⭕️امام جواد عليه السلام:
🔸«اَلدّينُ عِزٌّ وَالْعِلمُ كَنزٌ وَالصَّمْتُ نُورٌ وَ غايَةُ الزُّهدِ ألوَرَعُ وَ لا هَدْمَ لِلدّينِ مِثْلُ الْبِدَعَ وَ لا اَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ وَ بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ وَ بِالدُّعاءِ تُصْرَفُ الْبَلِيَّةُ».
🔹#دين سرفرازى است، و #دانش، گنج است، و #سكوت نورى است، و نهايت #زهد پاكدامنى است، و هيچ چيز مثل #بدعت دين را از بين نمى برد، و هيچ چيز مثل #طمع مرد را تباه نمى كند، و به واسطه #رؤساء مردم هم اصلاح مى شوند، و #بلا به وسيله #دعا بر طرف مى گردد.
📚الفصول المهمة ۲۷۴/۲۷۵؛ مسند امام جواد ۲۴۶
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکار شناخت امام زمان واقعی از دروغین
🔸 #معصومان (علیهم السلام) با ارائه صفات و نشانههای #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به پیروان خود راهکار #شناختامامواقعی را ارائه کردند.
🔹باور به #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اساسیترین باورهای #مکتب_شیعه میباشد. این باور افزون بر آنکه در #استدلالهای_عقلی ریشه دارد، دارای پشتوانه حدیثی از #خاتم_الانبیاء (صلی الله علیه و آله) و #یازده_امام (علیهم السلام) میباشد. #حکمت_الهی اقتضا میکند که #انسانها در دنیا بتوانند در #دورهای_تاریخی زندگی کنند که هیچ #ظلم و #ستمی آنها را آزار ندهد. بیتردید این هنگامه با رهبری #نمایندهمعصومخدا محقق خواهد شد.
🔹یکی از شرایط و زمینههای باور به #امام_مهدی (علیه السلام) آن است که #شیعیان با #ویژگیها و #صفات آن حضرت آشنا باشند. اهمیت این آشنایی به دلیل آن است که #شیاطین با #سوءاستفاده از باور به #مهدویت، مردم غافل و سادهاندیش را به #گمراهی میکشانند. امروز #ادیان و مکاتب فراوانی هستند که به ترویج اندیشه #آخرین_منجی میپردازند، بنابراین شیعیان برای شناخت #منجی_واقعی از منجی غیر واقعی و #دروغین، لازم است از #صفات #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به خوبی آگاهی داشته باشند. [۱]
🔹امیرالمؤمنین #امام_علی (علیه السلام) فرمودند: «بیتردید خداوند باید در روی زمین برای مردم یک #امام و #حجت قرار دهد تا #مسیر_صحیح برای مردم واضح باشد. اگر این #امام و #حجت در #پسپردهغیبت باشد، #هدایت او در قالب #دانش و #شیوهای که در #قلوب_مؤمنان جاری و ساری است، به مردم میرسد». [۲]
💠صفات و ویژگیهای #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به طور کلی بر دو دسته تقسیم میشود:
1⃣صفاتی که در تمام #معصومان (علیهم السلام) مشترک میباشد؛
🔹 #دانش_بیکران، #آگاهی از #پنهان و #غیب و ارائه #معجزات_خارقالعاده از مهمترین ویژگیهای #ائمه (علیهم السلام) میباشد.
2⃣صفات منحصر به فرد #امام_زمان علیه السلام؛
🔹بر اساس احادیث، بیشتر این ویژگیها در بستر #زمانی_خاص واقع میشود و #پیشازظهور آن حضرت در دنیا #حوادث و #علائمی رخ میدهد که آمدن #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بشارت میدهد، همانند فریاد شدید و #صیحه_آسمانی، #خروج_سفیانی و #کشتار_وسیع در دنیا، #قیام_یمانی و مبارزه با #سفیانی. [۳]
🔹پیامد این دو گونه صفات آن است که هر انسان #عاقل و #آگاهی با در نظر گرفتن هر دو نوع ویژگی میتواند #امام_واقعی از امام غیر واقعی را تشخیص دهد. بنابراین اگر کسی #ادعا کرد که امام زمان است، باید ابتدا از او درخواست #معجزه داشت و سپس #نشانههای_ظهور ایشان را نیز در نظر داشت. فقدان یکی از این ویژگیها و نشانهها نتیجهای جز #دروغ بودن ادعای مهدویت ندارد.
