2_144216344881356779.mp3
22.04M
جلسه ۷۵ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
👈🏻 تنها راه برون رفت از انسداد روشنفکری در ایران امروز:
شناخت تحول امام خمینی (ره) در عقلانیت تاریخی بشر و آغاز دوره جدید
🚦@Westernstudies
🔹درس غرب شناسی
🔹استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه هفتاد و پنجم
🔹عقلانیت جدید
✍️تنظیم از: مصطفی جعفرزاده
نکته اول: جریان روشنفکری مدرن رسالت خودش را در این میدیده که فلسفهاش را با زبان همهفهم توضیح دهد. به همین خاطر به خواندن رمان، فیلمنامه، نمایشنامه و گاهی فیلم توصیه میکنم.
ما عمیقترین مبانی عرفانی را داریم اما دستمان برایاینکه آنها را به مردم برسانیم خالی است و زحمت صورتبندی کردن یک مفهوم فلسفی در قالب یک داستان و یا مدیوم را به خودمان نمیدهیم
نکته دوم: تفاوت روشنفکر و فیلسوف فیلسوف اندیشه را تولید میکند اما روشنفکر یک رسالتی در ساختار اجتماعی کردن این تفکر دارد و مبلغ هم هست
نکته سوم کارکردهای کاست روشنفکری :
۱_ تبیین ساده و روشن
۲_ ترویج اصالت علم جدید به عنوان یگانه صورت معرفت
۳_ پیوند تنگاتنگ روشنفکران با سیاست مدرن ( یکی از کارکردهای مهم روشنفکران فعالیت در مقام رهبران سیاسی است.)
۴_ نقش آنها به عنوان تئوریسین و معلم جوامع غربی
⭕️ نکته چهارم:
امام یک کارکرد فلسفی عرفانی داشت یک وجه سیاسی و انقلابی یک بعد کمتر دیدهشده ایشان عارف و فیلسوف و دینشناس است که بعد دوم یعنی مصلح اجتماعی حجاب شدهاست برای این بعد اول
مسئله این است که امام در فقه صاحب مکتب است و یک زاویه نگاه فقهی دارد، در فلسفه و عرفان هم همینطور
حالا با توجه به مبانی فلسفه تاریخ و ملاک تقسیم دورههای تاریخی، یکی از بحثهای جدی در فلسفه تاریخ عقلانیت تاریخی است. یعنی عقلانیت رایج در آن دوره مثلاً عقلانیت قرون وسطی یک جایگاهی برای کلیسا تعریف میکند و عقل مدرن جایگاهی دیگر پس یک ملاک برای انتقال دورهها، پیدایش عقلانیت جدید است.
و این جملهی معروف « مورخین فلسفه مینویسند و فلاسفه تاریخ» ناظر به همین مطلب است.
این جمله که لیبرالیسم پایان تاریخ است یک وجه آن این است که سرمایهداری دیگر قابل مقابله نیست اما وجه دیگر هم این است که یعنی عقلانیتی دیگری در مقابل آن ظهور پیدا نمیکنند و آنتی تزی ندارد.
ما وقتی از امام خمینی رحمهالله و ولایت فقیه صحبت میکنیم، داریم درمورد عقلانیت جدید امام صحبت میکنیم که این عقلانیت خمیر مایه لیبرالیسم را که اومانیسم یا سوبژکتیویسم است این را رد میکند و مبتنی بر رئالیسم دارد یک انسان سعادتمند را در معنویت و دنیا بازتعریف میکند این حرف جدیدی برای عقلانیت تاریخی است و انقلاب اسلامی برای همین مبدأ تاریخ میشود.
حالا این عقلانیت چیست؟
مثلاً شما وقتی دانشجویان معترض به جنایتهای رژیم صهیونیستی را در اروپا و آمریکا میبینید وقتی بررسی میکنید میبینید این دانشجو به نظام سرمایهداری و قدرت کمپانیها هم حساس است به نژادپرستی نیز حساس است به اسلام هراسی هم حساس شدهاست و اینها را که کنار هم میگذاری میبینی کمکم روایت غرب از لیبرالیسم پیش این دانشجو دارد شکسته میشود و دیگر آنطور که آن لیبرال میخواهد نمیفهمد.
ما رسانه نداریم بهخاطر همین فکر میکنند ایران و داعش یکی هستند اما مدیریت میدان داریم در تحولات منطقه، چون صحنه را طوری برای دشمن میچینیم که با برنامهریزی، خودش خودش را رسوا کند و روایت غرب از خودش شکست بخورد.
شروع روشنفکری بهمعنای درست یعنی تو بتوانی با امامِ تولیدکننده فکر، ارتباط برقرار کنیی مشکل ما این است که حتی جوان مذهبی ما هم بعد مصلح اجتماعی امام برایش پررنگتر است امام با خطابات قانونی مثل یک بمب اصول را منفجر میکند و ایشان در عرفان هم مبانیای دارد که با این مبنای اصولیشان هماهنگ است شریعت یک مرحله اعتباری است برای سعادت انسان این در عرفان و در امتداد آن در فقه میفرماید هدف مولا از امرونهی قانونگذاری است و همهی نظر امام منوط بر اجرای شریعت است
اگر کسی مبتنی بر فقه سنتی بگوید کجای شریعت آمده که حکومت باید زنها را موظف به حجاب کنند امام میگوید اصلاً فلسفه حکومت اجرای احکام دین است و همان امری که به حجاب تعلق گرفت تکلیف ساز است برای حکومت، حالا وقتی با این ذهنیت وارد ادله میشویم میبینیم که تنها صنفی که میتواند این کار را برعهده بگیرد فقها هستند و اینگونه ولایتفقیه یک چیز بدیهی است
🚦@Westernstudies
🔹گزارش درس غرب شناسی
🔹استاد امین جواهری
🔹جلسه هفتاد و ششم
🔹مقدمات و ضرورت بحث از مقوله ولایت فقیه
✍ تنظیم از سید محمد موسوی
🔸ولایت فقیه یک نظریه چند بعدی از نظر علمی و معرفتی است و یک نظریه صرفا فقهی یا عرفانی و... نیست. یک مجموعه ای از مبانی فلسفی، فقهی، الهیاتی، عرفانی و قرآنی است که هر کدام از جهت خودشان این نظریه را تایید میکنند
ما الان جمعیت زیادی و جریان پررنگی در فضای حوزه علمیه قم داریم که این ها فقهایی هستند که اساسا مبانی فلسفی فقهی معرفتی را زیاد دخیل در نگاهشان به اسلام نمیکنند
وقتی دین را به صورت جامع مطالعه کنیم هر کدام از این ها به نوع خود موجب تحول خواهند بود.
سوال:ما شریعت را چه میدانیم❓
احکام شرعی قرار است با ما چه کار کند❓
مثلا میگوییم قرار است در دنیا و آخرت ما را سعادتمند کند ، اگر واقعا معتقدیم که فقه و شریعت کارشان این است که برنامه برای انسان به ما بدهد ، چگونه این را از کسانی اخذ میکنید که خودشان معصوم نیستند❗️
ما از بعثت تا غیبت حدود ۲۵۰ سال یک عنصری داریم به نام عصمت که ولایت ظاهری را معصوم از خطا میکند
شما هر فعلی را معصوم نسبت دهید قطعا حرام نیست الان ۱۴۰۰ ۱۵۰۰ سال از راویان حدیث تا فقها و... همه غیر معصوم اند، ما بعضی مسائل فقهی داریم که چند حکم در آن داریم، مثلا یک نفر میگوید حرام یکی واجب یکی مستحب حکمی که یک سوره برای آن داریم (سوره جمعه و بحث نماز جمعه) این اختلاف از نبود امام معصوم آمده است ،کدام مسئله هست که در فقه اختلافی نباشد؟؟
حالا ما مباحث طهارت و احکام و اینا ها را میگوییم فضلاً از مسائل کلانی که هنوز تولید نشده است یکی میگوید اقتصاد اسلامی نداریم یکی میگوید داريم
به کدام عمل کنیم راه سعادت است؟؟
کدام سعادت؟؟
ما آخرت را دلیلش و غیبش رو نمیفهمیم، این دنیا را که دیگر میفهمیم، که مثلا اقتصاد داشته باشیم یا نه چه تاثیری دارد، آخرت رو حواله به جهلمان میکنیم ولی نسبت به این دنیا که نمیتوانیم کتمان کنیم
این شریعت چیست❓
چقدر است که این اسلام آمده است، کی قرار است یک سری چیز ها تولید شود؟ مگر این نیست که برنامه برای سعادت است
فقیه مثلا پیش خود میگوید
خب قرار است این شریعت بهشت من را تضمین کند ، بهشت مقوله و مئونه خاصی ندارد و با نیت ها و گذشت شارع و این ها حل میشود، کسی میتواند شراب خورده باشد به این نیت که فکر میکرده آب است و به بهشت برود
بعد یکی میگوید این دنیا پس چه؟؟
فقیه میگوید خب برنامه ای برای این نداریم
و اینکه یکی میگوید مثلا
اسلام اقتصاد ندارد، چیز عجیبی نیست
ما حرف از برنامه و سعادت در دنیا وآخرت میدهیم درحالی که تازه اولین چالشمان اختلافات بین فقهاست
آخرت را حواله به بهشت بدهیم ولی دیگر امور دنیوی که از محسوسات و ملموسات است‼️
اینجوری که با شریعت مواجه شدیم، به ناچار مجبوریم توقع خود را از شریعت کم کنیم
دنیا هیچ ولی این شریعت در آخرت میتواند به من سیر و سلوک دهد و ما را به اعلی علیین برساند؟؟
احکام واجب ما چیست؟
نماز و سالی یک بار روزه که ترک است، یک بار حج در صورت استطاعت و خمس و...
