eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
978 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 5️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (10) 🌐 تکملۀ دورۀ دوم 🔘 عرفای بخشی از نیمۀ اول قرن هفتم 🔺 هرچه به دورۀ سوم عرفان اسلامی؛ یعنی دورۀ شکوفایی نزدیک می شویم، شرایط و فضا برای بروز چنان دوره ای فراهم می شود، چهار دهۀ اول قرن هفتم در چنین فضایی است. 1️⃣ نجم الدین کبرا (م 618) 🔺 وی از ستارگان بزرگ عرفان است. مرید بابا فرج تبریزی، شیخ اسماعیل قصری، شیخ عمار یاسر و روزبهان بقلی است. 🔺 وی در آغاز به تحصیل علوم ظاهری پرداخت و در آن به مهارت کامل رسید، آن چنان که در مناظرات بر همه سر بود، اما در ملاقاتی که با بابا فرج تبریزی داشت، در وی تحولی روی داد و بابا فرج خرقۀ خود به وی پوشید و او را به ترک علوم رسمی توصیه کرد. سپس در دزفول به واسطۀ کرامتی، مرید شیخ اسماعیل قصری شد. مدتی تحت تربیت او بود و به علوم باطنی دست یافت. 🔺 شبی بر خاطرش گذشت که « درعلم باطن که با استاد شریکی و در علم ظاهر از وی برتر». صبحگاه شیخ او را طلب کرد و گفت: «برخیز و سفر کن که تو را به عماریاسر می باید رفت». می گوید« من دانستم که شیخ بر خاطر من واقف شد». مدتی خدمت شیخ عماریاسر مشغول سلوک بود تا آنکه مانند فکر قبلی بر دلش گذشت، بامدادان استاد سلوک به وی گفت: «برخیز و به مصر رو، به خدمت روزبهان که این هستی را به سیلی از سر تو بیرون برد». به مصر رفت، دید روزبهان به وضو مشغول است، بر خاطرش گذشت که این وضو از لحاظ شرع درست نیست، می گوید: ناگاه از خود غایب شدم، دیدم قیامت برپاشت و مردم را به دوزخ می افکنند، پس از اندی در همان مکاشفه شیخ روزبهان را دیدم. سیلی سختی بر فقای من زد که به روی افتادم و گفت: «بیش از این اهل حق را انکار مکن!» از غیب باز آمدم، به نزد شیخ روزبهان رفتم و به پایش افتادم. شیخ در شهادت نیز همچنان سیلی بر قفای من زد و همان کلام به من گفت. بعد از آن مرا امر کرد که به خدمت شیخ عمار برگردم و به شیخ عمار مکتوبی نوشت که: «هرچند مس داری بفرست تا زر خالص برگردانم». نجم الدین کبرا را شیخ ولی تراش نیز می گویند و در علت این نام گذاری گفته اند: صاحب تصرف عجیبی بود و اشخاص با استعداد را با یک نگاه به مقام ولایت می رساند. از جمله کرامات او آن است که هجوم مغول را پیش بینی کرد و گفت: «آتش از جانب مشرق برافروخت که تا نزدیک به مغرب خواهد سوخت». وقتی مغول نزدیک خوارزم شدند، برخی اصحاب خاص خود همچون سعدالدین حمّویی و رضی الدین علی لالا را به ترک شهر امر کرد و باقی ماندۀ اصحاب خود را به جهاد امر کرد و خود نیز ماند و می گفت: در همین جا به شهادت می رسم. با ورود مغول، به جهاد با کافران برخاست و در همان معرکه به سال 618ق به شهادت رسید. 2️⃣ مجدالدین بغدادی (م 607 یا 616) 🔺 وی در اصل بغدادی است، اما از آنجا که پدر و مادرش طبیب بودند، به واسطۀ درخواست خوارزم شاه از خلیفۀ بغداد، به خوارزم آمدند. وی مرید نجم الدین کبراست و از جوانی تحت تربیت او بوده است. استاد در واقعه ای از مرگ مجدالدین در دریا خبر می دهد و چیزی نمی گذرد که سلطان محمد خوارزم بر سر مسئله ای دستور قتل مجدالدین را داده و وی را در دجله غرق می کنند. خبر به نجم الدین کبرا رسید و گفت: إِنّا للهِ وَ إِنّا إِلَیهِ راجِعُونَ و به سجده رفت و سر برداشت و گفت: « از خدا خواستم به خون بهای فرزندم ،مُلک از سلطان محمد بازستاند، اجابت فرمود». خبر به سلطان محمد رسید، سخت پشیمان شد و به محضر نجم الدین برای عذرخواهی آمد، نجم الدین این آیۀ قرآن را خواند که: کانَ ذلِکَ فِی الکِتابِ مَسطُوراً وی در ادامه گفت: «سَرِ تو و بسی خلق و سَرِ ما هم برود». چیزی نگذشت که واقعۀ مغول پیش آمد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 161_164 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🏷 در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، کتاب اثر و تحقیق و نگارش حجت‌الاسلام که توسط مؤسسه آماده چاپ شده بود، در گروه علمی اخلاق و عرفان، اثر شایسته تحسین شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دانلود تمامی دروس استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد ▫️همزمان با خجسته سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در خدمتی نوین، صوت تمامی دروس حضرت استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد را به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان در فروشگاه اینترنتی نفحات قرار داده است. ▫️شما سروران گرامی می‌توانید با مراجعه به سایت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات به آدرس Nafahat-eri.ir و کلیک بروی گزینه "آثار و محصولات" درس مد نظر خود را یافته و آن را به صورت رایگان دانلود نمایید. 