پینوشتها؛
[۱] اصفهانی، محمدتقی، مكيال المكارم، ج۲، ص۱۲۳، مؤسسة الإمام المهدي (عج)؛ [۲] صدوق، محمد، كمال الدين، ج۱، ص۳۰۲، اسلامیة؛ [۳] نعمانی، محمد، الغيبة، ص۲۵۲، نشر صدوق
نویسنده؛ عبد آبق
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ابتدای راه بندگی و ابتدای سال برای سالک الی الله، ماه خداست
🔹ابتدای راه #بندگی و ابتدای سال برای #سالکالیالله، ماه خداست؛ «تعداد ماهها در نزد خدا و کتابش، آن روز که آسمانها و زمین را آفرید، #دوازده_ماه است و آغاز آن، #ماه_خدا یعنی ماه #رمضان است». [۱] بنده یک سال #بندگی کرده تا در این ماه لایق #ضیافت_الهی شود و به تماشای محبوب خود بنشیند.
🔹«خداوند #انسان را طورى آفريده كه مىتواند از راه عبوديت و #بندگى_خالص، از مقام #ملائكه گام فراتر نهد و مقامات #انبياء و #اولياء را كسب نمايد. رؤيت خداوند متعال در دنيا، به همان ملاک رؤيت در آخرت امكان دارد».
🔹 #سالکالیالله در وداع این ماه، سالی را به سختی گذرانده و اینک در آستانه ورود به آن دست به دعا برداشته که «الّلّهُمَّ أَهِّلْنَا فِيهِ لِمَا وَعَدْتَ أَوْلِيَاءَكَ مِنْ كَرَامَتِكَ، وَ أَوْجِبْ لَنَا فِيهِ مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ الْمُبَالَغَةِ فِي طَاعَتِكَ، وَ اجْعَلْنَا فِي نَظْمِ مَنِ اسْتَحَقَّ الرَّفِيعَ الْأَعْلَى بِرَحْمَتِكَ». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] امالی شیخ صدوق، ص ۸۵
[۲] صحیفه سجادیه، ص۱۹۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در روايات اسلامی چه آثاری برای «کفران نعمت» ذکر شده است؟
🔸در #روايات_اسلامى به طور وسيع و گسترده، از #كفران_نعمت، زشتى و #آثار_شوم آن، و از #زيبايى_شكر و #بركات جالب آن بحث شده است، از جمله:
1⃣ #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) در حديثى مى فرمايند: «اَسْرَعُ الذُّنُوبِ عُقُوبَةً كُفْرانُ النِّعْمَةِ»؛ [۱] (#گناهى كه زودتر از همه گناهان #عقوبتش دامان انسان را مى گيرد #كفران_نعمت است).
2⃣امام على (عليه السلام) در اين رابطه مى فرمايند: «سَبَبُ زَوالِ النِّعَمِ الْكُفْرانُ»؛ [۲] (آنچه باعث #زوال_نعمتها مى شود #كفران است).
3⃣آن حضرت در حديث ديگرى می فرمايند: «كُفْرُ النِّعْمَةَ مُزيْلُها وَ شُكْرُها مُسْتَديمُها»؛ [۳] (#ناسپاسى_نعمت آن را از بين مى برد، و #شكر نعمت سبب #دوام آن است).
4⃣ اميرالمومنين (عليه السلام) در حديثى مى فرمايند: «كُفْرانُ النِّعَمِ يُزِلُّ الْقَدَمَ وَ يَسْلُبُ النِّعَمِ»؛ [۴] (#كفران_نعمت سبب #لغزش_قدمها [و به زمين خوردن در زندگى] و موجب #سلب_نعمتها مى گردد).
5⃣آن حضرت در حديث ديگری می فرمايند: «آفَةُ النِّعَمَ الْكُفرانُ»؛ [۵] (#آفت_نعمتها، #ناسپاسى است).
6⃣اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام) می فرمايند: «كافِرُ النِّعمَةِ كافِرُ فَضْلِ اللّهِ»؛ [۶] (#كفرانكنندهنعمت، منكر فضل الهى است).
7⃣يكى از مجازات هاى الهى #مجازات_استدراج است، و مفهوم آن اين است كه خداوند برای مجازات بعضى از افراد #طغيانگر و #ظالم، آنان را #مشمول_نعمت هاى خود قرار مى دهد هنگامى كه نعمت بر او فوق العاده زياد شد، ناگهان #نعمت را #سلب مى كند تا شديداً احساس #درد و #عذاب كند. از اين رو امام حسين (عليه السلام) درحديثى مى فرمايند: «اَلاِسْتِدْراجُ مِنَ اللهِ سبحانه لِعَبدِهِ اَنْ يُسْبِغَ عَلَيْه النِّعَمَ وَ يَسْلُبَهُ الشُّكْر»؛ [۷] (#استدراج در #نعمت و #غافلگير_كردن خداوندى اين است كه به بنده اش نعمت فراوان مى دهد و توفيق #شكرگزارى را او سلب مى كند [ناگهان به زمين مى خورد و همه چيز را از دست مى دهد]).
8⃣امام سجّاد (عليه السلام) در اين رابطه مى فرمايد: «اَلذُّنُوبُ الَّتى تُغَيِّرُ النِّعَمَ البَغْىُ عَلَى النّاسِ وَالزَّوالُ عَنِ الْعادَةَ فِى الْخَيْرِ وَاصْطِناعُ الْمَعْرُوفِ، وَكُفْرانُ النِّعَمِ وَ تَرْكُ الشُّكْرِ»؛ [۸] (#گناهانى كه #نعمتهاى_الهى را تغيير مى دهد، #ظلم بر مردم و تغيير دادن عادت در امور خير و #كفران_نعمت و ترك شكر است).
9⃣اميرمؤمنان امام على (عليه السلام) در حديث ديگرى مى فرمايند: «كُفْرُ النِّعْمَةِ لُؤْمٌ وَ صُحْبَةُ الاَحمق شُؤْمٌ»؛ [۹] (#ناسپاسى_نعمت نشانه پستى است و دوستى با احمق سبب سر افكندگى است).
🔟اين بحث را با حديثى از امام صادق (عليه السلام) در بيان جنود #عقل و #جهل (لشكر عقل ونادانى) پايان مى دهيم، امام (عليه السلام) به اصحاب شان دستور مى دهند، #عقل و لشكريانش را بشناسند، و از #جهل و لشگريانش نيز باخبر باشند و هنگامى كه بعضى از ياران توضيحات بيشترى مى خواهند #امام (عليه السلام) مى فرمايد: خداوند براى #عقل هفتاد و پنج لشكر قرار داده كه ضد آنها، #جنود_جهل است، و در ضمن اين هفتاد و پنج لشكر كه در صدر كلام امام (عليه السلام) واقع شده مى فرمايد: «وَالشُّكْرُ وَ ضِدُّهُ الْكُفْرانُ»؛ [۱۰] (يكى از لشكريان #عقل #شكر است و ضد آن #كفران است).
💠تعبيراتى كه در روايات دهگانه بالا آمده به خوبى نشان مى دهد كه تا چه اندازه اين #رذيله_اخلاقى خطرناك است و تا چه حد #آثار_سوء آن در #زندگى فردى و اجتماعى نمايان است و چگونه #انسان را از اوج نعمت بر #خاك_مذلّت مى كشاند، #توفيقات را سلب مى كند و مايه دورى از خدا و نزديكى به #شيطان است.
پی نوشتها؛
[۱] بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربى، چ دوم، ج ۶۶، ص ۷۰؛ [۲] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ دوم، ص ۳۹۵، قصار ۸؛ [۳] همان، ص ۵۳۸، قصار ۱۰؛ [۴] همان، قصار ۲۰؛ [۵] همان، ص ۲۷۸، قصار ۳؛ [۶] ص ۵۳۹، قصار ۳۶؛ [۷] بحارالأنوار، همان، ج ۷۵، ص ۱۱۷، باب ۲۰؛ [۸] همان، ج ۷۰، ص ۳۷۵، باب ۱۳۸؛ [۹] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۵۳۸، قصار ۲۱؛ [۱۰] بحارالأنوار، همان، ج ۱، ص ۱۱۰، باب ۴
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن أبیطالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ اول، ج ۳، ص ۷۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شکر #کفران
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رشد سیاسی - بصیرت - آگاهی
🔹 #شمّ #انسانی و #عمیق یک #ملت باید #حوادث را قبل از وقوع آن احساس کند و بفهمد که چه اتفاقی دارد میافتد، و عکس العمل نشان بدهد.
🔹در طول تاریخ اسلام وقتی نگاه میکنیم، نداشتن این درک و #شمّسیاسیِدرست، #ملتها را همیشه در خواب نگه داشته است و به #دشمنان ملتها امکان داده است که هر کاری که میخواهند، بر سر ملتها بیاورند و از عکس العمل آنها در امان و مصون بمانند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۱۰/۱۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«روزه» چه اثر و فایده اى براى انسان دارد؟ (بخش سوم و پایانی)
🔸 #روزه در سه بخش از زندگى انسان تأثیر گذار است: ۱) آثار تربیتی؛ ۲) آثار اجتماعی؛ ۳) آثار بهداشتی و درمانی.
3⃣آثار بهداشتى و درمانى روزه
🔹در #طب امروز، و همچنین طب قدیم، اثر #معجزهآساى #امساک در #درمان انواع #بیمارىها به ثبوت رسیده و قابل انکار نیست. کمتر طبیبى است که در نوشته هاى خود اشاره اى به این حقیقت نکرده باشد؛ زیرا مى دانیم عامل بسیارى از #بیماریها #زیاده_روى در خوردن غذاهاى مختلف است؛ زيرا که #موادغذاییاضافى، جذب نشده به صورت چربى هاى مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربى و قند اضافى در خون باقى مى ماند. این #مواد_اضافى، در لابلاى عضلات بدن در واقع لجنزارهاى متعفنى براى پرورش انواع میکروب هاى بیمارى هاى عفونى است،
🔹و در این حال، بهترین راه براى مبارزه با این بیمارى ها نابود کردن این لجن زارها از طریق #امساک و #روزه است!. #روزه مواد زائد، اضافى و جذب نشده بدن را مى سوزاند، و در واقع بدن را «خانه تکانى» مى کند، به علاوه یک نوع #استراحتِ قابل ملاحظه براى #دستگاه_گوارش و عامل مؤثرى براى بازیافتن نیروی این دستگاه است؛ و با توجه به این که این دستگاه از حساسترین دستگاه هاى بدن و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است، این #استراحت براى آنها #نهایتِ_لزوم را دارد.
🔹بدیهى است، شخص #روزهدار، طبق دستور اسلام به هنگام #افطار و #سحور نباید در #غذا افراط و #زیاده_روى کند، تا از این #اثر_بهداشتى نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود. الکسى سوفورین دانشمند روسى در کتاب خود مى نویسد: «درمان از طریق #روزه، فایده ویژه اى براى درمان کمخونى، ضعف روده ها التهاب بسیط و مزمن، دمل هاى خارجى و داخلى، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوراستنى، عِرْق النساء، خراز (ریختگى پوست)، بیمارى هاى چشم، مرض قند، بیمارى هاى جلدى، بیمارى هاى کلیه، کبد و بیمارى هاى دیگر دارد.
🔹معالجه از طریق #امساک، اختصاص به بیمارى هاى فوق ندارد، بلکه #بیماریهايى که مربوط به #اصولجسمانسان است و با سلول هاى جسم آمیخته شده، همانند: سرطان، سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا مى بخشد!». [۱] در حدیث معروفى، #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) اسلام مى فرماید: «صُومُوا تَصِحُّوا»؛ [۲] (#روزه بگیرید، سالم مى شوید). و در حدیث معروف دیگرى از #پیغمبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) رسیده است: «المِعْدَةُ بَیْتُ کُلِّ داء وَ الْحِمْیَةُ رَأْس کُلِّ دَوا»؛ [۳] (#معده، خانه تمام دردها است و #امساک بالاترین داروها!.
پی نوشتها:
[۱] روزه روش نوین براى درمان بیماریها، ص ۶۵، چ ۱؛ [۲] بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۲۵۵، و ج ۵۹، ص ۲۶۷؛ [۳] همان، ج ۵۹، ص ۲۶۰ و ۲۹۰
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ پنجاه و پنجم، ج ۱، ص ۷۰۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#روزه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️در ماه رمضان قضیهای اتفاق افتاده که ابعاد آن الیالابد در ابهام است
🔹در #ماه_مبارک_رمضان قضیهای اتفاق افتاد که #ابعاد آن قضیه و #ماهیت آن قضیه در #ابهام_الیالابد مانده است برای امثال ماها، و آن #نزول_قرآن است. نزول قرآن بر قلب #رسول_الله در #لیله_القدر، #کیفیتنزولقرآن و قضیه چه بوده است و #روح_الامین در قلب آن حضرت #قرآن را نازل کرده است،
🔹و از طرفی خدا انْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ این #نزول_قرآن در قلب پیغمبر در لیله القدر کیفیتش چیست؟ باید بگویم غیر از خود #رسول_اکرم و آنهایی که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خدای تبارک و تعالی، عنایات خاص او بودند، برای دیگران مطلقاً در #حجاب ابهام است، که #مساله_تنزّل چی است، نزول در قلب چی است،
🔹روح الامین چی است، کیفیت وارد شدن روح الامین با قرآن در قلب رسول الله چی است، #لَیْلَهِ_الْقَدْرِ چی است؟ اینها مسائلی است که به نظر سطحی یک مطالب آسانی است، و گاهی هم یک حرف هایی گفته شده است؛ لکن به شما عرض کنم #کیفیتنزولقرآن در ابهام باقی مانده است برای امثال ما، و کیفیت نزول #ملائکة_الله در لیله القدر و ماهیت #لیله_القدر.
بیانات حضرت امام ۶۲/۳/۲۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از منظر امام علی (علیه السلام) زشت ترین نوع «ظلم» كدام است؟
🔹 #امام_على (علیه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ ظُلْمُ الضَّعِيفِ أَفْحَشُ الظُّلْمِ»؛ (#ستم بر #ناتوان، زشت ترين [نوعِ] ستم است)؛ زيرا #شخصِ_ناتوان قادر بر #دفاع از خويشتن نيست.
🔹مرحوم كلينى در كتاب «كافى» از #امام_باقر (عليه السلام) نقل مى كند: «لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ الْوَفَاةُ ضَمَّنِي إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي (عليه السلام) حِينَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللهَ»؛ [۱]
🔹[ترجمه روایت:] (هنگامى كه پدرم در آستانه رحلت از دنيا بود مرا به سينه خود چسبانيد و فرمود: اين سخنى است كه پدرم در آستانه وفات [شهادت] سفارش كرد و او از پدرش [امير مؤمنان علی (عليه السلام)] نقل فرمود: كه بپرهيز از #ستم كردن بر كسى كه يار و ياورى جز خدا ندارد).
🔹البتّه #ظلم درباره همه كس و همه جا قبيح است، ولى اگر كسى مثلا به #ثروتمندى ظلم كند و مقدارى از مال او را ببرد، گرچه كار خلافى كرده، اما لطمه زيادى بر او وارد نمى شود به خلاف آن كس كه از #فقيرى مالى را ببرد.
پی نوشت:
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۳۱
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۶۳۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ظلم #ستم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسين عليه السلام:
🔸«ما نَدری ما تَنقِمُ الناسُ مِنّا! إنّا لَبَيتُ الرَّحمَةِ، و شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ، و مَعدِنُ العِلم».
🔹ما نمى دانيم چرا #مردم #كينه ما را مى جويند! در حالى كه ما #خانه_رحمت و #درخت_نبوّت و #كان_علم و معرفتيم.
📕نزهة الناظر، ۲۱/۸۵
#امام_حسين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه شرایطی در «برنامه ريزی» باید رعايت شود؟
🔸 #برنامه_ريزى بايد واجد شرايط زير باشد:
🔹۱) #برنامه، بايد #دقيق و از نظر كيفى و كمّى #كاملا_روشن باشد؛ ۲) برنامه بايد از هر گونه #ابهام و #كلّىگویى خالى، و تماماً جنبه #عملى و #عينى داشته باشد؛ ۳) در #برنامه_ريزى بايد نيروهاى انسانى لازم براى انجام هر كار، #هزينه ها، و #ابزار و #وسائل مورد نياز، دقيقاً #محاسبه شود، و براى هر مرحله و هر مقطع، آنچه لازم است #پيش_بينى گردد؛
🔹۴) در برنامه ريزى بايد #زمانبندى مورد توجّه قرار گيرد، به طورى كه نه وقت بيهوده تلف شود و نه حجم برنامه، بيش از مقدار وقت باشد؛ ۵) در برنامه ريزى بايد هميشه محلّى براى #حوادثپيشبينىنشده در نظر گرفته شود، چرا كه بسيار مى شود كه مديران و فرماندهان در جريان عمل با #مشكلات پيش بينى نشده اى رو به رو مى شوند كه اگر #آمادگى براى رويارویى با آن نداشته باشند، و به هنگام #برنامه_ريزى اين مسائل مورد توجّه آنها قرار نگرفته باشد، كارشان به بن بست مى كشد و #درمانده مى شوند.
🔹اگر به موضوع #جنگ_احزاب و مسأله حفر آن #خندق عظيم به گرد مدينه، كه نه عابر پياده به آسانى مى توانست از آن بگذرد، و نه سواران مى توانستند از روى آن بپرند، آن هم در مدّتى كوتاه و با وسائل بسيار بسيار ابتدایى، بينديشيم، و #مديريّت #پيامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) را در اين زمينه، و #كيفيّت تقسيم اين كار را ميان يارانش بنگريم، به #دقّت و #ظرافت در #برنامهريزى پيامبر پى مى بريم، و جالب اينكه تا كار خندق پايان يافت، دشمن هم از راه رسيد! [۱] #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) شخصاً براى تمام حركتهاى نظامى و غزوات اسلامى تمام مسائل را #دقيقاً زير نظر مى گرفت و #برنامه را تنظيم مى نمود.
🔹در داستان حركت #امام_حسين (عليه السلام) و يارانش به سوى #كربلا مى خوانيم كه در يكى از منزلگاهها دستور داد كه بيش از حدّ نياز آب با خود بردارند، كه سرِّ آن بر همگان روشن نبود، امّا هنگامى كه با لشكر «حر» در وسط بيابان خشك و بى آبى رو به رو شدند، #امام (عليه السلام) دستور داد، آبهاى اضافى را در اختيار لشكر دشمن كه سخت تشنه بودند، بگذارند، و اين امر، اثر عميقى در روحيّه حر و يارانش گذاشت و بى شك اين محبّت در موضعگيرى آينده او مؤثّر بود. [۲]
🔹#امام_صادق (عليه السلام) براى نشر #علوم_اسلامى در زمانهایى كه شيعيان و شاگردان مكتب اهل بيت عليهم السلام سخت در فشار قرار خواهند گرفت #برنامه_ريزى فرمود، و به يكى از دوستانش تأكيد كرد امروز كه #توانایى دارى، اين احاديث را بنويس و در ميان ياران خود پخش كن، چرا كه #زمانى فرا مى رسد كه مردم دسترسى جز به كتاب هايشان ندارند و جبّاران زمان رابطه ميان امامان (عليهم السلام) و پيروان مكتبشان را قطع مى كنند. [۳] و از اين #ريزه_كاريها در زندگى #پيشوايانبزرگاسلام فراوان است.
پی نوشتها؛
[۱] السيرة النبوية، الحميرى المعافرى، ج ۲، ص ۲۱۶؛ [۲] الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، چ ۱، ج ۲، ص ۷۸؛ [۳] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۱، ص ۵۲
📕مديريت و فرماندهى در اسلام، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، چ ۱۲، ص ۵۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#برنامه_ريزی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ماه بندگی
🔹 #انسان در این #دنیا مأمور به ساختن #سیرت_خویش است. او آمده است تا با #بندگی، صورتی برای #آخرتش بیاراید و خود را برای #ابدیت آماده کند. «سيرتی كاندر وجودت غالب است - هم بر آن تصوير، حشرت واجب است».
🔹«إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِی أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا» [۱] بهترین فرصت #خودسازی و تلاش برای رسیدن به #سیرتی_زیبا، استفاده از موسم ماه مبارک #رمضان است؛ چرا که فرمود: «عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ»؛ [۲] ازاینرو #سالکالیالله به تکاپو میافتد و #بدن خود را به زحمت میاندازد و پا روی #نفس میگذارد
🔹و #خواستههایخدا را بر خواستههای خود ترجیح میدهد: «هَل الدّينُ إِلاَّ التَّرجيحُ عِنْدَ الدَّوَرانِ؟!؛ آيا #دين جز ترجيح [آخرت بر دنيا و يا رضاى خدا بر هواى نفس و شيطان] هنگام دوران امر است؟!»؛ #ديندارى_انسان وقتى معلوم میشود كه بر سر دوراهى #دنيا و #آخرت، و متابعت #هواى_نفس و #شيطان و يا #بندگى_رحمان قرار گيرد».
🔹 #چشم از ناپاکیها میبندد و دست بهسوی آن دراز نمیکند و #قلب خود را برای خدا خالی میکند. برای #قرب به محبوب به #مستحبات میپردازد: «امتثال نافله از امتثال فرايض اقوى است؛ يعنى اگرچه مُمْتَثَل در فريضه اقوى است، ولى امتثال و اظهار #عبوديت و عبديّت در نوافل، اقوى از فرايض است». خلاصه آنکه #سالک در این ماه رهسپار جاده #بندگی میشود.
پی نوشتها؛
[۱]بحارالأنوار ج۶۸ ص۲۲۱
[۲]عيون أخبارالرضا ج۱ ص۲۹۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بر طبق نامه ۴۷ نهج البلاغه، ترک «امر به معروف» و «نهی از منکر» چه پيامدهايی به دنبال دارد؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از نامه ۴۷ #نهج_البلاغه (وصيّتنامه حضرت) مى فرمايد: «لا تَتْرُكُوا الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلا يُسْتَجَابُ لَكُمْ»؛ (#امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را ترك نكنيد كه #اشرار بر شما #مسلّط خواهند شد، سپس هر چه #دعا كنيد مستجاب نمى گردد). آيا در ميان حاكميت #اشرار و ترك #امربهمعروف و #نهىازمنكر تنها يك رابطه معنوى و مجازات الهى است، و يا رابطه ظاهرى هم وجود دارد؟
🔹به نظر مى رسد كه پيوند اينها با يكديگر به صورت منطقى قابل اثبات است؛ چرا كه يكى از مصاديق مهم #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر اقدام به اين دو در برابر #حاكمان_وقت است، كه اگر #خلافى مرتكب شوند #عامّه_مردم به آنها #تذكّر دهند و اگر #معروفى را ترك كنند از آنها #مطالبه نمايند. اگر اين دو ترك شود و حاكمان هيچ گونه مانع و اعتراضى در برابر خود نبينند جسور مى شوند و #اشرار بر #جامعه_اسلامى مسلّط مى گردند. امّا چرا #دعاها براى رفع شر حاكمان شرور مستجاب نمى شود؟
🔹براى اينكه در روايات اسلامى آمده آنجا كه #مصيبت به واسطه #سوءاختيار خود #انسان و كوتاهى او باشد، #دعا براى رفع آن مستجاب نمى گردد و به آنها گفته مى شود: اين نتيجه #اعمال خود شماست، چرا چنين كرديد كه به چنان #عاقبت بدى گرفتار شويد؟ جالب اين است كه از #امام_رضا (عليه السلام) نقل شده حتى اگر #نيكان هم در چنين شرايطى #دعا كنند، دعاى آنها مستجاب نخواهد شد: «فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلا يُسْتَجَابُ لَهُمْ». [۱]
🔹در حديثى از #امام_باقر (عليه السلام) مى خوانيم: «إِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الاَْنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الاَْرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الاَْعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الاَْمْرا»؛ [۲] (#امر_به_معروف و #نهى_از_منكر راه #انبياء و طريقه صالحان است #فريضه_بزرگى است كه با آن ساير فرايض برپا مى گردد، جادّه ها امن و امان و كسب ها حلال مى شود، حقوق غصب شده به صاحبانش بازگردانده شده و زمين ها آباد مى گردد و از دشمنان انتقام گرفته خواهد شد و تمام امور سامان مى يابد).
🔹در ذيل همين حديث آمده است كه خداوند عزّ و جل به #شعيب_پيامبر (عليه السلام) وحى فرستاد كه من صد هزار نفر از قوم تو را كيفر خواهم داد؛ چهل هزار نفر از #اشرار و شصت هزار نفر از #اخيار! شعيب عرضه داشت: پروردگارا اشرار به جاى خود، اخيار چرا؟ خداوند عزّ و جل به او وحى فرستاد: «دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي»؛ [۳] (با #گناهكاران راه سازش و بى تفاوتى پيش گرفتند و هرگز به جهت خشم من خشمگين نشدند).
🔹همچنین در حديث ديگرى از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «الاَْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ خَلْقَانِ مِنْ خَلْقِ اللهِ فَمَنْ نَصَرَهُمَا أَعَزَّهُ اللهُ وَ مَنْ خَذَلَهُمَا خَذَلَهُ اللهُ»؛ [۴] (#امر_به_معروف و #نهى_از_منكر دو مخلوق [برجسته] از مخلوقان خدايند، هر كس اين دو را #يارى كند، خدا به او #عزّت مى بخشد، و هر كس دست از يارى اين دو بردارد خدا او را #مخذول مى كند».
🔹تعبير به مخلوق در واقع نوعى تشبيه است. اين احتمال نيز وجود دارد كه خُلق به معناى خصلت باشد، ولى به قرينه ذيل حديث اين احتمال بعيد به نظر مى رسد. در هر حال مسأله #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر از امورى است كه هم #خداوند_متعال به وسيله #انبياء و #اوليايش آن را انجام مى دهد، و هم انبياى الهى و اوصياى آنها و هم تمام #مردم به آن مأمورند.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۵، ص ۵۶؛ [۲] همان؛ [۳] همان؛ [۴] همان، ص ۵۹
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۱۰، ص ۲۸۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسین (علیه السلام) را به دنیا بشناسانیم
🔹ما امروز احتیاج داریم که #حسینبنعلی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار #ظلم و #فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت #آزادگی_حسینی و #حرّیت_حسینی است. امروز مردم دنیا، جوان های دنیا، ملّت های بیغرض، برای یک چنین حقیقتی دل هایشان میتپد؛
🔹[اگر] #امام_حسین به دنیا معرّفی بشود، #اسلام معرّفی شده است، #قرآن معرّفی شده است. امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ می شود؛ در مقابل این حرکت خصمانهی جبههی #کفر و #استکبار، حرکت #معرفت_حسینی می تواند یک تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند.
🔹منطق #حسینبنعلی، منطق دفاع از #حق است، منطق #ایستادگی در مقابل ظلم و #طغیان و گمراهی و استکبار است. این منطقِ #امام_حسین است؛ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت #کفر و #استکبار و حاکمیّت #فساد است، دنیا شاهد حاکمیّت #ظلم است؛ این پیام #امام_حسین، پیام نجات دنیا است...
بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۶/۲۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_حسین #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد