🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص135
«... اساساً #رفراندم يا تصويب #ملى، در قبال [در مقابلِ] #اسلام ارزشى ندارد»؛ #ص135
💎💎💎 از ویژگیهای #مکتب_امام: #مردم_گرایی در چهارچوب دستگاه #توحیدی و #ولایی
🌱 بر پایه #رویکرد #توحیدی،#مردم:
➖هم باید در چهارچوب دستگاه #توحیدی و #ولایی، #جایگاه و #نقش جدی، برجسته و تأثیرگذار داشته باشند
➖و در عین حال، #اصالت و #موضوعیت و #مطلوبیت #ذاتی هم ندارند.
🖌به بیان دیگر، #مردم_سالاری هم در صورتی ارزشمند است که بر مدار #توحید و در چهارچوب #اسلام و در راستای تحقق #اهداف #دین باشد.
🌿 در اندیشه توحیدی، مردم، #بندگان #خداوند سبحان بوده و آنقدر #کرامت دارند که میتوانند بازوان #قدرت او در #زمین باشند که به مدد آنان، حقیقت توحید را در عرصه های مختلف #زندگی #بشر امتداد داد و به اهداف #دین، تحقّق بیشتری بخشید.
👁 با دیدی عمیقتر، #مردم، وسیله #خدمت به خداوند و ابزار خدمت به محبوب حقیقی و تحقق قضا و قدر الهی و اهداف دین او هستند،
🔹 و به تعبیر امام ره:
«از #خدمت به بندگان او #غفلت نكنيم كه خدمت به آنان، خدمت به #حق است؛
چه كه همه از اويند... [و] وسيله خدمت به او»؛ #صحيفه_امام، ج20، ص157
ادامه در پست بعد👇
#266
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص135
🔹بر پایه آنچه بیان شد👈
🌿 از دیدگاه #توحیدی، هر #جامعه و #اجتماعی نیز مطلوب نیست و در صورتی و تا زمانی، #ارزشمندی دارد که #هدف توحیدی و #مقصد الهی داشته و به اختصار، #لله و برای خداوند باشد.
💠و به بیان #امام:
«... همه باز توجهمان به اين باشد كه
براى #خدا انجام #وظيفه بكنيم. هر كس در هر حال هست براى خدا.
و اين اجتماعى كه با اين اجتماع ما موفق شديم كه اين سد شكسته بشود، اين را حفظش بكنيم.
و اين اجتماع و اين الوهيّتى كه در #مردم پيدا شد و مقصد #روحانى الهى كه در مردم پيدا شد آن محفوظ باشد.
مادامى كه اين محفوظ هست، #شكست توى كار نيست...
اين دو تا جهت، #اجتماع و #للَّه بودن و براى خدا بودن، اين دو خاصيت مادامى كه در #امت ما هست، امت ما #پيروز است».
#صحيفه_امام، ج9، ص481-482
ادامه در پست بعد👇
#267
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص135
✅ #مقام_معظم_رهبری نیز درباره مبنای یادشده، یعنی ضرورت نقش داشتن #مردم در امور مختلف، در چهارچوب اندیشه و رویکرد و اهداف #توحیدی (یا همان اندیشه #مردم_سالاری_دینی) چنین میگویند:
🌱 «در #اسلام...، پایه مشروعيت #حكومت، فقط رأى مردم نيست. پایه اصلى تقوا و عدالت است؛
منتها تقوا و عدالت هم بدون #رأى و #مقبوليت مردم، #كارايى ندارد.
لذا رأى مردم هم لازم است.
اسلام براى #رأى مردم اهميت قائل است...
👥 #مردم_سالارى #غربى، يک پايه فكرىِ متقن كه بشود به آن تكيه كرد، ندارد،
امّا... در #منطق اسلام، رأى مردم براساس #كرامت انسان پيش خداى متعال معتبر است.
🌱در اسلام هيچ #ولايت و حاكميتى بر انسانها مقبول نيست مگر اينكه خداى متعال مشخّص كند... در مسائل فراوان #فقهى كه به ولايت... ارتباط پيدا میكند... آن وقتى اين ولايت، مورد قبول است كه #شارع، آن را #تنفيذ كرده باشد
و تنفيذ شارع به اين است كه آن كسى كه ولايت را به او مىدهيم (در هر مرتبهاى از ولايت)،بايد #اهليّت و #صلاحيت، يعنى #عدالت و #تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند.