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش8️⃣1️⃣ 🌐 عقل به مثابه پایۀ فلسفه 🔺 اولیات پایه های عقل اند. راه عقل باز است و حجیت دارد و اولین جلوه های عقل، اولیات اند. از باب نمونه، با تصور موضوع و محمول در قضیۀ «کل بزرگ تر از جزء خود است»، می بینیم تصدیق و حکم بدان واضح است. کل به هر روی چیزی افزون بر جزء خود دارد و همین یعنی بزرگ تر بودن. 🔺 نکته اینجاست که برای تصدیق اولیات، به هیچ کار افزوده ای نیاز نداریم. برای حکم به برخی از این قضایا فقط تنبیه لازم است. این علوم، همگانی اند؛ زیرا همۀ صاحبان عقل بدون استدلال آنها را تصدیق می کنند و بدان یقین دارند. 🔺 اولیات سرمایۀ بزرگی برای معرفت اند. یکی از اولیات، شکل اول قیاس است که ضرورتاً و اضطراراً منتج است. 🔺 بنابراین هم قضایایی اولی داریم که مقدمات قیاس قرار می گیرند و هم شکل اول در روش قیاسی، بدیهی اولی است و حجیت ذاتی دارد. 🔺 با کاربست اولیات، هم به عنوان مقدمات و هم به عنوان روش قیاسی، ابتدا به فطریات دست می یابیم. با این دسته از معلومات یقینی، عقل همگانی ما وسعت بیشتری می یابد. از اینجا به بعد می توانیم با کاربرد این قضایا در قیاس، به نتایجی تازه برسیم که بدیهی نیستند، اما یقینی اند. با ادامه دادن روند، می توانیم نتایج یقینی دیگری به دست آوریم. این روند، در فضای عمومی فلسفیْ رایج، و راهی شناخته شده است، اما در کنار این راه، در فلسفه از شهود نیز می توان بهره برد. 🔘 پایه بودن شهود در کنار عقل 🔺 یکی از انواع بدیهیات، مشاهدات یا محسوسات است، که شامل محسوس به حس ظاهر و محسوس به حس باطن است. قضایای محسوس به حس باطن را «وجدانیات» نیز می نامند. 🔺 اگر بخواهیم ملاک مقبولیت محسوسات و وجدانیات را بجوییم، به شهود خواهیم رسید. انسان به نفس خویش عالمِ است؛ زیرا خودِ معلوم سراسر نزد عالِم حاضر است و این جزء علم حضوری و شهود نیست. اگر بخواهیم مداقۀ منطقی و معرفت شناختی داشته باشیم، باید ببینیم شهود چه انواعی دارد. 🔘 انواع شهود 🔺 اگر به خوبی تأمل کنیم درخواهیم یافت که شهود، تنها شهود حسی نیست، چه حس ظاهری چه حس باطنی، بلکه افزون بر آنها، «شهود عقلی» و بالاتر از آن، «شهود قلبی» نیز در کار است. بنابراین سه نوع شهود وجود دارد: حسی، عقلی و قلبی. با قبول این نکته، راه برای مطرح کردن شهود در فلسفه گشوده می شود. اما می باید از ججیت و اعتبار معرفت شناختی آن سخن گفت. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 120_123 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (3) 1️⃣ نورالانوار 🔘 حیات، قدرت، فیاضیت ذاتی و عشق خداوند 🔺 سهروردی همان گونه که مسئله علم را با هویت نوری تبیین کرده است، صفاتی مانند حیات، قدرت و فیاضت ذاتی پروردگار را نیز به مسئله نور گره می زند و آنها را خاصیت ذاتی نور می داند و به طور طبیعی عالی ترین مرتبۀ آن را برای نورالانوار ثابت می داند. 🔺 از نگاه شیخ اشراق «حیات» چیزی جز آشکاری شیء برای خود نیست. همه نورها حیّ و زنده اند و نورالانواربرترین حیّ، بلکه منبع حیات است. 🔺 هر موجود زنده ای از خود خاصیت فعل و فیاضیّت بروز میدهد. این حقیقت نیز خاصیت ذاتی نور است؛ زیرا نور ذاتاً فیّاض است و ویژگی نوربخشی و تجلّی هویت ذاتی نور را تشکیل می دهد. 🔺 شیخ اشراق ضمن بهره گیری از فضای متافیزیک نوری، تحلیل مشاء برای حقیقت عشق و ابتهاج را درست می داند و بر این پایه، در اثبات عشق حق تعالی به ذات خود همان روند استدلالی حکمای مشاء را مطرح می کند. 🔺 از آنجا که خداوند به ذات خود علم دارد و در این علم، بالاترین ادراک به کامل ترین مدرک تعلق گرفته است، شدیدترین لذت و ابتهاج و عشق روی داده است. 🔘 عینیت صفات با ذات نورالانوار 🔺 سهروردی معتقد است باری تعالی صفات زائد بر ذات که همانند اعراضی برای نورالانوار تلقّی شوند، ندارد. وی به عینیت صفات با ذات معتقد است. 🔘 قرب نورالانوار به اشیا و فاعلیت قریب او 🔺 شیخ اشراق می گوید هر نوری که قوی تر باشد، ظهور بیشتری دارد؛ مثل نور آفتاب که به جهت شدت بیشتر، آشکارتر از هر نور دیگری در پیرامون ماست و هرچه ظهور بیشتری داشته باشد، دارای قرب افزون تری است. بنابراین، از آنجا که نورالانوار قوی ترین نورهاست، ظاهرترین آنها و از همین رو نزدیک ترین نور به همه اشیاست. سهروردی در همین راستا فاعلیت قریب خداوند را نیز معنا می کند؛ چرا که هرچه نزدیک تر باشد استناد افعال به او اولویت دارد. 🔺 شیخ اشراق افزون بر مسئله قرب ظهوری، بر قهر و سیطرۀ و تسلّط نور عالی بر انوار مادون پافشاری کرده است. او براین باور است که قهر وجودی ای که نور اعلی بر نور پس از خویش دارد، همواره در نور پایین تر موج می زند و نور دانی در هر موطنی که بخواهد عمل کند، بی نیاز از قهر نور بالاتر از خود نیست و بر همین اساس در نفس اثرگذاریِ نور دانی و در مرحلۀ تأثیر، نور قاهر و اثر او حضور دارد. نورهای ناقص تر واسطه اند و قاهر و غالب اصلی همان نورالانوار است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 80_82 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 0️⃣2️⃣ 🌐 اعتبارات سه گانه ماهیت 🔺 افلاطون معتقد بود ماهیت اشیاء به نحو مجرد از ماده و عوارض مادی و ثابت و بدون تغییر در خارج از عالم ماده وجود دارد. ارسطو و ارسطوئیان بر آن بودند که ماهیت در ضمن افراد در خارج وجود دارد و وجود جداگانه ندارد. ابن سینا برای آنکه به این پرسش پاسخ دهد که: ماهیت به وجود افراد در خارج موجود است یا به وجودی جدا از وجود افراد؟ شکل های گوناگون ملاحظه و توجه به ماهیت را مطرح، و احکام و لوازم هر یک را بیان می کند. 🔺 او پس از آنکه معنای کلی و جزئی را توضیح داده، میان ذاتی که موصوف کلیت است و وصف کلیت که عارض بر ذات می شود، تفکیک کرده است، سخن را به ذات و ماهیتی که متصف به کلیت می شود محدود و سه اعتبار برای آن مطرح می کند. اعتبارات ماهیت عبارت اند از: لابشرط، بشرط لا و بشرط شیء. 🔘 اعتبار لابشرط ماهیت 🔺 فقط به خود ماهیت توجه شود و هیچ امری که داخل در ماهیت نیست، مورد توجه قرار نگیرد. هر ماهیتی یا موجود است یا معدوم، یا واحد است یا کثیر، یا بالقوه است یا بالفعل و همین طور صفات مختلف دیگری می تواند داشته باشد، ولی هیچ یک از این امور متقابل جزء ذات ماهیت نیستند. مثلاً ماهیت انسان متشکل از حیوانیت و ناطقیت است، اما اینکه این ماهیت کلی است، نوع است و ... خارج از ذاتیات آن و از عوارض به شمار می آید. در اعتبار لابشرط عوارض ماهیت، نه نفی می شوند و نه افزوده می شوند. 🔺 ابن سینا تصریح کرده است حتی طرفین نقیض نیز خارج از ذات ماهیت اند؛ گرچه در مقام اتصاف خارجیِ ماهیت به یکی از دو طرف نقیض، به ناچار یکی از آن دو بر آن حمل خواهد شد. 🔘 اعتبار بشرط شیء 🔺 ماهیت را به شرط وجود یک یا چند عارض از عوارض ماهیت در نظر بگیریم. به ماهیت بشرط شیء، ماهیت مخلوطه نیز گفته می شود. 🔘 ماهیت بشرط لا 🔺 ماهیت بشرط لا، ماهیت بدون عوارض است؛ یعنی هنگامی که ماهیت را با عوارضی می سنجیم که بر آن در خارج عارض می شوند، آنها را از ماهیت نفی کنیم. به ماهیت بشرط لا، ماهیت مجرّده نیز گفته می شود. 🔺 اعتبار بشرط شیء اعتبار همیشگی است؛ یعنی ماهیت در بدو امر و معمولاً همراه با عوارض ملاحظه می شود، ولی دو اعتبار دیگر، اعتباراتی است که همراه با تأمل و معمّل عقلانی و پس از دقت نظر فلسفی مطرح می گردد. 🔘 اعتبارات سه گانه، تنها ملاحظه انسان به ماهیت است 🔺 با توضیحات گذشته روشن شد که اعتبارات سه گانه ماهیت، چیزی جز نگاه های انسان به ماهیت و ملاحظات او نیست. این اعتبار انسان در خصوص ماهیت است که سه قسم است نه خود ماهیت. خود ماهیت امر واحدی بیش نیست. 🔺 ماهیت مخلوطه، ماهیت مجرده و ماهیت من حیث هی هی امور تمایز نفس الامری نیستند. آنچه واقعاً به نحو متمایز وجود دارد، ماهیت مخلوطه (در خارج از ذهن) و ماهیت مجرده (در ذهن) است و این دو، دو قسم ماهیت نیستند، بلکه دو گونه وجود ماهیت اند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 112_115 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (11) 🌐 تکملۀ دورۀ دوم 🔘 عرفای بخشی از نیمۀ اول قرن هفتم 3️⃣ فریدالدین محمد عطار نیشابوری (م 618 تا 627) 🔺 از برجسته ترین عارفان اسلامی است. اوج عرفان ادبی که یکی از ابعاد مختلف عرفان اسلامی است، خود را در آثار عطار نشان می دهد، آن چنان که مولانا سخت تحت تأثیر او و سنایی است. 🔺 بنا بر برخی نقل ها: مولانا در کودکی با عطار در سن پیری ملاقاتی داشته و عطار اسرارنامه خود را به وی داده است. 🔺 جامی در چگونگی تحول درونی عطار می نویسد: روزی درویشی بر دکان عطار روی آورد و چند بار از او طلبی کرد، ولی عطار توجهی ننمود، درویش گفت: ای خواجه! تو چگونه خواهی مُرد؟ عطار گفت: چنان که تو خواهی مُرد. درویش گفت: تو همچون من می توانی مُرد؟! عطار گفت: بلی. درویش کاسه ای چوبین داشت. زیر سرنهاد و گفت: الله! و جان بداد. این واقعه سبب تغییر حال عطار شد. 🔺 وی آثار فراوانی دارد؛ الهی نامه، اسرارنامه، جواهرنامه، خسرونامه، مصیبت نامه، شرح القلب، دیوان قصاید وغزلیات، مختارنامه که مجموعۀ رباعیات اوست و سرانجام منطق الطیر یا مقامات طیور که از شاهکار های ادبی جهان است. 🔺 عطار به احتمال قوی در حملۀ مغول به نیشابور که به نقل تاریخ با خاک یکسان شد و هیچ سکنه ای در آن نماند، به سال 618ق به شهادت رسید. 4️⃣ شهاب الدین ابوحفص عمر سهروردی (م632) 🔺 وی غیر از شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی است که فیلسوف اشراقی و صاحب حکمة الاشراق است و در برخی نوشته ها به جهت خلط بین سهروردی فیلسوف با سهروردی عارف، بسیاری از آثار شیخ مقتول به سهروردی _ عارفِ مورد بحث_ نسبت داده شده است. 🔺 مرید عموی خود ابوالنجیب عبدالقاهر سهروردی بود و همچنین شاگرد طریقتی عبدالقادر گیلانی به شمار می آمد. 🔺 وی در زمان خود شیخِ مطلق عراق بود و از اطراف سؤال های عرفانی و سلوکی به سوی او فرستاده می شد. 🔺 او تألیفاتی دارد که مشهورترین آنها که شهرت سهروردی نیز به خاطر آن است، عوارف المعارف است که از کتب معتبر و مشهور عرفا به حساب می آید. استاد مطهری دربارۀ او می گوید: شیخ سعدی شیرازی و کمال الدین اسماعیل اصفهانی، شاعر معروف از مریدان او بوده اند. 5️⃣ ابوحفص عمربن فارض مصری (م632) 🔺 از بزرگان عرفای اسلامی به شمار می آید. ماجراهای عجیبی دارد و بیشتر فتوحات معنوی و مکاشفات وی به اشارت پیری گمنام در مکه روی داده است. 🔺 ابن فارض اثری به نثر ندارد، بلکه همۀ آثارش به شعر است و دو قصیدۀ «خمریّه» و «تائیه» او در میان محققان درخشش بی نظیری داشته و بر آن شرح های فراوانی نگاشته اند. شهید مطهری می نویسد: «اشعار عرفانی او در عربی با اشعار عرفانی حافظ در زبان فارسی قابل مقایسه است. محیی الدین عربی به او گفت: خودت بر اشعارت شرحی بنویس، او گفت: کتاب فتوحات مکیّه شما شرح این اشعار است». 🔺 در قصیدۀ تائیّه منازل و مقامات سلوک را به دقیق ترین وجه به نظم درآورده است. خودش می گوید: چون قصیدۀ تائیّه گفته شد، رسول الله (ص) را در خواب دیدم که فرمود: نام آن را چه گذاشتی؟ گفتم: یا رسول الله (ص)! لوایح الجِنان و روایح الجَنان. فرمود: لابَل سَمِّها نَظمَ السلوک، فَسَّمَیتُها بِذلِکَ؛ «فرمود: نه، بلکه آن را نظم السلوک نام گذار» و من نیز همان کردم. 🔺 شاگردان ابن فارض می گویند: در قصیدۀ تائیه تمام هفت صدوپنجاه بیت در حال جذبه گفته شده است. 6️⃣شیخ اوحدالدین حامد کرمانی (م 635) 🔺 وی مرید شیخ رکن الدین سُنجاسی (یا سُجاسی) است و با محیی الدین بن عربی مصاحبت داشته و ابن عربی برخی از احوال وی را در فتوحات آورده است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 164_167 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش9️⃣1️⃣ 🌐 حجیت ذاتی شهود 🔺 شهود همان علم حضوری است. در علم حضوری، معلوم نزد عالِم حاضر است. البته در هر موردی به حسب خود. در شهود حسی، کنه شیء یافت نمی شود. معیار شهود و علم حضوری، ارتباط مستقیم است. برای اثبات وجود نفس و ذات خود، به دلیل دیگری نیاز نیست؛ زیرا هرکس نزد خود حاضر است و خود را شهود می کند. 🔺 حجیت شهود بر اساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین می شود. موجود خردمند آگاه، در هر حوزه ای، اگر ارتباط حضوری بیابد، آنچه را با آن ارتباط حضوری دارد، به اندازۀ قوت آن ارتباط، ادراک می کند. در علم شهودی، مفهوم و استدلال واسطه نیست. در ساخت علم حصولی، میان معلوم بالذات و معلوم بالعرض فاصله هست، اما در علم حضوری چنین نیست، و واقعیت معلوم نزد عالم حاضر است. 🔺 موضوع دیگر این است که از معلوم حضوری می توان ادراک حصولی نیز داشت و می توان از شهود گزارۀ حصولی فراهم آورد. اما توجیه گر این گونه از علوم حصولی، که برگرفته از شهودند، خود شهود است نه مثلاً اصل عدم تناقض. اگر از ما بپرسند چرا این برگ سبز است، پاسخ می دهیم زیرا می بینیم که سبز است، و به دلیل دیگری نیاز نداریم. 🔺 کسی که محزون است، برای اثبات گزارۀ «غمگینم» غیر از شهود، توجیه گر دیگری نمی طلبد. خودِ شهود کافی است برای آنکه گزاره های برآمده از آن معتبر باشند. 🔘 انکار حجیت شهود به اثباتش می انجامد 🔺 کسی که می گوید در شک خود نیز شک دارد، به چه دلیل می داند که در شکش شک دارد؟ روشن است که این شک نیز باید به شهود درک شود. از کسی که حجیت شهود را انکار می کند، و مثلاً می گوید: «نمی دانم که غم دارم یا شادی، و ادراکی که اکنون دارم، مثلاً می یابم که غمگینم، معلوم نیست مطابق با واقع باشد». می پرسیم: از کجا فهمیدی که نمی دانی غم داری یا شادی؟ همین حالت ندانستن و تردید، حالتی است که به شهود درک شده است و اگر حجیت شهود پذیرفته نباشد، نباید تصدیق کرد که حالت ندانستن وجود دارد؛ زیرا در غیر این صورت باید به او گفت چه بسا می دانی که غم داری یا شادی و آن ادراک ندانستن، ممکن است مطابق با واقع نباشد. 🔺 بنابراین می گوییم حجیت شهود، ذاتی است و از جای دیگری تأمین نمی شود و از همین رو شهود، پایۀ اولی است. 🔘 نقش اصل عدم تناقض در حجیت شهود 🔺 ممکن است گفته شود حجیت شهود نیز بر اساس اصل عدم تناقض تأمین می شود؛ زیرا چیزی با شهود معلوم می شود، بعد با اصل عدم تناقض معلوم می کنیم که نقیضش صادق نیست و بنابراین محتوای شهود تأیید می شود. لیکن باید توجه کرد که اصل عدم تناقض، اثبات کنندۀ محتوا نیست، بل تثبیت کنندۀ آن است؛ یعنی تنها محتوای ثابت شده را تثبیت می کند. محتوای شهود با خود شهود اثبات شده است، اما پس از آن، عقل فلسفی می تواند این اعتقاد را بر اساس این اصل برای خود تثبیت کند، و نزد خود تأکید کند که نقیض آن ادراک، صادق نیست. در اینجا عقلِ همگانی است که در کار شده است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 123_126 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 1️⃣ توجه به نعمت‌ها باعث بیداری و یقظه 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2842 2️⃣ ولايدبر العبد لنفسه تدبيرا 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2923 3️⃣کوچ الی الله 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2958 4️⃣دین می‌خواهد تحلیل‌ها را تغییر دهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3100 5️⃣جد و جهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3145 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 5️⃣ 📎لینک دانلود: https://b2n.ir/e50418 ⭕ جد و جهد 🔺️ با استمرار و التزام به عمل، صفای باطن و نورانیت را حس خواهیم کرد. 🔺️ همه به خوش‌بینی به عمل را نیاز داریم! ------—------ 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (4) 2️⃣ نور اقرب 🔺 پس از نورالانوار، سهروردی با استفاده از دو قاعده فلسفی، یعنی قاعده سنخیت و قاعدۀ «الواحد لایصدر منه الّا الواحد» وجود «نور مجرد جوهریِ واحدی» را به عنوان اولین معلول از نورالانوار به اثبات می رساند. وی از این نام های «نور اقرب»، «نور عظیم» و «بهمن» یاد کرده است. 🔘 فروض صدور از نورالانوار 1️⃣ صدور حقیقی ظلمانی 🔺 این فرض کلی، ممکن است به صورت های مختلف در نظر گرفته شود؛ برای مثال، یک ظلمت، یا دو ظلمت جوهری یا عرضی، یا مخلوط از آن دو. بنابراین، فرض نخست خود پنج صورت دارد. 🔺 سهروردی با تکیه بر قاعدهٔ الواحد، شقوق متکثر در این فرض را ابطال کرده، می گوید: اگر قرار است ظلمتی از حق تعالی صادر شود، بی تردید باید یک ظلمت باشد؛ زیرا فلاسفه بر این باورند و استدلال های فراوان اقامه کرده اند که اگر علت واحد محض و بسیط صرف، مثل پروردگار باشد، ممکن نیست دو معلول از آن صادر شوند. 🔺 پس از این، وی با اشاره به قاعده سنخیّت و ناهماهنگی صدور ظلمت از نور، اصل فرض نخست را با همۀ شقوقش باطل می داند. 🔺 وجه دیگری که وی برای ابطال این فرض ابتکار کرده آن است که اگر ظلمت نخستین معلول باری تعالی باشد، آخرین معلول نیز بوده، گسترش وجود متوقف می شود؛ زیرا علیت در ظلمت برزخی وجود ندارد و هیچ موجود مادی ای علت ایجاد هیچ موجود دیگری نیست.این درحالی است که واقعیت غیر از این است و برازخ کثیر و نفوس نوریِ فراوانی وجود دارند. 2️⃣ صدور یک نور و یک ظلمت 🔺 این فرض نیز افزون بر مخالفت با قاعدۀ سنخیت در صدور ظلمت از نور، با قاعدۀ الواحد نیز هماهنگ نیست. 3️⃣ صدور دو نور 🔺 این فرض اگرچه در صدور نور از نور، قاعدۀ سنخیت را رعایت کرده است، اما با توجه به قاعدۀ الواحد، امکان تحقق ندارد. 