♦️این پادکست رو تا آخر گوش کنید.
{ویراستی}
واقعا وقتی فکر می کنم می بینم هر باور و اعتقادی که امروز دارم بواسطه تحولی است که امام در تاریخ ایجاد کرد.
من به دین امام خمینی (ره) مسلمانم. در دین او عرفان و معنویت با جامعه و سیاست جمع می شود به همین دلیل است که تاریخ ساز است و می گوییم عصر ما #عصرخمینی است.
#بشنوید
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
ملاحظات| امین جواهری
🎤صوت جلسه وبینار پرسش و پاسخ کتاب خدا در زندگی انسان از استاد مطهری با تعالی پژوهان عزیز. ♦️هسته اص
وبینار کتاب آزادی انسان.mp3
33.31M
🎤صوت جلسه
♦️وبینار کتاب آزادی انسان
اثر استاد شهید مطهری
#بشنوید
با تشکر از مجموعه عالی مدرسه تعالی
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
تقدیر و بازخواست.mp3
13.68M
#پرسش
♦️اگر خداوند سرنوشت انسان را مقدر کرده، چرا آن را بازخواست می کند؟
➕رابطه قضا و قدر با جبر و اختیار چیست؟
➕آیا انسان واقعا مختار است؟ پس علم الهی و قدرت الهی چگونه با اختیار انسان جمع می شود؟
#بشنوید
#مشاوره
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از در جستجوی تحول
اگه میخواید درباره سیر تاریخی شکل گیری و مبانی فکری سازمان مجاهدین خلق که متشکل از برخی نخبه های دانشجویی قبل از انقلاب بودند و همین طور درباره جنایات هایی که مرتکب شدند؛اطلاعات نابی در قالب روایت بدونید؛چند فایل صوتی که در ادامه باشتراک گذاشته میشه را گوش کنید و به دست اونایی که ذهنیت و نظام فکری شون براتون اهمیت داره؛برسونید.
این فایل ها یک دور قواعد جنگ روایت هایی که دشمنان انقلاب اسلامی علیه انقلاب اسلامی را به کار می برند را در قالب روایت برای شما بیان می کنند.
فایل ها را از کانال در جستجوی تحول پیگیر باشید ↙️
https://eitaa.com/joinchat/2221801494C1d4962207c
♦️دوره غرب شناسی مقدماتی
(مناسب برای طلاب سطح یک و دانشجویان)
🔰مدرس: سید مجتبی امین جواهری
(تدریس شده در مدرسه فقهی ائمه اطهار زیر نظر آیت الله فاضل لنکرانی در قم)
👈🏻همراه با گزارش مکتوب طلاب
جلسه اول:
ضرورت عناوین درس و سرفصل ها
جلسه دوم:
قدرت و اندیشه در نظریه میشل فوکو
جلسه سوم:
قدرت و اندیشه در شناخت تمدن غرب
جلسه چهارم :
حکمت یونان
موج اول شک گرایی سوفسطائیان
جلسه پنجم :
حکمت یونان (حکمت به نظری و عملی)
جلسه ششم :
حکمت یونان (موضوع علم و عرض ذاتی)
جلسه هفتم :
قرون وسطی (امپراطوری بیزانس)
جلسه هشتم :
قرون وسطی (امپراطوری بیزانس- بررسی کلیسای مسیحی از قرن ۵ تا جنگهای صلیبی و جریان اصلاحات دینی پروتستان
جلسه نهم :
قرون وسطی- کلام مسیحی
بررسی ریشه های تضاد علم و ایمان در کتاب مقدس تورات و انجیل و مقایسه با دیدگاه اسلام
جلسه دهم :
قرون وسطی- کلام مسیحی
توضیح بیشتر سنت آگوستین با تبیین لوگوس در یونان
جلسه یازدهم :
قرون وسطی- کلام مسیحی
خدا، تجسم و تثلیث