اين منطق #مردم_سالارى #دينى است كه بسيار مستحكم و عميق است»؛ 1382/9/26
ادامه در پست بعد👇
#268
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص135
✅ و به دلیل همین مبنای یادشده است که #امام ره میفرماید:
☝️«... آراى #مردم در مقابل #حكم #خدا، #رأى نيست؛ #ضلالت است.
🌱ما مىخواهيم كه #احكام #اسلام در همه جا جريان پيدا بكند و احكام خداى تبارک و تعالى #حكومت كند...
هيچ جا در حكومت #اسلامى نمىبينيد كه يک #خودسرى باشد، يک اعمال رأى باشد. حتى #رسول اكرم صلّى الله عليه وآله رأيى نداشتند. رأى، رأى #قرآن بوده است... .
🌱ما میخواهيم #قوانين اسلام بر ما حكومت كند.
🔻ما هيچ حكومتى را جز حكومت #الله نمیتوانيم بپذيريم
🔺و هيچ دستگاهى را كه بر خلاف قوانين اسلام باشد نمىتوانيم بپذيريم
🔻و هيچ رأيى را كه برخلاف رأى اسلام باشد و رأى شخصى باشد، رأى گروهى باشد، رأى حزبى باشد، ما نمىتوانيم بپذيريم.
🔺ما آن را مىتوانيم بپذيريم كه قانونِ اسلام حكمفرمايى كند».
#صحيفه_امام، ج8، ص281-283
📌امام ره در طول #صحیفه_امام نیز به طرح و شرح این مطلب مهم میپردازند که در مواضع مرتبط بیان خواهند شد.
#269
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص136
💎#مردم_سالاری #صادقانه و #کاذب❗️
«...اساساً پيش آوردن #رفراندم براى آن است كه #تخلفات #قانونى قابل تعقيب كه ناچار مقامات مسئول گرفتار آن مىشوند، لوث شود...»؛ #ص136
⚠️ گاه، برخی #افراد یا #جریانها (به پیروی از #دموکراسی غربی و مانند آن)، در ظاهر، سنگ #مردم را به سینه میزنند،
ولی درد مردم را ندارند! و #هدف اصلی آنها رسیدن به اهداف و منافع #فردی یا #گروهی یا #حزبی خود یا حتی سرپوش گذاشتن بر عملکرد نادرست یا ناقص و ضعفهای خود است.
❌ این افراد یا جریانها، اغلب، از برخی ناآگاهیها و ضعفهای #فرهنگی و #اجتماعی مردم یا #تهدید و #تطمیع کاذب نسبت به آنها استفاده میکنند
و درواقع، مانع #رشد #فکری و #فرهنگی مردم میشوند و به #جهت_دهی نادرست #افکار عمومی میپردازند تا اهداف پلید خود (نه اهداف #دین یا حتی #منافع #ملی) را به پیش ببرند! ❌
🔶 درحالیکه ... 👈 ادامه در پست بعد👇🏾
#270
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص136
💎 #مردم_سالاری #صادقانه و #کاذب❗️
🌿 درحالی که
اگر با #مردم، #صادقانه و به #صداقت رفتار شود و طوری با آنها معامله شود که #رشید، رشدیافته، آگاه و با #بصیرت شوند 👈👈در این صورت است که #مردم_سالاری و رجوع به #افکار_عمومی معنایی حقیقی دارد،
🔴 ولی اگر مردم با استفاده از ابزارهای مختلف #سخت و #نرم [#مادی، #فکری، #فرهنگی و...]، طوری تربیت شوند که #مستضعف فکری، #مرعوب، #ضعیف و اسیر طبیعت مادیگرای خود باشند (و از #عقل و #فطرت #توحیدی خود دور شوند) 👈👈 اموری مانند #آراء عمومی، #حقوق_بشر، #دموکراسی، #مردم_سالاری و...، ابزاری بیش نخواهند بود.
🌿#هدف #اسلام، #تربیت #انسان #رشید (نه #مستضعف و #اسیر خود یا دیگران) است.
🌿 #امام ره هم در مشی و #سیره #فرهنگی، #سیاسی و #حکومتی خود، بر عقل و فطرت انسانها دست میگذاشت، نه صِرف تحریک #عواطف دنیوی و #مادی آنها.
📌بعدها نیز امام ره تصریحات مختلفی در این زمینه دارند که در مواضع مرتبط بیان خواهند شد.
