِيَةُ! مِمَّنْ أَبَارَ السُّنَنَ وَ أَحْيَا الْبِدَعَ 🔸 و تو اى معاويه! از آنها هستى كه: ها، ها و رسول خدا را نابود کردی، ها را در دین خدا زنده کردی 🔷 و اتَّخَذَ عِبَادَ اللَّهِ وَ دِينَ اللَّهِ 🔸 روش تو به خلاف روش پیامبر این بود که مردم و بندگان خدا را به مثابه انگاشتی، هیچ و برای آنها قائل نبودی چون آنها را برده خود میدانستی و دین خدا را خود گرفتی. 🔷 فكَأَنْ قَدْ أُخْمِلَ مَا أَنْتَ فِيهِ فَعِشْتَ يَسِيراً وَ بَقِيَتْ عَلَيْكَ تَبِعَاتُهُ‏» 🔸 ای معاویه بدان که اين قدرت و مقامی كه تو دارى، بى ‏ارزش و ناچيز است، ديرى نپايد و وزر و وبالش پيوسته به گردنت بماند. 📚 تحف العقول، ص233 5️⃣ یک بیان معروفی هم از نقل کرده که منابع معتبر متعددی آن را ذکر کرده اند که اون هم موید همین برداشت است: ➕ «سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ إِذَا بَلَغَ بَنُو أَبِي اَلْعَاصِ ثَلاَثِينَ رَجُلاً اِتَّخَذُوا دِينَ اَللَّهِ دَغَلاً وَ عِبَادَ اَللَّهِ خَوَلاً وَ مَالَ اَللَّهِ دُوَلاً» ➕ ابوذر: من خودم از پیامبر شنيدم که مى‌فرمود: هر گاه تعداد فرزندان و فرزندزادگان یعنی آل ابوالعاص() به 30 مرد برسد، آنگاه قدرت و حکومت را بدست خواهند گرفت و در نتیجه: را وسیله مردم قرار میدهند ➖و و بندگان خدا را و مِلک خویش میکنند ➖و را وسيلۀ دولت و خود گرفته و به خویش درمی آورند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
6️⃣ در مسیر حرکت به سمت شام، برای نبرد دوم با ، وقتی به انبار رسید، عده ای با محوریت گفتند به جای نبرد با شامیان، اول با خوارج نجنگیم و پس از پیروزی بر آنها، برای نبرد با معاویه به سمت شام حرکت کنیم. حضرت برای اینکه لشکریان را متوجه شان بکند، خطبه ای خوانده و میگویند به من خبر رسیده که عده ای میگویند ای کاش اول به سمت خوارج میرفتیم و بعد به سمت شام، اما بدانید که این نگاه، اشتباه است و در ادامه میگویند: ➕ «فَسيروا إلَى القاسِطينَ‌؛ فَهُم أهَمَّ عَلَينا مِنَ الخَوارِجِ‌، سيروا إلى قَومٍ: يُقاتِلونَكُم كَيما يَكونوا جَبّارينَ‌، يَتَّخِذُهُمُ النّاسُ أربابا، و يَتَّخِذونَ عِبادَ اللّهِ ، و مالَهُم دُوَلاً.» ➕ حضرت تاکید میکند، جریان معاویه، مسئله اصلی و اولویت دار است، نه خوارج. لذا اول باید به سمت شام حرکت کرد. در ادامه درباره چرایی خطرناک تر بودن جریان اسلام صفینی توضیح میدهد و میگویند: ▪️چون این جریان با شما میجنگد تا از و ظالمان بشود چرا که هدف اصلی او بدست گرفتن و حاکمیت است. ▪️اینها میخواهند کاری کنند که مردم، اختیار خود و اموالشان را بدست آنها بدهند. و با استفاده از همین ثروت ها، برای خود دولت سازی میکنند. ▪️اینها میخواهند را خود کنند، ، و را از آنها بگیرند. اما در عین حال کاری میکنند که مردم نیز آنها را انتخاب میکنند. ▪️اما چگونه؟ با استفاده از ، و ، با استفاده از و تهییج غریزه و ، افکار و اراده خود را بر مردم میکنند ▫️دقیقا همان کاری که امروز دنبال میکند، یعنی با استفاده از مردم، کار خود را پیش میبرد. ▫️چون دشمن عقل، آگاهی و عقلانیت برای مردم اند، درحالی که مکتب علوی، نقطه مقابلش یعنی است که قوامش به و آگاهی مردم است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 علت صلح امام حسن(ع) با معاویه 🔺وصیت و اراده امام حسن این بود که به سمت شام حرکت کرده و فتنه را بخشکاند اما چه شد که این اتفاق نیفتاد؟ خود اینگونه نقل میکنند: 🔰قِلّت و کمی یارانم و ترس از ذلت، من را از نبرد با اهل شام باز نداشت بلکه قبلا شیعیان راستین وقتی با اهل شام می جنگیدند، و و استواری دو خصلت مهم آنها بود و با این دو به نبرد با آنها میرفتیم اما امروز آن سلامت و وحدت، به و دشمنی تبدیل شده و آن صبر و استواری، به و شکایت بدل گشته است. 