جلسه دوازدهم :
قرون وسطی- کلام مسیحی
خدا، تجسم، متن علل گرایش به مادی گرایی
جلسه سیزدهم :
عوامل پیدایش عصر روشنگری
جلسه چهاردهم :
عوامل پیدایش عصر روشنگری
جلسه پانزدهم :
دکارت و تأثیر اندیشه فلسفی او بر آینده فلسفه
جلسه شانزدهم :
دکارت در اندیشه استاد مطهری
جلسه هفدهم :
معرفی کتاب سیر حکمت در اروپا و مطالعه بخش دکارت
توضیح نظریه هیوم و تطبیق بر متن سیرحکمت در اروپا
جلسه هجدهم :
اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه ، نومن و فنومن
جلسه نوزدهم :
اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه ، نومن و فنومن
جلسه بیستم :
اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه
جلسه بیست و یکم :
اندیشه کانت و تطبیق با متن سیرحکمت در اروپا
جلسه بیست و دوم :
جلسه بیست و سوم :
تطبیق محسوس بر معقول در اندیشه کانت
جلسه بیست و چهارم :
اومانیسم و اندیشه کانت
جلسه بیست و پنجم :
فلسفه اخلاق کانت
جلسه بیست و ششم :
روش تولید حکمت عملی
جلسه بیست و هفتم :
حکمت عملی کانتی
جلسه بیست و هشتم :
مقدمه ای برای مطالعهی حکمت عملی و عقل کانتی
جلسه بیست و نهم :
هگل و نظریه تکامل
جلسه سی ام :
ایده آلیسم و ماتریالیسم
جلسه سی و یکم :
جهانبینی و ایدئولوژی
جلسه سی و دوم :
تفکر ماتریالیسم
جلسه سی و سوم :
نظریه ایده آلیسم هگل
جلسه سی و چهارم :
مقدمات فلسفه تاریخ، دیالکتیک
جلسه سی و پنجم :
خوانش شهید مطهری از فلسفه تاریخ
جلسه سی و ششم :
معرفی کتاب فلسفه تاریخ آنارشیسم
جلسه سی و هفتم :
انتقال از دوره بردگی به فئودالیسم
جلسه سی و هشتم :
ویژگی های دوره فئودالیسم
جلسه سی و نهم :
شکل گیری بانک ها و توضیحاتی پیرامون مسائل اقتصادی
جلسه چهلم :
انتقال فئودالیسم به بروژوا
جلسه چهل و یکم :
سرمایه داری_انقلاب صنعتی
جلسه چهل و دوم :
انقلاب صنعتی و تاثیر آن بر بافت اجتماعی
جلسه چهل و سوم :
تفاوت میان ماشین و انسان در چرخه تولید (توضیح سکولاریسم در انقلاب صنعتی)
جلسه چهل و چهارم :
ارزش اضافی_امپریالیسم
جلسه چهل و پنجم :
بیزانس و تحولات داخلی
جلسه چهل و ششم :
تهاجم بربر ها و موقعیت کلیسا
جلسه چهل و هفتم :
موقعیت کلیسا
جلسه چهل و هشتم :
پیدایش دولت ها در اروپا
جلسه چهل و نهم :
جنگ های صلیبی
جلسه پنجاهم :
زوال قرون وسطی
جلسه پنجاه و یکم :
علل پیدایش رنسانس
جلسه پنجاه و دوم :
تقابل تمدنی ایران و اسلام
جلسه پنجاه و سوم :
ادامه علل پیدایش رنسانس
جلسه پنجاه و چهارم :
انقلاب کبیر فرانسه
جلسه پنجاه و پنجم :
جرقه های انقلاب فرانسه
جلسه پنجاه و ششم :
ادامه بحث ناپلئون و انقلاب کبیر فرانسه
جلسه پنجاه و هفتم :
سرانجام ناپلئون
جلسه پنجاه و هشتم :
ظهور لویی هجدهم تا آخر انقلاب های فرانسه
جلسه پنجاه و نهم :
انقلاب صنعتی
جلسه شصتم :
پوزیتیویسم
جلسه شصت و یکم :
آثار پوزیتیویسم
جلسه شصت و دوم :
دین انسانیت
جلسه شصت و سوم :
بنیان های شناسایی علمی
جلسه شصت و چهارم :
بررسی کتب شهید مطهری (ره) و اشاره به مسئله جهان بینی و شناخت
جلسه شصت و پنجم :
مسأله شناخت در کتاب جهان بینی توحیدی
جلسه شصت و ششم :
نگاهی به نظریه سروش در مورد علوم تجربی
جلسه شصت و هفتم :
نهیلیسیم
جلسه شصت و هشتم :
ماهیت روشنفکری
جلسه شصت و نهم :
روشنفکری در غرب و ایران
جلسه هفتاد :
تاریخچه روشنفکری در ایران
جلسه هفتاد و یکم :
بررسی الگوی توسعه
جلسه هفتاد و دوم :
نمود های نهیلیسم _ماکیاولی
جلسه هفتاد و سوم :
فلسفه دکارت و عقل از منظر اسلام
جلسه هفتاد و چهارم :
کاست روشنفکری
جلسه هفتاد و پنجم :
👈🏻 تنها راه برون رفت از انسداد روشنفکری در ایران امروز:
شناخت تحول امام خمینی (ره) در عقلانیت تاریخی بشر و آغاز دوره جدید
جلسه هفتاد و ششم :
مقدمات و ضرورت بحث از مقوله ولایت فقیه
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
بَسْطُ الزّمان وَ طيُّ الزّمان براي يكي از رفقاي حاج سيّد هاشم حدّاد
🔰علامه طهرانی (ره)
🔅روح مجرد ص ۵۷۸
بالجمله در اوقاتيكه به معيّت ايشان در نجف أشرف مشرّف بوديم، يكي از شاگردان و ارادتمندان نجفي ايشان روزي براي حقير كه با وي تنها به حرم مطهّر حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام مشرّف ميشديم در ضمن بيان احوال خصوصي خود ميگفت: در آن حالات تحيّر و شدّت واردات روحي كه داشتم، دو قضيّه براي من اتّفاق افتاد كه در آن زمان هم نفهميدم، بعدها فهميدم كه غيرعادي بوده است:
اوّل آنكه: يك روز با جميع فرزندان از پسر و دختر و عيال تصميم گرفتيم به مدينۀ منوّره از راه بيابان برويم و چند روزي را در آنجا به زيارت مشغول باشيم. حركت كرديم و تا مرز سعودي كه متّصل به خاك عراق از ناحيۀ خشكي و بيابان رَمْلزار نجف است رفتيم و چندين روز بطول انجاميد تا بدانجا رسيديم. در وقت عبور، مرزداران از دادن اجازۀ عبور امتناع كردند، چون بدون گذرنامه بوديم و چندين روز هم همۀ ما را توقيف نمودند و سپس آزاد كردند، و ناچار به نجف أشرف مراجعت نموديم. چندين روز هم طول كشيد تا به نجف و منزل خود رسيديم؛ و مجموع اين ايّام قريب چند هفته شد، ولي وقتي به نجف رسيديم ديديم فقط يك روز گذشته است.
حركت ما از نجف روز فلان بوده است، و بر حسب تاريخ و تقويم بازگشتمان در فرداي آن روز بوده است.
دوّم آنكه: وقتي تنگي معيشت بقدري بر من غلبه كرد؛ و شدّت واردات حالي بطوري بود كه ابداً قدرت بر حركت و تنظيم امور منزل نداشتم. چيزي از مايحتاج در منزل نبود؛ و زوجۀ ما در آن روز فقط با آب گرم شده بر روي چراغ، أطفال را نويد ميداد و سعي ميكرد تا ايشان را ساكت نگهدارد. و احساس ميكردم كه براي آنها اين مسأله مشكل و دوامش غير قابل تحمّل است، تا حال من إفاقه حاصل نمود و به هوش و گوش باز آمدم، و براي تهيّۀ غذائي به بيرون از خانه آمدم. و معلوم شد كه: اين مدّت، يك ماه تمام بطول انجاميده است.
واقعۀ دوّم معلوم است كه طَيُّ الزّمان است، يعني در هم پيچيدن و متراكم شدن زمان كه يك ماه يا چند هفته را يك روز كرده است. و حقير تا به حال در جائي نديدهام كه از كيفيّت و خصوصيّت آن بحثي شود، و خودم هم فكر نكردهام كه با موازين قوانين طبيعيّه وفق ميدهد يا نه؟
و امّا واقعۀ اوّل بر عكس آن، بَسْطُ الزّمان است يعني گستردن و وسعت بخشيدن زمان كوتاه را كه يك روز را به چند هفته پهن و گسترش داده است. و دربارۀ اين مسأله نيز حقير فكري ننمودهام، ولي مسلّماً با قوانين طبيعيّه تطبيق ندارد، و بالاخره بايد آنرا از جهت سيطرۀ تجرّد نفس بر زمان توجيه كرد. امّا يك حكايت شنيدني را دربارۀ اين موضوع، سعيد الدّين فَرَغاني در كتاب «مَشارِقُ الدَّراريّ» كه شرح «تائيّۀ ابن فارض» است در شرح يكي از أبيات وي نقل كرده است كه شايان ذكر است:
▪️وَ فيساعَةٍ أوْ دونَ ذلِكَ مَنْ تَلا
▪️بِمَجْموعِهِ جَمْعي تَلا ألْفَ خَتْمَة
.....و
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از مدرسه تعالی
مدرسهی تعالی به مناسبت عید سعید غدیر تقدیم میکند؛
"بر مدار امیرالمؤمنین"
🔰گفتمانی پیرامون سیره، مملکت داری و تاریخ زندگی حضرت علی علیه السلام؛
🔖 تاریخ حیات امیرالمؤمنین علیه السلام
👤استاد دوره :دکتر میثم مطیعی
🔖شه شناس
👤 استاد دوره : حجت الاسلام مصطفی امینی خواه
🔖مسلک ابوتراب
👤استاد دوره : استاد امین جواهری
(این دوره به مناسبت عید سعید غدیر خم با ۵٠ درصد تخفیف🎇 ارائه میگردد)
نسخه جدید مدرسه تعالی را از طریق لینک زیر دانلود کنید:
https://taalei-edu.ir/download/
#مدرسه_تعالی
✅@Taalei_edu
ان شاءالله فردا همه با نیت انجام تکلیف در انتخابات شرکت کنیم و در درجه اول به نظام اسلامی رأی دهیم و شکر این فرصت تاریخی را بجا آوریم و در درجه دوم فرد اصلح را انتخاب کنیم.
"فأن يداللَّه علي الجماعه و اياكم والفرقه".
♦️ @sm_javaheri
https://virasty.com/smojtabaamin/1719927638978057726
گفت و گوی صوتی امشب در گروه کافه دین درباره انتخابات بلافاصله پس از مناظره.
♦️ لینک گروه روبیکا👇
https://rubika.ir/joing/EJFAJACE0KJPUBCMURMEUCREEGIMZFUV
{ویراست}
باور می کنید ملتی که بیش از هزار سال است امام خود را ندیده با آموزه های او حکومت بزرگی را در جهان تشکیل می دهد تا از میراث معنوی او محافظت کند؟!
دست این مردم مؤمن را باید بوسید وخدا روشکر کرد.
من روزهای انتخابات یاد حضرت ولی عصر(عج) هستم که چگونه توجه دائمی بر این امت دارند.
♦️آقاجان رأی ما به شماست هرچه بنویسیم...
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️از تله امر مقدس تا نهیلیسم نیچه
(به بهانه مطالعه رمان «دِمیان» اثر هرمان هسه)
🔰سید مجتبی امین جواهری
دمیان: «قابیل مرد قوی و شریفی بود که هابیل ترسو را کشت»
رهایی انسان غربی با تغییر روایت بشر ازکتاب مقدس آغاز شد. دمیان پیغامبر همین رهایی است
🔹رمان دمیان ماجرای گذار انسان از تله امر مقدس به نهیلیسم است.
«امیل سینکلر» نوجوانی است که با یک سوگند دروغ خود را در اسارت گناهی می پندارد که آن را انجام نداده ولی ناچار باید پاسخگو باشد و این چنین است که دمیان در شمایل یک منجی او را از این تله رها می کند.
🔹نقطه آغاز این #رهایی تردید در کتاب مقدس و داستان های آن است. دمیان به او یاد می دهد قوی باقی است و ضعیف را از میان بر میدارد. این سنت طبیعت داروینی است که نیچه نظریه ابرمرد خود را با آن بازسازی می کند.
ردپای نیچه در آثار هرمان هسه به روشنی دیده می شود و می توان او را در شمار رمان نویس های پست مدرن قرن20 دسته بندی کرد.
من هنوز کتاب سیذارتا را نخواندم ولی می دانم تمایل شدیدی به معنویت شرقی داشت.
🔹دمیان هرمان هسه را بخوانید تا این حالت انسان غربی را عمیقا حس کنید. این رمان را با داستان «گناه» جلال آل احمد مقایسه کنید. دو تجربه متفاوت که می توان ساعتها درباره خواستگاه هر کدام صحبت کرد. پایان بندی هر دو تجسمی از نگاه سنت شرقی و غرب مدرن به معنای #آزادی است.
➕لینک رمان دمیان هرمان هسه
➕لینک داستان گناه جلال آل احمد
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 @sm_javaheri