4️⃣ صدور یک نور 🔺 با ابطال سه فرض پیشین براساس قاعده سنخیت و قاعده الواحد از یک سو و باتوجه به آنکه نمی توان پذیرفت از نورالانوار یک نور عرضی صادر شود تنها مطلب قابل قبول آن است که از نورالانوار فقط یک نور مجرد و جوهری صادر شود. 🔘امتیاز نور اقرب از نورالانوار 🔺فرض نخست، آنکه نور اقرب به واسطۀ یک عرض _خواه ظلمانی و خواه نورانی _ که از سوی نورالانوار بدو می پیوندد، از نورالانوار متمایز شود. وی این فرض را به دلیل ناهماهنگی با قاعدۀ الواحد مردود میداند. 🔺فرض دوم، آنکه نور اقرب و نورالانوار به حسب حقیقت با یکدیگر متفاوت بوده، دو حقیقت مختلف باشند. این فرض در دستگاه هستی شناسانه اشراقی جایی ندارد؛ زیرا شیخ اشراق همۀ انوار را در حقیقت نوری متحد و یگانه می شمارد. 🔺 انتزاع مفهوم واحد نور از دو حقیقت کاملاً متباین و مختلف محال است. بنابراین، نورالانوار و نور اقرب به جهت صدق نور بر ذات آنها در حقیقت و ذات نوری با یکدیگر تفاوتی ندارند و هردو از سنخ نور هستند. 🔺 فرض سوم تفاوت نورالانوار و نور اقرب، تفاوتی تشکیکی و به حسب حال و نقص در حقیقت نور است. شیخ اشراق ضمن ردّ برخی اشکال های حکمای مشاء بر این فرض، و بر اساس مبنای ویژه خود در پذیرش تشکیک ذاتی، در نهایت فرض سوم را عامل امتیاز میان همۀ انوار طولی، از جمله عامل امتیاز نور اقرب از نورالانوار دانسته است. 🔺 سهروردی برای آسان تر شدن مسئله به اختلاف تشکیکی نورهای محسوس مثال می زند. البته اختلاف تشکیکی در نورهای عارضی مادی گاه به سبب اختلاف فاعل و گاه به سبب اختلاف قابل است. 🔺 در عالم مجردات شکل گیری نورهای متفاوت و کمال و نقص در آنها تنها به جهت اختلاف فاعلی است؛ زیرا قابلی وجود ندارد تا کمال و نقص بدو انتساب یابد. 🔺 البته با دقت در همین استدلال معلوم می شود تشکیک در انوار عرضی مجرد _ اشراقات، سوانح و اشعه _ افزون بر فاعل، به قابل نیز وابسته است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 85_88 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣2️⃣ 🌐 کلی طبیعی 🔺 کلی طبیعی در مقابل کلی منطقی و کلی عقلی قرار دارد. کلی منطقی، مفهوم کلی است که از معقولات ثانیه منطقی است و در ذهن وصف مفاهیم و صورت های ذهنی قرار می گیرد. کلی عقلی، آن معنایی در ذهن است که موصوف کلیت قرار گرفته است. مثلاً مفهوم انسان یا کاغذ در ذهن که از افراد کثیر حکایت می کند. 🔺 کلی طبیعی آن چیزی است که وصف کلیت عارض آن می شود؛ مثلاً انسان بدون وصف کلی، کلیِ طبیعی است. واژه کلی در «کلی طبیعی» بر قابلیت صدق بر کثیرین دلالت ندارد که جایگاه آن فقط ذهن باشد. بلکه بر این دلالت دارد که این طبیعت در افراد کثیر وجود دارد و ازاین رو، مشترک میان آنهاست. نزاع بر سر وجود کلی طبیعی در خارج، نزاع دامنه دار و دیرینه ای است که پیشینه آن به افلاطون می رسد. 🔘 دیدگاه افلاطون افلاطون معتقد بود طبیعت و حقیقت اشیاء در خارج وجود دارد، ولی نه به صورت مادی و همراه با عوارض، بلکه به نحو مجرد از مادّه و عوارض مادّی در عالمی غیر از عالم افراد محسوس و مادی. 🔘 دیدگاه مشائیان 🔺 مشائیان بر آنند که کلی طبیعی و به عبارت دیگر، ماهیت اشیاء در خارج و در ضمن افراد وجود دارد. غرض ابن سینا از مطرح کردن اعتبارات ماهیت، تمهید مقدمه برای نقد نظریه افلاطون در این باب و اثبات دیدگاه مشائیان در این زمینه، یعنی وجود ماهیت به وجود افراد آن بوده است. 🔺 ابن سینا ماهیت به شرط شیء را «شیء طبیعی» و ماهیت من حیث هی هی را طبیعت نامیده است. طبیعت، همان کلی طبیعی است؛ چرا که طبیعت همان اعتبار من حیث هی هی است که نه وصف کلیت دارد، نه وصف جزئیت و نه هیچ یک از اوصاف دیگر. روشن است که ماهیت مخلوطه یا شیء طبیعی که ماهیت محفوف به عوارض خارجی است، در خارج وجود دارد. 🔺 افراد ماهیت (یا افراد کلی طبیعی) در خارج از ذهن وجود دارد. همین طور ماهیت مجرّده، یعنی ماهیت که هیچ گونه عوارض مشخصه خارجی نداشته باشد، در خارج از ذهن وجود ندارد و جایگاه آن در ذهن است. 🔘 جایگاه وجودی ماهیت من حیث هی هی یا کلی طبیعی 🔺 این سینا معتقد است ماهیت من حیث هی هی جزئی از ماهیت مخلوطه است و با توجه به آنکه ماهیت مخلوطه درخارج وجود دارد، ماهیت من حیث هی هی نیز در خارج وجود دارد و اصلاً وجودش در خارج از بابت تقدم وجود جزء بر کل و بسیط بر مرکب مقدم بر وجود ماهیت مخلوطه است. 🔺 اگر شیء طبیعی یا ماهیت مخلوطه را درخارج موجود بدانیم، منطقاً باید ماهیت من حیث هی هی یا طبیعت را نیز در خارج موجود بدانیم؛ چون ماهیت مخلوطه چیزی نیست جز ماهیتی که با عوارضی همراه شده است و اگر ذات و ماهیت من حیث هی هی مقرون به عوارض شده باشد، همچنان همان ذات و ماهیت هست و از اینکه آن ماهیت است، مغییر نمی کند. 🔘 در نظریه مُثُل افلاطون 🔺 اینکه گفته شود ماهیت اشیاء به تنهایی و بدون ماده و عوارض مشخصه در خارج از ذهن وجود داشته باشد (یعنی نظریه مُثُل افلاطون)، معنای آن این است که ماهیت بشرط لا (= ماهیت مجرده) در خارج وجود داشته باشد؛ درحالی که ماهیت بدون هرگونه عارضی فقط در ذهن قابل ملاحظه است و در خارج از ذهن هر آنچه وجود دارد، همراه با عوارض و لواحق بیرونی موجود می شود. 🔺 آنچه در خارج وجود دارد، ماهیت من حیث هی هی و لابشرط است، ولی ماهیت من حیث هی هی، و لا بشرط با هزاران شرط قابل جمع است، و لازمه وجود ماهیت من حیث هی هی در خارج، آن نیست که این ماهیت به نحو مجرد و عاری از عوارض (یعنی به صورت مثل افلاطونی) تحقق یابد. 🔺 اگر ماهیت به نحو عاری از عوارض و مجرد در خارج موجود باشد، آن ماهیتی نیست که ما درباره اش سخن می گوییم؛ چون ما می خواهیم طبیعت و حقیقت مشترک افراد را بشناسیم و طبیعت مشترک افراد را باید در خود افراد جست و جو کرد، نه در خارج از آنها. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 116_118 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (12) 🌐 دورۀ سوم: دورۀ شکوفایی و اوج 🔺 از نظر زمانی دروۀ سوم، از ابن عربی در نیمۀ اول قرن هفتم شروع و تا پایان قرن نهم ادامه می یابد. این دوره در کلّ عرفان اسلامی از حساسیت ویژه ای برخوردار است. 🔺 مهم ترین شاخصۀ دورۀ سوم، شکوفایی و اوج گیری بُعد معرفتی عرفان اسلامی است؛ یعنی هرچند ریشه ها و رگه های عرفان نظری در دوره های قبلی، به ویژه دورۀ دوم به طور کامل مشهود است، ولی ظهور تمام عیار آن که حتی مانند آن را در دوره های بعدی نیز می توان یافت، در دورۀ سوم پدید آمده است. از این رو به طور دقیق این دوره را می توان «عصر معرفت» نام گذاشت. 🔺 هرچند عرفان عملی در اواخر دورۀ رشد و بالندگی به اوج خود رسیده بود، اما در دورۀ سوم در عرفان عملی اتفاق دیگری روی می دهد و آن ظهور تحلیل های هستی شناسانه از مقامات و منازل سلوک است. از ویژگی های این دوره نزدیکی سه حوزۀ دین، دل و عقل است. 🔺 چهارمین ویژگی این دوره، دین شناسی عرفانی است. مشکل ترین مباحث دینی و لایه ها و سطوح نهاییِ دین همانند: جبر واختیار، مباحث توحید و مسائل انسان کامل به طرز شگفت آوری تحلیل و بررسی می شود. 🔺 هرچند گرایش به شیعه و عقاید شیعی در میان عرفا از همان ابتدا جدی بود، اما در دورۀ سوم، گرایش به شیعه شدت بیشتری پیدا می کند، به گونه ای که معارف اصلی عرفانی با مبانی اعتقادی شیعی موافقت کامل می یابد. 🌐 عرفای قرن هفتم 1️⃣ محیی الدین بن عربی (م 638) 🔺 وی به طور قطع بزرگ ترین عارف همۀ دوره ها و پدیدآورندۀ جهشی در عرفان اسلامی است که ما را وادار می کند دورۀ سومی به نام عصر معرفت، اوج و شکوفایی عرفان اسلامی را مطرح سازیم. 🔺 صدرالمتألهین شیرازی از ابن عربی بسیار متأثر است و برای او عظمتی فراوان قایل است. محیی الدین اساتیدی همچون ابومدین مغربی و شاگردانی که برجسته ترین آنها صدرالمتألهین قونوی است، داشته است. 🔺 در کلمات قوم، مراد از شیخ اکبر، ابن عربی و مراد از شیخ کبیر، شاگرد او قونوی است. وی علاوه بر تربیت شاگردان فراوان، از نویسندگان پر اثر محسوب می شود که بیش از پانصد اثر بدو انتساب دارد. اما در میان همۀ آنها دو اثر درخشش ویژه ای یافته است؛ یکی فتوحات مکیه و دیگری فصوص الحکم. 🔺 محیی الدین محمدبن علی بن عربی از نوادگان حاتم طایی و اهل اندلس اسپانیاست. در سال 560ق متولد و به سال 638ق وفات یافت. 2️⃣ رضی الدین علی لالا غزنوی (م 642) 🔺 وی شاگرد و مرید نجم الدین کبرا بود و گفته می شود: از یک صدوبیست و چهار کامل مکمل خرقه داشته است و در سفر به هندوستان صحبت ابوالرضا رَتَن را نیز درک نموده است. 3️⃣ شمس تبریزی (م 645) 🔺 مولانا شمس الدین محمد تبریزی، به واسطۀ ارادت بی اندازه ای که مولانا جلال الدین بلخی رومی به ایشان ورزیده، شهرۀ آفاق شده است. 4️⃣ شیخ سعدالدین حَمُّویی (م 650) 🔺 از اکابر شاگردان نجم الدین کبراست. در علوم ظاهری و باطنی مهارت داشته و استاد صدرالدین قونوی است. گرایش شیعی او بسیار شدید است و به حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان _عجل الله تعالی فرجه الشریف_ توجه کامل و ویژه ای نشان داده است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 173_178 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش0️⃣2️⃣ 🌐 شهودِ قابل استفاده در فلسفه 🔺 شهود بر سه قسم است: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی. در تحلیل های رسمی، اغلب، از شهود عقلی سخن نگفته اند، اما در واقع این شهود به صورت ناخودآگاه برای همۀ فیلسوفان حاضر است. 🔘 توانایی عقل در ادراک حضوری 🔺 شهود عقلی دریافت مستقیم عقل است، به نحو علم حضوری. معمولاً ادراک عقلی را تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و بیشتر، سخن از عقل حصولی و کلی یاب است. استدلال عقلی، تصدیق عقلی، تصور عقلی و مانند اینها در محدودۀ مفاهیم و علم حصولی است، اما در اینجا در صدد بیان این نکته ایم که افزون بر عقلِ حصولی، عقلِ شهودی هم وجود دارد؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد. 🔺 از باب نمونه، عقل در موطن شهود حسی یا شهود درونی حاضر است و ادراکاتی مناسب خود دارد. به طور کلی در هر ساحت شهودی، عقل حاضر است و کار خود را می کند. مثلاً عقل شهودی می تواند در دل ادراک شهودی حسی، وجود و وحدت شیء را در خارج بیابد. 🔺 بنابراین ساحتی به نام شهود عقلی وجود دارد. براساس قاعدۀ فلسفی «النفس فی وحدتها کل القوی»، در همان موطن حس، عقل نیز حاضر است و ادراکاتی ویژۀ خود دارد. در همین موطن شهود حسی، حقایقی هست که جز با شهود عقل درک شدنی نیستند. 🔘 شهود قلبی 🔺 این گونۀ شهود در فلسفۀ اسلامی پذیرفته شده است. ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرفته و آن را تحلیل و تبیین کرده اند. 🔘 شهود حسی 🔺 در فلسفۀ اولی چندان سودبخش نیست؛ اما باید گفت از شهود عقلی در فلسفه بسیار بهره برده اند. حتی باید گفت بحث های فلسفی برمدار شهود عقلی است. 🔘علیت را چگونه درک می کنیم؟ 🔺 در مثال چرخش دست و حرکت کلید، علیت را به نحو شهودی درک می کند. 🔺 ابن سینا نیز در آغاز الهیات شفا اشاره کرده است که حس تنها به دنبال هم آمدن رویدادها درک می کند؛ اما علیت را عقل درک می کند. حرکت نیز همین گونه است و عقل است که آن را می یابد. بوعلی که گفته است علیت را با حس نمی توان درک کرد، تنها می گوید عقل علیت را درک می کند، اما چنین تحلیل نکرده است که عقل، در همان موطن شهود حسی حاضر است و علیت را شهود می کند. فیلسوفان ما پذیرفته ان که ادراک معقولات ثانی فلسفی، کار عقل است، اما تحلیل عقل شهودی در کارشان به چشم نمی خورد. 🔘 استفاده از شهود عقلی در فلسفه 🔺 از مشکلات پیش روی دربارۀ شهود قلبی این است که شهود قلبی، امری شخصی است نه همگانی، و از همین رو در فلسفه به کار نمی آید. اما دربارۀ شهود حسی و عقلی این مشکل وجود ندارد. شهود عقلی نیز همانند شهود حسی، امری همگانی است. البته منظور این نیست که اعتبار شهود عقلی به همگانی بودن آن است، بلکه سخن در این است که همۀ ما از حظّ نفس الامری شهودی عقلی برخورداریم. به همین دلیل، می توان از شهود عقلی در فلسفه استفاده کرد و همه به دلیل برخوردار بودن از آن می توانیم آن را به اشراک بگذاریم. در گام آغازین فلسفه، واقعیت خود و واقعیت ورای خود را با شهود عقلی اثبات می کنیم. باید گفت اساساً فلسفه برمدار شهود عقلی می گردد و بدون آن، کاری پیش نمی برد. بسیاری از بحث های مربوط به نفس، برپایۀ شهود بنا شده اند و اصلاً راه دیگری به آنها نداریم. بدون بهره گیری از شهود، وجود قوۀ عاقله یا خیال را نمی توان تثبیت کرد. 🔺 دستاورد شهود قلبی را نمی توان مقدمۀ برهان عقلی در فلسفه قرار داد، اما شهود عقلی این گونه نیست و می توان آن را به عنوان مقدمه و پایۀ برهان فلسفی به کار برد. مثلاً می توانم چنین استدلال کنم که: «خود را به نحو شخصی می یابم»؛ اما هیچ علم حصولی، به نحو شخصی نیست. بنابراین علم به خود، خصولی نیست، بلکه حضوری است. شهود عقلی همگانی است و از همین رو می توان گزاره های برآمده از آن را در مقدمات برهان قرار داد؛ زیرا فلسفه دانشی همگانی است و مخاطبش عقل انسان هاست. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 126_129 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac