🔻#کشف_اسرار، نخستین #کتاب چاپ شده #امام ره، بیستم فروردین همین سال نگارش نامه (1323ه.ش) به طبع رسید؛
کتابی که
➖هم به #شبهات #اعتقادی #حکمی_زاده در جزوه پرشبهه #اسرار_هزار_ساله پاسخهای متناسب داده بود،
➖هم ادبیاتی آتشین و #انقلابی داشت
➖و هم مصیبتهای دوره رضاخان را بررسیده و سخت کوبیده بود.
🔺کشف اسرار، افزون بر نشان دادن تسلّط گسترده حاج آقا روح الله، بارقه ای از چهره #انقلابی و در عین حال، #معنوی حاج آقا روح الله را به نمایش گذاشت.
♦️او در همین کتاب، راه چاره را #معنویّت_گرایی در چهارچوب #دین دانسته و گرایش آتی ملتهای خسته از دریای بیکران آتش، به دین و نیروهای معنوی را پیش بینی کرده بود.
🔻بررسی #کشف_اسرار نشان میدهد که اندیشه های #سیاسی – #حکومتی #امام ره هم در این دوره تقریبا بطور کامل شکل گرفته است.
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#177
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ ابتدای همین سال (1323 ه.ش)، حاج آقا روح الله - که در طول حیات خویش، #قیام_لله را سرلوحه فعل و ترک خود قرار داده بود-، در یادداشتی برای یکی از علمای #یزد، علّت نابسامانی ملتهای اسلامی را ترک قیام لله دانسته و همه را به قیام برای #خدا و استفاده از شرایط مساعد و فرصت تاریخی پیش آمده ناشی از سقوط #رضاخان فراخواند.
🔖 اين پيام، يكى از تاريخیترين اسناد #مبارزاتى #امام #خمينى محسوب میشود و اصل نسخه خطى آن در #كتابخانه #وزيرى يزد نگهدارى میشود.
🎤 سیّد على محمد وزیرى، از علمای یزد و سخنوری زبردست بود که پس از شهریور1320ه.ش، بعد از سالها، فرصت #تبلیغ در شهرهای مختلف برایش فراهم شد.
📖 وی دفترى به نام #مجمع_الجواهر به همراه داشت و در سفر و حضر، از علمای شهرها میخواست در آن، چیزی به یادگار بنویسند که درنهایت، در چهار جلد و 430 برگ به یادگار ماند.
🖌 وی در سفر به #قم، در 15 اردیبهشت 1323ه.ش (یازدهم جمادى الاولى1363ه.ق) به دیدار حاج آقا روح الله رفت و از او تقاضای یادداشتی کرد و این نامه نگاشته شد.
📝 حاج آقا #روح_الله در این بیانیه، مهمترین مبنایش در زندگی، یعنی «قیام لله» یا همان #توحیدمحوری را مبنای ورود به #اجتماع و پرداختن به امور #اجتماعی نیز معرفی کرد؛ امری که تفصیل آن در مواضع متعددی از #صحیفه_امام نیز آمده است.
#178
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص24 و #ص26 و #ص27 و #ص29 و #ص31
🔆 توضیحات مرتبط با صفحات یادشده👆👇، در #فایل #صوتی #جلسه_دوم آمده است😐
➖نامه به آقاى محمدتقى #فلسفى تقويت حوزهها و تثبیت #مرجعيت آقاى #بروجردى [46 یا 47 سالگی #امام ره]: #ص24
📌 در این نامه، به ضرورت دغدغه #اجتماعی با دو مولفه و عنصر مهم اشاره شده است:
1. کسب رضای #خدا
2. صلاح حال #جامعه.
➖نامه سرگشاده به #آیت_الله بروجردى درباره استفسار درباره تشكيل #مجلس #مؤسسان در پی شايعه موافقت ایشان با تشكيل این مجلس: #ص26
➖تلاش برای سر و سامان دادن به حوزه و تعيين هيأتهاى رسيدگى به امور طلّاب و امتحانات حوزه: #ص27
➖نامه به آقاى محمدتقى فلسفى درباره لزوم #پايدارى و پرهيز از تفرقه [50 سالگی امام]: #ص29
📌📌در این نامه، #امام به دو دسیسه اهل #باطل (یا دو #خطر مهم متوجه نیروهای #مذهبی)، توجه میدهند:
1. خطر کنار کشیدن از صحنه #مبارزه (ضرورت مبارزه با باطل به هر صورت و هر مقدار ممکن)؛
2. خطر سوءاستفاده #دشمنان از #تفرقه و تشتّت درونی (هرچند اختلافاتی هم در کار باشد).
➖مصاحبه با خبرنگار #مجله #ترقى درباره ضرب و شتم مردم و طلاب توسط مأموران: #ص31
#179
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص33 و #ص39
👥 #شاگردپروری و #رویکرد #تربیتی امام ره؛ #ص33
💠 داشتن روحیه رسیدگی به #شاگردان و شاگردپروری و رویکرد تربیتی، در سیره حضرت #امام ره، بسیار پررنگ است.
💠💠 برخی از نمونه های این رویکرد تربیتی، در #صحیفه منعکس شده است و نمونه های بسیار زیادی را هم شاگردان ایشان نقل کرده اند.
بقیه توضیح 👈👈 در #فایل #صوتی #جلسه_دوم
👥 توفیق داشتن شاگردان خوب، مستعد و پرتلاش؛ #ص39
✅ همانطورکه برخورداری از #استاد خوب، یکی از توفیقات مهم #انسان در #زندگی است؛ داشتن شاگردان یا #شاگرد خوب،مستعد و پرتلاش را هم باید ازجمله اسباب #سعادت و #توفیق دانست.
✅✅ از توفیقات حضرت امام ره، علاوه بر #خانواده خوب، داشتن شاگردان با استعداد و دارای #عزم و پشتکار جدّی بود که امام در این #تقریظ، به این مساله اشاره میکنند.
📌تقریظ به معنای نوعی تایید #نوشتاری (و گاه، #شفاهی) است که مشتمل بر مدح و تمجید از اثر یک فرد یا خود است.
بقیه توضیح 👈👈 در #فایل #صوتی #جلسه_دوم
#180
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص46
⚫️ دهم فروردین 1340 ه.ش، آیت الله بروجردی ره وفات کرد.
🔘 #شاه که میخواست #مرجعیت در ایران نباشد، رحلت آیت_الله #بروجردی را به آیت الله #حکیم در #عراق تسلیت گفت.
⚪️در این زمان، آیت الله خمینی 59 ساله، از شخصیّتهای علمی طراز اوّل #حوزه و از افراد در معرض مرجعیت بود؛ حتی در فضای عمومی #جامعه.
🔘برای نمونه، #روزنامه سراسری #کیهان، دو روز پس از رحلت آیت الله بروجردی نوشت:
«هم اکنون در #حوزه_علمیه #قم و سایر حوزه های علمیه، علمای اعلامی هستند که دارای صلاحیت برای مرجعیت تقلید میباشند.
کسی که به عنوان #مرجع تقلید #شیعیان انتخاب میشود باید اعلم الناس، اعلم العلماء و به طور کلی #اعلم و اتقی باشد، بدین معنی که هم از نظر #تقوی و #پرهیزگاری و هم از نظر #علم ممتاز و ارجح باشد.
آقایانی که ذیلاً نام آنان برده میشود طبق نظر علمای #علوم #دینی و کلیه اعضای حوزه علمیة #قم دارای صلاحیت مرجعیت تقلید و مورد اعتماد کامل حوزه علمیه هستند:
۱. حضرت آیت الله حاج آقا #روح_الله #خمینی ... ایشان یک درس #فقه صبحها و یک درس #اصول عصرها در حوزه علمیه قم تدریس مینمایند که در یکی از دروس ایشان، متجاوز از ۴۰۰ نفر دانشجو و #طلاب علوم دینی شرکت دارند.
اکثر شاگردان حوزه درس ایشان، فضلای طراز اول حوزه علمیه شهر قم را تشکیل میدهند...
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#181
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
بقیه پست قبل👆👆🏼
... مرحوم #آیت_الله #بروجردی در مسائل مهمی که پیش می آمد با چند تن از #علما مشورت مینمودند که یکی از آنان آیت الله #خمینی بودند.
ایشان تالیفات متعددی دارند که از جمله #کتاب #طهارت (پاکیزگی از نظر قانون مقدس #اسلام)، #مکاسب #محرمه (دستورات #تجارت و #بازرگانی از نظر #دین اسلام) و دوره کامل #اصول را میتوان نام برد.
مهمترین آثار ایشان، حاشیه نویسی بر کتاب #عُروة_الوثقی است که قریب ۲۰ سال وقت صرف تحشی آن نموده اند.
کتاب عُروةالوثقی یک دوره کامل #فقه است و حضرت آیت الله خمینی علاوه بر آن، بر کتاب #وسیلة_النجاه مرحوم آیت الله #آقا_سید_ابوالحسن #اصفهانی نیز حاشیه نوشته اند.
به طور کلی اوقات ایشان عموما صرف #مطالعه، #نگارش و #تدریس میشود و به همین جهت کمتر در اجتماعات دیده میشوند.
حضرت آیت الله #خمینی نزدیک به ۲۵ سال است که به تدریس اشتغال دارند و در دوران #طلبگی نیز اجازه تدریس داشتند...»؛
🖌 #روزنامه #کیهان، 12 فروردین، 1340 ه.ش، ص15.
#182
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ شایستگی علمی #امام برای #مرجعیت در این مقطع، در کتابهای بیانگر احوال #عالمان #دین آن دوره نیز معکس شده است.
🔸 برای مثال:
➖«صدها تن از #فضلا از #درس_خارج ایشان بهره مند میشوند»؛ احمد #رحیمی، #گنجینه_دانشوران، ص17.
➖#آیت_الله #بدلا، عضو شورای استفتاء #آیت_الله #بروجردی: «حلقة #درس امام #خمینی، اولین و بهترین درسی بود که بعد از درس آقای بروجردی در #حوزه علمیه #قم تشکیل میشد. حتی در اواخر حیات مرحوم آقای بروجردی، درس آن مرحوم حالت تشریفاتی به خود گرفته بود و لذا درسی که از بُعد علمی در مرتبة بالایی بود و استفادةه کاملی از آن میشد، درس حضرت امام بود»؛ محسن #بهشتی_سرشت، #زمانه_و_زندگی_امام_خمینی، ص145.
➖حتی #ساواک گزارش کرد که درس خارج آیت الله خمینی با 500 #شاگرد، شلوغترین درس حوزه قم است؛ سیر مبارزات امام خمینی در آینه اسناد به روایت ساواک، ج1، ص47و48.
🌿 درسی که چنان جذابیتهای زیادی برای #طلاب داشت که فضلایی مانند سیّد علی #حسینی #خامنه_ای را وادار کند تا از دور و نزدیک برای بهره گرفتن از آن راهی #قم شوند.
⭕️ امّا حاج آقا #روح_الله ...
👈بقیه در پست بعد👇🏽
#183
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔹 با آنکه در آن زمان، #آیت_الله #خمینی یکی از نخستین افراد در معرض #مرجعیت بود،
♦️ امّا حاج آقا #روح_الله، هیچگونه تلاشی برای مرجعیت نمیکرد و حتی از روندهای معمول در این زمینه هم به شدت دوری میکرد.
🔻برای مثال:
➖او برای مراجع درگذشته (حتی آیت الله سیّد #عبدالهادی_شیرازی که چند ماه بعد از آیت الله #بروجردی رحلت کرد) مجلس ترحیمی نگرفت؛
➖اگر میفهمید فردی برای مرجعیت او تلاشی کرده است، شدیداً میرنجید و حتی به او میخروشید؛
➖توزیع #رساله نداشت و رساله رایگان به کسی نمیداد و میگفت از کتابفروشیها بخرید!
➖به همه #طلاب #شهریه نمیداد؛
➖تأکید داشت آنچه لازمست، #وحدت #حوزه است و نباید هیچ اشاره و نامی از او باشد؛
➖به تنهایی رفت و آمد میکرد و تا حد امکان، از راه افتادن #شاگردان و #مردم به دنبال خود جلوگیری میکرد؛
و... .
📜 15 فروردین، #روزنامه #کیهان با وی به عنوان یکی از علمای اعلام و شخصیتهای مذهبی طراز اوّل #قم، درباره موقعیت #حوزه علميه پس از رحلت آيت الله #بروجردى، مصاحبه کرد.
#امام پاسخ داد: «...حوزه علميه #قم را #خدا حفظ میكند. قبل از مرحوم آيت الله، به دست ديگران محفوظ شد و بعد از ايشان هم امر با خداست، انشاءالله #خداوند آن را حفظ خواهد كرد».
🍀 حاج آقا #روح_الله به #قلوب کاری نداشت و تنها به صاحب قلوب، دل بسته بود...
#184
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص77
سخنان #امام ره با يكى از سردفتران اسناد رسمى درباره مخالفت روحانيت با اسرائيل و بهاييها و کوتاه نیامدن در این زمینه [60 سالگی امام ره].
💎💎💎 یکی از ویژگیهای #شخصیت #امام و ازجمله، رفتار #اجتماعی – #سیاسی وی، #حکیمانه عمل کردن بود
یعنی مراعات ظرایف امور، رعایت #مصلحت و اهمّ و مهم کردن امور در مسائل #سیاسی و روابط #اجتماعی که خود، نوعی از #حکمت_عملی است.
💠 #حکمت به معنای #اندیشه یا #گفتار یا #عمل و رفتاری است که #متقن و #عمیق و #دقیق و #مستحکم و #خلل_ناپذیر و مانع از #جهالت و #جهل_ورزی باشد.
💠 حکمت، دو شاخه #نظری و #عملی دارد که هرکدام هم شعبه هایی دارد.
💠 بطور خلاصه، #حکیم کسی است که در #فکر و #عمل خود، اهل #اتقان و #محکم_کاری است و نظر و عملش متقن است و تاروپودی مستحکم و نفوذناپذیر دارد.
💎💎💎 ویژگی #حکمت [ در نظر و #عمل ] و حکیم بودن، در همین بیانات امام ره [و همچنین، در تلگراف صفحه بعد و هزاران مورد دیگر،] منعکس شده است که با مطالعه و تأمّل در آن، قابل درک است.
📌 تأکید امام بر اینکه «ما با #اسرائيل و #بهاييها نظر مخالف داريم و تا روزى كه مسئولين امر، دست از حمايت اين دو طبقه برندارند، ما به مخالفت با آنها ادامه مىدهيم»، #ساواک را در مورد امام ره حساستر کرد.
#185
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص77
💎💎💎 #معنویّت_گرایی، از ویژگیهای بسیار مهم و بنیادین #شخصیت و #مکتب_امام
«...اكنون كه پيشرفت آثار #تمدن #غرب و همچنين نفوذ #تبليغات #كمونيستى، بسيارى از #مردم #ايران و #جوانان ما را به سوى #فساد كشانيده، براى جلوگيرى از اين #خطر بزرگ، چارهاى جز تقويت امور #معنوى در مردم نيست؛ و كسانى كه به نام #تجدد، #روحانيت را ضعيف مىكنند به توسعه فساد دامن مىزنند...»؛ #ص77
🔅 این ویژگی نیز در #توحیدمحوری ریشه دارد و از آن منشعب میشود.
✅ تقویت معنویت و ترویج امور معنوی، از راهبردهای مهم و همیشگی امام ره برای #اصلاح امور #اجتماعی و #فرهنگی بود
🔴 البته، معنویت گرایی در قالب صحیح و از مسیر درست آن، یعنی از طریق روحانیت و در چهارچوب تعالیم #دینی استنباط شده با روشهای معتبر #اجتهادی و قابل استناد به دین.
به بیان دیگر، امام ره مروّج معنویّت ناب اسلامی بود که یک از ویژگیهایش، #استنباط روشمند محتوای آن توسط #مجتهدان عرصه #معارف و #اخلاق است و خروج از این مسیر را #انحراف میدانست.
📌ویژگیهای #معنویت_ناب #اسلامی، انشاءالله در موضع متناسبی از #صحیفه بیان میشود.
⭕️ متأسفانه، نسبت دادن امور مختلف؛ ازجمله امور #اخلاقی و #معنوی به #دین، توسط برخی، بسیار سبک گرفته میشود و بدون هیچگونه #تخصّص مرتبطی، به #نظریه_پردازی و ارایه راهبرد و راهکار در این امور پرداخته و همه را نیز به #اسلام نسبت میدهند!
«شرح این هجران و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر».
بقیه در پست بعد👇👇🏾
#186
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ حدود 15 -16 سال پیش از ایراد این سخنان، #امام ره در کتاب #کشف_اسرار نیز
➖ هم به راه چاره یادشده، یعنی #معنویّت_گرایی و نیاز آتی #مردم #جهان به #معنویت اشاره کرده بود
➖و هم #خطر #تضعیف حوزه و ضربه زدن به #روحانیت در توسعه بیشتر #فساد را گوشزد کرده بود.
«... در این روزها که آتش فتنه، #جهان را فراگرفته و دود تاریک آن به چشم تمام جهانیان رفته... مع الاسف میبینیم که در این روزها بیخردانی چند پیدا شده که با تمام قوا نیروهای خود را صرف در فسادانگیزی و فتنه جوئی و #تقرّق کلمه و بر هم زدن اساس جمعیت میکنند. امروزکه دنیای آتشخیز به ناچاری، دست خود را طرف #دین و #روحانیت دراز کرده و خواهد کرد و از نیروهای #معنوی استمداد میکند، بعضی از #نویسندگان ما حمله به دین و #دینداری و #روحانیت را بر خود لازم دانسته... غافل از آنکه سست کردن #مردم را امروز به دین و دینداری و روحانیت، از بزرگترین جنایات است که برای فنای کشورهای #اسلامی، هیچ چیز بیش از آن کمک کاری نمیکند»؛ #ص2
📌#امام در طول زندگی، بطور مکرّر و با عناوین مختلف، به #معنویت_گرایی #توحیدی و #روشمند تصریح میکند که در طول #صحیفه_خوانی باید به آن توجه ویژه داشت.
#187
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🌿 نمونه دیگری از تأکید #امام بر #راهبرد #ترویج #معنویات و معارف #توحیدی در اواخر حیات مبارکشان👇🏻
«... تمام تشكيلاتى كه در #اسلام از #صدر_اسلام تا حالا بوده است و تمام چيزهايى كه #انبيا از صدر #خلقت تا حالا داشتند و اولياى اسلام تا آخر دارند، #معنويات اسلام است، #عرفان اسلام است، #معرفت اسلام است.
در رأس همه امور، اين معنويات واقع است.
تشكيل #حكومت براى همين است،
البته #اقامه #عدل است، لكن #غايت #نهايى معرفى خداست و عرفان اسلام.
هيچ كتابى از كتب #الهى و #فلسفى، مثل #قرآن نيست كه حقايق #معارف را به طور صريح در بعضى جاها و به طور كنايه بسيارى جاها فرموده است.
و آقايان بايد توجه به اين معنا داشته باشند كه #مردم را آشنا به #معارف الهى كنند...».
#صحيفه_امام، ج20، ص298؛ سخنرانى در جمع اعضاى #مجلس_خبرگان، 11 تير 1366 ه.ش
#188
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔴🔴🔴 از محتوای مطرح در #جلسه #دوم ، توضیح عنوانهای زیر باقی مانده است که انشاءالله هفته آینده ارایه خواهند شد:
- #تصويبنامه انجمنهاى #ايالتى و #ولايتى و هشدار امام و علما به #شاه
- یکی دیگر از مؤلفه های شخصیت امام: اصلاح و مبارزه به انگیزه #الهی و از سر #رحمت و #لطف به بندگان
- #اسلام، جامع #رحمت جمالی و رحمت جمالی
- سوءاستفاده از پوشش جذاب «حق #رأی #زنان»، برای #هدف شوم ضربه زدن به اصل اسلام
- از ابعاد مهم شخصیّت امام ره: #وظیفه_محوری
- رابطه #وظیفه محوری و #توحیدمحوری
#189
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
هدایت شده از 🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
🔵 کانال «#مکتب_امام» در آیینه «#صحیفه_امام»🔵
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «#مکتب_امام »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود».
📚متن محوری: کتاب «#صحیفه_امام»📚
📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی #روح_الله، عاشقان و دوستداران #مکتب_امام؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان.
🗞شیوه کلی:
1/ مطالعه #صحیفه_امام توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛
2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است.
📌جزئیات بیشتری درباره طرح #صحیفه_خوانی در کانال آمده است.
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤بیانات #امام_خمینی درباره ضرورت پرداختن به #معنویات
#عرفان #اسلام #قرآن #حکومت_اسلامی #معنویت #عدالت #معارف #فلسفه #سلوک
#190
📣📣 چند نکته:
👈برای استفاده بهتر از مطالب، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود. به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشنتر گردد.
👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری میشود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود.
👈👈👈 بحمدالله، توضیح تا #ص78 از جلد اول #صحیفه_امام ارایه شد.
📌📌📌 برخی مطالب در #صحیفه، برخی در #فایل_صوتی و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند.
🔵 انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با ادامه #صوت #جلسه_دوم که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه 100 است، پرداخته خواهد شد.
🔴 مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا #ص100) فراموش نشود.
👈👈👈👈در صورت احساس وظیفه نسبت به #ترویج #مکتب_امام میتوانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید.
📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصلههای بین کلمات، ضعیفتر است.
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳توضیح #تاریخی مختصر درباره قضایای #اعتراض به #لایحه انجمنهای #ایالتی و #ولایتی: #ج1 #ص78 تا #ص124
▪️ 28 تیرماه 1341ه.ش، #اسدالله_علم، #وزیر دربار، به جای #امینی، #نخست_وزیر شد.
🗞 14 مهرماه، لایحه #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی در #دولت تصویب شد درحالیکه #مجلس تعطیل بود! 😟
این لایحه، با ظواهری خوش آب و لعاب (ازجمله اعطای حق نامزد شدن و #رأی دادن به #زنان)، پوششی برای اجرای مقاصد شومی مثل حضور و نفوذ بیشتر #بهاییان و #یهودیان را فراهم میکرد؛ زیرا شرط #مسلمان بودن را از کاندیداهای #انتخابات و رأی دهندگان برداشته بود و سوگند به #قرآن مجید، به سوگند به کتاب آسمانی تغییر یافته بود.
👥 علمای #قم به دعوت #امام، در منزل #شیخ_مرتضی #حائری جلسه گرفتتند.
#امام، خطرات درازمدت لایحه را گوشزد کرد و علما درباره اموری توافق کردند؛ مانند: تلگرافها و اعتراضهای جداگانه به #شاه، آگاه کردن علمای شهرستانها، داشتن جلسات هفتگی هماهنگی، و... .
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#191
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ توضیح #تاریخی مختصر درباره قضایای اعتراض به #لایحه انجمنهای #ایالتی و #ولایتی: #ج1 #ص78 تا #ص124
📄 17 مهر 1341 ه.ش، #آیت_الله #خمینی، به #شاه تلگرافی زد تا او امر کند «مطالبى را كه مخالف #ديانت مقدسه و #مذهب رسمى مملكت است از برنامههاى #دولتى و #حزبى حذف نمايند».
شاه، در پاسخ، فقط به ارسال یک تلگراف به آیت الله #گلپایگانی، #مرعشی_نجفی و #شریعتمداری و #امام و با عنوان تخفیف آمیز «جناب مستطاب حجةالإسلام» اکتفا کرد و اعتراض #علما را به #دولت ارجاع داد.
✉️ امام، 28 مهرماه، نامه ای به #نخست_وزیر #علم نوشت و اقدام دولت را مخالف #شرع اقدس و مباین صریح #قانون_اساسی دانست.
📄📑 سپس، تلگرافی صریحتر و قاطعتر به شاه و همان روز، تلگرافی با لحن شدیدتر به #عَلَم ارسال کرد.
✊✊🏽✊🏻مبارزات و اقدامهای مختلف اعتراضی امام، دیگر #علما، #طلاب و #مردم، تا آذرماه طول کشید
👈 ر.ش: #صحیفه_امام، #ج1، #ص78 تا #ص124 👉
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#192
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳توضیح #تاریخی مختصر درباره قضایای اعتراض به #لایحه انجمنهای #ایالتی و #ولایتی: #ج1 #ص78 تا #ص124
🤐 #عَلَم درابتدا پاسخی به #علما نمیداد و حتی در نطقی #رادیویی تهدید کرد هرگونه اخلالگری را به شدت سرکوب خواهد کرد، 😤
اما سرانجام با فشار علما و #مردم و با تأکید #امام بر پیگیری قضیه هرچند به قیمت #حبس یا #شهادت، #علم مجبور به شکستن سکوت شد
و 22 آبان، در یک #تلگراف مبهم و خصوصی به #مراجع یادشده (غیر از #آیت_الله #خمینی !) نوشت:
«...شرایط #اسلامی بودن انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان همان نظر علمای #اسلام است، سوگند با #قرآن مجید است و شرکت #بانوان در انجمنها نیز به تصمیم #مجلسَین موکول میشود...».
💎ولی امام با هوشمندی #سیاسی و اصرار بر اینکه (لایحه تصویب شده در #دولت، با یک تلگراف خصوصی ابطال نمیشود! و باید خبر لغوش بطور رسمی در #جراید منتشر شود)، خواستار ادامه مبارزه تا الغای علنی آن شد.
🌿 سرانجام، دهم آذر 1341ه.ش، با تصویب #دولت، در #روزنامه ها اعلام شد که لایحه مذکور قابل اجرا نخواهد بود.
☘️ امام ضمن هشدار شدید به #رژیم و #شاه، متذکر ضرورت آمادگی #مؤمنان برای مراقبت #اجتماعی، عدم کوتاهی در حفظ امانتهای #الهی در #محضر #ربوبی حق تعالی و سست و مغرور نشدن به #پیروزی شد.
#193
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
💎💎💎 از دیگر ویژگیهای #شخصیت و #مکتب_امام: #اصلاح و #مبارزه به #داعی (انگیزه) #الهی و از سر #رحمت و #لطف به #بندگان #خداوند
❗️چرا لحن تخاطب #امام ره در اوّلین نامه به #شاه ملایم بود و بتدریج تندتر شد؟
💠 امام ره، طبق مشی و سیره #قرآنی خود، مرحله اول برخورد با #طاغوت (بخصوص در موضع ضعف و #تقیه) را برخورد نرم و ملایم دانستند.
🔆 امّا حتی در شرایط عدم تقیه نیز به مقتضای سبقت #رحمت خداوند بر #غضب او، همه #احکام #اسلامی؛ ازجمله #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر، #قصاص و... و حتّی #جهاد و #قتل #دشمنان #دین، دارای چهره #رحمانی و صبغه رحیمانه و آمیخته با رحمت هستند.
🔆🔆 یعنی #موحد و #مجاهد، در عین #برائت جستن #نظری و #عملی از #دشمن و #طاغوت و حتی در حال #شمشیر کشیدن بر او برائت می¬جویی، نظری جز #رحمت و #لطف هم ندارد!
📚 امام ره در مواضع مختلف #صحیفه_امام، این مساله را به تفصیل مطرح و توضیح خواهند داد.
📝 ولی قبلتر از آن هم در مواضع دیگری؛ مثلاً در #آداب_الصلاة (که حدود 20 سال قبلتر نوشته بودند)، این نکته کلیدی #قرآنی را بیان کرده بودند.
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#194
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
«... بالجمله، شخص #سالک ...، بايد رحمتهاى #حق را به #قلب خود برساند و به #رحمت #رحمانيه و #رحيميه متحقّق شود.
و علامت حصول نمونه آن در قلب آن است كه با چشم #عنايت و #تلطّف به #بندگان #خدا نظر كند و #خير و #صلاح همه را طالب باشد.
و اين نظر، نظر #انبياء عظام و #اولياء كمّل عليهم السلام است.
منتهى آنها دو نظر دارند:
➖يكى نظر به #سعادت #جامعه و #نظام عائله و #مدينه_فاضله؛
➖و ديگر، نظر به سعادت #شخص
و علاقه كامله به اين دو سعادت دارند.
و #قوانين الهيّه كه به دست آنها تأسيس و انفاذ و كشف و اجرا مىشود، اين دو سعادت را كاملًا مراعات مىنمايد...
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#195
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
⚖️ ... حتى در اجراى #قصاص و #حدود #تعزيرات و امثال آن، كه به نظر مىرسد با ملاحظه #نظام #مدينه_فاضله تأسيس و تقنين شده است، هر دو سعادت منظور است؛
زيراكه اين امور در اكثر، براى #تربيت جانى [جنایتگر] و رساندن او به سعادت دخالت كامل دارد.
⚡️حتّى كسانیكه نور #ايمان و سعادت ندارند و آنها را با #جهاد و امثال آن به #قتل میرسانند؛ مثل #يهود #بنى_قريظه، براى خود آنها نيز اين قتل، صلاح و اصلاح بود؛
و مىتوان گفت از #رحمت كامله #نبى #ختمى، قتل آنها است؛
زيراكه با بودن آنها در اين عالم در هر روزى براى خود عذابهاى گوناگون تهيّه مىكردند، كه تمام حيات اينجا به يک روز #عذاب و سختیهاى آنجا مقابله نكند.
و اين مطلب براى كسانیكه ميزان عذاب و #عقاب #آخرت و اسباب و مسبّبات آنجا را مىدانند پرواضح است.
✅ پس، شمشيرى كه به گردن يهود #بنى_قريظه و امثال آنها زده مىشد به افق رحمت نزديكتر بوده و هست تا به افق غضب و سخط...
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#196
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
☝️و باب #امر_به_معروف_و_نهى_از_منكر، از وجهه #رحمت #رحيميه است.
🌱پس، بر آمِر [امرکننده] به معروف و ناهى [نهی کننده] از منكر لازم است كه به #قلب خود، از رحمت رحيميّه بچشاند و نظرش در امر و نهى، #خودنمايى و #خودفروشى و تحميل #امر و #نهى خود نباشد؛
⚠️ زيراكه اگر با اين نظر مشى كند، منظور از امر به #معروف و نهى از #منكر، كه حصول #سعادت عباد و اجراى #احكام الله در بلاد است، حاصل نشود.
❌ بلكه گاه شود كه از امر به معروفِ انسان #جاهل، نتيجه معكوسه حاصل شود و چندين منكر سربار شود براى يک امر و نهى جاهلانه كه از روى خواهش #نفسانى و تصرّف #شيطانى واقع شود.
✅ و اما اگر حسّ رحمت و #شفقت و حق نوعيّت و #اخوت، #انسان را به #ارشاد #جاهلان و بيداركردن #غافلان وادار كند، كيفيّت بيان و #ارشاد كه از ترشّحات قلبِ #رحيمانه است طورى شود كه قهراً تأثير در موادّ لايقه بسزا كند و #قلوب صلبه سخت را نيز از آن #استكبار و #استنكار فرو نشاند.
😥 افسوس كه ما از #قرآن، تعلم نمىگيريم و به اين كتاب كريم الهى، نظر #تدبّر و تعلّم نداريم و استفاده ما از اين ذكر حكيم كم و ناچيز است.
🌿 اكنون تفكر در آيه شريفه اذْهَبا الى فِرعَوْنَ انَّهُ طَغى فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ اوْ يَخْشى «#طه: 43-44» راههايى از معرفت و درهايى از اميد و رجاء به #قلب #انسان مفتوح كند...
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#197
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