🔰شما شیعیان قبلا ما بودید و دین تان جلودار دنیای تان بود، تان حاکم و مقدم بر تان بود. اما امروز دنیای شما پیشوای دین تان شده است، 🔰دیروز ما امام تان بودیم و شما امت ما؛ ما و شما برای هم بودیم و بین مان پیوندی ناگسستنی وجود داشت اما امروز شما علیه ما شده اید، مقابل ما قرار گرفته اید و آن پیوند بین مان را گسسته اید. 🔰معاویه مرا به سوی صلحی فرا خوانده که نه در آن است و نه در آن رعایت شده. اگر و انتخاب شما، حیات و به هر قیمتی است، آن صلح را خواهم پذیرفت، در حالی که خار در چشم داشته و باید تحمل کنم. ولی اگر اراده و شما، جنگ و در راه خداست، صلح را نخواهیم پذیرفت و قضاوت را به محکمه الهی واگذار میکنیم. 🔰اینجا بود که اصحاب همه با هم گفتند: انتخاب ما و دنیاست! کلیدواژه: «فَنَادَى الْقَوْمُ بِأَجْمَعِهِمْ بَلِ وَ » 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت! 🔺 در این که اول بار آن را نقل کرده اینگونه آمده که خداوند وقتی آدم را خلق کرد و از روح خود در آن دمید، به فرشته ها فرمود برآن کنید. 🔺 فرشته ها همه سجده کردند الا . اینجا بود که ابلیس خود را بروز داد و خطاب به خداوند گفت: من را از خلق کردی اما آدم را از ، پس من از او هستم، پس به او سجده نمیکنم. 🔺 (ع) که راوی این حدیث است در ادامه فرمودند: اولین کسی که کرد، ابلیس بود و ورزید و خدا کرد و این ، اولین گناهی بود که خداوند به آن عصیان شد. (أَوَّلُ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ وَ اسْتَكْبَرَ وَ الِاسْتِكْبَارُ هُوَ أَوَّلُ مَعْصِيَةٍ عُصِيَ اللَّهُ بِهَا) 🔺 ابلیس گفت: خدایا اگر مرا از این سجده بر آدم کن، تو را چنان عبادتی بکنم که هیچ فرشته مقرب و پیامبر مرسلی نکرده باشد. (ُيَا رَبِّ أَعْفِنِي مِنَ السُّجُودِ لِآدَمَ وَ أَنَا أَعْبُدُكَ عِبَادَةً لَمْ يَعْبُدْكَهَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَل‏) 🔺 خداوند فرمود: مرا به عبادت تو هیچ نیازی نیست، من میخواهم تو مرا عبادت کنی، آنگونه که من میخواهم، نه آنچنان که خودت دوست داری. (لَا حَاجَةَ لِي إِلَى عِبَادَتِكَ إِنَّمَا أُرِيدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ لَا مِنْ حَيْثُ تُرِيد) ابلیس اما باز هم بر آدم سجده نکرد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت! 🔺 در این #حدیث_قدسی که اول بار #تفسیر_قمی آن را نقل کر
📌پ.ن: به خدای متعال میگه من رو از بر آدم معاف کن، بجاش هرچقدر بخواهی من تو را میکنم. ابلیس میخواست از بین ، اونی رو که خودش دوست داشت انجام بده، نه اونی که میخواست. 🌱 این همون آسیب جدی ما بچه مذهبی هاست. خیلی وقت ها دوست داریم آدم خوبی باشیم، اما اونجوری که خودمون دوست داریم، نه اونجوری که خدا از ما خواسته. لذا «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ» میشیم، دقیقا عین کاری که کرد. 🌱 در واقع اون چیزی که ما رو فرماندهی میکنه، مون هست، نه . خدا با این طراحیش میخواد ما رو بده و ضعف هامون را از بین ببره اما وقتی ملاک شد دوست داشتنی های خودمون، دیگه این اتفاق نمی افته و دقیقا میشه نقطه افول ما. 🌱 خیلی وقت ها ما به دنبال هستیم، آهسته برو و آهسته بیا که کسی شاخت نزنه. خدا میخواد توی این ، فلان کار رو انجام بدی اما چون برای ما سخته، این خواسته الهی رو ندید میگیریم و از بین خوبی ها یکی دیگه رو انتخاب میکنیم 🌱 در اینجا اصلا حرفی از انتخاب نیست، ما نمیخوایم به دنبال کار گناه برویم بلکه فقط براساس تصمیم نگرفتیم و از بین خوبی ها، اون چیزی که راحت تر بوده و بیشتر دوست داشتیم رو انتخاب کردیم. 🌱 مثل ابلیس. او هم نمی‌خواست به جای سجده بر آدم، به سمت و عرق فروشی و دزدی و... برود. تمام حرف ابلیس این بود که: «خدایا! اجازه بده من خودم از بین خوبی ها انتخاب کنم، من دلم می‌خواد فلان خوبی رو انتخاب کنم، تو هم گیر نده» همین مشکل بود که باعث شد ابلیس بالا بزند. 🌱 همه ما در معرض چنین آسیبی هستیم. این آسیب که خودمان میخواهیم خوبی‌ها را انتخاب کنیم، نه آنچیزی که خداوند خواسته و بر ما تکلیف کرده. اش هم میشود اینکه فکر میکنیم آدم خوبی شده‌ ایم، درحالی که تمام وجودمان را گرفته و اساسا چیزی از خوبی برایمان باقی نمانده چون خواسته الهی را زمین گذاشته ایم. 🌱 حالا دوست داشتنی ابلیس، مقام، تکبرش و جایگاهش نسبت به انسان بود اما ممکن است دوست داشتنی های ما، از جنس ، ، ، و و... باشد 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت! 🔺 در این #حدیث_قدسی که اول بار #تفسیر_قمی آن را نقل کر
🔰 اگر از زاویه به مسئله نگاه کنیم، خواهیم دید مسئله مهم در اینجا، است، نه ! 🔰 اساسا مسئله امیرالمومنین و پیامبر اکرم نیز همین بود. بی دین نبودند، آنها هم قائل به خدا بودند اما بت ها را و بین خود و خدایشان میدیدند. به تعبیر قرآن کریم اگر از آنها پرسیده میشد که خدایتان کیست، پاسخ میدادند: الله.(وَلَئِن سَأَلتَهُم مَّن خَلَقَهُم لَیَقُولُنَّ: ؛ زخرف:87) 🔰 لذا جریان در عرب جاهلی، در واقع یک خداوند بود. در ماجرای ، بعد از عجیب که از رود عبور کردند و در حرکت به سمت سرزمین موعود، سر راهشان یک قوم بت‌پرست دیدند، گفتند یا موسی، چند تا بت هم برای ما قرار بده! 🔰 حضرت فرمود: شما هستید! «وَ جَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» (اعراف، 138) 🔰 آنها نمی‌خواستند علیه خداوند کنند، آنها نمی‌خواستند و بی_دین بشوند، بلکه می‌خواستند در ، دخالتی بکنند. قرآن کریم حدود دوازده مرتبه پیامبر را نهی کرده که از و دخالت مردم در دین، تبعیت نکن. (وَلا تَتَّبِع أَهواءَهُم؛ شوری، 15) (وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ؛ مائده، 49) و... اینها صریح؛ اما غیرصریح هم دارد مثلا میفرماید از اطاعت نکن! «فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا» (فرقان، 52) 🔰 خب مگه حرف این مردم و کفار چی بود که قرآن از تبعیت آنها نهی میکنه؟ آیا از پیامبر می‌خواستند که مثلا کافر یا بت پرست بشه؟ خیر، اینها می‌خواستند یک دخالت کوچکی در دین بکنند، یک مصلحت‌اندیشی هایی داشته باشند. 🔰 مثلا می‌گفتند «فقط به خدا بگو برای هر قومی یک پیامبر بیاورد». حتی افراد پیشنهادی خودشون رو هم نام می‌بردند. یعنی با پیامبریِ حضرت مخالفت نداشتند، بلکه می‌خواستند، هویت مستقل قومی خودشان را حفظ کنند. اما خداوند این حرف‌ را قبول نمی‌کنه و می‌فرماید: «وَلَو شِئنَا لَبَعَثنَا فِی کُلِّ قَریَة نَّذِیرا» (فرقان، 51) 🔰 پس مسئلۀ دخالت در نحوۀ دین‌داری یک مسئلۀ قدیمی و تاریخی است که اولین بار این اتفاق توسط افتاد، آنجا که به خدا گفت: من به جای این سجدۀ بر ، حاضرم آن‌قدر عبادت کنم و برایت نماز بخوانم که تا حالا کسی نخوانده باشد! 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران 🔺 نقل میکنه: در در جلسه ای بودم که (ع) و (برادر امام رضا) نیز حاضر بودند. زید رو به عده ای از حاضرین، بر آنها میکرد و مى‌گفت: ما چنين و چنانيم. 🔺 امام رضا كه مشغول سخن گفتن براى عدّه‌اى ديگر بود، سخنان زيد را شنيد. رو به او كرد و فرمود: اى زيد! آيا اين سخن سبزى‌فروشانِ كوفه تو را ساخته كه مى‌گويند: ، پاکدامن بود لذا خداوند، آتش را بر او حرام كرد؟! به خدا سوگند كه اين سخن، فقط اختصاص به و و فرزندانى دارد كه از شكم او زاييده شده باشند؛ 🔺 امّا اين كه پدر ما ، خدا را كند و روزها روزه بگيرد و شب‌ها را به عبادت بگذرانَد و شمای خدا را كنى، آیا در روز قیامت شما دو نفر هستید؟ یا اینکه در این صورت تو نزد خدا عزیزتر از پدر خواهی بود؟ قطعا اینگونه نخواهد بود. 🔺 همیشه مى‌فرمود: «براى فرد از ما اهل بیت، دو پاداش خواهد بود و براى و گناهکار از ما نیز عذابی دو برابر خواهد بود». 🔺 حسن وشاء مى‌گويد: امام سپس رو به من كرد و فرمود: «اى حسن! آيه: «قٰالَ: يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ‌» را چگونه قرائت مى‌كنيد؟» 1️⃣ گفتم: بعضى‌ها آن را «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ‌» قرائت مى‌كنند. یعنی پسر نوح، عملی غیرِ صالح بود[غیر وصف عمل] 2️⃣ و برخى ديگر، «إِنَّهُ عَمَلُ غَيْرِ صٰالِحٍ‌» مى‌خوانند. یعنی پسر نوح، عملِ غیرِ صالح بود[اضافه عمل به غیر] که صورت دوم، پسر نوح را از فرزندى نوح نبی نفى مى‌كند. 🔺 حضرت فرمود: «هرگز! اینگونه نیست که قرآن بخواهد بگوید ، واقعا فرزند نبود، بلکه او فرزند نوح نبی بود؛ امّا چون خداى عزوجل را كرد، خداوند، او را از پدرش نفى كرد. 🔺 همچنین، هر يك از ما اهل بيت كه خداى عزوجل را و معصیت كند، از ما اهل بیت نيست و شما نيز همچنین اگر از خداوند کنید، از ما اهل بيت خواهید بود». : «لِمحسِنِنا كِفلانِ مِنَ الأَجرِ و لِمُسيئِنا ضِعفانِ مِنَ العَذاب» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران 🔺 #حسن_وشّاء نقل میکنه: در #خراسان در جلسه
📌پ.ن: حضرت در این روایت یک و به ما میدهند، کسی که دارای یک است، دارد، نسبتی با دارد، جزو است یعنی طرفداران و های زیادی دارد، ▫️ این دسته افراد چون زیاد است، عده ای زیادی متاثر از افکار و رفتار اینها هستند، لذا کنش این ها اگر مثبت و باشد، میگیرند اما اگر منفی و مضر و باشد، نصیبشان خواهد شد. ▫️ البته افرادی که متاثر از ما هستند، خود وظیفه دارند و باشند و اگر ، و از شخصی تبعیت کردند، خود نیز مقصر خواهند بود اما این چیزی از گناه پیشروها و خواص کم نخواهد کرد. ▫️ در نگاه حضرت، ملاک و شاخص برتری، داشتن نیست، اینکه فرزند فلانی هست، از فلان خانواده مهم هستی، حتی اینکه فرزند امام معصوم هستی، هیچ کدام از اینها مهم نیست ▫️مهم و سعی تو برای و رسول در مسیر حق است. ممکن است در این مسیر حتی خطا و معصیت هم بکنی، اما مهم این است که آیا در حال تلاش برای رفع آن و تحقق اراده حق هستی یا نه؟ ▫️به همان میزان که در این مسیر و کوشش کنیم، به همان میزان دارای اجر و خواهیم بود. اگر بواسطه جایگاه و هایی هم که داریم، بتوانیم را در گستره بیشتری بسط بدهیم، اجرمان خواهد شد ▫️و به عکس، اگر در مسیر خلاف آن حرکت کنیم و را بسط دهیم، بواسطه هر خطا، نصیبمان خواهد شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علت اختلاف بین هیئت های مذهبی 🔺(ع) میفرمایند: «مَا اجتَمَعَ مِن أصحابِنا جَماعَةٌ في ذِكرِ اللّهِ أو في شَيءٍ مِن ذِكرِنا، إلّا بَعَثَ إبليسُ شَيطانا في عُنُقِهِ شَريطٌ لِيُفَرِّقَ جَماعَتَهُم.» 🔺هيچگاه گروهى از شیعیان، محبان و ياران ما براى ذکر و ياد كردن از خدا يا براى ذکر و ياد كردن از ما اهل بیت، دور هم جمع نمیشوند، مگر آنكه ، شيطانى شلّاق به گردن را مى‌فرستد تا شان را کرده و بیاندازد. 🔺بعد راوی میگه: چندی بعد برخی دوستان و اصحاب ما، نزدم آمدند که از من بشنوند من گشتم که جای مناسبی بیابم تا این‌که وارد (از مساجد معروف کوفه) شدیم. تازه شروع به خواندن احادیث کرده بودیم که ناگاه چند بچه آمدند و به سمت‌ ما پرت کردند! اینجا بود که یاد آن سخن امام صادق علیه السلام افتادم 🔺در روایت دیگری شبیه همان روایت، اما در انتهایش اینچنین آمده: «بَعَثَ إلَيهِم إبليسُ شَيطانا يَقطَعُ حَديثَهُم عَلَيهِم» یعنی ، شيطانى را بین آن جمع مومنین مى‌فرستد تا رشته سخن و کلام آنها که مشغول و هستند را قطع كند 📌پ.ن: بیش از ده سال از نزدیک در فضای هیئت داری و کارهای فرهنگی و تربیتی حضور داشتم و بارها این نکته رو به چشم خود دیدم. این روایت یعنی هیئتی ها شما که میدانید ماموریت شیطان چیست، خب هرجا دیدید کار به اختلاف و دعوا کشید، به خاطر خدا رها کنید و نگذارید کار به افتراق و جدایی بینجامد اساسا رشد در همین بستر اتفاق می افته اما قهر و جدایی آسیب این فضاست که باید مواظبش بود 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین 1️⃣ (ع): 🔺 چون به یکدیگر میرسند، دل هاشون به سرعت بهم میخوره و باهم میگیرند، به سرعتِ درآميختن باران با آب رودخانه‌ها، هر چند به زبان اظهار دوستى نكنند 🔺اما هر گاه بهم میرسند، دل هاشون از الفت با هم به دور است، هر چند به زبان هم اظهار دوستى بكنند مانند كه از مهرورزى با هم بدورند، گرچه روزگارى دراز در يك آخور با هم علوفه بخورند. ➕: «إنَّ سُرْعةَ ائْتِلَافِ قُلُوبِ الأبْرَارِ إذا الْتَقَوا» 2️⃣ (ص): 🔺«خَيْرُ المُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ‌، وَ لَا خَيْرَ فِيْمَنْ لَايُؤلَفُ وَ لَا يَألَفُ‌» 🔺یعنی كسى است كه مؤمنان با او مى‌گيرند و كسى كه با ديگران الفت نگيرد و ديگران نيز با او الفت نيابند، در او نيست. 3️⃣ (ع): 🔺«طُوْبَىٰ لِمَنْ يَألَفُ النَّاسَ وَ يَألَفُونَهُ عَلىٰ طَاعَةِ الله» 🔺یعنی خوش به حال کسی که ، با مردم مى‌گيرد و مردم نيز با او الفت مى‌گيرند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین 1️⃣ #امام_صادق (ع): 🔺#نيكوكاران چون به یکدیگر میرسند، دل هاش
📌پ.ن: یکی از آسیب های مهمی که دچار اون هست، همین مسئله نوع تعامل و رابطه اجتماعی اون هاست. اساسا ، مستلزم وجود با یکدیگر است. 🌱 اگر بناست در مسیر طاعت الهی هم کاری انجام شود، باید در یک و در بستر تحقق یابد. همان که قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»(آل‌عمران/200) 🌱 یعنی اولا شما تک تک اهل صبر باشد(اصْبِرُوا) ثانیا با یکدیگر و صبر کنید(صابِرُوا)؛ که البته دقیقا ما همینجا گیر داریم یعنی با همدیگر نمی‌توانیم. ثالثا با یکدیگر، هم داشته باشید (رابِطُوا)؛ که اینجا هم گیر داریم. 🌱 هر کدام از ما به صورت «تکی» و فردی برای خودمان بچه‌های خوبی هستیم، اما دسته‌جمعی نه! در حالی که تاکید حضرت بر حرکت جمعی بود، نه فردی. 🌱 نکته مهم این است که و مشکلات دقیقا خود را در حرکت جمعی نشان خواهد داد، نه فردی، و این همان چیزی است که ما از آن فرار میکنیم، لذا رشدی هم برای ما حاصل نخواهد شد. 🌱 جالب اینکه اساسا نوع نگاه ما به گزاره های دینی هم یک است مثلا وقتی حرف از و اخلاقی زده میشود، ذهن ها همه متوجه رفتار فردی میشود، متوجه گناه فردی میشود 🌱 درحالی که عامل مهم در برآیند، است، نه صرفا زیست فردی. وقتی ما و معنوی شده ایم، که در بتوانیم آن را بروز بدهیم، نه اینکه در کنج خانه خود را عامل به آن بدانیم. 🌱 در واقع بستری که باید در آن بدهیم، بستر اجتماعی است، نه فردی. اگر توانستیم با هم کار کنیم، کاری را ایجاد کردیم، در این بستر است که تازه تحقق میابد چون محل است 🌱 اینجاست که حضرت میفرماید مانند گاوانی که در یک چراگاه مشغول چرا هستند و کاری به هم ندارند، نباشید! آنها در کنار همدیگر می‌چرند ولی با هم ارتباطی برقرار نمی‌کنند. 🌱 اینجاست که اگر دیدی تشکیلات با توانایی و استعداد تو به منافعی رسیده، اما این منفعت به اسم رفیقت ثبت شده و به جیب او رفته و اتفاقا عیب های رفیقت هم به حساب تو گذاشته شده، اینجا چه خواهیم کرد؟ تازه اینجا معنا خواهد داشت، تازه و اینجا معنا خواهد داشت. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 امروز زمانه حسن ظن است یا سو ظن؟ 🔺 «كوشش كنيد حسن ظن داشته باشيد. مضمون روايت هم همين است كه: 🔺 «وقتى حاكم و غالبِ بر زمان است، آدم بايد داشته باشد و وقتى غالب است، انسان بايد داشته باشد.» 🔺امروز، ديگر اسلام و خير، غالب و حاكم است و حكومت و رهبرى و دولت، اسلامى است. اگرچه در جامعه شر هم وجود دارد؛ اما غلبه و حاكميت با خير است. 🔺امروز، روز حسن ظن است. من خواهش مى‌كنم كه گرايشهاى سوءظن‌گونه را رشد ندهيد.» 📚 بیانات در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، 7/9/1368. ➕: «استَولَى الصَّلاحُ على الزَّمان» 📌پ.ن 1: آیا نگاه ما به مسئولین جمهوری اسلامی چنین است؟ به فرماندهان نظامی مان چی؟ 📌پ.ن 2: در روایت دیگری از آقا نیز داریم: ▫️«إذا كانَ الجَورُ أغلَبَ مِنَ الحَقِّ لَم يَحِلَّ لأحَدٍ أن يَظُنَّ بأحَدٍ خَيراً حتّى يَعرِفَ ذلكَ مِنهُ‌.» ▫️هرگاه و ناراستى، از و راستكارى بيشتر بود، بر هيچ كس روا نيست كه به كسى برد، مگر آن گاه كه خوبى او بر وى معلوم شود. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تمام همت شیطان، فقط بچه حزب اللهی هاست! 🔺 در این روایت شریفه، می‌گوید به محضر رفتم، عرض کردم: آیه‌ای در داریم، معنای آن چیست؟ خدای متعال فرموده که اینطور شما را کرده است: 🔺«لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی قطعاً بر مسیر به کمین خواهم نشست، «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانِهِمْ وَ عَنْ شَمَائِلِهِمْ» و بالاخره از یک طرف به آنها نفوذ خواهم کرد، از چپ و راست و از عقب و جلو. و خواهی دید که اکثر آنها نخواهند بود. 🔺 سوال زراره این بود که این آیه شریفه چه میفرماید؟ حضرت در پاسخ میفرمایند: «يَا زُرَارَةُ إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ» ! میدانی حرف شیطان چیست؟ 🔺 اصلاً همه همّت برای تو و دوستان و توست، اصلاً کاری با دیگری ندارد! در واقع کار دیگران را خیلی وقت است که تمام کرده، لذا امروز، شما ها هستید! 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 راهی برای درک شیرینی لذت معنوی 1️⃣ رسول الله: «النَّظَرُ سَهمٌ مَسمومٌ مِن سِهامِ إبليسَ‌، فمَن تَرَكَها خَوفاً مِن اللّٰهِ أعطاهُ اللّٰهُ إيماناً يَجِدُ حَلاوَتَهُ في قَلبِه» 🔺، يكى از تيرهاى زهرآلود است.پس هر كه از ، چشم خود را از فرو بندد، خداوند به او عطا مى‌كند كه آن را در دلش بيابد 2️⃣ رسول الله: «ما مِن مُسلِمٍ يَنظُرُ امرأةً أوّلَ رَمقَةٍ ثُمّ يَغُضُّ بَصَرَهُ إلّاأحدَثَ اللّٰهُ تعالىٰ لَهُ عِبادَةً يَجِدُ حَلاوَتَها في قَلبِه» 🔺هيچ مرد مسلمانى نيست كه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را پايين بيندازد، مگر اين كه خداى متعال به او توفيق مى‌دهد كه آن را در دل خويش بيابد 3️⃣ رسول الله: «مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللّٰهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّه» 🔺هر كه از كارى روى گردانَد، خداوند به جاى آن، عبادتى و شاد كننده عطايش مى‌فرمايد 🔰 اگر بررسی های و انجام شود،چه بسا در عمل نیز همین نکته اثبات شود که افراد و ناپاک، هیچگاه لذتی که در و است را نخواهند چشید 📌پ.ن1: هرچند امروزه چنین کاری بسیار سخت شده اما می ارزد از باب خدا هم که شده، مدتی از لذت حرام چشم بپوشیم،تا ببینیم آیا لذتی و جای آن را خواهد گرفت یا نه 📌پ.ن2: آیا لذت همنشینی با (ع) و هم میتواند مصداق آن باشد؟ نمیدانم، شاید... 📌پ.ن3: شاید بزرگترین و امروز همین مسئله و لذت معنوی باشد 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 رشد انسان وابسته به تعامل و تحمل ناملایمات اجتماعی 🔺 امام باقر میفرمایند: ➕گاهی و ، آن‌قدر مرا می‌کنند که حدّ ندارد ولی شیوه من، ، و در مقابل رفتار آنهاست که البته از برای من تلختر است ➕و بواسطه همین صبر برای انسان حاصل میشود و انسان به مقام روزه ‏گیرِ شب زنده ‏دار و مرتبه شهیدى که در رکاب پیامبر شمشیر زده باشد، دست می یابد! ▪️: «أَصبر من غلامي هٰذا و من أهلي» 🔺اساسا در و ارتباط گرفتن و تحمل کسانی است که انسان با آنها و دارد 🔺این مسئله خاصتا در یک خود را شدیدتر نشان میدهد و عمده این اختلافات، منجر به جدایی افراد میشود اما اگر اشخاص بتوانند در کنار یکدیگر با وجود این اختلافات به سمت حرکت کنند، نتیجه آن برای طرفین خواهد بود 🔺«» یک پایگاه تربیتی زندگی جمعی است که اسلام تاکید فراوان بر آن دارد و آن را به نحوی طراحی کرده که را نتیجه بدهد 🔺به عنوان مثال یکی از آموزه هایی که به شدت در این بستر بر آن تاکید میشود، است چون ارتباط گرفتن با افرادی است که خودمان نکرده ایم بلکه به تعامل با آنها هستیم و این کار را سختتر میکند 🔺رشد اساسا همینجا معنا پیدا میکند یعنی تعامل و ارتباط با کسانی که لزوما ما نیستند که چنین تعاملی نیاز به تحمل و دارد و نتیجه آن است 🔺به خلاف که انسان به سوق میدهد که نتیجه اش، شدن است، نه آدم تر شدن 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ (ع): 🔺«أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ ▫️و اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ▫️و مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» [من لایحضرالفقیه ج4 ص412/رک: کافی ج4 ص43 ح7] 🔺 كن، و يقين بدان كه جاى آن پُر خواهد شد، ▫️و بدان كه هر كس در راه خرج نكند، به خرج كردن در راه گرفتار خواهد شد ▫️و هر كه در راه رفع نياز دار و قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز گرفتار آيد. 2️⃣ (ص): 🔺«مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّهُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا» [جامع الاخبار ص178] 🔺هر كه و دارایی های خود را برای خرج کردن درباره و خوبان دريغ كند، خداوند مالش را به نصيب گرداند. 3️⃣ (ع): 🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ» [کافی ج3 ص504] 🔺هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن در راهى كه آن است دريغ ورزد مگر اينكه به خرج خواهد کرد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
4️⃣ (ع): 🔺«إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ» [تحف العقول ص408] 🔺از خرج كردن در مسیر دريغ مكن كه لاجرم و دو برابر آن را در راه خرج خواهى كرد. 5️⃣ (ع): 🔺«مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْه‏» [کافی ج3 ص506] 🔺هر كه از خرج کردن یک حق در مسیر دريغ ورزد، قاعدتا دو برابر آن را در مسیر و خرج خواهد کرد. 6️⃣ (ع): 🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ ▫️و مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اللَّهَ.» [تحف العقول ص293] 🔺اگر بنده ای از کمک به دریغ ورزد و تلاش برای او نکند، قطعا گرفتار رفع نیاز کسی خواهد شد که باعث بر او میشود و برای او نیز نخواهد داشت. ▫️و هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن چيزى در مسیر و بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در مسیر مجبور خواهد شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
📌 پ.ن: این دسته روایات، حاکی از یک است، اگر خودت را خرج پیشبرد نکنی، قاعدتا خرج پیشبرد خواهی شد. این یکی از است. 🔺اگر اهل در مسیر طاعت الهی و امام جامعه نشویم و سختی و رنج های این مسیر را تحمل نکنیم و حاضر نشویم از جان و مال خود برای این آرمان ها بگذریم، سنت الهی چنین است که مجبور خواهیم شد همین هزینه ها بلکه چند برابر بیشتر از آن را در مسیر اراده و طاعت شیطان و باطل بپردازیم، تازه بدون هیچ اجر و مزدی. یعنی عملا به و مواجب دشمنِ خدا تبدیل خواهیم شد و این است که خدا در این دنیا می‌تواند بر سر کسی بیاورد. 🔺اگر وقت و داشته های خود را خرج پیشبرد اراده نکنیم، قطعاً یک قسمتی از آن، بسیجی‌وار خرج پیشبرد اراده دشمن امام جامعه خواهد شد. البته این اتفاق به مرور خواهد افتاد و از یک جایی به بعد دیگر کل هستی‌ شخص خرج غیرخدا یا دشمن خدا میشود. مثل مردم کوفه که هستی‌شان را خرج حسین(ع) نکردند و عملا شدند اراده یزید و بعد هم کارشان افتاد به دست جنایتکاران سفاکی مثل ! چرا؟ 🔺خطای چه بود که مجبور شدند مقابل امام حسین(ع) بایستند؟ جُرمشان این بود که برخی جاها پای رکاب امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) از جان و مال و وقت خود مایه نگذاشتند. این کار را نکردند یا کم‌گذاشتند؛ تا حدی که امام حسن(ع) وادار به شد و امیرالمؤمنین(ع) به آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ‏ الرِّجَالِ‏ وَ لَا رِجَال‏...»(نهج البلاغه/خطبه27) 🔺قاعده و این است که سزای چنین مردمی این بشود که مجبور شوند پای رکاب دشمن خدا یعنی و ، امام خود یعنی حسین بن علی(ع) را به شهادت برسانند و دچار ننگ و نکبت ابدی شوند. این یکی از عجیب‌ترین است. 🔺 منظور از داشته ها همه داشته هاست، همه نعمت هایی که خدا به ما داده، ، ، ، و... . اگر کسی آبروی خودش را برای ولیّ خدا خرج نکند، خدا مبتلایش می‌کند به اینکه آبرویش را صرف دشمن خدا بکند. ما در جامعۀ خودمان از این افراد، کم نداشته‌ایم. فقط کافی است کمی تاریخ بخوانیم. 🔺بدانیم که اگر و آنکه او دستور داده نباشیم، قطعا و حتما خواهیم شد. و اگر در مقابل خدا و آنکه او دستور داده، خاضع نشویم، قطعا و حتما مقابل شیطان سر فرود آورده و خاضع خواهیم شد. 🔺 : اگر امروز خود را خرج نکنیم، در این مسیر اهل جهاد نباشیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟ اگر امروز در نبرد با و کوتاهی کنیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟ 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را میکنند. (12) آن را کسی تکذیب نمیکند مگر . (13) که هرگاه آیات ما را بر او خوانند، میگوید: از است. (14) این چنین نیست که میگویند؛ بلکه که همواره مرتکب شده اند، بر هایشان چرک و بسته که حقایق را افسانه می پندارند. 🔺اين آيات(مطففین، 11تا14) علت تكذيب را ، و دانسته اند. اینکه کسی آيات را میخواند، علتش و فجورها و انفجارهاى روحى در اثر تراكم گناه است. 🔺چرا گناه، علت تكذيب است؟ زيرا هر عملى، است، يك رابطه يك طرفه نيست كه يك طرف فاعل و طرف ديگر فعل و مفعول باشد، بلكه هر عملى در همان حال كه است، نیز هست و هر عامل در همان حال كه عامل است، نیز هست: یعنی «تأثير متقابل عامل و عمل». 🔺 میگويند: انسان هر عملى كه مرتكب میشود، از آن عمل به موجب ماهيتى كه آن عمل دارد، می‏پذيرد. در واقع، وقتی تدريجاً آن فعل عمل شده و تکرار میگردد، به مرور ماهيت آن حقيقتى را می ‏يابد كه آن عمل، اثر طبعى اوست، مثلًا ماهيت سگ بودن در تكرار عمل درندگى. 🔺می‏توان گفت همان ملاكى كه در هست كه به واسطه ، آن صنعت، می‏شود (مسأله از خود بيگانگى)، در هر عمل غير صنعتى نیز اعم از عمل صالح و غير صالح چنين‏ است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