#271
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص141
💎💎💎مصداق دیگری از #شهادت_طلبی #امام ره
🖌 تشدید فشارها بر #حوزه و روحانیون و طلاب در پی #مبارزه منفی با #رفراندوم #انقلاب_سفید #شاه
«... #اسلام در خطر #كفر است. #مراجع و علماى #اسلام، بعضى محصور و بعضى محبوس و مهتوک هستند.
#دولت امر داد حوزههاى علميه را هتک كنند و #طلاب بىپناه را كتک بزنند و #بازار #مسلمين را غارت كنند و درب و پنجره مغازهها را بشكنند.
در #تهران، حضرت #آيت_الله #خوانسارى و حضرت آيت الله #بهبهانى را در محاصره شديد قرار دادند و عدهاى از علماى محترم و #وعاظ معظم را محبوس نمودند و ما از آنها به هيچ وسيله نمىتوانيم اطلاع پيدا كنيم.
اراذل و اوباش را تحريک مىكنند كه به #علما و #روحانيون اهانت كنند. آقايان طلاب و #مبلغين را مانع مىشوند كه براى #تبليغ اسلام در نواحى #ايران بروند...
با ما معامله #بردگان #قرون_وسطى مىكنند.
به خداى متعال! من اين #زندگى را نمىخواهم!
إِنّى لَا ارَى المَوْتَ إِلّا سَعادةً وَ لَا الحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلّا بَرَماً [از فرمايشات حضرت امام #حسين عليه السّلام: #مرگ را جز #خوشبختى و #زندگى با #ستمكاران را مگر #ننگ نمىبينم].
كاش مأمورين بيايند و مرا بگيرند تا #تكليف نداشته باشم.
فقط #جرم علماى اسلام و ساير #مسلمين آن است كه #دفاع از #قرآن و #ناموس #اسلام و #استقلال #مملكت مىنمايند و با #استعمار مخالفت دارند...».
#272
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص148 و #ص149
🔴🔴🔴 طرح مسائل #فرعی و #غیراصلی؛ از دسیسه ها و ترفندهای #دشمنان
«با اين وضع رقتبار، به جاى آنكه #دولت درصدد چاره برآيد، سر خود و #مردم را گرم مىكند...»؛ #ص148 و #ص149
⚠️یکی از حیله ها و ترفندهای مهم #دشمن (اعم از #استعمار، #استکبار، #استبداد، #کفر، #شرک، #نفاق و...)، مطرح کردن مسائل حاشیه ای، #فرعی و #غیراصلی و سرگرم کردن #عام و #خاص؛ بویژه نیروهای #مذهبی به آنها است، یعنی اموری که #نیاز اصیل یا فعلی #جامعه یا #نهضت_اسلامی نیستند.
👈بدین ترتیب:
➖ هم #مردم سرگرم میشوند و #حقوق و نیازهای اصلیشان را فراموش میکنند،
➖هم نیروهای #فکری، #روحی و حتی #جسمی مردم؛ بخصوص عناصر #حزب_اللّهی و #مردمی درگیر امور فرعی میشود و بتدریج، دچار #فرسایش، #دفاع از خود، دفع #شبهات، ترمیم خرابکاریهای #دشمن و... میشود و مهمتر از آن، از توجه به #اهداف اصلی و پرداختن جدی به آنها بازمیمانند.
⚠️ازاینرو، باید دقت زیادی کرد که چه مسائلی را برجسته کنیم یا نکنیم و به آنها بپردازیم یا نپردازیم،
و باید بررسی کرد که در پس برخی از هیاهوها و غوغاهای ظاهری، چه #توطئه های ظاهراً فرعی و درحقیقت، اصلیتری، در حال شکلگیری یا انجام است؛ بخصوص مواردی که توسط دشمنان شناخته شده و کُددار حمایت میشوند!
📌برخی مصادیق و مثالهای جزئیتر این مساله، در فایل صوتی بیان شده است.
#273
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص152 و #ص153 و #ص154
⚫️🔴⚫️ #امام ره در 22 اسفند 1341ه.ش، در پیامی به #ملت #ایران، در اعتراض به زير پا گذاشتن احكام ضرورى اسلام و قرآن، #عید #نوروز آن سال را عزای عمومی اعلام کرد.
🔺«... مگر مىشود زبان #روحانيت را بريد؟ ... إِنَّا للَّهِ و إِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ.
🔻دستگاه حاكمه ايران به #احكام مقدسه #اسلام تجاوز كرد و به احكام مسلمه #قرآن قصد تجاوز دارد...
🔺#هدف #اجانب، قرآن و روحانيت است. دستهاى ناپاک اجانب با دست اين قبيل دولتها [و استفاده ابزاری از این عوامل داخلی خود]، قصد دارد قرآن را از ميان بردارد و روحانيت را پايمال كند.
🔻ما بايد به نفع #يهود، #امريكا، و #فلسطين [مراد، اسرائیل است] هتک شويم، به زندان برويم، معدوم گرديم، فداى اغراض شُوم اجانب شويم.
🔺آنها اسلام و روحانيت را براى اجراى #مقاصد خود مضر و مانع مىدانند.
اين سد بايد به دست دولتهاى #مستبد شكسته شود.
🔻موجوديت دستگاهْ، رهين شكستن اين سد است. قرآن و روحانيت بايد سركوب شود.
🔺من اين عيد را براى جامعه مسلمين عزا اعلام مىكنم تا مسلمين را از خطرهايى كه براى قرآن و مملكت قرآن در پيش است آگاه كنم.
🔻بارالها! من #تكليف فعلى خود را ادا كردم؛ الّلهُمَّ قَد بَلَّغتُ [: خداوندا! من رساندم!].
✅ و اگر زنده ماندم، تكليف بعدى خود را به خواست #خداوند ادا خواهم كرد».
#274
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص155
💎💎💎 #ناپایداری رنج #دنیوی و بقای پاداش و اجر #اخروی
«.... تلگرافى به [#زندان] #قزل_قلعه [تهران] كردم. پس از آنكه مخابره شد، مژده بيرون آمدنتان را دادند. «ذَهَبَ العَناءُ بَقىَ الأجرُ: [درد و رنج رفت و اجر و پاداش ماند]»؛ #ص155
⏳ طبیعت #دنیا و #عالم #ماده این است که گذرا است و درد و #رنج و #شادی و #غم آن از بین میرود و به تعبیر عرفی: «این نیز بگذرد!».
☘️ ولی #اجر و #پاداش #الهی (و درواقع، #تکامل روحی) یا #هبوط و #سقوط (و #تنازل مرتبه) ناشی از #اعمال انسان در دنیا (یا #روح اعمالش) برای او باقی میماند؛
🍀 زیرا اعمال و رفتار انسان، خارج از مملکت وجودی و #نفس و #روح او نیست و از او جدا نمیشود.
❗️هر #اندیشه و #عمل و #رفتار و #اخلاق انسان، اثری بر #جان و روح او برجای میگذارد که همان جزء جانش میشود و برای او باقی میماند (که اگر #خیر و #صالح باشد موجب #تعالی و #تکامل، و اگر #شر و #طالح باشد،موجب #سقوط و #هبوط و #تنازل مرتبه انسان است).
🌿 این مبنای #معرفتی اصیل برگرفته از #قرآن و #عترت، تحمل دشواریها و رنجهای #دنیوی در مسیر رسیدن به #اهداف مقدس #دین را آسان و بلکه، شیرین میکند؛ بخصوص اگر به تعبیر #امام، در راه #دوست باشد.
#275
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص155
«تصميمى كه ما براى #نوروز امسال گرفتيم به نظرم مؤثر و خوب است، لكن با #اختلاف سليقهها باز برخورد كرده. انصافاً ما براى كوبيده شدن خوب هستيم!»؛ #ص155
🔴 ضرورت #وحدت رویه در مقام #عمل
⚠️#امام ره در اینجا #گلایه و تعریضی هم نسبت به برخی نیروهای خودی دارند که درباره برخی از اختلاف سلیقه¬ها و دیدگاه¬ها است.
👥 اختلاف دیدگاه (البته، به شرطی که کارشناسی و تخصصی هم باشد)، به خودی خود مشکلی ندارد،
❌ ولی وقتی این اختلافها ابراز و ترویج شوند، موجب کمرنگ شدن آن تصمیم میشوند و وحدت رویه در مقام عمل را مخدوش میکند؛
به ویژه در امور #سلیقه ای
و بطور خاص، در مقام #عمل و بعد از اعلان رسمی تصمیم گرفته شده توسط فردی مانند #امام یا هر فرد یا گروه یا شورای مرجع و... .
👈و وقتی #وحدت_کلمه حاصل نشود و عده ای هرچند اندک هم مخالفت کنند، از اثر و کارایی تصمیمها و اقدامات کاسته میشود❌
🔴 این خطر مهمی است که همیشه، در کمین اقدامها و تصمیمهای نیروهای خودی بوده و هست و اثربخشی و تاثیرگزاری #اجتماعی، #فرهنگی، #سیاسی و... آنها را به چالش کشانده و میکشاند.
#276
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص155
💎💎💎 مصداق دیگری از #هوشمندی و #بصیرت #سیاسی #امام ره
🔴 #رژیم #شاه میتوانست طوری رفتار کند که در #افکار #عمومی، اعلام عزای عمومی توسط #امام و #علما، به خاطر مصادف شدن #عید #نوروز با #شهادت #امام #جعفر #صادق عليه السّلام تلقی شود و حتی از آن به نفع خود بهره ببرد!
✅ ولی امام ره با بصیرتی خاص، اعلام کردند:
«البته، بايد اسم وفات #حضرت_صادق سلام الله عليه برده نشود و با صراحت نوشته شود: براى صدماتى كه در اين سال به #اسلام وارد شده است... .
و عمل #دولت كه جديت دارد #مذهب را به اسم حضرت صادق بكوبد، خنثى مىشود.
چون شنيدم دولت هم چنين تظاهرى مىخواهد بكند...».
#277
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص157 و #ص158
☑️ اعلام عزاى #ملى
▪️پس از برگزاری #رفراندوم #شاه با عنوان #انقلاب_سفید در ششم بهمن1341 و در شرایطی که رسانه های #داخلی و #خارجی، آن را میستودند، صدای مخالفت با این #همه_پرسی از گوشه وکنار و در راس آنها از جانب #امام بلند شد.
🔹امام در #نشست هفتگی با #مراجع و علمای #قم، خواهان در پیش گرفتن #سیاست مشترک علیه #رژیم شده و پیشنهاد داد #نوروز 1342 عزای عمومی اعلام شود.
🔸امام، ابتدا در پیامی در 22 اسفند و سپس، با #سخنرانی در #مسجد #اعظم قم در29 اسفند 1341 ه.ش، به اعلام گسترده عزای عمومی پرداخت.
«...امسال ما #عيد نداريم و اين عيد را عزاى ملى اعلام مىكنيم، نه به خاطر اينكه مصادف است با #شهادت حضرت #صادق سلام اللَّه عليه؛ آن حضرت مقامش عالى و بلند است، ولادت و شهادتش موجب تحكيم و پيشرفت اسلام است...
ما در اين عيد عزاداريم براى مصيبتها و لطمههايى كه در اين سال به #اسلام وارد شد، اين سال، سال خوشى براى #مسلمين نبود، سال خوبى براى #روحانيت نبود...
در اين سال، #استعمار توطئههايى را عليه اسلام تدارک ديد، #عمال پليد استعمار به #قرآن جسارت كردند، براى پايمال كردن احكام نورانى قرآن نقشهها كشيدند، برنامهها ريختند، طرحها دادند.
اگر مسلمين بدانند كه چه توطئهها و نقشههايى عليه عزت اسلام، سعادت ملتهاى مسلمان و استقلال ممالك اسلامى در دست اقدام است، ديگر هيچوقت عيد نمىگيرند بلكه قيام مىكنند به وظايف دينى كه بر عهده دارند».
#278
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158
🔴 مردگانی در میان زندگان!
⚠️ «#وظيفه علماى #دين، وظيفه ملتهاى #مسلمان سنگين است.
❗️#همه وظيفه دارند كه از #اسلام #دفاع كنند. در برابر توطئهها بايستند و با آن مقابله كنند.
❗️آنها كه در برابر خطرهايى كه متوجه اسلام شده است #قيام نكنند، مقابله نكنند و به دفاع برنخيزند، آنها در عداد [در شمار] مردگانند»؛ #ص158
💠 #امام ره، طبق #منطق اسلام و مطابق #قرآن و #سنت، بطور مکرّر تصریح میکنند که
👥👥 #تکلیف دفاع از دین، فقط مخصوص #عالمان دین و #طلاب و #روحانیون نیست و هر فرد در حدّ خود، در این زمینه، #وظیفه دارد
وگرنه، در شمار #مردگان به حساب میرود!
🌱 این حقیقت مهم، در روایات نیز بیان شده است.
🌱🌱برای مثال، امام #علی عليه السّلام درباره انواع افراد در نسبت با یکی از انواع دفاع از دین، یعنی تکلیف #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر میفرمایند:
ادامه در پست بعد👇
#279
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158
💠 #امام #علی علیه السلام در بیان درجات آمران به #معروف و #ناهیان از منکر:
✅✅✅ فمِنْهُمُ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِكَ الْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ الْخَيْرِ
پس، برخی از آنها انکارکننده منکر و ناپسند است با دستش و زبانش و قلبش؛ پس، چنین فردی همه ویژگیهای خیر را کامل میکند.
✅✅☑️ و مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ فَذَلِكَ الْمُتَمَسِّكُ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً،
و برخی از آنها، انکارکننده است با زبانش و قلبش و[لی] با دستش [آن را] ترک میکند؛ پس، او به دو ویژگی از ویژگیهای خیر تمسک کرده و یک ویژگی [یعنی امر و نهی عملی] را ضایع و تباه میکند!
✅☑️☑️ و مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِلِسَانِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مُضَيِّعٌ أَشْرَفَ الْخَصْلَتَيْنِ مِنَ الثَّلَاثِ وَ مُتَمَسِّكٌ بِوَاحِدَةٍ،
و برخی از آنها، انکار کننده است با قلبش و[لی] با زبانش و دستش [آن را] ترک میکند؛ پس، او ضایع کننده شریفترین دو ویژگی از سه تا است و به یکی تمسک میجوید!
☑️☑️☑️ و مِنْهُمْ تَارِكُ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتٍ بَيْنَ الْأَحْيَاءِ.
و برخی از آنها ترک کننده انکار منکر و پلیدی است با قلبش و زبانش و دستش؛ پس، او مرده ای بین زندگان است!!
#عيون_الحكم و المواعظ (لليثي)، ص360-361
#280
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158 و #ص159
🌿برخی ویژگیها و نشانه های #روحانیت اصیل
🔆 #امام در موارد بسیار زیادی از آثار نوشتاری و گفتاری خود، به بیان مسائل مرتبط با #حوزه و #روحانیت؛ ازجمله ویژگیهای روحانی اصیل میپردازند که برخی گذشت و در طول #صحیفه_امام نیز موارد بسیاری خواهد آمد.
⚖️اینگونه موارد میتوانند به عنوان #شاخص و علامتهایی برای شناسایی و تشخیص #روحانی اصیل و غیراصیل مورد استفاده قرار بگیرند.
🔹«...روحانيت #اسلام تا اين لحظه از #تاريخ حيات درخشان خود در #خدمت اسلام و #مسلمانها بوده و در راه #دفاع از #دين #خدا و #حقوق #ملتها #مجاهده و #مبارزه كرده است
و در مواقع لزوم، #مردم را متوجه خطرهايى كرده كه عليه اسلام و #استقلال كشورهاى اسلامى مطرح بوده است
🔸و در برابر #فشارها، قلدريها و تهديدهايى كه از جانب #ستمكاران و #حاكمان #جائر بر روحانيت وارد شده عقبنشينى نكرده
و #سكوت را جايز نشمرده است و با #ارعاب و #تهديد از #وظايف خود دست نكشيده و #تسليم #جباران نشده است.
🔹#روحانيان را با تهديد و قلدرى نمىتوان در برابر سلطه و قدرت ظَلمه و #ستمكاران مرعوب كرد.
🔺روحانيان از سرنيزه #جباران و #جنايتكاران نمىترسند و از #وظايف خود دست نمىكشند...
روحانيت نبايد از چيزى بترسد، روحانيت نبايد از عربدهكشيها، وحشيگريها و غوغاى مشتى رجّاله [مردنما] و اراذل وحشت كند...
ادامه در پست بعد👇
#281
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158 و #ص159
🌿برخی ویژگیها و نشانه های #روحانیت اصیل
🔸... علما و روحانيان بايد تا آخرين قطره #خون خود را در راه اسلام، در راه #قرآن و در راه اعلاى كلمة #اللَّه نثار كنند.
⚠️ اگر بناست خداى نخواسته اسلام نباشد، احكام قرآن نباشد، #مذهب #جعفرى در كشور از رسميت بيفتد، روحانيت اصلًا نمىخواهيم باشد،
(در آن صورت) حوزههاى علميه نمىخواهيم وجود داشته باشد.
⚠️ما حوزههاى علميه را مىخواهيم براى حفظ اسلام، #ترويج #احكام #الهى و #قوانين قرآنى.
اما اگر بنا باشد، دستگاه جبار، #دين مقدس اسلام را از رسميت بيندازد، احكام اسلام را از بين ببرد و #قرآن را مهجور و منكوب كند، وجود #حوزه_هاى_علميه چه ثمرهاى دارد و چه آثارى بر آن مترتب است؟...
✅ #حوزه هاى #علميه بايد #زنده باشد و در برابر #دشمنان اسلام چون كوه محكم بايستد و بخروشد».
#282
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158 و #ص159
💎💎💎#ربوبیت عام و خاص #پروردگار و اطاعت از #طاغوت و #استکبار یا #مبارزه با آنها
💠«...إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموُا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ الا تَخافُوا وَ لا تَحزَنوُا وَ أَبْشِروُا بِالْجَنَّةِ الَّتى كُنْتُمْ توعَدوُنَ [#فصلت: 30]
آنها كه گفتند #مربى ما خداست و سپس #استقامت ورزيدند، #ملائكه بر آنها فرود مىآيد، قلبهايشان را تسكين مىبخشد و آنها را دلدارى مىدهد كه مترسيد و اندوهگين نشويد و شادمان شويد به بهشتى كه وعده داده مىشديد.
پس براى چه بترسيم! براى چه اندوهگين باشيم!».
🌱 #اندیشه و #رویکرد #توحیدی، اقتضاء میکند که #موحّد، فقط خداوند #واحد #قهّار را #رب و مربی و #پروردگار خود بداند و در #نظر و عمل بکوشد این حقیقت را در خود و #جامعه پیاده کند.
🖌از یک لحاظ، #ربوبیت بر دو نوع است:
1) ربوبیت عام (یا #تکوینی) خداوند، یعنی ربوبیتی که شامل همه چیز و هر #موجود و همه #عالمیان است: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ؛ #حمد: 2
2) ربوبیت خاص (یا #تشریعی) که مخصوص موجودات #مختار و دارای #اختیار و #اراده است
🌿انسان (و #جامعه) موحد باید بکوشد خود را به سایه ربوبیت خاص #الهی (یا همان التزام #نظری و #عملی به #دین) بکشاند و در مسیر آن #استقامت داشته باشد تا از نتایج بسیارش بهره مند شود.
🔆 #اعتقاد به ربوبیت الهی و تنها مربی #جهان بودن #پروردگار، #آثار و #نتایج فراوانی دارد؛ ازجمله...
ادامه در پست بعد👇
#283
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص158 و #ص159
🔴 «...آيا ما #ساكت باشيم در حالی كه علماى #قم مورد شديدترين اهانتها قرار مىگيرند؟! به #جرم اينكه مىگويند «ربنا #الله».
⚠️#مربى ما #آمريكا نيست!
⚠️مربى ما #انگليس نيست!
⚠️مربى ما #اسرائيل نيست#
مربى ما خداست!...». 🌿
💎یکی از #نتایج این دیدگاه #توحیدی که #انسان، مربی و #پروردگار خود را فقط #خداوند متعال بداند این است که 👈
دیگر زیر بار #تربیت #طواغیت و تحت سیطره نظامهای #فکری، #رفتاری، #حقوقی، #تربیتی، #فرهنگی، #ارزشی، #اخلاقی و... #طاغوت و جریانهای #طاغوتی نمیرود.
💠این اندیشه (که از #پایه های #شخصیت #امام و از #مبانی مهم #مکتب_امام است، در سراسر #قرآن کریم موج میزند،
🔆برای مثال:
🔻قلْ أَ غَيْرَ #اللهِ أَبْغي رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْء...؛
🔺بگو: آیا غیر از خداوند، پروردگاری بجویم درحالیکه او #ربّ هر چیزی است!» #انعام: 164
📌همچنین، ر.ش: #فصلت: 30، #احقاف: 13، #طه: 73، #شوری: 47
#284
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص160 #ص161
🔴 هشدار #امام نسبت به برخی توطئه های #رژیم #شاه و خطرات بسیار آنها
☝️«... شما هرگز نمىتوانيد #احكام #خدا را تغيير دهيد و چنين حقى نداريد.
🔺احكام #الهى، #حق #انبيا است كه آن را از جانب #خداوند متعال براى #سعادت #بشر آوردهاند و علماى اعلام وظيفه دارند آن را حفظ كنند...
🔻ما #قانون الهى داريم و نيازمند قانون ظلمه و دولتهاى دست نشانده نيستيم.
آنها مىخواهند #قوانين اسارتبار اربابان خود را در كشور ما اجرا كنند...
🔺ما مىدانيم دستهاى خيانتكار عوامل #استعمار مىخواهند بر ضد #قرآن قوانينى وضع كنند و #اسلام را از رسميت بيندازند و قرآن را در كنار كتابهاى #ضاله قرار دهند.
🔻ما مىدانيم كه #دستگاه #جبار چه خوابهاى خطرناكى براى اسلام ديده است كه مىآيد شرط #مسلمان بودن را از انتخابكننده و انتخاب شونده حذف مىكند،
براى اينكه راه را براى نفوذ طايفه ضاله [#بهائیت] باز كند و آنها را بر مقدرات ملتهاى مسلمان و كشورهاى #اسلامى مسلط سازد.
🔺ما صداى شيطانى آنها را در گوشه و كنار اين #مملكت بارها شنيدهايم كه گاهى صراحتاً و گاهى تلويحاً مزمزه مىكنند كه ما اسلام را نمىخواهيم...
🔻اى #مسلمانان #عالم! بدانيد در جريان #تصويبنامه #انجمنهاى_ايالتى_و_ولايتى، علت #مخالفت علماى اسلام، قضيه شركت #زنان در #انتخابات نبود...
مسأله اين بود كه #علما و #روحانيون ديدند كه دستگاه #جبار مىخواهد با كيْد #شيطانى، اسلام را قلب [دگرگون و وارونه] كند و اوضاع را به عقب برگرداند».
#285
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
هدایت شده از 🔹آشنایی با اسلام🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص162 و #ص163
🌹مصداق دیگری از #شهادت_طلبی #امام
⚠️«... #دستگاه #جبار بداند كه
اگر بخواهد به #اسلام تجاوز كند و #احكام #كفر را در #بلاد #اسلامى جارى سازد،
☝️من در #كمين آنها ايستادهام!
☝️من تا آخرين لحظههاى زندگىام از #نواميس #اسلام و #مسلمين دفاع مىكنم.
☝️من به حكم #اسلام كه به ما دستور #جهاد و مقابله داده است در برابر #خيانت به اسلام دست روى دست نمىگذارم و #ساكت نمىنشينم.
☝️اگر مىخواهند راحت باشند بيايند مرا كه مزاحم هستم از اين كشور #تبعيد كنند.
☝️تا من هستم نمىگذارم #قوانين مخالف اسلام تصويب و اجرا شود؛
☝️تا من هستم نمىگذارم كه دستگاه جبار، #استقلال اين #ملت را بر باد دهد...
#286
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص162 و #ص163
🌹مصداق دیگری از #شهادت_طلبی #امام
🔺... روز خوشى و #سعادت ما روزى است كه از اين دنياى آلوده و انباشته از درد و رنج و بلا راحت شويم.
#عيد ما و روز #سعيد ما در #شهادت است.
🔻#زندگانى در اين روزگار براى مسلمين خوش و گوارا نيست.
🔺ما زندگى در سايه #حكومت #جباران و #ستمكاران را نمىخواهيم و براى همه گونه حوادثى آمادهايم.
🔻شما هم بايد آماده باشيد، اگر واقعاً #روحانى هستيد نترسيد، نگران نشويد، قلبتان را محكم كنيد.
🔺خود را #آماده كنيد براى كشته شدن، خود را آماده كنيد براى #زندان رفتن، خود را آماده كنيد براى #سربازى رفتن، خود را آماده كنيد براى ضرب و شتم و اهانت،
🔻خود را آماده كنيد براى تحمل مصايبى كه در راه #دفاع از #اسلام و #استقلال براى شما در پيش است.
🔺كمربندها را محكم ببنديد براى #حبس، براى #تبعيد، براى سربازى رفتن، براى #ناسزا شنيدن، نترسيد و مضطرب نشويد».
#287
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص163
«به من اگر #فحش مىدهند شما چرا غصه مىخوريد؟ شما چرا نگران مىشويد؟ چرا كاغذها را جمع مىكنيد؟...»💔
☑️ #ساواک، #اعلامیه ای به نام «#سازمان #زنان #ايران» چاپ کرد كه در آن، زننده ترين، زشت ترين و بىشرمانه ترين فحشها به #امام داده شده بود.
👮🏻♂️پاسبانها و #مأموران ساواک، شبانه آن اعلامیه را در خيابانهاى #قم به در و ديوار مىزدند؛ و #طلاب🧔🏻و #روحانيان آن را جمع مىكردند.
🌱امام در نشست بيرونى خانه خود به طلابى كه آن اعلاميه فضاحتبار را از ديوارها كنده بودند، اعتراض كرد كه چرا اين اعلاميه را جمع مىكنيد؟
بگذاريد بر ديوارها باشد تا ماهيت #دستگاه #جبار را براى مردم بهتر روشن كند!
#288
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