اینهاعملا در طول روز چقدر از ما زمان میگیرد؟
مابقی آن داریم زندگی روزمره خود را میکنیم
من رساله عملیه را خط به خط به آن عمل کنم چقدر از من وقت میگیرد، نهایت روزی نیم ۳۰ دقیقه ۴۰ دقیقه
کسی با این میزان از تذکر و توجه که به اعلی علیین نمیرسد! بعد میگوییم یک سری مستحبات هم داریم
نماز شب بخوان، زیارت برو، بعد میگوییم اعمال روز و ماه و سال مفاتیح الجنان رو هم انجام بده
بعد گفته میشود من اگر بخواهم به همه این ها عمل کنم که دیگر نمیتوانم زندگی کنم، شغل دارم، زن و بچه دارم و... ناچاریم بگوییم بهشت برای همه است ولی سیر سلوک و این ها برای همه نیست و یکسری نسخه هایی هست مثلا اگر میخواهی به اعلی درجات و بیشترین قرب به خدا برسی ازدواج نکن یا زنت رو طلاق بده
یکی از کار هایی که در نسخه ها باید انجام دهیم و تقریبا در حال حاضر برای ما غیر ممکن و یا خیلی مشکل هست اولین آن ضبط خیال است ، ما ذهنمان پر از صدا و تصویر و تصورات مختلف است چون در این زمان دائما در کثرات هستیم
مجبوريم دنیا رو تا میتوانیم حداقلی کنیم که آن هم ممکن نیست و این یعنی انسداد در عرفان و معنویت!
یا باید بگوییم نهایت سعادت ما همان بهشت است یا اگر ادعا میکنیم که شریعت برای دنیا و آخرت ما برنامه سعادت دارد باید بگوییم چگونه؟
آیا با همین اعمال و واجبات حداقلی؟؟
که بعید است چون قرب و کمال توجه تام میخواهد و ما با زندگی الان خود قادر نیستیم لذا باید عوام را به بهشت حواله دهیم و سیر سلوک رو برای یک عده خاص که بتوانند با حداقلی کردن دنیا به مراتبی از درجات دست یابند، تنها راه این است که توقع خود را از شریعت پایین بیاریم که قول دو صنف است👇
یکی کسی که روشنفکر است که میگوید آقا در دنیا خیلی به شریعت گیر ندهیم، مثل قضیه اقتصاد و بانک ها که در دنیا فعلی مجبوریم به مواردی از آن تن بدهیم که نسبت به آن حتی شبهه ربا و ... داریم
چون دین طبق نظر این ها نمیتواند این نیاز ها را در دنیا از ما برطرف کند و باید نسبت به این ها کوتاه بیاییم،صنف دوم عالم و کسی است که دنبال سیر و سلوک است که میگوید که با این اعمال کم چگونه به درجات عالی برسم؟ واگر باید به مستحبات و نسخه ها و ... در حد تام و ایده آل آن عمل کنم، چطور زندگی عادی خود را داشته باشم
آیا اصلا امکان وقوعی دارد⁉️
و ما به نظرمان میرسد که مرحوم علامه و امام طرح این معنا از شریعت را از پس آن برآمده اند و به آن جواب داده اند در ( الولایه و نهایه یا مصباح الهدایه و تقریرات فلسفی ) منتها مبادی آن باید کنار هم چیده شده و درست شوند.
این در حوزه نظر و در حوزه عمل با مبحث ولایت مطلقه فقیه این سوالات توسط این بزرگواران حل شده جواب داده میشود، اجرای ولایت فقیه قرار است تمام لحظات زندگی ما را چرتکه عبادت بیندازد و این جز بدون اجرای ولایت فقیه امکان ندارد، مثلا شما داری بچه خود را میبری مدرسه، دارند برایت عبادت مینویسند و این جز قرار گرفتن در تحت مقوله ای بنام ولایت امکان ندارد و در این تشکیلات وقتی داریم امری را امتثال میکنیم تمام کار ها مثل این است که به امر رسول الله صلی الله علیه وآله داریم عمل میکنیم فقط یک سری مراقبه هایی میخواهد که دچار غفلت نشویم از اینکه در این سیستم هستیم
🔻و این همان است که میگوییم ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است و این همان تشکیلاتی است که یک نوجوان با وجود تمام مشکلات و زندگی کردن در همین شرایط و دنیای فعلی راه چندین ساله را یک شبه میرود و تحت این ولایت و این معنا از شریعت میتوان در همین زمانه که داریم زندگی روزمره خود را سپری میکنیم به درجات عالیه برسیم
🚦@Westernstudies
(فهرست 1 تا 20)
♦️دوره غرب شناسی مقدماتی
(مناسب برای طلاب سطح یک و دانشجویان)
🔰مدرس: سید مجتبی امین جواهری
👈🏻فهرست 20 جلسه اول+ لینک صوت + گزارش مکتوب از هر جلسه در ادامه صوت
جلسه اول:
ضرورت عناوین درس و سرفصل ها
جلسه دوم:
قدرت و اندیشه در نظریه میشل فوکو
جلسه سوم:
قدرت و اندیشه در شناخت تمدن غرب
جلسه چهارم :
حکمت یونان (سقراط، افلاطون، ارسطو)
موج اول شک گرایی سوفسطائیان
جلسه پنجم :
حکمت یونان (تقسیم حکمت به نظری و عملی)
جلسه ششم :
حکمت یونان (موضوع علم و عرض ذاتی)
جلسه هفتم :
قرون وسطی (امپراطوری بیزانس)
جلسه هشتم :
قرون وسطی (امپراطوری بیزانس- بررسی کلیسای مسیحی از قرن ۵ تا جنگهای صلیبی و جریان اصلاحات دینی پروتستان
با معرفی کتاب «کلام مسیحی» اثر توماس میشل)
جلسه نهم :
قرون وسطی- کلام مسیحی
بررسی ریشه های تضاد علم و ایمان در کتاب مقدس تورات و انجیل و مقایسه با دیدگاه اسلام
با معرفی کتاب انسان و ایمان استاد مطهری
جلسه دهم :
قرون وسطی- کلام مسیحی
توضیح بیشتر سنت آگوستین با تبیین لوگوس در یونان
جلسه یازدهم :
قرون وسطی- کلام مسیحی
خدا، تجسم و تثلیث
جلسه دوازدهم :
قرون وسطی- کلام مسیحی
خدا، تجسم، متن علل گرایش به مادی گرایی
جلسه سیزدهم :
عوامل پیدایش عصر روشنگری
جلسه چهاردهم :
عوامل پیدایش عصر روشنگری
جلسه پانزدهم :
دکارت و تأثیر اندیشه فلسفی او بر آینده فلسفه
جلسه شانزدهم :
دکارت در اندیشه استاد مطهری
جلسه هفدهم :
معرفی کتاب سیر حکمت در اروپا و مطالعه بخش دکارت
توضیح نظریه هیوم و تطبیق بر متن سیرحکمت در اروپا
جلسه هجدهم :
اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه ، نومن و فنومن
جلسه نوزدهم :
اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه ، نومن و فنومن
جلسه بیستم :
اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه
🚦@Westernstudies
(فهرست 21 تا 40)
♦️دوره غرب شناسی مقدماتی
(مناسب برای طلاب سطح یک و دانشجویان)
🔰مدرس: سید مجتبی امین جواهری
👈🏻فهرست 20 جلسه اول+ لینک صوت + گزارش مکتوب از هر جلسه در ادامه صوت
جلسه بیست و یکم :
اندیشه کانت و تطبیق با متن سیرحکمت در اروپا
جلسه بیست و دوم :
ادامه جلسه قبل
جلسه بیست و سوم :
تطبیق محسوس بر معقول در اندیشه کانت
جلسه بیست و چهارم :
اومانیسم و اندیشه کانت
جلسه بیست و پنجم :
فلسفه اخلاق کانت
جلسه بیست و ششم :
روش تولید حکمت عملی
جلسه بیست و هفتم :
حکمت عملی کانتی
جلسه بیست و هشتم :
مقدمه ای برای مطالعهی حکمت عملی و عقل کانتی
جلسه بیست و نهم :
هگل و نظریه تکامل
جلسه سی ام :
ایده آلیسم و ماتریالیسم
جلسه سی و یکم :
جهانبینی و ایدئولوژی
جلسه سی و دوم :
تفکر ماتریالیسم
جلسه سی و سوم :
نظریه ایده آلیسم هگل
جلسه سی و چهارم :
مقدمات فلسفه تاریخ، دیالکتیک
جلسه سی و پنجم :
خوانش شهید مطهری از فلسفه تاریخ
جلسه سی و ششم :
معرفی کتاب فلسفه تاریخ آنارشیسم
جلسه سی و هفتم :
انتقال از دوره بردگی به فئودالیسم
جلسه سی و هشتم :
ویژگی های دوره فئودالیسم
جلسه سی و نهم :
شکل گیری بانک ها و توضیحاتی پیرامون مسائل اقتصادی
جلسه چهلم :
انتقال فئودالیسم به بروژوا
🚦@Westernstudies
(فهرست41 تا 60)
♦️دوره غرب شناسی مقدماتی
(مناسب برای طلاب سطح یک و دانشجویان)
🔰مدرس: سید مجتبی امین جواهری
👈🏻فهرست 20 جلسه اول+ لینک صوت + گزارش مکتوب از هر جلسه در ادامه صوت
جلسه چهل و یکم :
سرمایه داری_انقلاب صنعتی
جلسه چهل و دوم :
انقلاب صنعتی و تاثیر آن بر بافت اجتماعی
جلسه چهل و سوم :
تفاوت میان ماشین و انسان در چرخه تولید (توضیح سکولاریسم در انقلاب صنعتی)
جلسه چهل و چهارم :
ارزش اضافی_امپریالیسم
جلسه چهل و پنجم :
بیزانس و تحولات داخلی
جلسه چهل و ششم :
تهاجم بربر ها و موقعیت کلیسا
جلسه چهل و هفتم :
موقعیت کلیسا
جلسه چهل و هشتم :
پیدایش دولت ها در اروپا
جلسه چهل و نهم :
جنگ های صلیبی
جلسه پنجاهم :
زوال قرون وسطی
جلسه پنجاه و یکم :
علل پیدایش رنسانس
جلسه پنجاه و دوم :
تقابل تمدنی ایران و اسلام
جلسه پنجاه و سوم :
ادامه علل پیدایش رنسانس
جلسه پنجاه و چهارم :
انقلاب کبیر فرانسه
جلسه پنجاه و پنجم :
جرقه های انقلاب فرانسه
جلسه پنجاه و ششم :
ادامه بحث ناپلئون و انقلاب کبیر فرانسه
جلسه پنجاه و هفتم :
سرانجام ناپلئون
جلسه پنجاه و هشتم :
ظهور لویی هجدهم تا آخر انقلاب های فرانسه
جلسه پنجاه و نهم :
انقلاب صنعتی
جلسه شصتم :
پوزیتیویسم
🚦@Westernstudies
(فهرست61 تا 76)
♦️دوره غرب شناسی مقدماتی
(مناسب برای طلاب سطح یک و دانشجویان)
🔰مدرس: سید مجتبی امین جواهری
👈🏻فهرست 20 جلسه اول+ لینک صوت + گزارش مکتوب از هر جلسه در ادامه صوت
جلسه شصت و یکم :
آثار پوزیتیویسم
جلسه شصت و دوم :
دین انسانیت
جلسه شصت و سوم :
بنیان های شناسایی علمی
جلسه شصت و چهارم :
بررسی کتب شهید مطهری (ره) و اشاره به مسئله جهان بینی و شناخت
جلسه شصت و پنجم :
مسأله شناخت در کتاب جهان بینی توحیدی
جلسه شصت و ششم :
نگاهی به نظریه سروش در مورد علوم تجربی
جلسه شصت و هفتم :
نهیلیسیم
جلسه شصت و هشتم :
ماهیت روشنفکری
جلسه شصت و نهم :
روشنفکری در غرب و ایران
جلسه هفتاد :
تاریخچه روشنفکری در ایران
جلسه هفتاد و یکم :
بررسی الگوی توسعه
جلسه هفتاد و دوم :
نمود های نهیلیسم _ماکیاولی
جلسه هفتاد و سوم :
فلسفه دکارت و عقل از منظر اسلام
جلسه هفتاد و چهارم :
کاست روشنفکری
جلسه هفتاد و پنجم :
👈🏻 تنها راه برون رفت از انسداد روشنفکری در ایران امروز:
شناخت تحول امام خمینی (ره) در عقلانیت تاریخی بشر و آغاز دوره جدید
جلسه هفتاد و ششم :
مقدمات و ضرورت بحث از مقوله ولایت فقیه
🚦@Westernstudies
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
♦️از تله امر مقدس تا نهیلیسم نیچه
(به بهانه مطالعه رمان «دِمیان» اثر هرمان هسه)
🔰سید مجتبی امین جواهری
دمیان: «قابیل مرد قوی و شریفی بود که هابیل ترسو را کشت»
رهایی انسان غربی با تغییر روایت بشر ازکتاب مقدس آغاز شد. دمیان پیغامبر همین رهایی است
🔹رمان دمیان ماجرای گذار انسان از تله امر مقدس به نهیلیسم است.
«امیل سینکلر» نوجوانی است که با یک سوگند دروغ خود را در اسارت گناهی می پندارد که آن را انجام نداده ولی ناچار باید پاسخگو باشد و این چنین است که دمیان در شمایل یک منجی او را از این تله رها می کند.
🔹نقطه آغاز این #رهایی تردید در کتاب مقدس و داستان های آن است. دمیان به او یاد می دهد قوی باقی است و ضعیف را از میان بر میدارد. این سنت طبیعت داروینی است که نیچه نظریه ابرمرد خود را با آن بازسازی می کند.
ردپای نیچه در آثار هرمان هسه به روشنی دیده می شود و می توان او را در شمار رمان نویس های پست مدرن قرن20 دسته بندی کرد.
من هنوز کتاب سیذارتا را نخواندم ولی می دانم تمایل شدیدی به معنویت شرقی داشت.
🔹دمیان هرمان هسه را بخوانید تا این حالت انسان غربی را عمیقا حس کنید. این رمان را با داستان «گناه» جلال آل احمد مقایسه کنید. دو تجربه متفاوت که می توان ساعتها درباره خواستگاه هر کدام صحبت کرد. پایان بندی هر دو تجسمی از نگاه سنت شرقی و غرب مدرن به معنای #آزادی است.
➕لینک رمان دمیان هرمان هسه
➕لینک داستان گناه جلال آل احمد
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 @sm_javaheri
♦️ضیافتی درباره #عشق در 4 قرن پیش از میلاد مسیح
👈(بمناسبت مطالعه کتاب #ضیافت اثر افلاطون حکیم)
🔰سید مجتبی امین جواهری
▫️همیشه یکی از جذاب ترین حوزه های مطالعاتی برای من آشنایی با اندیشه، فرهنگ و تمدن یونان باستان بود. به ویژه آثار افلاطون که رد پای آن در تمدن مسیحی و آثار اشراقی و عرفانی اسلام به وضوح دیده می شود...
ادامه متن
@sm_javaheri
♦️ضیافتی درباره #عشق در 4 قرن پیش از میلاد مسیح
👈(بمناسبت مطالعه کتاب #ضیافت اثر افلاطون حکیم)
🔰سید مجتبی امین جواهری
▫️همیشه یکی از جذاب ترین حوزه های مطالعاتی برای من آشنایی با اندیشه، فرهنگ و تمدن یونان باستان بود. به ویژه آثار افلاطون که رد پای آن در تمدن مسیحی و آثار اشراقی و عرفانی اسلام به وضوح دیده می شود.
▫️کتاب ضیافت بسیار عمیق و خواندنی است و انسان متحیر می شود که؛ از حدود ۲۵ قرن قبل چه دقائق و ظرافت هایی در تحلیل عشق به جا مانده.
▫️«ضیافت» یک میهمانی برای فرهیختگانی است که در کنار هم همراه با میگساری درباره عشق، دیدگاه خود را بیان می کنند. راوی ضیافت افلاطون است و سقراط بزرگ نقش اصلی را در آن ایفا می کند. میگساری در این اثر با غرض هوس رانی نیست بلکه کارکرد دیگری در لایه های پنهان کتاب دارد. میگساری حجاب تشریفات و تدابیر اجتماعی را کنار می زند تا افراد بی پرده آنچه از معنای عشق درک کرده اند را بازگو کنند. اتفاقا روایت بی پرده آلکیبیادس از عشق همه را متوجه معنای متعالی آن در اندیشه سقراط می کند به گونه ای که اخلاق، جاودانگی و زیبایی در آن به وحدت می رسند.
▫️در سخنرانی سقراط عشق ابتدا به جسم، سپس به همه جسم ها سپس عشق به رسوم و قوانین زیبا سپس علوم زیبا و جاودانه و در نهایت عشق به زیبایی مطلق می انجامد.
▫️غفلت ما از فلسفه یونان بیشتر مربوط به همین معنای #عشق است. فلسفه یونانی از سویی در بستر ادبیات و زبان اساطیری متولد شده و از سوی دیگر در تقابل با سوفسطایی.
(در دوره غرب شناسی درباره اسطوره در تمدن یونان در جلسه دهم نکاتی را گفتم)
▫️فلسفه تبیین خردمندانه از هستی است ولی آنچه او را از سوفسطائیان جدا می کند عشق به حقیقت است نه چیز دیگر.
از این رو فلسفه ترکیبی از فیلو + سوفیاست. فیلو ظاهرا همان است که امروز در انگلیسی به آن follow (فالو) می گویند. سوفی هم همان خرد، عقل و حقیقت است. در واقع فلسفه با عشق به حقیقت آغاز می شود و از این رو تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن بکار می گیرد.
درک امروز ما از فلسفه یونان نوعی خردگرایی بی احساس و خشک و بی روح است برخلاف آنچه در ریشه های فلسفه دیده می شود.
فلسفه با نوعی جذبه روحی به عنوان یک سلوک برای رسیدن به حقیقت مطلق آغاز می شود. از این رو جایگزین خدایان اساطیری می شود و در اوج خود با برهان #حرکت ارسطو، اولاً خدای نامتناهی و ثانیاً از انسان در حال سلوک بحث می کند.
پیشنهاد می کنم کتاب ضیافت افلاطون حکیم را در این لینک مطالعه کنید.
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
🔔 فعالیت های بنده در فضای مجازی:👇🏻
♦️کانال شخصی: ملاحظات | امین جواهری {لینک عضویت}
▫️کانال پشتیبان ملاحظات به نام اسناد {لینک عضویت}
▫️کانال گزارش دروس خارج استاد فرحانی {لینک عضویت}
▫️کانال غرب شناسی {لینک عضویت}
▫️کانال مطالعه و شرح انسان و ایمان {لینک عضویت}
▫️کانال مطالعه و شرح اربعین امام خمینی {لینک عضویت}
▫️کانال آموزش درسگفتار نویسی {لینک عضویت}
▫️گروه گفتگو درباره آثار شهید مطهری {لینک عضویت}
▫️گروه کافه دین در روبیکا {لینک عضویت}
▫️صفحه شخصی بنده در ویراستی {لینک صفحه}
📢 برای عضویت بر لینک هر عنوان کلیک کنید و اگر احساس کردید مفید است برای دیگران هم ارسال کنید🙏🏻
✍🏻 سیدمجتبی امین جواهری
@sm_javaheri
Gregorio Allergri-Miserere.mp3
13.83M
🔴قطعه مرموزِ "خدایا به من رحم کن" اثر آلگری (1582 تا 1652) کشیش و آهنگساز ایتالیایی دوره رنسانس.
شعر آن از مزامیر 51 عهد عتیق است (زبور حضرت داوود)
این موزیسین تقریبا هم عصر ملاصدرا (دوره شاه عباس) در ایران است و این اثر او مخصوص کلیسا و برای #مناجات نواخته شده.
👈🏻 درباره دوره رنسانس (جلسه 51)
♦️ترجمه متن از لاتین:
ای خدا بر من رحم کن به واسطه بزرگی رحمتت.
و به واسطه فراوانی مهربانیهایت ناپاکیام را پاک کن.
مرا از گناهم بشوی: و از گناه من پاکم کن.
زیرا ناپاکیام را...
مرا با زوفا پاک کن و پاک خواهم شد: مرا بشوی، و از برف سفیدتر خواهم بود.
به من صدای شادی و خوشحالی بده: و استخوانهای خرد شده شادی خواهند کرد.
چهرهات را از گناهان من بگردان: و تمامی ناپاکیهایم را محو کن.
قلبی پاک در من بیافرین، ای خدا: و روحی درست در درونم نوسازی کن.
مرا از حضورت بیرون نینداز: و روح مقدست را از من نگیر.
شادی نجاتت را به من بازگردان: و با روح اصلی مرا تأیید کن.
به خطاکاران راههایت را...
قلب شکسته و فروتن، ای خدا، خوار نمیداری.
به نیکی با اراده خود برای صهیون عمل کن: تا دیوارهای اورشلیم ساخته شوند.
آنگاه قربانی عدالت را قبول خواهی کرد، تقدیمات و قربانیهای سوختنی: آنگاه بر روی مذبح تو گوسالهها خواهند گذاشت.
▪️غرب شناسی |امین جواهری
🚦@Westernstudies
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
👤 یونان ما و یونان غرب مدرن
(چالش ما و غربی ها در روایت از حکمت یونانی)
🔹مدتی است مشغول کار بر کتب مرحوم سهروردی هستم و بسیار شگفت زده شدم و متأسف از این که چرا زودتر مستقیم به کتب ایشان مراجعه نکردم. به نظرم رسید هر از گاهی عباراتی که برای عموم استفاده دارد، با شما مخاطبین محترم کانال ملاحظات و محاکمات در میان بگذارم 👈🏻 اینجا متن کامل را بخوانید
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
با سلام خدمت مخاطبین کانال غرب شناسی
امسال نیز همچون سال گذشته توفیق شد که در خدمت پایه ششمی های جدید دوره غرب شناسی رو بگم ولی تمام تلاشم این بود که بصورت کامل منابع جدید، قوی تر و متنوع تری از دوره قبلی باشد تا در کنار محتوای سال گذشته [که در کانال بارگذاری شد] مطالبی اضافه تر نیز ارائه گردد.
این مطالب رو بصورت موضوعی در اینجا بارگذاری می کنم برای استفاده علاقه مندان.
هر مطلبی که متنشر میشه با پیوند به جلسات سال گذشته است تا مشخص بشه در تکمیل چه موضوعی است.
ارادت سید مجتبی امین جواهری
اگر نکته یا پیامی داشتید در خدمتم👈🏻
@smojtabaamin
👆🏻👆🏻
🚦@Westernstudies
غرب شناسی|استاد جواهری
🔹درس غرب شناسی 🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹جلسه پنجاه و یکم 🔹علل پیدایش رنسانس ✍ محمد مهدی عابدی
بحث درباره اومانیسم در عصر رنسانس پردامنه است {در جلسه 51 مختصر درباره علل پیدایش رنسانس مطالبی را گفتیم} ولی امروز در خدمت بچه ها به مناسبت بررسی رفتار کلیسا و کشیش ها نسبت به تحولات عصر رنسانس یعنی قرن 15 و 16 رفتیم سراغ کتاب «در ستایش دیوانگی» اثر دسیدریوس #اراسموس کشیش معروف و یکی از اصلی ترین چهره های اومانیسم قرن 16.
او را استاد مارتین لوتر هم می دانند.
صوت جلسه امروز رو در کانال بارگذاری می کنم همراه با PDF کتاب در ستایش دیوانگی که اثر مهمی است برای آشنایی با اتمسفر فضای رنسانس بعد از سلطه فرهنگی قرون وسطی بر غرب.
این کتاب زمینه و سبک کمدی دارد و پس از کتاب مقدس یکی از پر تیراژ ترین کتابهای آن دوره بوده. به بچه ها گفته بودم که کمدی محصول گم شدن حقیقت و فرو ریختن مقدسات و اسطوره هاست. سبک کمدی پیش تر در دوره سوفسطائیان نیز رواج یافت.
آراسموس در تلاش است با هجو، اصول و ارزش های اخلاقی مسیحیت را مورد نقد قرار دهد. او بواسطه ارتباطی که با شاهزاده ها داشت از دست کلیسا در امان ماند اگرچه هجمه های سنگینی بر او وارد کردند.
🔘صوت جلسه
🔘فایل PDF کتاب درستایش دیوانگی
🔰سید مجتبی امین جواهری
🚦@Westernstudies
جلسه سی و سوم غرب شناسی ۴۰۳.mp3
43.51M
♦️ درباره واکنش کلیسا به تحولات عصر رنسانس همراه با مروری بر کتاب «در ستایش دیوانگی» اثر آراسموس از کشیش های اومانیست و اثر گذار قرن 16.
توضیح
🚦@Westernstudies
درستایش_دیوانگی.pdf
2.33M
فایل PDF کتاب در ستایش دیوانگی اثر آراسموس با ترجمه دکتر حسن صفاری
توضیح
🚦@Westernstudies
بعضی از عباراتی که در کلاس خواندم👇🏻
♦️ص 20 : تاختن به فلسفه و فواید آن
♦️ص18 : اشاره به این نکته که این کتاب من حتما مورد نقد و حمله قرار خواهد گرفت
♦️ ص 26: تمجید از سوفسطایی گرایی
♦️ص26: توصیفی از بی رغبتی مردم در گوش دادن به حرف واعظان کلیسا
♦️در رثای خودستایی
♦️تبار دیوانگی ثروت است و او غیر از خدایان اسطوره ای یا فلسفی و الهیاتی است ص 30
♦️ص 32 و 33 : اشاره به پیشینه جنون و ارتباط آن با دو زنی که به او شیر دادن و ندیمه هایشان توضیحی درباره پیوند دیوانگی با لذت های دنیوی در مقابل فضیلت محوری اخلاق سنتی و مسیحی.
♦️ص33: یک رواقی برای همبستری باید مجنون شود و به من محتاج است. رواقی مظهر زهد به حیوانیت درون انسان محتاج است
♦️ص 35 لذت به زندگی معنا می دهد.
🚦@Westernstudies